Bästa slutsteget!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Bästa slutsteget!

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:03

Tycker det är dåligt drag så jag startar härmed ännu en "pseudotråd" :D

Om ni fick frittfram att välja ett stereosteg eller 2 monosteg vilka skulle ni välja då och varför (obs, mr X betalade så ni skulle inte få lägga nått). Krell MRA har jag paxat själv så de får ni inte välja :wink:

Ni skulle dessutom inte få sälja det och köpa annat utan var tvungen att leva med det, låt oss säga, minst 10 år.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 13:26

Dynamic Precision dp A1

för att den mäter så bra :lol:

DC-150kHz: - 0dB

THD @ 400W, 20Hz-20kHz, 4 ohm load Less than 0.002%

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:30

Martin skrev:för att den mäter så bra :lol:
Finns massor av parametrar man kan mäta och bara för vissa är i topp behöver inte det automatiskt betyda att alla är det! :wink:

Men visst motiveringen till valet är ok!! :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-17 13:32

PS Audio HCA-2, för att det distar så mycket och för
att det är det bästa slutsteg jag hört hemma.. ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 13:34

Jag valde ett par stycken mätvärden som skulle kunna vara extra intressant. De publicerar ytterligare ett gäng på hemsidan:

http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK ... ex_UK.html

...

Hotspur, jag skulle vilja ha ett sånt slutsteg också bara för att testa hemma och jämföra med jämna mellanrum så man får perspektiv på hur pass bra ljud man egentligen har. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:37

Frågan är om du kan tolka mätningarna fullt ut, dessutom krävs det hundratals märningar för att förstå hur ett steg låter givet att man kan tolka perfekt.

Nåväl, fler bud?

Hotspur> Du kan välja ett steg för hur mycket som helst och du väljer HCA-2 8O

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-17 13:42

Hotspur> Du kan välja ett steg för hur mycket som helst och du väljer HCA-2

Japp, jag fick ju inte sälja det på 10 år så att det är billigt spelare ju mindre roll då. Om tio år är dessutom alla andra tekniker än digitala/semidigitala förhoppningsvis utdöda (förutom kanske rör då). Ett fantastiskt välljudande och smidigt slutsteg, som är 95% effektivt och inte ens blir ljummet - det blir bra att tvingas leva med i tio år.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:44

Jo visst, iof men på ett steg för 15000 måste tillverkaren göra vissa kompromisser vilket man inte behöver i samma utsräckning om man har ett par hundra papp i budget, det var mer så jag tänkte.

Varför sålde du förresten ditt HCA-2? Och är inte Audíoneten på väg ut också?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 13:48

Frågan är om du kan tolka mätningarna fullt ut

Jag vet inte. De som redovisas ser ut att vara tillräckligt bra för att man med ganska hög sannolikhet skulle kunna strunta i dem helt.

dessutom krävs det hundratals märningar för att förstå hur ett steg låter givet att man kan tolka perfekt.

Varför då? Kan tänka mig att några till kan vara intressant men 100 olika mätningar? Man får liksom se på vad som är rimligt också.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:58

"Ser ut att vara tillräckligt bra" hur vet du det?

Öhman skiver ju såhär om mätningar på högtalare på frågan "Hur många instrument blir det?"

Det skulle jag gärna räkna ut, men det går inte. Det blir nämligen fler och fler och fler hela tiden…
Just nu är mitt svar att man behöver de instrument som krävs för att utföra ungefär 100 olika mätningar på bland annat filter, element, kabinettet, den färdiga högtalaren, och på den färdiga högtalare i lyssningsrummet. Exakt hur många instrument det är beror ju på hur många användbara saker varje apparat kan mäta.
Det vore ju väldigt trevligt om en enda apparat skulle kunna mäta allting. Helst själv! Och om den kunde sköta resten av konstruerandet, och försäljning och fakturering också så vore det ändå bättre! Då kunde jag hålla på med roligare saker, som att umgås med trevliga människor, lyssna på musik, äta god mat, vara ute och resa…
Å andra sidan är det faktiskt inte många och duktiga mätinstrument som är svaret på frågan om hur man gör goda högtalare. Man klarar sig fantastiskt långt med bara en tongenerator, en mätmikrofon och ett oscilloskop. Vad man inte klarar sig utan är flerdimensionellt tänkande, massor av kunskap och sina öron. Och gärna även andras öron som man lånar…
Om man inte kan ställa de rätta frågorna tjänar det ingenting till att ha ett mätinstrument som kan svara på vad som helst. Och om man inte har intuitiv förståelse för alla mekanismer och kan beräkna dem ännu noggrannare med papper och penna, så har man ingen glädje av några simuleringsprogram. Vet man inte varför en apparat simulerar något är det ju omöjligt att veta om de beräknar något väsentligt eller något oväsentligt. Och då kan man ju lika gärna avstå!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-17 14:03

Varför sålde du förresten ditt HCA-2?

För att få loss pengarna (sålde ju Corda Prehead oxå) som Euphonia
krävde, snart är jag kanske tillbaks på klass D-banan? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 14:08

Martin> Mer från Öhman!! :)

Subjektivister, såväl som objektivister, missar att se helheten
De uttalade subjektivister jag mött har ofta varit inskränkta, ovänliga och kunskapshatande. Eller åtminstone av något skäl rädda för att det kan finnas sanningar, en eller flera. Rädslan gör dem oftast oemottagliga för att ens prova nya synsätt.
Objektivister är ofta mycket trevligare att diskutera med (kanske för att de missuppfattar mig som varande en objektivist?), men de kan å andra sidan vara hopplöst fulla av förtroende för ett fåtal mätningars förmåga att på ett relevant sätt beskriva hela den komplicerade verkligheten.
Så när folk frågar om jag är subjektiv eller objektiv i min inställning till hifi säger jag alltid: –Varken eller, och både och!

Man kan förvisso vara säker på att en apparat med 20% THD (total harmonic distorsion) vid de nivåer man spelar, eller tonkurveavvikelser på +/- 10 dB, färgar musiken kraftigt, men motsatsen gäller inte – man kan inte friskriva en apparat från färgningar, bara för att den har låg THD eller rak tonkurva. Det enda dessa två mätningar kan visa är att om apparaten färgar så består inte problemet i just fel i den statiska tonkurvan eller hög harmonisk distorsion.
Det krävs ofantligt många mätningar för att rimligt noggrant kartlägga en apparats alla egenskaper så man skall kunna gissa hur hörbart väl den återger en musiksignal. I själva verket kan man aldrig veta hur en apparat låter baserat på ett ändligt antal mätningar, men oddsen att gissa rätt ökar förstås för varje ny egenskap hos apparaten man känner. Förutsatt förstås att den som tar del av mätningarna kan tolka dem.
Oförmåga att tolka mätningar lider ju alla människor av, fast förstås i väldigt olika grad. En konstruktör är förhoppningsvis duktigare på att förstå vad en mätning visar än vem som helst, men konstruktören kan inte heller tolka en mätning första gången den utförs. Man får lära sig att tolka varje ny egenskap man vill mäta. Varje sådan lärdom kräver en vetenskaplig studie.
Alla seriösa konstruktörer av apparater för musikåtergivning är naturligtvis försedda med mätutrustning, men en konstruktör, en klok konstruktör alltså, har sällan det massiva förtroende för enstaka mätvärdens allsmäktighet, som de hifi-entusiaster tycks ha som ser sig själv som objektivister.
Skillnaden är nog att den objektivistiske hifi-entusiasten VILL tro på mätningarna, medan en klok konstruktör, eller vetenskapsman, snarare vill ifrågasätta dem och utforska deras verkliga hörbarhetsmotsvarighet, för att lära sig mer och kunna gå framåt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 14:12

mätningar på högtalare
...är en helt annan sak eftersom högtalare har en helt annan uppgift.

Jag tänker mig att en förstärkare är ett reglersystem som ska följa insignalen och multiplicera den. Den ska alltså vara tillräckligt noggrann och tillräckligt snabb på alla typer av signaler som kan tänkas komma igenom. Det räcker alltså inte med en vanlig statisk sinussignal utan man måste även pulsmäta. Sen är det nog rimligt att anta att olika amplitud och insvängningstid på pulsen tar sig igenom minst lika bra som den kortaste pulsen. Det är helt enkelt inte så stor risk att något går fel. Det kan komma en och annan störning när grannens kylskåp går igång men annars så är det ingen större fara.

Högtalare är geometriska saker som ska skapa och hantera ljudvågor bra i rummets alla dimensioner. Det är väldigt mycket mer koplicerat och svårt att mäta sånt.
Senast redigerad av Martin 2004-04-17 14:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 14:13

Hotspur skrev:
Varför sålde du förresten ditt HCA-2?

För att få loss pengarna (sålde ju Corda Prehead oxå) som Euphonia
krävde, snart är jag kanske tillbaks på klass D-banan? :oops: :wink:
Jasså minsann :) Hur har det förresten gått med dina burkar, har du fått nån ersättning?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 14:14

Martin skrev:
mätningar på högtalare
...är en helt annan sak eftersom högtalare har en helt annan uppgift.

Jag tänker mig att en förstärkare är ett reglersystem som ska följa insignalen och multiplicera den. Den ska alltså vara tillräckligt noggrann och tillräckligt snabb på alla typer av signaler som kan tänkas komma igenom. Det räcker alltså inte med en vanlig statisk sinussignal utan man måste även pulsmäta. Sen är det nog rimligt att anta att olika amplitud och insvängningstid på pulsen tar sig igenom minst lika bra som den kortaste pulsen. Det är helt enkelt inte så stor risk att något går fel. Det kan komma en och annan störning när grannens kylskåp går igång men annars så är det ingen större fara.

Högtalare är geometriska saker som ska skapa och hantera
ljudvågor
bra i rummets alla dimensioner. Det är väldigt mycket mer koplicerat och svårt att mäta sånt.

Hittade fler saker om Öhman där han snackar om apparater, lika många mätningar där tyvärr :wink:

Se ovan!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 14:26

Jag håller med både dig och öhman när det gäller att veta saker hit och dit. Eftersom man inte kan veta hur en apparat låter med ett ändligt antal mätningar så får man istället analysera hur pass stor risk det är att man missat något. Det är också min filosofiska ståndpunkt, det enda jag vill ha sagt egentligen är att man får kolla hur pass rimligt många mätningar man behöver göra. T ex genom lyssning på olika förstärkare. Låter de helt galet men "mäter perfekt" så får man ta sig en funderare på vad man missat att mäta egentligen. Nu är det ju inte så, inte vad jag kan höra iaf.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 14:42

Rydberg: Säg att du ska mäta på en 1mm lång kopparsnutt med 2mm tvärsnittsarea. Ungefär hur många mätningar krävs det för att exakt kartlägga alla ljudpåverkande egenskaper hos den? 10-tals? 100-tals? 100000-tals?, säg på ett ungefär bara...

Det är ju inte det vi pratar om när det gäller förstärkare heller. Eller hur?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 14:42

Martin skrev:Eftersom man inte kan veta hur en apparat låter med ett ändligt antal mätningar så får man istället analysera hur pass stor risk det är att man missat något.
Ett annat sätt är ju att lyssna med sina egna öron, kanske inte så flashigt men de funkar bra! :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 14:44

Martin skrev:Det är ju inte det vi pratar om när det gäller förstärkare heller. Eller hur?
Förstärkare är ju långt mer komplexa än en bit koppartråd, sen är jag inte heller en stjärna på mätningar. Tycker Öhmans synpunkter är väldigt vettiga i denna frågan.

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2004-04-17 14:45

Jag hade nog valt Gryphon Antileon Signatur Mono (oväntat? :wink: ) Eller så kanske man hade slagit till på ett par GamuT S 600 M. Dom är riktigt brutala också :P Men det hade nog blivit ett par Antileon till slut ändå.
"Your kungfu is no match for mine"

matson

Inläggav matson » 2004-04-17 14:47

Inte helt lätt att fundera ut vilket steg man helst vill ha.

Går man efter ljud räcker ett Rotel 1090 åt mig. Utseendemässigt finns det ju betydligt roligare alternativ. Jeff Rowland och Linn Klimax är rätt coola i mina ögon, men konstruktionsmässigt inte så upphetsande(har inte hört någon av dom så ljudmässigt har jag ingen aning). Sen kan man ju fundera kring hur roliga olika konstruktörer egentligen är och då lockar ju ett Pass-steg en hel del(fast jag har ju 3 pågående diy-projekt med Pass-stärkare, så då blir det ju inte så kul med en till......tio år verkar iofs som en rimlig tidsrymd tills dom är färdigställda :roll:)

Nej, jag får nog fundera lite till.

:P

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-04-17 14:50

Halcro DM-68

Mäter väll ganska ok iaf 8)

Och låter nog inte helt tokigt.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-04-17 14:53

Nad 208 så klart!

Frågan är väl bara om det håller i tio år... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-17 14:59

Jag menar bara att vi pratar inte om filosofiska förstärkare här utan om verkliga apparater, några som vi har kopplat in i en anläggning och jämfört, osv. Då får man ju använda verkliga/rimliga metoder att bedöma dem, eller hur? Tex genom vanlig lyssning, eller rimliga mätningar. Vid lyssning så förvrängs resultatet pga kraftiga mängder brus, mätningar berättar inte hela sanningen. Du kan både brusreducera lyssningen och göra mer omfattande mätningar men hur man än gör så får man anta saker som tex att en liten bit koppar är mindre komplex än en förstärkare.
Senast redigerad av Martin 2004-04-17 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 15:02

peeweed> Nej inte helt oväntat var det inte :lol:

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2004-04-17 16:38

Rydberg: hehe :)

Nä men jag tror (tror gör man i kyrkan jag vet, men nu tar jag mig friheten och tror även här :wink:) att Antileon håller sig rätt bra även jämfört med dessa monstersteg typ GamuT och Krell MRA. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-17 16:59

Bryston 14B SST.

- Snyggt (19" rack!)
- Mycket låg dist
- Slew rate: 120v/us (är väl bra för att vara slutsteg...)
- 2x600W i 8 Ohm, 2x900 i 4 Ohm räcker åt mig.
- 20 års garanti från frabriken

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-04-17 17:03

Kan väl ta en till 1090, vettja! :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 17:23

Tank, common don't bullshit me!

Om en snäll herre skulle komma fram till dig och säga: - Hej unge herre, välj vilket slutsteg i världen du vill, jag pröjsar hur dyrt det än är.

Du svara Rotel RB-1090! :D

Tank, är du tankat idag, du verkar nämligen full! 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-17 17:41

Rydberg: Men om man ska ha slutsteget att spela musik på, man får inte sälja det. Då är Roteln plötsligt ett mycket bra val.

Får man sälja det tar man ju ett dyrt och lättsålt, säljer det och köper att bra, billigt slutsteg. Mellanskilnaden kan man ju göra nåt kul för.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 17:46

Max_Headroom skrev:Rydberg: Men om man ska ha slutsteget att spela musik på, man får inte sälja det. Då är Roteln plötsligt ett mycket bra val.

Jo säkert till priset men att det skulle ha nån chans mot ML33, Krell MRA mfl är ju befängt att tro även om du hemskt gärna vill leva i den tron :wink:

Max_Headroom skrev:Får man sälja det tar man ju ett dyrt och lättsålt, säljer det och köper att bra, billigt slutsteg. Mellanskilnaden kan man ju göra nåt kul för.
Därför tillägget att man måste ha kvar det minst 10år!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-17 17:57

Rydberg: Varför skulle priset ha så stor inverkan på ljudkvaliteten? Rotelsteget är ju inte billigt och verkar vettigt byggt. Utrymmet för förbättringar är inte så stort.
Jag har inte hört talats om någon som kunnat påvisa några större skillnader mellan olika, välbyggda, slutsteg. Skillnader, visst, men inte så speciellt stora.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-17 19:00

Precis, om ett billigt steg är tillräckligt bra kan ju inga steg vara särskilt mycket bättre oavsett hur dyra de är, så länge det är återgivning vi pratar om, givetvis. Är det inte återgivning vi pratar om kan ju å andra sidan precis vad som helst vara bra eller dåligt. Fast visst är det så att man gärna vill tro att det finns alldeles fantastiska och spektakulära grejor bara man betalar tillräckligt och jag medger att det skulle kännas en smula dumt att välja ett billigt steg om någon annan pröjsar, men det är nog bara en i raden av mänskliga svagheter man lider av.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-17 19:49

Jag skulle be Mr X att pröjsa Mr M för ett steg med namnet SD-Maximus som har följande prestanda:

Minst 2x800W (8 ohm rms), 1600W i 4 ohm dynamiskt i minst 2 sekunder och 3kW dynamiskt i 2 ohm i minst en sekund.
Detta med en dist understigande 0.01% vid dessa effekter upp till 10kHz med en möjlig mjuk ökning däröver till det dubbla vid 20kHz.
Effektbandbredden ska ligga runt 0.3-100000Hz. Den övre frekvensen får utsträckas uppåt om det behövs.
OL-bandbredden bör ligga runt 5kHz eller över.
Brusnivån relativt full utstyrning bör ligga på -135dB eller lägre.
Slewraten ska vara anpassad så att man med en fyrkantssignal (signalbandbredd på 1MHz) på 2Vp-p ska undvika att slewratebegränsas.
Inimpedansen bör ligga på 10kohm.
Dämpfaktorn bör ligga på minst 160 upp till 5kHz, 80 upptill 10kHz och 40 vid 20 kHz.

Naturligtvis få dessa siffror överträffas om det är möjligt för kostnaden! :wink:

Dessutom så ska där ingå 15års garanti i priset. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-17 20:08

Nagref

Vilket steg tänker du på? eller är det ett rent hypotetiskt slutsteg? finns inte steget så kan ju ingen köpa det åt dig 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-17 20:16

Jag tänker för visso på ett steg som inte finns men som av en god konstruktör skulle kunna beställas omgående ifrån. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 20:16

Max_Headroom skrev:Rydberg: Varför skulle priset ha så stor inverkan på ljudkvaliteten? Rotelsteget är ju inte billigt och verkar vettigt byggt. Utrymmet för förbättringar är inte så stort.
Jag har inte hört talats om någon som kunnat påvisa några större skillnader mellan olika, välbyggda, slutsteg. Skillnader, visst, men inte så speciellt stora.
Tja ett par 4kVA traffos kostar, stor kondensator bank kostar, att ta fram en mycket bra design (elektrisk) kostar etc etc etc etc etc, allt rymms inte i inom en tillverkningskostnad på 5000 :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-17 21:00

Då undrar hag varför man vill 4kVA-trafos. :?: Man bör hålla i minnet att, om man i förekommande fall spelar ultra-starkt, så gör man förhoppningsvis det med en signal vars crest-faktor vida överstiger 3dB(som i fallet med en sins). 8) Meddynamiskt programmaterial blir inte påkänningen på trafon speciellt stor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-04-17 21:11

Precis som Max säger!

Hoppas det inte var Roteln som åsyftades med 2x4kVA. Det sitter nämligen "bara" 2x1.25kVA i den... 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 22:06

Morello skrev:Då undrar hag varför man vill 4kVA-trafos. :?: Man bör hålla i minnet att, om man i förekommande fall spelar ultra-starkt, så gör man förhoppningsvis det med en signal vars crest-faktor vida överstiger 3dB(som i fallet med en sins). 8) Meddynamiskt programmaterial blir inte påkänningen på trafon speciellt stor.
Ok, då undrar jag hur lågt i värde man kan gå utan att göra några som helst kompromisser i dimensionering, matchning, komponentval etc .............och ja, jag tror att ett ML33 är bra mycket bättre än ett Rotel 1090, redan min Callisto är enligt mig klart bättre.... :wink:

Kan man göra ett nytt JAS 39 gripen för 100000, troligen inte va....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-17 22:11

Beror ju på hur mycket effekt man vill ha. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-17 22:12

Vänta nu, jag vill minnas att Calliston har en tioptens mer dist. än rotel 1090 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 22:16

Trots det låter den klart bättre :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-04-17 23:48

Rydberg: :mrgreen:

Nu blir det mer debatt antar jag....kul :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-17 23:57

Rydberg skrev:Trots det låter den klart bättre :wink:

Jazzå 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 00:09

Morello skrev:
Rydberg skrev:Trots det låter den klart bättre :wink:

Jazzå 8O

Jo så är det serru! :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 00:09

hifirocker skrev:Rydberg: :mrgreen:

Yeps, nu får det bli fart på det här forumet!! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 00:16

Rydberg skrev:

Har du köpt Krall's nya album? 8) Ska nog sätta mig å lyssna på Krall och kanske möjligtvis hälla upp ett glas öl. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 00:30

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Har du köpt Krall's nya album? 8) Ska nog sätta mig å lyssna på Krall och kanske möjligtvis hälla upp ett glas öl. :P
Nej tyvärr, jag ska dock inhandla det å det snaraste! :P

Själv har jag, min flickvän, och en polare satt i oss 6 grillade karréer, en plåt klyftpotatis, en skål tzatziki och 3 flaskor rött :lol: ........och vi har lyssnat på 2004 års slagerlåtar hela kvällen på mp3! Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 00:37

Låter som en lyckad afton. Inget rödvin för mig ikväll 8O Blev tillräckligt av den varan igår :oops:

Köpte Krall's album i torsdags och blev faktiskt en smula besviken :cry:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-18 00:46

Jag skulle göra samma som Naqref men jag vill ha 2kW i 8ohm.
Om jag ska välja en färdig produkt blir det helt klart ett par KRELL MRA.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 10:23

Krell MRA var redan paxade, se ursprungsinlägget :wink:

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-04-18 10:57

:D oj oj oj detta är kul, men svårt att välja, finns ju några att välja på.

Hmm, jag är ju löjligt förtjust i Japansk HighEnd så det får väl bli nått sånt då.
Problemet är iofs att några modeller inte längre tillverkas plus att de bara kanske har funnits i Japan (så en ev. konvertering till vårat elnät får väl ingå i priset).

Inte många man har hört heller men det får väl bli lite chansning.

Har sen också erfarenhet av att dyrare inte alltid låter bättre :? men det visste vi redan.

Stegen ska va estetiskt fördelaktiga att vila ögonen på oxå (jag gillar guldfärgat helst med blaffiga mätare 8O :D (Accuphase ligger bra till)).

Sony gjorde ett par monoblock i första halvan av -90talet som hette TA-NR1 (o senare TA-NR10) ca. 130000SEK då 1993 8O

Sen finns ju förstås Accuphase klass-A monoblock :mrgreen:

Pioneer M6 :D (el. M7 fast de har inga mätare som M6)

Denon hade att par till alldeles nyligen som jag kanske till slut väljer (eller Accuphase kanske ändå, nej kanske Sonyn eller eller 8O 8O :lol: )
Kolla Denonlänken nedan

http://denon.jp/products/POAS1.html

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 11:17

DrPepper> He he, nej det är inte lätt av välja! :) Naturligtvis ingår konvertering och man kan köpa från alla marknader i världen. :D

POA-S1 är ett extremt biffigt steg som fått lysande kritik världen över, säkerligen ett gått val!! :P

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-18 11:39

2 st Linn Klimax Solo såklart! Varför? För att de låter så bra 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 11:43

Mätningar från Linn Klimax Twin http://www.stereophile.com/amplificatio ... ndex7.html

(för de som tycker om sådana) :wink:

Linntok> Sen är de ju rasande läckra också :P

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-04-18 12:23

De måste ju naturligtvis vara dom jag har hemma 8) (när jag sen byter är ju dom bäst....... :? )

Vilket är 2st McCormack DNA-1, dom e fina :)

Nä ska man vara allvarlig så ligger nog Rotel 1090 bra till, fast man får ta o designa om dom lite....... 8), precis som ja ska göra med Pioneer 668an som e på väg.

Fast en stor Accuphase skulle vara mer än trevligt......... :P , eller Krells monster......eller kanske Halcron.........eller arghh nu börjar de bli jobbigt.......

Fast de e klart man väljer Sterling Dynamics SA-1000, finns inte än......men den kommer väl :?: :roll: 8) :P :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-18 12:34

Rydberg skrev:
Trots det låter den klart bättre
Morello skrev:
Jazzå
Rydberg skrev:
Jo så är det serru!

Ni har fel bägge: Det är förstås tack vare disten som den låter bättre :!: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 14:05

Hotspur skrev:
Rydberg skrev:
Morello skrev:
Jazzå
Rydberg skrev:
Jo så är det serru!

Ni har fel bägge: Det är förstås tack vare disten som den låter bättre :!: :wink:

Du har troligtvis helt rätt - kanske är det disten från Calliston som Rydberg uppskattar. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 14:56

Morello skrev:
Hotspur skrev:
Rydberg skrev:
Morello skrev:
Jazzå
Rydberg skrev:
Jo så är det serru!

Du har troligtvis helt rätt - kanske är det disten från Calliston som Rydberg uppskattar. :D

Dist Gryphon Callisto 2200
110w @ 8 ohm, 0,21% THD+ Noise
110w @ 4 ohm, 0,1 % THD+N
110w @ 2 ohm, 0,08% THD+N

Objektivister är ofta mycket trevligare att diskutera med (kanske för att de missuppfattar mig som varande en objektivist?), men de kan å andra sidan vara hopplöst fulla av förtroende för ett fåtal mätningars förmåga att på ett relevant sätt beskriva hela den komplicerade verkligheten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 15:07

0.2% THD vid full sula är ju inte så farligt trots allt :lol:
Ser precis ut som du citerat IÖ där. Kan försäkra dig om att jag känner IÖ's ståndpunkt i detta spörsmål väl. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 15:09

Morello skrev:Ser precis ut som du citerat IÖ där. Kan försäkra dig om att jag känner IÖ's ståndpunkt i detta spörsmål väl. :lol:
He he, kan tänka mig det! :lol: och visst är det IÖ som skrivit det! :)

Nej så mycket distar inte Calliston, det är inga rörförstärkar nivåer iallafall!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-18 15:10

Fast du ska ha smisk för att du inte anger vem du citerar Rydberg :twisted: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 15:14

dawen> Torka dig bakom öronen! :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-18 21:43

Hej!

Här är monoblocket för den vänstra kanalen: http://www.passlabs.com/images/product/X1000.jpg
Här för den högra: http://www.passlabs.com/images/product/X1000.jpg

Ex total transformator imponansfaktor à 32 kVA (ev 16kVA?)(A*lltså, riktiga VA o inga
teoretiska (på 8.5 kVA)), kondensatorbank på 1 F, 320st "power Mosfets , aggregately rated
at 48 kilowatts and biased for class A* operation to 512 watts peak." samt det viktigaste 356kg!

Innandöme: http://www.passlabs.com/images/product/X1000inside.jpg
Baksida: http://www.passlabs.com/images/product/xmonor.jpg
Närbild: http://www.passlabs.com/images/product/X600handles.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 21:56

A* >Liknar ett paket jag fick hem här om veckan 8)

Bild

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-18 21:59

Morello: "Du har troligtvis helt rätt - kanske är det disten från Calliston som Rydberg uppskattar. "

Inte så tokigt...jag har själv en förförstärkare som ger mig möjligheten att tillsätta olika mycket THD. Jag tycker själv att det kan tillföra musiken en förbättring men vanligtvis så lyssnar jag utan extra THD tillskott.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-04-18 22:01

tänkte ta 2 Linn Kimax Solo men det blev ju tydligen upptagna så jag får väl nöja mig med ett Klimax Twin då.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2004-04-19 16:11

Rydberg: hoppsan hoppsan.. om det är vad jag tror det är så säger jag bara grattis :wink: :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-19 16:14

Nagrania skrev:Morello: "Du har troligtvis helt rätt - kanske är det disten från Calliston som Rydberg uppskattar. "

Inte så tokigt...jag har själv en förförstärkare som ger mig möjligheten att tillsätta olika mycket THD. Jag tycker själv att det kan tillföra musiken en förbättring men vanligtvis så lyssnar jag utan extra THD tillskott.

Vad är det för försteg :?: :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-20 08:53

Rydberg:
Liknar ett paket jag fick hem här om veckan

Fick låna!!! Sådär lätt får du den inte! 8)

Ikväll ska det (förhoppningsvis) bli spela av! Dvs om den inte exploderar. :?

/Gr.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-20 08:54

Förresten, är det ingen som har paxat ML33? Jag tar dem i så fall! :P :P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-20 13:02

gromit skrev:Rydberg:
Liknar ett paket jag fick hem här om veckan

Fick låna!!! Sådär lätt får du den inte! 8)

Det är vad du tror 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-20 13:21

Hmm... Dynaudio Arbiter kanske?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-20 23:20

Gromit vet vad han tycker om nu iallafall :D

Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-21 00:18

Ah är det en XA200?
Dom är vackra saker men allt för klena...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-21 00:30

Det gromit sitter på är något som slutar på 350, om det var det du menade :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-21 00:40

Okej det är X350...
Vackra är dom iaf. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-21 00:42

Dyra och vackra, alltid nåt! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-21 02:51

Rydberg skrev:Gromit vet vad han tycker om nu iallafall :D!

- Coolaste... någonsin :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-04-21 02:57

Två stycken Bryston 7B-SST verkar trevliga. Sen har de bra QA också, så de kan säkert hålla 10 år utan problem. :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-21 03:22

Hej!

Dock plastigt billiga o ej ens WBT-liknande htalarkontakter: skulle HF ha anmärkt!
Men med väl tilltagen transformator o gedigen byggkvalitet (precis som alla andra ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-21 08:26

Rydberg skrev:Gromit vet vad han tycker om nu iallafall :D

Ja, det är svårt att inte tycka om det där steget. Dock så blir det ganska varmt att sitta sådär. Efter ett tag blir man rejält stekt.. 8O

Alexi skrev:Ah är det en XA200?
Dom är vackra saker men allt för klena...

XA-serien är något helt annat. Klass A-konstruktioner som inte är särskilt kraftfulla alls. Detta är X-serien som är gjorda för att vara konkurrenskraftiga mot Krell och ML. Då behövs det rejält med kraft och "slam" och allt det där... 8)

http://www.passlabs.com/products.htm så skriver man själva om X-serien:
The X Series are the biggest and most powerful amplifiers we have ever created, but they are not unique for that reason. We have chosen the biggest and most powerful as the proper temple for a new concept in high performance audio amplification

medan man om XA-serien skriver följande:
The emphasis of the XA series is a little more toward performance over power, and the initial product is the XA200. It has the warm midrange and sweet top end of the Aleph series mated with the dynamic range and bass control of the X amplifiers

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-21 21:33

Läckert!! :P

Bild

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-04-21 22:29

OT

Rydberg:
har du noterat några skillnader jämfört med Calliston?

Skulle inte du skaffa absorbenter och grejer?
Har du lagt akustikplanerna på hyllan eller har det skett några akustiska förbättringar på sistone?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-21 22:36

Mer dynamik jämfört med Calliston, låter större!

Har köpt 3 abcyler och en TQ45 till att börja med. Ska sätta upp dem på väggarna snart (när jag får tid). Har satt dem vid första reflexen samt på bakväggen.

Bild
Bild
Bild

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-04-21 23:28

Ser fint ut!
Tar hand om sidoreflexerna där ja... 8)

Själv skaffade jag 3 st TQ 45 och en TQ 25 för ca en månad sedan och jag måste säga att jag är mycket nöjd med mitt köp/ljud :wink: .
TQ 45:an är riktigt suverän, inte minst på grund av inställningsmöjligheten.
Däremot dämpar de inte riktigt lika effektivt vid 40hz (där jag tyvärr har en kraftig rumsresonans) men Mats på Svanå erbjöd sig att bygga särskilt intrimmande lågbasabsorbenter om jag var intresserad, så man får väl se om man tar och beställer hem någon specialvariant senare, nu är det dock inköp av nya högtalare som gäller i min anläggning ( i alla fall i år!)

Hur funkar abcylerna? De både dämpar och diffuserar eller?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-22 11:52

hifirocker skrev:Hur funkar abcylerna? De både dämpar och diffuserar eller?
De arbsorberar mellan 100Hz och 20kHz men man kan ju anta att de diffuserar en del också pga av ytan. Det blir klart mer behagligt att prata i rummet när de är upe på väggarna. Funkar över förväntan. :)

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-22 12:28

Rydberg skrev:Läckert!! :P

När mätaren står sådär lågt ner så spelar du på för låg volym! :twisted:

/Gr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-22 12:45

Designen är helt klart läcker :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-22 12:49

Morello skrev:Designen är helt klart läcker :P
Så är även ljudet kan jag meddela :wink:

Par bonusbilder!

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-22 12:53

8) Bra att du är nöjd :wink: Med ljudet alltså. Blir det varmt i rummet? Räknade lite snabbt ut att slutstegets** bidrag till elnotan landar på cirka 5 lax per år 8O Å andra sidan - det kostar att ligga på topp :lol:

** vid drift 24 timmar per dygn.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-22 13:00

Morello skrev:8) Bra att du är nöjd :wink: Med ljudet alltså. Blir det varmt i rummet? Räknade lite snabbt ut att slutstegets** bidrag till elnotan landar på cirka 5 lax per år 8O Å andra sidan - det kostar att ligga på topp :lol:

Det blri ganska så varmt efter några timmar, 600W värme är ju en del. Angående uppvärmning, så här står det i manualen:

Again, it is our experience that a 1 hour warm up is adequate for even the most critical listening experience. Stand-by mode allows a faster approach to optimal conditions as it keeps the front end circuit fully operational.

Dvs slipper ha det på hela tiden! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-22 13:04

Tycker mig faktiskt märka påverkan på elräkningen även på min korta period med NAD 208:or. :-/

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-22 13:08

Jag trodde det var monoblock... Går det att brygga?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-22 13:11

Alexi skrev:Jag trodde det var monoblock... Går det att brygga?

En spekulation från min sida är att det inte går att brygga, så Pass har säkerligen nyttjat symmetri i kvadranter för att miniska distorsionen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-22 14:20

Morello skrev:8) Bra att du är nöjd :wink: Med ljudet alltså. Blir det varmt i rummet? Räknade lite snabbt ut att slutstegets** bidrag till elnotan landar på cirka 5 lax per år 8O Å andra sidan - det kostar att ligga på topp :lol:

Usch elräkningar är inte kul...

Om man skulle ta o koppla på några jättebamsing lindningar efter elmätaren för att endast dra reaktiv effekt, faskompensering...
Som de flesta säkert vet så betalar ju privatpersoner endast för "verklig" effekt, alltså gäller det att landa på cos(phi) närmare 0... 8O

Mycket effektförluster att kyla bort dock... 8O

Bryston ska ju bygga grejjer som håller har man hört :D
Trevliga saker.

Kan dock nämna att mitt DP steg fyller någonstans kring 14-15 år i år och tickar på...

Designen är ju nästan lika snygg som Pass X-350 :P
Bild
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-22 14:43

Hej igen!

A*ppropå: http://i99olasv.island.liu.se/pass_10.JPG
Är det världens fräsigaste fläktlösaDatormaskin som armbågat sig in här på de senaste bilderna??
TY någonstans tar väl, det ifrån baksidan av slutsteg?/dator? kommande, IDE-kablaget vägen :wink:?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-04-22 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-22 14:54

Wolfie - ber om ursäkt, men håller med A*... den hade inte stuckit ut om man monterar den i server-racken i datorhallen här på jobb...

Edit: Trodde det var DP-steget A* syftade på, inte Pass:en
Senast redigerad av Nattlorden 2004-04-22 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-22 15:16

Audiomanikern skrev:Hej igen!

A*ppropå: http://i99olasv.island.liu.se/pass_10.JPG
Är det världens fräsigaste fläktlösaDatormaskin som armbågat sig in här på de senaste bilderna??
TY någonstans tar väl, det ifrån baksidan av slutsteg?/dator? kommande, IDE-kablaget vägen :wink:?

Mvh A*

Ha ha ha :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-22 15:21

Hej R!

Kul att du hajA* :D! (Är ganska övertygad att det ljuda grymt... ändå)

Mvh A*

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-22 15:44

Audiomanikern skrev:(Är ganska övertygad att det ljuda grymt... ändå)

Grymt, sa grisen.. :wink:

Nä men Pass har ganska roliga rekommendationer när det gäller kablar. De skriver bl a:

The amplifier is not sensitive to source interconnects
och
We prefer speaker cables that are thick and short

/Gr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-22 16:04

Pass har publicerat en sund artikel om kablar. Jag tror inte kabelskojarna uppskattar den :mrgreen: Vill minnas att slutsatsen var att lampsladd duger fint till kortare längder :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-22 16:41

Morello skrev: Vill minnas att slutsatsen var att lampsladd duger fint till kortare längder :D

Det är ungefär den slutsatsen man kan dra av texten i manualen.

Himla trevlig manual förresten, man får intrycket att de är ena trevliga prickar där på Pass Labs.

/Gr.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-22 18:11

Hej!

Nelson själv verkar rolig samt inte direkt den som gömma sig bakom nickedockor. (à la HiFiförsäljarForum ;))
http://www.diyaudio.com/ är han t.o.m drivet aktiv i o hjälpa andra klona hans egna förstärkar-konstruktioner 8O!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-04-22 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-22 18:13

Audiomanikern skrev:Nelson själv är heller ej direkt den som gömma sig bakom nickedockor.

Men A* är 1 st nick-docka, kan pojken (ej man! :wink:) tro!

Drivet aktiv m.h.a. radiostyrning? 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-22 18:17

Hej d!

TjA*vad skA* säga (skriva)?

- A* är... liksom barA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-22 18:20

A*hA*!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-23 23:22

Audiomanikern skrev:Hej R!

Kul att du hajA* :D! (Är ganska övertygad att det ljuda grymt... ändå)

Mvh A*

Jag och Gromit sitter och lirar nu så det står härliga till och visst låter det bra, extremt rent skulle jag vilja karakterisera det som. :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-24 00:21

Hej!

Fn era lyllissar ni :D! Men trevligt ändå!

(A*aarrghh om´n ändå hade 49st tusenlappar liggandes o skräpa på köksgolvet!!
Då Harry Jubavari o kuta ut i köket, plocka upp de 49st lusenlapparna samt slå
1st pling o tjacka´n bah: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27418

Dock är den inte direkt ngt man tar under armen på bussen på väg ut till landet inte...
... 78kg då måste t.o.m A*nvända bägge armarna sina 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-24 00:58

Frågan är om det priset är mer eller mindre än vad Rydberg betalade för ett nytt från USA

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-24 09:47

Undrar om det låter bättre än detta 1200-wattsslutsteg för 4600:-? 8)
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=19523&artno=128433
Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-24 10:36

Hotspur skrev:Undrar om det låter bättre än detta 1200-wattsslutsteg för 4600:-? 8)
(Bild på Behringer´s EuroPower EP-2500)

- A*ntagligen... :? ?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 10:57

Hotspur skrev:Undrar om det låter bättre än detta 1200-wattsslutsteg för 4600:-? 8)
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=19523&artno=128433
Bild
Klass B steg är ju super bra :roll: :wink:

matson

Inläggav matson » 2004-04-24 13:03

Fast klass AB är det nog......samma som Pass alltså :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 13:43

matson skrev:Fast klass AB är det nog......samma som Pass alltså :wink:
Tveksamt (se ut som ett PA Klass B steg), hur som helst är arbetspunkten förmodligen bra mycket lägre. Pass steget går däremot i klass A i princip alltid om man inte spelar partynivåer vill säga 8)

matson

Inläggav matson » 2004-04-24 14:15

Nej, fläktkylt klass AB ser det ut att vara. Eller så kan man ju kalla det för klass A om man tycker det är kul. Iofs bara sant på en del av den tillgängliga effekten.....som Pass alltså..... :wink:

Att Pass har en trevligare återgivning tar jag för givet dock. Behringer diskas ju dessutom pga av utseende långt innan inkoppling.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-24 14:26

Jo Matson, jag vet vad klass A och AB är, det kan dock vara stor skillnad på klass AB kopplingar med avseende på hur länge (läs i hur stora effektuttag) de arbetar i klass A. På Pass:en är det rätt lätt att se ty står mätaren stilla går den i klass A. 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-25 11:37

Rydberg skrev:Jo Matson, jag vet vad klass A och AB är, det kan dock vara stor skillnad på klass AB kopplingar med avseende på hur länge (läs i hur stora effektuttag) de arbetar i klass A. På Pass:en är det rätt lätt att se ty står mätaren stilla går den i klass A. 8)

Jag förutsätter att mätaren integrerar, dvs. att den mäter ett över tiden vägt medelvärde. Det finns alltså en undre gräns för hur stor känsligheten är. Förstärkaren kan således gå över i klass B utan att det syns på mätaren.

Tror,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-25 16:15

Dahlqvist skrev:
Rydberg skrev:Jo Matson, jag vet vad klass A och AB är, det kan dock vara stor skillnad på klass AB kopplingar med avseende på hur länge (läs i hur stora effektuttag) de arbetar i klass A. På Pass:en är det rätt lätt att se ty står mätaren stilla går den i klass A. 8)

Jag förutsätter att mätaren integrerar, dvs. att den mäter ett över tiden vägt medelvärde. Det finns alltså en undre gräns för hur stor känsligheten är. Förstärkaren kan således gå över i klass B utan att det syns på mätaren.

Tror,

Dahlqvist
Den mäter momentanuttaget från transformatorn. Blir urladdning ur kondensatorerna större än tomgångsströmmen rör sig mätaren.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-26 08:05

Ursäkta Behringer-inlägget ovan, se det som en liten skämtsam provokation från mig bara... :wink: På tal om trådens topic: Nu var jag mycket nära att investera i ett LC Audio Predator-steg, ev. får/vill Morello bygga det och isf då kanske oxå se till att steget får en (passiv) volymkontroll. Funderar även på att köpa det färdigbyggt men tycker inte att lådan ser så kul ut med sin "tyska" belysning och sina vassa kanter...

Edit: Pga CSN (som vill ha tbx 9000:- den 28 maj) så
har jag nu bara råd med en Korsun KS99 á 3300:-! :oops:

Bild

My forthcoming dansk-kinesiska anläggning:

Xindak SCD-2 ("Sony" SACD med rör)
Xindak kablar (Xindak FS-2, Xindak FA-1 plus Xindak SS-1)
Korsun KS99 (OEM-version av Red Rose Passion)
Dali Euphonia MS4
Senast redigerad av Hetsporren 2004-04-28 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-28 10:53

Jag fick hem min Unison Research Unico förra helgen.

Jag är grymt nöjd!! :D Låter riktigt bra tycker jag!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-04-30 00:02

Dom här går varma och spelar snyggt.
I nedre delen på hyllan kommer förhoppningsvis ett par lika stora burkar till. Batterimatning är på G till dessa steg.
Men då får man skruva ned klass A driften från 100 W till 50 W.
Det ska jag göra ändå då det blir för varmt i rummet efter några timmar. Dom tar nu 500W/st i tomgångsström.

http://www.vitusaudio.com/products/vitusproducts_poweramplifiers.asp

Bild

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-30 07:22

Snyggt! Lite synd på hallen (eller vad det är man ser bakom höger högtalare), det måste ge lite obalans i reflektionsljudet.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-01 00:27

Nattlorden skrev:Snyggt! Lite synd på hallen (eller vad det är man ser bakom höger högtalare), det måste ge lite obalans i reflektionsljudet.

Där fins en väldämpad skjutdörr för att få bästa möjliga åergiivníng i rummet..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-01 02:31

Var det nog själv :oops:
Senast redigerad av Rydberg 2004-05-01 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-01 10:03

Rydberg: Fundera gärna en gång till (i mer vaket tillstånd? ) om det där var en lämplig formulering.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-05-01 12:23

Jormas hyllor ser lite halvt belastade ut av stegen ;)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-03 00:54

Jorma skrev:I nedre delen på hyllan kommer förhoppningsvis ett par lika stora burkar till.

- VilKa Monster, très cool :D! Vad är det? Rör?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-05-03 07:56

Har en sådan här stående hemma för tillfället:

Bild

Ser inte stor ut på bilden, men i verkligheten är den i storleksordning som DP-steget i tidigare bild (lite högre till och med). 8O

Ger mig ca. 39 triodwatt(rms) i ren klass A utan återkoppling (41 W med -6dB återkoppling).

Blev våldsamt varmt i vardagsrummet igår kväll... Drar ca 450 W ur väggen...

Låter? Myyycket trevligt :D
Kul att bära? Noo... 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-03 11:15

Hej!

Ni har så jvla snyygga grejor! (A*´s ser ut som skt (minst sagt :( )

Mvh A*

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2004-05-05 10:23

Jag skulle ta Mcintosh Mc1201
Här får ni litte spec på dom
Rear MC1201
Monoblock Power Amplifier

1200 Watt Mono Power Amplifier

Double Balanced, Push/Pull Design

Full Power into 2, 4, or 8 ohms

200 Amperes of Output Current

Metal Film Resistors and Film Capacitors

McIntosh Power Assurance System

Damping Factor: 100, 8 ohms

TOTAL HARMONIC DISTORTION
0.005% max. at any level from
250mW to rated power output
INTERMODULATION DISTORTION
SMPTE 0.005% maximum if
instantaneous peak output does
not exceed twice the output rating

Bland dom bästa mättningarna som har publicerats... 8) 8)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-05-06 10:53

Mark Levinson 33
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-06 12:36

dole skrev:Mark Levinson 33

De har jag redan paxat! :wink:

/Gr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-06 12:44

Dole - du får paxa 33H då. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-06 13:45

Är det fritt att paxa Halcro dm68 då? Om det är det så tar jag dem. Helst hade jag förstås sett att de hade haft mer än dubbla effekten, men tyvärr är det vanligt att man inte får allt man vill. Om prislappen måste tas i beaktande blir det väl dags att omprioritera valet...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-06 15:34

Dist-uppgifterna för MC1201 verkar lite fantasifulla. Vill minnas att S-philen mätte avsevärt mer dist. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-06 15:39

Skulle vara kul att veta hur hög disten egentligen är...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-06 15:49

verkar vara beroende på hur man matchar impedansen mot utgångs transformatorn.. eller nåt..

http://www.stereophile.com/amplificatio ... ndex7.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-06 15:50

MC1201

Bild

Fig.4 McIntosh MC1201, 8 ohm tap, THD+noise (%) vs frequency at (from top to bottom at 4kHz): 2.83V into simulated loudspeaker load, 4W into 2 ohms, 2W into 4 ohms, and 1W into 8 ohms.

Bild

Fig.8 McIntosh MC1201, 8 ohm tap, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 10W): 8 ohms, 4 ohms, and 2 ohms

Bild

Fig.9 McIntosh MC1201, 4 ohm tap, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 10W): 8 ohms, 4 ohms, and 2 ohms.
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-06 16:16

ser inte så jävla "hot" ut.. 8)

Användarvisningsbild
christopher

MC1201

Inläggav christopher » 2004-05-07 16:26

Even though the third harmonic is well-defined in fig.5, its absolute level was just 0.0045%! Intermodulation distortion (fig.7) was also astonishingly low, even at the 800W level at which this graph was plotted.

Tycker detta tallar för sig...litte utt drag från sterophiles, så trår att det ser mer en bra utt :)

Om inte MC1201 dugger skulle jag kunna leva med Goldmund Millenium....kolla in på www.goldmund.com

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-07 16:53

Mmm, svårt att se på grafer hur det låter, eller hur? Är verkligen mätningar med simulerade laster något man kan höja till skyarna eller rynka på näsan åt. Har inte hört dessa själv med pratat med folk som jämfört i Tyskland och kan bara konstatera att folk som gärna ogillat McIntosh för att inte vara high-end annat än prismässigt kapitulerat och konstaterat att dessa klumpar låter extremt bra oavsett jämförelseobjekt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-07 22:08

Harryup, du kan kolla om total harmonisk distorsion överstiger ca 0,1% i resistiv last, då är det garanterat hörbart, om än i ganska liten mängd. Det är iallafall ett sätt att rensa bort tänkbara förstärkarkandidater vid inköpsfunderingar utan att behöva ens lyssna på dem, förutsatt att man vill ha en förstärkare och inte en förstärkare med inbyggd ljudprocessor som inte går att ställa in.

Om disten är lägre än 0,1% i resistiv last så kan den ändå nå hörbara nivåer då den matar en högtalarbelastning, så det är inte säkert att även mycket lägre uppgivna distsiffror ger ohörbar påverkan.

Återgå till Generellt om hifi