Moderator: Redaktörer
Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...
dimitri skrev:Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.
Moment-23 skrev:Den kostar strax över 4000kr. Kan det vara så billigt och ändå vara bra?
Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...
meanmachine skrev:Sluta skryt upp Kineserna nu Justaudiomagic. Om folk tror det är crap så kommer begpriserna att forsatt vara i min smak.
menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.
JustAudioMagic skrev:Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör.
Vee-Eight skrev:JustAudioMagic skrev:Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör.
Givetvis tycker du det, eftersom du säljer kines-hifi.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:JustAudioMagic skrev:Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör.
Givetvis tycker du det, eftersom du säljer kines-hifi.
Du kan ju vända på det ist, jag hade aldrig valt att sälja ngt som jag inte tycker är bra. Finns allt för många säljare idag som gör så tyvärr, att sälja bara för att det ska säljas. jag/vi skulle aldrig få för oss att sälja ngt (eller ha i vårt sortiment) som vi inte tycker håller hög kvalitet.
Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?
Nej, men ganska många. Särskillt bland de som har haft apparater som inte levt upp till förväntningarna.JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...
Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?
Distributören för Xindak finns i Danmark, där dom dessutom har verkstad för hela sortimentet. Brukar ta 72 timmar efter beställning att få det hem(förutom i vissa undantag, men för det mesta har dom hela sorimimentet i lager).
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...
Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den
Vee-Eight skrev:Visst finns det bra kina-hifi. Men som överallt annars i andra branscher hos Kina-produkter så saknar man erfarenhet i konstruktion, produktion och kvalitetsarbete. Det slår igenom rätt så ofta, men lika ofta så har man ju lyckats. Men jag tror det dröjer innan man får se ngn innovation från Kina, iaf i bredare lager.
Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer
woland skrev:HarryUp skrev:Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer
Det är kinesernas sätt att vara artiga mot besökarna. Man måste känna till den kinesernas sätt att vilja få utländska besökare att må bra.
Den dagen kineserna börjar sälja nya bilar för 50.000:- som klarar västerländska krockprov så får europeisk bilindustri huka sig. Den amerikanska bilindustrin är ju redan uträknad på grund av för låg kvalité.
Mvh
Så du kränger xindak?
Bra, då kanske du kan svar på om dac-5 är bra.
Är den testad av någon?
Var hittar man mer info om den? På xindaks sida är det ju ganska sparsamt med info.
Finns den för lyssning/hemlån i stockholm?
JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.
Hög kvalitet - för priset... OK. I jämförelse med vadå?
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.
Hög kvalitet - för priset... OK. I jämförelse med vadå?
Det menas med att man får mycket för pengarna...
Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?
Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?
Birger skrev:Mycket skitsnack i denna tråd. Min Esound E200 stärkare och min Esound CDE5 låter skitmycket bättre än något Denonskräp eller något fiiint Bladdelios buggigt...
matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.
Moment-23 skrev:matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.
Menar du att de är snällare i taiwan?
matereo skrev:Moment-23 skrev:matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.
Menar du att de är snällare i taiwan?
Ja, det är tex.tillåtet med fackföreningar och skyddsombud Taiwan. Man har en arbetsskyddslagstiftning och rätt till ledig dag varje vecka. Lönerna är högre med, samt iofs priset på Laptopparna jag köper.
Innom industrin i Kina är det vanligt med 10-15 kr om dan, 15-16-timmars arbetsdag, att man måste bo ovanpå fabriken och är ledig en dag i månaden. Fackföreningar och organisation samt möten är förbjudet, någon eg. arbets-skyddslagstiftning finns ej. Det låga priset är oftast ett väldigt högt pris att betala för de som producerar.
matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.
Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.
matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.
Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.
housemicke skrev:matereo skrev: (nad är väl engelskt?)
Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/
De gör bla stello. Fast jag vet inte var tillverkningen sker...
Moment-23 skrev:Harmonydesign naturligtvis! Tillverkningen sker här i sverige. Hur de kan hålla så låga priser med dom prylarna är mer än jag fattar.
Nils skrev:Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/
De gör bla stello. Fast jag vet inte var tillverkningen sker...
cool cd-spelare...
men kan knappast vara bra med allt ljus som stör avspelningen..
pingvinlakrits skrev:Cool! Vad kostar den då?
Man kan ju byta till frostat glas...
matereo skrev:Wow! Det sitter faktiskt en 50w single-ended mosfet förstärkare i.
Vee-Eight skrev:Vad fyller luckan för funktion?
Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.
meanmachine skrev:Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.
Allt handlar inte om funktionallitet utan om konst och konsten har ingenting med praktiken att göra. Vacker är sällan pratikst och dess kundkrest sällan brydd för sådana petitesser.
enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?
/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband
Det är helt sant. Xindak låter helt ok, jag har inget att invända på ljudet egentligen. Varken bättre eller sämre än min integrerade Denon (iofs inte billigare heller).enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?
/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband
menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.
Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.
Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.
Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.
Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.
Slartibartfast skrev:Jag skulle säga att problemet mera ligger i att de inte kan producera om jag måste välja mellan produktionskunnande och tekniskt kunnande! Men det tordes inte ta så lång tid att lära in en sådan detalj. Återigen, jämför med Japan på 70-talet.
[slrt]
Moment-23 skrev:Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.
Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.
Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.
Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.
Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.
Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.
Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster