Moderator: Redaktörer
Isidor skrev:Varför? Helt enkelt eftersom hela audioområdet med få undantag är en riktig hokus-pokus-bransch utan riktiga kunskapsramar och standarder. När produkten är utlämnad till totalt godtycke är vägen till katastrof spikrak. Guldöron och charlataner vid både fonogramproduktion och i konsumentproduktled är en dödlig kombination.
Enligt min mening är audioområdet helt unikt här, det finns inga liknande teknikorienterade branscher som uppträder på det här sättet och tur är väl det. Systerområdet video är genomseriöst med massor av väl underbyggda standarder och försvinnande lite tyckande och struntprat. Behöver jag tillägga att det fungerar?
Morello skrev:De riktiga bovarna är masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.). I sverige har vi bland annat Atlantis, Cutting Room, Rommarö, Studio Nord och Decibel som sänker kvaliten till soptippsnivå, trots att dessa studios rimligtvis borde ha pengar till god utrustning och kunnig personal. Atlantis stoltserar med att ha enn gammalt taffligt Neve-bord från 1970-talet och Decibel har tre olika monitorer, vars klang inte påminner om varandra. Hur ska det kunna bli bra med sådana arbetsredskap?
Flint skrev: Kanske ett deppigt sätt att se branschen men jag tror att vi aktivt HiFi-intresserade är för få för att styra vare sig pris eller kvalitetstrender. Kom gärna med förslag på hur det ska gå till. Köpbojkott, mailbombning, telefonhot, brandbomber, butiksvältning, kidnapping av butikschefer osv...
Varför anlitar skivbolag och/eller artister dessa studios? Skiter man i hur det låter?
Det är nog inte helt omöjligt att det är just producenterna som vill ha tafflig kvalitet.
Du menar att tid inte är nån faktor för skivbolagen? Du menar att det inte är tidspressat?Style skrev:EA, det där tror jag inte alls på. De flesta stora artister har en mycket väl tilltagen inspelningbudget. Det handlar snarare om ett ljudideal som maximerar "genonomträgning" i bilradion och MTV-bruset.
Den genomsnittlige reklamkonsumenten zappar bort allt som inte hörs = har maxvolym hela tiden. Musik är för radio och tv-stationerna (och därmed för skivbolagen i förlängningen) bara ett sätt att dra lyssnare till det prioriterade programinnehållet = reklamen
EngelholmAudio skrev:
Musiken som säljs idag säljs med extremt låga marginaler. Alla företag försöker maximera vinster och inkomster. Detta betyder i min värld att man minimerar tiden och kvaliten överallt. Det är medvetna val man gör när man väljer att använda billigare mickar, ge mindre tid för inspelning, ge mingre tid till vad-det-nu-är. Musiken skall UT i butikerna. Först då kan det bli en inkomst för företaget.
vilket är inte säkert? Hela mitt påstående eller bara delar? jag skulle nog ha varit försiktigare med ord som "alla". Det är jag med på.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:
Musiken som säljs idag säljs med extremt låga marginaler. Alla företag försöker maximera vinster och inkomster. Detta betyder i min värld att man minimerar tiden och kvaliten överallt. Det är medvetna val man gör när man väljer att använda billigare mickar, ge mindre tid för inspelning, ge mingre tid till vad-det-nu-är. Musiken skall UT i butikerna. Först då kan det bli en inkomst för företaget.
Inte säkert. När kvaliteten har sjunkit tillräckligt så blir det ingen intäkt eftersom kunderna vägrar att köpa. Enligt mig är vi vid den punkten nu. Inte bara ljudtekniskt. Bolagen vill med hjälp av reklamkampanjer sälja många exemplar av få artister. Den musiken som proffesionella låtskrivare gör åt dessa är gjord för att falla så många i smaken som möjligt. Mem miktt intryck är att folk börjar tröttna. Man är inte beredd att betala för det som erbjuds, utan man laddar hem som mp3or istälet.
:
:
vilket är inte säkert? Hela mitt påstående eller bara delar? [/quote]EngelholmAudio skrev:
Naqref skrev:The White Room av KLF från tidigt nittiotal och kan dra på rätt mycket mer.
När det gäller billighetspespektivet så kan jag nämna något annat. Var en kille (vi kan kalla honom Petter:) ) som har varit nere i Costa Rica och studerat spanska. Han tyckte att Sophie selmani var bland det mest välljudande han hade i sin samling. Var hemma oc lyssnade. Lät ok men inte speciellt levande. Så lirade han lite Costa Ricansk Reggae och då satt det som en smäck! Instrumenten lät trovärdiga och levande trots att de hade lekt en del med de där mixarna. Skulle gissa att bugeten de hade för utrustning var inte en tiondel av det Sophies platta hade. En billigt populär producerad platta från costa Rica vann hands down mot en mer hifimässig Svensk platta...
Syrran köpte med sig en platta från Sierra Leone när hon var där. Den är inspelad på plats, i Freetown. Ljudet är inte superbra, förståss, men överträffar många produktioner som är gjorda med 100-dubbla budgetar.
Man har inga pengar, men man har något som är viktigare: Ambition och viljan att dela med sig av sin musik till andra, och vill förståss få med så mycket som möjligt av musiken.
Jag tror det finns massor av förhållandevis väljudande plattor med bra musik ute i världen. Men man måste åka dit och köpa den på plats. Eller?
Flint skrev:Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tycker dom kanske i Japan eller vart den nu hamnar att det låter exotiskt. Tacka vet jag Staterna. Måste vara annan ström där. Svängström. Eller så är det "de mörka i hyn" som blandar Irländarnas folkmusik med lite svängiga trummor. Vi har dragspel och fiol i den genetiska ryggsäcken och inga taktinstrument. Jo kanske, halvrytmiska knätofsnigningar men det trodde jag berodde på raketbränslet. (Jag verkar lite kinkig idag)
Svante skrev:Jag hittar inte svaret jag vill bocka i, jag tror det de gör fyller en funktion. Det är inte den funktionen vi vill ha (bra ljud i en fin anläggning) utan någon annan. Majoriteten som lyssnar på skivor gör inte det i en juste anläggning utan i bilradion, på en färgbestänkt plastradio på jobbet eller i rummet bredvid. Då är det viktigt att melodin går fram, men ljudkvaliteten? Nä.
Men trist är det.
Flint skrev:Max_Headroom
Du ser så olika vi ser det här. Ingen av de du nämnde anser jag svänger. Det är något stolpigt och stötigt över dom. Yngström t.ex. Duktig gittarist men har alltid kompats av bromsklossar vilket gör att han får jobba ihjäl sig. Nisse Landgren är ju helt stelopererad. Svenskt tungsinne. Ingen fart i grabbarna. Svenne Rubins, racergröt. Dom stressar och jagar sig genom låtarna. Jag får en känsla av Svensk pilsnerfilm när jag hör svensk musik. Parodi och spelad hurtighet. Edvard Persson. Elof Arle. Tjenare, tjenare serru...
EngelholmAudio skrev:Musiken som säljs idag säljs med extremt låga marginaler. Alla företag försöker maximera vinster och inkomster. Detta betyder i min värld att man minimerar tiden och kvaliten överallt. Det är medvetna val man gör när man väljer att använda billigare mickar, ge mindre tid för inspelning, ge mingre tid till vad-det-nu-är. Musiken skall UT i butikerna. .
Svante skrev:Vad gäller parallellen till video, så tycker jag mig visst se kraftigt pådragen färgmättnad i de kommersiella TV-kanalerna, tex kanal 5s alla dokusåpor om att välja en ungkarl etc. Folk är ju alldeles orangea i ansiktet.
Isidor skrev:Visst, det är sjäkvklart att man försöker maximera det kommersiella värdet i produktionerna. Marknadsekonomins lagar gäller naturligtvis även här. Frågan är dock om det sound man väljer verkligen lever upp till målen. I nästan varje meningsutbyte av den här typen så refereras det på ett eller annat sätt till ospecificerade undersökningar som påstås visa att folk i allmänhet föredrar komprimerade/distorderade/sönderproducerade produkter. Jag vågar påstå att detta är högst diskutabelt och i det stora hela bara ytterligare en skröna i raden i audiovärlden.
I mina egna lågvetenskapliga undersökningar med ett mindre antal "normala" musikkonsumenter får jag nämligen alltid samma resultat, att "audiofila" fonogram generellt anses låta bättre nästan oavsett anläggning. Endast i svårt störda miljöer som bilkupéer kan exempelvis en viss grad av kompression vara fördelaktigt. Jag känner också flera normalkonsumenter som t.o.m. irriterar sig på att volymkontrollen blir svår att hantera när man har full utstyrning med kontrollen vid kl. 9!
Jag tror heller inte alls på kostnadsargumentet, att produktionsbudgetarna skulle vara så pressade att man inte har råd att göra en helgjuten produkt. Den som har spenderat lite tid i inspelningsstudior vet t.ex. att oprocessade mikrofonsignaler nästan aldrig låter direkt illa. Däremot drabbas audiovärlden alltid hårt av trender hit och dit och det finns alldeles för lite egentlig substans för att mer kunniga och eftertänksamma personer skall kunna hålla emot (de finns trots allt, men är alltför få).
Trots att majoriteten av videobranschens kunder alltid drar på ordentligt med kontrast och färgmättnad så har man inte kapitulerat inför detta med "förprocessade" produkter som i audiovärlden. Inte heller tillåter man att masteringledet på eget initiativ skulle ändra t.ex. filmens färgbalans; "Nä, vi tyckte att Mr Spielbergs Saving Private Ryan var alldeles för blekt grönbrun i färgerna så vi drog på lite extra så att blodet skulle synas bättre".
Mr_Miyagi drog också parallellen till s.k. Edge Enhancement (EE) i videovärlden, jämförbart med massor av högfrekvenseq i ljudvärlden (egentligen är EE just videohögfrekvenseq för övrigt). Det intressanta här är att man i DVD:ns barndom såg massor av läskiga överdrifter, medan man i dagens produktioner ser allt mindre av överdriven EE (jag använder själv en 2.7 m bred duk där defekter av denna typ framträder tydligt). Det tycks som om man trots allt har tagit intryck av kritiken och även om den absoluta majoriteten av kunder tittar på små skärmar och knappast störs av detta så respekterar man high-end-kunderna.
Varför köper studios kompressorer, limiters, exciters, de-essers med mera, som kostar massor med pengar?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad gäller parallellen till video, så tycker jag mig visst se kraftigt pådragen färgmättnad i de kommersiella TV-kanalerna, tex kanal 5s alla dokusåpor om att välja en ungkarl etc. Folk är ju alldeles orangea i ansiktet.
Hur vet du det? Ser du på sån't?![]()
![]()
Kraniet skrev:detta tror dock är en grov missuppfattning.. medelsvensson är förmodligen rätt bra på att urskilja bra/dåligt.. men dom ges ju ingen chans..
varför tex ställer alla människor in sin (om dom har nån) eq enligt loudness kurvan? detta utan att ha ett hum om vad loudness är!
förmodligen för at originalet upplevs som dåligt (vilket det ofta är..) och att de ofta spelar rätt lågt.
Flint skrev:Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tacka vet jag Staterna.
Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Det är för A* en StoOor gåta?
Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Svante skrev:Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Det är för A* en StoOor gåta?
De har en sak på sin sida. Språket.
zvenzzon skrev:Problemet består nog i att det inte finns så stor efterfrågan på bra ljudkvalitet. Medelkonsumenten är ju "döv".
zvenzzon skrev:Problemet består nog i att det inte finns så stor efterfrågan på bra ljudkvalitet. Medelkonsumenten är ju "döv".
Då spelade man ofta in live i studion
PekkaJohansson skrev:Nu är det jag som ringer Sony och ställer krav på varsam behandling av inspelningarna!
PekkaJohansson skrev: Allt detta vittnar om både dåligt självförtroende och litet inflytande över den egna produkten - och kanske liten tilltro till den egna förmågan. Det är förvisso lätt att se ett samband mellan skivindustrins utveckling till en mångmiljonindustri på 1970-talet och överbefolkade inspelningssessions.
PekkaJohansson skrev:Ja, ytterligare en aspekt på dagens musikinspelningar är den fullkomliga
armé av människor som tycks krävas för att göra en skiva.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster