mikethebike skrev:Richard skrev:Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.
Jag har inget intresse av att "försvara" Audiovector, men med ett sådant uttalande är det minsta man kan förvänta sig en eller flera källhänvisningar till de påstått dåliga mätresultaten samt en förklaring på hur du utifrån mätresultatet kan leda i bevis att man använder sig av en "lyssna-och-tyck-process" under konstruktionsarbetet.
Eller är du bara i vanlig ordning ute på ett av dina illa faktaunderbyggda korståg?
I tidningen " Hifi musik testas m5 modellen i ett nummer -2002, som jag har. Lyssnarna var lyriska, frekvenskurvan mycket krokig.
High fidelity har testat den mindre bokhyllehögtalaren, med samma mätmässigt dåliga resultat. Lyssnaren var dock lyrisk ( vilket dom ju alltid är ).
Jag har tittat runt på nätet och faktiskt inte funnit fler tester, där mätningar använts. Konstigt.
Troligen beror det på att Audiovector inte lämnar ut sina högtalare till test, där kritisk granskning av mätningar görs, t.ex. Stereophile.
Audiovector har som filosofi att ha så litet dämpmaterial i sina högtalare som det bara går, för att förbättra " snabbheten " i ljudet.
( Vilket ju inte alls stämmer, däremot ökar otydlligheten i ljudet.)
Vad detta gör för mätningarna lämnar jag osagt.....
Men, som sagt, litet " soundshaping" kan ju få ett par högtalare att låta subjektivt behagligare ( mer färgat ).
Det är ju upp till var och en att välja vad man gillar.
V.H. Richard.