Moderator: Redaktörer
Ulew skrev:Oj, vad spännande! Men hur ser resistans och sådant ut för kolfiber? Det känns som om det skulle vara "trögt" jämfört med t ex koppar? Jag är kanske helt ute och cyklar, men att använda kolfiber som kabel var alldeles nytt för mig!
Van den Hul hade en kabel som jag kommer ihåg från tidningen High Fidelity, "The first", jag googlade lite, 1993 stod det någonstans. Hittade även den här intervjun i Stereophile där van Den Hul säger att en högtalarkabel blir svår att ta fram pga impedansen, den blir för "bulky"...shifts skrev:Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också
saluförda av Hifiklubben. Detta borde ha varit i mitten av 90-talet, när de
gamla Snellhögtalarna fortfarande fanns med i sortimentet. Mitt minne luras
dock ofta, kanske var det inte klubben som hade kablarna.
Kabeln är ju hela 18,4 mm bred...van den Hul: My target is to produce a speaker cable—the Third—with an impedance of about 0.05 ohms/meter. At the moment we have reduced, by technical improvements, the impedance of the fibers by a factor of six. We want to go down to a factor of ten, then by another factor of ten. So, fundamentally, I'm working on a program to work down the impedance of the fiber by a factor of 100. Then we can produce the Third. It would otherwise be too bulky.
The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon, where it would be blocked in a metal conductor. Because of boundaries built up in the metal, the center part of the sinewave, near the zero-crossing point, cannot pass. The result is a kind of crossover distortion, where the low-level signal disappears completely. With the carbon cables, even though it has a higher DC resistance than copper, there is less of a blocking effect. So the sound is much more detailed, without the unnatural aggressiveness caused by the sharp edges of this "crossover distortion" produced in a copper wire. That means that the sound is much smoother and has higher resolution at low levels than in any metal product.
Supernollan skrev:Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:
http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspx
En bärbar tweak som förbättrar ljudet i hemmet, på hifimässor, konserter osv. Den har dessutom
en lugnande effekt och får bäraren att må bra. Som om det inte var nog så är den dessutom mycket
billigare än kolfiberkabeln. För endast 500 danska kronor får du en produkt som kan förändra ditt liv:
http://www.hificable.dk/shop/index.php? ... &Itemid=49
Men Svante, läste du inte intervjun, där står det ju "The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon", det är en annan typ av resistans!Svante skrev:Nu är jag inte helt säker på hur det är med resistiviteten för kolfiber, men kol har en resistivitet som är ~740 ggr högre än koppar. Om det är överförbart måste alltså en kolfiberkabel ha 740 ggr så stor ledararea för att få samma resistans som en kopparkabel.
Om man tex vill jämföra sig med resistansen i lampsladd med arean 0,75 mm², så måste tvärsnittsarean vara 550 mm², eller diametern måste vara 27 mm.
Vill man jämföra sig med 2,5 mm² EKK, där man kopplar 4 ledare i kors (dvs totalt 5 mm² per ledare) så behöver diametern vara 68 mm.
Om dessutom varje kolfiber är individuellt isolerad, så blir det ännu tjockare, eftersom isoleringen måste få plats.
Och så behövs det ju två ledare.
Tja...
Isaac skrev:Supernollan skrev:Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:
En bärbar tweak som förbättrar ljudet i hemmet, på hifimässor, konserter osv. Den har dessutom
en lugnande effekt och får bäraren att må bra. Som om det inte var nog så är den dessutom mycket
billigare än kolfiberkabeln. För endast 500 danska kronor får du en produkt som kan förändra ditt liv:
Ja det tror jag definitivt, jag tror också att du är intresserad av välljud och detta pga att du har växt upp med det.Renobo skrev:Min mamma hade koppararmband runt handleden när jag var liten. För att slippa värk. Kan det ha varit en föregångare?
/Krister
rqu skrev:Men Svante, läste du inte intervjun, där står det ju "The difference between a metal conductor and this carbon conductor is that low-level information passes extremely easily through the carbon", det är en annan typ av resistans!
Nej det är inte lätt för vanliga dödliga att förstå sånt, men hifi-klubben hjälper oss med det, och rekommenderar därför (för att lågnivå-informationen inte ska gå om den vanliga signalen?) att man bara får ha en karbonsnok i anläggningen!!!Svante skrev:Ah...! Ja lågnivåinformationen lyder ju förstås helt andra lagar. Tänkte inte på det.![]()
OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID.
Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
Kabeln fungerar säkert men en hel del i produktbeskrivningen är trams.
Moment-23 skrev:Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
Nåja, ormolja har förekommit i deras sortiment ett bra tag. Ta denon ethernet kabeln för 5 papp tex...
PojkenMedTur skrev:http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/van_den_hul_the_third_kabel_ljus_beige.htm
Även om kabeln vid inkoppling skulle låta exakt som den gamla kabeln så har man en hel timme på sig att övertygas om att den faktiskt.se ÄR mycket bättre =D
Coolt med kolfiber dock :)
Isaac skrev:Supernollan skrev:Van Den Hul har iaf en intressant produkt i sortimentet, Health Ring:
Objektivisten skrev:Jag gillar Van Den Huls rena kolfiberkablar skarpt, äger några själv (dock icke The Third). Kolfiberkablarna åstadkommer något som andra typer av ledarmaterial inte gör, det är sant och säkert.
kodapa skrev:Moment-23 skrev:Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
Nåja, ormolja har förekommit i deras sortiment ett bra tag. Ta denon ethernet kabeln för 5 papp tex...
Jag är chockerad!!!!!! Jag trodde faktiskt inte att det fanns en sådan produkt, det var det dummaste jag hört talas om på länge!
Moment-23 skrev:Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet...
Objektivisten skrev:Moment-23 skrev:Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet...
Que? Påstår inte alla kommersiella HiFi-butiker detta?
Objektivisten skrev:Moment-23 skrev:Alltså, hifiklubben som utger sig för att vara förnuftiga och sälja bra produkter till bra priser tappar totalt i trovärdighet...
Que? Påstår inte alla kommersiella HiFi-butiker detta? Peter Lyngdorf valde ett väldigt "bra" namn på sin rörelse och marknadsförde den snyggt.
Lust skrev:Erkänner dock att de var lite exotiska i början med introduktion av några nya märken på den svenska marknaden.
Men annars handlar hela deras koncept om monopolliknande förhållanden tack vare deras generalagenturer.
kodapa skrev:Moment-23 skrev:Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
Jag är chockerad!!!!!! Jag trodde faktiskt inte att det fanns en sådan produkt, det var det dummaste jag hört talas om på länge!
Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
Moment-23 skrev:Lust skrev:Erkänner dock att de var lite exotiska i början med introduktion av några nya märken på den svenska marknaden.
Men annars handlar hela deras koncept om monopolliknande förhållanden tack vare deras generalagenturer.
Det håller jag med om, men det är egentligen en annan fråga; de kan fortfarande erbjuda bra, prisvärd hifi samtidigt som de motarbetar annan bra prisvärd hifi från att få större uppmärksamhet. Jag är rätt säker på att de skulle få problem med försäljningen av såväl denon som nad och cambridge om de tog in rotel (som de lätt kan göra om de vill).
OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID.
Britt-Gunnar skrev:kodapa skrev:Moment-23 skrev:Jax skrev:Lite trist att se Hifiklubben överge sitt tidigare ideal till förmån för ormolja.
ot Ulricehamnpappa är uppväxt där, det var faktiskt min farfarsfar som planterade in Gös i Åsunden, själv har jag dock bara fått gädda där
Cable Type: Single lead, multistrand
Conductor Material: Linear Structured Carbon ®
Design Purpose/
Application Area(s): Highest quality level full-range loudspeaker cable / Bi-wire line to tweeter-midrange section.
Eff. Conductor Ø/Eq. AWG No./Strands: - / - / 3,500,000
External Diameter /
-Dimensions: 18.4 mm.
Resistance 20 °C / 68 °F: ~ 0.07 Ohm/m.
Insulation / Dielectric Strength / Test Voltage: Jacket: HULLIFLEX ® 4 / 300 Vrms min.
Connector Types Suitable: Our 6.5 mm. Ø cable entrance diameter Bus type Universal Speaker Connectors; Custom mountable on any ordered length.
Standard Sales Units / -Lengths: 1.0, 1.5, 2.0, 2.5 and 3.0 meter sets (1 set = 4 leads including connectors); Furthermore available in any specified length starting from 1 meter.
Jacket Colours Available: Light beige
Remarks: Connectors need to be factory mounted
INSULATION: High purity class 1 extruded FEP
CONDUCTOR: 40 x optimized diameter in micro mono-filament construction
MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid core
CAPACITANCE: 11.8pF/ft
INDUCTANCE: 9.6uH/ft
DC RESISTANCE: 2.6ohms/1000ft (304M)
PROPAGATION DELAY: 96% speed of light
DIMENSIONS: 55mm (2 1/8”) wide and 1.0mm (0.039”) thick
kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.
Svante skrev:Jag funderar, vad blir inträngningsdjupet i en kolfiberkabel med diametern 30 mm vid 20 kHz? Hjälps det upp av att fibrena är isolerade från varandra (som litz-tråd)? Är det kanske därför de är isolerade, eftersom resistanen annars hade blivit ohemult hög vid höga frekvenser?
DIRAVI skrev:kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.
Taskigt kontakterade kablar brukar ibland resultera i låg ethernetprestanda, men att det skulle vara så på en kabel för 10:- från nån större handlare har jag akldrig råkat ut för. Bara på handklämda kontakter.
kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.
PojkenMedTur skrev:Även om kabeln vid inkoppling skulle låta exakt som den gamla kabeln så har man en hel timme på sig att övertygas om att den faktiskt.se ÄR mycket bättre =D
Isaac skrev:Ja det tror jag definitivt, jag tror också att du är intresserad av välljud och detta pga att du har växt upp med det.Renobo skrev:Min mamma hade koppararmband runt handleden när jag var liten. För att slippa värk. Kan det ha varit en föregångare?
/Krister![]()
Alla borde ha sin egna Health Ring, det är bare till å köp!!
Alternativt att man lägger The THIRD Kabel runt halsen.
JTarnstrom skrev:Plockar man ihop den dyrast möjliga
tvåkanalsanläggningen från Hifiklubben utgör nämnda kabel ungefär tio procent av kostnaden. Det verkar helt rimligt.
TomasF skrev:kodapa skrev:Jag kan säga att jag aldrig varit med om att tappade ethernetmeddelanden berott på kabeln (om den inte varit av). Det beror alltid på att devicen inte hinner med.
OT: jo det har jag, vi byggde en lösning med 6 servrar som stod i en serverhall i Tyskland med massor EMC och där försvann meddelanden, ett av hundra ungefär. Vi trodde felen som uppstod berodde på pga vår firmas kod, vi satt med fjärraccess i Sverige och höll på att bli tokiga av felsökning innan vi bytte till skärmade patchkablar...
shifts skrev:Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också
shifts skrev:2-ch: Jag ber som hemskt mycket om ursäkt![]()
2-ch skrev:shifts skrev:Har för mig jag i början av min hifikarriär läste om kablar av kolfiber, också
Jisses, där kom ett minne jag förträngt tillbaka. Tack för det shifts![]()
Köpte en sån däringa kabel då![]()
![]()
CD var ju ett digitalt medium och "krävde" dessa kablar.
Då lät den inte sämre än något annat. Sen åkte den ned i sladdlådan och dök inte upp förrän det (kors i taket) uppstod temporär sladdbrist hemma.
Något hade uppenbarligen hänt under åren den legat i lådan.
Den här gången trodde jag nämligen att cd:n jag kopplade in var trasig!!
Om det nu verkligen rör sig om en kolfiberledare så har den inte vunnit med tiden.
Jag har kvar den, men bara av nostalgiska skäl. Den lär inte bli inkopplad igen.
Håller med om att minnet är bedrägligt, för jag skulle vilja ha tidpunkten till mitten på 80-talet.
Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare
Sen att ett fullgott alternativ kostar en spottstyver är ju en annan fråga
Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare
Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?
2-ch skrev:Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?
Svaret låg i mitt inlägg som precis slank in före din fundering.
KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.
Moment-23:
Något som också irriterar är att de höjde priset på arcam när de började ta in dem.
RogerJoensson:
Vaddå? Lura på okunnigt folk onödigat dyra kablar har dom väl gjort sedan länge. Dom kanske inte haft några så extrema som denna, men principen har varit densamma.
Dom försökte övertala mig också för ca 15 år sedan. Jag har inte besökt en Hifiklubb-butik sedan dess...
KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 20 gäster