Det är en konstruktion med två konstruktörer, båda hänger här på forumet och går under namnen DanNorman och RolfPeterKarlsson
Dom driver det nystartade företaget Decisive Audio och Bi21 är deras minsting, än så länge !
(fyll gärna i Dan!, med så mycket information du vill och sådant som du tycker plattsar i tråden
Bi21 är en liten fullrange stativare, nog inte större än piP till volymen, dock helt andra proportioner och enligt mig faktiskt riktigt snygg !
Den är konstruerad så att det är 2st isobarikkopplade >5" element som jobbar i varje låda och en 1" alu diskant med sjukt fin spridning !
Volymen ca 10liter alltså, och avstämning... ?!
Men lägre än piPs var målet att dom skulle gå med bra outputt och jag tror bestämt att dom lyckats ganska bra med det !
Högtalarna får bekänna färg mot piPs av senaste 2010 version och i6 delade. Jag har haft dom hemma sedan i söndags och lyssnat/ testat och utvärderat vad jag tycker och mer lyssningsintryck från mitt testande kommer nog ikväll och imorgon.
Men jag kan redan nu avslöja att dom gör absolut inte bort sig...
Det är snarare så att piPs får se sig frånåkt på dom flesta parametrar av Bi21 och i6... men därmed inte sagt att Bi21 är överlägsen piPs, utan snarare så att Bi21 har styrkor som ligger mig varmt om hjärtat och det gör ju att piPs's "fördelar" mot Bi21 blir av mindre vikt för mig...
Men som sagt, mer om detta kommer antagligen ikväll och i morgon
Här har jag skrivit lite om Bi21 redan också, kan läsas för den intresserade: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45798&postdays=0&postorder=asc&start=90
Mer info om konstruktionen här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45830
Pris Bi21: 9000:- inkl. valfri lack utom högblank/piano. Säljs enbart lackade, och inga monteringssatser.
Första omdömmet 15/10 - 2011:
Jahhh, jag har nu lyssnat en del på dessa högtalare och kan inget annat än att säga att dom är suveräna på så många punkter !
Men dom har en svaghet som jag uppmärksammat, alltså en kvantitativ parameter som dom "brister" på.
Denna är dock, väldigt liten och sitter i diskanten och hur mycket man kommer att "störa sig" på den är upp till var och en.
Men, vi börjar med de positiva omdömena
piPs vs Bi21
Jag har slutat att köra dom mot piPs för det är liksom helt andra djur på många sätt...
piPs känns lite mer "äkta" i vissa detaljerna på något vis, svårt att beskriva... Men piPs låter nog i vissa avseenden något med "live" än Bi21.
Som att artisten verkligen står där framför dig, trots att ljudbilden är BÄTTRE på Bi21 båda i djup, höjd och bredd med utplaceringar som sitter så sjukstabilt och noga utmejslade.
Men med det sagt, det är sällan som jag upplever denna fördel till piPs...
Oftast slutar det med att Bi21 sopar mattan genom att låta så naturligt och oansträngt på ALLA ljudnivåer från lågt, till gränsen till vad dom klarar av.
piPs hårdnar och blir otrevliga, medan Bi21 låter mysigare än aldrig förr !
Och när piPs bottnar så fortsätter Bi21 att leverera.
Bi21 är alltså en klart mycket mer kompetent högtalare i fråga om ljudtryck och med upplevs lägre disst än piPs, och påminner i "stilen" mer om i6 än piPs.
Det har nog även med spridningsegenskaper att göra och jag föredrar personligen Bi21 framför piPs ur det avseendet.
Bi21 går även subjektivt något djupare i basen. Det är ju inga astronomiska skillnader vi pratar om, men jag är övertygad om att dom går djupare, vore spännande att mäta !
Det finns liksom "något där nere" som jag känner igen som 25-30Hz tryck. och det får jag inte med piPs i mitt rum !
Upplösningan i samtliga register (med reservation för det jag skriver om i nästa stycke) är nog ganska jämnvärdig på ca 70-75dBA i mitt rum jag kan inte uppfatta att den ena skulle vara bättre eller sämre på något.
Oavsett vad jag försöker att lyssna efter så kan jag inte påstå att den ena gör något bättre än den andra.
Men ju mer volymen åker upp ju med tappar piPs i upplösning och börjar "bete sig", men fortfarande håller Bi21 ihopp och låter lika högupplöst på betydligt högre ljudnivåer.
En sak dock, som jag ibland upplever Bi21 vara vassare än piPs och ibland än till och med i6 på, det är att plocka fram en sådan otrolig tydlighet i röster !
På Deathmetal med intensiva partier och mycket som händer, så lyckas dom ändå separera allting så otroligt bra och plocka fram varenda nyans i rösterna.
Man hör helt enkelt tydligare texterna med Bi21 än med piPs och ibland även i6!
Men jag återkommer med jämförelsen Bi21 vs i6, där har jag inte lyssnat klart än känner jag
Så, nu va det avklarat, piPs vs Bi21 slutade alltså med att Bi21 tog hem vinsten på dom flesta parametrar förutom att piPs, ibland kunde uppfattas som mer "live".
Men skillnaden är i samtliga fall så pass små att jag anser dom försumbara.
Den lilla fördelen piPs kan anses ha mot Bi21 i fråga om just "live känslan" tar Bi21 igen genom att låta mer avslappnade vid samma ljudnivå och jag tycker dom verkar klara av att leverera Dynamiska förlopp bättre.
I övrigt drar dom jämt på många parametrar och dom orkar jag inte ens räkna upp...
Men nu till det viktigaste, och det som för MIG betyder mest:
"Dom låter inte högtalare"
Ne, dom levererar musik och med besked, det gillar jag !
Nu till "svagheten".
Bi21 har "något för sig" i diskanten, jag har svårt att sätta fingret på det oftast... Men ibland framträder det och om jag lyssnar på det ett tag till så ska jag nog snart kunna peka ordentligt på vart felet sitter !
Men det är, när det är ljud som redan är väldigt "skira" så blir det liksom en upplevelse av att Bi21 "lägger till" på något vis.
Inte så att det låter illa, fel eller på något vis störande.
Bara så att man lägger märket till det OM man nu har piPs och i6 som referens. Framförallt i6 som inte visar några tendenser till att "lägga till" något alls...
piPs visar lite liknande tendenser som Bi21, men inte lika mycket om ljudnivån är kontrollerad (ca70-75dB A)
Så, egentligen är detta inget "fel" på Bi21 utan något som dom helt enkelt gör lite sämre än båda i6 och piPs.
Meeen detta är för mig helt obetydligt....
Alltså, det är ju en färgning, men en "snäll" sådan oftast som inte skadar mig och min njutning av musiken så den kan i alla fall JAG leva med.
För dessa burkar är något av det bästa som spelat för mig, dom låter jätte bra och konstruktörerna kan vara nöjda !
Snart kommer en kompis över, han är renodlad döds/svart metallera och vi ska lira skiten ur Bi21 och i6 för att se vad vi båda tycker om dom mot varandra.
Får se när mitt omdöme Bi21 va i6 kommer.
Men nog inte idag
Hoppas omdömet var till nöje för er som läser det och har ni några frågor så ställ dom så ska jag försöka svara.
Och/eller tips på vad jag ska testa osv...
Edit: Jag har inte bottnat dom ÄN, helt enkelt för att jag vill lyssna färdigt på dom först...
Ja menar, jag vill ju inte att dom ska gå sönder... Dom e ju så trevliga, konstruktörerna säger dock att dom ska tåla en del stryk, och jag litar på dom.
Och konstruktörerna har nog vid det här laget förstått hur jag gillar att spela (och jag har fått uppfattningen att det är en av orsakerna till att jag har dom hemma hos mig nu också
Klarar dom mitt slutgiltiga test så får dom "Testat och godkänt av David" stämpeln...
Och det är det inte många högtalare som har !
lite fler intryck 16/10-2011
Kan nu konstatera att Bi21 klarar av att bottnas ganska ordentligt utan att dom verkar ta illa upp.
Både delade vid 80Hz och som fullrange dottnade jag dom några gånger igår.
Men jo, dom levererar bra, lite över piPs i ljudtryck i basen innan dom bottnar.
Delade så är dom inte ens på samma planhalva som piPs och kan spela redigt högt.
Enligt radioshack mätare så spelade vi ca 100-105dB C Slow till deatmetal under längre stunder och utan problem.
Dock så lyckades vi få dom att bottna några gånger, men då var vi över 105dB med den musiken och så högt ska man inte spela ändå...
Men bara för att testa liksom
Bi21 klarar således att bottnas ganska ordentligt, vilket känns tryggt och bra.
Dom klarar även ljudtryck som är mer i stil med i6 utan att visa tendenser ljudmässigt till att ha problem.
Inget jag hörde och tydligt kunnat peka på i alla fall...
Men, Bi21 vs i6 rapporten kommer som sagt lite senare, detta va bara något jag va tvungen att skriva av mig.
Edit: Bi21 är lite tungre att driva än piPs och ytterligare lite trögare än i6.
Dock inte så att dom är "trögdrivna" utan snarare så att piPs och i6 är tämligen lätta så
Ja nu kommer ett till utlåtande, Bi21 va i6 2011-10-22
Vet inte vad jag ska skriva riktigt... det blev typ oavgjort på sätt och vis men i6 spelar "mer musik" och något högre i och med 6,5" vs 5,1/4 tum innan dom bottnar.
Diskanten i Bi21 är dock strået vassare i fråga om att leverera med upplevt sjukligt låg disst även när basarna bottnar delade !
i6 låter vid dessa ljudnivåer "lite smuttsigare" i diskanten, men subtila skillnader i och för sig... alltså inte något jag hörde för en jag gjorde direkt A/B jämförelse och på ljudnivåer som är i storleksordningen 100-105dB C slow !
Men samtidigt levererar i6 mer musik så jag e lite kluven här i fråga om vad som är att föredra... ?!
Jag får ut mer av musiken med i6 än med Bi21 är dock en sak som e säker, fast Bi21 har nog lite bättre diskant ur vissa avsenden, men jag byter inte det mot i6 förmåga att verkligen plocka fram själen ur musiken.
Men detta sakt så ger Bi21 mig "mer musik" än det mest jag någonsin hört, dom är nog det bästa jag hört förutom Ino på den punkten och det är INTE ILLA PINKAT !!
Och på grund av att mitt omdöme är så "kluvet" så ska jag genomföra mer testar för jag vill verkligen testa allt ! Wink
Men nu vet du i alla fall vart jag står idag.
Som det e nu så, skulle jag köpa en fullrange stativare så blir det nog Bi21 framför piPs då Bi21 ger mig mer och ligger inte så långt efter piPs i "att bara spela musik" men vinner så pass i upplevs naturlighet att piPs inte riktigt har något att komma med så fort volymen går lite över "normalt".
Men till delat så blir det i6 framför Bi21 som det ser ut nu.
Jag ska lyssna på i6 ett tag nu igen och sedan slänga på Bi21 igen och testa igen.
Jag tror inte att jag lyssnar som så många andra, jag lyssnar efter musik och närhet i återgivnignar, aldrig efter detaljer...
Och jag tycker också att det är här som olika högtalare skiljer sig åt mest, just i förmågan att lägga fram musiken i första rummet och att musiken ska vara levande.
Närvaro i röster, det finns liksom olika nivåer, det kan upplevas som att någon skulle kunna stå framför en och sjunga, sedan kan det vara någon som står framför en och sjunger. förstår ni ?
Detta är lite Bi21 vs i6 och varför jag föredrar i6 för tillfället, det är den där riktiga holografiska återgivningen som saknas, TROTTS att Bi21 ta me fan nog är lika bra på att plocka ut och bygga upp en sjukligt komplett ljudbild !
Det är liksom bara en öppen scen Smile
Bi21 går ut hårt och starkt, med stor säkerhet kan jag säga att dessa för mig är något av det bästa som antagligen finns att lyssna på oavsett prisklass.
Otroligt välbalanserade och kompetenta högtalare, dom "brister" dom har är inte närmelsevis i närheten av det mesta andra på marknaden.
Dom levererar så mycket musik och glädje, och själ/ närvaron i musiken i otrolig Smile
Vad det nu än är som gör denna själ i musiken så kanske det är den där "stereosystemsfel kompencationen" som Ingvar pratar om ?!
Restan är bara låg disst och rusktigt genomtänka konstruktioner och där drar väll tydligen Ino och Bi21 ganska jämt.. ?!?!
Är det då den där "kompensationen" som ger det där sista i "liv" till musiken ?!
ha de gött så länge och mer omdömen kommer vartefter

undrar om det går att skönja vissa likheter?