Moderator: Redaktörer
Mr_Ekan skrev:Jag har ett par Sentec PA 9 på ingång som skall kombineras med lämpligt "ickeförvrängande" försteg.
För att avgränsa tråden lite så är det alltså i första hand samband mellan fysikaliska egenskaper och musik-/hifiupplevelse som jag är ute efter. Är fullt på det klara med att jag kanske inte är karl nog att tolka alla svar, men det må va´hänt.
//Ekan
Morello skrev:Relation mellan direktlljud och "energikurva"
Svante skrev:"Soundstaging", det där att" högtalarna försvinner och ljudet kommer nån annanstans ifrån": Vet inte, men det är det som hör till det mest magiska med bra högtalare. Kanske ger det sig själv om de två förra är avklarade?
Bill50x skrev:Det är ju inte så att högtalarens konstruktion släpper fram inneboende kvaliteter i inspelningen utan rumsligheten skapas i efterhand, i högtalarna.
Mr_Ekan skrev:För att tjata vidare lite - Erik Andersson framhåller ju motkoppling som boven i dramat vid förstärkarkonstruktion. Finns det något medhåll för den tesen hos Er i den "objektiva" falangen?
Vänligen
Ekan
Harryup skrev:Motkoppling är beskrivet även på AudioNote's hemsida
http://www.audionote.co.uk/philosophy.htm
The Negative Effects of Feedback
Finns nog mer än en sanning om hur det teoretiskt är och hur respektive konstruktör löst det. Personligen anser jag att man får testa innan man vet hur det låter. Hur det mäter känns för mig mindre viktigt.
Vad har LTS med motkoppling att göra?
markih skrev:Fast Audio-note kanske låter bra TROTS avsaknad av motkoppling?![]()
markih skrev:Fast Audio-note kanske låter bra TROTS avsaknad av motkoppling?![]()
Harryup skrev:Tja, det räcker inte med att tro på ingenjörerna eftersom det finns ingenjörer på båda sidor.
Ranefjord skrev:för en utomstående betraktare blir det naturligtvis ibland svårt att bedöma sanningshalten i olika påståenden. Vem skall man tro på
Mycket sannt!
Lite mer seriöst. Finns det tester som visar att om man ökar den harmoniska disten, med allt annat lika (går det?) så får man effekten "trevligare ljud"?
Martin skrev:Alltså det är en sedvanlig micpreamp med inbyggd röreffekt, som går att skruva ner till "noll". Tror att den är helt fristående i kedjan och inte har något som helst med motkoppling av andra steg att göra, det skulle bli för krångligt vet inte ens om det går att göra så.
Flint skrev:Kul med lite tok ibland men nu tillbaka till den verkligt tråkiga verkligheten.
Det är lustigt hur olika man uppfattar ljud och musik. Cymbaler är det instrument som jag tycker att omotkopplade SET-förstärkare klarar verkligt bra mot dundermotkopplade trissesteg. Skiljer det sig i hörselegenskaperna mellan människor eller vart sitter det? Kanske borde vi forska i hörseln och örat och de fysiska förutsättningarna och inte bara i ideologierna och påstådda förutfattade meningar.
Mr_Ekan skrev:markih, exakt så. En av få skivor som jag ogärna spelar med min triodförstärkare är "Musical favorites" med Arméns musikkår. Häftiga cymbalanslag klingar ut lite bättre med Tanks Rotel 1090 och piP, för att nu nämna ett exempel.
//Ekan
PekkaJohansson skrev: Jag vill minnas att jag läst att äldre lyssnare är mer pålitliga än yngre när det gäller att upptäcka t ex olika distorsionsfenomen.
Jag kommer allt oftare i meningsutbyte med restaurangägare, ljudtekniker och gympaledare på grund av deras totala okänslighet för oljud.
Mjo det kommer jag ihåg att det har gjorts vid någon middag på Enskede Värdshus (eller vad det kan tänkas heta, i a f ett trevligt ställe när jag har varit där)Ibland får man ta saken i egna händer och helt sonika koppla ur högtalarna när ingen ser. Faktum är att inte alla märker någon skillnad.![]()
Bill50x skrev:Man ska ha flera förstärkare igång och sedan pendla mellan dem beroende på var i ett musikstycke man är när man lyssnar. I början kör man på sina trioder, men när man närmar sig avsnittet med de häftiga cymbalerna switchar man över till stärkaren som hanterar dessa bättre.... Cool, snacka om devoted....
*mina pa9:or får gå dygnet runt*/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster