Piotr skrev:Richard
Grejen är den, att god ingengörskonst uppenbarligen låter sig göras för en spottstyver, då det gäller cd-spelare.
Dvs: konstruerar man en spelare som inte förfular signalen hörbart finns det liksom ingen förbättringpotential i den dyrare spelaren.
Bättre än fullt genomsläpp av signalen blir det ju inte.
V. H. Richard.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska tolka dig här.
Menar du att det finns en CD spelare som inte "förfular" signalen hörbart.. dvs. har den egenskaper du kallar "fullt genomsläpp av signalen"?
Vilken eller vilka maskiner är det du pratar om isf. och hur har du kommit fram till detta?
/Peter
Denon 1720 ( 1795:-) och dess efterföljare, Denon 1730 verkar vara hyfsat transparenta, dvs. dessa maskiner förfular signalen, men gör det minimalt.
Troligen inte speciellt hörbart vid blindtest.
"Bättre än fullt genomsläpp av signalen blir det ju inte", skrev jag.
Om man tänker efter litet, är detta 100% korrekt.
Detta om man vill att ens stereoapparater skall försämra ljudet så litet som möjligt.
Detta kan vi väl vara överens om.
Ovanstående citat gäller INTE, om man vill att ens stereoapparater skall färga ljudet på något sätt.
Färgade, icke transparenta cd-apparater finns från 300 - 300 000:- kronor.
Därmed inte sagt att det definitivt finns cd-spelare som förfular minimalt, som kostar väldigt mycket pengar. Benchmark Dac 1 är ju ett exempel på en D/A, relativt kostsam, som är en av världens mest transparenta dacar. Det finns säkert fler ändå.
Kom ihåg att stereoapparaten endast kan försämra signalen, inte förbättra den, på något sätt.
Alla apparater försämrar mer eller mindre.
Konstruktörens uppgift blir således att försöka fixa så att signalen degraderas så litet som möjligt. Något som uppenbarligen inte behöver kosta så mycket om man använder cd-spelare.
Läser man div. hifitidningar blir man matad med precis det motsatta, vilket LTs tester visat, är ofta helt felaktigt. Dyrt behöver inte alls vara bra.
Hifitidningarnas levebröd är annonser, samt myten att dyrt alltid är bra.
Priset har mycket liten betydelse, om man vill få fram ett ljud som försämrar skivsignalen minimalt från cd-spelaren.
Man kan lika gärna köpa en dyr cd-spelare, där man avsiktligen försämrat ljudet, som en billig spelare, som försämrar minimalt.
Hoppas du inte tycker att detta är tramsig retorik, jag tror faktiskt att jag har hyfsat rätt här.
V. H. Richard.