Moderator: Redaktörer
philip skrev:skum fråga. jag tror inte apparater har själ. Hade apparater haft själ tror jag inte de hade velat interagera med oss, de hade nog gått till attack som i Terminator.
phloam skrev:Utan att ge mig in på definitioner av själ eller bokstavliga tolkningar av fråganvill jag säga Ja, absolut, alla apparater ger olika intryck hos användaren. Det uppstår oundvikligen ett samspel som omfattar mängder av olika aspekter, inte minst psykologiska.
phon skrev:Vad är en själ?
paa skrev:Själen är väl den samlade personligheten inklusive det undermedvetna. Låt oss undvika att diskutera odödlighetsaspekterna, utan bara vad som pågår i detta livet, och speciellt vid hifialtaret.
RogerGustavsson skrev:phloam skrev:Utan att ge mig in på definitioner av själ eller bokstavliga tolkningar av fråganvill jag säga Ja, absolut, alla apparater ger olika intryck hos användaren. Det uppstår oundvikligen ett samspel som omfattar mängder av olika aspekter, inte minst psykologiska.
Fast det samspelet har väl inget med själ att göra i den vedertagna betydelsen?
En känslomässig koppling kan möjligen finnas men den är ofta påkommen av yttre faktorer om vad som är trendigt eller tvärtemot som en motreaktion.
Svante skrev:Svarade intuitivt "ja". Alltså, visst kan man ha en känsla för en apparat, det är liksom hela placebo-kittet. Visst är det egentligen bara en massa strömmar och kemiska reaktioner, men så är det ju med människor också. Och de har ju en själ. Eller?
meanmachine skrev:Röstade ja håller på det som Bill menar tillverkarens själ eller brista av följer med
Bill50x skrev:Hela resonemanget bygger ju på hur "själ" är definierat.
Svante skrev:Bill50x skrev:Hela resonemanget bygger ju på hur "själ" är definierat.
Yezz, Yezz! En definitionsdebatt!![]()
Jag skulle nog vilja definiera själ som upplevelsen av ett eget "jag". Vad andra upplever kan jag ju aldrig veta och heller inte vad en apparat upplever.
Bill50x skrev: Djur (andra än människan alltså) påstås ju att inte ha en "jag-känsla". Dvs man vet inte om sin egen existens. Hur man nu kommit fram till det, men det anses då vara ett "bevis" för att djur inte har en själ. Men återigen, det beror på hur man definierar själ.
/ B
Bill50x skrev:Det finns en kanadensisk forskare/fysiker, numera boende i Oxford, som skrivit ett par böcker om kvantteorierna ur en delvis annorlunda synvinkel. Hon menar att allt material i en begränsad omfattning har en själ. Således även en sten. Hon menar också att allt på jorden hänger ihop, att vi alla är en del av varandra rent fysiskt. I alla fall på kvantnivå om jag förstod hennes första bok på rätt sätt. Men det var ingen lättläst bok, kvantteori är inte riktigt min grej.
Läst på nätet:
"I sin bok "Kvantjaget" strävar Dana Zohar efter att förklara medvetandeproblematiken utifrån kvantmekanikens obestämbarhetsrelationer. Hon blandar fysik och psykologi för att sätta fingret på det individuella medvetandet."
/ B
Jag tror inte att det är meningsfullt att försöka beskriva medvetandet med kvant- eller slumpteori.mapem skrev:Bill50x skrev:"I sin bok "Kvantjaget" strävar Dana Zohar efter att förklara medvetandeproblematiken utifrån kvantmekanikens obestämbarhetsrelationer. Hon blandar fysik och psykologi för att sätta fingret på det individuella medvetandet."
Det där är ju intressanta aspekter.
---
Det finns teoretiker som hävdar att det mänskliga medvetandet i grunden består av slumpprocesser
Nja, Einstein hade först och främst fel i vetenskaplig bemärkelse. Filosofiskt/religiöst kan han ha haft hur rätt som helst - vem är du att ifrågasätta hans personliga livssyn?Einstein sa att Gud inte spelar tärning, men han hade fel i filosofisk bemärkelse eftersom det är det "gudomliga" täningsspelet som ligger bakom allt.
Bill50x skrev:Om apparaterna i sig själva har en själ vet jag inte, men det känns ibland som om konstruktörens själ på något sätt följer med vissa konstruktioner.
/ B
Almen skrev: Nja, Einstein hade först och främst fel i vetenskaplig bemärkelse. Filosofiskt/religiöst kan han ha haft hur rätt som helst - vem är du att ifrågasätta hans personliga livssyn?
Max_Headroom skrev:För att något av konsturktörens själ ska komma med så vill jag meda att apparten måste vara handbyggd.
Med vetenskap menade jag naturvetenskap, och jag har yttermera svårt att se filosofi som en vetenskap i egentlig mening - kanske mer en meta-d:o?mapem skrev:Men jag hävdar nog att filosofi är vetenskap (humanistisk) och man därför kan påstå att han hade fel från filosofisk utgångspunkt.
Och eftersom Einstein spekulerade i en egenskap hos "gud", så ansåg jag det vara en utsaga med religiöst/filosofisk prägel.Däremot finns inte rätt och fel i religion, om man inte är bokstavstroende.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:För att något av konsturktörens själ ska komma med så vill jag meda att apparten måste vara handbyggd.
Mjae, håller inte med riktigt. Däremot bör apparaterna bära konstruktörens signatur i hög grad och inte vara en slimmad marknadsanpassad produkt. Ta en tidig Quad (såväl elektronik som högtalare), eller varför inte mina egna DQ10:or?
Alltså prylar där en tydlig designfilosofi finns, med kanske lite annorlunda konstruktionsidéer. Carlsson-högtalare, speciellt tidigare varianter, tycker jag också kvalar in.
/ B
Bill50x skrev:Alltså prylar där en tydlig designfilosofi finns, med kanske lite annorlunda konstruktionsidéer. Carlsson-högtalare, speciellt tidigare varianter, tycker jag också kvalar in.
/ B
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Alltså prylar där en tydlig designfilosofi finns, med kanske lite annorlunda konstruktionsidéer. Carlsson-högtalare, speciellt tidigare varianter, tycker jag också kvalar in.
/ B
Aha, men jag tänkte mer på specefica exemplar. Ett ex av en produkt kan ha själ, medan ett annat exemplar av samma produkt inte har det.
Bill50x skrev:Djur (andra än människan alltså) påstås ju att inte ha en "jag-känsla". Dvs man vet inte om sin egen existens. Hur man nu kommit fram till det, men det anses då vara ett "bevis" för att djur inte har en själ. Men återigen, det beror på hur man definierar själ.
/ B
Svante skrev:
... och vi här inne förstår ju att hifiapparater har en själ. Var det inte någon som uttryckte ånger att han inte hade räddat ett par Carlssonhögtalare från döden i ett soprum nyligen.

Svante skrev:Var det inte någon som uttryckte ånger att han inte hade räddat ett par Carlssonhögtalare från döden i ett soprum nyligen.
johanu skrev:Nej, varken hifi-prylar eller dildos har en själ.
Men kan ge njutning ändå.
Svante skrev:Bill50x skrev:Djur (andra än människan alltså) påstås ju att inte ha en "jag-känsla". Dvs man vet inte om sin egen existens. Hur man nu kommit fram till det, men det anses då vara ett "bevis" för att djur inte har en själ. Men återigen, det beror på hur man definierar själ.
/ B
Alltså, det där beror ju bara på brist på förmåga att se att djuren har en själ.
johanu skrev:Nej, varken hifi-prylar eller dildos har en själ.
Men kan ge njutning ändå.
phloam skrev:Men alltså, om man lägger åt sidan det här med "riktig" själ hit o dit, så är väl det intressanta att en maffig vintage-Marantz har en karaktär/själ som i sin helhet så väl som i vissa avseenden skiljer sig från t.ex. en Rotel-kombo.
Jag tycker att det intressanta är hur två så skilda apparater, som ju ändå har samma grundfunktion och låter mer lika än de ser ut osv, kan tänkas påverka lyssnaren och musikupplevelsen. Placebo och beyond, typ.
Själv är jag så pass känslig för sånt här att jag egentligen hellre skulle lyssna på Kraftwerk genom en militant NAD-stapel än via ovan nämnda fest för ögat (vintage-Marantzen). Den skulle å andra sidan passa för en hel massa annan musik, och mycket skulle passa båda. Mitt ideal vore en uppsättning för varje musikstil
Neutrala apparater är då kanske mer själösa? Men mer mångsidiga.
Bill50x skrev:Richard skrev:Apparater är döda ting, är varken intelligenta eller musikaliska och innehar således ingen själ.
Jag känner människor som varken är intelligenta eller musikaliska, men en själ har dom i alla fall.
/ B
Pinnick skrev:Djur då? Har de lika lite själ som en Yamaha-reciever?
En hifipryl kan ju förbättra "musiken" också relativt en annan hifipryl (eller katt &hund).
/Ali G
Richard skrev:Pinnick skrev:Djur då? Har de lika lite själ som en Yamaha-reciever?
En hifipryl kan ju förbättra "musiken" också relativt en annan hifipryl (eller katt &hund).
/Ali G
Jag tror inte vi skall jämföra människor och djur med apparater.
Även om hifitidningarna stup i kvarten hela tiden gör det.
Apparaterna har ju inga mänskliga egenskaper, eller hur ?
H. Richard.
Richard skrev:Visst är det som du skriver att apparater ibland låter olika. Jag skulle istället kalla det för att apparaterna färgar ljudet olika.
D.vs. apparater förstör mer eller mindre.
H. Richard.
Richard skrev:Apparaterna har ju inga mänskliga egenskaper, eller hur ?
"meanmachine"
Hur många mänskliga egenskaper har en snigel eller en mört?
`Richard skrev:"meanmachine"
Hur många mänskliga egenskaper har en snigel eller en mört?
En del - äta, sova, uträtta sina behov.
Apparater har dock inte dessa behov, eller egenskaper.
Apparaterna har inte mera själ än en gravsten, eller dataskärm.
Apparater är heller inte intellektuella eller speciellt konstnärliga till sin läggning, skulle jag väldigt försiktigt vilja påstå..
H. Richard.
Richard skrev:Apparaterna har inte mera själ än en gravsten, eller dataskärm.
meanmachine skrev: Är det livsformer som har en själ. Har alla det eller bara vissa?
paa skrev:Förståndet säger en sak men känslan säger en annan.
Frågan är vilket som styr vår upplevelse mest?
petersteindl skrev:Inte något som är skapat av människohand har själ och ej heller ande.
Däremot kan saker appelera till våra respektive själar ty det är ju skapat av en själ.
Väl mött![]()
Peter Steindl
Pinnick skrev:Har nåt med medvetenheten om sig själv att göra?
Pinnick skrev:Jo visst är det kemiska processer och föreningar som vi består så vitt jag förstått.Tja det är väl det som är själen då alltså? Det är väl bara att slänga ett namn på't. "Själen".
Sån själ finns då inte i en apparat logiskt sett då alltså. Tänker nog lika då alltså.
mvh
Callisto skrev:Pinnick skrev:Har nåt med medvetenheten om sig själv att göra?
Syftar du på "personligheten"? Eftersom det är olika kemiska föreningar som helt och hållet styr våran personlighet och "medvetenheten" kan jag inte se var själen finns.
Richard skrev:Det är ändå 29% som betraktar apparaterna som själfulla.
Anser dessa 29% att även en dataskärm, en EKK kabel, en rakapparat eller en påse kisel också är innehavare av en själ ?
Bill50x skrev:....
Så nä, det är bara stereoanläggningen som har själ. Visst är det märkligt?
/ B
paa skrev:Har hifiapparater en själ som interagerar med lyssnarens?
Richard skrev:
Det är ändå 29% som betraktar apparaterna som själfulla.
Anser dessa 29% att även en dataskärm, en EKK kabel, en rakapparat eller en påse kisel också är innehavare av en själ ?
Almen skrev:I min världsbild finns inte själen såsom en entitet frikopplad från det materiella, varken hos människor eller maskiner. De var alltså lätt att svara "nej".
IngOehman skrev:Däremot kan självklart människor (på grund just av att de har en själ) projicera
en förfärlig massa föreställningar på oskyldiga apparater. Men det har ju inget
med deras verkliga (själlösa) väsen att göra.
IngOehman skrev:En apparat har något som påminner om en kropp och något som påminner om en ande, men någon själ? Näppeligen!
...
Vh, iö
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Apparater är döda ting, är varken intelligenta eller musikaliska och innehar således ingen själ.
Jag känner människor som varken är intelligenta eller musikaliska, men en själ har dom i alla fall.
/ B
Naturligtvis.
Hifiprylar är inte mänskliga- däreför innehar dom, enligt mig, ingen personlighet, karaktär, egenskap eller själ.
De försämrar bara musiken.
H. Richard.
Bill50x skrev:Vad är det som säger att en hifi-apparat är död?
/ B
Kaffekoppen skrev:Bill50x - filosofen
petersteindl skrev:Människan är en levande varelse med själ från sitt första andetag till sitt sista
Vad man än menar med själ så är det ju en flytande gräns för graden av medvetande och jag-begrepp mellan olika levande varelser. Det enda sättet att definiera själsbegreppet så att endast människan har själ är att definiera det som något som bara människan har - ett klassiskt cirkelresonemang, alltså.