Vad menas med "gå ned till 16Hz"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke

Vad menas med "gå ned till 16Hz"

Inläggav Nicke » 2008-04-04 20:07

Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-04 20:11

16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 20:21

Är det rätt att påstå att - i princip - så går _alla_ högtalare ner till 1 hz bara det att kurvan dyker olika tidigt/brant beroende på elementets egenskaper? :)

Vilket leder till en annan fråga; hörlurselement, är de i princip som små högtalarelement (och att man enbart kan höra basen väldigt nära då alltså). Är hörlurselement specialanpassade vad gäller tonkurvan och hur i så fall?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-04-04 20:49

phloam skrev:Vilket leder till en annan fråga; hörlurselement, är de i princip som små högtalarelement (och att man enbart kan höra basen väldigt nära då alltså). Är hörlurselement specialanpassade vad gäller tonkurvan och hur i så fall?

Jo, så är det, och nä så är det inte.

Dom är små högtalarelement.

Dom är specialanpassade (i lyckliga fall) till att arbeta i den kavitet som bildas mellan lur och öra.

Hörlurskonstruktioner, inte hörlurselement, bör vara specialanpassade avseende bl a frekvenskurva till sitt tänkta användningsområde:

Återge konsthuvudstereo: Rak kurva mätt inne i kaviteten
Återge inspelningar avsedda att spelas upp via högtalare. Då ska man kompensera diverse effekter som faller bort relativt högtalarfallet, saker som t ex beror på reflexer och avskärmningar i örats närmiljö, t ex pga axlarna, huvudet, bålen, ...

Sennheiser HD600 exemplifierar det första, AKG K271 det andra.
Båda gör sin grej bra.

Anpassningen görs alltså för hela konstruktionen, inte för en del av den.
(som alltid.)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Re: Vad menas med "gå ned till 16Hz"

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-04 21:46

Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?

Mvh Nicke

det är nog inget du behöver oroa dig för :wink:
allvarligt talat är det är något jag funderat på också :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-04 21:49

Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?

Mvh Nicke

Det krävs väl ingenting. Att gå ner (eller upp) till någon viss frekvens betyder väl bara att det kommer något ur högtalaren som någon tycker är värt att nämna.

Kan man inte i ett specifikt fall ge mer kött på benen, så betyder det ingenting alls.

Kan man ge en siffra på hur många dB högtalaren har tappat vid den frekvensen säger det mer.

Vet man hur den siffran har mätts upp, då börjar det nästan bli användbart.

Har man en tonkurva att visa och om man kan tala om hur mätningen gick till så kan den säga ganska mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-05 00:49

Britt-Gunnar skrev:

Mvh Nicke

det är nog inget du behöver oroa dig för :wink:
allvarligt talat är det är något jag funderat på också :)

Är inte orolig ett dugg,bara nyfiken ; )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-05 01:13

Svante: vill inte specifikt namnge en högtalre,tycker denna fråga gäller alla som finns.

Förstår inte riktigt hur stark basen skall vara för att säga att man har bas till 16Hz,var går gränsen?

Mvh Nicke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 07:36

meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.

Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-05 07:56

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.

Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?

:lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-05 08:17

Kaffekoppen skrev:

Jag fattar inte heller,därav avsaknad kommentar.

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-05 08:18

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:

:lol:

:?:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-05 08:22

Eftersom jag alltid tjatar om just 16Hz så kan jag i alla fall avslöja mitt skäl, med en liten historik då:

För många år sedan, då jag köpte Genesis System V högtalarna, så insåg jag plötsligt en ny dimension av musiklyssnandet när jag fick uppleva Genesis System V och dess servostyrda bassystem. Till saken hör alltså att högtalarna hade en 3-vägs konstruktion plus en basmodul liknande tänkande (om man nu vågar dra jämförelse med Ino Audio med flera tillverkare). I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial (påminner inte så lite om Ino Audio....). Dessa 2*4 basar drevs av 2*800w class-d liknande elektronik som hade en hel del inställningsmöjligheter, inte direkt olikt en viss cr-80s för övrigt...

Summan av ovanstående vart en högtalare som spelade bas på ett sätt som jag tidigare aldrig upplevt. Det enda som toppat det systemet är just i28 + Infra-X6. Jag skulle idag säkerligen köpa ett Genesis System V system igen om det gick att få tag i ett snyggt system - reservdelar lär bli ett problem vilket som....

Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta. Att gå lägre har visat sig inte ge något mervärde (ety i mitt gamla rum hade jag trots allt 12.5Hz möjlighet).

Vad gäller nivå: Om systemet är kapabelt till säg 16Hz så är inte nivån i sig intressant - antingen klarar det 16Hz eller så klarar den inte det. Bara för att man spelar högre gör inte systemet mera kapabelt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-05 08:26

16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.

Tror jag han menade iaf?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 08:29

Ja, självklart, men hur tänker du för att få ett sådant samband?

Det är som sagt lite snurrigt och vilseledande, så det skulle vara intressant att veta hur du resonerar..

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-05 08:42

Jag fattar inte heller..

Dels,
dubbel effekt i watt ger +3dB men dubbel upplevd ljudstryka är väl närmare 1B? Eller är jag ute på Kanarieholmarna och solar & dricker bira?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-05 08:45

Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )

Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)

mvh iNcke

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-05 08:45

Den angivna cykeln är ju 16hz -3db och om högtalaren on axis är på 90db spelar den ju 87db db vid 16hz? vad är så komplicerat?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-05 08:47

Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )

Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)

mvh iNcke

vid 1w spelar den i mitt givna ex 87db.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 08:50

meanmachine skrev:
Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )

mvh iNcke

vid 1w spelar den i mitt givna ex 87db.

Det är näpperliggen långt ifrån att spela 87db vid 1hz som du skriver! ;)

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-05 09:58

Ber om usräkt om framställingen varit otydlig,men undrar ju om ljudtrycksmässighet,inte om känslighet "mm"

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-04-05 10:07

jag tror inte MM sett att han skrivit fel?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-05 10:31

Bamsefar skrev:Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta. Att gå lägre har visat sig inte ge något mervärde (ety i mitt gamla rum hade jag trots allt 12.5Hz möjlighet).

Bamsefar skrev:Vad gäller nivå: Om systemet är kapabelt till säg 16Hz så är inte nivån i sig intressant - antingen klarar det 16Hz eller så klarar den inte det. Bara för att man spelar högre gör inte systemet mera kapabelt...

Men se här, något jag länge varit ute efter. Var gång jag spekulerat i vilken basmodul (och nu blev det Ino här också, fasen vad lätt det blir så) som skulle passa mina behov (och mina piP) tycker de flesta att piP ska bytas ut eftersom de är flaskhalsen. Men det är nedsträckningen nedåt jag är ute efter, snarare än att kunna klara att spela starkare. Hmm, jaja.

Den där känslan av att systemet ska kunna återge allt som finns inspelat har alltid pockat på min uppmärksamhet. Det kan så vara att i normalfall så understiger nivån sällan 30Hz-strecket, men om man sällan lyssnar på normalfall är ju situationen en annan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-05 11:08

6
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 12:23

phon skrev:6

Det vill jag också ha, men varför nämna det här? ;-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-05 12:36

Känns som en 6a ramlade bort... borde det inte stå 16Hz vid 87db.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-05 14:23

Bamsefar skrev:
Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.

Klarar en vanlig cdskiva att inehålla lägre information än 20Hz?

Om det är DVD Audio du menar förstår jag, men är jag helt ute och cyklar här? Trodde att en vanlig cd enbart kunde innehålla information ner till 20Hz :? P.ga. formatet då alltså.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-05 15:00

verdad skrev:Bamsefar skrev:
Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.

Klarar en vanlig cdskiva att inehålla lägre information än 20Hz?

Om det är DVD Audio du menar förstår jag, men är jag helt ute och cyklar här? Trodde att en vanlig cd enbart kunde innehålla information ner till 20Hz :? P.ga. formatet då alltså.

Nej, såvitt jag vet går det utmärkt att ha en DC-signal (0 Hz alltså) på CD. Varifrån har du fått uppgiften att 20Hz skulle utgöra undre gränsen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-05 15:02

verdad skrev:Klarar en vanlig cdskiva att inehålla lägre information än 20Hz?

Javisst. Det är frekvenser över 22,5 kHz CD-formatet inte klarar av att återge.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-05 20:08

Nicke skrev:Svante: vill inte specifikt namnge en högtalre,tycker denna fråga gäller alla som finns.

Förstår inte riktigt hur stark basen skall vara för att säga att man har bas till 16Hz,var går gränsen?

Mvh Nicke

Ingenstans. Eller varsomhelst. Det du efterlyser är en konvention som inte finns, alternativt det finns väldigt många.

Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-05 21:28

Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".

Jamen den var ju enkel...det är ju när man blir bländad förståss. :P

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-05 23:41

perstromgren skrev:
Nej, såvitt jag vet går det utmärkt att ha en DC-signal (0 Hz alltså) på CD. Varifrån har du fått uppgiften att 20Hz skulle utgöra undre gränsen?

Magnuz skrev:

Javisst. Det är frekvenser över 22,5 kHz CD-formatet inte klarar av att återge.

Jag hade denna diskussion med en kompis som plockade fram informationen. Ska kolla upp detta mer noggrannt.
Vad är skillnaden då på en vanlig cd, sacd samt DVD Audio?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-05 23:52

En vanlig audio-CD kan lagra frekvenser i området 0-22050 Hz, eftersom samplingsfrekvensen är 44100 Hz. Jag skulle dock tro att det är ovanligt att CD-spelare kan lämna 0 Hz (=DC) ut, det sitter nog oftast en liten kopplingskondensator nånstans som tar bort DCn.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-06 00:47

Svante skrev: . . . . det sitter nog oftast en liten kopplingskondensator nånstans som tar bort DCn.

Som man ibland/ofta med fördel kan plocka bort/strappa. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-06 00:49

bygla är nog bättre i det fallet :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-06 01:31

Bygla-strappa är samma i min vokabulär.

Men ok! I språkförbistringens snåla tidevarv
kan vi väl köra med bygla då.
:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-06 08:59

Svante skrev:

Att titta in i din projektor igår var i vart fall för starkt ljus! 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-06 09:05

Smart phon, smart :lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-04-06 09:26

Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-06 13:48

verdad skrev:

DVD Audio och SACD kan återge mycket högre frekvenser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-06 13:50

Magnuz skrev:
verdad skrev:

DVD Audio och SACD kan återge mycket högre frekvenser.

Och ha större dynamik/lägre brusgolv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-04-06 14:10

Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial

Hur funkar det? Om samtliga element sitter i egna slutna lådor kan de 3 slavarna inte göra nån nytta väl? Eller menar du inte slavar som jag tänker?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-06 14:38

BengtO skrev:
Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial

Hur funkar det? Om samtliga element sitter i egna slutna lådor kan de 3 slavarna inte göra nån nytta väl? Eller menar du inte slavar som jag tänker?

Slvarstyrd servo så att säga. Alla har givetvis effekt in i högtalarelementet, men det är endast en av dom som har en servomätning som kompenserar för bl.a. dist.Samma signal används således för alla fyra basar.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-06 14:48

steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.

För att högtalare ofta konstrueras att samverka med rummet och då är det frågan om vilket rum. Mäter man högtalarens tonkurva i frifält så kommer -3 dB att ligga högre, tex vid 50 Hz, ändå kan systemet vara en god återgivare av 16 Hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-06 14:49

phon skrev:
Svante skrev:

Att titta in i din projektor igår var i vart fall för starkt ljus! 8O

:)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-06 17:28

verdad skrev:
Jag hade denna diskussion med en kompis som plockade fram informationen. Ska kolla upp detta mer noggrannt.

Min kompis menade att enligt "red book" så är specarna för en cd
20Hz - 22050Hz.

Någon som vill kommentera detta? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-06 17:33

verdad skrev:Min kompis menade att enligt "red book" så är specarna för en cd
20Hz - 22050Hz.

Någon som vill kommentera detta? :)

Det är fel, helt enkelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-06 18:40

Magnuz skrev:
Det är fel, helt enkelt.

http://www.discusgroup.co.uk/red_book_a ... andard.htm

Hur förklarar man detta då?
"The frequency response of audio CD, from 20 Hz to 20 kHz"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-04-06 18:51

Svante skrev:
steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.

För att högtalare ofta konstrueras att samverka med rummet och då är det frågan om vilket rum. Mäter man högtalarens tonkurva i frifält så kommer -3 dB att ligga högre, tex vid 50 Hz, ändå kan systemet vara en god återgivare av 16 Hz.

Förvisso sant, men tillverkarna bör väl rimligen ange utrustningens specifikationer, inte specifikationer som baserar sig på deras bästa gissningar av hur mitt rum ser ut. Jag föredrar i alla fall att de gör så. På så sätt kan jag själv inskaffa utrustningen som passar till mitt rum. Dessutom blir det möjligt att göra objektiva jämförelser mellan utrustning då man slipper att blufftillverkare skriver "130dB vid 12hz" för deras skräpsubwoofers utan att berätta att de då kalkylerar med 20dB rumsförstärkning.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-06 21:33

verdad skrev:

Antagligen att standarden specificerar en frekvensgång mellan 20 Hz och 20 kHz som minimum. Jag har försökt hitta själva standarden men den verkar bara finnas att köpa och kostar över $200... 8O

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-06 21:56

Så Philips har gjort någon standard för att man ska få kalla något för cd?

T.ex att en cd sak vara 78 min lång o.s.v, o.s.v. eller?

Redbook Audio Specifications
The basic specifications state that

Maximum playing time is 78 minutes (including pauses)
Minimum duration for a track is 4 seconds
Maximum number of tracks is 99
Maximum number of index points (subdivisions of a track) is 99 with no maximum time limit
International Standard Recording Code (ISRC) should be recorded on CD-Rs to appear on the replicated discs

Som exempel då typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-06 22:07

verdad skrev:Så Philips har gjort någon standard för att man ska få kalla något för cd?

T.ex att en cd sak vara 78 min lång o.s.v, o.s.v. eller?

Ja precis. Red Book-standarden utvecklades av Philips och Sony och beskriver hur en CD ska vara beskaffad för att få kallas CD och för att man ska få använda CD-loggan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-06 23:43

Den som tvekar om en CD kan lagra frekvenser under 20 Hz kan bränna den här filen till en CD, spela den och titta på högtalarkonen.

http://user.faktiskt.io/svante/steppedLFsine.wav

Den börjar på 1 Hz och slutar på 100 Hz, med 10 Hz i mitten.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-04-07 01:46

Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?
Risk att skada något. Eller är det bara myt?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-07 07:11

Challe skrev:Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?

Syftar du på det här? [passande med tanke på din sig...] ;)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-07 08:16

Bild
Fig.1 Benchmark DAC1, balanced frequency response at -12dBFS into 100k ohms, with de-emphasis (bottom) and without (top), 44.1kHz sample rate (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).

Benchmark skrev:The bass response extends well below the 10 Hz limitation of the measurement equipment.

Det är väl svårt att se några tekniska hinder för en -3 dB på 1 Hz, eller...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-07 08:59

Avståndet mellan väggarna spelar också in.

För att kunna njuta av sådana frekvenser behövs ett stort rum.

Avståndet mellan väggarna = ljudets hastighet / ( 2 x frekvensen )

344 m/ sec / ( 2 X 16 ) = 10 . 75 meter.

Sådana låga frekvenser krävs det nog en kyrka för att uppleva.

Lägsta tonen i en stor kyrkorgel är visst 12 HZ . Den kan du inte höra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-07 09:06

poppen: så kan man nog inte räkna. Även lågfrekventa vågor kan trycksätta trumhinnan utan ett rum överstigande en våglängd. Tänk hörlur.

Att kyrkan behöver vara stor beror nog mera på att orgelpiporna måste få plats. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-07 09:56

Poppen skrev:Avståndet mellan väggarna spelar också in.

Det där är helt fel. Jag vet från mitt förra lyssningsrum, som var på 15.12 kvm (4.20m * 3.60m) att det gick att få full nivå vid 12.5Hz, och att jag hade -10dB vid 9Hz.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-07 10:33

Håller med Almen och Bamsefar. Det stämmer inte alls men verkar vara en ganska spridd missuppfattning. Det var inte så länge sen exakt den missuppfattningen diskuterades här.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-07 11:16

verdad skrev:Magnuz skrev:
Det är fel, helt enkelt.

http://www.discusgroup.co.uk/red_book_a ... andard.htm

Att de är en säljorganisation som inte vet vad de babblar om, kanske?

Om du inte redan är övertygad av Svantes exempel får du ett par exempel till
http://www.stereophile.com/features/338/index12.html

"[27] Spot frequency tones at -20dBFS (L+R) (DDD) 6:15
10Hz (Index 1), 12.5Hz (Index 2), 16Hz (Index 3), 20Hz (Index 4), 25Hz (Index 5), 31.5Hz (Index 6), 40Hz (Index 7), 50Hz (Index 8), 63Hz (Index 9), 80Hz (Index 10), 100Hz (Index 11), 125Hz (Index 12), 160Hz (Index 13), 200Hz (Index 14), 250Hz (Index 15), 315Hz (Index 16), 400Hz (Index 17), 500Hz (Index 18), 630Hz (Index 19), 800Hz (Index 20), 1kHz (Index 21), 1.25kHz (Index 22), 1.6kHz (Index 23), 2kHz (Index 24), 2.5kHz (Index 25), 3.15kHz (Index 26), 4kHz (Index 27), 5kHz (Index 28), 6.3kHz (Index 29), 8kHz (Index 30), 10kHz (Index 31), 12.5kHz (Index 32), 14kHz (Index 33), 15kHz (Index 34), 16kHz (Index 35), 18kHz (Index 36), 20kHz (Index 37)
"

10Hz går fint alltså.

Exempel två: http://www.svalander.se/bracd/Bass_Explorer.pdf

"Spår 25-72 innehåller rena sinus toner mellan 5Hz till 120Hz i steg om 5Hz[...]"

5 Hz också.

Övertygad nu?
Senast redigerad av PerStromgren 2008-04-07 11:23, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-07 11:18

Vanlig missuppfattning helt klart. Man kan montera en diskant in i en snusdosa och spela 0.5Hz om man känner för det... jag känner för det.. jag går och gör det.. hej då!

/Peter

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-04-07 15:49

TCM skrev:
Challe skrev:Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?

Syftar du på det här? [passande med tanke på din sig...] ;)

Ha ha Såg ett avsnitt när Mythbusters testade det där. Busted enligt dem.
Signaturen är från en låt med Robin Williams

Tänkte snarare på bristande kylning av talspolen vid så låga frekvenser och risken att vrida upp för mycket bara för att se konutslaget.

Jag har minst tre CD med testtoner under 20Hz
Hur vanligt är det att beskära inspelmingar neråt i frekvwns?
Var det vanligare förr?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-07 16:13

Challe skrev:Jag har minst tre CD med testtoner under 20Hz
Hur vanligt är det att beskära inspelmingar neråt i frekvwns?
Var det vanligare förr?

Om du med "förr" menar vinyltiden, så var det definitivt så, annars blev speltiden opraktiskt kort och pickupen åkte ur spåret.

I ett digitalt system finns det ingen teknisk anledning: 3Hz tar lika stor plats som 300Hz.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-04-07 16:33

Har för mig att jag läst om något filter vid 40Hz som användes för att man inte litade på studiolyssningen vid lägre frekvenser. Det användes för att vara på den säkra sidan så man inte fick med sånt man inte hörde i studion.
Ingen aning om det var för vinyl eller CD.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-07 17:34

Våglängden behöver inte "få plats", tvärtom faktiskt.

Tag övertrycket i ett cykeldäck. Det är på 0 Hz (nästan). Det finns där fast cykeldäcket inte är oändligt stort.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-04-08 00:28

Av nyfikenhet: Jag träffar ibland på personer som har samma uppfattning som du , allt för ofta ljudtekniker, men vem tusan är det som föder dessa ideér ?
Och att samma personer kan påstå att man inte kan spela lågfrekvent ljud i en bil för ljudet inte får plats i bilen, sammtidigt som de har en jätte subwoofer i sin egen som de åker runt och dunkar med får mig att undra.

Hur resonerar man för att komma fram till denna slutsats ?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-08 00:39

lilltroll skrev:
Av nyfikenhet: Jag träffar ibland på personer som har samma uppfattning som du , allt för ofta ljudtekniker, men vem tusan är det som föder dessa ideér ?

Troligtvis någon ingengör(obs ej iö !)

Har tyvärr själv växt upp med dessa villfarelser,(:cry:)
ända tills jag själv kunde visa på motsatsen. :D

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-04-08 00:43

Det är membranutslaget som sätter begränsningen vid låga frekvenser, och om du bottnar membranet gnaska kraftigt så kommer du börja höra hörbara övertoner från detta. Det enda element med gummi-surrond som jag helt lyckats ha sönder mekaniskt med mycket låga frekvenser är element utan spider då bobinen hamnat snett när den ska tillbaka med lindningen in i gapet igen.

Men visst jag har haft en DC kopplad förstärkare kopplad till en XLS-bas användandes återkopplade system som blivit instabila. Den blev ganska sladdrig och uttänjd tillslut efter att ha legat och matat ut railspänningen från trafon till elementet för många gånger. En uttänjd spider ger dessutom stygg dist.

Utgår från att du inte testar med en diskant.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-08 09:04

Nja, det har ju ramlat ner nåt tak här och där, puts på väggar och lite fönsterkrasch, så nog går det att förstöra saker med starka ljud.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-08 12:56

Man brukar väl anse att männsikan kan höra ljud mellan 16 och 20 000 Hz (fast för egen del har den övre gränsen sjunkit till 12-13 kHz) men att man kan förnimma ljud även under 16 Hz (mytbustrarna blev tydligen illamående även om de inte sk-t på sig som myten hade förutspått).

Jag har ibland sett hur högtlarakonerna åker ut och in med kanske en fekvens på synbarligen 2-5 Hz, men ljudtrycket har naturligtvis inte varit tillräckligt starkt för att kännas (en 6,5-tummare flyttar inte så jättemycket luft). Men det har varit vid vinylavspelning, aldrig från CD vad jag kan påminna mig. Tekniskt kan det väl inte vara något hinder att förmdla hur låga frekvenser som helst från en CD, men det tycks som om de normalt är avskurna vid lägst 20, red book standard eller ej. Eller också har min CD-spelare ett filter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-08 13:03

Ska vi ordna en wav-fil med 2 Hz så att du kan testa? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-08 13:12

Ett sinussvep 0-20k vore kul!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-08 13:18

Svante skrev:Våglängden behöver inte "få plats", tvärtom faktiskt.

Tag övertrycket i ett cykeldäck. Det är på 0 Hz (nästan). Det finns där fast cykeldäcket inte är oändligt stort.

Å. så elegant! Det var det snyggaste motexemplet jag sett!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-08 13:23

mapem skrev:Ett sinussvep 0-20k vore kul!

Jo, men det går inte! Under 1/74*60 = 0.0002 Hz kommer vi inte, per definition, på en CD, men vi kanske kan börja vid 0.1Hz! :D
... tycker jag!

Per

tantal

Inläggav tantal » 2008-04-08 13:36

perstromgren skrev:

Jo, men det går inte! Under 1/74*60 = 0.0002 Hz kommer vi inte, per definition, på en CD, men vi kanske kan börja vid 0.1Hz! :D

På samma sätt som att lyssningsrummet inte behöver rymma en hel våglängd av den lägsta frekvensen vi vill lyssna på, så behöver inte en CD rymma en hel våglängd av den lägsta frekvensen vi vill lagra. :)

Det går således utmärkt att lagra frekvenser ända ner till exakt 0 Hz. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 15:27

Tag inte fel diskant nu 8)

Piotr skrev:Vanlig missuppfattning helt klart. Man kan montera en diskant in i en snusdosa och spela 0.5Hz om man känner för det... jag känner för det.. jag går och gör det.. hej då!

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-08 15:51

Såna där vibrotransportörer som dom har på sågverken för att transportera spån och stickor i undervåningen kan vara i storleksordningen 1x10 meter, och så kan det vara sneda rasplåtsidor på ca 2-3 m höjd och ca 6-10 meters längd, och så oscillerar vibron med ca 5-6 Hz med avsevärd amplitud, och skapar infraljud som förstärks av de "bashornformade" rasplåtarna, så att allt bara skakar. När man öppnar en dörr in till en sådan byggnad kan man känna att hela dörren tokskakar, speciellt när man öppnat den bara lite på glänt, och även kroppen får sig en omgång när man går in genom dörren. Att säga att det inte hörs skulle då inte jag vilja göra!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-08 16:45

perstromgren skrev:

Nejdå, sätt alla sampel till 32767 så har vi lagrat DC = 0 Hz. Första värdet ut från en frekvensanalys med FFT är just DC-komponenten ;) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-08 17:20

OT-varning

Svante, vad betyder VSKPPF? Vad för slags sekt är det? Får jag vara med å leka där :)

Jag fick vara med å leka i VMGÖ :)

PS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-08 17:55

VSKPPF = Vi Som Krypterar Punkter Prickar och Frekvenser!!

:? :) ?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-08 18:00

Hehe, kännetecknande för en sekt är väl att insynen är begränsad... Moahahaha...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-08 18:04

Kan man inte åstadkomma låga frekvenser genom att fuska med övertoner(?), alltså om ett baselement som inte går så lågt avger t.ex.100hz-ton - väldigt kort sådan - och gör det ca 20 ggr på en sekund - hur skulle man uppleva det?

(ja jo det blir ju ingen riktig/ren bas s.a.s, mest nyfiken på hur det upplevs som sagt... tänker på väldigt snabba baskaggar i vissa typer av musik osv)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-08 18:12

phloam skrev:Kan man inte åstadkomma låga frekvenser genom att fuska med övertoner(?), alltså om ett baselement som inte går så lågt avger t.ex.100hz-ton - väldigt kort sådan - och gör det ca 20 ggr på en sekund - hur skulle man uppleva det?

(ja jo det blir ju ingen riktig/ren bas s.a.s, mest nyfiken på hur det upplevs som sagt... tänker på väldigt snabba baskaggar i vissa typer av musik osv)

Mja, den tonen skulle visserligen ha en periodtid motsvarande 20 Hz, men högtalarna är precis lika bra på att ta bort den komponenten som en 20 Hz-komponent som har uppstått "på vanligt vis".

Man kan göra en signal som har en periodtid motsvarande 20 Hz genom att addera 100 Hz med 120 Hz också. Den innehåller inte 20 Hz för det, även om svävningen mellan de två frekvenserna är 20 Hz. Den innehåller ju just bara frekvenserna 100 och 120 Hz.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 20:32

Svante skrev:Hehe, kännetecknande för en sekt är väl att insynen är begränsad... Moahahaha...

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-04-24 23:32

Har en vinyl hemma som är inspelad i Karlstads domkyrka. Orgeln har en 32 fots pipa som kommer ner strax under 20 hz. Jag har byggt en TL låda enligt Tylanders avhandling som publicerades i R&T fär ca 30 år sedan. Visst var man impad av tonen men med tanke på fönster och allt annat som skramlade med kunde tonen knappast klassas som njutbar.
Imponerad blev jag dock när jag laddade projektorn med en film som var inspelad i förarhytten på ett gammalt da lok med obalanserade koppelstänger och ovala hjul. Med basen i botten och vu mätarna strax över det röda fältet började hela rummet skramla med i lokets rörelser men jag kunde också konstatera att det inte tog så lång tid innan jag fick ont i magen, drabbades av huvudvärk och kände ett påtagligt stort behov av att krypa ut till dass och spy upp sista måltiden.
Jag har nog en känsla av att det krävs specialbyggda vibrationsfria rum av betong för att återge så låga toner. Konstaterade också att basen mosade sönder tonerna från mellan och diskanthögtalarna som nästan helt försvann. Kan det vara någon form av dopler effekt som uppstår när ljudet skall passera genom luft där trycket varierar kraftigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-24 23:46

Helmut skrev:Konstaterade också att basen mosade sönder tonerna från mellan och diskanthögtalarna som nästan helt försvann. Kan det vara någon form av dopler effekt som uppstår när ljudet skall passera genom luft där trycket varierar kraftigt.

Mja, utan att veta riktigt vad det var för ljud du spelade så kan jag gissa på dist i öronen. Jag minns en gång när jag ställde in en sub i statens provningsanstalts gamla efterklangsrum och hittade en rumsresonans nånstans vid ~40 Hz. Men ganska måttlig effekt kunde man då uppnå rätt höga ljudtryck.

Det lät inte särskilt starkt, men det hördes nästan inte när man pratade med varandra. Jag gissar att det blev en hel del dist i öronen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-25 09:34

Mvh Nicke

Tolkar det som att burkarna i den givna miljön/rummet ger adekvat nivå vid 16 Hz. Kanske har man tappat 3 till 6dB.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Generellt om hifi