av ivor-isobarik » 2009-09-08 05:56
Små söta Linn Kan på stativ med läckra lakritskablar och en tidstypisk Naim,en gammal LP12..
Jag känner igen mig alldeles outsägligt i ovanstående påståenden. Jag har precis krympt min svågers hjärna med att sälja ett par Linnhögtalare som jag bara av plötslig nostalgisk kärlek impulsköpte.Han var sedan tio redan förkrymt sedan jag sålde på honom tidigare nämnda stativare från Linn. Jag spelade aldrig på dem själv utan på ett annat likadant par som hade en rödare faner som jag inte heller kunde motstå. Likadant med slutstegen,jag kan inte motstå dem. LP12 klingar magiskt i mitt sinne.
Tro det eller ej så har jag annat än Linn också. Lars E här på jobbet skänkte mig sin Pioneer,affärens dyraste i nådens år 1972. Han firade sin fasta anställning på detta sätt,helt i mint condition är den fortfarande. Den blåa frekvensskalan på tunern är nästan lika magisk som Linnapparaterna. Skivspelaren är fantastiskt snygg,högtalarna skulle jag aldrig komma på tanken att spela på,helt orepade i faneret och till och med originalkablaget intakt. Lars E är verkligen försiktig,han berättade att en gång på inflyttningsfesten spelade han Janis Joplin på skivspelaren. Han var ba stolt över den bedriften.
Tradera är ett djävulens verktyg,på lördagkvällen när salongsberusningen slår till,så går av någon märklig anledning många smaskiga objekt ut.
Jag har i alla fall varit med och krigat ett femtiotal gånger om verkligt onödiga prylar av nostalgisk karaktär. En Linn Mimik med slutkörd laser höll på att sluta lika dyrt som en fullt fungerande,tursamt nog inte hemma hos mig. I bland har man tyckt sig behöva sådant som man vet inte är ens bra,typ Nad eller Rotel. Har det hållit på att auktioneras ut för billigt så har det hänt att man i sista sekunden kaskadbjudit så det då i vart fall inte ska gå iväg för billigt. I synnerhet på sådant som man själv förköpt sig på och i eftertankens bleka sken undrar om det någonsin kan gå att ens ge bort.
Nostalgiska mopedgrejor är också rena heroinet,det är en av orsakerna till att jag nyktrade till med Linn prylar. Man kan utan problem köpa begagnat Zundapp skrot för hundra laxar. jag överdriver inte. Min Linnpolare sålde en zundapp trim cylinder på tradera för 5650:- spänn i lördags,helt sjukt. Den snubben lider av samma sorts vansinne. Något i hans minnesvärld spökar,för en HAN är det garanterat. kanske en manlig förebild ,en värsting hade det trimmet på sin "dappe" kanske var det rent utav han själv,nu utan hår lite blekfet men med slutlön. Resonerar kanske -Vaffan,jag har råd" alternativ två är,lagomt bakis på söndag,kollar vinnarbrevet på Tradera med värsta ågren...
Ursäkta mopedspåret..
Ja det var förstås sportmodellen på casalen, den med de härliga VDO mätarna oxå då,lyste grönt gjorde dom,mmm,och Borrani fälgarna dubbelnocksnav med rejäla hejdare,den alternativt femte växeln,och en ruggig trimpotentional med högt effektivt medeltryck..
Man trillar på återfall efter återfall,såg ett par Isobarikhögtalare,de var 250 mil härifrån och gamla som hedenhös,billiga var de oxå,endast femtusen,det var en förmodad idiot,hade drivit dom med jap crap förstärkare sedan nya. Jag var hårfint nära att hämta dom för den slutgiltiga rättrådiga vårdnanden,fick stilla mig med att bjuda på en innerrotortändning med programmerbar tändkurva till Gileran från 1978 för att inte förköpa mig igen. Burkarna ser ut som telefonkiosker och väger 51kilo vardera plus svintunga stativ. Hade betytt dödsstöten för äktenskapet.
Sedan var det Dynacoförstärkaren,en söt SCA-35 som jag var tvungen att bevara till eftervärden,en älskvärd Xelex DD-10 som av patriotiska skäl införskaffades, för en batteriladdare från OK med starthjälp spelar mer välstämt. Som en bättreaktig Denon med andra ord.
Jobbarkompisen på Rättspsyk hade jobbat med att sätta ihop OA52 or,härlig smålänning,överarmarna var som mina lår,han pratade så vackert om dem att det blev affär,liksom med den nästan oanvända Commodore 64án som han hade med ett extra originellt ljudande SID chip. Endast en hundring för 64án.
Rauna Njord står i källaren hos morsan. Ser ut om något som Heyerdal har uppfunnit,bra å ha när grannen separerade,helt atonala högtalare..
Ja vi är likadana allihop..
Ursäkta igen...
Senast redigerad av
ivor-isobarik 2009-09-08 07:53, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone
Make the customer a Linnie
Linn-music for life