Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Satsa på direktstrålande (och många) tycker jag. Reflexer är mest av ondo är min bedömning.
//Martin
subjektivisten skrev:-Martin- skrev:Satsa på direktstrålande (och många) tycker jag. Reflexer är mest av ondo är min bedömning.
//Martin
Håller inte med. Under 15 år så har jag aldrig blivit impad av surround. Problemet har visat sig vara att dom flesta använder två st direktstrålande högtalare som verkligen skriker till dig "här är jag, här är jag". Jag tycker inte det ger en trovärdig och bra ljud helt enkelt, och ofta blir det riktigt illa om man sitter närmare ena än andra.
Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
subjektivisten skrev:Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
paa skrev:subjektivisten skrev:Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
Det är ju så på alla biografer också, minst 8 bakhögtalare brukar det vara, och ännu fler i stora salonger.
-Martin- skrev:Förövrigt håller jag fast vid det jag skrev tidigare...
subjektivisten skrev:-Martin- skrev:Förövrigt håller jag fast vid det jag skrev tidigare...
Okej. Du störs inte av "här är jag" känslan man brukar få då?
petersteindl skrev:Skall en högtalare som ...
-Martin- skrev:Dock förstår jag inte varför man ska ha ett annat synsätt vad gäller surroundkanalerna jämfört med frontkanalerna.
Almen skrev:-Martin- skrev:Dock förstår jag inte varför man ska ha ett annat synsätt vad gäller surroundkanalerna jämfört med frontkanalerna.
För att frontkanalerna skall återge mindre än 90 grader och bakkanalerna resten (uppemot 300 grader)? Det borde väl vara litet olika uppgifter?
-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd
-Martin- skrev:petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Skall en högtalare som ...
Varför "en" i frågan?
Nu har jag ändrat![]()
/PS
Men Peter, du lämnar ju frågan obesvarad. Inte likt dig...
Det jag undrar över, vad är egentligen önskvärt som surroundhögtalare? Vill man ha en högtalare som sprider stor och brett utan någon direkt riktning eller vill man ha en högtalare som har en tydlig riktningspridning i förhållande till lyssningsplatsen?
petersteindl skrev:-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd
Martin, jag vet inte hur du ser på definitionen av direktljud. Jag vet inte heller om jag förstått ditt inlägg. Men så här ser jag på definitionen av direktljud.
Ljudet är relaterat till mottagaren. Direktljudet är det ljud som går direkt från ljudkälla till mottagare utan att ta med den del av ljudkällans ljud som når mottagaren via reflexer mot någon yta d v s ett ljud som når mottagaren direkt och utan reflexer d v s utan att ha reflekterats. Då har ljudet bara en riktning d v s den raka och direkta vägen mellan ljudkälla och mottagare.
Rita en punktformad ljudkälla och rita en mottagare. Rita en linje från ljudkällan till mottagaren. Denna linje representerar en vektor d v s den har en riktning men även en magnitud. Sedan kan du använda vilket koordinatsystem du vill och du kan välja origo var som helst.
Dock kan det i detta fall vara lämpligt att antingen välja origo i ljudkällans mitt (vilket innebär att origo är fast förankrad i högtalaren) eller att välja origo i mottagarens mitt (men observera att detta innebär en fast förankring i mottagarens huvud d v s vrider mottagaren på huvudet så ändras vinkeln och därmed även vektorn).
Låt oss välja koordinatsystemets origo i mottagarens mittpunkt d v s mitt i en människas huvud och vi använder oss av det Kartesiska koordinatsystemet d v s ett vanligt xyz-diagram, där en axel pekar rakt fram, den andra axeln pekar rakt upp och den tredje axeln pekar rakt åt högerDet är så vi brukar orientera oss.
Om varken ljudkälla eller mottagare ändrar sin position eller vinkel i förhållande till varandra så är Koordinaterna på mottagaren och på ljudkällan fast förankrade och därmed existerar endast en enda vinkel på det raka strecket dem emellan d v s på direktljudetOm mottagaren ändrar sin position eller roterar sitt huvud så blir vinkeln en annan d v s en annan vektor. Detsamma gäller om man ändrar högtalarens position eller vinkel.
Väl mött![]()
Peter Steindl
-Martin- skrev:petersteindl skrev:-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd
Martin, jag vet inte hur du ser på definitionen av direktljud. Jag vet inte heller om jag förstått ditt inlägg. Men så här ser jag på definitionen av direktljud.
Ljudet är relaterat till mottagaren. Direktljudet är det ljud som går direkt från ljudkälla till mottagare utan att ta med den del av ljudkällans ljud som når mottagaren via reflexer mot någon yta d v s ett ljud som når mottagaren direkt och utan reflexer d v s utan att ha reflekterats. Då har ljudet bara en riktning d v s den raka och direkta vägen mellan ljudkälla och mottagare.
Rita en punktformad ljudkälla och rita en mottagare. Rita en linje från ljudkällan till mottagaren. Denna linje representerar en vektor d v s den har en riktning men även en magnitud. Sedan kan du använda vilket koordinatsystem du vill och du kan välja origo var som helst.
Dock kan det i detta fall vara lämpligt att antingen välja origo i ljudkällans mitt (vilket innebär att origo är fast förankrad i högtalaren) eller att välja origo i mottagarens mitt (men observera att detta innebär en fast förankring i mottagarens huvud d v s vrider mottagaren på huvudet så ändras vinkeln och därmed även vektorn).
Låt oss välja koordinatsystemets origo i mottagarens mittpunkt d v s mitt i en människas huvud och vi använder oss av det Kartesiska koordinatsystemet d v s ett vanligt xyz-diagram, där en axel pekar rakt fram, den andra axeln pekar rakt upp och den tredje axeln pekar rakt åt högerDet är så vi brukar orientera oss.
Om varken ljudkälla eller mottagare ändrar sin position eller vinkel i förhållande till varandra så är Koordinaterna på mottagaren och på ljudkällan fast förankrade och därmed existerar endast en enda vinkel på det raka strecket dem emellan d v s på direktljudetOm mottagaren ändrar sin position eller roterar sitt huvud så blir vinkeln en annan d v s en annan vektor. Detsamma gäller om man ändrar högtalarens position eller vinkel.
Väl mött![]()
Peter Steindl
Peter!
Jag tror varken du eller jag kommer göra några vetenskapliga "breakthroughs" ikväll (natt) vad gäller vektorer och teoretisk fysik så låt oss lämna det, men jag vill ändå säga att det väl är bättre att de det analkande ljudet som en vågfront(?) Speciellt om man sitter en bit från källan.
Och en grej till: Om det inte finns några ytor för reflexion eller mina väggar är väl dämpade (likt det optimala för ett frontsystem) blir väl det diffusa ljudfältet tämligen svagt. Enda lösningen på det problemet är väl att öka på antalet (direktstrålande) surround-högtalare?
Väl mött och god natt!
//Martin
-Martin- skrev:Och snacket om att bakhögtalarna skulle ha fundamentalt andra uppgifter än fronthögtalarna i HT-sammanhang är bara trams (fast det kanske inte var du som skrev det.). Det är ju faktiskt ljudkällor och inget annat.
E skrev:En av många viktiga saker är nog att man ofta sitter närmare surround-
högtalarna än fronthögtalarna, samt att man riskerar att hamna mycket
nära en enstaka surroundhögtalare.
Mvh E*
-Martin- skrev:E skrev:En av många viktiga saker är nog att man ofta sitter närmare surround-
högtalarna än fronthögtalarna, samt att man riskerar att hamna mycket
nära en enstaka surroundhögtalare.
Mvh E*
Jo det kan ju vara det som är problemet i många fall. Det går ju att likna vid problemet att sitta närmare en av fronthögtalarna och det är ju oftast rätt så menligt vid stereolyssning (om man kör tvåkanalsstereo).
-Martin- skrev:Mattias, du vet väl att en bashögtalare enbart hanterar basljud. Det hörs ju på definitionen ju... Så jag förstår inte logiken i ditt inlägg.![]()
/Martin
-Martin- skrev:Ni är alla välkomna att lyssna på mitt system när det blir klart. Har precis fått offert från Hifi-kit på elementen.
/Martin
subjektivisten skrev:-Martin- skrev:Ni är alla välkomna att lyssna på mitt system när det blir klart. Har precis fått offert från Hifi-kit på elementen.
/Martin
Gärna, och så kan du lyssna på ett system som inte är så.
kodapa skrev:Jag sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga ett par surroundhögtalare i mitt rum där soffan är placerad mot väggen och man inte kan få sidokanal om man inte placerar ena högtalare på ett stativ.
paa skrev:kodapa skrev:Jag sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga ett par surroundhögtalare i mitt rum där soffan är placerad mot väggen och man inte kan få sidokanal om man inte placerar ena högtalare på ett stativ.
Det skulle väl gå bra, om du ansluter klingsågen och överhandsfräsen till dammsugaren, så det inte dammar ner soffan så hemskt!
paa skrev:Eller hur var frågan nu igen, gällde det ett par, eller två par surroundhögtalare?
Men stativ kanske inte är enda alternativet?
Hänga från taket kanske är möjligt?
Eller ställa på golvet, många rapporterar goda resultat med 60- och 70-tals Carlssonlådor på golvet bredvid soffan.
paa skrev:Vilken takhöjd har du?
Skulle i alla lägen rekommendera minst fyra surroundburkar, de blir mycket mindre lättlokaliserade som punktljudkällor då, när man vrider lite på huvudet. Man brukar ju vilja ha de bakre lite högre än de på sidorna men det går väl att vända på det, hellre än att bara köra på två st i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster