En timmes inspelning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

En timmes inspelning

Inläggav PojkenMedTur » 2009-03-24 21:05

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm

Även om kabeln vid inkoppling skulle låta exakt som den gamla kabeln så har man en hel timme på sig att övertygas om att den faktiskt.se ÄR mycket bättre =D

Coolt med kolfiber dock :)

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-03-24 21:26

Oj, vad spännande! Men hur ser resistans och sådant ut för kolfiber? Det känns som om det skulle vara "trögt" jämfört med t ex koppar? Jag är kanske helt ute och cyklar, men att använda kolfiber som kabel var alldeles nytt för mig!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-24 21:43

Ulew skrev:Oj, vad spännande! Men hur ser resistans och sådant ut för kolfiber? Det känns som om det skulle vara "trögt" jämfört med t ex koppar? Jag är kanske helt ute och cyklar, men att använda kolfiber som kabel var alldeles nytt för mig!

För mig med. Det låter kanske annorlunda. :)
Men ~50k är ju billigt jämfört med ex Transparents värstingar. :P

Undrar också ang. LCR-mätvärden
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-03-24 21:45

Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.

Kabeln fungerar säkert men en hel del i produktbeskrivningen är trams.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-24 21:59

Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:

Bild

http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspx

En bärbar tweak som förbättrar ljudet i hemmet, på hifimässor, konserter osv. Den har dessutom
en lugnande effekt och får bäraren att må bra. Som om det inte var nog så är den dessutom mycket
billigare än kolfiberkabeln. För endast 500 danska kronor får du en produkt som kan förändra ditt liv:

http://www.hificable.dk/shop/index.php? ... &Itemid=49
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-03-24 22:03

Lite lustigt att påstå att kabeln är "fullständigt transparent och neutral",
och i nästa mening påpeka att "särskilt diskant och mellanregister befinner
sig på en helt enastående nivå"..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-24 22:07

Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också
saluförda av Hifiklubben. Detta borde ha varit i mitten av 90-talet, när de
gamla Snellhögtalarna fortfarande fanns med i sortimentet. Mitt minne luras
dock ofta, kanske var det inte klubben som hade kablarna.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-03-24 22:11

Och ett överflöd av värme... Det är ju inte helt olikt Hifi-klubben att motsäga sig själva i samma mening. Tycker överlag att kompetensen på Klubben har sänkts med åren, numera känns det ofta som vilken on-off butik som helst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-24 22:18

51698:- för 2x3 meter... 8O 8O 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-03-24 22:21

Goldfinger: Precis min tanke, siba on/off, elgiganten eller hifiklubben, sak samma.
Skillnaden är väl att hifiklubben säljer dyrare saker då.

Supernollan: Den där Health Ring verkar ju som en riktigt intressant produkt,
hjälper mot både whipflash och taskig soundstage..

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-03-24 22:25

shifts skrev:Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också
Van den Hul hade en kabel som jag kommer ihåg från tidningen High Fidelity, "The first", jag googlade lite, 1993 stod det någonstans. Hittade även den här intervjun i Stereophile där van Den Hul säger att en högtalarkabel blir svår att ta fram pga impedansen, den blir för "bulky"...
van den Hul: My target is to produce a speaker cable—the Third—with an impedance of about 0.05 ohms/meter. At the moment we have reduced, by technical improvements, the impedance of the fibers by a factor of six. We want to go down to a factor of ten, then by another factor of ten. So, fundamentally, I'm working on a program to work down the impedance of the fiber by a factor of 100. Then we can produce the Third. It would otherwise be too bulky.
Kabeln är ju hela 18,4 mm bred...
Det står ganska mycket junk i artikeln!
The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon, where it would be blocked in a metal conductor. Because of boundaries built up in the metal, the center part of the sinewave, near the zero-crossing point, cannot pass. The result is a kind of crossover distortion, where the low-level signal disappears completely. With the carbon cables, even though it has a higher DC resistance than copper, there is less of a blocking effect. So the sound is much more detailed, without the unnatural aggressiveness caused by the sharp edges of this "crossover distortion" produced in a copper wire. That means that the sound is much smoother and has higher resolution at low levels than in any metal product.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2009-03-24 22:26

Supernollan skrev:Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:

Bild

En bärbar tweak som förbättrar ljudet i hemmet, på hifimässor, konserter osv. Den har dessutom
en lugnande effekt och får bäraren att må bra. Som om det inte var nog så är den dessutom mycket
billigare än kolfiberkabeln. För endast 500 danska kronor får du en produkt som kan förändra ditt liv:

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-24 22:31

Nu är jag inte helt säker på hur det är med resistiviteten för kolfiber, men kol har en resistivitet som är ~740 ggr högre än koppar. Om det är överförbart måste alltså en kolfiberkabel ha 740 ggr så stor ledararea för att få samma resistans som en kopparkabel.

Om man tex vill jämföra sig med resistansen i lampsladd med arean 0,75 mm², så måste tvärsnittsarean vara 550 mm², eller diametern måste vara 27 mm.

Vill man jämföra sig med 2,5 mm² EKK, där man kopplar 4 ledare i kors (dvs totalt 5 mm² per ledare) så behöver diametern vara 68 mm.

Om dessutom varje kolfiber är individuellt isolerad, så blir det ännu tjockare, eftersom isoleringen måste få plats.

Och så behövs det ju två ledare.

Tja... :roll:
Senast redigerad av Svante 2009-03-24 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-24 22:32

rqu: Ja men då mindes jag inte fel i alla fall. Stämmer ju bra med årtalet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-03-24 22:36

Svante skrev:Nu är jag inte helt säker på hur det är med resistiviteten för kolfiber, men kol har en resistivitet som är ~740 ggr högre än koppar. Om det är överförbart måste alltså en kolfiberkabel ha 740 ggr så stor ledararea för att få samma resistans som en kopparkabel.

Om man tex vill jämföra sig med resistansen i lampsladd med arean 0,75 mm², så måste tvärsnittsarean vara 550 mm², eller diametern måste vara 27 mm.

Vill man jämföra sig med 2,5 mm² EKK, där man kopplar 4 ledare i kors (dvs totalt 5 mm² per ledare) så behöver diametern vara 68 mm.

Om dessutom varje kolfiber är individuellt isolerad, så blir det ännu tjockare, eftersom isoleringen måste få plats.

Och så behövs det ju två ledare.

Tja... :roll:
Men Svante, läste du inte intervjun, där står det ju "The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon", det är en annan typ av resistans! :D

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-24 22:37

Isaac skrev:
Supernollan skrev:Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:

Bild

Min mamma hade koppararmband runt handleden när jag var liten. För att slippa värk. Kan det ha varit en föregångare?
/Krister

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2009-03-24 22:37

Vad är poängen med kabeln?

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2009-03-24 22:38

Renobo skrev:Min mamma hade koppararmband runt handleden när jag var liten. För att slippa värk. Kan det ha varit en föregångare?
/Krister
Ja det tror jag definitivt, jag tror också att du är intresserad av välljud och detta pga att du har växt upp med det. :)
Alla borde ha sin egna Health Ring, det är bare till å köp!!

Alternativt att man lägger The THIRD Kabel runt halsen. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-24 22:53

rqu skrev:Men Svante, läste du inte intervjun, där står det ju "The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon", det är en annan typ av resistans! :D

Ah...! Ja lågnivåinformationen lyder ju förstås helt andra lagar. Tänkte inte på det. :oops:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-24 22:54

Isaac skrev:

...och stryper sig själv för att man just brännt 50 papp på en meningslös kabel? :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-03-24 23:04

Svante skrev:Ah...! Ja lågnivåinformationen lyder ju förstås helt andra lagar. Tänkte inte på det. :oops:

Nej det är inte lätt för vanliga dödliga att förstå sånt, men hifi-klubben hjälper oss med det, och rekommenderar därför (för att lågnivå-informationen inte ska gå om den vanliga signalen?) att man bara får ha en karbonsnok i anläggningen!!!
OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 00:08

Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.

Nåja, ormolja har förekommit i deras sortiment ett bra tag. Ta denon ethernet kabeln för 5 papp tex... :roll:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 00:09

Supernollan skrev:Bild
Den har dessutom
en lugnande effekt och får bäraren att må bra.

Penisring?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-25 00:16

Moment-23 skrev:
Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.

Nåja, ormolja har förekommit i deras sortiment ett bra tag. Ta denon ethernet kabeln för 5 papp tex... :roll:

Jag är chockerad!!!!!! Jag trodde faktiskt inte att det fanns en sådan produkt, det var det dummaste jag hört talas om på länge!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: En timmes inspelning

Inläggav Objektivisten » 2009-03-25 00:27

PojkenMedTur skrev:http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/van_den_hul_the_third_kabel_ljus_beige.htm

Även om kabeln vid inkoppling skulle låta exakt som den gamla kabeln så har man en hel timme på sig att övertygas om att den faktiskt.se ÄR mycket bättre =D

Coolt med kolfiber dock :)

Jag gillar Van Den Huls rena kolfiberkablar skarpt, äger några själv (dock icke The Third). Kolfiberkablarna åstadkommer något som andra typer av ledarmaterial inte gör, det är sant och säkert.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-25 00:33

Isaac skrev:

Bild

Har för mig att det där är en stump signalkabel Van Den Hul The First Ultimate. Vore något för Mats Meyer-Lie på H&M att bita i.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-25 00:35

Objektivisten skrev:Jag gillar Van Den Huls rena kolfiberkablar skarpt, äger några själv (dock icke The Third). Kolfiberkablarna åstadkommer något som andra typer av ledarmaterial inte gör, det är sant och säkert.

Motstånd, kanske?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 00:36

kodapa skrev:
Moment-23 skrev:

Jag är chockerad!!!!!! Jag trodde faktiskt inte att det fanns en sådan produkt, det var det dummaste jag hört talas om på länge!

Hifiklubben har inte kvar kabeln längre, i alla fall hittade jag den inte på hemsidan. Men det är illa nog att de haft den och nu detta med kolfiber kabeln :roll:
Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet när de tar in sådana produkter.

Något som också irriterar är att de höjde priset på arcam när de började ta in dem. Alltså en arcam solo movie för över 26 papp...
There's a sucker born every minute tydligen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-25 00:44

Moment-23 skrev:Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet...

Que? Påstår inte alla kommersiella HiFi-butiker detta? Peter Lyngdorf valde ett väldigt "bra" namn på sin rörelse och marknadsförde den snyggt.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 00:49

Objektivisten skrev:
Moment-23 skrev:Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet...

Que? Påstår inte alla kommersiella HiFi-butiker detta?

Nej, verkligen inte. Vilka andra skulle det vara? De flesta väljer att krydda det med nån exotisk smörja om musikalitet, unika egenskaper, oöverträffad transparens jada jada jada

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-03-25 00:50

Objektivisten skrev:

Que? Påstår inte alla kommersiella HiFi-butiker detta? Peter Lyngdorf valde ett väldigt "bra" namn på sin rörelse och marknadsförde den snyggt.

Precis. Tycker inte att klubben bidragit med särskilt mycket positivt i egentlig mening. Snarare tvärtom! Konkurrensen har minskat mycket tack vare dom.

Erkänner dock att de var lite exotiska i början med introduktion av några nya märken på den svenska marknaden.
Men annars handlar hela deras koncept om monopolliknande förhållanden tack vare deras generalagenturer.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 01:24

Lust skrev:Erkänner dock att de var lite exotiska i början med introduktion av några nya märken på den svenska marknaden.
Men annars handlar hela deras koncept om monopolliknande förhållanden tack vare deras generalagenturer.

Det håller jag med om, men det är egentligen en annan fråga; de kan fortfarande erbjuda bra, prisvärd hifi samtidigt som de motarbetar annan bra prisvärd hifi från att få större uppmärksamhet. Jag är rätt säker på att de skulle få problem med försäljningen av såväl denon som nad och cambridge om de tog in rotel (som de lätt kan göra om de vill).

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-25 01:44

kodapa skrev:
Moment-23 skrev:

ot Ulricehamn :P pappa är uppväxt där, det var faktiskt min farfarsfar som planterade in Gös i Åsunden, själv har jag dock bara fått gädda där :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-25 03:24

Vaddå? Lura på okunnigt folk onödigat dyra kablar har dom väl gjort sedan länge. Dom kanske inte haft några så extrema som denna, men principen har varit densamma.
Dom försökte övertala mig också för ca 15 år sedan. Jag har inte besökt en Hifiklubb-butik sedan dess...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-25 05:19

Moment-23 skrev:
Lust skrev:Erkänner dock att de var lite exotiska i början med introduktion av några nya märken på den svenska marknaden.

Det håller jag med om, men det är egentligen en annan fråga; de kan fortfarande erbjuda bra, prisvärd hifi samtidigt som de motarbetar annan bra prisvärd hifi från att få större uppmärksamhet. Jag är rätt säker på att de skulle få problem med försäljningen av såväl denon som nad och cambridge om de tog in rotel (som de lätt kan göra om de vill).

Om nu Rotel möjligtvis skulle vara intresserade av distribution via "Hifi-Klubben" o vice versa så skulle knappast Denon och NAD acceptera detta, precis exakt samma problem som vilken som helst distributör/producent/handlare brottas med. Klubben distribuerar Denon och NAD därför att märkena ska komplettera varandra och överbrygga kundkategorier. Denon är en ren amerikakopia vad avser ljudideal (tänk Harman-Kardon) medan NAD står för engelsk "stampa takten profil", dock så undermålig att det förvånar mig att dom har kunnat sälja in denna grovt oneutrala "färgade" produkt t o m till HiFi-intresserade.

Edit: Affärskedjan HiFi-klubben hade lika gärna kunnat sälja in typ Lavardin eller Yamaha till lättlurade "mätnissar", allt beror på hur man formulerar sin marknadsföringsstrategi. När du går till en oberoende handlare får du om inte ett objektivt, så åtminstone ett subjektivt utvalt utbud, inte ens detta kan en agenturkedja som HiFi-Klubben erbjuda.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-03-25 08:21

Objektivisten skrev:

Har för mig att det där är en stump signalkabel Van Den Hul The First Ultimate. Vore något för Mats Meyer-Lie på H&M att bita i.

Bitring? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-03-25 09:58

Det här tycker jag är mest alarmerande och signalerar någon form av issue av att använda fler av dessa kablar:

OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID.
100% Digital

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-03-25 10:23

Är det inte meningen att lågnivåsignaler i musiken ska vara just på en låg nivå? Om inte, så hade man väl valt att lyfta fram dem i mix och mastring. Jag förstår inte filsofin (för att inte tala om tekniken, där vet jag inte mer än att Newton lär ha fått ett äpple i huvudet en gång i tiden).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-03-25 10:44

Plockar man ihop den dyrast möjliga tvåkanalsanläggningen från Hifiklubben utgör nämnda kabel ungefär tio procent av kostnaden. Det verkar helt rimligt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-25 11:40

Britt-Gunnar skrev:
kodapa skrev:
Moment-23 skrev:

ot Ulricehamn :P pappa är uppväxt där, det var faktiskt min farfarsfar som planterade in Gös i Åsunden, själv har jag dock bara fått gädda där :)

Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.
OT: Har aldrig fiskat i Åsunden, det var kärleken som tog mig till denna underbara småstad. Själv är jag uppväxt i Bergslagen där fisket är kanon! Man behöver komma rätt djupt för att hitta gösen är det inte så?

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-03-25 12:01

Cable Type: Single lead, multistrand
Conductor Material: Linear Structured Carbon ®
Design Purpose/
Application Area(s): Highest quality level full-range loudspeaker cable / Bi-wire line to tweeter-midrange section.
Eff. Conductor Ø/Eq. AWG No./Strands: - / - / 3,500,000
External Diameter /
-Dimensions: 18.4 mm.
Resistance 20 °C / 68 °F: ~ 0.07 Ohm/m.
Insulation / Dielectric Strength / Test Voltage: Jacket: HULLIFLEX ® 4 / 300 Vrms min.
Connector Types Suitable: Our 6.5 mm. Ø cable entrance diameter Bus type Universal Speaker Connectors; Custom mountable on any ordered length.
Standard Sales Units / -Lengths: 1.0, 1.5, 2.0, 2.5 and 3.0 meter sets (1 set = 4 leads including connectors); Furthermore available in any specified length starting from 1 meter.
Jacket Colours Available: Light beige
Remarks: Connectors need to be factory mounted

INSULATION: High purity class 1 extruded FEP
CONDUCTOR: 40 x optimized diameter in micro mono-filament construction
MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid core
CAPACITANCE: 11.8pF/ft
INDUCTANCE: 9.6uH/ft
DC RESISTANCE: 2.6ohms/1000ft (304M)
PROPAGATION DELAY: 96% speed of light
DIMENSIONS: 55mm (2 1/8”) wide and 1.0mm (0.039”) thick

~ 0.07 Ohm/m mot 0,0085 i Nordost Valhalla

Sedan hittade jag detta, här kan man räkna fram tänkbara resistanser och läsa av typiska värden för olika längder och grovlekar. Samt att räkna på inträngningsdjup för olika frekvenser, alltså Skin-effekt, om det skulle vara intressant.

http://www.epanorama.net/documents/wiring/wire_resistance.html

Mvh

edit: inträngningsdjup för 20kHz, 0.46mm
för 20Hz, 14,75mm

Edit 2: Glömde länka

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-25 12:25

Som tur var finns det ett alternativ till nämnda kabel för endast 32.000 kr om man kollar på websidan...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-25 12:31

Finns förövrigt enklare metoder att tillverka lågimpediv kabel. Nämligen att använda vanlig EKK-X...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-25 12:58

Jag funderar, vad blir inträngningsdjupet i en kolfiberkabel med diametern 30 mm vid 20 kHz? Hjälps det upp av att fibrena är isolerade från varandra (som litz-tråd)? Är det kanske därför de är isolerade, eftersom resistanen annars hade blivit ohemult hög vid höga frekvenser?

BengtO

Inläggav BengtO » 2009-03-25 13:07

Vad fruktansvärt trött man blir.. Hifiklubben börjar mer och mer likna Buttericks..

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-25 13:37

kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.

Taskigt kontakterade kablar brukar ibland resultera i låg ethernetprestanda, men att det skulle vara så på en kabel för 10:- från nån större handlare har jag akldrig råkat ut för. Bara på handklämda kontakter.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-25 13:38

Svante skrev:Jag funderar, vad blir inträngningsdjupet i en kolfiberkabel med diametern 30 mm vid 20 kHz? Hjälps det upp av att fibrena är isolerade från varandra (som litz-tråd)? Är det kanske därför de är isolerade, eftersom resistanen annars hade blivit ohemult hög vid höga frekvenser?

Tror att hög resistivitet i sig motverkan skineffekten.. eller snarare flyttar den upp i frekvens.

Läste ett patent på en metallegering som var framtagen för signalkablar vilken hade hög resistans i syfte att motverka skin. Jag såg naturligitvis inte till nån mätning som visade på någon effekt men resonemanget lät fint.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-25 13:42

DIRAVI skrev:
kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.

Taskigt kontakterade kablar brukar ibland resultera i låg ethernetprestanda, men att det skulle vara så på en kabel för 10:- från nån större handlare har jag akldrig råkat ut för. Bara på handklämda kontakter.

Japp, det räknar jag som avbrott i kabeln. Samma med skadade kablar.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2009-03-25 21:49

OT: jo det har jag, vi byggde en lösning med 6 servrar som stod i en serverhall i Tyskland med massor EMC och där försvann meddelanden, ett av hundra ungefär. Vi trodde felen som uppstod berodde på pga vår firmas kod, vi satt med fjärraccess i Sverige och höll på att bli tokiga av felsökning innan vi bytte till skärmade patchkablar...

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2009-03-25 21:59

PojkenMedTur skrev:Även om kabeln vid inkoppling skulle låta exakt som den gamla kabeln så har man en hel timme på sig att övertygas om att den faktiskt.se ÄR mycket bättre =D

Suggestion i form av djup hypnos går för de allra flesta att uppnå på under 30 minuter. De har helgarderat :)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-03-25 22:05

Detta är förnedrande för hela mänskligheten. Konsumentombudsmannen, var är du? Den som köper denna kabel är total torsk. Om jag har fel ska konstruktören snarast ha nobelpris, inget mindre.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-25 22:09

Isaac skrev:
Renobo skrev:Min mamma hade koppararmband runt handleden när jag var liten. För att slippa värk. Kan det ha varit en föregångare?
/Krister
Ja det tror jag definitivt, jag tror också att du är intresserad av välljud och detta pga att du har växt upp med det. :)
Alla borde ha sin egna Health Ring, det är bare till å köp!!

Nu klarnar allt! Jonathan, jag ser ljuset! Det är förstås detta jag har saknat så länge. Jag skall ha fyra till mig själv.....kanske fem...om den är grov nog....
/Krister

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2009-03-26 00:32

haha, en faktiskt gnälltråd som följer standard 1a. Hur många finns det ?

JTarnstrom skrev:Plockar man ihop den dyrast möjliga
tvåkanalsanläggningen från Hifiklubben utgör nämnda kabel ungefär tio procent av kostnaden. Det verkar helt rimligt.

Inte då, du kan t.ex köpa B&W Nautilus för 600.000 samt Classé Omgea för 300.000 paret, bara med de komponeterna är vi nere på runt 5%
Iofs så får man med anpassade kablar till Nautilusen

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-26 00:40

TomasF skrev:

OT: jo det har jag, vi byggde en lösning med 6 servrar som stod i en serverhall i Tyskland med massor EMC och där försvann meddelanden, ett av hundra ungefär. Vi trodde felen som uppstod berodde på pga vår firmas kod, vi satt med fjärraccess i Sverige och höll på att bli tokiga av felsökning innan vi bytte till skärmade patchkablar...

OT: Där ser man, jag har aldrig varit med om de problemen. Ni skulle ha haft Denon sladdar! ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-26 09:08

shifts skrev:Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också

Jisses, där kom ett minne jag förträngt tillbaka. Tack för det shifts :?
Köpte en sån däringa kabel då :oops: :oops:
CD var ju ett digitalt medium och "krävde" dessa kablar.
Då lät den inte sämre än något annat. Sen åkte den ned i sladdlådan och dök inte upp förrän det (kors i taket) uppstod temporär sladdbrist hemma.
Något hade uppenbarligen hänt under åren den legat i lådan.
Den här gången trodde jag nämligen att cd:n jag kopplade in var trasig!!
Om det nu verkligen rör sig om en kolfiberledare så har den inte vunnit med tiden.
Jag har kvar den, men bara av nostalgiska skäl. Den lär inte bli inkopplad igen.
Håller med om att minnet är bedrägligt, för jag skulle vilja ha tidpunkten till mitten på 80-talet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-26 09:21

2-ch: Jag ber som hemskt mycket om ursäkt :oops:

Vad var priset på kolfibersladd på den tiden?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-26 09:37

shifts skrev:2-ch: Jag ber som hemskt mycket om ursäkt :oops:

Ska fundera på det :wink:

Då var vi tillbaka till minnet igen... den var dyr, men det var inga tusenlappar.
Någonstans runt 4-500 kr.
Vackert televerks-orange till färgen, och sedan var det helt separata kablar för höger/vänster kanal.
Påminner till utseendent om den här, men kontakten var inte helt guldförgylld som på denna.
Jag vill inte med säkerhet påstå att det var en Van den Hul.
Bild

Den skiljde sig i alla fall kraftigt, både till utseende och pris från de kablar som var aktuella på den tiden.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-26 09:37

2-ch skrev:

Jisses, där kom ett minne jag förträngt tillbaka. Tack för det shifts :?
Köpte en sån däringa kabel då :oops: :oops:
CD var ju ett digitalt medium och "krävde" dessa kablar.
Då lät den inte sämre än något annat. Sen åkte den ned i sladdlådan och dök inte upp förrän det (kors i taket) uppstod temporär sladdbrist hemma.
Något hade uppenbarligen hänt under åren den legat i lådan.
Den här gången trodde jag nämligen att cd:n jag kopplade in var trasig!!
Om det nu verkligen rör sig om en kolfiberledare så har den inte vunnit med tiden.
Jag har kvar den, men bara av nostalgiska skäl. Den lär inte bli inkopplad igen.
Håller med om att minnet är bedrägligt, för jag skulle vilja ha tidpunkten till mitten på 80-talet.

Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2009-03-26 09:58

Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare :)

Sen att ett fullgott alternativ kostar en spottstyver är ju en annan fråga 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-26 10:08

Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare :)

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-26 10:18

Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare :)

-1

Det hade varit en annan fråga om man hade marknadsfört den som en kul grej. Nu säger man att det här är nåt alldeles extra map ljudkvalitet (inte utseende/hippfaktor) och eftersom man jämför sig med metallbaserade kablar så är det inte en annan fråga.

Priset må vara satt för att tillverkningen ska gå ihop, men sett ur konsumentens synvinkel håller inget av argumenten som tillverkaren anger såpass att det är vettigt för konsumenten att köpa den.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-26 10:22

Håller med, men vad är det då man betalar för? Ett konstverk, som krävt det allra yttersta av sin skapare ? I så fall köper jag hellre en fin tavla av av någon duktig okänd konstnär som behöver pengarna bättre...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-26 10:28

Som läget nu är finns det bara två alternativ som är bäst, silvertråd i knippe om 150mm2 eller 10* 90mm kopparskenor längst väggarna för varje fas. För vem tusan vill ha reststans fram till högtalarna.
Fast varför inte en förstärkare i intimt samband med varje högtalarelement, då hade man nog kunnat köra med enbart silvertråd på sådär 4,5mm2.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-26 10:38

Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?

Svaret låg i mitt inlägg som precis slank in före din fundering.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-26 10:51

2-ch skrev:
Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?

Svaret låg i mitt inlägg som precis slank in före din fundering.

Okej :) Mvh

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-26 15:41

Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-03-26 15:49

KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Jobbar du på SMHI?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-27 15:30

Moment-23:
Något som också irriterar är att de höjde priset på arcam när de började ta in dem.

Nja, det där tycker jag inte riktigt stämmer överens med min bild av vad som hände.
När det blev klart att HiFi-klubben skulle ta över general-agenturen bestämde sig flera andra butiker som sålde Arcam att sälja ut sina lager och sluta med Arcam som märke.
För att sälja ut sina lager så sänker man förståss priset, så då skönk priset på Arcam i sverige under tiden butiker säljer ut sina lager.
När HiFi-klubben sedan började sälja Arcam så bör man relatera deras pris till de priser som inte härrör från utförsäljning av lager, och då sänkte de faktiskt priset.

Så långt tycker jag att HiFi-klubben gjorde rätt.
Däremot så är det uselt att de inte tar in hela Arcams sortiment så att det finns i butikerna för demo. De har bara Solo samt tar hem övriga endast på kundorder, dvs man får köpa grisen i säcken.

RogerJoensson:
Vaddå? Lura på okunnigt folk onödigat dyra kablar har dom väl gjort sedan länge. Dom kanske inte haft några så extrema som denna, men principen har varit densamma.
Dom försökte övertala mig också för ca 15 år sedan. Jag har inte besökt en Hifiklubb-butik sedan dess...

Tyvärr är det ett problem, men jag upplever inte HiFi-klubben som bättre eller sämre än andra i detta avseende.
HiFi-butiker har normalt hög marginal på kablar, så det är extra intressant att sälja dyra kablar för att göra vinst. Alla företags största önskan är att alltid göra stor vinst, så det bör ligga i alla HiFi-företags intresse att sälja dyra kablar.
Tyvärr är det oftast så att kunden ägnar en stor del tid att lyssna på högtalare eller apparater för att sedan på någon minut utan att ens granska produkten köpa onödigt dyra kablar. Då har man ofta redan fått förtroende för säljaren och försäljningen går då ofta lätt.

Likheten med extra-försäkringar på elektronik är slående.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-27 20:25

KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Skillnaden är väl att man sällan bråkar om vädret.

Det finns inte heller så många som tror att det regnar mindre om man köper guldpläterade batterier till sin väderstation.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Återgå till Generellt om hifi