Moderator: Redaktörer
Fixar du originalbanden på alla världsartister vi vill släppa omastrade då?
popedh skrev:jag misstänker att en ganska stor del av det ni vill göra är typ bidragsjazz.
Sanny_X skrev:popedh skrev:jag misstänker att en ganska stor del av det ni vill göra är typ bidragsjazz.
![]()
![]()
![]()
popedh skrev:[...] eftersom jag misstänker att en ganska stor del av det ni vill göra är typ bidragsjazz.
Koffe skrev:popedh skrev:[...] eftersom jag misstänker att en ganska stor del av det ni vill göra är typ bidragsjazz.
Du har just gjort min dag! I fortsättningen kommer jag alltid att referera till den hemska företeelsen som "bidragsjazz".![]()
Kaffekoppen skrev:80-talspop, gärna med analogsyntar![]()
popedh skrev:Koffe skrev:popedh skrev:[...] eftersom jag misstänker att en ganska stor del av det ni vill göra är typ bidragsjazz.
Du har just gjort min dag! I fortsättningen kommer jag alltid att referera till den hemska företeelsen som "bidragsjazz".![]()
Skrattar;)
Du skulle bara se de listor som kulturrådet skickar ut med rapporter om dom årliga bidragstagarna...
Exempel på typisk bidragsjazz:
Erik Anders: Jazz med blockflöjt, 90 000:-
Dom tre: Instumentfri jazzensable, 70 000:-
ja det finns hur många som helst.. vi har listorna här på väggen...
Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.
* Mona Sahlin i Sveriges Television, 8 september 1994
Zzombie skrev:det tar 5 dagar att komma överens om vilka mik-kablar man ska använda...muahahahahahahaha...
Nattlorden skrev:Zzombie skrev:det tar 5 dagar att komma överens om vilka mik-kablar man ska använda...muahahahahahahaha...
Det är säkert redan utrett till fullo på Studio Blue... någon annan studio lär väl inte komma på tal för detta forumet i alla fall...
Mich skrev:Vad kostar det på ett ungefär att spela in en skiva?
Nu är det väl många faktorer som påverkar. Låt oss säga att det är ett band bestående av 5 personer. Låtarna är klara.
Sedan måste väl ett minimi antal av CD tryckas, vad kan det kosta?
Koffe skrev:Mich skrev:Vad kostar det på ett ungefär att spela in en skiva?
Nu är det väl många faktorer som påverkar. Låt oss säga att det är ett band bestående av 5 personer. Låtarna är klara.
Sedan måste väl ett minimi antal av CD tryckas, vad kan det kosta?
Vi kan väl ändå vara LITE moderna och sälja den som flac. Jag föreslår Magnatunes.com för licensiering och distribution av flac. Om någon absolut vill köpa en CD så fixar de det också. Priset för att lägga upp hos dem är noll kronor men det måste gå igenom deras kvalitetsgransking.
popedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Skulle nog hamna mer åt 300 om ni´var inblandade, misstänker jag;)
Nattlorden skrev:popedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Om det inte är Studio Blue så går det nog att avräkna fullt ut mot vår konsultation över alla fel i monitorlyssningen vi påpekar samt konsultandet över hur det skall rättas till?
Typexempel:
Bortforslande och fullständig och oåterkallelig destruering av NS-10 mha dynamit: 50,000:-
Kaffekoppen skrev:80-talspop, gärna med analogsyntar![]()
Max_Headroom skrev:Alltså, allvarligt. Det finns massor av bra band att spela in. Vad behövs? En klase mikrofoner och en PC/mac med bra ljudkort.
Vid liveinspelningar kan man väl tappa av inspelnignen från mixern till PAt?
Lust skrev:Tänk nu på vad en faktiskt.se-inspelning behöver leva upp till med tanke på allt gnäll om undermåligt ljud på de flesta inspelningar...
Nja, det skall ju vridas på mindre rattar... inte förstöra det fina ljudet som spelas inpopedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Mich skrev:Nja, det skall ju vridas på mindre rattar... inte förstöra det fina ljudet som spelas inpopedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Skulle nog hamna mer åt 300 om ni´var inblandade, misstänker jag;)![]()
Skämt åsido, stort tack för svar.
Har du någon uppfattning om vad det kostar att göra/pressa/trycka ett gäng riktiga CD skivor?
Vad brukar sparas efter att en CD är gjord? Vilka band/ljudspår som sparas, efter/före mix eller bara det mastrade materialet.
//Michael
popedh skrev:Nattlorden skrev:popedh skrev:Suck.
Inget för din humor?
Joda... spräng gärna ns10or... men det finns en underton i det du säger som gör att du du verkar tro att studio blue är en studio utöver det vanliga...
Lust skrev:popedh skrev:Nattlorden skrev:popedh skrev:Suck.
Inget för din humor?
Joda... spräng gärna ns10or... men det finns en underton i det du säger som gör att du du verkar tro att studio blue är en studio utöver det vanliga...
Den är i världsklass för många här främst beroende på monitorsystemet.
popedh skrev:Jag tror att vi skulle behöva lägga ungefär 50 milj till för att kunna räknas som världklass;) Att bygga en sån studio kostar väl en runt 70 milj i dagens läge... Polar var en av dom mycket få ställena som kunde kalla sej världklass i Sverige..
popedh skrev:Lust skrev:popedh skrev:Nattlorden skrev:popedh skrev:Suck.
Inget för din humor?
Bara skrattar... Jag säger inget om monitorsystemet det är säkert superbra...... har IÖ gjort det så tvivlar jag inte alls...men det är ju inte allt om man säger så... världsklass... kom igen... de e ju skrattretande;)
Lust skrev:popedh skrev:Lust skrev:popedh skrev:Nattlorden skrev:popedh skrev:Suck.
Inget för din humor?
Bara skrattar... Jag säger inget om monitorsystemet det är säkert superbra...... har IÖ gjort det så tvivlar jag inte alls...men det är ju inte allt om man säger så... världsklass... kom igen... de e ju skrattretande;)
Håller med, men jag har erfarit att många här på forumet har en viss övertro på monitorsystemet.
popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)
Lust skrev:popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)
Det gäller att profilera sig...
popedh skrev:Lust skrev:popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)
Känner du till om det är sant? Först hittar man på en egen norm, å sen berättar man att studion minsann uppfyller en XXX norm, utan att förklara att det är nåt man hittat på själv...
hmm profilering.. visst... de e nog rätt smart...
Lust skrev:popedh skrev:Lust skrev:popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)
Känner du till om det är sant? Först hittar man på en egen norm, å sen berättar man att studion minsann uppfyller en XXX norm, utan att förklara att det är nåt man hittat på själv...
hmm profilering.. visst... de e nog rätt smart...
Jodå, det stämmer att de tagit fram en norm som de kallar för LTR.
" Spjutspetsforskning
Vi bedriver spjutspetsforskning inom musik, musikproduktion och inspelningsteknik!
Vare sig det handlar om akustisk kammarmusik, modern dansmusik eller hårdrock måste såväl musiken som musikproduktionen och inspelningstekniken samverka för önskvärt resultat. Vår spjutspetsforskning för att kartlägga dessa samband har bland annat resulterat i prestandanormen LTR, Linear Transient Response."
http://www.studioblue.se/forskning.html
popedh skrev:Lust skrev:Vad kör du helst med för burkar själv vid mix resp. mastring?
lyssning menar du?
Har Urei 811B i väggen som jag gillar som fan.. sen kör jag på Tannoyer å genelec.
matereo skrev:popedh skrev:Lust skrev:Vad kör du helst med för burkar själv vid mix resp. mastring?
lyssning menar du?
Har Urei 811B i väggen som jag gillar som fan.. sen kör jag på Tannoyer å genelec.
Det är ju lite skoj med din signatur för när vi hade närfältsmonitor diskussion sist så kom kom Shures SM serie på tal och ansågs väl av somliga som extremt usla i studio sammanhang, tex. att ta upp elgittarr med
. Bara bra för livebruk men ajja i studion tror jag ofta sägs när dom avfärdas i hififorum... av folk som givetvis vill att ljudet man avnjuter hemma skall låta så live som möjligt hehe...
Vilka Tannoyer har ni? Vet du det?
Jag är inte så säker på att jag skulle vilja köpa en "Faktiskt records" platta. Jag har en hel del sk. audiofil plattor, både V.A - skivor och fullängdare av en och samma artist. Det finns tex. inte en enda skiva i Linn records svängiga katalog som jag gillar, fåeller knappt nån Opus3 platta. Eric Bibb är ju inte precis Lightning Hopkins eller Tony Mcphee. Det enda jag kan tänka mig är som nämnts att pröjsa för att få släppa sånt som redan nu släpps ynkligt sopigt mastrat och hoptryckt.
Faktiskt är ju inget coolt skivbolags namn heller, inte som tex, electra, stax, esp eller motown...
popedh skrev:Inget är mer "äkta" än att ta upp en gitarrföstärkare med 2 sm57 i 45 graders vinkel, med den ena mitt fram mot membarnet å den andra 45 grader neråtlutad.. sen blandar man bara 50/50
Thomas_A skrev:En anna fråga för de vinylinbitna!
En gemensan god testskiva för vinyl som säljs för 250 SEK, exportpris 40 dollares?
300 ex pressade med HÖG kontroll/kvalitet, numrerade i pressordning etc. Med hög kvalitet menas; 1) god kvalitet på vinyl 2) god kontroll på pressning/avsvalning = minimal warping 3) god kontroll på centrering 4) god kontroll på pressordning/numrering.
250 x 300 = 75,000 SEK inkomst.
Vad kostar gravering + pressning av 300 ex?
På audiodisc tar de 1620:- per sida för gravering = 3500:-
Matriser? 2220:-
Pressning (300 ex) 10.44 st = 3132:-?
Konvolut etiketter mm kanske 10:- till per platta = 3000:-
Prislistan är från 2005...
Under 20,000:- för 300 plattor, är det så billigt????
Studiotid ej medräknad. Testskiva behöver dock EJ vara musik, utan enklare testsignaler och mer eller mindre svåra musiksnuttar (trummor, virvel, röst). Testsignaler, med svep, fasta frekvenser, sågtand, fyrkant, lågbas, dynamik, VTA/SRA test, spårning mm.
Inget svenskt företag som är intresserade av detta? Eller är det dömt att misslyckas ekonomiskt?
T
matereo skrev:Jag fattar verkligen inte vitsen med plattor som enbart är producerade för att testa olika parametrar som massor av bra musik på skiva redan kan stå som referens för... om man nu måste.
Det kunde dock vara kul med endel fler svenska artister på Lp och då gärna sån där som väger som hamburgare, typ 120 och 180 grams av jungfru vinyl. Främst därför att dom som ej är av återvunnen vinyl påstås hålla längre.
popedh skrev:På deras hemsida står det att dom testat olika soters lödten för att finna det bästa resultatet.... försår utan att tvekan att ni här på faktiskt har stor respekt för dom...
popedh skrev:Lust skrev:Vad kör du helst med för burkar själv vid mix resp. mastring?
lyssning menar du?
Material skrev:nl1970 skrev:Kaffekoppen skrev:Men min sång hade nog låtet lika risgt där i onyktert/nyktert tillstånd (som det gjorde Popedh´s studio)
Är inte det HIFI, oavsett?
High Fidelity kontra High Quality
Koffe skrev:Flint skrev:Är detta verkligen musik?
Nej, men det är korrekt återgivet.
Hehe! Och jag instämmer i välkommen tillbaka kören!
Även HiFi kan vara helt olyssningsbart!nl1970 skrev:Kaffekoppen skrev: HQ är det inte
Men Hifi? Duger för mig dåSorglit men sant
Tack. Det var snällt sagt. Ni har ju haft några avhopp så jag tänkte att jag gör ett inhopp. För säkerhets skull tog jag med mig två nyreggade fulalias att ta till när mina sakargument inte räcker till längre. Man lär sig med åren, men jag nöjde mig med två vilket får anses vara blygsamt i dessa sammanhang.
Laila skrev:Flint skrev:Tack. Det var snällt sagt. Ni har ju haft några avhopp så jag tänkte att jag gör ett inhopp. För säkerhets skull tog jag med mig två nyreggade fulalias att ta till när mina sakargument inte räcker till längre. Man lär sig med åren, men jag nöjde mig med två vilket får anses vara blygsamt i dessa sammanhang.
Härligto välkommen tebaks !
Flint skrev:Ni har ju haft några avhopp så jag tänkte att jag gör ett inhopp. För säkerhets skull tog jag med mig två nyreggade fulalias att ta till när mina sakargument inte räcker till längre. Man lär sig med åren, men jag nöjde mig med två vilket får anses vara blygsamt i dessa sammanhang.
Magnuz skrev:Välkommen tillbaka, som sagt. Jag tror dock inte grytan behöver någon omrörning längre, jag tror du lyckades försätta den i självsvängning sist.
Magnuz skrev:Flint skrev:Ni har ju haft några avhopp så jag tänkte att jag gör ett inhopp. För säkerhets skull tog jag med mig två nyreggade fulalias att ta till när mina sakargument inte räcker till längre. Man lär sig med åren, men jag nöjde mig med två vilket får anses vara blygsamt i dessa sammanhang.
Välkommen tillbaka, som sagt. Jag tror dock inte grytan behöver någon omrörning längre, jag tror du lyckades försätta den i självsvängning sist.
popedh skrev:Inget är mer "äkta" än att ta upp en gitarrföstärkare med 2 sm57 i 45 graders vinkel, med den ena mitt fram mot membarnet å den andra 45 grader neråtlutad.. sen blandar man bara 50/50
Nattlorden skrev:Det är säkert redan utrett till fullo på Studio Blue... någon annan studio lär väl inte komma på tal för detta forumet i alla fall...
E skrev:Du menar att vi inte skulle ha råd med något bättre?
Nattlorden skrev:E skrev:Du menar att vi inte skulle ha råd med något bättre?
Nä, jag menar att du kan leta dig blå i fejjan utan att hitta bättre monitorlyssning.
Nattlorden skrev:E skrev:Du menar att vi inte skulle ha råd med något bättre?
Nä, jag menar att du kan leta dig blå i fejjan utan att hitta bättre monitorlyssning.
Kaffekoppen skrev:Hmm.. producerar de skivor egentligen?
Kaffekoppen skrev:Hmm.. producerar de skivor egentligen?
Fast är det inte "vi" som skall producera skivan, då borde vi väl vara mer intresserade av så bra utgångsmöjligheter som möjjligt - och inte titta på hur studion i sig producerat.
Du kan nog hitta info om studio och dess användningsområde om du vill utan att vara ironiskFlint skrev:Är det en ABF-studio för tonåringar med megaSTARvittring? Vad ska den i så fall med bra monitorlyssning till?
Ja, han har ju visat intresse för det. Vi får väl släpa med monitorhögtalare om vi tror det gör skillnad på slutresultatetFlint skrev:Då tror jag hellre att pengarna får gå till Popedh och hans rutin som tekniker och producent men be honom att vara lite lätt på krispfiltret och L2:an.
Kaffekoppen skrev:Du kan nog hitta info om studio och dess användningsområde om du vill utan att vara ironiskFlint skrev:Är det en ABF-studio för tonåringar med megaSTARvittring? Vad ska den i så fall med bra monitorlyssning till?
E skrev:popedh skrev:Inget är mer "äkta" än att ta upp en gitarrföstärkare med 2 sm57 i 45 graders vinkel, med den ena mitt fram mot membarnet å den andra 45 grader neråtlutad.. sen blandar man bara 50/50Det låter ju enkelt det där (men man måste ju först leta upp det eller de
element i 4x12:an som låter bäst, hur långt ifrån väggen/golvet högtalaren
skall stå och det ena med det andra ...).
Fast om man vill höra gitarrförstärkaren som den låter när man sitter
någon meter ifrån den i ett sjysst rum och lirar då?
Det var ju kanske så man valde gitarrförstärkare och gjorde de
inställningar man brukar spela med – kanske har rentav själva spelet
färgats av instrumentet (i vilket jag inkluderar förstärkaren/högtalaren,
men inte de där noga vinklade och placerade SM57:orna (varje centimeter
de flyttas ger ju rätt stor klangskillnad!)).
Mvh E*
Flint skrev:Om jag som musiker (visserligen amatörmusiker) skulle spela in en skiva så skulle jag högtidligt skita i hur bra studions monitorlyssning var. Det enda intressanta vore hur bra skivan blev, i alla aspekter, inte bara ljudmässigt.
E skrev:Flint skrev:Om jag som musiker (visserligen amatörmusiker) skulle spela in en skiva så skulle jag högtidligt skita i hur bra studions monitorlyssning var. Det enda intressanta vore hur bra skivan blev, i alla aspekter, inte bara ljudmässigt.
Om du är intresserad av att skivan blir bra även ljudmässigt (tekniskt
välljudande) kanske du trots allt inte skiter i monitorlyssningen?![]()
Dessutom vore det mera konstnärligt att göra det i mikrofonen.
E skrev:Morello,
Rör sitter väl med fördel i för- och slutsteg på gitarrförstärkaren?
Antagligen var så inte fallet, varför det lät så illa med Earthworks M50 att
ni fick ta till något annat. Nåja ...
Flint skrev:Jag drar inte samma självklara slutsats som många här att imponerande monitorlyssning ger imponerande slutresultat på skivan.
E skrev:Flint skrev:Jag drar inte samma självklara slutsats som många här att imponerande monitorlyssning ger imponerande slutresultat på skivan.
Du överdriver inte en smula nu? Tror att de är mycket få om ens några.
Hur som helst så ville jag bara påpeka din självmotsägelse att dels skita i
monitorsystemet, men ändå önska ett gott resultat på skiva – även (inte
bara) ljudmässigt.
Och nu skall jag sova. Över till er.
Mvh E*
Flint skrev:Haakan_W skrev:vi vet ju alla vilken studio vi tycker om (studio blue om nån missat nåt)
Vi kunde ju starta en studiecirkel och låta staten betala kalaset. Haakan_W, jag tippar att du är en given sångare. Lägg ut ett smakprov.
Flint skrev:Varför skulle jag bry mig om monitorsystemet. Det är ju teknikernas och producentens arbetsverktyg. Jag vill bara att min skiva blir bra och litar på tekniker/producent.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Varför skulle jag bry mig om monitorsystemet. Det är ju teknikernas och producentens arbetsverktyg. Jag vill bara att min skiva blir bra och litar på tekniker/producent.
Fast som artist hoppar du väl ut i båset och lyssnar med och godkänner vilket rattande som stämmer med din konstnärliga syn på musiken?
Eller menar du att du överlåter det till dem att vara de konstnärligt drivande i processen?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Varför skulle jag bry mig om monitorsystemet. Det är ju teknikernas och producentens arbetsverktyg. Jag vill bara att min skiva blir bra och litar på tekniker/producent.
Fast som artist hoppar du väl ut i båset och lyssnar med och godkänner vilket rattande som stämmer med din konstnärliga syn på musiken?
Eller menar du att du överlåter det till dem att vara de konstnärligt drivande i processen?
Och om du skall lyssna på det och kunna finbedömma om saker och ting ligger rätt i stereobilden eller om något skall ligga en aning högre eller lägre i mixen så behöver du väl de bästa lyssningsredskapen du kan få?
Nattlorden skrev:Fast är det verkligen så illa... så är det kanske inte så konstigt att vi har så få världsartister...
Nattlorden skrev:Flint, jag menar naturligtvis Musiker... inte popfabrikfoster.
Flint skrev:De flesta musiker jag känner har en mycket oHiFisk ljudinställning. Stuntar i den form som avhandlas här. De mest musikaliska har knappt ens en stereo hemmma. Här odlas en mycket stark myt om musiker som medvetna konstnärer. Jo hej du...
Flint skrev:matereo skrev:Jag är förvånad!
Enkel förklaring. Man får nog av musik ändå. Behöver tystnaden för att ladda upp och om.
En till orsak. Man vill undvika skvalmusik för att inte förstöra sinnet. Blir mycket selektiv.
patrikf skrev:Att musiker skulle vara lika hififanatiska som många som skriver här är en ren myt.
Att många tror att musiker är hififanatiker är också en myt.Magnuz skrev:patrikf skrev:Att musiker skulle vara lika hififanatiska som många som skriver här är en ren myt.
Är det verkligen många här som påstår det då? Jag tycker mig nog ha läst motsatsen fler gånger. Min erfarenhet är också densamma, är det några som struntar i hur det låter så är det musiker.
Vad/vem skulle källan du pratar om vara förresten?
Användare som besöker denna kategori: Conan, Google [Bot], Roadrunner och 20 gäster