Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Vilket leder till en annan fråga; hörlurselement, är de i princip som små högtalarelement (och att man enbart kan höra basen väldigt nära då alltså). Är hörlurselement specialanpassade vad gäller tonkurvan och hur i så fall?
Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
Britt-Gunnar skrev:Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
det är nog inget du behöver oroa dig för![]()
allvarligt talat är det är något jag funderat på också
meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Tror jag han menade iaf?16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )
Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)
mvh iNcke
meanmachine skrev:Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )
Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)
mvh iNcke
vid 1w spelar den i mitt givna ex 87db.
meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Bamsefar skrev:Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta. Att gå lägre har visat sig inte ge något mervärde (ety i mitt gamla rum hade jag trots allt 12.5Hz möjlighet).
Bamsefar skrev:Vad gäller nivå: Om systemet är kapabelt till säg 16Hz så är inte nivån i sig intressant - antingen klarar det 16Hz eller så klarar den inte det. Bara för att man spelar högre gör inte systemet mera kapabelt...
Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.
verdad skrev:Bamsefar skrev:Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.
Klarar en vanlig cdskiva att inehålla lägre information än 20Hz?
Om det är DVD Audio du menar förstår jag, men är jag helt ute och cyklar här? Trodde att en vanlig cd enbart kunde innehålla information ner till 20HzP.ga. formatet då alltså.
Nicke skrev:Svante: vill inte specifikt namnge en högtalre,tycker denna fråga gäller alla som finns.
Förstår inte riktigt hur stark basen skall vara för att säga att man har bas till 16Hz,var går gränsen?
Mvh Nicke
Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".
Nej, såvitt jag vet går det utmärkt att ha en DC-signal (0 Hz alltså) på CD. Varifrån har du fått uppgiften att 20Hz skulle utgöra undre gränsen?
Javisst. Det är frekvenser över 22,5 kHz CD-formatet inte klarar av att återge.
Magnuz skrev:verdad skrev:
Vad är skillnaden då på en vanlig cd, sacd samt DVD Audio?
DVD Audio och SACD kan återge mycket högre frekvenser.
Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial
BengtO skrev:Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial
Hur funkar det? Om samtliga element sitter i egna slutna lådor kan de 3 slavarna inte göra nån nytta väl? Eller menar du inte slavar som jag tänker?
steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.
phon skrev:Svante skrev:
Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".
Att titta in i din projektor igår var i vart fall för starkt ljus!
verdad skrev:Min kompis menade att enligt "red book" så är specarna för en cd
20Hz - 22050Hz.
Någon som vill kommentera detta?
Det är fel, helt enkelt.
Svante skrev:steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.
För att högtalare ofta konstrueras att samverka med rummet och då är det frågan om vilket rum. Mäter man högtalarens tonkurva i frifält så kommer -3 dB att ligga högre, tex vid 50 Hz, ändå kan systemet vara en god återgivare av 16 Hz.
verdad skrev:
Hur förklarar man detta då?
"The frequency response of audio CD, from 20 Hz to 20 kHz"
verdad skrev:Så Philips har gjort någon standard för att man ska få kalla något för cd?
T.ex att en cd sak vara 78 min lång o.s.v, o.s.v. eller?
Benchmark skrev:The bass response extends well below the 10 Hz limitation of the measurement equipment.
Poppen skrev:Avståndet mellan väggarna spelar också in.
För att kunna njuta av sådana frekvenser behövs ett stort rum.
Avståndet mellan väggarna = ljudets hastighet / ( 2 x frekvensen )
344 m/ sec / ( 2 X 16 ) = 10 . 75 meter.
Sådana låga frekvenser krävs det nog en kyrka för att uppleva.
Lägsta tonen i en stor kyrkorgel är visst 12 HZ . Den kan du inte höra.
verdad skrev:Magnuz skrev:Det är fel, helt enkelt.
http://www.discusgroup.co.uk/red_book_a ... andard.htm
Hur förklarar man detta då?
"The frequency response of audio CD, from 20 Hz to 20 kHz"
TCM skrev:Challe skrev:Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?
Risk att skada något. Eller är det bara myt?
Syftar du på det här? [passande med tanke på din sig...]
Challe skrev:Jag har minst tre CD med testtoner under 20Hz
Hur vanligt är det att beskära inspelmingar neråt i frekvwns?
Var det vanligare förr?
lilltroll skrev:
Av nyfikenhet: Jag träffar ibland på personer som har samma uppfattning som du , allt för ofta ljudtekniker, men vem tusan är det som föder dessa ideér ?
Challe skrev:Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?
Challe skrev:Man bör väl vara lite försiktig med volymkontrollen vi så låga frekvenser?
Svante skrev:Våglängden behöver inte "få plats", tvärtom faktiskt.
Tag övertrycket i ett cykeldäck. Det är på 0 Hz (nästan). Det finns där fast cykeldäcket inte är oändligt stort.
mapem skrev:Ett sinussvep 0-20k vore kul!
perstromgren skrev:mapem skrev:Ett sinussvep 0-20k vore kul!
Jo, men det går inte! Under 1/74*60 = 0.0002 Hz kommer vi inte, per definition, på en CD, men vi kanske kan börja vid 0.1Hz!
Piotr skrev:Vanlig missuppfattning helt klart. Man kan montera en diskant in i en snusdosa och spela 0.5Hz om man känner för det... jag känner för det.. jag går och gör det.. hej då!
/Peter
perstromgren skrev:mapem skrev:Ett sinussvep 0-20k vore kul!
Jo, men det går inte! Under 1/74*60 = 0.0002 Hz kommer vi inte, per definition, på en CD, men vi kanske kan börja vid 0.1Hz!
phloam skrev:Kan man inte åstadkomma låga frekvenser genom att fuska med övertoner(?), alltså om ett baselement som inte går så lågt avger t.ex.100hz-ton - väldigt kort sådan - och gör det ca 20 ggr på en sekund - hur skulle man uppleva det?
(ja jo det blir ju ingen riktig/ren bas s.a.s, mest nyfiken på hur det upplevs som sagt... tänker på väldigt snabba baskaggar i vissa typer av musik osv)
Helmut skrev:Konstaterade också att basen mosade sönder tonerna från mellan och diskanthögtalarna som nästan helt försvann. Kan det vara någon form av dopler effekt som uppstår när ljudet skall passera genom luft där trycket varierar kraftigt.
Mvh Nicke
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster