Moderator: Redaktörer
Är inte så jättevanligt att studios har riktigt högklassiga högtalare. Genelec och Yamaha är mer eller mindre allena rådande.
dawen skrev:Finns väl en studio som heter Studio Blue eller något sådant i Sthlm som har ett stycke mycket välljudande högtalarsystem, om jag inte minns galet
ragge skrev:Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.
Vad som är mer intressant är vilken utrustning som används i samband med mastringen. The Cuttingroom är en firma som mastrar, de är nog störst i Sverige. Hör av er och fråga dem vad de använder när de mastrar.
http://www.cuttingroom.se/index_se.html
Här är länkar till ett par ofta anlitade mastrare i USA
http://www.digido.com
http://www.gatewaymastering.com/
Digital Domain och Gateway är med Bob Katz och Bob Ludwig är milt sagt flitigt anlitade, kolla på deras sidor och kolla också i era skivkonvolut hemma.
Kanske ni får lite annan inställning till vikten av "hifi" i studion.
Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.
ragge skrev:Vad för högtalare som används i studios är relativt ointressant.
Vad som är mer intressant är vilken utrustning som används i samband med mastringen. .
Jag vet inte men hur som helst så spelar det ingen roll vilken utrustning man har i studion om man stampar på CD-skivan utomhus.d_anders skrev:Jag tolkade ragges inlägg som att det inte spelar så stor roll vad studion har för utrustning ifall inspelningen ändå förstörs vid mastringen.
!Nu kommer Morello att citera och såga mig jämns med fotknölarna och hävda att musiken borde vara anpassad för bästa möjliga system
EngelholmAudio skrev:"Ledande" är ju reklamsnack så det luktar ända hit!![]()
Ni har varit inne på det och frågat om det är flest sålda skivor eller bäst/dyrast utrustning.
På nått sätt borde ju kvaliten, såväl teknisk som lyssningsmässig, vara bestämmande för epitetet LEDANDE.
Egentligen borde det bara finnas EN ledande studio. Men visst - kanske kan det bli delad första plats och således kan det finnas TVÅ ledande studiosar!
Jag gissar att en duktig ljudtekniker kan producera tämligen välljudande fonogram med en medioker utrustning, även för ganska kvalificerad lyssning.
ragge skrev:Största delen av studiovärlden/artisterna har inte samma preferenser som oss hifidårar, de bryr sig uppenbarligen inte om ljud på samma vis som vi och har därför inte “hifihögtalare” i studion. De har helt enkelt inte de intensioner med jludkvaliteten på sina skivor som vi önskar.
poppop skrev:Visst måste man ha en god referenslyssning. Men det är lika viktigt att ha bra lyssning, som att ha en lite sopigare lyssning... Den riktiga referensen är hur det låter hemma hos gemene man när produkten är klar.
Nagrania skrev:Jag tycker att den här och alla andra debatter i ämnet visar en hel del okunskaper om hur det går till i branschen. Ni fattar ju uppenbarligen inte vad skivbolaget och kunderna vill ha.
Det kan t.ex vara så att en producent säger att han vill att hans skiva ska låta lika starkt som en annan skiva (X) låter.
En sak som jag också skulle vilja upplysa om är att om man spelade in allt som ni tycks önska med två mikrofoner ja ni skulle bli förvånade över hur trist det mesta skulle ljuda. Saken är den att det egentligen bara är akustisk musik som i vissa fall kan spelas in med två mikrofoner...och då säger jag i vissa fall. Jag också tala berätta för er om ni nu vill höra...det är så att om man inte alls använder kompressor så kommer musiken att låta ganska så trist i många fall, kanske t.o.m i de flesta fallen. Nu talar jag om pop och rock men även i jazzmusik kan det ibland behövas kompressor för att få fram vissa sound eller för att jämna nivåerna i en live inspelning. Om vi ljudtekniker inte gör som kunden vill ha det så blir vi av med jobbet så enkelt är det.
Jag tror att ni hifinördar får helt enkelt hålla er till dom små audiofila skivmärkena.
För en tid sedan renoverade jag en direktcuttad skiva från 1972 som antagligen var inspelad utan några som helst aggremanger. För att man skulle kunna tillgodgöra sig denna härliga musiken var man tvungen att lyssna med mycket högnivå...hur många kan göra det utan att störa sin omgivning.
Jag pratade med en kollega och han berättade att just var klar med en skiva men är nu tvungen att be mastraren att "trycka upp musiken för annars kommer inte radiostationerna att spela skivan".
Nagrania skrev:För ett tag sedan var det någon som talade om en skiva med Anna Ternheim som då ansågs vara musikaliskt och tekniskt bra. Jag tog då och lyssnade på skivan som bestod av två cd´n...den ena var en studioprodukt med flera musiker och den andra kompade hon sig själv med gitarr eller dragspel. Den första skivan var både hörbart och synbart komprimerad och limiterad medans den andra skivan lät bra trist.
Nagrania skrev:Jag tycker att den här och alla andra debatter i ämnet visar en hel del okunskaper om hur det går till i branschen. Ni fattar ju uppenbarligen inte vad skivbolaget och kunderna vill ha. Det kan t.ex vara så att en producent säger att han vill att hans skiva ska låta lika starkt som en annan skiva (X) låter. En sak som jag också skulle vilja upplysa om är att om man spelade in allt som ni tycks önska med två mikrofoner ja ni skulle bli förvånade över hur trist det mesta skulle ljuda. Saken är den att det egentligen bara är akustisk musik som i vissa fall kan spelas in med två mikrofoner...och då säger jag i vissa fall. Jag också tala berätta för er om ni nu vill höra...det är så att om man inte alls använder kompressor så kommer musiken att låta ganska så trist i många fall, kanske t.o.m i de flesta fallen. Nu talar jag om pop och rock men även i jazzmusik kan det ibland behövas kompressor för att få fram vissa sound eller för att jämna nivåerna i en live inspelning. Om vi ljudtekniker inte gör som kunden vill ha det så blir vi av med jobbet så enkelt är det. Jag tror att ni hifinördar får helt enkelt hålla er till dom små audiofila skivmärkena. Jag själv känner en generationsskillnad för jag stötter aldrig själv på de här hemskheterna för jag köper inte dessa skivor själv och jag söker inte upp dom utan att ni har pratat om dom. För ett tag sedan var det någon som talade om en skiva med Anna Ternheim som då ansågs vara musikaliskt och tekniskt bra. Jag tog då och lyssnade på skivan som bestod av två cd´n...den ena var en studioprodukt med flera musiker och den andra kompade hon sig själv med gitarr eller dragspel. Den första skivan var både hörbart och synbart komprimerad och limiterad medans den andra skivan lät bra trist. För en tid sedan renoverade jag en direktcuttad skiva från 1972 som antagligen var inspelad utan några som helst aggremanger. För att man skulle kunna tillgodgöra sig denna härliga musiken var man tvungen att lyssna med mycket högnivå...hur många kan göra det utan att störa sin omgivning. Jag pratade med en kollega och han berättade att just var klar med en skiva men är nu tvungen att be mastraren att "trycka upp musiken för annars kommer inte radiostationerna att spela skivan".
Nagrania skrev:Kraniet du lever i en drömvärld. Den musik som Linn ger ut under sitt skivmärke är helt annat än det vi talar om. Vad vet du egentligen ärligt hur det går till bakom kulliserna. Topptekniker som Bruce Swedin eller Micke Tretow (jag vill kanske inte jämföra dessa två men Micke är ju i.a.f känd av de flesta på forumet) hur tror du att dom hade klarat sig med enbart mikrofoner...nada.
För det är väl sådan musiken vi i huvudsak talar om. Sedan kan man ju spela in en kör eller en stråkkvartet med enbart två bra kondensatormikrofoner och få det att låta hyfsat...men med ett bra parametriskt filter...då du. Ta t.ex Krallans skivor som låter så bra, där har man hissat både basen och diskanten på kompet. Det här kan man se tydligt på en FFT analys. Hur många mickar har dom användt när dom spelar in Krallan eller Patricia B...det måste i.a.f vara minst två i flygeln.Den här debatten om tvåkanals inspelningar med två mikrofoner känner jag igen från 60 & 70 talet och då var det också LTS:are och den nu salige Stig Carlsson som drev debatten. Det gjordes flera inspelningar också och då främst kyrkomusik eller jazz i kyrkrum...men vad trist det lät för ljudet saknade brilla vilket jag tycker är viktigt. Men en sak är annorlunda nu mot då...det är att man hade inte möjlighet att komprimera och limiter så hårt som man kan nu just tack vare digitaltekniken. Där emot så utnyttjade man inom rocken de analogabandens magnetiska självlimitering som då gav det för den tiden rätta soundet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster