Kina hifi, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Kina hifi, något att ha?

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 23:12

Det dyker upp allt mer hifiprylar från Kina. Många västerländska hifimärken har ju sedan tidigare sin tillverkning där, men jag tänker på märken som tex Original, Xindak, Swan etc. som även är deisgnade och konstruerade där. Är det något att ha? Billigt är det i varje fall.
Efter att ha läst på en massa forum så får jag intrycket att det är problem med kvaliteten. Det är många som klagar över att slutsteg går sönder etc.
Är detta något som flera av er känner igen, eller har jag bara råkat läsa om de få som haft otur?
Bortsett från kvaliteten, vilka märken anser ni vara neutrala åtegivare av musik?

Jag måste också passa på och fråga om någon har testat Xindak dac-5?
Det förefaller vara en seriös D/A omvandlare (24bitar/192khz) med dubbla trafos och väl avstörd internt (ser så ut på bilderna i alla fall).
Den kostar strax över 4000kr. Kan det vara så billigt och ändå vara bra?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-10 00:08

Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 00:12

dimitri skrev:Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Det gör jag inte heller. Kvalitetsproblem kan ha tusen andra orsaker än konstruktionsmissar.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-05-10 01:15

Sheng-Ya är ju Vincent med annat märke, de låter precis som Vincent. Korsun finns det också ett märke som heter de förstärkarna gillade jag skarpt. V8i hette en om jag inte minns fel, en helt okej integrerad med gott om kraft. Tung var den också och en favorit hos katterna som sovplats (=varm).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-10 05:01

Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 07:20

Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Håller med. Har haft och har linaprylar och de impar inte på mer än utaseendet. Brusa och brummar samt vasssssssa diskant ljud verkar vara måttot. Men de är säkert prisvärda mer lura inte dig själa och tro att de spelar i Krellklass. Vilket en del annonsörer försöker få en att tro. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-10 07:21

Precis som överallt på vår planet finns det både bra och dåligt.
För ca. 8 år sedan köpte jag på vinst och förlust ett par stora monoblock från Kina. Ett par Spark 850 och då var man minst sagt lite funderande på om man skulle våga.
Min allmänna uppfattning vad att dom tillverkade med dålig kvalite m.m.
Men så var det inte alls.
Dom slutstegen är det tredje bästa jag haft och dom fungerade som en klocka.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-10 08:24

Jag har ett slutsteg från Advance Acoustics. Vad jag förstår är företaget franskt (eller var åtminståne ursprungligen) men all tillverkning ligger i Kina. Det var bland de billigare hifistegen i svensk butik i förhållande till prestation (på pappret). Men jag är mycket nöjd. Efter mer än ett halvårs daglig drift har jag absolut inget att klaga på. Musiken låter precis så dynamisk, homogen och välupplöst man kan önska. Jag har inte heller märkt av några som helst kvalitetsproblem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 08:43

Kinerserna är här för att stanna och har tillfört en helt del till marknade vilket är skoj. Gillar looken på dem och prestandan i förhållande till priset är bra. Är nyfiken på en kinarör typ Dared bara för att testa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 09:40

Visst finns det bra kina-hifi. Men som överallt annars i andra branscher hos Kina-produkter så saknar man erfarenhet i konstruktion, produktion och kvalitetsarbete. Det slår igenom rätt så ofta, men lika ofta så har man ju lyckats. Men jag tror det dröjer innan man får se ngn innovation från Kina, iaf i bredare lager.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-10 09:46

dimitri skrev:Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Kan bara hålla med. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Kina hifi, något att ha?

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-10 10:49

Moment-23 skrev:Den kostar strax över 4000kr. Kan det vara så billigt och ändå vara bra?

Kopplingen mellan pris och prestanda på den här typen av produkter är mycket svag. Även om man kan få ett annat intryck om man läser valfri HiFi-blaska. Men dom hittar bara på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 11:12

Xindak är väldigt prisvärda... Precis som det skrivs på många ställen

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-10 12:11

Jag har en mindre modell från Zell som jag är väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-10 12:21

Har en G&W TW-2006x som jag är mycket nöjd med. Kostar en spottsyver & spelar brallan av det mesta jag hört upp till ett par ggr pengarna.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:22

Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:26

Bild

Dac 5 -> 4149 :-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 12:44

Sluta skryt upp Kineserna nu Justaudiomagic. Om folk tror det är crap så kommer begpriserna att forsatt vara i min smak. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-05-10 12:46

Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:48

meanmachine skrev:Sluta skryt upp Kineserna nu Justaudiomagic. Om folk tror det är crap så kommer begpriserna att forsatt vara i min smak. 8)

Jag skryter inte, det är ju inte jag som bygger..;) Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör. Precis lika bra som alla andra med den skillnaden att kineserna har billigare arbetskraft. Många tillverkare idag (eller egentligen designers och utvecklare) får sin produkter tillverkade i kina, vad säger du om dom?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:53

menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.

Jag kan inte säga vad dom har för universitetsutbildningar, det finns så otroligt mycket på marknaden idag när det gäller sånt. Om inte i deras land så gör dom säkert allt för att lära sig så mycket som möjligt utomlands oxå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-10 12:57

I Sverige finns bra hifi i små serier och sämre hifi i stora volymer.
Finns ingen anledning att anta att Kina är annorlunda - så hur stor är sannolikheten att vi ser något annat här än volymprodukterna?

Slutsats... det finns säkert kanongrejor där också... i nån källare i Tae By Yong eller så... fast hittar de till Svedala?

Produktionsmässigt kan de säkert montera ihop hur bra saker som helst. Jämför: 99.9% av alla världens golfklubbor görs i en väldigt liten region i Kina t.ex. Utvecklingen av dem görs på annat håll däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-10 13:31

Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 13:48

JustAudioMagic skrev:Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör.

Givetvis tycker du det, eftersom du säljer kines-hifi.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 13:54

Vee-Eight skrev:

Du kan ju vända på det ist, jag hade aldrig valt att sälja ngt som jag inte tycker är bra. Finns allt för många säljare idag som gör så tyvärr, att sälja bara för att det ska säljas. jag/vi skulle aldrig få för oss att sälja ngt (eller ha i vårt sortiment) som vi inte tycker håller hög kvalitet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 13:57

JustAudioMagic skrev:
Vee-Eight skrev:

Du kan ju vända på det ist, jag hade aldrig valt att sälja ngt som jag inte tycker är bra. Finns allt för många säljare idag som gör så tyvärr, att sälja bara för att det ska säljas. jag/vi skulle aldrig få för oss att sälja ngt (eller ha i vårt sortiment) som vi inte tycker håller hög kvalitet.

Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?
- Carlsson Illuminati -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 14:04

Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?

Distributören för Xindak finns i Danmark, där dom dessutom har verkstad för hela sortimentet. Brukar ta 72 timmar efter beställning att få det hem(förutom i vissa undantag, men för det mesta har dom hela sorimimentet i lager).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-10 16:42

JustAudioMagic skrev:

Nej, men ganska många. Särskillt bland de som har haft apparater som inte levt upp till förväntningarna.

Generellt måste jag dock hålla med dimitri och Morello - det finns absolut ingen anledning att föreställa sig att deras ingenjörskunskap är sämre. Den är oftast bara billigare.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-05-10 16:46

Om jag fattat "kina-hypen" rätt så är det igentligen bara billigt "mid/low-fi" & knappt det!
Pga av att kretskorten kan vara snålt med koppar på, komponenterna med stort fönster i tolerans nivån (det i kvadrat kan bli hur fel som helst...) Lödtennet VS luftfuktigheten ect.

Slutklämmen blir iallafall en ojämn produkt & det skall till att ha en jävla röta att plocka bort måndags exen ;)

Rätta mig om jag har fått det hela om bakfoten :o
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 16:47

JustAudioMagic skrev:
Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?

Distributören för Xindak finns i Danmark, där dom dessutom har verkstad för hela sortimentet. Brukar ta 72 timmar efter beställning att få det hem(förutom i vissa undantag, men för det mesta har dom hela sorimimentet i lager).

Så du kränger xindak?
Bra, då kanske du kan svar på om dac-5 är bra.
Är den testad av någon?
Var hittar man mer info om den? På xindaks sida är det ju ganska sparsamt med info.
Finns den för lyssning/hemlån i stockholm?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 16:53

Angående mina frågor om kvalitet så är bakgrunden det man kan läsa på minhembio, hififorum etc där ganska många uttrycker missnöje med kvaliteten.
Det betyder inte att kineser inte kan göra bra prylar, men det är ändå något man får väga in om man ska köpa en produkt som sett till antalet som hittat hit är ganska litet.
Jämfört med tex japansk hifi (ja, jag vet att den också är gjord i kina, men förmodligen med helt andra kvalitetskrav) så verkar det som om "felexemplaren" är ganska många.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-10 17:09

JustAudioMagic skrev:

Vem fan har sagt att alla ska dela den? Spänn av nu JAM!
Det jag skriver om Kina-hifi är mina empiriska åsikter... :evil:

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-10 17:39

Vee-Eight skrev:Visst finns det bra kina-hifi. Men som överallt annars i andra branscher hos Kina-produkter så saknar man erfarenhet i konstruktion, produktion och kvalitetsarbete. Det slår igenom rätt så ofta, men lika ofta så har man ju lyckats. Men jag tror det dröjer innan man får se ngn innovation från Kina, iaf i bredare lager.

Jag TROR att Kina är i ungefär samma status som många länder i uppstart och utvecklingsfas av sin produktionsapparat, som V8 så bra uttryckte det, därmed behöver jag inte upprepa detta. Och nog har de bra tekniker alltid, de har ju ett rymdprogram som ex. Men innan de har fått hjälp med vad V8 påpekade så kan nog många produkter vara av det tekniskt enklare slaget och av bristande kvalitet, (det blev nästan en upprepning ändå) :) . Kineserna upprepar ju samma misstag som alla länder gjort... :(

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-10 17:49

Jag tycker min XTZ class A DII lever upp till förväntningarna, jag har en hemma i mitt hifirum. tidigare använde jag mina SEAS Thor högtalare i studion med bättre elektronik såsom LABgruppen slutsteg och Apogee DA så jag vet ungefär hur högtalarna kan låta. Men det är många parametrar som spelar in såklart, speciellt rum och akustik, men om jag jämför XTZ med min tidigare hemmasetup som bestod av en HK från åttiotalet som lät apa och sedan en Yamaha även den från åttiotalet som lät ok så är det STOR skillnad.

Bra ljud helt enkelt.

När jag var på frankfurtmässan för några månader sedan och träffade en kina oem tillverkare. Det var inte samma tillverkare som gör XTZ utan en annan som jag inte minns namnet på (ska kolla upp det när jag kommer hem), generellt tror jag att de kinatillverkarna som har dolby och dts licens är helt ok eftersom det är ganska svårt att få sådana licenser.
Nu kan jag inte el men det SÅG bra ut i deras största tvåkanals stärkare, Sanken trissor och väldigt prydligt gjort.

Jag fick en bra deal med för den delen, om jag köpte 100 stycken fick jag dem för $160 styck...

kan tänka mig att det är ungefär vad XTZ betalar för sina så det är iallafall bra marginaler ;-)

Egentligen borde man kräva någon form av rättvisemärkning när man köper kinahifi, men det är en helt annan fråga.

/P

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-10 18:04

om dom vill så gör dom nog bra grejer, men som andra sagt så när man köper massproducerade billiga grejer så får man nog räkna med att det kanske inte är det absolut bästa. man kanske inte alltid får vad man betalar för, men oftast är det nog så.

det finns ju oftast en anledning till att en sak kostar mer än en annan sak. själv tycker jag nästan alla elktronik låter helt ok, men jag vill att det ska hålla med, minst 10-15 år. personligen kan jag betala extra om jag får en mycket längre eller kanske garanterad livslängd. apparater som går sönder är det värsta jag vet, så den aspekten väger tyngst hos mej.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-05-10 21:38

Känner en importör av Kinesiska högteknologiska prylar (ej hifi) enligt honom är det inte fler reklamationer på dessa än de han importerat från andra länder. Han har importerat ifrån japan och frankrike. Det gäller kanske bara hans märken.

Kan vara färgad av att är en nöjd ägare av en zeberg. Som dock enligt uppgift ska vara konstruerad i japan..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 21:54

Ev egen erfarenhet från bilindustri så är det en mängd arbete, svett och tårar innan man får ngt vettigt, och billigt också för den delen, ur kinesisk produktion. De vanligaste problemen är just brist på erfarenhet på alla områden. Det är otroligt svårt, men inte omöjligt, att sätta europeisk/västerlänsk effektivitet och rationalitet samt säkerställa kvalitet, samtidigt som man förhoppningsvis skall tjäna pengar på cirkusen. Argumentet att allt är billigare att tillverka i Kina stämmer inte; man har vett att tjäna pengar trots ev låga löner.

Som sagt, det är inte självklart billigare för att det är kinesiskt. Men är man slipad förhandlare samt vet hur man handlar i Kina så kan man göra vinst. Tveksamt annars.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-05-10 23:22

Det är mycket skrivande och tyckande om _elektronik_ från Kina i tråden, men är det någon som har lyssnat till deras högtalare?

/TygelBy

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-10 23:26

HarryUp skrev:
Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer

Det är kinesernas sätt att vara artiga mot besökarna. Man måste känna till den kinesernas sätt att vilja få utländska besökare att må bra.

Den dagen kineserna börjar sälja nya bilar för 50.000:- som klarar västerländska krockprov så får europeisk bilindustri huka sig. Den amerikanska bilindustrin är ju redan uträknad på grund av för låg kvalité.

Mvh

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-10 23:28

JA.

[/quote] men är det någon som har lyssnat till deras högtalare? [quote]

MVH
Lech

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-10 23:31

woland skrev:HarryUp skrev:
Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer

Det är kinesernas sätt att vara artiga mot besökarna. Man måste känna till den kinesernas sätt att vilja få utländska besökare att må bra.

Den dagen kineserna börjar sälja nya bilar för 50.000:- som klarar västerländska krockprov så får europeisk bilindustri huka sig. Den amerikanska bilindustrin är ju redan uträknad på grund av för låg kvalité.

Mvh

Säkert är det så, men det var också ett faktum att dom inte verkade ha några inhemska varor i dom "bättre" butikerna. Förmodar också att det är lite svårt att kunna ta flera hundratusen för Kinagrejor.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-05-10 23:32

Känner du för att dela med dig av intrycken?

/TygelBy

lech skrev:JA.

men är det någon som har lyssnat till deras högtalare?

MVH
Lech

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-10 23:40

Yes men inte i kväll somnar snart
Det kommer.

Känner du för att dela med dig av intrycken?

Lyssnat bla på Opera horn

MVH
Lech

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-11 06:58

Självklart är det mycket kina-hifi idag som låter som skräp. det ser även ut som skräp. Men så är det med all Hifi runt om i världen, det finns rötägg från alla märken. Det sämsta man kan göra, tycker jag, är att dra alla över en kam. Det finns mycket oseriöst på marknaden, både från Kina och från andra länder. Jag kan inte svara för andra märken än de vi har, och de håller väldigt hög kvalitet.

Så du kränger xindak?
Bra, då kanske du kan svar på om dac-5 är bra.
Är den testad av någon?
Var hittar man mer info om den? På xindaks sida är det ju ganska sparsamt med info.
Finns den för lyssning/hemlån i stockholm?

Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på. I dagsläget finns ingen ÅF i Sthlm tyvärr. Titta in på www.exclusivehifi.dk för mer info

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-11 15:33

JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.

Hög kvalitet - för priset... OK. I jämförelse med vadå?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-11 17:42

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.

Det menas med att man får mycket för pengarna...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-11 18:03

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:

Det menas med att man får mycket för pengarna...

Mycket? Den kostar väl ca 4-5000 kr och för de pengarna kan man ju få en bra bioreceiver med DAC, försteg, radio etc. DET tycker jag låter som mycket för pengarna, jämfört med bara en DAC (med hur många ingångar?)...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-11 18:08

Bioapparaten är också tillverkad i Kina :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-11 18:26

Är inte Aurum Cantus kinesbygge?
- Carlsson Illuminati -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 18:28

Intressant tråd! Jag är ägare av ett par Vincent SP-991 sedan ett par år. (Köpte dem begagnade för halva nypriset), och i mina öron är dessa monoblock mycket prisvärda. Jag har haft- och fått möjlighetet att prova en hel radda stärkare, eftersom jag har en vän som är hifi-handlare. www.jamtljud.se (Nils-Gunnar) Allt från dyra Audio Research, Dynamic Precision, Pass osv. Jämfört med dessa uppräknade tillverkare, så spear dessa Vincent helt klart i samma division! ja jag hävdar detta.

Vincent tillverkas i Kina efter Tyska specifikationer. Tyskarna är ju kända för sin perfektion och noggrannhet, vilket även avspeglats i dessa byggen.

Jag ser en paralell här när det gäller Kinaprodukter och Japanska prylar.
När jappsen började tillverka elektronik och andra tekniska prylar, fanns det en generell skepsis mot dessa produkter. I folkmun klassades det som "billigt skräp"! men se nu på Japanenas bilar och hemelektronik! Är det skräp? Nej!

Jag tror även att mycket av Kinaproducerad elektronik kan ses som placeboprodukter, omvänt, i mångas ögon (öron). bara för att produkten är kinastämplad. Kan det inte vara så?? (Hmmm. Kinaprodukt = skit!?)

Visserligen gick ett av mina steg sönder för ca 1 år sedan, men det var självförvållat.

När det gäller utbildningen av ingenjörer, så hade någon synpukter på dessa asiaters nivå av utbildning. Negativa omdömen. Hur vet du/ni det?? Många har säkert utbildat sig i Europa eller USA! Och hur kan vi veta på vilken nivå deras tekniska utbildning ligger på öht, om man inte förstås har egna erfarenheter eller är mycket insatt i ämnet?

Sedan kan man ju ha åsikter om lönesättningar osv. Visst, men nu är ju kina ett mycket ekonomiskt överhettat land som vill vara med och dela den ekonomiska kakan!
Lite åsikter bara.

:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-11 18:37

Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?

ah, tror det! hade dom som alternativ när jag köpte högtalare, men fick aldrig chansen att höra dom. mycket snygga iallafall!

Bild

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-11 18:50

Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?

Jo, enligt vad en kompis till mig som har ett par påstår i alla fall. Jag har hört dem några gånger och är inte särskilt imponerad. Men då har jag inte tagit hänsyn till prislappen, utan bara till hur (gamla) QLN Signature återger musik. Min kompis valde mellan ett par begagnade Signaturer och Aururm Cantus, men valde de senare. Jag har trackat honom några gånger för det. Skillnaden är ungefär densamma som mellan "trevligt" och "accurat".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-11 18:53

Jag gillade Aurum Cantus, precis de som är på bilden ovan. Lite väl bastunga, så de var klart allergiska mot att stå nära ngn vägg. Klart trevliga.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-11 19:46

Denons grejor tillverkas, så vitt jag vet numera i Kina.
Att påstå på detta forum att kinesiska grejor inte håller måttet faller alltså på sin egen orimlighet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 19:52

Inte om man tycker Denon är dåliga ;)

Varför skulle kineser vara sämre än nån annan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 20:05

Denon är ju inte ett kinesiskt företag och apparaterna är troligen inte konstruerat av Kineser heller, så det går ju inte att jämföra med t.ex Xindak mfl på det sättet.
OBS att jag har inte påstått nånting som inte står här!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-05-11 20:31

Mycket skitsnack i denna tråd. Min Esound E200 stärkare och min Esound CDE5 låter skitmycket bättre än något Denonskräp eller något fiiint Bladdelios buggigt... :wink:

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-11 20:48

Som jag skrev igår ( inatt ) så har jag lyssnat på några Kinesiska högtalare.

De jag har lyssnat på bl.a Opera Horn är bra.
Högtalare tror jag kommer att bli mer vanliga från Kina än man kan ana.
Oftast är konstruktionerna enkla men arbetskrävande att få till.
Dels används redan etablerade komponenter i högtalarelement och filter.
I en del fall mycket påkostade element/komponenter som vi ser i våra "normala" High End produkter som von Schweikert,Sonus osv.
Här har kineserna inga begränsningar. Dom köper vad dom vill ha.

Även JBL och annat.

Till deras fördel är att dom har ett måttligt motstånd till att kopiera redan förträffliga konstruktioner.
Arbetskrävande produkter med känd och oftast toppkvalitets prestanda kommer att få oss att ändra vårt sätt att se på deras produkter..

Elektronik från Kina är bara ett första steg i denna process.

Mer arbetskrävande produkter typ högtalare etc kommer vi att få se från dom.
De kan exempelvis avsätta x mantimmar för att fixa till finisch etc för en spottstyver,vilket skulle få vilken västerländsk tillverkare som helst att ge upp.

Frakt är idag av underordnad betydelse för slutpris till kund.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 20:49

Birger skrev:Mycket skitsnack i denna tråd. Min Esound E200 stärkare och min Esound CDE5 låter skitmycket bättre än något Denonskräp eller något fiiint Bladdelios buggigt... :wink:

AMEN! :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 21:20

Sånt här generaliserande snack har alltid förekommit. Jag kommer ihåg på 80-talet då man dissade japanska elgitarrer och andra instrument bara för att "Japaner kan väl inte göra sånt" man bara trodde en massa!? Idag vet vi att Tokai, och Ibanez, yamaha mfl gjorde riktigt bra instrument redan då, för att inte tala om tidiga Akai synthar och annat.

Det blir lite löjligt när man ifrågasätter de kinesiska ingenjörsutbildningarnas nivå. Med över en miljard innevånare och ett offentligt skolsystem så borde det finnas fler som kan hosta upp fina konstruktioner än i norra europa iaf.

Jag tycker att komponenter och datorer från kina är lika bra som dem sammansatta någon annan stans. Mitt problem (som gör att jag importerar från Taiwan) är en känsla av lägre kinesisk leverans-pålitlighet, en väldigt udda och ibland rufflig äffärskutur som är svår att förstå som västerlänning. Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.
Senast redigerad av matereo 2007-05-11 21:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:20

Innan jag investerar i något så vill jag gärna kunna förvissa mig om kvaliteten på det jag köper (så gott det går).
Ett konkret problem för mig är att xindak dac-5 inte går att titta/lyssna på i stockholm. Det närmaste är danmark, och jag tror inte dom är så pigga på att skicka upp en burk för utvärdering enkom för mig.
Om jag ska köpa en etablerad dac tex benchmark dac-1 så kan jag på lunchen kila in på ljudmakarn på drottninggatan och snacka med dom. Ni förstår skillnaden?
När en produkt inte är lätttillgänglig, inte testad någonstans och bara kan köpas på postorder så blir jag tveksam. Det är synd att det ska vara så, för vem vet, xindak dac-5 kanske är en kanonprodukt, men jag är inte gjord av pengar och jag tycker att 4000kr är lite för mycket för att bara chansa.
Jag menar att detta är en jättemiss av inte bara xindak utan av många andra kinatillverkare. De förstår inte hur västerländska hifientusiaster tänker. Att bara vara billig räcker inte, det måste finnas mer data att gå på. Kina är stort, finns det verkligen ingen tidning där som testst grejjerna? Varför skickar dom inte testex till diverse västerländska tidningar? Det är bra pr för dem om grejjerna är bra i sig.
Ta tex stello. Hur många har hört talas om det märket? Det är ett highendmärke från sydkorea. Rätt otippat land för bra hifi, eller hur? Vad gör dom för att "synas" i väst? Jo dom skickade några av sina prylar till kända hifitidningar och fick lysande recentioner, speciellt deras dac, som lär smiska tom benchmarks dac-1 rätt duktigt.

Ni som kör postorderfirmor och importerar från Kina. Varför inte köra lite events i tex stockholm (vi är ju rätt många här). Lasta van:en och hyr ett hotelrum några dagar, sätt in en bänkare i några hifiblaskor så ska ni få se på uppslutning. Glöm bara inte orderblocket :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:27

matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.

Menar du att de är snällare i taiwan?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 21:37

Moment-23 skrev:
matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.

Ja, det är tex.tillåtet med fackföreningar och skyddsombud Taiwan. Man har en arbetsskyddslagstiftning och rätt till ledig dag varje vecka. Lönerna är högre med, samt iofs priset på Laptopparna jag köper.

Innom industrin i Kina är det vanligt med 10-15 kr om dan, 15-16-timmars arbetsdag, att man måste bo ovanpå fabriken och är ledig en dag i månaden. Fackföreningar och organisation samt möten är förbjudet, någon eg. arbets-skyddslagstiftning finns ej. Det låga priset är oftast ett väldigt högt pris att betala för de som producerar.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:56

matereo skrev:
Moment-23 skrev:

Ja, det är tex.tillåtet med fackföreningar och skyddsombud Taiwan. Man har en arbetsskyddslagstiftning och rätt till ledig dag varje vecka. Lönerna är högre med, samt iofs priset på Laptopparna jag köper.

Innom industrin i Kina är det vanligt med 10-15 kr om dan, 15-16-timmars arbetsdag, att man måste bo ovanpå fabriken och är ledig en dag i månaden. Fackföreningar och organisation samt möten är förbjudet, någon eg. arbets-skyddslagstiftning finns ej. Det låga priset är oftast ett väldigt högt pris att betala för de som producerar.

Aj, det var illa, värre än jag trodde. Vilka bra märken finns det i taiwan då? Köper nog hellre därifrån då.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 22:10

När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.
Senast redigerad av matereo 2007-05-11 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:20

matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.

Det finns väl Hegel, från Norge? Om dom nu inte tillverkar i Kina förstås?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-11 22:29

matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

själv kör jag nad, och har gjort i 10 år eller så. det duger för mej. ska inte köpa nytt förren skiten brinner upp. och då blir det nog nytt nad igen, kanske rotel, jag tycker om rotel också, verkar va solida grejer. vetifasn var det tillverkas dock men jag tvivlar på att det är kina för nått av dom 2 märkena (nad är väl engelskt?)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:32

housemicke skrev:
matereo skrev: (nad är väl engelskt?)

Enda NAD som tillverkats i England i modern tid är väl 208, och den har kanske mest problem med byggkvaliten?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 22:57

Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/
De gör bla stello. Fast jag vet inte var tillverkningen sker...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 22:59

Harmonydesign naturligtvis! Tillverkningen sker här i sverige. Hur de kan hålla så låga priser med dom prylarna är mer än jag fattar.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-11 23:06

Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/

cool cd-spelare...

Bild

men kan knappast vara bra med allt ljus som stör avspelningen..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 23:06

Moment-23 skrev:Harmonydesign naturligtvis! Tillverkningen sker här i sverige. Hur de kan hålla så låga priser med dom prylarna är mer än jag fattar.

Mattias Stridbeck är väl ungefär som IÖ. Ingen större profithunger alltså! :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 23:23

Nils skrev:
Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/

cool cd-spelare...

Bild

men kan knappast vara bra med allt ljus som stör avspelningen..

Wow! Det sitter faktiskt en 50w single-ended mosfet förstärkare i.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-12 00:05

Japp, världens dyraste köksradio :lol:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-12 08:57

Cool! Vad kostar den då?

Man kan ju byta till frostat glas... ;)
Inaktiv

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-12 09:06

pingvinlakrits skrev:Cool! Vad kostar den då?

Man kan ju byta till frostat glas... ;)

Har jag inte fel för mig så ligger den på 20 000 :-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-13 13:13

Bara 20.000:- ? Det är ju halva priset mot en Droplet :o Hur billigt som helst. :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-15 16:43

jag tar 3 direkt

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-15 16:48

matereo skrev:Wow! Det sitter faktiskt en 50w single-ended mosfet förstärkare i.

Njae. Faktiskt pp. Står i databladet. Det är en väldans attraktiv sak den där spelaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-15 16:48

Ja, kul köksradio.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-15 16:52

Vad fyller luckan för funktion?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-16 21:03

Vee-Eight skrev:Vad fyller luckan för funktion?

Ingen alls skulle jag gissa. Möjligen hindrar den att man tappar sin prilla på cd skivan :lol:
Jag fattar inte riktigt hur avläsningen klaras av då det verkar vara ganska ljust runt skivan.
I alla fall är designen kul, lite stram 70 tals industridesign nästan.
Kul också att det står om designern på april musics hemsida.
Jag träffade importören/generalagenten för april musics produkter på hifimässan på sheraton; en kille med ett företag som heter transient design. Han håller på och utvecklar en egen vinylspelare som ska heta knaster :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-16 21:44

Vee-Eight skrev:Vad fyller luckan för funktion?

Det är den ungarna stoppar korv i när dom har rave-party ..... 8O :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-17 08:48

Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-17 09:24

Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.

Allt handlar inte om funktionallitet utan om konst och konsten har ingenting med praktiken att göra. Vacker är sällan pratikst och dess kundkrest sällan brydd för sådana petitesser. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-17 09:30

meanmachine skrev:
Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.

Allt handlar inte om funktionallitet utan om konst och konsten har ingenting med praktiken att göra. Vacker är sällan pratikst och dess kundkrest sällan brydd för sådana petitesser. :wink:

Au contraire, mon fraire! Målet med all slags formgivning är att alla enskilda delar talar samma formspråk som helheten. Varje enskild del skall ha samma funktionshöjd som helheten. Luckan faller inte in i helheten, den sticker ut genom att den inte verkar färdigkonstruerad.

Formgivning är ngt som verkligen kan ifrågasättas, även inom konst och form på produkter. Det är inte så flummigt och oantastbart som man kan tro.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-17 09:57

Fast just auran tycker jag inte är speciellt snygg dock och ditt resonemang köper jag nog. Låter vettigt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-17 10:37

Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-17 10:39

enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

Kan det vara så enkelt att dom har samma distributör i USA?
Numera pensionär.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-22 10:45

Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.

Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.

Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-05-22 17:58

enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

Det är helt sant. Xindak låter helt ok, jag har inget att invända på ljudet egentligen. Varken bättre eller sämre än min integrerade Denon (iofs inte billigare heller).
Vi hade en del problem med Xindak CD-spelarna dock. De är på tok för känsliga för störningar. IÖ kan nog tillägga en del här.
Dessutom reagerade vi på att de är långsamma. Det tar evigheter att välja spår, speciellt på den dyrare modellen. Den billiga lät ungerfär likadant, men svarade snabbare på knapptryckningar.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-22 18:54

menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.

Jag kan tänka mig att man lätt kan få äta upp sådana här inställningar! I Kina är utbildningen bra mycket mer teoretisk (har en polare som pluggat teknik där i ett drygt år) och det enda som hindrar dem från att ta över världen är det som hindrar Japanerna från att göra detsamma: Administrationen! Jag har inte haft kontakt med någon kinesisk utbytesstudent på KTH, men det är stora mängder både indier och kineser här! Glöm inte att vi pratar om länder i storleken av miljarden invånare och som har flera som går teknisk högskola årligen än vad vi har invånare i landet... Tror det var Amit som kände någon polare som höll föreläsningar om skolan (iaf i den video jag sett) runt omkring i världen. Den var mycket intressant!

Jag skulle säga att problemet mera ligger i att de inte kan producera om jag måste välja mellan produktionskunnande och tekniskt kunnande! Men det tordes inte ta så lång tid att lära in en sådan detalj. Återigen, jämför med Japan på 70-talet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 22:30

Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.

Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.

Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.

Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.

Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.

Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad :twisted:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 22:43

Slartibartfast skrev:Jag skulle säga att problemet mera ligger i att de inte kan producera om jag måste välja mellan produktionskunnande och tekniskt kunnande! Men det tordes inte ta så lång tid att lära in en sådan detalj. Återigen, jämför med Japan på 70-talet.
[slrt]

Jag håller med. Effektiva produktionsapparater kräver också stora investeringar som de kinesiska firmorna ännu inte kan göra. När tex en västerlänsk bilfabrikant etablerar sig i kina eller indien så är det en helt annan femma och slutresutatet, produkten, blir lika bra oavsett om den är gjord i bangalore eller i stavanger.

När det gäller hifi så tror jag att det är så att den del av befolkningen i kina som är tillräckligt köpstarka, och det är ganska många till antalet om än inte procentuellt sett till befolkningen, hellre väljer västerlänsk eller japansk hifi för det har högre status än de inhemska märkena. Då blir också kvaliteten på det som produceras för den stora massan icke köpstarka kunder ganska låg. Det är en svår spiral att ta sig ur och det går inte utan signifikanta investeringar i effektivare produktionsapparater och en mycket större och jämnare (och kostsammare) kvalitetsnivå.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-23 15:24

Moment-23 skrev:
Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.

Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.

Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad :twisted:

Ja, så är det säkert. Saken med facktidskrifter är dessvärre den att dom lever till största delen på annonsering, och inte på att folk köper tidningarna vilket man lätt kan tro. Hur ofta ser man inte recensioner där tillverkaren gör reklam för produkten som testas i samband med recensionen. Jag säger inte att dom är korrupta för det vet jag inte. Men det ligger ju ganska när till hands att misstänka att allt inte står rätt till. Risken att dom skulle skriva ner sin kanske största annonsör kan man ju fundera på hur trolig den är.

Sen är det klart alltid lättare för testare testa det man känner till.

Detta kan nog var en anledning till att man ser lite Kinahifi. Och finns dom inte i tidskrifter, så blir det ingen efterfrågan och då blir det inga produkter i butikerna.

Återgå till Generellt om hifi