Moderator: Redaktörer
JeLe skrev:De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare
meanmachine skrev:JeLe skrev:De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare
Vad menar du. Är de dumma eller ? Tror du att du kommit på någon sanning som andra är bragda om? Vardör skulle en DVD prestera lika bra som en CD ?
JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Almen skrev:Min DVD-spelare kan faktiskt spela CD-skivor också!
bomellberg skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Oops, helt tvärt emot din egen signatur!
Richard skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Där har du fel, i praktiken.
JeLe skrev:Richard skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Vad? hur vet du att jag har fel? Vad i praktiken?
Jag har ju inte sagt min åsikt. Du gissar bara vad jag tycker, du vet inte!
Du fyller i meningen efter dina egna värderingar och fördomar, låt bli.
phloam skrev:Portabel cd* är en personlig favorit. Tar liten plats bredvid datorn ex.vis, när cd-enheten är upptagen med annat. Eller vanlig cd-spelare. Eller dator, beroende på var man råkar sitta.
* Oldschool-modell då naturligtvis!
Richard skrev:De flesta dedikerade CD-spelare låter bättre än dedikerade DVD-spelare, om man lyssnar och provar.
Edit: Det finns naturligtvis några DVD:s som låter bra, men inte i låga prisklasser, i vartfall inte i jämförelse med CD-spelare i samma prisklass.
JeLe skrev:Richard skrev:De flesta dedikerade CD-spelare låter bättre än dedikerade DVD-spelare, om man lyssnar och provar.
Edit: Det finns naturligtvis några DVD:s som låter bra, men inte i låga prisklasser, i vartfall inte i jämförelse med CD-spelare i samma prisklass.
nja det har hänt en del i de låga prisklasserna. Jag var själv på g att köpa Arcam CD73T en gång. Den kostar 7kkr. Jämförde mot Cambridge dvd89 hörde ingen större skillnad, så för mig duger dvd. Men bara för mig, hur det är för andra är upp till dem.
Richard skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Morello skrev:Richard skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Ja, såtillvida att DVD-maskinerna inte sällan för oväsen, kräver TV eller motsvarande och dessutom är långsamma i betjäningen.
Eller att CD-spelaren är orimligt dyr.Hedlund skrev:Tittar man på prisskillnaden mellan apparaterna så måste man erkänna att min billiga DVD presterar orimligt bra CD ljud per krona.
meanmachine skrev:Jag tycker det bevisar lite nivån på hifi när man med en 3000:- dvd tror att man inte får bätttre ljud. För mig säger detta att man lite ointresserat tråkat håller på med detta. Saknas passion och drivkraft och att lägga 250000:- x-tra för att få en minimal ljudförbättring är billigt om man verkligen vill ha gött ljud.
Vee Eight skrev:Varför tycker du att storleken på prislappen är ett bevis på mängd passion? På mängd välljud?

meanmachine skrev:Jag bjuder hem vem som helst på blind eller a +B test av dessa.
En Pioneer för 1700:- och min CD för 72000:-
JeLe skrev:Har du en cd-spelare för 72kkr?!!
Det skulle vara intressant. Synd att du bor så läskigt långt och kallt bort.meanmachine skrev:JeLe skrev:Har du en cd-spelare för 72kkr?!!
Nej så klart. Beggad för lika mycket som en hyfsad DVD.Poängen var inte att impa utan jag erbjuder er som är så duktiga att komma och teste lite. Hur många har lyssnat på riktigt Hiend ? Eller lyssnar ni bara på vad andra säger om hiendsegmentet?
:) Borde lyfta ner dig till civilisationen så du för ha en dag och bara dema alla roliga prylar du samlar på dugmeanmachine skrev:Välkommen JeLe..Jag har minst 10 billiga DVD-spelare och fler dyfi CD så vi kan spendera en dag till lyssning.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
meanmachine skrev:Stämma i bäcken för någon som vå´gar påstå att en dvd för 1500-2000:- spelar musik lika bra som en CD för 72000:- våga inte ställa uåå på test med äran på spel.
Lätt är att snack svårt att snacka så det går. Behovet har inget med saken att göra endas vad som är bäst oavsett prislappen.
JeLe sade ju att han had kommit på att en simpel DVD spelar musik så vilket CD som helst. Vi andra är dumma ju som inte fattar detta.
Välkommen JeLe..Jag har minst 10 billiga DVD-spelare och fler dyfi CD så vi kan spendera en dag till lyssning.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
meanmachine skrev:
JeLe sade ju att han had kommit på att en simpel DVD spelar musik så vilket CD som helst. Vi andra är dumma ju som inte fattar detta.
Välkommen JeLe..Jag har minst 10 billiga DVD-spelare och fler dyfi CD så vi kan spendera en dag till lyssning.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kaffekoppen skrev:Det skulle vara intressant. Synd att du bor så läskigt långt och kallt bort.
Jag tror du gjorde ett hyffsat köp även om fem-tio år gamla apparater av nöd hade lösningar som var häpnadsväckande dyra, lösningar som idag inte behövs eftersom utvecklingen sprungit ifrån dem. Idag går det att få samma prestanda för en spottstyver jämförelsevis.
Däremot är den säkert byggd som en tank rent mekaniskt.
Vilken apparat pratar vi om?
Kaffekoppen skrev:Borde lyfta ner dig till civilisationen så du för ha en dag och bara dema alla roliga prylar du samlar på dug
meanmachine skrev:JeLe skrev:Har du en cd-spelare för 72kkr?!!
Nej så klart. Beggad för lika mycket som en hyfsad DVD.Poängen var inte att impa utan jag erbjuder er som är så duktiga att komma och teste lite. Hur många har lyssnat på riktigt Hiend ? Eller lyssnar ni bara på vad andra säger om hiendsegmentet?
Nefilim skrev:Jag har lyssnat på en CD-spelare i samma prisklass. tror t.o.m att den var några tusingar dyrare. En engelsk DAC, Digital Audio Company, tror jag det står för, och inte var det något som imponerade på mig. Totalpris på den anläggningen inkl nämnda spelare hamnade på ca 500 KKr! Anläggningen i övrigt impade inte heller på mig!
Morello skrev:Skulle gärna ha en Porsche för att den går som satan, håller god kvalitet, är snygg och rolig att köra.
Mayro skrev:Morello skrev:Skulle gärna ha en Porsche för att den går som satan, håller god kvalitet, är snygg och rolig att köra.
Porsche är kvinnliga i stilen...
meanmachine skrev:Nej så klart. Beggad för lika mycket som en hyfsad DVD.Poängen var inte att impa utan jag erbjuder er som är så duktiga att komma och teste lite. Hur många har lyssnat på riktigt Hiend ? Eller lyssnar ni bara på vad andra säger om hiendsegmentet?
meanmachine skrev:
Gjorde du a+b eller blint mot en skräpfianläggning bestående av en dvd för 1500-3000:- ? Eftersom det var det som vi snackade om.
rexQ skrev:Jag lyssnar på "hiend" varje dag fast snuskigt billig sådan. Sen att du sitter med en plåtlåda någon lyckosökare tagit 72 kkr för är bara att beklaga.
Men du kan vara lugn, vi känner igen din typ, om ett år har du sålt skiten och sitter med en billig dvd-spelare.
niklas skrev:Att välja en cd-spelare som kostar 72k kan man göra av tusentals anledningar. Uppskattningsvis gissar jag att minst 65k av dessa pengar kunde spenderats på något annat i kedjan för högsta möjliga välljud. Därmed inte sagt att det är dumt att spendera 72k. Vill man ha det finaste som går att uppbringa så kostar det på. Frågan är till vilken nytta?
Nefilim skrev:Vem har sagt något om skräpanläggning ?? ( Ja den värderingen säger en hel del om din inställning!)
Subjektivisten skrev:Kör med en DVD spelare, en Panasonic RP-82.
Detta snack med att en DVD inte kan vara lika bra som en CD är ju sandlådenivå delux. Varje gång frågar jag om dessa personer har EN DVD-R brännare, EN CD-R brännare, EN DVD-RW brännare etc etc.
Som sagt, dra in pris som någon form av bevis för korrekt ljud visar bara att man inte förstått detta än.
meanmachine skrev:Nefilim skrev:Vem har sagt något om skräpanläggning ?? ( Ja den värderingen säger en hel del om din inställning!)
Vad tycker du. ? och vad är din inställning?Att allt som kostar en slant är waste of money. Dricka alkohol är waste of money.
![]()
meanmachine skrev:Nefilim.
En annan tråd.
http://www.hrf.se/templates/StartPage.aspx?id=2039
Mena inget illa mer att din tråd säger mig inte mer än denna hemsida.
2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civiliserat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.
Nefilim skrev:Saxat ur forumets policy:
meanmachine skrev:Om det inte gick fram min humor så ber jag om ursäkt.
meanmachine skrev:Men det skall respekterar båda vägar .. Så min inställnign till hifi skall lika lite idiotiseras.![]()
Ellerhur V8.
meanmachine skrev:Du är very välkommer hem till mig. Jag har minst 10-talet billigare dvd spelare och dyrfi CD's. Vi kan spendera en dag av lite blindtester och div a+b o´ch jämföra. De kunde bli skoj.
![]()
![]()
Subjektivisten skrev:Ja, jag kan komma. Dock så anser jag man endast kan max skilja på spelarna under blindtest eftersom vi inte har en referens att jämföra mot.

JeLe skrev:Richard skrev:JeLe skrev:Givet via dvd-spelare. De som inte har insett att dvd-spelare presterar lika bra som renodlade cd-spelare...........
Vad? hur vet du att jag har fel? Vad i praktiken?
Jag har ju inte sagt min åsikt. Du gissar bara vad jag tycker, du vet inte!
Du fyller i meningen efter dina egna värderingar och fördomar, låt bli.
JustAudioMagic skrev:har provat att spela cd-skivor i båda och cd-spelare är givet för mig. personligen tycker jag det ger klart bättre ljud, vare sig det handlar om billiga eller dyrare spelare
subjektivisten skrev:Att det skulle vara klart bättre ljud känns extremt konstigt.
Jag har tidigare nämt att jag använder DVD, men kan reta mig på uppstartstiderna.
Kaffekoppen skrev:Och varför kommenterade du ett inlägg där någon skriver sin åsikt?
Du kan väl föra fram din egen utan att för den sakens skull lägga negativ värdering på nån annans?
Subjektivisten skrev:Vet inte om du syftar på mitt inlägg men om du gör det så undrar jag om du verkligen menar att man inte ska få kommentera inlägg som man tycker verkar enormt konstiga?
Kaffekoppen skrev:Och varför kommenterade du ett inlägg där någon skriver sin åsikt?
Du kan väl föra fram din egen utan att för den sakens skull lägga negativ värdering på nån annans?
Jag har tidigare nämt att jag använder DVD, men kan reta mig på uppstartstiderna.
Normalt sätt ja, men det framgår rätt tydligt att trådskaparen inte vill det, utan bara är ute efter vad var och en anser. Dessutom tycker jag det är mycket trevligare om var och en skriver vad de själva anser istället för att påvisa att man tycker någon annan har "enormt konstiga upplevelser".subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Och varför kommenterade du ett inlägg där någon skriver sin åsikt?
Vet inte om du syftar på mitt inlägg men om du gör det så undrar jag om du verkligen menar att man inte ska få kommentera inlägg som man tycker verkar enormt konstiga?
JustAudioMagic skrev:har provat att spela cd-skivor i båda och cd-spelare är givet för mig. personligen tycker jag det ger klart bättre ljud, vare sig det handlar om billiga eller dyrare spelare
Det behövs inte ryggdunk eller spöstraff för mitt inlägg. Kommentarer till det leder inte till nått annat än mer ofokus.meanmachine skrev:Que.
Vaknat på fel sida.
Ahhh, vi ska ha som på andra forum där man inte får ifrågasätta saker alls.
bomellberg skrev:I detta fall har ju dessutom JustAudioMagic understukit att det är han som tycker, dvs hans egen personliga åsikt. Den ska han väl få ha utan att bli ifrågasatt? Han hävdar ju inte att det ÄR så, bara att han TYCKER att det är så.
subjektivisten skrev:bomellberg skrev:I detta fall har ju dessutom JustAudioMagic understukit att det är han som tycker, dvs hans egen personliga åsikt. Den ska han väl få ha utan att bli ifrågasatt? Han hävdar ju inte att det ÄR så, bara att han TYCKER att det är så.
Ja, såklart det är hans egna åsikt men vad är det för mening att ha ett forum att skriva i om man inte kan ifrågasätta och bli ifrågasatt? Stort mening då.
MichaelG skrev:Själv spelar jag CD via CD-spelare. Däremot spelar jag inte DVD via CD-spelare. Det blir så dålig bild tycker jag.
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Själv spelar jag CD via CD-spelare. Däremot spelar jag inte DVD via CD-spelare. Det blir så dålig bild tycker jag.
Hälsn. Michael
bomellberg skrev:Men herregud, om någon säger att de tycker om köttbullar, hur kan du då ifrågasätta det?
subjektivisten skrev:bomellberg skrev:Men herregud, om någon säger att de tycker om köttbullar, hur kan du då ifrågasätta det?
Det är ju en helt annan sak. Objektivt sett så bör det inte vara enorma skillnader mellan DVD spelare och CD spelare. Om någon subjektivt anser det är enorm skilland så blir jag såklart nyfiken för det låter som det är placebo som spökar då. Och jag ser ingen anledning att man inte ska ifrågasätta saker så kanske folk inte blir rek att köpa två spelare när dom lika gärna kunde köpt en.
rotiz skrev:DVD'n är digitalt ansluten till förstärkaren och CD'n analogt.
Ska väl i sann feghets-anda påpeka att detta min fullt subjektiva åsikt.
meanmachine skrev:Vad är det som gör att en DVD skulle klara av att leverera musik lika bra som en CD? Får du inte betala en massa för bilhantering och alla extrakontakter osv? Får du inte en massa e-xtra problem med störningar ocg så vidare i en DVD? Är inte en CD byggd för att leverera musik och endast detta? En DVD som på kretsnivå möterupp en CD torde ligga betydligt högre i pris eller?
JeLe skrev:Mångas erfarenheter är att dvd är lika bra som cd. Även om logiken som du nämner talar emot det, kan man tycka. Själv har jag resonerat som du tidigare men kommit till annan insikt. Jag tycker du ska köpa en begagnad pioneer 585 eller 575 och testa dem mot det du har idag. Sedan har ju de flesta dvd-spelare den nackdelen att de låter något fruktansvärt (som säkert tidigare ha nämnts) men som vissa ändå kan leva med. Själv tror jag mycket av förklaringen ligger i teknikutveckling och att kunder har klagat på att dvd är för dåliga på cd, vilket branschen kanske har tagit till sig. Bara spekulationer dock.....
Martin skrev:Det är helt enkelt billigt att tillverka en riktigt bra CD-återgivare. Dämred inte sagt att alla är det, men det går och det är inte dyrare än att göra en mindre bra.
Martin skrev:Det är helt enkelt billigt att tillverka en riktigt bra CD-återgivare. Dämred inte sagt att alla är det, men det går och det är inte dyrare än att göra en mindre bra.
meanmachine skrev:Vad och hur är det så billigt. För om man ser till komponentmässigt är det inte så billigt i vissa fall.
Almen skrev:... Så min fråga är: varför i all sin da'r skulle inte en DVD-spelare kunna spela CD-skivor lika bra som en CD-spelare?
Bill50x skrev:Almen skrev:... Så min fråga är: varför i all sin da'r skulle inte en DVD-spelare kunna spela CD-skivor lika bra som en CD-spelare?
Ja, varför skulle den inte kunna det?
Om jag förstått det rätt är ofta(st?) DVD-spelare dock lite långsammare att ladda in en skiva eftersom den ska kolla mer saker (väldigt amatörmässigt uttryckt...). Men ljudmässigt borde det inte vara någon större skillnad, det är väl ungefär lika mycket komponenter, samma typ av låda, samma kraftbehov etc. När väl konstruktion och utveckling är gjort borde det inte kosta så mycket mer att tillverka en DVD-spelare. Speciellt inte om volymerna är större.
Och det finns väl ingen teknisk anledning att en DVD-spelare skulle låta sämre?
/ B
Richard skrev:Jo, det finns det faktiskt, om vi håller oss i normala prisklasser:
1. Stör-stark switchad nätdel i DVD-spelaren.
2. Ingen optimering av " klockan " i DVD:s, om man undantar Linn, Naim och Arcams DVD:s. ( förvisso finns det gott om cd-spelare med kassa klockor också )
3. Ljud och bildkretsar med gemensamt jordplan.
4. Ofta dåliga ( och billiga ) Ic i utgången på DVD:erna.
Var och en av dessa parametrar stör ofta ljudet hörbart.
De flesta DVD:s har alla felparametrar samtidigt.
Däremot är ofta D/A omvandlarna och själva transporten tillräckligt bra för att inte vara ljudmässiga flaskhalsar, enligt min mening.
JeLe skrev:Richard skrev:Jo, det finns det faktiskt, om vi håller oss i normala prisklasser:
1. Stör-stark switchad nätdel i DVD-spelaren.
2. Ingen optimering av " klockan " i DVD:s, om man undantar Linn, Naim och Arcams DVD:s. ( förvisso finns det gott om cd-spelare med kassa klockor också )
3. Ljud och bildkretsar med gemensamt jordplan.
4. Ofta dåliga ( och billiga ) Ic i utgången på DVD:erna.
Var och en av dessa parametrar stör ofta ljudet hörbart.
De flesta DVD:s har alla felparametrar samtidigt.
Däremot är ofta D/A omvandlarna och själva transporten tillräckligt bra för att inte vara ljudmässiga flaskhalsar, enligt min mening.
Tror allt det där är en gammal sanning, stämmer inte med min erfarenhet.
Jag är glad att jag inte hör någon skillnad, det spar mig en massa pengar!
P.S Jag fattar inte vad är det som har hänt?
Förr så var det nästan konsensus här på faktiskt.se att dvd var helt ok som cd-spelare. Den som sa något annat blev ju mobbad nästan. Vad har hänt? En massa nytt folk från minhembio, hf eller???![]()
D.S
JeLe skrev:Richard skrev:det hörbart, tro inget annat.
Sådan ord gillar inte jag. Du tappar i trovärdighet när du är agressiv på det sättet, dvs försöker banka in någon egen sanning i "mindre vetande personer".
meanmachine skrev:Bra inlägg Rickard.![]()
Intressant. Har haft lite sådana tankar själv speciellt på klockan och nättdelen. Sen OP'ampar och eller som i dyrare maskiner som ju fortfarande kör diskret uppbyggnad. Tittar jag ner i en finare cd jag har sitter det en ringkärna på 200va och 80.000uF i nätkondingar.Känns stabilt. Sen är de seriöst skärmade vilket jag gillar.
Sen måste det bero på referenser. Detta som generellt accepterat på detta fora nämluigen neutralitet är en sanning med modifikation eftersom detta tydligen fungerar bra med en DVD, Enkel förstärkare och ett par rätt simpla högtalare för att klara av. Då förstår jag och accepterar att de neutrala ljudet är brr enligt dessa premisser. Dock gäller det inte som sanning för alla då djup, perspektiv, takt och driv är ord som klinga gott. Detta klara inte en DVD av enklar mått av.
Sen detta or Placebo som numer är nedsmutsa och så flitigt använt att de urvattnat sanknar värde då det används som förklaring på allt som intre går att förklara. Detta ord är likt ordet "TRO".
Richard skrev:De punkter jag skrivit om ovan, som varande poteniella problem med billiga DVD-spelare, är helt sant och påverkar ofta ljudet hörbart, tro inget annat.
Tänk om det var så enkelt att man kunde köpa en DVD för 800 :- och sitta nöjd med ljudet! Detta är enligt mig helt felaktigt och grundar sig på åratal av jämförelser och prövande.
Bill50x skrev:Richard skrev:De punkter jag skrivit om ovan, som varande poteniella problem med billiga DVD-spelare, är helt sant och påverkar ofta ljudet hörbart, tro inget annat.
Tänk om det var så enkelt att man kunde köpa en DVD för 800 :- och sitta nöjd med ljudet! Detta är enligt mig helt felaktigt och grundar sig på åratal av jämförelser och prövande.
Jag var kanske lite otydlig. Jag menade inte specifikt billiga DVD-spelare utan snarare CD- resp DVD-spelare i jämförbar prisklass.
Man kan se det på flera sätt. Ett är att en apparat som är optimerad för EN sak ofta är bättre på just detta än en apparat som ska kunna flera saker. Å andra sidan kanske kraven vid uppspelning av en DVD är högre än om du spelar en CD. Med andra ord en DVD-spelare som spelar en CD kanske har en massa resurser över? Och därför låter mer oansträngd och med resurser till bra dynamik?
/ B
meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?
Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå.
Bill50x skrev:meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?
Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.
Eller?
/ B
Magnuz skrev:Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå.
Fast när du skriver "hörbart sämre" och "inte har så ljudmässigt höga krav" använder du din egen smak som rättesnöre. Om man undersöker vad folk tycker om olika apparaters ljudliga prestationer kommer man snart fram till att det finns nästan lika många åsikter som lyssnare. Alltså är det ganska meningslöst att prata om apparater i termer av generellt bättre eller sämre om det bara är baserat på lyssna-och-tyck.
meanmachine skrev: Om nu DVD på ett "transparent rätt" sätt spelar rätt mot inspelningen men inte låter rätt mot verkligheten då väljer jag verkligheten som referens.
...
Jag lirar ju själv gitarr och grabben lirar trummor och flera musiker i omgivningen med sax,trumpet, orgel, Piano, kontrabas you name it. Jag vill gärna utgå ifrån verkligheten när jag lyssnar.
Bill50x skrev:Jag lyssnar själv hellre på något som låter verkligt än plågar mig igenom det "korrekta"...
Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken.
Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.
bomellberg skrev:Min HTPC är högljudd, uppstart tar flera minuter och CD-spelaren är en DVD-brännare. Tur att jag även har en SoundBridge som streamar från servern i källaren...
JeLe skrev:Nog om det, vi kommer nog inte längre i diskussionen. Bara man är nöjd själv så!
meanmachine skrev:För min del är jag inte intresserad av att frälsa någon annan utan mer nyfiken och väldigt intresserad av hur man tänker och varför?
meanmachine skrev:JeLe skrev:Nog om det, vi kommer nog inte längre i diskussionen. Bara man är nöjd själv så!
För min del är jag inte intresserad av att frälsa någon annan utan mer nyfiken och väldigt intresserad av hur man tänker och varför?
JeLe skrev:Tänker?
Varför?
Jo bästa ljud till så långt pris som bara möjligt!
klockrent! Hade jag haft mer pengar så hade jag garanterat haft en cd-spelare för kanske 10kkr, bara för själva känslan. Håller med dig, det är jobbigt att man ibland försöker frälsa varandra. Men när man väl har den rätta tron så blir man nöjd o glad. God natt!
Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå. T.ex. Denon 2105, Pioneer 668 mm. Prisvärda apparater med hyfsat bra ljud. Om man lyfter ögonen något, och inte sitter nöjd, finns det dock ljudmässigt bättre apparater än dessa, som kommunicerar ett musikaliskt budskap på ett bättre sätt, enligt min erfarenhet.
subjektivisten skrev:meanmachine, Jag undrar om du har olika brännare för CD-R och DVD-R? För om det är så att det omöjligen kan byggas apparater som klarar av två saker samtidigt så borde det vara samma med brännare.
tvett skrev:Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken.
...jämfört med risken för störning mellan bild- och ljudkretsar i en dedikerad cd-spelare?
Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.
Nätdelen är väl inte speciell för en cd- eller dvd-spelare. Snarare för prisklassen. Jämför inte en 5000kr cd-spelare med en 1500kr när du kollar på komponenter (även om de kan vara samma).
Nattlorden skrev:Alltså finns det ett val... vill man försöka rätta till en stor mängd mindre bra inspelningar på bekostnad av perfektionen hos de bästa inspelningarna, eller väljer man att leva med felen för att få sitt nirvana när inspelningarna är på sitt bästa.
meanmachine skrev:Intressanta tankar och håller med till viss del. Men en sak jag inte klara avär att den perfekta spelare då skulle vara Pioneer Dv-668. Detta faller hela resonemanget på. Det är här jag blir total lost.
subjektivisten skrev:Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå. T.ex. Denon 2105, Pioneer 668 mm. Prisvärda apparater med hyfsat bra ljud. Om man lyfter ögonen något, och inte sitter nöjd, finns det dock ljudmässigt bättre apparater än dessa, som kommunicerar ett musikaliskt budskap på ett bättre sätt, enligt min erfarenhet.
Detta är ett skämt va? På vilket sätt skulle dessa produkter vara klart sämre än ormolje hifins produkter? Nu vill jag inte ha några subjektiva åsikter, det är meningslöst, jag kan säga att en Walkman från 1982 är bättre än alla CD spelare, utan rent objektivt mer korrekt ljud.
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
...jämfört med risken för störning mellan bild- och ljudkretsar i en dedikerad cd-spelare?
Nätdelen är väl inte speciell för en cd- eller dvd-spelare. Snarare för prisklassen. Jämför inte en 5000kr cd-spelare med en 1500kr när du kollar på komponenter (även om de kan vara samma).
Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.
.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )
Alla DVD:s under 10000:- har en simpel, dålig, switchad nätdel.
Richard skrev:Bill50x skrev:meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?
Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.
Eller?
/ B
Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken. Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.
Edit: du har rätt så tillvida att själva bildelektroniken behöver en stor bandbredd för att inte bilden ska bli dålig.
Richard skrev:Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.
.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )
Richard skrev:Produkter som bevisligen, i F/E test, låter mycket bättre är ju Benchmark DAC 1, Nad 208, div. sentec elektronik, Holografic audio, Bryston mfl..
tvett skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.
Ok? Vi kikar:Richard skrev:Bill50x skrev:meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?
Eller?
/ B
Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken. Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.
Edit: du har rätt så tillvida att själva bildelektroniken behöver en stor bandbredd för att inte bilden ska bli dålig.Richard skrev:Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.
Jag hittar ingen "medveten" felcitering, stycket om bandbredd kommenterades inte. Att du inte skrivit något som du menade att skriva kan inte ses som en felcitering. Att du utan anledning kallar mig troll istället är trevligt. Jag kanske missat något?
Alla dvd´s under 10kkr har dåliga switchade nätdelar? Rätt kategoriskt uttalande där tusenlappar nämns, ovanligt. Är det inte intressantare att jämföra dvd mot cd i samma prisklass, det är ju trots allt det tråden handlar om, dvd- vs cd-spelare.
JustAudioMagic skrev:Richard skrev:Produkter som bevisligen, i F/E test, låter mycket bättre är ju Benchmark DAC 1, Nad 208, div. sentec elektronik, Holografic audio, Bryston mfl..
Bevislligen? är inte det upp till individen ifråga att avgöra?
ingen kan väl säga till någon att den och den låter bättre än den??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster