Moderator: Redaktörer

Kronkan skrev: Sedan kommer Popsnöret in och tittar lite mystiskt på mig eftersom jag har på mig mina vita handskar. Har ju lovat ta hand om Lennartjs grejer. Fattar att hon på sitt jobb kommer att livligt återberätta hur en galen man provar rör.Vet att hon kan få ett stort auditorium skratta åt "seriös" kabelprovning.
Kronkan skrev:Anläggningen kan visst stressa mig. Något krånglar och det är brötigt och tidskrävande att borra i problemet och rätta till det. Ibland blir det inte heller gjort utan det blir så att säga liggandes. Men prova några rör stressar mig inte speciellt. Man får bli bra på att skjuta upp saker till morgondagen ibland. Men visst kan hobby och andra roliga projekt bli ett hinder för andra saker som exempelvis montera in en diskmaskin eller något annat nyttigt. Eller köra till tippen.
paa skrev:Kronkan skrev:Anläggningen kan visst stressa mig. Något krånglar och det är brötigt och tidskrävande att borra i problemet och rätta till det. Ibland blir det inte heller gjort utan det blir så att säga liggandes. Men prova några rör stressar mig inte speciellt. Man får bli bra på att skjuta upp saker till morgondagen ibland. Men visst kan hobby och andra roliga projekt bli ett hinder för andra saker som exempelvis montera in en diskmaskin eller något annat nyttigt. Eller köra till tippen.
Det är ju en sak, men om det blir stressande när man ska använda den till det som den är avsedd för, att lyssna på musik?
Typ; skulle man inte ta och prova ett annat rör nu, osv?
faema skrev:Intressant, men varför dissar du Electro-harmonix påförhand?
Salve
kasper skrev:Det här ska bli jättekul att följa! Extra kul att du även har med kt88:or från Audio Space (vilket väl är omdöpta Shuguang-rör, som jag fick det beskrivet) i utprovandet. Av en händelse (verkligen en slump) har jag själv Audio Space KT88:or i mitt Copland-slutsteg, just nu, men jag har sneglat åt winged C flera gånger...
Följer fortsättningen med spänning![]()
/Gunnar
Laila skrev:Hej Kronkan,
Vilken "bias"/tomgångsström kör du med o vid
vilken anodspänning ?
Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor.
Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. Smile
vilken anodspänning ?
Laila skrev:[guote="Kronkan"]Laila skrev:Jorå, har(tidigare) läst, men den gav inte svar på mina frågor. Smile
Ok, jag gör som i manualen och det finns ju uppenbart olika konstruktioner där man gör på olika sätt.Så det bästa är nog att vara mera specifik vad det gäller för apparat och se om det finns någon som kan svara. Audio Space har i chassit mätpunkter och nedsänkta pottar att vrida på. Men vad du tekniskt sätt gör med röret framgår ju inte av manualen.
vilken anodspänning ?
lennartj skrev:En tråd som borde kopplas till denna finns på ett annat forum
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84973
man behöver ju inte vara reggad för att läsa, så jag rekommenderar att ta en titt åtminstone.
Nu har Kronkan lånat mig sina JJ KT88 och lämnat tillbaka mina.
På lördag hoppas jag hinna lyssna och kommentera lite.
lech skrev:Hej
Att lennartJ alltid rekar SRRP och KT88 är väl inget nyttÄven om modisen gjorts av gurun själv under tvång.
![]()
![]()
Trioder kan ju låta annorlunda![]()
//
lech
Laila skrev:Ta mä fan Kronkan reeeespect, jag trodde att det var jag
som hade copyright på att tala i "Nattmössan" . . . ?![]()
![]()
lennartj skrev:Vart tar tiden vägen?
Slutstegen ligger upp-och-nervända med avtagna bottenplåtar och allt utom nätspänning inkopplat, men nu måste jag strax ge mig av för det är onumrerade biljetter till Nina Hagen
lennartj skrev:Begränsad sikt stod det på min onumrerade läktarbljett till Nina Hagen.
Jag hade inte hängt på låset i god tid före insläpppet en timma föe konsert och blev totalblåst![]()
såg inte skymten av Nina förrän jag hänsynslöst knödde mig fram och såg en skymt liknande bilden i lördagens tidning.
Ljudet var absolut inte för starkt, men otydligt från läktaren, så det var svårt att uppfatta mellansnacket.
Dessutom sjöng hon mest gamla amerikanska gospels tämligen halvdant.
Efter en halvtimme tröttnade jag och gick hem.
Försökte reklamera biljetten idag utan resultat.
På söndagen var Leif, Bosse och jag hos Sprudel och lyssnade på ett McIntosh MC402 transistorslutsteg med utgångstransformatorer, som lät ganska bra, tills jag överraskade honom med att plocka upp mitt C2300 försteg ur bakluckan. Du kanske har sett tråden.
Han blev så begeistrad att får behålla det tills tisdag kväll, så jag har dessvärre inte haft möjlighet att lyssna på dina JJ ännu.
petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
http://www.bobcarver.com/
http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/bob-carver-cherry-180-black-beauty
petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/bob-carver-cherry-180-black-beauty
Kronkan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
Det var verkligen mycket G20 st KT 88:or!
Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.
Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?
petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Kan tyvärr . . . "bare hölle mä", typ . . .
Kronkan skrev:Hej Lennartj!
På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.
Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.
Laila skrev:Kronkan,
När du ändå är i "uppgraderingstagen" typ . . .
så tycker jag att du skall prova 6p3S-E som ett
alternativ till KT-88. Det/dessa låter riktigt bra för
en blygsam summa(tycker jag) men kräver lite mer
tomgångsström än vad du kör på med dina KT-88.
6p3S-E är en rysk militärvariant av 5881 som "tål"
betydligt mer än vad de är specificerade för, vad
gäller anod/gallerspänning och max anodförlust.
Kan köpas testade, matchade å klara frånJim McShane
Man får leta lite i hans sida för att hitta dem . . . . .
om du(mot förmodan) skulle få för dig att prova
så får du gärna höra av dig per pm angående lagom
bias/tomgångsström för dessa, när du fått hem . . .
ps. 6p3S-E = 6n3c-e(Rysckie).
petersteindl skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
Det var verkligen mycket G20 st KT 88:or!
Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.
Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?
Japp, jag har spelat äggen med River Audio (past audio) som är 2x300B per kanal Parallell Single End. 20-25 watt/kanal. Det fungerade mycket bra.
Jag har också spelat med 2A3 där effekten var ungefär 2,5 watt. Det räckte enligt min mening inte till.
Jag hoppas verkligen att Carver lyckas med sina rörslutsteg. Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Kronkan skrev:Tycker du att jag använder för låg bias till mina KT 88:or?
En fråga till! Här en lista på PEntoder och hur de utvecklats från varandra. Men hur vet jag vilka som går att använda istället för KT 88? Någon? Fallgropar, faror? Kanske fullständigt idiotisk fråga men den utgår från min nuvarande och bristande förståelse.
lennartj skrev:Kronkan skrev:Hej Lennartj!
På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.
Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.
Jag har tre par 12AX7 (ECC83) i försteget, ett par i MC-ingången, ett par i MM-ingången och tredje paret i den gemensamma linje-nivå delen som alla signaler går igenom.
Det vore jätteintressat att få låna dina 12AX7och höra i vilken mån de påverkar återgivningen i olika positioner.
I slutsteget sitter E88CC (6922) som ingångsrör och ett par ECC82 (12AU7) därefter. Jag har tre uppsättningar av dem från olika tillverkare;
Precision, Golden Dragonoch JJ. Jag tycker inte alls att jag uppfattar lika stora ljudliga skillinader mellan dem som mellan olika slutrör KT88/6550 WA.
petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.
KT88 var således inte kopplade som drivrör.
Jag har tidigare haft ganska mycket kontakt med River Audio.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.
MvH
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
MvH
Peter
Där har du med stor säkerhet förklaringen till varför dom inte driver KT88:orna så hårt - att det inte behövs i just den kopplingen.
Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88
drivs i hans förstärkare . . . eller jag kanske tar fel . . .?).
Flint skrev:Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88
drivs i hans förstärkare . . . eller jag kanske tar fel . . .?).
Aha. Rättning mittåt. Med KT88 som normalt kopplade slutrör håller jag med dig om att grundströmmen 30mA verkar ovanligt låg. Blir ju bara säg 450Vx30mA=13.5W grundeffekt med resultat att röret går mer mot klass B än A. Om det är fel eller inte går förstås inte att säga om man inte vet hela stegets koppling och funktion i övrigt men lite ovanligt är det allt. Normalt brukar man mosa på KT88 30-40W i tomgångseffekt och då är alltså strömmem nånstans runt 70-80mA vid (den antagna) matningsspänningen 450V.
Flint skrev:Laila
Instämmer. Bra att ha i vilket fall. Bisaskollen som beskrivs är annars precis som jag trodde. Jag kör med ett tio ohms motstånad 1/4-W per slutrör som biaskoll och dessutom funkar det som säkring på grund av det låga effektvärdet utifall röret skulle få för sig att gå i väggen.

petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G
JanBanan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G
Mycket intressant. Var det inte Bob Carver som byggde trisseslutsteg som emulerade rörstegens "överföringsfunktion" och totallurade Stereophiles lyssningspanel? Man kan ju fråga sig varför han nu tillverkar rörsteg om han kunde få trissestegen att låta likadant?
petersteindl skrev:JanBanan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G
Mycket intressant. Var det inte Bob Carver som byggde trisseslutsteg som emulerade rörstegens "överföringsfunktion" och totallurade Stereophiles lyssningspanel? Man kan ju fråga sig varför han nu tillverkar rörsteg om han kunde få trissestegen att låta likadant?
Var det denna trisseburk som han hade seriemotstånd på utgången? Han gjorde ett slutsteg där motståndet var in och urkopplingsbart.
Han kanske tycker att original rör är orginellare än simulerat rör?![]()
MvH
Peter
Kronkan skrev:Har sänt frågan via mail om korrekt bias till Audio Space.
Laila skrev: ... klass AB puch-pull.
Objektivisten skrev:J Gordon Holt och 'The Carver Challenge'http://www.stereophile.com/content/carver-challenge
sprudel skrev:Objektivisten skrev:J Gordon Holt och 'The Carver Challenge'http://www.stereophile.com/content/carver-challenge
Jag tycker den artikeln är värd en egen tråd. Väldigt intressant.
Tack för den.
Kronkan skrev:sprudel skrev:Objektivisten skrev:J Gordon Holt och 'The Carver Challenge'http://www.stereophile.com/content/carver-challenge
Jag tycker den artikeln är värd en egen tråd. Väldigt intressant.
Tack för den.
Hej Sprudel andra eventuella läsare! Har just nu jobb plus extra jobb på samtliga kvällar och så ett par MArtin Logan Vista på besök samt fyra nya NOS rör till försteget. Samt ändå läst tråden om maggisarna. Helt slut i huvudet. Samt provlyssnat och skruvatt samt fixat/snarjt till kablar eftersom vistorna krävde separat tråd till basdelen samt hyrt släp till allt och fraktat allt hem samt hämtat popsnöret på jobbet. Behövde någon som bar. På kvällen två företagare som är spekulanter till att klippa gräset i bostadsrättsföreningen. Samt andra som frågar om allt möjligt. När man går runt och visar gräsmattorna. Tvättmaksinen verkar ha somnat in. REparatör imorgon . Nu sova. Popsnöret undrar när den nya diskmaskinen skall installeras.
Flint skrev:Vill bara allmänt påstå att man inte kan dra några som helst andra slutsatser av ljudtester med/mellan olika rör annat än att det gäller för den maskinen/kopplingen just då. Det beror helt på miljön röret sitter i och som det samarbetar med hur ljudet kommer att upplevas. Att det kan höras skillnader håller jag dock med om men det är inte bara röret man bedömer, det är helheten.
Flint skrev:Tjenare!
Vi har ungefär samma inställning. Ville bara påpeka detta med "rörljud" eftersom vissa skulle kunna tolka det som att det och det rörmärket låter så och så. Om personers "brilljans" så tror jag att alla som ägnar mycket tid åt något får sin egen blilljans på sitt sätt. Subjektiva utvärderingar är lika viktiga som teoretiska förklaringar. Det är ju trots allt lyssnar vi gör när vi spelar vår musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster