Med vilken precision placerar ni era högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Högtalarna står där de får plats
23
14%
Högtalarna står där det ser bra ut
23
14%
Om man flyttar högtalarna <25 cm så hörs det tydligt
29
17%
Om man flyttar högtalarna <10 cm så hörs det tydligt
24
14%
Om man flyttar högtalarna <5 cm så hörs det tydligt
31
18%
Om man flyttar högtalarna <10 mm så hörs det tydligt
22
13%
Om man flyttar högtalarna <3 mm så hörs det tydligt
5
3%
Om man flyttar högtalarna <1 mm så hörs det tydligt
12
7%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-25 20:38

Eftersom det är så mycket skriverier om hur man kan lyssna eller inte när man jämför olika saker så tänkte jag kolla:

1. hur noga vi placerar våra högtalare(?) eller snarare hur noga vi tror att vi behöver vara (vad upplever vi att vi hör)?
3. vilken/vilka metoder vi använder oss av för att komma dit?
4. hur bra fråga är detta egentligen?

Om ni har lust att skriva era svar på respektive av ovanstående frågor så kanske det kan bli en givande diskussion? Det är klart att hur noga man behöver vara beror på hur precis ens anläggning är, hur stort rummet är, kanske hur nära högtalarna står någon begränsningsyta, hur hårt dämpade respektive begränsningsyta är...

Om ni har sub så svara gärna med medelvärdet (a/2+b/2) för precisionen för huvudhögtalarna (a) och subben (b).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-25 20:49

Jag har lagt en del jobb för att hitta en bra placering ur två synvinklar:

1) Få en stabil mittbild, soloröster ligger ofta exakt i mitten och så ska det låta utan att sångaren är 2 meter bred i käften.

2) Få en jämn och bra basåtergivning, framför allt att den blir tydlig så man hör vad som spelas.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 21:43

Dom står ganska perfekt inom 1,18 triangeln och på rätt avstånd från väggarna enligt Öhmans ritning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-25 21:47

Jag har inte tid att lägga på att placera exakt, tyvärr. Jag placerar dem lite för nära väggen, men kör plugg i de bakåtriktade portarna och kuddar bakom dem, Kör med subwoofer LP 40hz 12 dB och fast 120hz 12 dB, lite lustigt men låter bra nu. Balanserat jämfört med vad jag hört tidigare.

När jag får till en bra placering vågar jag inte flytta på dem då jag vet att en liten förändring kan göra så mycket , känner någon igen sig i det? (vet inte exakt vad "liten" är dock, för att svara på frågan, eller inte svara på de rättare sagt!) :D

Har fått till bra placering nu, låter faktiskt bra i stora delar av rummet, beror nog mer på rummet i sig och dess dämpningsförmånga än placeringen i sig. Jag upplever det faktiskt som att den optimala placeringen är svår att i förväg förutsäga då rummet i sig och möbleringen sällan är jämn i brist på bättre uttryck.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-26 00:34

Jag placerar dem där de ryms. Tyvärr har jag inga större möjligheter att experimentera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 00:38

Det börjar likna något hemma.

Nu är det mer tydligt att resterande rum behöver bli bättre, men där kommer det kompromissas då det är ett flerfunktionsrum. Men lite skall jag dock hitta på..

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-11-26 01:38

Svarade 25 cm men vet inte hur mycket de kan flyttas utan jag kulle märka något. Bara det flyttas symmetriskt kan det bli en hel del. Flyttas de osymmetrisk blir det nog snabbt obalans i ljudbilden ganska snabbt.
Nu för tiden så står de ca 1m från bakväggenväggen för att få lite slankare och mindre bumligt ljud.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-26 08:32

Jag svarade under 10 mm. Är extremt noga att avståndet till högtalarna är detsamma från mitten av soffan. Även väldigt petig med invinklingen och att de står lika långt isär (att triangeln inte är "skev").

Jag kan optimera basåtergivningen och ljudbild separat då jag har ett delat system.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2008-11-26 09:01

Finns bara ett ställe! :lol: :lol:

Kloss an väggarna i hörnen, inte ens 1 mm luft ska finnas. :D
MVH
Lech :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-26 09:50

lech skrev:Finns bara ett ställe! :lol: :lol:

Kloss an väggarna i hörnen, inte ens 1 mm luft ska finnas. :D
MVH
Lech :)

vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-26 09:53

Om jag flyttar högtalarna 25cm hörs det skillnad, ja. Men dom står där dom står i alla fall.
Så jag tycker inte det finns nåt alternativ och klicka i.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BB

Re: Med vilken precision placerar ni era högtalare?

Inläggav BB » 2008-11-26 09:57

prolinn skrev:Eftersom det är så mycket skriverier om hur man kan lyssna eller inte när man jämför olika saker så tänkte jag kolla:

1. hur noga vi placerar våra högtalare(?) eller snarare hur noga vi tror att vi behöver vara (vad upplever vi att vi hör)?
3. vilken/vilka metoder vi använder oss av för att komma dit?
4. hur bra fråga är detta egentligen?

Om ni har lust att skriva era svar på respektive av ovanstående frågor så kanske det kan bli en givande diskussion? Det är klart att hur noga man behöver vara beror på hur precis ens anläggning är, hur stort rummet är, kanske hur nära högtalarna står någon begränsningsyta, hur hårt dämpade respektive begränsningsyta är...

Om ni har sub så svara gärna med medelvärdet (a/2+b/2) för precisionen för huvudhögtalarna (a) och subben (b).

Jag anser nog att frågan är något felaktigt ställd. Den ger dessutom väl stort tolkningsutrymme. Man kan mycket väl placera högtalarna med precision ”där de får plats”, vilket innebär att man inom ramen för husfridens skull får göra vissa akustiska eftergifter.

Högtalarna kan i och för sig mycket väl vara placerade ”med precision” där det ser bra ut. Allt är en fråga om vad du egentligen menar med ordet precision i sammanhanget. Genom att du inte har satt gränser för hur högtalarna generellt kan få flyttas, kan man inte utesluta att du därmed också innefattar vridning av objekten, d.v.s. ljudsändarna.

Och då kommer vi in på ett intressant sidospår. Har man exempelvis direktstrålare så kan jag lova dig att en vridning om bara någon/några få millimeter är tydligt hörbar. Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader. Av tämligen lätt insedda skäl…

Vidare så är det skillnad mellan akustisk symmetri/precision och fysisk dito, då de inte med nödvändighet sammanfaller. Rummets akustiska egenskaper kan variera kraftigt mellan två sidor även i ett tämligen symmetriskt rum, beroende på möblemang etc. Det kan således vara bra att redan från start göra klart för sig vad man egentligen menar med begreppet precision.

Kanske ”precision” kan ersättas med ”ambition” att optimera alla rumsparametrar rent ut av…?

Olika absorbtionsfaktor (och därmed tillhörande akustiska spegling, det sistnämnda i sin tur avhängigt högtalarens uppbyggnad/spridningegenskaper), kan även den variera kraftigt inom olika delar av den begränsningsyta som utgöres av bakomvarande vägg, i vilket sistnämnda fall man bör fokusera på att få så lika akustiska egenskaper som möjligt innan själva finliret med placering/positionering inledes.

Således kan ambitionen att placera högtalarna med precision innefatta många parametrar men om du med uttrycket precision menar att man lägger ner ett stort arbete på att optimera placeringen med hänsyn till alla variabler, ja då är jag med på resonemanget. :)

Till sist en allmän reflektion: Om man hör en tydlig skillnad vid en förflyttning om 25 cm enligt ett av dina alternativ, innebär det enligt ditt eget förmenande att ursprungsplaceringen är den optimala eller påvisar det bara att det blir tydliga skillnader?

Vidare: baffelsteget, högtalarens diffraktionsegenskaper, stereosystemfelen och så vidare – allt spelar in.

Med vänlig hälsning//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-26 10:04

Jag svarade 10 cm och med det tänkte jag att flyttas piP så långt från
bakvägg skulle jag direkt märka det. Åt andra håll är kanske inte lika kritiskt
och då skulle nog 25 cm vara mer troligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-11-26 10:05

BB skrev:Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader.

Ouch! Snart kommer väl någon dåre att börja sälja 'HiFi-kläder'. Kläder att bära när man lyssnar, för att få den perfekta upplevelsen.

Sorry OT.

/TygelBy

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-26 12:26

TygelBy skrev:
BB skrev:Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader.

Ouch! Snart kommer väl någon dåre att börja sälja 'HiFi-kläder'. Kläder att bära när man lyssnar, för att få den perfekta upplevelsen.

Sorry OT.

/TygelBy

För en trevlig diffusion:

Bild

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-11-26 12:28

Valde 25 cm för att det står hörs tydligt i frågan. Kanske skulle kunna detektera skillnad på 10 cm förflyttning också men är inte helt säker...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-26 12:37

TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

Tyg-el-By :)

Du kan få tjacka en hifikostym för 495 papp :) Jättefint :D Vill du ha kostymen förtvättad i ormolja så betingar kalaset 895 papp :)

Snart introduceras de elektriska tygerna sk Tyg-el och då kan man simulera olika kläders akustiska egenskaper :) Man bygger in mikrofoner i tyget och feedbackar och skickar ut mot/med-ljud i olika fas. Då kan man fixa lite olika lägen på fjärren, vad sägs om ett bluesläge eller varför inte en operakostym, eller en infected mushroomströja :) Sen kan man välja matchande cyberglasögon :wink: Kanske nåt för Bill Gates nya operativ; Hasta la Vista babe 8)

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 12:42

TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

hehe.. Kanske något för dragons den?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-11-26 12:47

petersteindl skrev:
TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

Tyg-el-By :)

Du kan få tjacka en hifikostym för 495 papp :) Jättefint :D Vill du ha kostymen förtvättad i ormolja så betingar kalaset 895 papp :)

Snart introduceras de elektriska tygerna sk Tyg-el och då kan man simulera olika kläders akustiska egenskaper :) Man bygger in mikrofoner i tyget och feedbackar och skickar ut mot/med-ljud i olika fas. Då kan man fixa lite olika lägen på fjärren, vad sägs om ett bluesläge eller varför inte en operakostym, eller en infected mushroomströja :) Sen kan man välja matchande cyberglasögon :wink: Kanske nåt för Bill Gates nya operativ; Hasta la Vista babe 8)

Väl mött :)
PS

Aahh, strålande! Kan jag då få en 'Tyg-el'-kostym med ett 'TYST'-läge som jag kan ha när jag är ute och reser(flyger)? Kanske en 'Flyg-Tyg-el'? Det hade jag betalat mycket pengar för. :-)

/TygelBy

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-26 17:25

De står där de får plats och ser snygga ut, det vill säga alltför långt i sär och för nära väggen. Flyttar jag ut dem 25 cm så hörs definitivt skillnaden, till det bättre. Det konstiga är att de har en förmåga att av sig själva promenera tillbaka närmare väggen igen.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-26 17:36

jonasp skrev:Jag svarade under 10 mm. Är extremt noga att avståndet till högtalarna är detsamma från mitten av soffan. Även väldigt petig med invinklingen och att de står lika långt isär (att triangeln inte är "skev").

Tänker likadant, men hur vet man att det blir rätt? Finns det inte en risk att en flyttning på ca 10 cm gör att det låter annorlunda, men mer "rätt", fast det uppfattar man inte efter som man redan är övertygad om att den första placeringen (innan flyttningen) är "den rätta".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-26 18:08

Intressant utfall, men lite fler svara vore trevligt. Tack BB för utläggningen. Visst har du rätt på många sätt. Ville inte snäva in för mycket utan låta olika tolkningar komma fram i kommentarerna istället.

Inte många svar som rör vilken metod man använt för att placera rätt. I synnerhet de som svarat mindre än 10 mm skulle det vara intressant att veta vilken metod som ni använt för att hitta den ultimata placeringen. Fyll gärna på!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-26 18:27

Jag vill kunna lyssna i hela rummet så då tycker jag inte det är så himla petigt var de står. Som de står nu, inte alls enligt nån regelbok, låter det hyfsat överallt men absolut bäst om jag sitter i ett hörn i rummet. Min s k sötpunkt är alltså inte alls mittemellan högtalarna och 22,5% invinkling eller vad det nu ska vara.

Utan alltså i ett av hörnen. Där bereder perspektivet ut sig över hela väggen och en bit bakåt, basen är fast och fin och frekvensgången jämn.

Det var väl märkligt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-26 18:31

Mina högtalare har låg spridning så jag svarade 5 cm detta gäller främst rotation och förändringar utåt i sidled. Att flytta högtalarna bakåt skulle man nog kunna göra ca 25 cm utan att jag märker något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-26 21:28

prolinn skrev:Intressant utfall, men lite fler svara vore trevligt. Tack BB för utläggningen. Visst har du rätt på många sätt. Ville inte snäva in för mycket utan låta olika tolkningar komma fram i kommentarerna istället.

Inte många svar som rör vilken metod man använt för att placera rätt. I synnerhet de som svarat mindre än 10 mm skulle det vara intressant att veta vilken metod som ni använt för att hitta den ultimata placeringen. Fyll gärna på!

Jag vill tacka Prolinn för startandet av denna tråd. :!: Detta är faktiskt en av de saker det slarvas mycket med, enligt min erfarenhet. Nogrannheten vid högtalareinstallation är mycket viktigt.

Jag kan också hålla med BB till fullo här, beroende hur direktstrålande dina högtalare är. Jag tror också att en skillnad på betydligt mindre än fem centimer skulle upptäckas vid ett blindtest.

Sedan är det så att vissa konstruktioner är optimerade för att låta bra vid en viss placering av högtalaren- detta för att de olika registren skall komma ibalans, dvs. grundtoner och övertoner skall höra ihop korrekt. Högtalarens sk. targetkurva- som den är optimerad för.

Men- jag vill tillägga att samma, noga uppsatta högtalare på exakt samma ställe kan låta helt annorlunda med ett annat delningsfilter och annan resulterande frekvensgång. Då måste man justera om högtalaren för att få ett bra resultat.
Det går också enligt min mening att konstruera högtalare som låter nästan identiskt- även om de står 30 cm annorlunda. Det hela beror enligt mig på samspelet mellan högtalarens konstruktion, delningsfiltrets konstruktion, invinklingen, avståndet till den bakomliggande väggen, väggens reflektionsgrad, rummets symmetri samt huruvida man vill att stereosystemets inneboende tillkortakommanden skall komma fram eller nästan försvinna, för att ett öppet fönster skall träda fram i ljudbilden.

Någonstans vid 23 grader ligger det, enligt vetenskapliga tester, om jag inte minns fel- vilket innebär att avståndet mellan högtalarna blir något kortare sinsemellan än mellan högtalare-lyssnare.

Jag kan nog hålla med om Prolinn litet här 8O - eftersom man vid linn-istallationer, med rätta justerar högtalaren med precision ned till mindre än en centimeter. Detta beror ( har jag förstått i efterhand,) att den önskade klangbalansen i en given konstruktion är optimerad vid en punkt. Detta för att grundtoner och övertoner skall hamna i rätt balans till varandra, och därigenom uppattas som naturligt återgivna. Vid rätt placering går det då lätt att tydligt uppfatta melodislingor i tex. basområdet- just för att grund och övertoner är exakt i balans.
Denna punkt ser olika ut i olika rum med samma högtalare, beroende på ovanstående parametrar (betongväggar?, träväggar? symmetri i rummet?).

Detta har du säkert märkt själv, prolinn, eftersom just du verkar ha stor erfarenhet av just installation av linnhögtalare.Något min källa som jobbat hos linn också har.

Och- här kan jag faktiskt ge linn rätt- placeringen av högtalaren är något som nästan alltid negligeras, även av audiofiler med anläggningar i miljonklassen.* Synd bara att man inte använder vinkeln 22-24 grader, vilket gör att kompromisser måste göras med "öppet fönster" idealet- med linnhögtalare.

*Härmed vill jag också ha sagt att vinkeln på 22-24 grader* mellan högtalarna är något som troligen behövs för att ett "öppet fönster" skall kunna återges utan större systemfel. Men- då måste högtalarna också vara konstruerade för det, vilket sällan är fallet.
Exempel på sådana högtalare där man tänkt på vinkeln är tex Ino:s alster, samt NHT.

*Men detta kan säkert IÖ utveckla betydligt mera än jag- det är ju han som genom banbrytande forskning redan på 70-talet kom fram till detta.
Senast redigerad av Richard 2010-02-12 20:49, redigerad totalt 5 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-26 21:31

Just nu rör sig mina högtalare från och till obestämda platser i rummet. 8)

Och de låter olika varje gång. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-26 21:40

Sån här borde väl vara lämplig...
Bild
(laserinterferometer)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-11-26 21:45

Om nu högtalarna måste placeras med centimeterprecision, hur exakt måste då lyssnarens huvud monteras?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-26 21:56

Lämpligen med mikrometerprecision.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 21:59

Jag kommer att marknadsföra denna hiendgadget som med råge kommer att tillföra dig oanade höjder i musiklyssningen.

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-26 22:01

Pris ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 22:04

En normal årslön!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-26 22:05

Högtalarna placeras med 1cm precision. Tex så vill man ju helst inte att ena högtalaren vinklas in mer än 1cm mindre än den andra. Lyssnaren placeras utan någon precision alls. Han får befinna sig varsomhelst. Det är min filosofi och jag tror att det finns fog för den.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-26 22:05

Richard skrev:
prolinn skrev:Intressant utfall, men lite fler svara vore trevligt. Tack BB för utläggningen. Visst har du rätt på många sätt. Ville inte snäva in för mycket utan låta olika tolkningar komma fram i kommentarerna istället.

Jag vill tacka Prolinn för startandet av denna tråd. :!: Detta är faktiskt en av de saker det slarvas mycket med, enligt min erfarenhet. Nogrannheten vid högtalareinstallation är mycket viktigt.

Jag kan också hålla med BB till fullo här, beroende hur direktstrålande dina högtalare är. Jag tror också att en skillnad på betydligt mindre än fem centimer skulle upptäckas vid ett blindtest.

Sedan är det så att vissa konstruktioner är optimerade för att låta bra vid en viss placering av högtalaren- detta för att de olika registren skall komma ibalans, dvs. grundtoner och övertoner skall höra ihop korrekt. Högtalarens sk. targetkurva- som den är optimerad för.

Men- jag vill tillägga att samma, noga uppsatta högtalare på exakt samma ställe kan låta helt annorlunda med ett annat delningsfilter och annan resulterande frekvensgång. Då måste man justera om högtalaren för att få ett bra resultat.
Det går också enligt min mening att konstruera högtalare som låter nästan identiskt- även om de står 30 cm annorlunda. Det hela beror enligt mig på samspelet mellan högtalarens konstruktion, delningsfiltrets konstruktion, invinklingen, avståndet till den bakomliggande väggen, väggens reflektionsgrad, rummets symmetri samt huruvida man vill att stereosystemets inneboende tillkortakommanden skall komma fram eller nästan försvinna, för att ett öppet fönster skall träda fram i ljudbilden.

Någonstans vid 24 grader ligger det, enligt vetenskapliga tester, om jag inte minns fel- vilket innebär att avståndet mellan högtalarna blir något kortare sinsemellan än mellan högtalare-lyssnare.

Jag kan nog hålla med om Prolinn litet här 8O - eftersom man vid linn-istallationer, med rätta justerar högtalaren med precision ned till mindre än en centimeter. Detta beror ( har jag förstått i efterhand,) att den önskade klangbalansen i en given konstruktion är optimerad vid en punkt. Detta för att grundtoner och övertoner skall hamna i rätt balans till varandra, och därigenom uppattas som naturligt återgivna. Vid rätt placering går det då lätt att tydligt uppfatta melodislingor i tex. basområdet- just för att grund och övertoner är exakt i balans.
Denna punkt ser olika ut i olika rum med samma högtalare, beroende på ovanstående parametrar (betongväggar?, träväggar? symmetri i rummet?).

Detta har du säkert märkt själv, prolinn, eftersom just du verkar ha stor erfarenhet av just installation av linnhögtalare.Något min källa som jobbat hos linn också har.

Och- här kan jag faktiskt ge linn rätt- placeringen av högtalaren är något som nästan alltid negligeras, även av audiofiler med anläggningar i miljonklassen.* Synd bara att man inte använder vinkeln 23-25 grader, vilket gör att kompromisser måste göras med "öppet fönster" idealet- med linnhögtalare.

*Härmed vill jag också ha sagt att vinkeln på 23-25 grader* mellan högtalarna är något som troligen behövs för att ett "öppet fönster" skall kunna återges utan större systemfel. Men- då måste högtalarna också vara konstruerade för det, vilket sällan är fallet.
Exempel på sådana högtalare där man tänkt på vinkeln är tex Ino:s alster, samt NHT.

*Men detta kan säkert IÖ utveckla betydligt mera än jag- det är ju han som genom banbrytande forskning redan på 70-talet kom fram till detta.

Har du kanske också någon idé om hur man på ett rimligt snabbt sätt hittar den bästa placeringen? :wink:

Trevligt också att du kan ge Linn cred för deras idoga propagerande för en noggrann injustering/anpassning av högtalarna i rummet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 22:42

RogerJoensson skrev:Om nu högtalarna måste placeras med centimeterprecision, hur exakt måste då lyssnarens huvud monteras?

Nja, det behöver inte bli samma sak. T ex med mina högtalare så kan det bli rätt så stor skillnad på fokus när man vrider lite, men när det väl är rätt så kan jag sitta eller ligga utan problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2008-11-27 00:05

Med mina elektrostater kraftigt invinklade så måste jag sitta i mitten mitt i sweetspot +- ca 5cm i sidled :D .
Mycket egoistiska högtalare om jag har dem vinklade så.

Men om man skall ha fest så är det bara att vinkla ut dem.Visserligen så tappar man då precisionen något men får en bred ljudbild.

Användarvisningsbild
lennartj

Låter och ser bäst och naturligast ut så här

Inläggav lennartj » 2008-11-27 01:14

Vita högtalare med svarta absorbenter, vit vägg och värmeelement, svart fönsterbänk och platt-teve.
Högtalarna står utmed långväggen, den närmast sidovägg är 75 cm från, vilket stämmer någorlunda med konstruktörens intentioner.
Invinkling och avstånd från bakvägg är ju bekvämt nog fastställda i konstruktionen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-27 01:18

90 cm från bakväggen, 45 cm från sidoväggen till mitten av diskanten. Högtalarna avlyssnas med 1,18 gånger avståndet mellan diskanterna. Rätt kraftigt invinklade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-27 08:31

RogerJoensson skrev:Om nu högtalarna måste placeras med centimeterprecision, hur exakt måste då lyssnarens huvud monteras?

högtalarnas placering har mest att göra med hur det spelar på rummet, slår an resonanser och reflekterar. lyssningsposition är inte lika kritiskt i min mening.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-27 09:07

CODY skrev:
jonasp skrev:Jag svarade under 10 mm. Är extremt noga att avståndet till högtalarna är detsamma från mitten av soffan. Även väldigt petig med invinklingen och att de står lika långt isär (att triangeln inte är "skev").

Tänker likadant, men hur vet man att det blir rätt? Finns det inte en risk att en flyttning på ca 10 cm gör att det låter annorlunda, men mer "rätt", fast det uppfattar man inte efter som man redan är övertygad om att den första placeringen (innan flyttningen) är "den rätta".

Det beror ju på vilken testmetod du använder för att pröva ut rätt placering. Men någon grundläggande idé om hur det skall gå till bör man ju ha annars kan man ju hålla på och möblera om lyssningsrummet i åratal och leta fel. Och det vill man ju inte.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-11-27 09:23

subjektivisten skrev:

Nja, det behöver inte bli samma sak. T ex med mina högtalare så kan det bli rätt så stor skillnad på fokus när man vrider lite, men när det väl är rätt så kan jag sitta eller ligga utan problem.

Jo tack, det kan jag också, men inte någonsin har jag varit med om att det låter i närheten likadant...

Reflexmönstrena påverkas ju av allt som finns i rummet, var/hur man sänder ut ljudet och var/hur man tar emot det. Det krävs ett stort mått av förutfattad övertygelse om man ska kunna bortse från detta faktum... T ex brukar det låta rejält annorlunda om man lutar sig bakåt och lägger huvudet mot soffans ryggstöd än om man sitter rakt upp. (Det handlar bl a om reflexer, absorbtion och avskärmning). Det borde rimligtvis vara det samma om man ligger i soffan, där man dessutom borde få rätt stora problem att avkoda stereoinformationen på liknande sätt som när man sitter upp och lyssna på formelkorrekt position.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-27 11:34

Inga problem med det.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-29 20:13

bump (för att få några fler att rösta)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-29 20:14

Högtalarna står där de får plats, dock med inbördes lika avstånd till begränsningsytor, och i enlighet med tillverkarens rekommendationer.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-29 22:56

subjektivisten skrev:Dom står ganska perfekt inom 1,18 triangeln och på rätt avstånd från väggarna enligt Öhmans ritning.

Beräknar IO utifrån bredd/längd/höjd endast eller tar han även hänsyn till akustik? (tex material i vägg/golv och akustikfix)
Dvs kan han beräkna utan att se rummet live?

Vad är 1.18 triangeln? Tex varför just 1.18...
subjektivisten skrev:90 cm från bakväggen, 45 cm från sidoväggen till mitten av diskanten. Högtalarna avlyssnas med 1,18 gånger avståndet mellan diskanterna. Rätt kraftigt invinklade.

Hoppas kunna få ett dedikerat musikrum så detta är av synnerligen intresse.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 03:53

Ingvar har varit här.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-30 08:36

berätta mer -lyssnar han sig fram eller beräknar?
1.18 är det unikt för ditt rum eller genrellt... framtaget med lyssning eller beräkning av ditt rum...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-30 09:20

Nu har jag lekt lite paa och fann ett inlägg jag minns i ämnet:

IngOehman skrev:
paa skrev: Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?

Kapitel 1

Det skulle jag kunna göra, men jag avstår (ett litet tag...).

Däremot kan jag svara på en liknande fråga redan här i början av inläget - nämligen frågan om vad som är mitt huvudsakliga skäl till att tycka att standarden borde skrivas om för att vara någonting i närheten av 23 grader:

Svar: Skälet är att man kan konstatera att det är den vinkeln som folk mer eller instinktivt väljer! :P

Därtill kan man konstatera att praktiskt taget samma vinkel väljs - oavsett om inspelningarna gjorts så bra som möjligt för att avspelas med helt andra vinklar! :o
Det styrker som jag ser det argumentet för en standard om just +/- 23 grader sisådär. Det tycks inte finnas någon kompatibilitetsvägning man behöver ta hänsyn till. :o

Eftersom studier av vårt sätt att välja stereoöppningsvinkel i ännu högre grad (läs: med mindre variationer) stämmer in på de människor som arbetar med att skapa musiken är det dessutom oerhört vanligt att musiken som finns att köpa faktiskt har producerats för att avspelas med just den vinkeln. :P

Det är nästan ett ännu starkare skäl, eftersom det är ett rationellt skäl att välja vinkeln som en standard för dem som inte bryr sig om att testa alls. Det är ju helt enkelt så som musiken har producerats.

Nåväl, det är alltså ett konstaterande av hur musiklyssnare liksom musikproducenter väljer som gör att jag förespråkar en ny smalare standard för högtalaruppställningen (som SJÄLVKLART ingen som inte vill behöver följa! Lika lite som någon har behövt följa +/- 30 grader).

Kort sagt: Allt vi känner om saken kan sammantaget användas som ett argument för att specificera stereoöppningsvinkeln på ett nytt sätt som är mera verklighetsförankrat än de +/- 30 grader som praktiskt taget ingen möblerar med.

Slut kapiten 1

Kapitel 2

Men! Det tidigare nämnda kan i sin tur skapa en massa nya intressanta frågor om orsakerna! :P De nya frågorna är inte viktiga för standardiseringsfrågan, med definitivt som bränsle till kunskapsjakten!

Att kunna förutsäga är ANVÄNDBART, men även att veta varför förutsägelsen fungerar är KUL! 8)

Så förvisso är det intressant att ta reda på vad det beror på att folk i snitt tycks välja någonting i närheten av +/- 23 grader, men det är inte nödvändigt för att man skall kunna ta beslut om en bättre standard.

Jag tror det finns ett antal samverkande skäl till att väldigt många väljer vinklar om just +/- 23 grader (eller +/- 22,5 grader kanske), men att ett avgörande svar på vilken som är viktigare än de andra är nästan omöjlig att nå. :(
Ett av skälen till det är att det med största säkerhet är individuellt! :o

För att försöka finna svaret på frågan har jag i väldigt liten utsträckning anlyserat problemet kliniskt analytiskt (läs; audiologiskt), men i väldigt hög utsträcking har arbetat med kartläggningar av upplevelser (läs; psykoakustiskt). Inte minst vad avser geometriska distorsioner och fokala brister, klangmodulationer som funkion av position, och liknande.

Några saker jag kan nämna utan att göra anspråk på att kunna ge ett entydligt svar på frågan är att jag sett att vissa ljudbildsvinkar är känsligare och uppvisar större rumsliga förvrängningar än andra när man når de större bredderna, och dessa får man extra mycket information ut av att studera! :P

Dessa vinklar är de som tycks vara mest benägna att skadas som funktion av vinkeln mellan högtalarna. För att inte förvirra alltför mycket anger jag i det fäljande de känsliga vinklarna inte i grader, utan i procent av hela öppningsvinkeln. De känsligaste riktningarna är de vi hittar ~26 % från ena högtalaren, 50% från samma högtalare och ~74% från den.

(I praktiken bara två vinklar kan man säga, eftersom ~74% från den ena = ~26% från den andra.)

Följande påverkas tydligt:

1. Linjäriteten i en horisontell rörelse.
Vid stora högtalaravstånd rör sig en jämnt amplitud- eller tidspanorerad signal i ojämn hastighet mellan högtalarna, och detta fenomen växer kraftigt när man passerar +/-25 grader. Felet är som störst vid 50%,

2. Fokus i olika delar av ljudbilden.
Vid stora högtalaravstånd skadas upplevd fokus som funktion av horisontell position i ljudbilden. Felet är som störst vid cirka 26 och 74%, men kan när det finns ett redan existerande ofokus i inspelnngen verka stiga även vid 50%, men det är ingen äkta ofokus, utan bara en "förstoring" av den fokus som finns på inspelningen. Denna effekt ökar när man passerar ungefär 30 grader, men den tycks ha ett maximum även vid undefär 20 grader mellan högtalarna!

3. Höjdupplevelse i olika delar av ljudbilden.
Ju bredare man har mellan högtalarna desto mer tycks ljudbildens mitt vilja lyfta, givet att ingen kompensation finns i avspelningen. Även denna effekt är som värst vid 50% alltså. Effekten stiger ganska proportionellt mot högtalarvinkeln, men påverkas även kraftigt av reflexioner från rummet. Upp till ungefär +/- 25 grader tycks effekten MED kompensation kunna stävjas. Även denna effekt verkar ofta uppvisa sig lite extra när öppningsvinkeln är 20 grader eller strax därunder. :?

4. Upplevelse av ett falskt djup - både adderat och subtraherat) och i viss mån även andra falska rumsdimensioner i delar av ljudbilden.
Ju bredare avståndet är mellan högtalarna, desto större tycks djupinformationen (inspelad lika) bli varierad mellan olika horisontella riktningar. Värst fel blir det i mitten av ljudbilden, men det tycks även hända underliga saker mycket nära respektive högtalre.
Dessa fel uppträder kraftfullt både vid högtalarbredder över +/- 30 grader och vid mycket små högtalarbredder. Nedåt +/- 15 grader växer de påtagligt. Felen yttrar sig ganska olika beroende på om man använder amplitud- eller tidsskillnadsupptagningar, men i båda fallen är de stora vid små och vinklar mellan högtalarna.

5. Upplevelse av klangförändringar över ljudbilden.
Ju bredare avståndet är mellan högtalarna, desto större tycks klangen ändra sig över ljudbiden. Extra stora problem tycks även finnas vid knappa +/-20 grader och vid mycket små högtalarvinklar. Det senare gäller endast för amplitudskillnadsupptagningar. Minsta möjliga klangskillnader mellan olika riktningar i ljudbilden tycks finnas vid vinklar mellan 22 - 28 grader.

6. "Själva bredden" på ljudbilden.
Ljudbildens bredd är av naturliga skäl till stor del proportionell mot avståndet mellan högtalarna. Mera bredd ger mera bredd! Detta är en faktor som gör att man vill placera högtalarna brett!

Ser man till den sammanlagda effekten av de sex nämnda punkterna (det finns ett tiotal effekter ytterligare, men de är allihopa harmlösare än de nämnda) så kan man konstatera att punkt sex ensam talar för breda placeringar, medan de andra talar emot (och vissa av dem talar dessutom emot smala placeringar eller placeringar på 20 grader och strax därunder :? )!

Så - när de andra (1-5) punkternas negativa effekter börjar dominera har man nått den öppningsvinkel som ger "minsta möjliga" totalbrister*, förutsatt att de negativa effekterna växer snabbare än högtalarbredden, och det visar alla studier att det gör de nog tveklöst, tycks det.

Vilken vinkel det blir till sist beror förstås på vem som lyssnar! 8)

Valet blir helt subjektivt och styrs av vilka egenskaper man (medvetet eller undermedvetet) värderar högre än andra. Eftersom flera av egenskaperna är liksom synkroniserade (vid liknande vinklar uppstår flera problem samtidigt) tycks den personlig preferensen dock rätt så sällan leda till stora skillnader mellan olika personer, av föredragen vinkel. :P

Vh, iö

- - - - -

*Och brister betyder här "upplevd kvalitetsbrist" och ingenting annat.

PS. Här kommer en skrämmande tanke: Jag kan faktiskt tänka mig att dippen i IACC är till viss del kan vara kopplad till problemen vid vinklar strax under de som rent praktiskt har visat sig vara föredragna! Jag utesluter alltså inte att den vinkel som de flesta väljer kan vare en som ligger i uppförsbacken strax utanför IACC-dippen! 8O Och detta av goda skäl!

Problemet med den gängse definitionen på IACC är ju att den är enkel och matematisk, och inte alls baserad på några psykoakustiska grundkunskaper. När jag gjorde de egna kartläggningarna av IACC-egenskaperna hade jag en annan alldeles egen formel för att kalkylera IACC - och i min formel valde jag att väga IA-tid på ett sätt som placerade mina IACC-dippar lite vidare isär än Ken Kantor och andra fått fram.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-30 10:02

Intressant, men inget direkt rakt svar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-30 10:36

Det var det bästa jag kunde få fram med sökmotorn.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-30 10:41

Vi får se vad subben och IÖ har att säga. Frågan var väl om de lyssnade sig fram till placeringen eller om de mätte(?) och om jag fattade sporten rätt även om IÖ har någon åsikt om hur praktiskt användbart det är att lyssna sig fram till den bästa positionen?

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-30 12:35

@prolinn: Bra initiativ :) . Många skulle bli riktigt förvånade om de lade ner mer tid på placering av högtalarna (och andra akustikåtgärder).

Röstade på 10cm-alternativet men troligtvis skulle jag höra skillnad på mindre förändringar. Nu är rummet lite bristfälligt "treatat" men kommer så småningom att behandlas/optimeras (inom rimliga gränser/dvs inte flytta väggar, bygga om golv etc).

Jag har placerat högtalarna enligt "1.18-doktrinen" med invinkling/toe-in så att en "stråle" från respektive diskant skär varandra ca en halvmeter från mitt ansikte. Högtalarna står ca en meter från bakväggen och ca en halvmeter från diskant till sidovägg.

Har haft ett par gamla bomullstygsöverdragna skumgummimadrasser hängande på respektive sidovägg för att de har varit "ur vägen" där i brist på annat förvaringsställe. Jag har labbat lite med placeringen för att eventuellt kunna tämja "första-reflexen" med dem. För ett par veckor sedan var Peter Steindl och OlA-68 på besök och Peter (och Ola) föreslog genast korrinering av madrassernas placering. Jag flyttade fram madrasserna (närmare lyssningspositionen) vilket gjorde stor skillnad på ljudet. Alltså, det är mycket mer än högtalarnas placering som påverkar ljudet men sammantaget så har "akustikåtgärder" av alla slag stor betydelse. Jag är dock väldigt okunning på området och ska när ekonomin och tiden tillåter be om hjälp med akustikplaneringen av IÖ eller Lindroos.

Jag läste IÖ:s fina genomgång ovan men störde mig lite på att han skriver "+/- 23 grader". +/- 23 grader är ju ett fasligt stort spann 8O . Det borde väl stå "23 grader +/- ett par grader", eller?? Är jag ute och cyklar?? :oops: Snälla rätta mig om jag har fel.

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 13:00

prolinn skrev:Intressant, men inget direkt rakt svar.

Det var ju precis det de var.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-30 13:45

subjektivisten skrev:

Så du tycker IÖs utläggning (från en annan tråd) var ett direkt svar på frågan om hur dina högtalare placerades hemma hos dig? Jag skulle vilja hävda att det är ju fritt för dig att tycka det men att språkligt blir det mycket orginellt. ;)

F ö gissar jag att ni mätte och sedan lyssnade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-30 14:11

stefanolo skrev: Jag läste IÖ:s fina genomgång ovan men störde mig lite på att han skriver "+/- 23 grader". +/- 23 grader är ju ett fasligt stort spann 8O . Det borde väl stå "23 grader +/- ett par grader", eller?? Är jag ute och cyklar?? :oops: Snälla rätta mig om jag har fel.

/stefan

Om man tänker sig att man inför ett plan som går rakt igenom huvudet och delar människan symmetriskt i en höger och en vänsterhalva så får man ett plan som kallas för medianplanet eller det mediana sagittalplanet och dess riktning går rakt framåt och således även rakt bakåt. Origo sätts i huvudets mittpunkt. Nu kan man definiera planets riktning rakt fram som 0-gradersrikningen och rakt bakåt som 180 grader. Då kan den ena högtalarpositionen definieras med en positiv azimutvinkel och den andra högtalarens position med en negativ azimutvinkel i förhållande till medialplanets 0-gradersriktning. Azimutvinkeln är den horisontella vinkeln från medianplanet. Sätts högtalarna på 23 grader från medianplanet så blir högtalarnas position + 23 grader respektive - 23 grader. Man brukar då skriva +/- 23 grader. Man skulle iof även kunna säga 23 grader och 337 grader men det är normalt inte så man anger symmetriska vinklar där symmetrin är runt medianplanet. Man kan även definiera dessa azimutvinkelförkjutningar som plan. Då kallas ett sådant plan på engelska för "the Azimuthal Sagittal plane".

Det är lite komplicerat att beskriva det hela i ord :) Jag hoppas du förstår.

För övrigt tror jag att Ingvars spann är från +/- 22 grader till +/- 23 grader d v s spannet är 1 grad på respektive högtalare. Det kan även skrivas som +/- 22,5 grader med tolerans på +/- 0,5 grader om man verkligen vill böka till det :) Men är man teknolog så är man.

Jag själv använder oftast annan vinkel d v s beroende på högtalare så kan jag sätta mig närmare högtalarna och därmed öka vinkeln eller längre ifrån för att minska vinkeln. Jag återkommer så småningom i detta spörsmål också :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 14:26

Naqref™ skrev:Så du tycker IÖs utläggning (från en annan tråd) var ett direkt svar på frågan om hur dina högtalare placerades hemma hos dig? Jag skulle vilja hävda att det är ju fritt för dig att tycka det men att språkligt blir det mycket orginellt. ;)

Ahh, jag uppfattade det som han inte tyckte det förklara 1,18 "standarden".

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-11-30 14:28

Jag har placerat efter 1:1,18 med hjälp av talmeter. Precisionen är väl inom 10 cm, men jag vet inte om jag kan höra skillnad. Planlösningen påverkar var 1:1,18 passar in tillsammans med möblerna. Jag har sett till att ha symmetri för högtalarna vad gäller öppningar, väggmaterial och dämpskivor. Inget av röstningsalternativen passar riktigt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-30 14:36

Nån som har erfarenhet av George Cardas' formler?

http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-30 15:08

JanBanan skrev:Nån som har erfarenhet av George Cardas' formler?

http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

De har högtalarna längre från väggarna än vad vi normalt har. Vilka är då vi? Jo, det är alla oss med mycket mindre rum än vad man normalt har som hi-end köpare i USA.

Rummets storlek kommer att inverka på placeringen.

I rum med Europeisk normalstandard så är rumsellipsen en utmärkt tumregel för placering av fristående högtalare. Som jag bedömer det är det Ingvars bästa contribution till ljudåtergivning. Jag vet inte om IÖ har kommit på det själv men jag har inte sett det från någon annan. Dock bedömer jag det som svårt med rumsellipsen i för stora rum om man samtidigt vill uppnå lyssningsvinkeln +/- 22.5 grader. Då får man gå längre från väggar och samtidigt få mindre stöd d v s positiva reflexer från väggar och man minskar påverkan från negativa reflexer.

De amerikanska Hi End Högtalarnas basåtergivning blir istället annorlunda dimensionerat. En högtalare som är dimensionerad för jättestora rum blir lätt bastung i små rum.

MvH
PS

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-30 15:14

subjektivisten skrev:Ahh, jag uppfattade det som han inte tyckte det förklara 1,18 "standarden".

Oki! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-30 17:55

sportbilsentusiasten skrev:berätta mer -lyssnar han sig fram eller beräknar?
1.18 är det unikt för ditt rum eller genrellt... framtaget med lyssning eller beräkning av ditt rum...

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Ahh, jag uppfattade det som han inte tyckte det förklara 1,18 "standarden".

Är alltså högtalarna placerade genom att mäta fram rätt position med tumstock där måtten bestämts med hjälp av en tumregel?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 18:51

Nej men en bra startpunkt för hitta rätt placering.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-30 19:19

sportbilsentusiasten skrev:
subjektivisten skrev:Dom står ganska perfekt inom 1,18 triangeln och på rätt avstånd från väggarna enligt Öhmans ritning.

Beräknar IO utifrån bredd/längd/höjd endast eller tar han även hänsyn till akustik? (tex material i vägg/golv och akustikfix)

subjektivisten skrev:90 cm från bakväggen, 45 cm från sidoväggen till mitten av diskanten. Högtalarna avlyssnas med 1,18 gånger avståndet mellan diskanterna. Rätt kraftigt invinklade.

23 grader är den kompromiss som ger den största chansen till ett "öppet fönster" till inspelningen. Vid andra avstånd finns det risk för att denna förmåga blir försämrad- pga de inneboende stereosystemfelen, eftersom 2-kanals återgivning är en kompromiss.

Så är det kortfattade svaret- om jag fattat IÖ rätt. ( Som var först i världen att undersöka detta ).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-30 22:30

Tack för feedback. Nu har jag koll på procenten :wink:
Hur är det då med avstånd till bak/sidovägg då...samt toe-in?
Lyssna, mäta eller beräkna. Om en blandning några utgångsvärden...o var börjar ni? Beräkna eller?

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-12-01 00:26

petersteindl skrev:
stefanolo skrev: Jag läste IÖ:s fina genomgång ovan men störde mig lite på att han skriver "+/- 23 grader". +/- 23 grader är ju ett fasligt stort spann 8O . Det borde väl stå "23 grader +/- ett par grader", eller?? Är jag ute och cyklar?? :oops: Snälla rätta mig om jag har fel.

/stefan

Om man tänker sig att man inför ett plan som går rakt igenom huvudet och delar människan symmetriskt i en höger och en vänsterhalva så får man ett plan som kallas för medianplanet eller det mediana sagittalplanet och dess riktning går rakt framåt och således även rakt bakåt. Origo sätts i huvudets mittpunkt. Nu kan man definiera planets riktning rakt fram som 0-gradersrikningen och rakt bakåt som 180 grader. Då kan den ena högtalarpositionen definieras med en positiv azimutvinkel och den andra högtalarens position med en negativ azimutvinkel i förhållande till medialplanets 0-gradersriktning. Azimutvinkeln är den horisontella vinkeln från medianplanet. Sätts högtalarna på 23 grader från medianplanet så blir högtalarnas position + 23 grader respektive - 23 grader. Man brukar då skriva +/- 23 grader. Man skulle iof även kunna säga 23 grader och 337 grader men det är normalt inte så man anger symmetriska vinklar där symmetrin är runt medianplanet. Man kan även definiera dessa azimutvinkelförkjutningar som plan. Då kallas ett sådant plan på engelska för "the Azimuthal Sagittal plane".

Det är lite komplicerat att beskriva det hela i ord :) Jag hoppas du förstår.

För övrigt tror jag att Ingvars spann är från +/- 22 grader till +/- 23 grader d v s spannet är 1 grad på respektive högtalare. Det kan även skrivas som +/- 22,5 grader med tolerans på +/- 0,5 grader om man verkligen vill böka till det :) Men är man teknolog så är man.

Jag själv använder oftast annan vinkel d v s beroende på högtalare så kan jag sätta mig närmare högtalarna och därmed öka vinkeln eller längre ifrån för att minska vinkeln. Jag återkommer så småningom i detta spörsmål också :)

MvH
Peter

TACK Peter!

Lysande beskrivet! Klart som korvspad! :D Det finns hopp även för en oteknisk jurist :wink: .

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-12-01 12:10

sportbilsentusiasten skrev:Hur är det då med avstånd till bak/sidovägg då...samt toe-in?
Lyssna, mäta eller beräkna. Om en blandning några utgångsvärden...o var börjar ni? Beräkna eller?

Avstånden till väggarna beror på högtalaren. Är det en högtalare som är gjord för att stå mot vägg blir basen för svag om den placeras in i rummet. Är det en högtalare som är gjord för att stå en bit in i rummet, så blir basen alldeles för dominant om den placeras för nära vägg. Seriösa tillverkare brukar rekommendera en placering. Annars är det lyssna som gäller (eller frekvensgångsmäta).

En av många rekommenderad (och som jag också använder) invinkling av högtalarna är såpass mycket att man från lyssningslpats knappt kan skönja högtalarnas yttersidor. Man vinklar alltså in dem så att man ser rakt på fronten - och sedan vinklar man en aning till. Alltså betydligt större invinkling än vad som allmänt rekommenderas i hifi-press m.m.

Om jag förstått det rätt så vinner man framförallt ett större sweet spot. (Vilket man också gör!)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
tinnitus

Högtalarplacering

Inläggav tinnitus » 2009-01-26 11:59

MechaelG skrev:

En av många rekommenderad (och som jag också använder) invinkling av högtalarna är såpass mycket att man från lyssningslpats knappt kan skönja högtalarnas yttersidor. Man vinklar alltså in dem så att man ser rakt på fronten - och sedan vinklar man en aning till. Alltså betydligt större invinkling än vad som allmänt rekommenderas i hifi-press m.m.

Om jag förstått det rätt så vinner man framförallt ett större sweet spot. (Vilket man också gör!)

Jag har placerat mina pi60s enligt 1:1.18-principen, brett isär och tätt intill bakväggens AKO-dämpare. Även
sidoreflexerna tas med AKO.
Jag har använt laservinkel och synen och fann att jag såg lite för mycket av utsidorna. Efter justering av bara några få mm av fronterna, utåt, fick jag faktiskt en mycket hörbar förändring av ljudåtergivningen, 2 mm plus ytterligare 2 mm. Så känsligt kan det alltså vara.

Användarvisningsbild
tinnitus

Precision vid placering av högtalare

Inläggav tinnitus » 2009-02-07 16:50

Jag trodde definitivt inte att det krävdes en sån precision. Jag puttade ut fronten ytterligare 1-1,5 mm
och fick en shock. :oops: :P Nu kan jag inte se ut-
sidorna med mindre än att jag flyttar huvudet 5 cm i
sidled och jag har fått en avsevärt bättre återgivning
av t ex flygeln och mycket annat. Härligt, att lyssna
igenom hela samlingen igen på ett nytt sätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Precision vid placering av högtalare

Inläggav Strmbrg » 2009-02-07 16:57

tinnitus skrev:Jag trodde definitivt inte att det krävdes en sån precision. Jag puttade ut fronten ytterligare 1-1,5 mm
och fick en shock. :oops: :P Nu kan jag inte se ut-
sidorna med mindre än att jag flyttar huvudet 5 cm i
sidled och jag har fått en avsevärt bättre återgivning
av t ex flygeln och mycket annat. Härligt, att lyssna
igenom hela samlingen igen på ett nytt sätt.

Nu blir du kanske arg, men det är inte mitt syfte (såklart).

Har du flyttat högtalarna 1,5 millimeter och hör en förändring?

Det kan jag inte tro på!

Hur kan du placera dej själv med den precisionen? Den lilla förändringen kräver väl åtminstone att du sitter med höronen i EXAKT samma läge före och efter flytten.

Visst, högtalar-flytten påverkar ju reflexionsmönstret i rummet, alldeles oavsett om du sitter exakt lika före och efter. Men jag vill ändå inte tro på't.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-07 19:05

Om man ändrar invinklingen med 1,5 mm så kan det nog vara hörbart. Men flytta den bakåt-framåt-sidorna kanske inte ger lika mycket.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-07 19:11

subjektivisten skrev:Om man ändrar invinklingen med 1,5 mm så kan det nog vara hörbart. Men flytta den bakåt-framåt-sidorna kanske inte ger lika mycket.

Ja, jag tänkte på det.

Det är väl åtminståne mer sannolikt att en vridning kan ge en förnimbar skillnad.

Men att det är mer sannolikt behöver ju inte betyda att det är speciellt sannolikt ändå, i absoluta termar alltså.

Liksom.

Men, men, jag är inte den som inte ger mej. :)
Att komma framåt kan betyda att man får ändra sej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-07 19:14

1,5 mm?

Hörde jag placebo? :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-07 19:14

Strmbrg, Testa med en låt som har en sångare i mitten, gärna bara sång. Ta sen och vinkla in dina högtalare lite och lyssna, sen vinkla mer och lyssna. Kan nog påstå att väldigt små invinklingar kan ge stor skillnad i fokus t ex. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-07 19:24

subjektivisten skrev:Strmbrg, Testa med en låt som har en sångare i mitten, gärna bara sång. Ta sen och vinkla in dina högtalare lite och lyssna, sen vinkla mer och lyssna. Kan nog påstå att väldigt små invinklingar kan ge stor skillnad i fokus t ex. :D

Ja, jo.

Jag hörde mer påtaglig skillnad på vinkeln tidigare, när jag hade lådhögtalare.

Numera låter det ju lika illa hur jag än gör! Ganska befriande faktiskt!

Nä, nu börjar jag bli lite "salongs-"...
Ska ner till centrum å käka förlovningsdags-middag ikväll.
Alltså, det är inte förlovning idag, men det är det datumet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-07 19:50

Säkert? Jag har testat på elektrostater och det förändrar sig rejält. Dipoler är kanske inte lika känsliga?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-07 23:23

Elektrostater plägar vara dipoler.

Det handlar väl mest om spridningen. Mina dipoler delar vid 600Hz, så diskanten har rimligen ganska god spridning.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-02-08 05:50

jag har köpt 2 st abb-robotar som jag har för att placera högtalarna, jag brukar placera dom med 3-4nm precision, om nån har gått framför högtalarna så måste jag flytta dom tillrätta igen för då låter det inte bra längre. 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2009-02-09 00:52

BB skrev den 26 november:

Och då kommer vi in på ett intressant sidospår. Har man exempelvis direktstrålare så kan jag lova dig att en vridning om bara någon/några få millimeter är tydligt hörbar. Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader. Av tämligen lätt insedda skäl…

Detta STRMBRG är helt i överenstämmelse med min precision
med de sista 1,5 mm och den klart märkbara förändring
av hela återgivningen som jag talar om. Rätta mig gärna
om han har fel.

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2009-02-09 01:09

Förtydligande:

STRMBRG skrev:
Har du flyttat högtalarna 1,5 millimeter och hör en förändring?

Det kan jag inte tro på!

Hur kan du placera dej själv med den precisionen? Den lilla förändringen kräver väl åtminstone att du sitter med höronen i EXAKT samma läge före och efter flytten.

Visst, högtalar-flytten påverkar ju reflexionsmönstret i rummet, alldeles oavsett om du sitter exakt lika före och efter. Men jag vill ändå inte tro på't.

Det enda som jag gjorde var att ändra vinkeln på båda
högtalarna med ytterligare 1,5 mm och därefter place-
rade mig i sweetspot. Mitt hörbara resultat överensstäm-
mer helt med vad BB skrev den 26 november. För mig var
resultatet häpnadsväckande och mycket angenämt. Nu får
ingen ens andas på mina pi60s.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-09 07:37

Jag uppfattade det som att du flyttat högtalarna, inte vridit dem.
Vridningen kanske kan ge en förnimbar skillnad.

Jag är alltid beredd att ändra mej, när jag blir övertygad!

Det är väl det som är meningen med diskussioner.

Jag tycker fortfarande att vridningen låter liten för att ge en stor påverkan. Jag kanske inte skulle reagera så mycket för detta själv.
Kanske borde vridningen beskrivas i grader?..

Men eftersom diskussionen inte handlar om att tävla om vem som "hör bäst", så får jag lita på vad du säger.

Det handlar kanske även om "hur" vi lyssnar?

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2009-02-09 10:44

Jag kör ju med elektrostater och när jag vinklat in dem "max" dvs om jag vinklar in dem mer så blir ljudbilden sämre igen,så måste man sitta exakt på cm i sidled för att får den klockrena ljudbilden.

När jag vinklar ut dem igen så blir lyssningspositionen mindre känslig, men fortfarande så måste man sitta inom ca +- ~3dm.
Detta är den stora nackdelen med denna typ av högtalare .

Men man lyssnar ju oftast själv och då gör det ju inget :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-09 11:17

Jag har själv bara kört ett par elektrostater (Acustat 2+2) under längre tid och dessa hade jag mycket långt isär och ingen vinkling alls. Då hade jag en enormt bred och fin ljudbild och om man blundade gick det inte att lista ut var högtalarna stod någonstans. Och jag hade säkert mer än en meter "sweet spot".

Nackdelen var dock att ljudbilden var lite diffus, det var inte direkt så man kunde peka ut var olika instrument befann sig.

Högtalarna lät mycket rent och luftigt och med bra frekvensomfång åt båda håll. Men totalt oengagerande. Jag provade med en hel del förstärkeri, såväl rör som transistor, och det svängde aldrig loss någon gång. En stor och dyr gäsp-aktivator :-)

/ B

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2009-02-09 13:29

STRMBRG skrev:

Skrivet: mån feb 09, 2009 3:37 pm Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag uppfattade det som att du flyttat högtalarna, inte vridit dem.
Vridningen kanske kan ge en förnimbar skillnad.

Jag är alltid beredd att ändra mej, när jag blir övertygad!

Det är väl det som är meningen med diskussioner.

Jag tycker fortfarande att vridningen låter liten för att ge en stor påverkan. Jag kanske inte skulle reagera så mycket för detta själv.
Kanske borde vridningen beskrivas i grader?..

Men eftersom diskussionen inte handlar om att tävla om vem som "hör bäst", så får jag lita på vad du säger.

Det handlar kanske även om "hur" vi lyssnar?

/Strmbrg,

Jag sitter nära 4 meter från högtalarna och dessa står
med diskanterna 3.4o m isär. och nu kan jag inte se
utsidorna med ett öga med mindre än att jag flyttar
huvudet c:a 5 cm. Lite svårt att tala om grader.
Och visst handlar det om hur och på vad vi lyssnar.

Jodå, du kan lita på mig och BB, som jag tror är rätt
kompetent :wink:

BB skrev:

en vridning om bara någon/några få millimeter är tydligt hörbar. Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader. Av tämligen lätt insedda skäl…

Jag har nu lyssnat några dagar och är lika förvånad
över den märkliga och högst påtagliga förändringen.
Dock har jag inte testat att lyssna naken eller ännu
med morgonrock. :lol:
Jag är ju själv smått chockad över effekten av en så
minimal justering, men jag måste ju acceptera den för-
bluffande effekten. Detta gäller i hela rummet förstås.

KarlXII skrev:

Hörde jag placebo?

Nej, definitivt inte.

Kan f ö rekommendera Arvo Pärts Tabula Rasa, Symphony
no. 3. DG har gjort det, som få kan, i Göteborgs Konsert-
hus. DG 457647-2. Det är en perfekt inspelning för att
kolla akustiken i lokalen och nog också hur man själv fått till det, jag lovar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-04 15:46

Har precis hittat den här tråden, och tänkte kommentera några av inläggen i den.

prolinn skrev:
sportbilsentusiasten skrev:berätta mer -lyssnar han sig fram eller beräknar?

Naqref™ skrev:

Är alltså högtalarna placerade genom att mäta fram rätt position med tumstock där måtten bestämts med hjälp av en tumregel?

Nej, placeringen är baserad på studier av mänskilga hörseln och de
preferenser som kunnat kartläggas.

Dessutom var det väl just de faktiska fynden från studierna på hörseln,
snarare än att hänvisa till en tumregel, som jag beskrev i det inlägg jag
skrev i någon annan tråd, som någon annan citerade i denna tråd?

Eller vad fick dig att uppfatta det på något annat sätt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-04 15:51

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Så du tycker IÖs utläggning (från en annan tråd) var ett direkt svar på frågan om hur dina högtalare placerades hemma hos dig? Jag skulle vilja hävda att det är ju fritt för dig att tycka det men att språkligt blir det mycket orginellt. ;)

F ö gissar jag att ni mätte och sedan lyssnade.

Jag tror att Subjektivisten menar att det var ett rakt svar på den fråga som
PAA ställde (som faktiskt föregick citatet vilket du ser om du tittar tillbaka
på inlägget) som löd:

paa skrev:Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?

De två studier, en lite större och en mini-studie, på hur folk defacto har
placerat sina högtalare, har gått ut på att låta val av lyssningsvinklar ske
spontant, och sedan mäta placeringen sist. Inte tvärtom.

Det större gjordes i studiomiljö och den mindre hos hifi-lyssnare. Men större
och mindre menar jag inte hur många som var med, utan min egen arbets-
insats.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-04 16:06

Richard skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

23 grader är den kompromiss som ger den största chansen till ett "öppet fönster" till inspelningen. Vid andra avstånd finns det risk för att denna förmåga blir försämrad- pga de inneboende stereosystemfelen, eftersom 2-kanals återgivning är en kompromiss.

Så är det kortfattade svaret- om jag fattat IÖ rätt. ( Som var först i världen att undersöka detta ).

Jag skulle inte ha uttryckt det riktigt på det viset.

Snarare skulle jag säga att +/-23 grader tycks vara den största vinkeln som
ger ett rimligt invändningsfritt "öppet fönster" till inspelningen. Med "rimligt
invändningsfritt" inkluderar jag då att man inte skall behöver sitta fastspänd
i ett skruvstäd med huvudet. Gör man det, och även tillgriper mycket större
stereosystefelskompensationer, så kan även mycket bredare möblering gå
bra, men det kräver inkompatibla inspelningar och öppningsbredden skall var
den ursprungliga, och det blir oftast en rätt utpräglar "enpersonslyssning".

Alla vinklar mindre än +/- 23 grader tycks däremot funka, men just +/- 23
grader (om man jämför med alla öppningsvinklar som är mindre än +/- 23
grader alltså) ger ju det största fönstret. :)

I filmvärlden är standarden för övrigt +/- 22,5 grader.

Vh, iö

- - - - -

PS. Peter S nämnde tidigare i tråden några saker om min syn på stereoåter-
givning och högtalarplacering, och han fick nog till allting rätt tror jag, med
ett eventuellt undantag:

När jag inte skriver +/-22,5 eller +/- 23 grader utan istället tar upp ett intervall för de främsta platerna, så brukar jag förespråka +/- 22 - 23,5 grader, alltså +/- 22,75 grader, +/- 0,75 grader. ;)

Men decimalerna i all ära - det är nog bäst att testa sig fram. Tycker dock
att det kan var bra att ha några hållpunkter som hjälper en att inte gå vilse,
och att inte bara "lyssna på ett sätt", utan få med både:

1. Koncentrerad lyssning i mitten,

2. Lyssning från maximalt sned position (typ framför den ena högtalaren/ett
halvt högtalaravstånd till vänster om mitt positionen, eller till och med där
utanför) i första raden,

3. Lyssning medan man rör på sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-04 16:27

Jo, jag skall väl svara på frågan också.

I frågan finns ett ord som kräver att man gör en bedömning, nämligen
ordet "tydligt"...

Hur stor är en förändring som är "tydlig"?

Min erfarenhet är att det brukar gå rimligt lätt att i blindtest höra föränd-
ringar på enstaka millimeter, i synnerhet när det rör sig om vridning. Men jag
skulle inte kalla det för tydliga förändringar. Det är rätt små förändringar,
men de är tillräckligt tydliga för att det skall gå att detektera dem i blind-
test.

Jag svarade därför 3 mm, men det hade inte känts helt fel att svara
1 mm heller.

Det hade jag nog svarat om jag tolkat frågan som en förändring som är
tydlig nog för att kunna detekteras i blindtest.

Kan lägga till att skillnaderna av vridning brukar vara MYCKET större än de
skillnader man hör när man byter lyssningsposition flera dm, efter det att
man hittat bästa möjliga placering och invridning av högtalarna.

Jag brukar rekommendera att man börjar med +/- 23 grader, och en in-
vridning som gör att man ser lite av högtalarnas yttersidor när man sitter
i mitten och lyssnar. Därefter kan man med fördel lägga en vecka (ja, jag
skrev faktiskt en vecka) fast inte dygnet runt utan bara max någon timme
om dagen under sisådär 7 dagar (att lyssna och vila mellan alla ändringar,
är lika viktigt som att ändra) för att fintrimma uppställningen, för att sedan
slippa (Hurra!) ägna det ytterligare en tanke, i åratal som kommer!

Det brukar ju bli så bra att man sen får man frid att lyssna på musik istället! :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-09-04 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-04 16:36

Jag får ju intrycket att frågan handlar om i förhållande till bakvägg oavsett invinkling?... men det kan jag ju inte veta. Ibland är jag rätt noga i just detta hänseende och då tycker jag att decimetern är klar och tydlig. Vissa högtalare som är gjorda för att stå dikt upp mot väggen är oerhört känsliga och lättavslöjade om de står fel iofs. När det gäller de som står väl ut i fria rummet så kan jag tycka att 25cm ibland är rätt svar.... spelar helt enkelt inte SÅ stor roll. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 18:45

IngOehman skrev:Jo, jag skall väl svara på frågan också.

I frågan finns ett ord som kräver att man gör en bedömning, nämligen
ordet "tydligt"...

Hur stor är en förändring som är "tydlig"?

Min erfarenhet är att det brukar gå rimligt lätt att i blindtest höra föränd-
ringar på enstaka millimeter, i synnerhet när det rör sig om vridning. Men jag
skulle inte kalla det för tydliga förändringar. Det är rätt små förändringar,
men de är tillräckligt tydliga för att det skall gå att detektera dem i blind-
test.

Jag svarade därför 3 mm, men det hade inte känts helt fel att svara
1 mm heller.

Intressant svar. Detta innebär att de flesta troligen har placerat sina högtalare litet slarvigt- och att förbättringar kan fås med enkla omjusteringsmedel. Jag håller förövrigt med dig och prolinn till 100%, i denna fråga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-09-04 19:16

Kul gammal tråd som jag missat.

Känsligast tycker jag det är om det är olika avstånd till respektive högtalare från lyssningsplatsen räknat.

5 cm i avståndskillnad är väldigt hörbart (tycker jag, i mitt eget lyssningsrum).

För mig brukar det bli att man står och petar på högtalarna nere på 1 cm nivån.

Ännu mindre justeringar är svåra att uppnå tror jag.

Det brukar nog bli att man lyssnar och sedan flyttar lite till. Tills det blir "subjektivt bra". Kankse man är nere och nosar på 3 mm-nivån. Men mindre än så är nog svårt att med reproducerbarhet flytta högtalarna. Det är nog slumpen då som styr mer skulle jag tro (vid 1 mm-nivån)

Jag tror det är tämligen svårt att mäta med måttband till noggrannare än under 1 cm.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2009-09-04 20:08

Svarade 1 mm. Fast egentligen syftade jag inte på högtalarna då. De står ju där de står. Mitt problem rör lyssningsfåtöljen som lyttats vid städning eller något annat onödigt handhavande;)

0o+-<

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-04 20:53

Får väll lägga av med sådant då.... städningen alltså... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-04 21:07

undrade just vem som knuffat upp en halvårs gammal tråd :lol:
här fanns ju massor att läsa... tack herr Öhman

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-09-04 21:44

IngOehman skrev:
Richard skrev:[…]

Jag skulle inte ha uttryckt det riktigt på det viset.

[…], men det kräver inkompatibla inspelningar [s]och[/s] om öppningsbredden skall var
den ursprungliga, och det blir oftast en rätt utpräglar "enpersonslyssning".

Hittade ett skrivfel som kanske ställer till förståelsen av inlägget ovan.

Mvh E*

PS. Flyttar man en högtalare när man vrider den?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-04 22:10

E skrev:PS. Flyttar man en högtalare när man vrider den?

I "min bok", ja.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-04 22:58

Vad härligt att finna dessa äldre trådar fulla med tips som man missat. Flyttade nu ena högtalaren en millimeter och snacka om skillnad! :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-05 14:37

theSaint skrev:Svarade 1 mm. Fast egentligen syftade jag inte på högtalarna då. De står ju där de står. Mitt problem rör lyssningsfåtöljen som lyttats vid städning eller något annat onödigt handhavande;)

Jag skulle betrakta det som en varningssignal, om val av lyssningsplatsen är
så känslig. Det betyder nog att något inte står rätt till med injusteringen av
högtalar-placeringen*.

Skulle snarare säga att ett av de tydligaste kännetecknen på en bra hög-
talaruppställning är just det att man kan sitta var som helst (nästan) och
lyssna. När allting är rätt brukar val av lyssningsplats bli påfallande okritisk.

Vh, iö

- - - - -

*Eller också kan det betyda att det är en sorts höglurslyssning man velat
åstadkomma och att man därför accepterar att lyssningsuppställningen inte
medger att lyssnaren rör sig.

Det är dock en ganska verklighetsolik lyssningssituation. Vid lyssning på lev-
ande musik finns ju inte det där sweet spot-problemet (alltså att de finns en
sweet-spot, och att det inte låter bra när man inte sitter der) knappt alls.
Jag skriver "knappt", för visst finns det sämre och bättre platser även i kon-
serthus. De styrs dock inte alls av det problem med interaktion med stereo-
system och högtalarplacering, som kännetecknar rum där man tvingas sitta
i en sweet-spot, för att med behållnng kunna avnjuta musiken. :? (eller :),
om man gillar det.)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-20 22:41

Har de sista veckorna laborerat med olika högtalarpositioner för att, ja, optimera mer här hemma. Har framförallt funderat kring om jag verkligen gjort "allt" med min högtalarposition för välljudet. En faktor har väl varit att det finns en person till i hushållet som har varit med och påverkat. " Inte längre fram i rummet med högtalarna" " soffan står väl bra där" och så vidare. Även om hon varit ganska medgörlig ändå.

Dock så tänkte jag att hon lär inte märka om man smyger fram högtalarna lite. Höll på och laborera lite grand här i förra veckan. Det slutade med att frontarna nu har smugit fram cm 10 cm från frontväggen. När jag höll på så tappade jag dock bort mig helt angående 1.18-metoden, om man nu får kalla det en metod? Tyckte att jag fick lite "hål" i ljudbilden.

Så ikväll justerade jag ihop högtalarna 5cm och flyttade sweetspot fram mot högtalarna 7 cm för att få det gyllene 1.18-snittet, och vips, jäklar vad ljudet sitter tajt igen. Basen har blivit bättre(även om det finns mer att göra) och ljudbilden hänger mer ihop, samtidigt som de tidiga reflektionerna har minskat från högtalarväggen eftersom jag nu fått ut frontarna en bit.

Frågan är bara, märker hon något den här gången? :lol:

Ville mest bara säga att den där 1.18-prylen är fin!(kör även toe-in om någon undrar).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-21 09:07

Måste fråga det kloka folket varför det är så svårt att ange vinkeln mellan högtalarna istället?

Dvs: Bio 45°, musik 45-46°?

± 23... det är som att ge snickarn absoluta vinklar när han ska gera MDF till en låda

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-09-21 09:37

Tack vare att denna tråd lyftes så läste jag även detta inlägg som väl beskriver även min uppfattning. Högtalaplaceringen är en justering av samspelet högtalare-rum. Lyssnarens placering bestämmer man ju själv och råkar man befinna sig i en ur akustiks synpunkt ofördelaktig position så flyttar man på sig, medvetet eller omedvetet. Med olämpligt placerade högtalare så går det kanske anpassa lyssningspositionen för att motverka den olämpliga högtalapositonen, men det blir nog sällan bättre än om man först söker den bästa optimeringen högtalare-rum. Dessutom gör en bra position av högtalaren att det låter bra, inte bara på olika ställen i rummet utan även utanför rummet. Fiffigt alltså.

Hur man gör för att bestämma placeringen är kanske en smaksak, men vill man snabbt hitta den bästa placeringen så är en pricksäker metod att föredra. Tune-method (läs om denna på andra ställen) är mycket bra här. Som utgångspunkt kan säkert 1:18, 22.5 graders vinkel till respektive högtalare, fungera bra. Därefter får man lyssna sig fram. Flytta systematiskt i lite större steg til en början och mindre allt eftersom (exakt tillvägagångssätt har beskrivits åtskilliga gånger på andra ställen, jag förordar de som erfarna Linn-installatörer tillämpar). Att inte göra en systematisk sökning efter bästa position utan enbart följa någon tumregel (1:18 eller annan) innebär ofta att man slarvar bort en väsentlig del av anläggningens potential. Olika högtalare respektive rum är därtill allt för olka för att kunna fångas med en generell regel.

Om man förändrar akustiken i rummet på något sätt så behöver man göra om eller i varje fall kontrollera att placeringen fortfarande bra. En annan detalj är att det är fördelaktigt att använda så bra elektronik (källa och förstärkare) som möjligt då man söker den bästa placeringen. Det gör det hela ganska mycket lättare och minskar riskenför att man hamnar på en sub-optimal placering. Vill man, kan man göra en slutjustering med den elektronik man normalt använder, om den är tydligt sämre än den elektronik man haft tillgång till under injusteringen. Denna sista justering brukar dock inte ge något nämnvärt, kanske låter det lite annorlunda, men oftast inte bättre.

IngOehman skrev:
theSaint skrev:Svarade 1 mm. Fast egentligen syftade jag inte på högtalarna då. De står ju där de står. Mitt problem rör lyssningsfåtöljen som lyttats vid städning eller något annat onödigt handhavande;)

Jag skulle betrakta det som en varningssignal, om val av lyssningsplatsen är
så känslig. Det betyder nog att något inte står rätt till med injusteringen av
högtalar-placeringen*.

Skulle snarare säga att ett av de tydligaste kännetecknen på en bra hög-
talaruppställning är just det att man kan sitta var som helst (nästan) och
lyssna. När allting är rätt brukar val av lyssningsplats bli påfallande okritisk.

Vh, iö

- - - - -

*Eller också kan det betyda att det är en sorts höglurslyssning man velat
åstadkomma och att man därför accepterar att lyssningsuppställningen inte
medger att lyssnaren rör sig.

Det är dock en ganska verklighetsolik lyssningssituation. Vid lyssning på lev-
ande musik finns ju inte det där sweet spot-problemet (alltså att de finns en
sweet-spot, och att det inte låter bra när man inte sitter der) knappt alls.
Jag skriver "knappt", för visst finns det sämre och bättre platser även i kon-
serthus. De styrs dock inte alls av det problem med interaktion med stereo-
system och högtalarplacering, som kännetecknar rum där man tvingas sitta
i en sweet-spot, för att med behållnng kunna avnjuta musiken. :? (eller :),
om man gillar det.)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-21 10:14

För syftet erforderlig precision, kan man ju skriva.
Vilket väl är nog så noggrannt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-21 10:45

1. 1:1,18 är inte +/- 22,5 grader utan +/-23 grader.

2. +/- 23 grader är verkligen INTE en tumregel (inte heller handlar val
av uppställningsbredd i normalfallet om att göra en anpassning till de
högtalare som man har) utan de +/- 23 graderna är ett förslag på en
standard. Och den är baserad på hur stereosystemet interagerar med
mänsklig hörsel. De +/- 22,5 graderna som också har nämnts i tråden
är för övrigt rådande standard för film, och skillnaden är inte större än
att den är helt okej även för musiklyssning, som jag ser det.

Poängen med att utgå ifrån en standard är att man när man skapar
musiken då kan bilda sig en uppfattning om hur alla de som lyssnar på
den kommer att uppfatta den. :)

Att kunna skilja mellan standarder och tumregler är lite viktigt om man
skall kunna hänga med i sådana här resonemang. Varken RIAA, MPEG,
PAL eller NCS är tumregler, det är standarder som gör att man vet vad
som gäller och kan optimera med en utgångspunkt istället för att vara
hänvisad till ett enda gungfly.

Tyvärr finns i detta fall även en gammal standard som är i mycket dålig
harmoni med mänsklig hörsel, men då rådande defacto-standard (hur
folk gör spontant) ligger väldigt långt ifrån den så spelar den kanske
inte så stor roll. Den kan i stort sett ignoreras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 10:50

Och 21 grader om man var det inbyggt i sina ursprungs-NHT.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-21 11:19

Nattlorden skrev:Och 21 grader om man var det inbyggt i sina ursprungs-NHT.

Det påverkar väl rimligen bara invikningen och inte avstånden?

Användarvisningsbild
pellegrino

Inläggav pellegrino » 2013-09-21 11:28

Jag litar inte på min egen hörsel tillräckligt mycket för att flytta runt och provlyssna i någon större omfattning. Visst kan jag i grova drag avgöra om högtalarna får för mycket basstöd från väggarna etc, men för finjustering duger inte mina öron. Eventuella mikronyanser i lyssningsupplevelsen kan lika gärna bero på förändringar i min hjärnas tillstånd (t.ex. kommunikationen mellan hörselnerven och hjärnan). Eller så kan orsakerna vara rent psykologiska, som t.ex. att jag råkar tänka på något trevligt samtidigt som jag provlyssnar en viss högtalarplacering och omedvetet överför detta på lyssningsupplevelsen.

Så jag undviker helst att utsätta mig för det experimenterandet. Istället väljer jag en auktoritets rekommendationer och placerar högtalarna utifrån dessa. Därmed slipper jag såväl onödigt högtalarkånkande som osäkerheten över att missat den ideala positionen. Självklart finns risken att jag, som prolinn är inne på, går miste om en del av anläggningens potential, men om jag ändå inte kan avgöra vad som är reella förbättringar och vad som är inbillning är det bättre att slippa beslutsångesten helt och hållet. :)

De senaste åren har jag följt principen om den gyllene rektangeln som George Cardas för fram på sin webbplats. Jag fick tipset från ett inlägg av JanBanan i just denna tråd! Eftersom högtalarna står mot långväggen har jag placerat dem så att baffelns mittpunkt är 1 meter från högtalarväggen och 1,618 meter (så exakt blir det förstås inte) från sidovägg. Att jag valde just 1 meter var för enkelhetens skull och för att högtalarna måste ut en bit från väggen.

Med denna placering tycker jag att ljudet blir balanserat och bra, med en tydlig mittpunkt och måttliga störningar i basregistret. Huruvida det går att få bättre är en annan femma: om ett riktigt guldöra fick laborera en stund i mitt lyssningsrum skulle jag kanske bli överraskad över hur mycket mer det går att få ut av mina högtalare.

Den gyllene rektangeln har funkat med både mina gamla Neat Motive 1 och mina nuvarande Audio Physics Tempo 25 (elektroniken är Roksan Caspian CD och försteg/monoblock).

Jag har också provat Tai Hup-metoden som bygger på att man ska spela upp en monovokalinspelning i en högtalare i taget (den andra kanalen ska vara urkopplad) och experimentera med invinklingen tills rösten låter "instängd" i högtalaren. Syftet är att minimera rumsreflektionerna från ljudbilden, vilket i sin tur ska leda till en trognare ljudupplevelse när man sedan spelar i stereo.

Med denna metod har jag dock inte upplevt några påtagliga skillnader, men jag tänker pröva det igen när jag är på humör. Huvudsaken är att jag inte behöver krångla för mycket med min setup, musiklyssnandet är viktigast.

Mitt första inlägg på Faktiskt förresten. :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-09-21 11:38

Välkommen :D
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-21 13:16

Ett välkommen till!

Vh, iö

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-09-21 21:59

IngOehman skrev:2. +/- 23 grader är verkligen INTE en tumregel (inte heller handlar val av uppställningsbredd i normalfallet om att göra en anpassning till de högtalare som man har) utan de +/- 23 graderna är ett förslag på en standard. Och den är baserad på hur stereosystemet interagerar med mänsklig hörsel.

Detta "förslag på en standard" tycks ändå användas som en tumregel, vilket är vad jag tycker är olyckligt. Jag kan tycka att utgå från en position som detta "förslag på en standard" föreslår är helt ok, men det bör följas av en systematisk sökning efter den bästa placeringen av de aktuella högtalarna i det aktuella rummet och som pellegrino efterfrågade. Det är helt ok låta någon med stor erfarenhet av hifi-installation göra jobbet. Blir man inte nöjd, vilket jag faktiskt är rätt säker på att man ändå blir, så är det ju bara att flytta tillbaka så som man vill.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 22:10

Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.

Tror dock du missar detaljen att det inte har med rummets konstruktion att göra att det hamnar där, utan din och min konstruktion. :wink:

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-09-22 10:02

Nattlorden skrev:Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.

Tror dock du missar detaljen att det inte har med rummets konstruktion att göra att det hamnar där, utan din och min konstruktion. :wink:

Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst. Riktigt dåligt kunde det ju bli om de råkade hamna inne hos grannen.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-22 10:04

prolinn skrev:
Nattlorden skrev:Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.

Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst. Riktigt dåligt kunde det ju bli om de råkade hamna inne hos grannen.

Naturligtvis, men rum har inte standardmått, det har däremot vi, därför är det väl lämpligt att utgå från detta vid en standardplacering för att därefter ta hänsyn till det aktuella rummet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-22 10:10

Kan man inte göra både och? Både högtalarna i rummet och rätt infallsvinkel mot örat? Det är så jag har sett att de flesta gör. Går säkert att kombinera det med varumärket Linns placeringsrekommendationer för deras högtalarmodeller. Det ena utesluter inte automatiskt det andra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-09-22 21:18

IngOehman skrev:1. 1:1,18 är inte +/- 22,5 grader utan +/-23 grader.

2. +/- 23 grader är verkligen INTE en tumregel (inte heller handlar val
av uppställningsbredd i normalfallet om att göra en anpassning till de
högtalare som man har) utan de +/- 23 graderna är ett förslag på en
standard. Och den är baserad på hur stereosystemet interagerar med
mänsklig hörsel. De +/- 22,5 graderna som också har nämnts i tråden
är för övrigt rådande standard för film, och skillnaden är inte större än
att den är helt okej även för musiklyssning, som jag ser det.

Poängen med att utgå ifrån en standard är att man när man skapar
musiken då kan bilda sig en uppfattning om hur alla de som lyssnar på
den kommer att uppfatta den. :)

Att kunna skilja mellan standarder och tumregler är lite viktigt om man
skall kunna hänga med i sådana här resonemang. Varken RIAA, MPEG,
PAL eller NCS är tumregler, det är standarder som gör att man vet vad
som gäller och kan optimera med en utgångspunkt istället för att vara
hänvisad till ett enda gungfly.

Tyvärr finns i detta fall även en gammal standard som är i mycket dålig
harmoni med mänsklig hörsel, men då rådande defacto-standard (hur
folk gör spontant) ligger väldigt långt ifrån den så spelar den kanske
inte så stor roll. Den kan i stort sett ignoreras.

Vh, iö

Ok, nu blev jag nyfiken här. Som du vet är jag ju korkad. Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt? Förlåt en dum fråga från en korkad man. Men man vill ju ha bet bra med ljuderiet :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-22 21:22

matså skrev: Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt?

Det som Ingvar pratar om här är hur långt isär högtalarna står jämfört med hur långt ifrån dem man sitter, dvs vinkeln "v" i figuren nedan. Avståndet till väggen bakom högtalarna beror på konstruktionen. En del mår bara av långt avstånd, andra litet.

Vinkeln inåt är också beroende på konstruktion, men många föreslår att man börjar experimentet med att låta högtalarna "korsa" varann strax framför lyssnaren.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-22 22:09

matså skrev:Ok, nu blev jag nyfiken här. Som du vet är jag ju korkad. Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt? Förlåt en dum fråga från en korkad man. Men man vill ju ha bet bra med ljuderiet :)

1. Hur långt från väggen beror på vad väggen är gjord av samt hur basbalansen i rummet ser ut. Närmare vägg ger mer bas i rummet men också fler reflektioner i mellanregistret. Har man väggen dämpad ned till basen behöver man i princip bara ta hänsyn till basnivån.

2. Man kan börja med att vinkla in högtalarna så man precis ser utsidan på den från lyssningsposition, dvs. en tänkt linje från diskanterna korsar precis framför lyssnaren. Sedan får man helt enkelt prova sig fram. Genom att labba med invinklingen kan man få en bredare sweetspot. Själv har jag ganska mycket invinkling, men det är individuellt. Så "1,18:1-regeln" är inte fri från justeringar som man bara kan göra med hörseln.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-22 22:19

prolinn skrev:Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst

Tja.... Fast huvudlös är väl ungefär vad man behöver vara om man inte skall behöva bry sig om T-kvoten... :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-22 22:35

DQ-20 skrev:
matså skrev:Själv har jag ganska mycket invinkling, men det är individuellt. Så "1,18:1-regeln" är inte fri från justeringar som man bara kan göra med hörseln.

/DQ-20

Hur mycket snackar vi nu? Bara kul att veta lite hur ni har det! :-)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-09-22 22:38

Nattlorden skrev:
prolinn skrev:Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst

Tja.... Fast huvudlös är väl ungefär vad man behöver vara om man inte skall behöva bry sig om T-kvoten... :wink:

Huvet på spiken.

Åter till ämnet.

Beträffande precisionen så är 1:1.18 respektive ca 22-23 grader ganska grovt i förhållande till mm om man nu sitter på någorlunda normalt avstånd från sina högtalare och rummet är normalstort.

Jag tror säkert att dessa mått kan användas som utgångspunkter och att man säker en bästa placering därefter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-22 22:42

prolinn skrev:

Men varifrån kommer det där med att inte ta hänsyn till annat? :?

Du gör en halmgubbe, eller vad det hette.

Om någon berättar för dig att röd kabel är höger kanal och vit är vänster så betyder
det väl inte att de sagt att det inte spelar något roll vilken skiva du spelar? Att det nu
finns en standard för högtalaruppställningsbredden (stereoöppningvinkeln) så betyder
väl inte att det är det enda man behöver ta hänsyn till när högtalarna skall placeras?

Standarden är ju bara för vinkeln, så allt det andra behöver du lista ut på andra sätt.

Det gör inte standarden till en tumregel. Det är i själva verket inte en regel alls och
den säger inte ens något om positioner, bara om vinklar. Det är EN del av allt det som
det kan vara bra att veta och förstå om man vill kunna åstadkomma en bra placering.

Och det är olyckligt att blanda ihop sakerna eftersom standarden har med våra psyko-
akustiska och audiologiska egenskaper att göra, medan samverkan mellan högtalare och
rum beror på just högtalarna och på rummet. Det finns ingen standard för det, och det
kan inte finnas någon standard för det, eftersom sakerna kan konstrueras med många
olika tilltänkta arbetssätt.

- - -

Så jag tycker inte du skall antyda att någon sagt att det inte spelar något roll var hög-
talarna placeras i rummet.

Du vet ju att det är så långt ifrån sant man kan komma att de du diskuterar med skulle
anse att placeringen i rummet saknar betydelse eller att vinkeln är det enda som är av
betydelse.

- - -

Tror faktiskt att ingen mer än jag har talat om rummets betydelse och betydelsen av
högtalarnas rätta placering i det för möjligheten att uppnå välljud, under de senaste 35
åren.

Jag har tjatat mig hes om det, när andra hävdat att alla vanliga rum passar utmärkt för
musikåtergivning, att det enda som är viktigt är att högtalarna är tillräckligt långt ifrån
väggar, eller också har de helt ignorerat rummets betydelse och högtalarnas placering i
det (de flesta).

Än idag luras många att tro att rummet, högtalarna och deras placering i rummet inte
är så viktigt, utan att det är kablar (och kabellyftar!), förstärkare, CD-spelare, underliga
salvor och stenar, hur hårt en skruv är dragen på millinewtonmetern när, att det inte finns
några digitalur i rummet, spikfötter, strömrenare och fan och hans berömda moster, och
andra i vissa fall ännu värre tweaks(!), som är det viktiga.

Och till råga på allt så skall man sjunga med och stampa takten vare sig man vill eller
inte...

Ge mig ett bryt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-22 22:47

prolinn skrev:
Nattlorden skrev:

Huvet på spiken.

Åter till ämnet.

Beträffande precisionen så är 1:1.18 respektive ca 22-23 grader ganska grovt i förhållande till mm om man nu sitter på någorlunda normalt avstånd från sina högtalare och rummet är normalstort.

Jag tror säkert att dessa mått kan användas som utgångspunkter och att man säker en bästa placering därefter.

Okej, det där inlägget kom när jag skrev mitt förra.

Nu börjar du prata klokt!

Hurra.

Men skall man vara riktigt noga så ger faktiskt inte T-kvoten (eller vinkel-
angivelsen) utgångspunkter, utan det ger utgångslinjer! :)

Om lysningsplatsen är given så ger en T-kvot två linjer som man kan utgå
ifrån, om man vill (är lyssningsplatsen (-riktningen) inte given så kan även
linjerna behöva flyttas, med denna).

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-22 22:52

DQ-20 skrev:
matså skrev:Ok, nu blev jag nyfiken här. Som du vet är jag ju korkad. Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt? Förlåt en dum fråga från en korkad man. Men man vill ju ha bet bra med ljuderiet :)

1. Hur långt från väggen beror på vad väggen är gjord av samt hur basbalansen i rummet ser ut. Närmare vägg ger mer bas i rummet men också fler reflektioner i mellanregistret. Har man väggen dämpad ned till basen behöver man i princip bara ta hänsyn till basnivån.

2. Man kan börja med att vinkla in högtalarna så man precis ser utsidan på den från lyssningsposition, dvs. en tänkt linje från diskanterna korsar precis framför lyssnaren. Sedan får man helt enkelt prova sig fram. Genom att labba med invinklingen kan man få en bredare sweetspot. Själv har jag ganska mycket invinkling, men det är individuellt. Så "1,18:1-regeln" är inte fri från justeringar som man bara kan göra med hörseln.

/DQ-20

Nej verkligen inte.

Klockrent. Som om jag hade skrivit det själv. Tror faktiskt jag gjort det,
och rätt så många gånger. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-09-23 00:53

Ok skall testa en dag. Men nu måste jag sussa
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Återgå till Generellt om hifi