Moderator: Redaktörer
Samtidigt kan jag inte annat än skratta åt phontrattarna på HeadFi.
Objektivisten skrev:Sedan tycker jag förövrigt sånt här är rätt lågt:Samtidigt kan jag inte annat än skratta åt phontrattarna på HeadFi.
Objektivisten skrev:Jag tycker den gamla AKG 240M är den optimala luren, 'still'. Problemet är att den är så svårdriven så den kräver rätt förstärkning för att blomma ut, så är det med många (AKG) lurar. Man bör se förstärkare o lur som en enhet.
JTarnstrom skrev:Objektivisten skrev:Jag tycker den gamla AKG 240M är den optimala luren, 'still'. Problemet är att den är så svårdriven så den kräver rätt förstärkning för att blomma ut, så är det med många (AKG) lurar. Man bör se förstärkare o lur som en enhet.
Är det den berömda "sextetten" som avses?
Objektivisten skrev:
Sedan tycker jag förövrigt sånt här är rätt lågt:
JTarnstrom skrev:Objektivisten skrev:
Det är så sällan jag är låg och det är jul…
Objektivisten skrev:Det är ju möjligt, men AKG K271 har inte en suck enligt mig mot AKG 240M när det gäller neutralitet, vilket återigen får en att höja ögonbryna och undra vad föreningen LTS håller på med egentligen.
Magnuz skrev:Objektivisten skrev:Det är ju möjligt, men AKG K271 har inte en suck enligt mig mot AKG 240M när det gäller neutralitet, vilket återigen får en att höja ögonbryna och undra vad föreningen LTS håller på med egentligen.
Enligt dig nä, men vad säger det? Var 240M ens med i testet? Jag har K240S och de är mycket neutrala och härliga enligt migmen det säger som sagt inte så mycket. Har du/någon förresten jämfört 240M, 240S och 271? Intryck? Skillnader?
Objektivisten skrev:Magnuz skrev:Objektivisten skrev:Det är ju möjligt, men AKG K271 har inte en suck enligt mig mot AKG 240M när det gäller neutralitet, vilket återigen får en att höja ögonbryna och undra vad föreningen LTS håller på med egentligen.
Enligt dig nä, men vad säger det? Var 240M ens med i testet? Jag har K240S och de är mycket neutrala och härliga enligt migmen det säger som sagt inte så mycket. Har du/någon förresten jämfört 240M, 240S och 271? Intryck? Skillnader?
Nej, men LTS bygger ju också sina rekommendationer på i princip (praktiken) 1 lyssnare (även om det teoretiskt sker i en mindre grupp), enligt FE-tråden. Så vad vad säger det?
Objektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Objektivisten skrev:
Det är så sällan jag är låg och det är jul…
Det är ju möjligt, men AKG K271 har inte en suck enligt mig mot AKG 240M när det gäller neutralitet, vilket återigen får en att höja ögonbryna och undra vad föreningen LTS håller på med egentligen.
Objektivisten skrev:Nej, men LTS bygger ju också sina rekommendationer på i princip (praktiken) 1 lyssnare (även om det teoretiskt sker i en mindre grupp), enligt FE-tråden. Så vad vad säger det?
Magnuz skrev:Objektivisten skrev:Nej, men LTS bygger ju också sina rekommendationer på i princip (praktiken) 1 lyssnare (även om det teoretiskt sker i en mindre grupp), enligt FE-tråden. Så vad vad säger det?
FE-tråden? Vad har det med lurar att göra? Jag har MoLTen med lurtestet liggande någonstans (frågan är som vanligt bara var...) och som jag minns det var det lite mer djuplodande än bara lyssna-och-tyck.
...jag vet inte mer än att AKG K271 i MOLT utnämndes tlll den mest neutrala luråtergivaren
Thomas_A skrev:Det var inget FE-test, hur testar man en lur på FE-vis?
Objektivisten skrev:Thomas_A skrev:Det var inget FE-test, hur testar man en lur på FE-vis?
Man lyssnar före och sen efter luren?
Objektivisten skrev:; om det inte var subjektivt lyssna-och-tyck så var det ett 'vetenskapligt' FE-test, eller hur? Under ett FE-test så fungerar gruppen lyssnare som ett mätinstrument, en enhet (en teoretisk individ med guldöra), comprende?
Magnuz skrev:Objektivisten skrev:; om det inte var subjektivt lyssna-och-tyck så var det ett 'vetenskapligt' FE-test, eller hur? Under ett FE-test så fungerar gruppen lyssnare som ett mätinstrument, en enhet (en teoretisk individ med guldöra), comprende?
Jag tror inte det går så bra att F/E-testa lurar... Om jag inte minns fel var det mätningar kombinerat med lyssning utförd av en lyssnarpanel.
paa skrev:Intressant, finns det fler som gör så också?Objektivisten skrev:Precis, man lyssnade subjektivt o mätte litegrann, precis som Stereophile.
Objektivisten skrev:Thomas_A skrev:Det var inget FE-test, hur testar man en lur på FE-vis?
Man lyssnar före och sen efter luren?
Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel?![]()
Vi var i huvudsak tre som lyssnade: Thomas, Claes W och jag.
Alla tre var faktiskt tämligen överens om vad som var relativt bra och vad som var riktigt kasst.
2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.
http://www.dansdata.com/images/earphones/graph1.gif
http://www.dansdata.com/images/earphones/graph2.gif
JTarnstrom skrev:Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel?![]()
Alla tre var faktiskt tämligen överens om vad som var relativt bra och vad som var riktigt kasst.
Jag uttryckte mig lite svepande, det medges, men det var baserat på att apparater som brukar få goda omdömen av LTS får det för att de är neutrala, ofärgande etc.
Morello skrev:JTarnstrom skrev:Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel?![]()
Jag uttryckte mig lite svepande, det medges, men det var baserat på att apparater som brukar få goda omdömen av LTS får det för att de är neutrala, ofärgande etc.
Nej, du uttryckte dig helt djävla vårdslöst och for med osanning.
lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Ska man ratta till ett bra gurka-ljud, så är den dock mycket trevlig.
Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.
Detta gäller även om man vill lyssna på musik, tycker jag.
Lasse
Morello skrev:JTarnstrom skrev:Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel?![]()
TCM skrev:2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.
http://www.headphone.com/learning-cente ... ements.php
http://www.headphone.com/learning-cente ... easure.php
JTarnstrom skrev:lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.
Lasse
Det är möjligt att jag är lite Carlsson-skadad men med det ljudet som referens tycker jag att basen i 271:an väl motsvarar ljudet från högtalarna. Det är också fullt möjligt att basen är lite mager och att det allra lägsta saknas i 271:orna, men de lurar jag har hört som går lägre har som regel problem med artikulationen. Basen kan då låta väldigt odistinkt istället, som i Denon D2000, där jag tyckte att det till och med kunde vara svårt att höra om det var stå- eller elbas som användes i vissa låtar.
2-ch skrev:TCM skrev:2-ch skrev:Men vad säger det här då?
http://www.headphone.com/learning-cente ... ements.php
http://www.headphone.com/learning-cente ... easure.php
Se där ja, bra TCM. Det verkar vara seriösa mätningar dom utför. Så AKG 271 är allt för slank i basen för min smak som det ser ut.
Däremot värdesätter i alla fall jag LTS tester. Ungefär som jag värdesätter tidningen Råd&Rön. Opartiskhet är inte lätt att hitta.
Vee-Eight skrev:Morello skrev:JTarnstrom skrev:Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel?![]()
Detta kunde du skriva på ett klart trevligare sätt.
Naqref skrev:Jag har själv 271-an och tycker näppligen att den har klen bas men många gör det. Det kan ero på minst två saker. Andra lurar har för mycket bas eller att man har lurarna fel. De är ju slutna lurar och kräver att det inte läcker det minsta mellan öronmusslan och huvudet. En del av de som anser att den har för klen bas brukar ha luren lite för långt bak på huvudet och då läcker den naturligt. Då blir det nästan ingen bas öht. Men det är ju inte lurens fel. Har man glasögon så brukar det läcka vid skalmarna och då får man också ett läckage med efterföljande bastapp. Har man problem med det så kanske Sennheiser HD600/650 är ett bättre val.
RogerGustavsson skrev:Vet inte vad den luren kräver annars är denna bra www.holographicaudio.com/
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Testet finns i nr 4/3004.
Oj, har det numret kommit ut redan?
E skrev:Naqref skrev:Har man glasögon så brukar det läcka vid skalmarna och då får man
också ett läckage med efterföljande bastapp.
Vem tusan har glasögon på sig när de lyssnar?
Mvh E*
E skrev:Ja, det finns väl alltid undantag.
Mvh E*
E skrev:Rätt låg upplösning på den tonkurvan (smoothing).
Men oavsett det:
Borde inte en neutralt återgivande lur se litet annorlunda ut mätt
vid öronen, än så där?
Mvh E*
oqvist skrev:E skrev:Ja, det finns väl alltid undantag.
Mvh E*
Jag med. Men jag har alltid skalmarna ovanför öronkuddarna. Har aldrig förstått de som haft problem med glasögon och hörlurar. Jag har en del gigantiska hörlurar som JVC DX 1000 och ATH-AD700 och även dem går det finfint att ha skalmarna på öronkuddarna. AD 700 är nog den enda hörlurar där det egentligen kvittar om man har skalmarna mellan öronen och öronkuddarna eller inte iof med dess mysko passform.
Angående neutrala hörlurar Audeze LCD-2n är utan tvekan den som kommit närmast. Den både mäter strålande och låter mest naturtroget. Mätt med dummy head.
2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Johan_Lindroos skrev:2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det förefaller vara ganska uppenbart att det varit otätt vid denna mätning av AKG K271.
lazpete skrev:
Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Man kan inte använda 271 till mixning av musik, då det lägre registren är undertryckta.
Lass
Johan_Lindroos skrev:lazpete skrev:
Man kan inte använda 271 till mixning av musik, då det lägre registren är undertryckta.
Lass
Så är i alla fall inte mitt exemplar. Det skulle kunna vara någon vajsing på dina. alternativt att de inte passar så bra på ditt huvud/ditt huvud inte passar lurarna (![]()
) .
K271 har förekommit i flera varianter, det är tänkbart att de har olika sound. Mina heter "Studio" (LTS testexemplar), men finns nu och heter andra saker som jag inte riktigt minns, tror de är "mk II", och "K272 HD".
Johan_Lindroos skrev:lazpete skrev:
Lass
Så är i alla fall inte mitt exemplar. Det skulle kunna vara någon vajsing på dina. alternativt att de inte passar så bra på ditt huvud/ditt huvud inte passar lurarna (![]()
) .
K271 har förekommit i flera varianter, det är tänkbart att de har olika sound. Mina heter "Studio" (LTS testexemplar), men finns nu och heter andra saker som jag inte riktigt minns, tror de är "mk II", och "K272 HD".
Johan_Lindroos skrev:Jag hoppas att alla varianter av K271/272 låter likadant, då jag tycker att den variant som jag har låter alldeles utmärkt.
Sedan kan jag väl tycka att det skulle kännas väldigt riskabelt att mixa musik med hörlurar som monitorering. Det jag funnit är att så gott som samtliga lurar avviker kraftigt i tonkurvebalans ifrån en subjektivt rak kurva, som är mycket lättare att få fram ur högtalare, Och inte minst ljudbildförvrängningen som uppstår vid hörlurslyssning av musik tänkt för högtalarlyssning. Den enda situationen jag skulle kunna tänka mig att använda hörlurar är väl om jag spelar in saker ute i fält, alltså inte att mixa musiken. Eller att ha på mig lurar om jag mot all förmodan skulle få för mig att sjunga in något och kunna höra musiken, gud hjälpe!![]()
![]()
!
celef skrev:va fina dom såg ut dom där audeze, å mäter bättre än dom flesta högtalarna, i hela världen
lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
lazpete skrev:Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Lass
RogerJoensson skrev:LTS testade bara ett exemplar? Kanske är det stora toleranser, som delvis förklarar varför omdömena växlar. Själv upplevde jag det exemplaret jag lyssnat på som något stickigt (resonant) i lägre diskanten.
Någon som sett mätningar på en ett flertal olika?
IngOehman skrev:lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Detta gäller även om man vill lyssna på musik, tycker jag.lazpete skrev:Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Lass
Jag har inte hört några 271 där basen låtit signifikant underbalanserad,
bortsett förstås ifrån att inga hörlurar förmedlar basljuden på ett natur-
ligt sätt. De spelar ju bara mot öronen och inte mot resten av kroppen.
För övrig vill jag nog påstå att ingen förnuftig ljudtekniker använder
hörlurar överhuvudtaget när man mixar.
Visst finns det undantag, t ex om man gör en liveinspelning och det av
något skäl bara finns två kanaler att spela in till, liveförutsättningarna
är så dåliga att man måste spela in med fler än 2 mikrofoner, och det
heller inte finns något studiokontrollrum att lyssna i.
Då blir man tvungen att mixa live - men i de fallen arbetar man ju mer
eller mindre i blindo hur man än gör, och det som är av vikt för att man
skall lyckas är förnuft, erfarenhet och omdöme, snarare än lurar med
några speciella egenskaper. Mix och tonkurva är inte samma saker, så
även om en hörlur har en massa brister så är det bara oerfarna mixare
som gör en mix för att kompensera tonkurvefel i lyssningen. Visst, om
lyssningen riktigt dålig så är det självklart svårt att höra exakt vad man
gör, men det blir då snarare precisionsfel än systematiska mixfel.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
.
En högst relevant fråga och jag tycker att alla lurar jag testat (mer än 40) lider av mer eller mindre tafflig återgivning, men ibland får det duga med en lur för att lyssna lite vid datorn på natten tex.
I replokalen har jag ett par kombinerade lurar och hörselkåpor som från Vic Firth, som är bra när man behöver medhörning vid inspelning.Dom låter förjäkligt, men fyller ändå en funktion.
Johan_Lindroos skrev:Dessutom skulle det behövas något likt Studers f d algoritm som medgav huvudrörelser utan att ljudbilden flyttades runt.
lazpete skrev:Men, det jag finner intressant är, att det verkar finnas flera "auktoriteter" här, som finner K271 att vara en "naturlig" basåtergivare.
Det hade jag inte trott!
Det går att göra ett ganska enkelt (nåja) test, och det är att spela in en kontrabas, och gärna vara med när det görs, för att få en bild av hur en kontrabas låter. Lyssna sedan på denna inspelning i olika lurar.
Jag tycker iaf, att K271 inte kan återge denna bas på något sätt likt verkligheten.
phloam skrev:Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
.
En högst relevant fråga och jag tycker att alla lurar jag testat (mer än 40) lider av mer eller mindre tafflig återgivning, men ibland får det duga med en lur för att lyssna lite vid datorn på natten tex.
I replokalen har jag ett par kombinerade lurar och hörselkåpor som från Vic Firth, som är bra när man behöver medhörning vid inspelning.Dom låter förjäkligt, men fyller ändå en funktion.
Generell hörlurs-bashing gör ett öseriöst intryck, speciellt när det kommer från testansvarig inom LTS och en mätexpert.
Johan_Lindroos skrev:Phloam, vänligen, respektera mina åsikter.
Magnuz skrev:phloam skrev:Det här återkommer ibland som ett önskemål, vilket jag har svårt att förlika mig med. Är inte en av de stora fördelarna med lurar just att ljudbilden följer med huvudrörelserna?
Inte om man vill efterlikna verkligheten.
phloam skrev:Men man vill efterlikna verkligheten på en imaginär plats "i huvudet", och inte "utanför huvudet", så är det väl rätt bra om inte hela ljudbilden rör på sig så fort man rör huvudet? Om du förstår hur jag menar
phloam skrev:Men den rör ju på sig också
oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare. Men precis som med högtalare finns det bättre och sämre och man måste betala för de bättre generellt
KarlXII skrev:Jäklar, jag är lite imponerad faktiskt. Funkar sketabra på film och även riktigt bra på tvåkanal!
Det finns fem olika profiler för olika "öron" och det tar ett tag innan man hittar rätt. Det finns även en sjätte som man kan konfigurera själv med ett nerladdningsbart verktyg. Ljudet håller sig i riktning framför om man vrider på huvudet. Läckert! Det är inte alls samma "inneihuvetkänsla" som jag tycker mig brukar uppleva med lurar.
Dessutom är det bra tryck i förstärkaren, det låter otroligt mycket bättre än i hörlursutgången på receivern.
ThePreTor1aN skrev:KarlXII skrev:Jäklar, jag är lite imponerad faktiskt. Funkar sketabra på film och även riktigt bra på tvåkanal!
Det finns fem olika profiler för olika "öron" och det tar ett tag innan man hittar rätt. Det finns även en sjätte som man kan konfigurera själv med ett nerladdningsbart verktyg. Ljudet håller sig i riktning framför om man vrider på huvudet. Läckert! Det är inte alls samma "inneihuvetkänsla" som jag tycker mig brukar uppleva med lurar.
Dessutom är det bra tryck i förstärkaren, det låter otroligt mycket bättre än i hörlursutgången på receivern.
Har du provat nåt mer på HeaDspeakern?. Funderar nämligen på denna. Jag antar att man har då en extra kabel till headtrackingen för att det ska funka?. Den är förresten lanserad, finns på lager i VLSI-store i Finland.
Frågan är ju hur bra driv den klarar att ge till HD650.
subjektivisten skrev:oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare. Men precis som med högtalare finns det bättre och sämre och man måste betala för de bättre generellt
Ja, jag undrar också vad realistisk ton är?
Själv så använder jag endast lurar vid resor/ute och går. Dom är ju helt värdelösa i återgivningssyfte, enligt mig.
Vee-Eight skrev:NonMorales;
Du är lite väl snabb att alltid nypa till Subjektivisten. Det är rätt trist beteende när du inte tycks skriva så mkt andra inlägg.
Magnuz skrev:oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare.
Vad menar du med realistisk ton?
oqvist skrev:Magnuz skrev:oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare.
Vad menar du med realistisk ton?
Att piano låter som piano, att en cello låter som en cello etc etc. Inte gå efter var instrumenten befinner sig i ljudbilden främst.
phloam skrev:Eftersom det tycks vara väldigt bråttom med argumenten här så skriver jag följande till Magnuz och andra:
Hade Johan skrivit "...om det finns någon enda hörlur som kan återge en helt verklighetstrogen ljudhändelse!" så hade jag inte reagerat alls. För helt uppenbart är det väl snarare så att nästan alla lurar kan återge en "någorlunda" verklighetstrogen återgivning(ljudhändelse)?
Samt att Morello fyller på med att avfärda praktiskt taget alla hörlurar (mer än 40 iaf) som något som inte duger till mer än att "lyssna lite vid datorn på natten tex." Detta trots det faktum att hörurar mycket väl kan användas för finlyssning, trots de tillkortakommanden (i.e. odefinierad "tafflighet") som Morello stör sig på.
Mitt inlägg var en reaktion på tonen i inläggen, avsett att påpeka att sådana uttalanden kan ses som ogrundad kritik präglad av föraktfullhet, d.v.s. bashing.
Men jag nöjer mig med att konstatera att ogrundat och illa dolt förakt är inget annat än en "åsikt" och därigenom helt oantastligt på faktiskt.se.
IngOehman skrev:Framförallt skulle jag vilja ha en sådan plugg för lyssning i hörlurar vid
filmtittning via lapptåppen.
E skrev:Tänk vad bra det vore att kunna hörlurskorrigera de fonogram (alla
som är tänkta att återges över högtalare) som man vill ha med sig i sin
bärbara manick!Bärbara manicker har ju sällan Öhman X-feed
inbyggt …
Man skulle eventuellt också kunna tänka sig att i samma veva möjlig-
göra en mildring av de värsta klangproblemen för den hörlur man
använder, eller att exempelvis ge de bärbara fonogrammen det
huvudstöd som HD600 saknar i sin tonkurva?
Fast nu kom jag förstås på en sak. Det kan ju hända att man vill spela
upp något stycke, som man har med sig, i till exempel en kompis
högtalare. Hur låter de hörlurskorrigerade fonogrammen då?
(Gissning: Inte så illa att den nackdelen överväger fördelarna.)
Mvh E*
Stiliga men dyra: http://www.audeze.com/IngOehman skrev:Audeze LCD-2n är nu lagda på minnet.
Var köpte du dina?
Vh, iö
Alexi skrev:Stiliga men dyra: http://www.audeze.com/IngOehman skrev:Audeze LCD-2n är nu lagda på minnet.
Var köpte du dina?
Vh, iö
Synd att de inte är slutna och har brusreducering.
Mätningen ser lite väl rak ut:
E skrev:Kan man veta något om hur stora topparna i diskanten hade blivit på
pappret, ifall lågpassfiltreringen av pennrörelsen hade kopplats ur?
(Om jag inte är ute och cyklar så kan väl toppar ha "större inverkan på
klangen" än dalar.)
Mvh E*
Piotr skrev:E skrev:Kan man veta något om hur stora topparna i diskanten hade blivit på
pappret, ifall lågpassfiltreringen av pennrörelsen hade kopplats ur?
(Om jag inte är ute och cyklar så kan väl toppar ha "större inverkan på
klangen" än dalar.)
Mvh E*
Hej E!
Nu vet jag inte om det syftas på en riktig penn-ritare öht. men vill påpeka att CLIO är ett datoriserat analysprogram utan såna coola funktioner som en faktisk fysisk penna som plottar kurvan.
/Peter
RogerGustavsson skrev:Hur mycket "försnyggning" bidrar inställningarna av Clio med, de som visas under frekvensgångskurvan ovan?
Peter Steindl skrev:Hi Donald
Have you heard Audez’e headphones? They are supposed to be good.
MvH
Peter
Donald North skrev:Hi Peter,
I have not yet heard the Audeze headphones but am told they’re very good. One friend prefers them over his Sennheiser HD800. However I was talking the other day with a guy who owns them and says they’re good but the AKG K1000 is still better. This doesn’t surprise me. I think the K1000 are quite possibly the best ever made.
Best regards,
Donald
enJohn skrev:Ha ha! Även jag har fastnat på bild med ett par sånna akg-missfoster på huvudet!![]()
/en john som tyckte att de lät... annorlunda?
KarlXII skrev:enJohn skrev:Ha ha! Även jag har fastnat på bild med ett par sånna akg-missfoster på huvudet!![]()
Ska de sitta sådär alltså, en bit ut?![]()
Isåfall får de ju Jacklin Float att se riktigt smiidiga ut..
enJohn skrev:KarlXII skrev:enJohn skrev:Ha ha! Även jag har fastnat på bild med ett par sånna akg-missfoster på huvudet!![]()
Ska de sitta sådär alltså, en bit ut?![]()
Isåfall får de ju Jacklin Float att se riktigt smiidiga ut..
Jupp, det är ju liksom tanken med dem - vilket samtidigt diskvalificerar dem som hörlurar i min mening, eftersom de (av vad jag minns, det är rätt längesedan) inte direkt låter användaren lyssna utan att störa sina soff-grannar, om man säger.
Så där On Topic så undrar jag nyfiket om herr trådskapare skulle vilja återkomma med några fler intryck av lurarna? Jag är speciellt intresserad av jämförelser med Audio Technica-luren, eftersom jag själv använder dessa.
/en john
Objektivisten skrev:Jag tycker den gamla AKG 240M är den optimala luren, 'still'. Problemet är att den är så svårdriven så den kräver rätt förstärkning för att blomma ut, så är det med många (AKG) lurar. Man bör se förstärkare o lur som en enhet.
IngOehman skrev:I det stora hörlurstest som LTS gjorde 2003 fanns både K271 studio och
K240 studio med, och lyssningsintrycken från lyssnarna var väldigt sam-
stämmiga: K240 studio låter rätt rejält diskanthöjd.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:I det stora hörlurstest som LTS gjorde 2003 fanns både K271 studio och
stämmiga: K240 studio låter rätt rejält diskanthöjd.
Vh, iö
Vad jämförde man med, dvs vad var referensen?
IngOehman skrev:(Endast en Beyer Dynamic DT-990 pro upplevdes om jag minns rätt, som
ännu mera diskantrik. Mätmässigt så hade även denna ungefär 10 dB för
mycket diskantnivå i snitt, men den hade även en liten extra resonanstopp
vid 8,5 kHz.)
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Jag tycker den gamla AKG 240M är den optimala luren, 'still'. Problemet är att den är så svårdriven så den kräver rätt förstärkning för att blomma ut, så är det med många (AKG) lurar. Man bör se förstärkare o lur som en enhet.
I det stora hörlurstest som LTS gjorde 2003 fanns både K271 studio och
stämmiga: K240 studio låter rätt rejält diskanthöjd. Mätningarna bekräftar
detta.
Istället för den sisådär 0-10 dB sänkta nivån i diskantregistret som en nor-
mal frifältskorrigering ger (~-3 osäkerhetsområdet borträknat) så ligger
faktiskt den 240 vi lyssnade och mätte på, +8dB(!) från ungefär 6 kHz och
sedan mer än en oktav uppåt. Det är ungefär 10 dB för mycket, och jag
tycker nog att det lät som ungefär 10 dB för mycket också.
(Endast en Beyer Dynamic DT-990 pro upplevdes om jag minns rätt, som
ännu mera diskantrik. Mätmässigt så hade även denna ungefär 10 dB för
mycket diskantnivå i snitt, men den hade även en liten extra resonanstopp
vid 8,5 kHz.)
Eftersom K240 även saknade huvudstödskullen i mellanregisterområdet
(alltså den tonkurvepåverkan som man får på grund av huvudets närvaro
i ljudfältet - alltså även när man mäter nära huvudet vid lyssning på helt
tonkurvelinjära högtalare) så uppfattade jag den dessutom som klingande
lite insjunket i mellanregisterområdet, alltså lite som loudness, men med
mera diskant än en normal sådan funktion.
Det är hur som helst INTE en lur som jag skulle rekommendera för seriös
monitorlyssning, alltså om syftet är att få veta hur klangen på inspelningen
är. K271 studio däremot är mycket bra på detta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Och även om jag var med och lyssnade på lurarna i LTS stora lur-test så
ville jag inte blanda min i omdömena i texten utan nöjde mig med att mäta
och kommentera mätningarna. Så texten är helt skriven av Morello, och
den är som jag förstått det baserade uteslutande på vad han och de andra
tyckte. Jag tror inte ens att jag delgav någon mina uppfattningar, i varje
fall inte i skrift.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster