Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Inläggav matereo » 2008-01-30 03:54

jaha här satt man inatt och råkade skriva guru audio... och där var grejjor att se haha... ganska kul. :)

http://www.youtube.com/watch?v=fF9c9FHFqZw

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-30 04:13

Kul kul! Kan man inte få se det hela någonstans, verkar väldigt nerklippt.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-01-30 07:03

Strauss skrev:Kul kul! Kan man inte få se det hela någonstans, verkar väldigt nerklippt.

Jag håller med, väldigt kul att se, men ojojoj vad dom har klippt! :roll:

Man kan ju nästan få ett epileptiskt anfall av det där! :wink:

Väldigt onödigt tycker jag, ett inslag på youtube får väl vara åtminståne 10 minuter långt, och det där var ju bara 6 minuter.

Det går ju dessutom alldeles utmärkt att dela upp i mindre avsnitt om det inte får plats i ett enda, jag har faktiskt sett en hel dokumentär på youtube om slaget vid Stalingrad.

12 avsnitt var det, och nästan två timmar totalt, tror jag det var.

Och "Ingvar Ehman"... :roll: :? :wink: ...jag förstår att Amerikaner kan ha väldigt svårt att klara av att uttala "Öhman" korrekt, med dom kan väl se till att i alla fall skriva det rätt, dom kunde åtminståne skriva "Ohman" så blir det ju åtminstone någorlunda rätt.

Men nåja, det var ändå mycket kul att se, speciellt skämtet Ingvar drog om "BUY WIRE", hahaha! :mrgreen:

Vh :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-30 08:05

BACH skrev:Och "Ingvar Ehman"... :roll: :? :wink: ...jag förstår att Amerikaner kan ha väldigt svårt att klara av att uttala "Öhman" korrekt, med dom kan väl se till att i alla fall skriva det rätt, dom kunde åtminståne skriva "Ohman" så blir det ju åtminstone någorlunda rätt.

Oehman skriver man väl internationellt?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-01-30 08:46

Haha, lade ni märket till de blå Foppa-tofflorna?
Kul men alldeles för mycket klipp som redan påpekats.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-30 09:23

Jo, jag lade märke till tofflorna. Mysigt, på något sätt.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-01-30 09:41

Kul klipp !
Mycket intressant.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-30 09:44

Fast frustrerande. Man vill ju höra allt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-01-30 10:20

RogerGustavsson skrev:
BACH skrev:Och "Ingvar Ehman"... :roll: :? :wink: ...jag förstår att Amerikaner kan ha väldigt svårt att klara av att uttala "Öhman" korrekt, med dom kan väl se till att i alla fall skriva det rätt, dom kunde åtminståne skriva "Ohman" så blir det ju åtminstone någorlunda rätt.

Oehman skriver man väl internationellt?

Jovisst, så kan man förstås skriva, jag har naturligtvis märkt att han här på faktiskt själv har gjort så med sitt användarnamn, eftersom det inte går att använda Å Ä Ö i användarnamnet.

Om jag inte hade märkt det vid det här laget, så skulle jag väl ha varit alldeles otroligt ouppmärksam. :)

Men grejen är ju att vi vet hur man uttalar "Ö", eller jag kanske skulle säga att vi klarar av att uttala det ljudet, jag misstänker att engelsktalande har stora problem med det, jag kommer åtminstone inte nu på rak arm på något ord i engelskan som har det ljudet i sig.

Det jag vill säga är alltså att jag tror att engelsktalande kanske inte klarar att säga "Ö" så mycket bättre för att man skriver "OE", jag kan tänka mig att det blir ännu konstigare i stället, men jag kanske har fel, jag vet inte.

Hursomhelst så skulle jag själv, om jag ville vara riktigt noga, skriva precis som det faktiskt ska skrivas dvs "Ö", om det går alltså...men det gör det ju oftast.

Men skitsamma, det spelar egentligen inte någon större roll vad jag tycker, utan det är förstås IÖ själv som skall säga hur han vill att man helst skall skriva hans namn. :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-01-30 10:48

Går man in på AudiogoNs hemsida står det "Keep an eye out for the entire hour-long interview to be uploaded later". :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-30 10:54

Ehman är naturligtvis helt fel. Öhman eller Oehman fungerar väl bra båda två däremot.

Nu lyckades han ju till och med få mitt förnamn till Invar (!) i bildens nedra högra hörn där alldeles i början. vilket väl var lite kul.
(Invar är en fantastiskt fin metalllegering, som kännetecknas av sin omanipulerbarhet.)

Jag får kontakta honom och se om det går att rätta till. I övrigt kan jag nämna att intervjun var sisådär 2 timmar lång, och det är verkligen svårt att fatta sig så kort. Det är lättare när man har åtminstone några dagar på sig att prata.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-30 11:44

Rätt bra klippt ändå, även om vissa bitar blir helt oförståeliga ur sitt sammanhang så hängde man ändå med på det mesta (tror jag), svårt för mig som redan hört allt förut att ha en opartisk synpunkt förstås. Vilket också gör att jag inte kan bilda mig någon uppfattning om hur man vinklar honom. Men det är nog svårt att tro på hans påståenden så där när dom är så lösryckta (spekulation från min sida såklart).
Finns det någon kommentars del på AudiogoN?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-30 13:22

nu ligger ingvar risigt till nu kommer han inte undan längre
nu är det bara för oss att ladda upp youtube med filmer av våra i28:or
i64:or och bassystem
så kommer flygen fyllas med välljudsantusiaster från hela världen suktande efter ino :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-01-30 15:07

Men det är ju rätt komiskt hur inslaget på audiogons sida preseteras med bild på Princessan madelaine... och texten..

"Yet again we were unable to find the beauty queen (Miss Sweden), but we DID catch up with the designer of GURU loudspeakers, Ingvar Ehman, who is presumably far more interesting and is certainly a genius. Linked here are the highlights from our fascinating interview him. Keep an eye out for the entire hour-long interview to be uploaded later; it will be well worth watching and you will learn quite a bit."

http://www.audiogon.com/news/item/1201121310.html

Bild

Bild
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-30 15:45

Fast nog är lillprinsessan en skönhetsdrottning allt. :wink:

(Jag har skrivit till dem och bett om rättning av både detta,
och stavningen av mitt namn.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-01-30 16:01

Ingvar, vad spelade ni på för elektronik? Ser nästan ut som Hegel.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-30 16:20

...perspektiv...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-01-30 16:27

Det enda som nämns är Svenska Holographic audio... Kan det vara en ny produkt serie från dem? Tidigare hade de ju bara förförstärkare ria och dac typ?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-30 16:49

Hur gick det förresten med planerna på samarbete med Benchmark? Har dom gjort några ändringar i sin DAC-1? :wink:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-01-30 19:53

Merkurius skrev:Hur gick det förresten med planerna på samarbete med Benchmark? Har dom gjort några ändringar i sin DAC-1? :wink:
Jag kan inte bekräfta att Guru har ett samarbete med firman du nämner. Vi för diskussioner med flera tillverkare om olika projekt. Om vad och med vilka kan vi inte säga utan att äventyra dessa samarbeten. Ledsen för detta - ni får gärna komma med förslag dock... :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-30 20:54

...ni får gärna komma med förslag dock...

Okej, min röst landar på Benchmark :o

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-01-30 21:49

Noterat! :D

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-01-30 23:03

I och med squeezeboxens utbredande tror jag det finns en marknad för separata da-omvandlare.

Jag skulle vilja se ett samarbete med quad.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-30 23:45

d e n o n
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-01-31 00:33

"Biwire = buy more wire" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
11010000

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-01-31 01:14

Separata da-omvandlare är definitivt framtiden för hifi-nördar vad det gäller källan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-31 02:29

O jag som lagt ner min gamla omvandlare. D/A omvandlare var ju helt ute aldeles nyss. Ingen ville ha. Man kanske skulle återuppta den? Jag fick faktiskt ganska mycket frågor om den i USA. Nu ville alla ville ha min super DAC.

Man kanske får göra en ny. Skål audionauter! Bild

Slörp, slörp, slörp

Bild

Ahhhhhh

Väl mött
PS
Raap

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 02:41

Jag ifrågasätter om DACar någonsin varit ute.

Det som varit är, att det för några år sedan var populärt att påstå att de snart skulle bli helt oefterfrågade. Jag trodde aldrig på det dock, och
har heller inte märkt att de impopuläriserats mer än att det en kort tid
väl var en liten svacka, samma tid som då stereolyssning svackade.

Tror det kommer finnas en marknad för kvalificerade DACar alltid. Det
testas ju nästan en ny super-DAC i varenda nummer av the Stereophile!

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-01-31 03:02

Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?

Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!

En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?

Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?

Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-31 03:42

Ja du Ingvar, du får gärna ifrågasätta, men jag har konstruerat och sålt DACar och har nog hyfsad inblick i marknaden. Med all feedback som jag genom åren fått från handlare och distributörer och inte minst från andra tillverkare så sjönk försäljningen från 100 % då försäljningen var som mest till ungefär 15 - 25 % av maxförsäljning då försäljningen var som lägst.

Jag betraktar en sådan efterfrågeminskning som att efterfrågan brakat ihop. Du må ha en annan definition på att nånting är ute.

Då DVD spelare såldes för fulla muggar o SACD o DVD Audio kämpade då såldes inte mycket DACar för CD systemet.

Dock mycket riktigt, var det så att under den grandiosa hembioperioden så lyssnades det mindre på stereofonisk musik i stugorna.

See ye
Peter

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2008-01-31 04:04

Vad roligt att det går bra för svenska konstruktörer som vågar satsa,
lycka till :D :D :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-31 12:16

Blir det någon GURU-representation på High-Endmässan i Kista? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 13:44

petersteindl skrev:Ja du Ingvar, du får gärna ifrågasätta, men jag har konstruerat och sålt DACar och har nog hyfsad inblick i marknaden. Med all feedback som jag genom åren fått från handlare och distributörer och inte minst från andra tillverkare så sjönk försäljningen från 100 % då försäljningen var som mest till ungefär 15 - 25 % av maxförsäljning då försäljningen var som lägst.

Jo, jag säger ju inte att det inte var en svacka, det var en svacka för stereolyssning, som förvisso drog med sig ett minskat intresse för högpresterande stereo-DAC:ar.

Men - vad jag säger är bara att sådana där siffror inte skall dras fel växlar på... 8)

Vad menar jag då med det?

Jo, att marknaden är självreglerande, vilket faktiskt är en utjämnande tillgång för en enskild aktör. :P Om en enda hifi-handlare sålda alla DAC:ar i hela världen så är det lätt att räkna ut att en minskning till 25% betyder att man bara får sälja en fjrädedel av det ursprungliga antalet.

Men så ser inte verkligeheten ut. För en enskild tillverkare betyder det definitivt ingenting sådant, för en minskande marknad betyder också att en massa aktörer kommer att falla ifrån. Den som bestämmer sig för att vara kvar kommer (givet en god produkt) därför att mer eller mindre per automatik ta marknadsandelar! :P

Jag betraktar en sådan efterfrågeminskning som att efterfrågan brakat ihop. Du må ha en annan definition på att nånting är ute.

Ja, det kanske jag har. Jag menar att 25% av något kan vara rätt mycket det också. Men mest av allt menar jag att man sällan gör sig en tjänst om man extrapolerar framtiden från då- och nutidens tendenser. Det är mycket bättre att fundera över orsakerna till varje tillstånd, och sedan göra en bättre framtidsgissning än en extrapolering.

Då DVD spelare såldes för fulla muggar o SACD o DVD Audio kämpade då såldes inte mycket DACar för CD systemet.

Riktigt att försäljningen gick ned, men det var ju en tillfällig svacka. Stereolyssningen gjorde ju en signifikant revansch redan för 4-5 år sedan. Så att stereoutensilier är på ropen är ingen nyhet.

Dock mycket riktigt, var det så att under den grandiosa hembioperioden så lyssnades det mindre på stereofonisk musik i stugorna.

Tycker nog att hemmabioperioden fortgår rätt oförtrutet, den har på sin höjd platåat en smula (jag talar nu inte om leksakshemmabio, utan om riktig). Den kvalificerade hemmabiomarknaden har dock inte drabbats av tvåkanalsstereons återpopularitet, snarare tvärtom.

Men du har såklart helt rätt i att hemmabionyhetens behag för ett antal år sedan innebar ett märkbart men rätt tillfälligt (1-2 år) avbrott i stereolyssningsvärlden. Idag och sedan ett par tre år är dock High End-stereo större än på 25 år. Och du vet ju att jag under hela denna tid har ifrågasatt ditt beslut att lägga ned tillverkningen av din DAC.

Vad mer kan man säga om 2-kanalsstero kontra Hemmabio?

Själv har jag aldrig sett några poänger med att separera de båda världarna. Jag förenar hellre än söndrar. Det är inget större problem att förena dem, och är det några problem som är större än de andra så är det de akustiska, men det går prima att hitta lösningar på det.

Men å andra sidan är det fullt möjligt (och ibland även förnuftigt) att separera dem också, inte minst av heminredningsskäl. Det finns många som vill ha stereon i vardagsrummet, men hemmabion i... hemmabion!

Då skall man förstås ha det så! :D

Andra är inte ens intresserade av film, och har inget hemmabiobehov alls. Att då bygga en hemmabio är ju nästan dumt. :wink:

Vad som inte är dumt dock (imho) är att ha en gemensam standard. Allt för att få möjligheten att (runt stereolyssningen) bygga en flerkanalsstereoanläggning i vardagsrummet där man kan titta på film i plattTVn, för det är ju lika glädjande som möjligheten att lyssna på stereomusik i hemmabiografen! :P

Yey or ney? I say yey!

Och - den gemensamma standarden bör innehålla alla primärriktningar (sagt utan hänsyn till hur man skapar dem med högtalare i olika riktningar*), närmare bestämt:

2.0 - STEREO:
L = -22,5 till 23 grader (h = 0 grader)
R = 22,5 till 23 grader (h = 0 grader)

5.1 - SURROUND:
C = 0 grader (h = 0 grader)
SR = 90 till 120 grader (h = 10 till 26 grader)
SL = -90 till -120 grader (h = 10 till 26 grader)

6.1 - SURROUND:
SR = 90 grader (h = (h = 10 till 26 grader)
SB = 180 grader (h = 15 till 80 grader)
SL = -90 grader (h = 10 till 26 grader)

7.1 - SURROUND:
SR = 90 grader (h = 10 till 26 grader)
SRB = 150 grader (h = 15 till 80 grader)
SLB = -150 grader (h = 15 till 80 grader)

Dock är jag mycket tveksam till 7.1-anläggningar av ovanstående slag, eftersom sidoriktningarna på surround back-ljuden blir lyssnarplaceringsberoende. :?

Bättre är en utveckling från 6.1 i denna riktning.

7.1i - SURROUND:
SR = 90 grader (h = (h = 10 till 26 grader)
SB = 180 grader (h = 10 till 30 grader)
SU = 180 grader (h = 90 grader)

Men det lär vi nog aldrig få se. :(

Vh, iö

- - - - -

*En primärriktning om t ex 100 grader (=lite bakom rakt åt sidan, alltså kanalen SR) betyder inte att en högtalare behöver sitta just där, men det betyder att standarden säger att det är den primärriktningen som just den kanalen skall representera.

I praktiken kan det betyda att uppspelningsanläggningen kan använda ett valfritt antal högtalare för att skapa den riktningsupplevelsen.

På samma sätt kan man tänka sig att de två eller tre framkanalerna framställs med allt från en enda stereohögtalare till massor av högtalare. Det viktiga är att kanalernas primärriktningar standardiseras, så att alla är överens om vad inspelningen representerar. Sedan bör det vara fritt att återskapa det kodade med vilka metoder tillverkaren önskar.

Det duger inte att ha det som nu, där filmvärlden har en standard (som är skapligt genomtänkt) och stereovärlden har en annan (ITU - som är både ogenomtänkt och dessutom har en efterlevnad nära noll...).

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-31 14:09

Öhman: Vad säger Benchmark om göra ändringar i DAC-1:an baserat på din kritik?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-01-31 14:11

Externa DAC:ar har väl mer poppis på 90-talet och idag en hyfsat sällsynt företeelse.

Jag har en EAD från sent 90-tal som fungerar superbt bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-31 14:18

problemet med försälgningen av lösa dackar är väl att allt annat blivit så bra
när dackarna kom var de ju i mångt och mycket än oerhörd förbättring i många fall över de inbyggda daccarna
i dag finns det ju massor av bra billiga cd-dvdspelare
och har inte dyrhysterin som rådde ett tag lugnat sig?
och hur stor är skillnaden när man kör med en dac kontra den inbyggda i en biostärkare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-31 15:47

IÖ: Vad exakt betyder:

Jag klurar, men kommer inte fram till annat är att h borde vara en vinkel uppåt. Sålunda 90 grader upp = rakt ovanför huvudet? Men varför spelar de 180 graderna någon direkt roll - är det enbart orienteringen på högtalaren det styr då, eller?

Alternativt har jag missförstått h-parametern helt. Inte omöjligt det heller.. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-31 16:14

Jag instämmer helt med Morello d v s 90-talet var DACarnas period och 2000-talet var det inte, och vill påpeka att den nuvarande efterfrågan som jag fått på min DAC är uteslutande pga hårddiskbaserade system där man spelar med 16/44 och vill ha DACen utanför lådan eftersom man inte litar på de interna och speciellt inte på matningarna och allt HF skräp internt i datorerna och boxarna.

Jag vet att IÖ hela tiden har tyckt att jag borde fortsätta med DACen dock är det så att jag i mitt huvud har sedan länge en hel nykonstruktion och därför känns det inte aktuellt att återutge den gamla som också var rätt bökig att tillverka samt att kretsarna i den är utgångna hjälper inte till att återuppta tillverkningen av den.

Jag hoppas kunna förverkliga den "slutgiltiga" D/A-omvandlingen. Åtminstone är principen för omvandling sådan, sedan kan standarder ändras men det går att inkorporera nya standarder så länge samplingsfrekvensen håller sig under 1 GHz.

Personligen tycker jag att HDD-lösningar är extremt tilltalande, både ur bekvämlighets och ur teknisk synvinkel.

Var och en får ha sin synpunkt på vad en marknadsnedgång är för något men min synpunkt är att om tre fjärdedelar av marknaden försvinner så innebär det att marknaden har brakat ihop. Om aktörer försvinner pga. detta fenomen så är detta just själva beviset att marknaden har brakat ihop. De återstående aktörerna får slicka såret och försöka överleva och glädjas just åt att få en större marknadsandel. Marknad och marknadsandel är två helt skilda saker och bör ej förväxlas. Både marknad och marknadsandel är i den självreglerande processen. För mig är det självklarheter.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 17:17

1. Jag hoppas få höra den nya DACen inom kort. Teknologin är ju minst sagt svindlande.

2. Om ett 75%igt bortfall är lika med en ihopbrakad bransch, så är det fallet för HiFi-branschen. Jämför med 70-talet... :wink: Ändå finns branchen kvar, och ett brak spelar föga roll annat än som en dynamisk effekt. Balans kan uppnås även efter brak.

Igen: 25% av någonting kan vara väldigt mycket, om det där någonting var mycket nog. Speciellt om man har tillräckligt stor andel av det där 25%... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 17:21

Nattlorden skrev:IÖ: Vad exakt betyder:

Jag klurar, men kommer inte fram till annat är att h borde vara en vinkel uppåt. Sålunda 90 grader upp = rakt ovanför huvudet? Men varför spelar de 180 graderna någon direkt roll - är det enbart orienteringen på högtalaren det styr då, eller?

Alternativt har jag missförstått h-parametern helt. Inte omöjligt det heller.. :mrgreen:

Ja, du gissar rätt.

Det kanske är överflödigt att ange 180 grader, men någon horisontell riktning måste man ju ge den (om man har en kolumn för det) och jag tyckte det var rimligare att kalla den bakåt än framåt eller åt sidorna, eftersom det är en av surroundkanalerna. :wink:

SU betyder surround up. Det är en av kanalerna i det surroundsystem jag tag fram och försökte skapa populäritet för alldeles i slutet av 70-talet. (Utan framgång... :cry: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-31 18:26

Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-01-31 22:09

KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:
Ja det kan man. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-01 10:56

IngOehman skrev:Ja, du gissar rätt.

Jaaaa!!!!!!! :D *sätter ett kryss i taket*

Det kanske är överflödigt att ange 180 grader, men någon horisontell riktning måste man ju ge den (om man har en kolumn för det) och jag tyckte det var rimligare att kalla den bakåt än framåt eller åt sidorna, eftersom det är en av surroundkanalerna. :wink:

SU betyder surround up. Det är en av kanalerna i det surroundsystem jag tag fram och försökte skapa populäritet för alldeles i slutet av 70-talet. (Utan framgång... :cry: )

Ok. Jag hade nog personligen satt "N.A." i kolumnen då.

Finns det någon tekniskt möjlighet att koda om mellan formaten, eller är det kört från start genom att man inte mickat upp inspelningshändelsen (eller hur nu det inspelade materialet uppkommit) på rätt sätt?

En DTS ES/THX EX -> Ino Surround recoder hade varit trevlig...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-01 11:13

Väldigt bra fråga...

Inget är ju omöjligt om inte informationen är helt ickeexisterande, så frågan är - är den det? :?

Min uppfattning (nu blir jag lite subjektiv, för en gångs skull) är att den inte är det (ickeexisterande alltså). Vilket kan översättas till att Uppåt-informationen ÄR existerande.

Och med det menar jag att det gäller ALLA stereofoniska tekniker, från 4.0 och uppåt. De kodar höjd hårdvarumässigt*. Det beror i sin tur på att INGEN stereofonisk teknik någonsin kodar ljud nedåt, vilket gör ekvationerna entydiga. Därför kan man sätta upp en hypotetisk matris, för alla panorerade riktningar i den övre halvsfären.

Ljud som går från C, sedan till L, till SL och sedan till SB beskriver en entydig rörelse. Om en av de nämnda kanalerna (t ex L eller SL) skulle fattas kan man ändå sluta sig till att ljudet när det är mitt emellan de återstående kanalerna beskriver riktningen till den saknade kanalen, så har man en högtalare där - så kan man matrisera dit ljudet. :P

Men om nu ett ljud istället går från C, och sedan till L+R för att fortsätta till LS+RS och sluta i BS? Ja då kan man sluta sig till att den kodade riktningen är över huvudet på lyssnarna! (för nedåtriktningar finns ju inte med i enkodningen).

Ser alltså inget som hindrar att man, även om SU inte har kodats, kan adressera den riktningen genom matrisering från gemensamheten mellan SL och SR.

Redan utan en Up-kanal hör man det ju så om man sitter ferfekt i mitten. Men en Up-kanal (SU) så hör man den uppåt, var man än sitter i salongen. Och det gäller vare sig det är en äkta diskret SU eller en matriserad. Det senare fallet ger dock självklart de sedvanliga begränsningarna med avseende på kontinuerlighet, kanalseparation kanaloberoende...

Vh, iö

- - - - -

*Även med 2.0 kan man dock koda höjd, men det blir via psykoakustisk (HRTF-baserad) kodning då, inte med hjälp av hårdpanorering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-01 11:30

Okej...

Så SB & SL skall bara ha unikt innehåll och en SU mitt ovanför skall ta det gemensamma?

Och om man har 7.1 -material, betyder det att man borde göra likadant där? SBL, SBR + SBU. Eller skall det bli en SBC av det?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 12:54

screen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?

Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!

En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?

Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?

Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !

Mvh Björn//
Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Enda anledningen att den står kvar hemma är att den är väldigt snygg samt att hörlurförstärkaren är något i hästväg.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-02-01 15:35

focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Den slutsatsen kan du ju inte dra från ett nollresultat, det kan lika gärna vara testmetodiken som är boven i dramat.
Class only looks like arrogance from below.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-02-01 15:38

Har inte denna tråd glidit rätt långt ifrån topic? :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 15:52

Rydberg skrev:
focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Den slutsatsen kan du ju inte dra från ett nollresultat, det kan lika gärna vara testmetodiken som är boven i dramat.
Det är nog inte så att den slutas tillverkas pga mitt omdömme :wink: Jag skrev bara vad vi kom fram till, inte att det var fakta. Men jag kanske utttryckte den fetstilade meningen i citatet lite klumpigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-01 16:58

Nattlorden skrev:Okej...

Så SB & SL skall bara ha unikt innehåll och en SU mitt ovanför skall ta det gemensamma?

Om du med SB menar SR, så ja.

Och om man har 7.1 -material, betyder det att man borde göra likadant där? SBL, SBR + SBU.

Är inte på det klara med vad du menar när du blandar komman och + så där.

Eller skall det bli en SBC av det?

Njae.. det bör inte finnas några uppdelade SB överhuvudtaget (7.1 enligt dagens standard suger*), eftersom uppdeling mellan SBR och SBL i sig är en kass ide. Om man skall ha ett utrymme där lyssnare kan befinna sig och det skall fungera bra överallt går det inte att ha fler kanaler än vad som kan representeras av riktningar med uppåt 90-gradig åtskillnad.

Vh, iö

- - - - -

*Men dessbättre är det inget större problem, eftersom det alltid går att mixxa ned till 6.1. :P

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-01 21:02

focus skrev:
screen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?

Mvh Björn//
Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Enda anledningen att den står kvar hemma är att den är väldigt snygg samt att hörlurförstärkaren är något i hästväg.

När du tröttnat ordentligt på den så kan jag ta över den. Jag kan tom komma och hämta den och du behöver inte ens packa ner den. Snällt va :D
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-01 21:11

BengtO skrev:Har inte denna tråd glidit rätt långt ifrån topic? :roll:

är du slav under topics tyrani eller :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 21:42

Moment-23 skrev:När du tröttnat ordentligt på den så kan jag ta över den. Jag kan tom komma och hämta den och du behöver inte ens packa ner den. Snällt va :D
Ska tänka på saken. :)
Hifi Is Great Everyday

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-02-02 02:30

Focus skrev:
Ska tänka på saken
.

Ja framförallt lyssna en gång till. Vet inte om du tillhör MP3-genarationen eller ej, men de brukar ha problem med att detektera bra ljudåtergivning.

Mvh

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-02-02 03:19

Det kanske bara är så enkelt, att det inte är någon detekterbar skillnad mot en god cd-spelare i given miljö. :wink:

Eller så övertyga mig om varför och när eller...?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-04 05:49

IngOehman skrev:
Är inte på det klara med vad du menar när du blandar komman och + så där.

Eller skall det bli en SBC av det?

Njae.. det bör inte finnas några uppdelade SB överhuvudtaget (7.1 enligt dagens standard suger*), eftersom uppdeling mellan SBR och SBL i sig är en kass ide. Om man skall ha ett utrymme där lyssnare kan befinna sig och det skall fungera bra överallt går det inte att ha fler kanaler än vad som kan representeras av riktningar med uppåt 90-gradig åtskillnad.

*Men dessbättre är det inget större problem, eftersom det alltid går att mixxa ned till 6.1. :P

Beklagar den oprecisa frågeställningen, var nog kvar i tänkandet.

Fick svaret ändå. :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-04 17:10

Det gläder mig. Jag var inte säker på att jag lyckads svara något vettigt på någonting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-02-04 17:13

IngOehman skrev:Det gläder mig. Jag var inte säker på att jag lyckads svara något vettigt på någonting.

Vh, iö

På vissa frågor svarade du inget alls på :(

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-04 18:22

Då missade jag dem nog.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-02-04 18:33

IngOehman skrev:Då missade jag dem nog.

Vh, iö

Okej, det var mina frågor. Kring Benchmark tidigare i tråden :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-02-04 20:28

Borde inte extern DA-omvandlare bli i stort sett standard för hifi-medvetet folk i framtiden? Så väldigt smidigt att separera funktion och ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-02-04 22:37

Om t.ex. rummet står för ca: 50% av den upplevda ljudbilden, som jag har förstått det, så undrar man lite smått vad DA:n gör i %?

Speciellt i de fallen då inget har offrats på rummet först?

Så min fråga är med tanke på det som jag skrev ovan:

Har extern D/A-omvandlare spelat ut sin roll i förhållande till de som sitter i moderna DVD/CD-spelare i en "normal" hemmiljö?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-04 22:39

Läste en engelsk HIFI tidning idag där man kunde konstatera att marknaden för dac'ar var närmast obefintlig ett tag men nu har blivit intressant igen iom alla nätverksspelare och andra digitala ljudkällor som t.ex. satelitboxar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-04 23:58

En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

De diskuterar "hyllan" på QM-40. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-05 00:37

KarlXII skrev:En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

Herregud, och folk klagar på nivån på faktiskt!? 8O :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 01:36

KarlXII skrev:En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

:lol: :lol: :lol:
Vilka proffs :roll:
Man kan ju konstatera att jantelagen inte är något exklusivt för oss svenskar...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-05 01:43

Nu är det någon som analyserar IÖ:s kroppsspråk på videon... :roll:

:lol:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 01:52

KarlXII skrev:Nu är det någon som analyserar IÖ:s kroppsspråk på videon... :roll:

:lol: Den tråden åker upp bland mina favoriter i webbläsaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-05 09:18

Little did they know!

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-05 09:20

Haha, fan vad kul! Exakt samma diskussion som på svenska forum för några år sedan. :D

Fast å andra sidan har jag full förståelse för deras skepticism - det är ju inte första gången någon hemmapulare presenterar sina produkter som det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Även om somliga hemfaller till ganska konstiga analyser.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-05 11:21

Håller med almen, ser inget märkligt i deras reaktion utifrån vad som visas i videon.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 13:06

Men det gör jag.

Det vill säga... kanske inte ändå, om jag får fundera på det lite, och jämföra med beteenden jag sett förut. :wink:

Jag har ju sett folk bete sig märkligt förut, så förvånad är jag inte. En sak som jag lärt mig är denna: När någon sätter igång och spekulerar om huruvida man talar sanning, så är det snarare regel än undantag, att samma person har svårt att själv hålla sig till sanningen.

Det är som om människor som har tendenser att tulla på sanningen automatiskt har svårigheter att lite på andra. tråkigt tycker jag. :( Men jag tror jag förstår den psykologiska mekanismen som får oärliga människor att tro att andra är likadana.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-02-05 13:14

Iofs så är det inte så konstigt att de har funderingar på innehållet i den videon med tanke på hur mycket den är klippt.. Det mesta i den blir lösryckt och hamnar ur sitt sammanhang.

Tror jag själv skulle tolka den annorlunda om man inte tidigare har träffat och pratat med herr Öhman.

Ser dock fram mot den fulla filmen.. Brukar vara informationsrikt att lyssna på IÖ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 13:42

Jag vet fakriskt inte exakt hur lång den fulla videon är, men det som finns med i det där ihopklippta är i varje fall avsevärt mindre än 1/10 av den fulla intervjun. Jag tror vi höll på mer än två timmar sammanlagt, men jag är inte helt säker.

Vad jag däremot är helt säker på är att jag hade väldigt bråttom till något annat efteråt. :wink: Personligen tycker jag dessutom att det är lite synd att allt det som jag berättade om Guru och de specifika modellerna är bortklippt.

Men - jag kan tänka mig att de klippt ihop den där 6-minuterssnutten mest som en "teaser", och det fungerar dem väl väl som antar jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-02-05 14:58

IngOehman skrev:
Men - jag kan tänka mig att de klippt ihop den där 6-minuterssnutten mest som en "teaser", och det fungerar dem väl väl som antar jag.

Vh, iö

..de lovar här: http://live.audiogon.com/events/the2008/intr/intro.html att hela intervjun ska komma upp så småningom, det ska bli intressant at se :D

PS.. Lite off topic kanske, men var hittar man mer info om Guru speakers, typ tillgänglighet, priser etc..? förutom på hemsidan dårå...där står ju inte så mycket ännu... DS.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-05 15:49

Den allmänna tron bland DIY-högtalarbyggare är (min egen uppfattning om dom alltså) att alla kommersiella högtalare, är båg. Det är bara kommersiellt tillgängliga element ihopsatta i någon designad låda och förhoppningsvis har sedan någon med lite kompetens fått designa filter till skapelsen och denna syn är säkerligen sann i många fall. Jag tycker mer att dom flesta inlägg tyder på typisk diy relaterad skepticism mot branschen som i mångt och mycket är en sund inställning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-05 17:15

IngOehman skrev:Vad jag däremot är helt säker på är att jag hade väldigt bråttom till något annat efteråt. :wink: Personligen tycker jag dessutom att det är lite synd att allt det som jag berättade om Guru och de specifika modellerna är bortklippt.

Ja, det där reagerade jag också på, utan att ha vetat vad som sades givetvis. Fick för mig att intervjun skulle handla om Guru, och så blev det ingenting på den fronten. Det var ju i och för sig väldigt trevligt ändå, men snopen blev jag. :)

Måste titta på den igen och kolla varför jag fick den uppfattningen i inledningen eller av hemsidan.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-02-05 19:55

IngOehman skrev:Ehman är naturligtvis helt fel. Öhman eller Oehman fungerar väl bra båda två däremot.

Nu lyckades han ju till och med få mitt förnamn till Invar (!) i bildens nedra högra hörn där alldeles i början. vilket väl var lite kul.
(Invar är en fantastiskt fin metalllegering, som kännetecknas av sin omanipulerbarhet.)

Jag får kontakta honom och se om det går att rätta till. I övrigt kan jag nämna att intervjun var sisådär 2 timmar lång, och det är verkligen svårt att fatta sig så kort. Det är lättare när man har åtminstone några dagar på sig att prata.

Vh, iö

Så uppmärksam var inte jag att jag såg det faktiskt, men nu när du säger det... :)

Nu har dom ju i alla fall lagt upp en ny med rätt stavning ser jag, så ditt påpekande har uppenbarligen haft effekt.

(Dock fortfarande felstavat i själva videon)

http://www.youtube.com/watch?v=52fFfHHR ... re=related

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-02-05 20:37

Hmmm... :roll:

Man kan ju tycka att dom kanske borde inse att en videosnutt på sex minuter, som ju uppenbarligen är väldigt klippt, knappast ger en komplett bild av vad det hela är frågan om och att dom nog borde lyssna på högtalarna innan dom kommer med expertutlåtanden. :wink:

Men nåja, trådstartaren verkar mycket positiv i alla fall, men han har ju också uppenbarligen både pratat med Ingvar och lyssnat på högtalarna.

Om jag inte hade så ont om tid nu, så skulle jag bra gärna registrera mig där och be dom lugna sig med sina omdömen tills dom har hört på högtalarna.

Men högtalarna talar å andra sidan för sig själva (de är ju högtalare :wink: ) och det lär väl visa sig ändå för eller senare, de som inte vill ta reda på saker innan de börjar snacka kanske lika väl kan köpa något annat i stället.

Det är ju mest de själva som förlorar på att vara ointresserade av att ta reda på hur saker ligger till. 8)

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-02-05 21:39

nilsviktor skrev:
KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:

Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-05 21:45

Joav skrev:
nilsviktor skrev:

Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-05 22:04

Joav skrev:Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D

Vill du veta i vilket rum Guru inte finns? 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-02-05 22:18

Alexi skrev:
Joav skrev:
nilsviktor skrev:

Är det meningen att man ska läsa vad andra skriver? :oops:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-02-05 23:09

Joav skrev:
nilsviktor skrev:

Jepp. Gå in i alla rum, så kan du vara helt säker på att inte hitta Guru! :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 23:40

Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Är det så att de blir så provocerade av en design som de inte omedelbart kan dissikera och förstå att deras naturliga reaktion blir hån och personangrepp?

Vad de förmodligen inte fattar är att deras beteende är till fördel för guruproaudio.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-02-06 03:12

Moment-23 skrev:Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Är det så att de blir så provocerade av en design som de inte omedelbart kan dissikera och förstå att deras naturliga reaktion blir hån och personangrepp?

Vad de förmodligen inte fattar är att deras beteende är till fördel för guruproaudio.

Det brukar väl anses som friskt med en skeptisk grundsyn här, eller?

Med andra ord borde väl reaktionerna anses som rätt sunda utifrån det de har blivit informerade om?

Att en för någon okänd högtalarkonstruktör försöker övertyga om att denne påbörjade sin bana genom att älska att lyssa på klassisk musik via AM som 3-åring (med en filt över huvudet och radion för att slippa rumspåverkan) tror jag knappast minskar skeptisicsmen...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-06 08:46

Lust skrev:
Moment-23 skrev:Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Med andra ord borde väl reaktionerna anses som rätt sunda utifrån det de har blivit informerade om?

Att en för någon okänd högtalarkonstruktör försöker övertyga om att denne påbörjade sin bana genom att älska att lyssa på klassisk musik via AM som 3-åring (med en filt över huvudet och radion för att slippa rumspåverkan) tror jag knappast minskar skeptisicsmen...

Jag menar att det då finns viktigare saker att engagera sig i. Om de vill förändra världen och sätta dit de ondskefulla mörka makterna (=kommersiella högtalartillverkare) så finns det väl mål med större strategiskt värde.
Jag tyckter också att attityden i vissa fall sedan länge passerat vad man kan kalla för skeptisk grundsyn.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-06 10:27

Nu lugnar vi oss!! :D

Det blir ju nästan komiskt om man i ett så kritiskt forum som faktiskt.se skulle uppröras över att man i ett annat forum befarar tex distorsion vid lite högre nivåer och lägre frekvenser i en såpass liten högtalare. Är det något som talas mycket om här så är det distorsion och att man måste ha mycket effekt för att kunna njuta av naturligt ljud... lite undeligt faktiskt att man inte har mer skepsis mot små högtalare då.

Personligen anser jag ju som sagt att man kan ha en effektmässigt liten förstärkare och lättdrivna högtalare, eller gå den motsatta vägen med små högtalare och ändå ha en anläggning som fyller de flesta behoven.... minst 100w per kanal har jag ofta hört här... minst si och så stor högtalare(trevägare eller större) var det en eller flera som utbrast på diy forumet.

Diskussionen är ju lite kul att följa där, kanske även pga skeptikerna, precis som här. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 17:57

Lust skrev:

Jag tror att det är rätt vanligt att det är just de som inte förstår skillanden mellan kritisk, skeptisk och spekulativ, som beter sig.

Och vad är det för märkligt med att dra en ryamatta över huvudet för att kunna konnunicera bättre med det där mystiska som kommer från radion? :wink:

Allvarligt talat - jag var inte riktigt beredd på att han skulle ställa frågor om saker som inte hade direkt med Guru att göra, och jag svarade spontant genom att berätta om ett av de allra tidigaste HiFi-minnena (om man får kalla Am-radio för det) jag har, som nog kan ha haft betydelse för min vilja att komma nära musiken med appraterna.

Även om jag förstår att det kanske kan verka som ett knasigt beteende för många att dra en ryamatta över sig och radioapparaten när man lyssnar på musik, tycker jag det är konstigt att något ser det som ett argument för att sprida en massa spekulativa osanningar baserade på ursäkten att det är rimligt att vara skeptisk mot en person som betett sig så i sin barndom. :?

Jag menar för tusan - jag var ju bara några år gammal!

Fast jag måste samtidigt erkänna att jag känner likadant idag.
Det händer faktiskt att jag tittar på film med lap-toppen under täcket när jag är ute och reser. Gör som ett tält liksom - en minihemmabio.

Så jag "förstår den där treåriga mig" rätt bra.

Men om någon tycker att det är ett bra argument för att avskriva mina funderingar så är man förstås fri att göra så. Det kanske rent av är ett bra filter för att bli av med alla inskränkta fördomsfulla människor som man ändå inte kan hjälpa. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-06 18:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-06 18:03

Det händer faktiskt att jag tittar på film med lap-toppen under täcket när jag är ute och reser.

sådandär film titar jag på med ibland :roll:
visst är jenna j vacker?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-06 18:04

Ingen fara, Ingvar.
De är så vana vid folk med folie runt huvudet därborta att de kanske petade in dig i samma hylla av bara farten! :lol:

Gå in och ge dem en lektion vetja. Ingen kan besvara deras frågor bättre än du. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 18:29

Well, tack! :)

Men... Att ge lektioner är ofta tidskrävande, och kan lätt bli en verksamhet escallerande utanför all kontroll. Hur många internet fora finns det över världen? Och hur många följdfrågor renderar varje försök till förklaring även av en liten enskildhet? Man kan inte bemöta alla frågor, eller rätta varje missuppfattning eller ondsinta spekulation.

Min erfarenhet är att om man verkligen har som ambition att vara behjälpling med informationsspridning, så är föreläsningsformen bäst. Där kan varje fråga behandlas, och avslutas. Man kan göra vad det går för att ingen* skall behöva lämna en föreläsning med en massa outredda undringar (som kan leda till vidare spekulerande).

Fast visst kan man försöka på forum också, lite försiktigt.

Vill dock påminna om att till och med här på faktiskt, där fattningsförmågan hos deltagarna är milsvitt bättre än hos medel-hifi-forumdeltagaren, uppstår missförstånd ibland, och individer som bara vill förstöra diskussioner finns här också, även om de är ovanligt få.

Men som sagt - att vissa tror att de är kritiska, när de bara är okunniga, spekulativa och därtill arrogant övertygade om sina förutfattade meningars validitet - är kanske i kombination trots allt ett rätt bra filter mot just sådana människors försök till skadeverkning?

De som förstår bättre är ju rätt bra på att identifiera dessa individer, så deras prat gör liksom rätt lite skada. Och då menar jag inte skada för Guru, utan skada för dem som är ärligt nyfikna och vill veta saker. Eleven som inser att han eller hon har ett bättre förstånd än (personen som gör anspråk på att vara) läraren, väljer helt enkelt en annan lärare.

Vh, iö

- - - - -

*Som har mål i munnen vill säga.

De som sitter och tänker "det där tror jag inte på" utan att säga något (alltså utan att testa det de är kritiska mot genom att ställa frågor om det) är ju hopplösa fall.

De kommer att vandra genom hela livet med en massa vrånguppfattningar, som de aldrig kommer att befria sig ifrån. De vill ju hellre tumregelmässigt döma den som säger något de inte får plats med i sin världsuppfattning, än att prova utsagan och se om den gick ihop och det de inte trodde på faktiskt hade en rationella förklaring.
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-06 18:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-06 18:33

woland skrev:Focus skrev:
Ska tänka på saken
.

Ja framförallt lyssna en gång till. Vet inte om du tillhör MP3-genarationen eller ej, men de brukar ha problem med att detektera bra ljudåtergivning.

Mvh
Jag vet inte om jag tillhör mp3-gen, men jag har inget emot bra kodade dito. Jag gjorde allt som stod i min makt för att höra skillnden efter köpet (av Benchmark dac) jag hade ju ändå pungat ut med en del pengar, jag gick tom tillbaks till butiken (Ljudmakarn) och kunde även där konstatera att JAG inte hörde någon skillnad. Jag får för mig att, vilken ficka jag har snusdosan i, har större betydelse för ljudet än denna dac. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 19:06

Tror man gör sig en otjänst om man projicerar sådana här saker mot person, och försöker förklara (ursäkta) någon ickedetektion med att personen ifråga har en för dålig hörsel. :? :(

För det mesta handlar det inte alls om det!

Jag har gjort blindtester på audioutrustning under rätt många årtionden vid det här laget, och tror mig veta att det inte går att hitta några signifikante statistiska skillnader i hörselförmåga mellan dem som säger "jag hör nog inte så bra" och de som är självutnämnda guldöron, och som enligt egen utsaga hör skillnad på i princip allting.

Skillnaderna i självsyn beror nog snarare för det mesta på något av detta:

1. Vissa är "bättre" än andra på att suggerera sig till att höra skillnader som inte finns, vilket gör att de upplever en massa skillnader som inte finns (och de blir nästan undantagslöst väldigt negativa till blindtester, eftersom de får dem att verka inbillningssjuka, det vill säga visar att de är det. Innan de varit med en en blindtest är de dock ofta positiva, och övertygade om att de kommer att brilliera i den. Efteråt är de antingen hatiska till blindtestförfarnadet, eller också har de en ny inställning till svårigheten att inte låta sig suggrereras...).

2. Vissa värderar hörda skillnader helt annorlunda än andra. En skillnad som två människor hör lika lätt (eller svårt) i ett blindtest, kan ändå beskrivas som betydelselöst av den ena, men som tecken på ett mycket allvar fel, av den andra! :o Där kommer den subjektiva anfallsvinkeln in. Båda har förstås helt rätt, eftersom de är experter på att veta vad de vill med sin anläggning, och därför även kan värdera precis hur allvarligt de tycker att en färgning är. Men lyssnar man bara till deras värdering kan felet framstå som rätt olika stort av en utomstående.

3. (Och det här är den viktigaste skillnaden) Vissa är oerfarna, och har därför oerhört mycket sämre förutsättningar för att åstadkomma ett utslagsgivande test - även om deras hörsel som sådan är väl som god. I många fall anförs att kringutrustningen är den mest utslagsgivande faktorn i sammanhanget, men det stämmer inte alls. Programmaterialet är MYCKET viktigare.

Det är rent av så, att programmaterial som i sig inte ens är musik, men öppna vägen för helt nya möjligheter att höra apparaternas fel - med musiksignal. Det beror på att allt inte handlar om längden på en människas erfarenhet, utan om det man på kort tid hinner låra sig en en enskild apparat. Ofta är det som så, att en F/E-lyssning på en apparat med väldigt musik-främmande specialframtagna testsinaler, gör det lätt för alla och envar att höra hur testobjektet färgar - och därefter är färgningen lätt hörbar (blindt fortfarande) även på musiksignaler. Man måste så att säga sensibilisera lyssnaren först bara.

Och nu kommer vi till en slutsats som definitivt ger stöd för en synpunkt som är rätt vanlig hos blindtestmotståndare (fast den är felriktad), nämligen uppfattningen att vissa fel behöver man tid för att hitta. Min uppfattning är att man gör det - men framförallt om man INTE tillgriper F/E-lyssning.

Vad jag försöker komma fram till är, att man ofta med F/E-lyssning där även mycket speciella testsignaler får användas om det behövs, ofta hittar sådana problem som man helt missar i en lika kort lyssning med "lyssna-och-tyck-metoden".

Kort sagt: När man lyssnar öppet och snabbt och med vanliga (kanske rent av medelmåttiga) musiksignaler så är det lätt hänt att man får nollresultat (om man inte är inbillingssjuk / benägen att suggerera sig till att höra skillnader som inte finns) det vill säga missar klart hörbara färgningar som faktiskt kan betyda skillanden mellan att trivas och at vantrivas med en hifi-apparat. :?

Det där kanske ser ut som ett underligt försök att både knäppa guldöronen på näsan, och att försvara deras hållning? :o Det var varken eller (Guldöron är inte en homogen grupp för övrigt). Bara ett försök att förklara hur utfallen kan bli ibland.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-06 19:19

profbd skrev:
Det händer faktiskt att jag tittar på film med lap-toppen under täcket när jag är ute och reser.

sådandär film titar jag på med ibland :roll:
visst är jenna j vacker?

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 19:37

Vem är Jenna J?

(Jag som trodde att jag kände till nästan alla västvärldens skådespelerskor... Men den där gick till och med imdb bet på. :? Vad har hon gjort för filmer?)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 19:39

Mest porr.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-06 19:51

Kaffekoppen skrev:Mest porr.

Sade han som vet... :lol: :wink:

Bild

Hon?? Inte spec vacker...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-06 20:45

va så minns jag inte henne

Bild

pst ingvar den bortförklaringen går jag inte vare sig den är sann eller inte

och varför funkar inte denna bildlänkning?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 20:55

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev:Mest porr.

Sade han som vet... :lol: :wink:
Allmänbildning. Är f.ö helt övertygad om att IÖ besitter denna med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 21:05

Jag vet vad porr är för något, men jag hade verkligen ingen aning om vem denna Jenna J var.

(Tycker tyvärr att nästan all p-filme jag sett varit väldigt dålig. Osexig liksom. Bara vulgär och
syntetisk. Förstår kanske helt enkelt inte de skönhetsideal som tycks råda i den bransch som
gör sådan film? Tycker för övrigt att mat i sig är mera frestande än människor som äter.
Eller: Varför finns det män med i film avsedd mest för män? Motbjudande!)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-06 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 21:09

Jag har inte sett en film med henne, men hon är ett begrepp inom "branchen" precis som Tracy Lords (som släppt en mycket läsbar bok).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 21:11

Tracy Lords vet jag vem det är. Hon var med i filmen 'Cry Baby', med
Johnny Depp. Hon gjorde väl inte direkt någon Oscar-insats dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-06 21:23

IngOehman skrev:... Varför finns det män med i film avsedd mest för män? Motbjudande!...
Svårt att visa hur barn blir till annars :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-02-06 21:25

Traci Lords är även med i kultrullen Blade. http://imdb.com/title/tt0120611/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-06 21:32

pssh, there are kids here!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-06 22:16

IngOehman skrev:Eller: Varför finns det män med i film avsedd mest för män? Motbjudande!)

Vh, iö

Det finns ju även filmer med bara kvinnor i :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-02-06 22:30

Det finns ju även filmer med bara kvinnor i

...og hvem tror du at de er mest beregnet for, menn eller kvinner? :lol:

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-02-06 22:45

Har aldrig förstått nöjet i att se en tjej bli påsatt av en annan kille.... :?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-06 22:59

men det tycker jag om emellanåt
vilket hycklargäng det är här inne
varför är porravdelningen så stor hos videouthyrarna?
det är med filmerna som tidningarna ingen läser men ändå går de åt i affären

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-07 00:33

Hycklar?

Missförstå mig inte - jag har absolut ingenting emot att porr
finns, jag är bara missnöjd med att det är så låg klass på det
jag sett hittills. Tycker det är synd att det mesta är så vulgärt
och syntetiskt.

focus skrev:
IngOehman skrev:... Varför finns det män med i film avsedd mest för män? Motbjudande!...

Aha - så det är utbildningsfilmer alltså? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-07 00:55

ingvar det var ju naturligtvis inte dig jag menade
men så fort ett spörsmål som detta kommer upp så är det i stort sätt bara jag och nefilim som erkänner de andra värkar som de är med i pingstkyrkan hela bunten(nu generelaserar jag igen :lol: )

topic ja :lol:
det har rensats friskt bland komentarerna på tuben hm undrar vem som har skrivit det som är kvar? :roll:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-07 01:10

IngOehman skrev:Missförstå mig inte - jag har absolut ingenting emot att porr
finns

IngOehman skrev:Tycker det är synd att det mesta är så vulgärt och syntetiskt.

Det är bara vulgärt om det utförs korrekt, och syntetiskt om det utförs felaktigt. Precis som hemma i sängen, på köksbordet, på korset, under mattan, i badkaret, på en parkbänk, i parken, i skopan på en grävmaskin och på bokhyllan.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-07 03:07

Hur i helsike har "Ingvar Öhman på youtube" tråden kunna spåra in på att bli en pornografi och sex tråd??? 8O

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-07 05:00

matereo skrev:Hur i helsike har "Ingvar Öhman på youtube" tråden kunna spåra in på att bli en pornografi och sex tråd??? 8O

Det vete sjutton, men jag anar visst undertryckt behov av att prata om vissa saker....

:D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-07 07:57

Hur i helsike har "Ingvar Öhman på youtube" tråden kunna spåra in på att bli en pornografi och sex tråd???

ingvar skrev

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-07 11:39

IngOehman skrev:
focus skrev:

Aha - så det är utbildningsfilmer alltså? :o
Med det vi vet idag om denna fråga, så måste vi utgå från att så är fallet. 8)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2008-02-07 21:46

Ingemar ser iaf snällare ut på videon, än vad han gör mot sin avatar, dessutom ser han yngre ut :D

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-02-08 14:25

profbd skrev:ingvar det var ju naturligtvis inte dig jag menade
men så fort ett spörsmål som detta kommer upp så är det i stort sätt bara jag och nefilim som erkänner de andra värkar som de är med i pingstkyrkan hela bunten(nu generelaserar jag igen :lol: )

topic ja :lol:
det har rensats friskt bland komentarerna på tuben hm undrar vem som har skrivit det som är kvar? :roll:

ok, jag erkänner, har sett henne på Canal+ :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-11 19:55

Den som söker på youtube på "Ingvold Woomaaan" kan få ett lika
gott skratt som jag fick. :lol: :lol: :lol:

När humor är som bäst. Fyndig, finstämd (icke buskisaktig) och utan att
vara på någons bekostnad. Jag skrattade gott. :wink:

Någon som vet vem som gjort jobbet?

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-11 20:03

IngOehman skrev:Den som söker på youtube på "Ingvold Woomaaan" kan få ett lika
gott skratt som jag fick. :lol: :lol: :lol:

När humor är som bäst. Fyndig, finstämd (icke buskisaktig) och utan att
vara på någons bekostnad. Jag skrattade gott. :wink:

Någon som vet vem som gjort jobbet?

Vh, iö

Finns en tråd här av beyond, som inte erkänner någonting!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=496929
Senast redigerad av paa 2008-02-11 20:04, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-21 15:55

IÖ hördes igår på radio
Programmet Vetenskapsradion Tekno, P1.
Kan avlysnas gnm att klicka på en länk inom orange ram uppe till hö.
Senast redigerad av dimitri 2008-03-21 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-21 15:57

dimitri skrev:IÖ hördes igår på radio

Funkar inte för mig. Vill du vara snäll och länka till en generell sida?

edit: tack
Senast redigerad av tvett 2008-03-21 16:02, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-21 15:57

tvett skrev:
dimitri skrev:IÖ hördes igår på radio

Funkar inte för mig. Vill du vara snälla och länka till en generell sida?

Radera "radio" sist i länken så funkar det.
2021 maj på Spotify

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-21 15:59

korrigerat nu, sorry

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-05-08 16:50

Tompa_39 skrev:
IngOehman skrev:Men - jag kan tänka mig att de klippt ihop den där 6-minuterssnutten mest som en "teaser", och det fungerar dem väl väl som antar jag.

..de lovar här: http://live.audiogon.com/events/the2008/intr/intro.html att hela intervjun ska komma upp så småningom, det ska bli intressant at se :D

Ja, nu var det ju ett tag sedan de utlovade den där intervjun. :?

AudiogoN skrev:Keep an eye out for the entire hour-long interview to be uploaded later; it will be well worth watching and you will learn quite a bit.

Någon som har sett den?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
haley

Re: Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Inläggav haley » 2017-12-01 22:07

Ja vad hände med oklippta versionen. Någon som vet om och isåfall var den finns?
/Haley "a.k.a, Purple Tentacle"

"I feel like I could...like I could...
TAKE ON THE WORLD!!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 22:14

Gissar att den som vill höra den får kontakta dem.

Det rann nog ut i sanden. Och det som runnit sålunda blir lätt bortglömt. Då behövs påminnelser.

Själv kan jag inte bidra med så mycket, jag minns inte vad vi talade om. :oops:

Det vill säga jag kommer säkert att känna igen det jag säger, om någon får fram den.

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi