Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:* Enl. LTS "officiella definition" och den den hårddragna lexikaliska.
Den är för ful.
Jag saknar åsikt eftersom jag inte provat den själv.
Harryup skrev:Har roat läst en annan tråd och om jag får göra en personlig fundering så är min fråga:
Hur många inom LTS gillar en apparat och dess förmåga att återge musik pga att den testats i MOLT och funnits vara bra?
Finns det medlemmar som exempelvis tycker att 668 inte är särskilt bra?
Vad jag som utomstående ibland reagerar på är att ett angrepp på en apparat försvaras av alla/många, men har alla hört den verkligen?
Om man nu äger en 668 så kan jag tänka mig att man försvarar den, men hur många köpte den i blindo utan en egen blindtest bara för att andra har valt ut den? Kanske man skulle valt en annan apparat själv i blindtest? Så hur många sitter med en "centralt" utvald stereo och är "nöjda" utan att ifrågasatt om dom verkligen är det?
På den tiden (80-talet) då jag hade mest kontakt med LTS så hade medlemmarna väldigt olika anläggningar. Är det så idag eller centraliseras smaken?
Bernt skrev:Tråden heter "Gillar alla LTS:re samma saker?"Den är för ful.
Gillar alla LTS-are samma saker
Gillar alla LTS:re samma saker?
Kort svar: nä!
Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram...
Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd...
Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd...
Hotspur skrev:Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd...
Hotspur skrev:Eftersom vi lever i en demokrati så får förstås Herr Mätdoktor tro och tycka precis vad han vill.
Han är oxå i sin fulla rätt att ifrågasätta andras testmetoder (något jag däremot gärna avhåller mig ifrån).
Däremot begränsar denna demokrati Herr Mätdoktors möjligheter att tvinga andra människor att testa saker på just det sätt han anser vara bäst. Like it or not, LTS & Co!
Däremot begränsar denna demokrati Herr Mätdoktors möjligheter att tvinga andra människor att testa saker på just det sätt han anser vara bäst.
Thomas_A skrev:Rydberg,
det är klart sen länge att Mr. Hotspur inte vill eller kommer att göra nåt av detta, och jag har inget problem med detta i sak alls. Det som är kärnfrågan är om kritik, positiv som negativ, får utdelas på forumet? Kritik mot apparater, testmetoder, resultat, konklusioner? Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?
Rydberg skrev:Thomas_A skrev:Rydberg,
det är klart sen länge att Mr. Hotspur inte vill eller kommer att göra nåt av detta, och jag har inget problem med detta i sak alls. Det som är kärnfrågan är om kritik, positiv som negativ, får utdelas på forumet? Kritik mot apparater, testmetoder, resultat, konklusioner? Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?
Visst, men ta Hotspurs resultat för va det är istället för att läxa upp honom i hur vetenskapliga tester går till. Det finns fler sätt att se på världen...
Bernt skrev:Helt underbart inlägg, Hatoil!!!
Hatoil skrev:Tycker du en kvinna är olika vacker, beroende på om hon är gift eller ogift? Inte släkt eller din mor?
Spelar inga andra saker in i din bedömning, än ögat? För hur du upplever hennes skönhet?
Och ändras inte ditt intryck för evigt, om förutsättningarna sedan visar sig vara några andra (tex att hon är man)?
Hatoil skrev:Så länge man inte spelar sin stereoanläggning blint, utan att veta vad som ingår i kedjan, är det för mig (läs för mig) ingen mening med blindtest. Då den verkliga lyssningssituationen skiljer sig från testsituationen. Om jag får bra resultat på ett högskoleprov, hjälper det mig föga till vardags. Jag är bara kung för en stund. Överskatta inte det enskilda testets betydelse. Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt; på ett prov, eller i verkliga livet?
Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?
nl1970 skrev:Svante
Kan du peka på ett test där det yttre har varit mer relevant än ljudet
Hotspur skrev:Okej, ett sista inlägg/en sista motfråga innan bilen skall packas:Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?
Ska forumet bli ett nej-sägande forum med förbud av egna åsikter och egna testmetoder?
Hotspur skrev:Okej, ett sista inlägg/en sista motfråga innan bilen skall packas:Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?
Ska forumet bli ett nej-sägande forum med förbud av egna åsikter och egna testmetoder?
PS: Bra inlägg, Hatoil och Bill50x!
dimitri skrev:Ska forumet bli ett nej-sägande forum med förbud av egna åsikter och egna testmetoder?
Jag förstår inte frågan.
Har någon inte fått framföra sin åsikt? Eller blivit förbjuden att göra det? Eller blivit tvingad till något, exempelvis att testa på ngt sätt?
Inte vad jag vet iaf.
Dimitri
Edit: Thomas A, ditt inlägg säger samma sak i princip, sorry.
Att inte bli modererad kan vara ett större straff än att bli det, som ngn sagt tiidigare. Inte minst berövas man en sista räddningsplanka i hopplösa debatter, nämligen att moderatorerna är ojuste.
Edit: Dimitri, jag kanske missförstod din post, så ovanstående inlägg kanske inte har med ditt inlägg att göra alls....jag vet inte, men i så fall sorry om det blir förvirrat.
Svante skrev:nl1970 skrev:Svante
Kan du peka på ett test där det yttre har varit mer relevant än ljudet
Eh, där det påverkat resultatet mer än ljudet? Frågar du om min åsikt, så gäller det nog majoriteten av öppna kabeltester, men det är förstås min åsikt.
Max_Headroom skrev:Koss Porta Pro - En lur med bra ljud som är smidig att ta med.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Koss Porta Pro - En lur med bra ljud som är smidig att ta med.
Instämmer. För seriös lyssning hemma använder jag ett par Sennheiser HD650, men så fort jag är mobil blir det Koss´en. De ger bra tryck även med lite billigare grejor även om de saknar lite öppenhet och detaljer. Men det låter... najs
/ B
dawen skrev:Okej: alla tycker olika.
En sak förvånar mig mycket: om nu Hotspur är så förbannat övertygad om det han kommit fram till i detta test, går han då med på att blindtesta detta? För, om han kommer fram till exakt samma sak med statistisk signifikans i blindtestet, har han inte då bevisat...att han hade faktiskt hade rätt? Så, vad är det då som hindrar honom från att knäppa oss på nästippen?
För övrigt må Koss Porta Pro vara en aning basfärgande, men smidiga och hållbara är dem! Bra med reservdelar dessutom. Någon som jämfört dessa med Sennheisers nya smidiga variant?
Markih:
"rörisar, hornhögtalare, Men de flesta förstår naturligtvis att det inte är god återgivning i ordets bemärkelse"
Var inte det lite fördomsfullt? Rörförstärkare, eller hornhögtalare betyder inte att det låter illa med automatik.
Hatoil skrev:Tycker du en kvinna är olika vacker, beroende på om hon är gift eller ogift? Inte släkt eller din mor?
Spelar inga andra saker in i din bedömning, än ögat? För hur du upplever hennes skönhet?
Och ändras inte ditt intryck för evigt, om förutsättningarna sedan visar sig vara några andra (tex att hon är man)?
Så länge man inte spelar sin stereoanläggning blint, utan att veta vad som ingår i kedjan, är det för mig (läs för mig) ingen mening med blindtest. Då den verkliga lyssningssituationen skiljer sig från testsituationen.
Hatoil skrev:Om jag får bra resultat på ett högskoleprov, hjälper det mig föga till vardags. Jag är bara kung för en stund. Överskatta inte det enskilda testets betydelse. Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt; på ett prov, eller i verkliga livet?
Harryup skrev:Laselite:
Javisst, håller med.
Men, det är nog få här som tror att ett horn kan rätt konstruerat, vara en god återgivare av musik. Vad jag uppfattade Markih menade är att horn är alltid färgande. Så dom som vill ha horn strävar inte efter ett neutralt ljud.
Dahlqvist skrev: Om man använder horn främst för att ge högtalaren bestämda riktningsegenskaper ser jag ingen ofrånkomlig kollision med "god återgivning".
/D
Harryup skrev:Dahlqvist skrev: Om man använder horn främst för att ge högtalaren bestämda riktningsegenskaper ser jag ingen ofrånkomlig kollision med "god återgivning".
/D
Riktning i ett vardagsrum har aldrig varit nåt ändamål med mina horn.
Däremot att få ett musikåtergivning med riktiga transienter och "god återgivning"tillsammans. Dvs minimal färgning gentemot orkesterframförandet.
Vanliga 2-vägs högtalare kan låta vackert men god återgivning om nu det är nya termen på transparent ljud har dom inte.
Dock så låter väldigt många (typ nästan alla) hornhögtalare dåligt och det är utifrån dom som man bedömmer principen.
Harryup skrev:Dahlqvist:
"Vad jag skrev om ovan är principella invändningar man kan ha och betyder inte nödvändigtvis att alla högkompressionshorn är sämre än alla direktstrålare."
Nä, men massor med direktstrålande är sämre än riktigt bra horn.
Så jag tycker att även din mening andas lite förutfattade negativism.
Eller?
Audiomanikern skrev:Hej D!Dahlqvist skrev:Alltså: man skall inte peka på brister hos testmetoder för faktorer som dessa metoder
aldrig varit avsedda att mäta.
-![]()
!!
Men då faller ju hela EsoteriskaHifi (kabel (näringsidkar)-Argumentationen ihop!
SKall du ta ifrån oss det enda vi har va, är inte det - inte det taskigt va?(8)!)
Såsom storm sabbar strandens sagolika sandslott!
Mvh A*
Dahlqvist skrev:Alltså: man skall inte peka på brister hos testmetoder för faktorer som dessa metoder
aldrig varit avsedda att mäta.
Dahlqvist skrev:Vad jag dock ofta betvivlar är de faktorer som lanseras som orsaker till de uppkomna intrycken när lyssningssituationen inte medgivit kontrollerade förhållanden.
Audiomanikern skrev:Såsom storm sabbar strandens sagolika sandslott![/i]
Dahlqvist skrev:Jag vill understryka att jag normalt sett aldrig betvivlar lyssningsintryck som redovisas
på detta forum, oavsett lyssningsmetod. Vad jag dock ofta betvivlar är de faktorer som
lanseras som orsaker till de uppkomna intrycken när lyssningssituationen inte medgivit
kontrollerade förhållanden.
Hotspur skrev:Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram...
majjen04 skrev:Hotspur skrev:Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram...
Tja Hotspur!
Har testat denna "fantastiska" cd-spelare, tycker den låter alldeles för ljust! I min anläggning passar den således ej.
Är medlem i LTS, har dock inte skådat allt ljus där än.![]()
Mvh
Kenth
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster