Sedan för er som hört dom en liten beskrivning av dess ljudkaraktär..men kom inte med "ofärgande" bara..
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:jag har inte kvar mina, men dagen jag rymmer ett par så kommer jag bygga ett par nya...
eftersom jag har hört att du har ett hus som äter bas mayro så kan jag verkligen rekommendera dessa....
bygg ett par....kan nästa garantera att du blir nöjd
Haakan_W skrev:men dom burkar du hade senast kostade väl över 100k? ett par morellosar kostar ju inte ens som en av dina sladdar
Mayro skrev:Haakan_W skrev:men dom burkar du hade senast kostade väl över 100k? ett par morellosar kostar ju inte ens som en av dina sladdar
vårat liv har inte gått vår väg Haakan... Dessutom som en smäll på slutet fick vi svår sjukdom i familjen..Lena är sjuk
Mayro skrev:svår sjukdom
Vee-Eight skrev:De sticker inte ut nånstans så det stör, men de är allt från intetsägande.
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:De sticker inte ut nånstans så det stör, men de är allt från intetsägande.
Om jag någonsin hört en beskrivning av hur en bra högtalare skall vara, så är denna nog mest huvud på spiket hittils.
patrikf skrev:Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:De sticker inte ut nånstans så det stör, men de är allt från intetsägande.
Om jag någonsin hört en beskrivning av hur en bra högtalare skall vara, så är denna nog mest huvud på spiket hittils.
Jag får hoppas att nån som låter mig komma och lyssna på dom vill bygga ett par nån gång.
patrikf skrev:Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:De sticker inte ut nånstans så det stör, men de är allt från intetsägande.
Jag får hoppas att nån som låter mig komma och lyssna på dom vill bygga ett par nån gång.
Vee-Eight skrev:patrikf skrev:Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:De sticker inte ut nånstans så det stör, men de är allt från intetsägande.
Bered dig på en sjuhelvetes resa.Det är verkligen skoj att lyssna på ngt som är byggt att dänga ur sig kopiöst ljudtryck, men klarar att vara "små" och intima. Flexibilitet, dynamik; brottarprestanda i balettskor, zorro-hatt och knogjärn.
![]()
Man kanske skulle publicera en hifipoesisamling...
Kaffekoppen skrev:Lät inte det lite som det jag berättade i telefon?
Kaffekoppen skrev:Jag kan inte anmärka på något, men jag vet inte om "stereosystemsfelet" som Ingvar använder finns med i systemet. Ialafall är det en enorm högtalare.
Haakan_W skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:men dom burkar du hade senast kostade väl över 100k? ett par morellosar kostar ju inte ens som en av dina sladdar
vårat liv har inte gått vår väg Haakan... Dessutom som en smäll på slutet fick vi svår sjukdom i familjen..Lena är sjuk
jaså ?låter inte roligt....hoppas det löser sig!
våran hifiguru måste ju bibehålla balansen på detta forum
Lite justeringar i frekvensgången, ytterst små, men enligt INO nödvändiga. Det hölls en föreläsning om det i höstas för Faktiskmedlemmar.Mayro skrev:Kaffekoppen skrev:Jag kan inte anmärka på något, men jag vet inte om "stereosystemsfelet" som Ingvar använder finns med i systemet. Ialafall är det en enorm högtalare.
Vad i hela fridens namn är "sterosystemsfelet" för något
Morello skrev:Bör sägas att dom är anpassade för relativt stora och basabsorberande rum. En typisk betongbunker med måtten 3,5*4,5 m duger inte.
subjektivisten skrev:Morello skrev:Bör sägas att dom är anpassade för relativt stora och basabsorberande rum. En typisk betongbunker med måtten 3,5*4,5 m duger inte.
Då är min betongbunker på ca 4,5x6 kört då
Nefilim skrev:19,08 Kvadratmeter!
Morello skrev:Mayro, är det något speciellt du undrar öber ang burkarna så är det bara fråga.![]()
Bör sägas att dom är anpassade för relativt stora och basabsorberande rum. En typisk betongbunker med måtten 3,5*4,5 m duger inte.
Mayro skrev:Det är bra PEGE. Bygg du så kan vi testa sedan om dom pallar med lite grisrock i tomelilla i ett jätterum..
RogerGustavsson skrev:Ja, det verkar vara självbygg hela vägen. Ino-elementen får man hämta i Lahäll, skickas väl inte alls? Finns det fler än Morello och Haakan_W som har byggt dessa? Egentligen skulle väl tråden ligga bättre DIY-delen....
RogerGustavsson skrev:Ja, det verkar vara självbygg hela vägen. Ino-elementen får man hämta i Lahäll, skickas väl inte alls? Finns det fler än Morello och Haakan_W som har byggt dessa? Egentligen skulle väl tråden ligga bättre DIY-delen....
Ragnwald skrev:Vee-Eight skrev:men de är allt från intetsägande.
Färgar en del tydligen.![]()
Vee-Eight skrev:Ragnwald skrev:Vee-Eight skrev:men de är allt från intetsägande.
Färgar en del tydligen.![]()
Nej, hur skulle det se ut...
PEGE skrev:Mayro skrev:Det är bra PEGE. Bygg du så kan vi testa sedan om dom pallar med lite grisrock i tomelilla i ett jätterum..
Ja, det hade varit kul.
Lådorna ska väl inte vara helt enkla att bygga, har jag för mig.... men som sagt, det ska vara värt arbetet.....
subjektivisten skrev:Fan, man kanske skulle försöka bygga ett par om jag kan få någon kunnig att fixa filtret. Sånt är för avancerat för mig
Haakan_W skrev:i skrev:Vee-Eight skrev:i:
Det har framgått i tråden redan.
Mmm. Men jag vet var dom är...
nååå nu när du haft dom ett tag hur tycker du det fungerar?
i skrev:Mayro skrev:" i "
Vart i landet bor du
Vallentuna, 4 mil norr om Stockholm.
Är du sugen på att provlyssna ?
Mayro skrev:i skrev:Mayro skrev:" i "
Vart i landet bor du
Vallentuna, 4 mil norr om Stockholm.
Är du sugen på att provlyssna ?
Hmm. kanske ta med min lilla La mayro rörstärkare om jag får nästa resa upp och spela lite på dina burkar???
Morello skrev:Morello-högtalarna kommer att fnissa av den lilla effekt LA pytsar ur sig.
i skrev:Ska kanske förvarna om att mitt rum äter effekt...
i skrev:Mayro skrev:i skrev:Ska kanske förvarna om att mitt rum äter effekt...
Inga problem om konerna pallar spela bara..men är dom för klena så..![]()
Nä men alvarligt talat.. det är inga problem..
Den som spräcker dom betalar dom!!![]()
![]()
![]()
Kaffekoppen skrev:Vill inte påstå att de kräver större rum. Morelloburkarna är enormt mer kapabla vilket kan återses bara i konfigurationen.
Har inte hört pi60 i samma rum, men pi60 kan inte leverera den kraften det kan jag lova. Om de är lika lätt att leva med i längden vet jag inte. Det är ju pi60´s hörnpelare.
Håkans högtalare hade den gamla konfigurationen.
Edit: Som Mayro säger så kan de inte placeras nära bakvägg på samma sätt som pi60
Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
(Och då kan de faktiskt också, om man vill, placeras fritt långt ut i rummet.)
Mayro skrev:Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
problemet är ju att man då med inte kan ha en intigrerad stärkare bara vilket jag har. Samt kommer att ha också fortsättningsvis
Mayro skrev:Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
problemet är ju att man då med inte kan ha en intigrerad stärkare bara vilket jag har. Samt kommer att ha också fortsättningsvis
Mayro skrev:RogerGustavsson skrev:Ja, det verkar vara självbygg hela vägen. Ino-elementen får man hämta i Lahäll, skickas väl inte alls? Finns det fler än Morello och Haakan_W som har byggt dessa? Egentligen skulle väl tråden ligga bättre DIY-delen....
Var snäll och sköt dina egna topicars placering är du bussig..
Så sköter jag mina..Detta är ingen byggtopic..Detta är en hifidiskution. och inget annat.
..
MosFET skrev:Mayro skrev:RogerGustavsson skrev:Ja, det verkar vara självbygg hela vägen. Ino-elementen får man hämta i Lahäll, skickas väl inte alls? Finns det fler än Morello och Haakan_W som har byggt dessa? Egentligen skulle väl tråden ligga bättre DIY-delen....
Var snäll och sköt dina egna topicars placering är du bussig..
Så sköter jag mina..Detta är ingen byggtopic..Detta är en hifidiskution. och inget annat.
..
Hur kan en tråd som handlar om ett par hemmabyggen undvika att hamna i under DIY.....?
rexq skrev:Det går om förstärkaren kör med bygel på pre out - pre in eller du bara kör en ljudkälla där man kan sätta kontrollboxen.
Haakan_W skrev:Mayro skrev:Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
fördelen med bs60 är som sagt att du kopplar in en på varje befintlig kanal vilket gör att du inte behöver en till förstärkare
kan dock vara intressant å veta vad som sker med impedansen eftersom du har en rörstärkare
LarsR skrev:Mayro skrev:Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
Pi60 med basstödet bs60 använder bara två kanaler för att lira!
Mayro skrev:LarsR skrev:Mayro skrev:Räcker inte nivån kan ju pi60 dessutom alltid kompletteras med ett par bs60, och då kan systemet flytta MYCKET luft.
Pi60 med basstödet bs60 använder bara två kanaler för att lira!
Jaha.. Så det är passiv delning som på en vanlig trevägare med basstödet då om jag fattar dig rätt.
intresant.
Haakan_W skrev:kan dock vara intressant å veta vad som sker med impedansen eftersom du har en rörstärkare
Haakan_W skrev:jag skulle nästan också vilja vara med för å bedöma lite mot hur det låter hemma hos morello...
Mayro skrev:MosFET skrev:Hur kan en tråd som handlar om ett par hemmabyggen undvika att hamna i under DIY.....?
Därför då dom är klara så är dom en hifiprodukt och inte ett bygge. Enklare kan inget bli.. Däremot OM det handlade om motstånd och klistra o limma osv så vore det diy tills dom vore klara.
RogerGustavsson skrev:Mayro skrev:MosFET skrev:Hur kan en tråd som handlar om ett par hemmabyggen undvika att hamna i under DIY.....?
Därför då dom är klara så är dom en hifiprodukt och inte ett bygge. Enklare kan inget bli.. Däremot OM det handlade om motstånd och klistra o limma osv så vore det diy tills dom vore klara.
Märkligt att Morello presenterade sina självbyggen under rubriken DIY.... Hur som helst är det ju DIY i högsta grad, det är inte ens några byggsatser. Byggena under DIY leder väl i många fall till just hifiprodukter precis osm med Morellos högtalare?
Piotr skrev:Nu känns du tyvärr igen Mayro!
Varför inte fortsätta på det trevliga vis som du visat upp den senaste tiden?
Ser inget fel i Rogers inlägg och inget som motiverar din dåliga ton i ditt inlägg.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: spiii och 24 gäster