Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Se notisen om undre gränsfrekvens. Svårhittat. Vi behöver hjälp.
Jag trodde klass-D klarade likström? Men man ska aldrig lita på tekniker....
/ B

Alexi skrev:Vi kan ju kika på freqvenskurvan för ett slutsteg som inte klarade LTS-test bl.a. på grund av att den gick att detektera i basen, tack vare för hög lägsta gränsfrekvens:
perstromgren skrev:Alexi skrev:Vi kan ju kika på freqvenskurvan för ett slutsteg som inte klarade LTS-test bl.a. på grund av att den gick att detektera i basen, tack vare för hög lägsta gränsfrekvens:
[OT]
Oj! Det går alltså att detektera -0.5dB dropp vid 20Hz! Då vill det till att lysningssystemet är rätt potent... Och musikmaterial därefter!
Respekt, som ungdomarna säger!
perstromgren skrev:Respekt, som ungdomarna säger!
Svante skrev:Mm, det är rätt fanastiskt att det går, men jag har ju hört det själv. Det går INTE hemma hos mig, det är säkert.
subjektivisten skrev:Svante skrev:Mm, det är rätt fanastiskt att det går, men jag har ju hört det själv. Det går INTE hemma hos mig, det är säkert.
OT, är det rummet och ProfundusZ-4 som fixar detta eller finns det möjlighet att en annan med ett mer vanligt rum och ProfundusY-4 kan höra detta? Eller gräver Z-4 djupare?
David_A skrev:Frågan är väl också vad det egentligen har för praktiskt betydelse..
shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
mitt inlägg) att en undre gränsfrekvens på 3Hz är detekterbar i blindtest. Det
vore ju fint om det gick att finna ett slutsteg som går lägre än så, då det
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
införa begränsningar när det inte behövs?
Dock är det väl en akademisk fråga för de flesta, mig inkluderad.
Britt-Gunnar skrev:shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?
Britt-Gunnar skrev:shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?
Britt-Gunnar skrev:David_A skrev:Frågan är väl också vad det egentligen har för praktiskt betydelse..
ingen alls mer än rent teoretiskt
Kaffekoppen skrev:Justera nivån med ett filter istället.
Vet man tappet är det ju en barnlek att kompensera det.
Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?
Kaffekoppen skrev:Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?
David_A skrev:Personligen har jag fått tilta ner mitt filter bra många db i botten för att inte få för hög nivå vid ca 15-35hz, så då känns ju en uppgradering från 1090 till exempelvis ett Bryston steg ganska bortkastat i sammanhanget.
Sitter man med moduler som måste kompenseras i botten elektroniskt så kan ju inte ett snäpp upp på ytterligare 0.5db vara någon större svårighet tycker jag.
Hur mycket har ett dåligt klass D steg fallit av vid 10hz som en jämförelse?
shifts skrev:Kaffekoppen skrev:Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?
Det beror väl på var man letar antar jag
Men nä, jag tror återgivningen vid normalt musiklyssnade kommer vara
ypperligt. Men vad är det för steg som rullar av så tidigt? Börjar det inte rulla
av högre upp om gränsfrekvensen ligger vid 15Hz?
Jag kommer själv köra med Behringer A500 och ärligt talat har jag inte en
susning om var gränsfrekvensen ligger med det steget.
Kaffekoppen skrev:
Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?
phon skrev:Kaffekoppen skrev:
Kommer inte subben och förstärkaren att rulla av vid ungefär samma frekvens, och tillsammans rätt brant också? Vad tål vi vid 15 Hz, 50ms?
Britt-Gunnar skrev:hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?
Naqref™ skrev:Tänker man sig att man tar flyget från Bromma till Sturup (man vill ju resa åt rätt håll) med en restid på ca 1 timme och att lufttrycket i kabinen sjunker med ca 500pa maximalt så utsätts man faktiskt för ljud med en frekvens av ca 0,14mHz och med ett approximativt ljudtryck på 145dB. Detta kan de flesta människor uppleva med sina öron.
Nej det har du inte.Alexi skrev:Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?
subjektivisten skrev:Helt klart är det ju mer intressant om man kan hitta en förstärkare som fixar det istället för fixa felen på andra ställen. Det måste väl finnas något slutsteg som fixar detta?
Erol skrev:Titta på Dynamic Precisions steg. Har för mig jag läst om nåt Krell-steg också. Vet inte om de klarar dina specar men kan vara värt att kolla närmare på kanske?
Kaffekoppen skrev:Med ditt resonemang kan man isåfall inte använda aktivt kompenserade slutna baslådor som behöver kompenseras. För dig går alltså ett liknande infra bassystem fetbort?
Alexi skrev:Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?
Alexi skrev:Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?
Kaffekoppen skrev:phon skrev:Kaffekoppen skrev:
Kommer inte subben och förstärkaren att rulla av vid ungefär samma frekvens, och tillsammans rätt brant också? Vad tål vi vid 15 Hz, 50ms?
Fixas med filter. Här skall definitivt inte rullas av brant!
subjektivisten skrev:Står tidigare i tråden, att filtren även påverkar tidigare vilket kan höras om man har ett extremt bra bassystem.
Visst rör det sig om en jakt på hundradelar i det här fallet, men å andra sidan skulle jag inte ha något emot om det kunde hittas ett steg som uppfyller alla de upställda kriterierna inklusive pris. det skulle i så fall röra sig om Brysonprestanda till begagnad-Nad208-pengarKarlXII skrev:subjektivisten skrev:Står tidigare i tråden, att filtren även påverkar tidigare vilket kan höras om man har ett extremt bra bassystem.
Ja, eller snarare förnimmas. Då och då. Vid rätt material. Ibland, typ.
Men är det något att sträva efter?
Kanske måste upplevas för att förstås...det känns spontant inte något som jag själv skulle orka engagera varken mig eller plånboken i.
subjektivisten skrev:Fick en jäkligt intressant platta av Shift här på forumet.
...
Så nog finns det musik som har rejält med lågbas
Alexi skrev: De fyra Z-modulerna rörde sig dock inte mer en 4-5mm.
KarlXII skrev:petersteindl skrev:Jag har beställt CDnSå d så.
Du tänkte köra den i äggen med Icepowertusenwattaren och se om det blir en liten kyckling?![]()
petersteindl skrev:
Jag har ju några små basmoduler som man kan aktivera
![]()
4 basmoduler med dubbla Bremenbasar i, kanske
Förresten kan du höra musiken på nätet.
/Peter
KarlXII skrev:petersteindl skrev:
Jag har ju några små basmoduler som man kan aktivera
![]()
4 basmoduler med dubbla Bremenbasar i, kanske
Förresten kan du höra musiken på nätet.
/Peter
Jo, då lär det nog hända grejer.
Var såg du provlyssning någonstans?
shifts skrev:Till The Old World's Blown Up And A New One Is Created - Till The Old World's Blown Up And A New One Is Created - CD + mini CD
Ett band bestående av:
Werner Dafeldecker på Double Bass, Tape [Tape Delay], Computer
Martin Brandlmayr på Drums, Percussion, Vibraphone, Computer
Christian Fennesz på Electric Guitar, Acoustic Guitar, Computer
Nu blev det en redig blandning av engelska och svenska. Hur som helst är
detta årets skiva än så länge för mig. Helt underbar. Associerar till en halvt
om halvt improviserad jazzsession, dock i ett mycket sävligt tempo. Aldrig
spattig och extremt kaotiskt som många improviserade stycken blir, utan den
flyter bara magiskt på.
KarlXII skrev:Trevligt med personligt brev där.
Är du stamkund eller?
Alexi skrev:Orsaken till att vi lyssna på Kyanite, är inte för den hade lägst bas, tvärtom hade den den som låg högst i frekvens:
shifts skrev:Alexi skrev:Orsaken till att vi lyssna på Kyanite, är inte för den hade lägst bas, tvärtom hade den den som låg högst i frekvens:
Lyssnade ni genom hela skivan? Vill minnas att sista spåret har lite
imponatoreffekter också. En av de av subjektivistens inklistrade grafer var
därifrån.
Alexi skrev:Jag vill när intresset för Comae nu startat, varna för att vissa stycken kan vara mycket obehagliga för öronen. Tex spår 1 Dischronic, har mycket kraftiga korta impulser med 20kHz ton, 50-60dB över medelnivån.
Alexi skrev:Jag vill när intresset för Comae nu startat, varna för att vissa stycken kan vara mycket obehagliga för öronen. Tex spår 1 Dischronic, har mycket kraftiga korta impulser med 20kHz ton, 50-60dB över medelnivån.
KarlXII skrev:Alexi skrev:Jag vill när intresset för Comae nu startat, varna för att vissa stycken kan vara mycket obehagliga för öronen. Tex spår 1 Dischronic, har mycket kraftiga korta impulser med 20kHz ton, 50-60dB över medelnivån.
De e lugnt.
Varken jag eller grannen Astrid hör 20kHz...
Nejdå det är 20'000Hz jag menar. Även om man inte hör det, så tror jag inte det är så nyttigt för öronen.RogerGustavsson skrev:20kHz? Jag hör det inte och känner det heller inte i plomberna. 20Hz är det kanske som åsyftas?
RogerGustavsson skrev:20kHz? Jag hör det inte och känner det heller inte i plomberna. 20Hz är det kanske som åsyftas?

Alexi skrev:Nejdå det är 20'000Hz jag menar. Även om man inte hör det, så tror jag inte det är så nyttigt för öronen.RogerGustavsson skrev:20kHz? Jag hör det inte och känner det heller inte i plomberna. 20Hz är det kanske som åsyftas?
emil_fh skrev:Det är lika skadligt för öronen även om man har nersatt hörsel, är inte den upplevda utan de faktiska ljudstyrkan som avgör såklart, fattar inte varför ett sådant ljud läggs in.
shifts skrev:emil_fh skrev:Det är lika skadligt för öronen även om man har nersatt hörsel, är inte den upplevda utan de faktiska ljudstyrkan som avgör såklart, fattar inte varför ett sådant ljud läggs in.
Konstnärlig frihet? Jag kan leta reda på betydligt värre (subjektivt)
ljudsnuttar än det där kraftiga blippet. Hade dock inte en susning om att
det blippet var så otroligt mycket högre än medelnivån, som Alexi
berättade.
Jag kan bara spekulera i varför det finns med. Det KAN vara för att
artisterna inte vill att man ska lyssna på skivan på för hög volym, en inte
helt orimlig tanke. Dessutom planterar det något av en olustig
osäkerhetskänsla inför resten av skivan som håller i sig.
Om att inte vilja att lyssnarna har för hög volym: Låten efter har otroligt
kraftiga pumpningar i låg- och infrabasen, vilket säkerligen kan kvadda
vissa högtalarsystem om folk drog i för mycket med volymen. Blippet kan
därmed vara en sorts varning. Den svenska artisten Ronnie Sundin ville,
inför sitt skivsläpp på bolaget Häpna, lägga in frekvenser som skulle
förstöra högtalarna om någon lyssnade för högt. Skivbolaget vågade (tack
och lov) inte. Dock var ju tanken att den informationen skulle följa med
skivan, men det är ju ändå rätt vanskligt av förklarliga skäl. Anledningen
till att Sundin ville det var att hans tisslande och tasslande "musik" ska
beblanda sig med de vardagsljud som finns omkring dig och göra dig
osäker på vad som faktiskt kommer från skivan; få lyssnaren reflektera
över (alla) ljud.
En spekulation, men en möjlig förklaring. Enklaste sättet att få reda på
varför är nog att skriva Janek Schaefer: Janek *at* audiOh *dot* com
KarlXII skrev:Vilka lirare.
Sånt här kan ju få en att börja gilla komprimering.![]()
Konstnärer....fattas bara att Dan Wolgers får någon konstig idé..
shifts skrev:Kul Peter!KarlXII skrev:Vilka lirare.
Sånt här kan ju få en att börja gilla komprimering.![]()
Konstnärer....fattas bara att Dan Wolgers får någon konstig idé..
Hehe. Nu kom jag och tänka på en 3" cdr jag har med den franske artisten
Davide Balula. Spelar jag den repar den sönder optiken. Där finns musik på
skivan, men ingen har av förklarliga skäl inte hört den. Man får helt enkelt
göra valet att inte lyssna, eller att bara kunna lyssna en gång
shifts skrev:Skum bild det där, ser ju inte ut att sjunka så värst mycket i nivå... Hur låter det?

shifts skrev:Lyssnade ni genom hela skivan? Vill minnas att sista spåret har lite
imponatoreffekter också.
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:20kHz? Jag hör det inte och känner det heller inte i plomberna. 20Hz är det kanske som åsyftas?
Ca 15 sekunder in i första låten så kommer det.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster