Moderator: Redaktörer
daja skrev:B låter ju apa!Låter som en sumpig gammal vinyl. A är mycket bättre men har en aning högre diskant än C. Jag tycker nog C låter bäst men skillnaden mellan mellan A och C är inte stor.
Lyssnar genom ett par Sennheiser HD595
Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?
daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
daja skrev:Vad lyssnar du igenom BACH?
BACH skrev:Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
Jag misstänker som sagt att B är från vinyl, och det förklarar i så fall saken.
Men vad som är närmast originalet har jag som sagt ingen aning om.
Vh
daja skrev:BACH skrev:Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
Jag misstänker som sagt att B är från vinyl, och det förklarar i så fall saken.
Men vad som är närmast originalet har jag som sagt ingen aning om.
Vh
Så du menar att man kan trolla bort distortion genom att komprimera?
Alexi skrev:Kunde du inte lagt upp dom på någon smidigare server?
BACH skrev:Eller också är A och C diskanthöjda.
Jag tycker det låter så i alla fall.
B är inte lika hårt komprimerad som A och C, tror jag.
Jag gillar B bäst!
Fast det vore lättare att jämföra om dom låg på samma medelnivå.
subjektivisten skrev:Tyvärr så är original LPn i mindre bra skick, så ska försöka få tag på den i bättre skick. Min personliga åsikt är; B är minst sämst av dom. Den kan jag spela högt utan att stoppa bomull i öronen. Helt klart är den inte perfekt men jämförelse mot dom andra så föredrar jag den kraftigt.
subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db!![]()
subjektivisten skrev:A = Elektra CD
B = Original LPn
C = Elektra återsläpp LP
RJohan skrev:...hur den inspelade musiken ska återges är helt subjektivt.
JohanR
Du behöver förstås inte bry dig om kvaliteten på de olika utgåvorna eller hur du lyssnar
men du har uppenbarligen missat poängen med hela den här diskussionen.
Jag hör till dem som är heligt förbannade över de senaste tio-femton årens misshandel av populärmusikinpelningar
Heder åt subjektivisten som med sina jämförande studier blottlägger de tillkortakommanden som för oss allt längre från musiken!
BACH skrev:Om du hade LPn i bra skick så skulle man antagligen dels slippa distorsionen, och dessutom kanske få lagom diskantnivå, för den låter åtminstone i mina öron trots allt lite för dämpad, vilket rimligtvis beror på att vinylen är sliten.subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db!![]()
Jo, jag förstod det, eftersom du skrev det.![]()
Men grejen är ju den att om alla är normaliserade till -3dB så kommer den minst komprimerade att låta svagast, vilket kan uppfattas som sämre.
Det man helst skulle göra är att lägga alla på samma medelnivå (i stället för på samma maxnivå) så att dom uppfattas som lika starka, då blir det lättare att verkligen höra vilken som låter bäst.
Vh
Morello skrev:Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl.

Morello skrev:Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl.
Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
B låter matt, även om instrumentklangen låter mer som när man spelar själv, så lät det mer garageband om det, medan A & C lät mer som en studioproduktion.
Skillnad på A & C var inte så uppenbar i mina Sennheisser HD320.
daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
B låter matt, även om instrumentklangen låter mer som när man spelar själv, så lät det mer garageband om det, medan A & C lät mer som en studioproduktion.
Matt är rätt ord. Det låter avtrubbat och trött.
perstromgren skrev:Subjektivisten, när du ändå är igång: har du ett exempel på en CD som låter lika bra som en LP som du kan mäta på? Det borde ju finnas någon, väl?
RogerGustavsson skrev:daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
Men det är kanske så det låter i verkligheten?
RogerGustavsson skrev:daja skrev:Nattlorden skrev:Tyvärr är man nog lite skadad av modern musikproduktion, men jag föredrog C.
Men det är kanske så det låter i verkligheten?
RogerGustavsson skrev:Men det är kanske så det låter i verkligheten?
perstromgren skrev:Morello skrev:Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl.
Med risk för att visa min okunnighet totalt, vad är RHCP och SP? Jag tänkte först att det skulle vara klassiska inspelningar och då att SP skulle vara Serhgenat Pepper ('s Lonely Hearts Club Band), men då får jag inte ihop RHCP. Google tipsar om Red Hot Chilli Pepper.
Morello skrev:Smashing Pumpkins, vilka för övrigt släpper nytt album 07/07/07.
Morello skrev:Smashing Pumpkins, vilka för övrigt släpper nytt album 07/07/07.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Men det är kanske så det låter i verkligheten?
Jovisst... men jag får dock erkänna att när man själv sitter och gör musik så tar man gärna många knep för att få sina taffliga alster att låta bättre... som artist är det soundet man vill ha ut, inte hur inspelningen av råmaterialet lät.
RogerGustavsson skrev:Det beror givetvis lite på hur lyssningen ser ut därhemma och i studion. I studion rattas det väl efter studiolyssningens förmåga och den kan variera väldeliga. Skulle det användas andra mera "snyggt" återgivande högtalare i studion skulle väl även LP/CD:n få ett annorlunda sound?

perstromgren skrev:Det där Mastodon-spåret låter alltså ungefär likadant på LP som i FLAC? Då är det något konstigt någonstans, FLAC-spåret ser helt jämntjockt ut. Törs vi be om en förstoring någonstans, så att vi ser vad som händer, säg från 0:20 - 0:25?
subjektivisten skrev:Ja, men problemet är att klippningen sker nästan alltid vid CD masteringen, inte vid mixningen lr dyl. LPn har nästan alltid egen master som är opåverkad av maximering.
subjektivisten skrev:Svante, vad tror du om sättet jag ordna båda spåren till samma average loudness level? Låter det som ett bra sätt?
Svante skrev:Skulle man gravera en vrålklippt låt på både CD och LP så finns det ganska stor chans att det skulle "se bättre ut" på LP-rippningen* än på CD-rippningen. Detta eftersom signalen passerar genom ett analogt elektromekaniskt system med bandbegränsningar och resonanser (nål, pickup, tonarm etc). Detta påverkar vågformens utseende så att den inte ser lika klippt ut, utan att den är bättre för det.