Roaster skrev:Richard - det här får du gärna förklara (på riktigt alltså, ingen sarkasm), hur går det till?
Filtmattan samt motorn ( airpax 24 polig synkron ) färgar ljudet på ett varmt sätt. Detsamma gäller t.ex. Rega planar 2-3, samt systemdek XII, Thorens 160 ( samma motor.)
Just nu: Sarah (II), Thin Lizzy. Balsam för trötta öron och hjärnceller.
Linn Lp-12:s anomaliteter finns beskrivna utförligt i diverse trådar här på Faktiskt.
Använd sökfunktionen och sök noga.
B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.
Eftersom rega planar 2-3 samt de övriga skivspelarna som nämns ovan har samma slags motor, och dessutom rekomenderas av linnhandlare för deras " musikaliska" ljud, är det ju ren logik att motorn troligen spelar en viss roll här.
Det dynamiska svajet är en realitet, som beror på remmen ( Lp-12 har förvisso väldigt lågt statiskt svaj ).
Filtmattan gör, objektivt , att " sameness" ökar, dvs. olika inspelningar låter mera lika, och därmed kanske mer lyssningsbara, beroende på preferenser.
Filtmattan suddar bort de fina detaljerna, det som, om det vore en matta av gummi, skulle låta mer likt cd.
( Något jag själv provade, då jag hade mina Lp-12:or.)
Detta är naturligtvis något som linnhandlarna dementerar kraftigt, troligen för att de endast lyssnar, och inte har kollat varför skivspelaren låter så behagligt.
V. H. Richard.
Edit: Detta skall inte tolkas som att Lp-12 är en speciellt dålig skivspelare. Det finns massvis med spelare som är sämre, objektivt.
Lagret är ju t.ex. mycket bra.