Moderator: Redaktörer
Hur mycket förbättrar dom ljudet
mats skrev:Hej!
Hur mycket förbättrar dom ljudet etc. Jag tänker inte skaffa sådana själv är mest nyfiken. Dessutom kostar de nog en halvförmögenhet.
mats skrev:Hej!
Jag undrar om ni har några erfarenheter av sådana här http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0503/argentroomlens.htm
Hur mycket förbättrar dom ljudet etc. Jag tänker inte skaffa sådana själv är mest nyfiken. Dessutom kostar de nog en halvförmögenhet.
Kraniet skrev:Kan inte förstå dessa människor.. Är dom så pengakåta att dom inte skäms när dom lurar i människor en massa strunt? För knappast utvecklingen framåt..
mats skrev:Men det är inte säkert att ni har rätt, eller hur?
mats skrev:Men det är inte säkert att ni har rätt, eller hur?
Isidor skrev:Skämt åsido, dessa produkter kan helt enkelt inte fungera på det sätt som beskrivs. Det är inte osannolikt utan omöjligt.
Isidor skrev:Naturligtvis får man en marginell påverkan på akustiken i lyssningsrummet även med denna produkt. För mig räcker dock följande förklaring av verkningssättet, saxad direkt från tillverkarens webbsajt (http://www.roomlens.com), för att hissa bullsh-tflaggan:
Isidor skrev:Naturligtvis får man en marginell påverkan på akustiken i lyssningsrummet även med denna produkt.
Isidor skrev:Observera dock att man utan tvekan kan erhålla hörbar verkan från produkterna i fråga, men detta kan man uppnå även om man placerar några stora krukväxter eller kanske några smala avloppsrör i närheten av högtalarna.
Isidor skrev:Hänger man pappersservetter framför diskantelementen får man en många storleksordningar större förändring av ljudet. Varför inte tillverka dem i kinesiskt silkespapper med naturlig harmonisk musikalitet och marknadsföra dem som särskilt välljudande akustiska reflektorer?
Isidor skrev:Skämt åsido, dessa produkter kan helt enkelt inte fungera på det sätt som beskrivs. Det är inte osannolikt utan omöjligt.
Isidor skrev:Det jag inte accepterar är beskrivningen av verkningssättet där man hävdar rena dumheter (feedback-controlled - vad menas? modified broadband Helmholtz-resonator - med vilken ekvivalent absorptionsarea och i vilket frekvensområde? the true sound of the room - vad är det?) och att man underförstått självklart också påstår att produkten är effektiv.
Naturligtvis får man en marginell påverkan på akustiken i lyssningsrummet även med denna produkt.
Mikael2 skrev:ps
Jag menar TACT och andra rumskorrigerare ändrar ju på samma sätt dvs inte rummet som helhet utan bara ljudet i just lyssningspositionen
Om jag inför en pryl (akustikförbättrare som roomlens ) i rummet som väsentligt förändrar ljudet i lyssningspositionen så har väl rummets akustik som helhet förändrats ganska mycket? I alla fall den akustik som är viktig för mig som lyssnar på anläggningen:!:
Menar du att förändringen är liten om man mäter på flera punkter i rummet och tar ett snitt av förändringen som skett?
Jag menar TACT och andra rumskorrigerare ändrar ju på samma sätt dvs inte rummet som helhet utan bara ljudet i just lyssningspositionen
mats skrev:Tycker det är dumt att säga att det är båg av dom som inte har testat.
Johan_Lindroos skrev:har inte sett en enda formel hittills!
mats skrev:Tycker det är dumt att säga att det är båg av dom som inte har testat.
För mig är ett diskussionsforum är ett diskussionsforum. Då måste man kunna tillåta olika åsikter, både för och emot. T ex bör inte någons kvalificerade gissning betraktas med löje, eftersom det den personen skrivit förmodligen (förhoppningsvis) bygger på erfarenhet inom liknande områden, och får inte förringas. Men det är klart, sådana kommentarer som är baserat på endast några meningar o dyl, ger sällan den information som krävs för att beskriva något, och sådana kommentarer är inte mycket värda anser jag.
mats skrev:Johan: och? Jag pratar inte om utochinvändastrumpor som någon dumt tog upp. Jag menar typ shaktistenar osv som en del avfärdar helt utan vidare.
Därför är min åsikt innan man dissar Shatki som icke fungerande så måste man ha x-antal tester på olika apparater. Det kan vara så att den inte fungerar alls, men tänk om den skulle fungera på en möjligen dåligt konstruerad CD eller förstärkare?
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att det är ju ett önskemål att en produkt fungerar på en mängd olika utsrustningar. Om den inte gör det, så tycker jag att det börjar närma sig mer av "kvasi-produkt".
dawen skrev:Enligt den där första vetenskapliga regeln, ni vet den som IÖ alltid tjatar om, så funkar det inte att testa och sen säga att det inte blev någon skillnad. Det är bara när man får skillnader som man bevisat något!
Det roliga var väl att Shaktikillarna på någon mässa sa att Shaktin i princip alltid hade resultat. I test så klarade de inte alls att pricka in den, och blev uppriktigt förvånade.
Nåt sånt var det!
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att det är ju ett önskemål att en produkt fungerar på en mängd olika utsrustningar. Om den inte gör det, så tycker jag att det börjar närma sig mer av "kvasi-produkt".
Japp håller med, särskilt om produkten säljs som en allmän förbättrare.
Försvarar inte Shatki som sådana, försvarar mer principen att man kan göra en test där inget hörs, men i nästa test kanske man får fram en skillnad om möjligen denna hade gjorts. Så ett eller ett par är för lite. Testa mera innan ni tycker.
Harryup skrev:Om nu 50 personer refererar till att IÖ har hört att dom aldrig funkar eftersom dom inte funkade just då så blir det ju fel. IÖ har ju inte hört just det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster