Decisive Audio Bi21, liten högtalare, stort ljud !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Decisive Audio Bi21, liten högtalare, stort ljud !

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 09:27

Ja, jag kunde inte hålla mig och startar tråden här nu om högtalaren Bi21.
Det är en konstruktion med två konstruktörer, båda hänger här på forumet och går under namnen DanNorman och RolfPeterKarlsson
Dom driver det nystartade företaget Decisive Audio och Bi21 är deras minsting, än så länge !
(fyll gärna i Dan!, med så mycket information du vill och sådant som du tycker plattsar i tråden :) )

Bild

Bi21 är en liten fullrange stativare, nog inte större än piP till volymen, dock helt andra proportioner och enligt mig faktiskt riktigt snygg ! :)
Den är konstruerad så att det är 2st isobarikkopplade >5" element som jobbar i varje låda och en 1" alu diskant med sjukt fin spridning !
Volymen ca 10liter alltså, och avstämning... ?!
Men lägre än piPs var målet att dom skulle gå med bra outputt och jag tror bestämt att dom lyckats ganska bra med det ! :wink:

Högtalarna får bekänna färg mot piPs av senaste 2010 version och i6 delade. Jag har haft dom hemma sedan i söndags och lyssnat/ testat och utvärderat vad jag tycker och mer lyssningsintryck från mitt testande kommer nog ikväll och imorgon.

Men jag kan redan nu avslöja att dom gör absolut inte bort sig...
Det är snarare så att piPs får se sig frånåkt på dom flesta parametrar av Bi21 och i6... men därmed inte sagt att Bi21 är överlägsen piPs, utan snarare så att Bi21 har styrkor som ligger mig varmt om hjärtat och det gör ju att piPs's "fördelar" mot Bi21 blir av mindre vikt för mig...
Men som sagt, mer om detta kommer antagligen ikväll och i morgon :)

Här har jag skrivit lite om Bi21 redan också, kan läsas för den intresserade: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45798&postdays=0&postorder=asc&start=90

Mer info om konstruktionen här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45830

Pris Bi21: 9000:- inkl. valfri lack utom högblank/piano. Säljs enbart lackade, och inga monteringssatser.

Första omdömmet 15/10 - 2011:

Jahhh, jag har nu lyssnat en del på dessa högtalare och kan inget annat än att säga att dom är suveräna på så många punkter !

Men dom har en svaghet som jag uppmärksammat, alltså en kvantitativ parameter som dom "brister" på.
Denna är dock, väldigt liten och sitter i diskanten och hur mycket man kommer att "störa sig" på den är upp till var och en.

Men, vi börjar med de positiva omdömena :)

piPs vs Bi21

Jag har slutat att köra dom mot piPs för det är liksom helt andra djur på många sätt...
piPs känns lite mer "äkta" i vissa detaljerna på något vis, svårt att beskriva... Men piPs låter nog i vissa avseenden något med "live" än Bi21.
Som att artisten verkligen står där framför dig, trots att ljudbilden är BÄTTRE på Bi21 båda i djup, höjd och bredd med utplaceringar som sitter så sjukstabilt och noga utmejslade.

Men med det sagt, det är sällan som jag upplever denna fördel till piPs...
Oftast slutar det med att Bi21 sopar mattan genom att låta så naturligt och oansträngt på ALLA ljudnivåer från lågt, till gränsen till vad dom klarar av.
piPs hårdnar och blir otrevliga, medan Bi21 låter mysigare än aldrig förr ! :D
Och när piPs bottnar så fortsätter Bi21 att leverera.

Bi21 är alltså en klart mycket mer kompetent högtalare i fråga om ljudtryck och med upplevs lägre disst än piPs, och påminner i "stilen" mer om i6 än piPs.
Det har nog även med spridningsegenskaper att göra och jag föredrar personligen Bi21 framför piPs ur det avseendet.

Bi21 går även subjektivt något djupare i basen. Det är ju inga astronomiska skillnader vi pratar om, men jag är övertygad om att dom går djupare, vore spännande att mäta ! :)
Det finns liksom "något där nere" som jag känner igen som 25-30Hz tryck. och det får jag inte med piPs i mitt rum !

Upplösningan i samtliga register (med reservation för det jag skriver om i nästa stycke) är nog ganska jämnvärdig på ca 70-75dBA i mitt rum jag kan inte uppfatta att den ena skulle vara bättre eller sämre på något.
Oavsett vad jag försöker att lyssna efter så kan jag inte påstå att den ena gör något bättre än den andra.
Men ju mer volymen åker upp ju med tappar piPs i upplösning och börjar "bete sig", men fortfarande håller Bi21 ihopp och låter lika högupplöst på betydligt högre ljudnivåer.

En sak dock, som jag ibland upplever Bi21 vara vassare än piPs och ibland än till och med i6 på, det är att plocka fram en sådan otrolig tydlighet i röster !
På Deathmetal med intensiva partier och mycket som händer, så lyckas dom ändå separera allting så otroligt bra och plocka fram varenda nyans i rösterna.
Man hör helt enkelt tydligare texterna med Bi21 än med piPs och ibland även i6!

Men jag återkommer med jämförelsen Bi21 vs i6, där har jag inte lyssnat klart än känner jag ;)

Så, nu va det avklarat, piPs vs Bi21 slutade alltså med att Bi21 tog hem vinsten på dom flesta parametrar förutom att piPs, ibland kunde uppfattas som mer "live".
Men skillnaden är i samtliga fall så pass små att jag anser dom försumbara.
Den lilla fördelen piPs kan anses ha mot Bi21 i fråga om just "live känslan" tar Bi21 igen genom att låta mer avslappnade vid samma ljudnivå och jag tycker dom verkar klara av att leverera Dynamiska förlopp bättre.
I övrigt drar dom jämt på många parametrar och dom orkar jag inte ens räkna upp...

Men nu till det viktigaste, och det som för MIG betyder mest:
"Dom låter inte högtalare"

Ne, dom levererar musik och med besked, det gillar jag ! :D

Nu till "svagheten".

Bi21 har "något för sig" i diskanten, jag har svårt att sätta fingret på det oftast... Men ibland framträder det och om jag lyssnar på det ett tag till så ska jag nog snart kunna peka ordentligt på vart felet sitter !

Men det är, när det är ljud som redan är väldigt "skira" så blir det liksom en upplevelse av att Bi21 "lägger till" på något vis.
Inte så att det låter illa, fel eller på något vis störande.
Bara så att man lägger märket till det OM man nu har piPs och i6 som referens. Framförallt i6 som inte visar några tendenser till att "lägga till" något alls...

piPs visar lite liknande tendenser som Bi21, men inte lika mycket om ljudnivån är kontrollerad (ca70-75dB A)

Så, egentligen är detta inget "fel" på Bi21 utan något som dom helt enkelt gör lite sämre än båda i6 och piPs.
Meeen detta är för mig helt obetydligt....
Alltså, det är ju en färgning, men en "snäll" sådan oftast som inte skadar mig och min njutning av musiken så den kan i alla fall JAG leva med.
För dessa burkar är något av det bästa som spelat för mig, dom låter jätte bra och konstruktörerna kan vara nöjda ! :)

Snart kommer en kompis över, han är renodlad döds/svart metallera och vi ska lira skiten ur Bi21 och i6 för att se vad vi båda tycker om dom mot varandra.
Får se när mitt omdöme Bi21 va i6 kommer.
Men nog inte idag :)

Hoppas omdömet var till nöje för er som läser det och har ni några frågor så ställ dom så ska jag försöka svara.
Och/eller tips på vad jag ska testa osv...

Edit: Jag har inte bottnat dom ÄN, helt enkelt för att jag vill lyssna färdigt på dom först... :lol:
Ja menar, jag vill ju inte att dom ska gå sönder... Dom e ju så trevliga, konstruktörerna säger dock att dom ska tåla en del stryk, och jag litar på dom.
Och konstruktörerna har nog vid det här laget förstått hur jag gillar att spela (och jag har fått uppfattningen att det är en av orsakerna till att jag har dom hemma hos mig nu också 8) ) och tro mig när jag säger att jag ska testa dom grundligt... :twisted:

Klarar dom mitt slutgiltiga test så får dom "Testat och godkänt av David" stämpeln... :lol:
Och det är det inte många högtalare som har !

lite fler intryck 16/10-2011

Kan nu konstatera att Bi21 klarar av att bottnas ganska ordentligt utan att dom verkar ta illa upp.

Både delade vid 80Hz och som fullrange dottnade jag dom några gånger igår.
Men jo, dom levererar bra, lite över piPs i ljudtryck i basen innan dom bottnar.
Delade så är dom inte ens på samma planhalva som piPs och kan spela redigt högt.

Enligt radioshack mätare så spelade vi ca 100-105dB C Slow till deatmetal under längre stunder och utan problem.
Dock så lyckades vi få dom att bottna några gånger, men då var vi över 105dB med den musiken och så högt ska man inte spela ändå...

Men bara för att testa liksom 8)

Bi21 klarar således att bottnas ganska ordentligt, vilket känns tryggt och bra.
Dom klarar även ljudtryck som är mer i stil med i6 utan att visa tendenser ljudmässigt till att ha problem.
Inget jag hörde och tydligt kunnat peka på i alla fall...

Men, Bi21 vs i6 rapporten kommer som sagt lite senare, detta va bara något jag va tvungen att skriva av mig.

Edit: Bi21 är lite tungre att driva än piPs och ytterligare lite trögare än i6.
Dock inte så att dom är "trögdrivna" utan snarare så att piPs och i6 är tämligen lätta så

Ja nu kommer ett till utlåtande, Bi21 va i6 2011-10-22

Vet inte vad jag ska skriva riktigt... det blev typ oavgjort på sätt och vis men i6 spelar "mer musik" och något högre i och med 6,5" vs 5,1/4 tum innan dom bottnar.
Diskanten i Bi21 är dock strået vassare i fråga om att leverera med upplevt sjukligt låg disst även när basarna bottnar delade !
i6 låter vid dessa ljudnivåer "lite smuttsigare" i diskanten, men subtila skillnader i och för sig... alltså inte något jag hörde för en jag gjorde direkt A/B jämförelse och på ljudnivåer som är i storleksordningen 100-105dB C slow !
Men samtidigt levererar i6 mer musik så jag e lite kluven här i fråga om vad som är att föredra... ?!
Jag får ut mer av musiken med i6 än med Bi21 är dock en sak som e säker, fast Bi21 har nog lite bättre diskant ur vissa avsenden, men jag byter inte det mot i6 förmåga att verkligen plocka fram själen ur musiken.

Men detta sakt så ger Bi21 mig "mer musik" än det mest jag någonsin hört, dom är nog det bästa jag hört förutom Ino på den punkten och det är INTE ILLA PINKAT !!
Och på grund av att mitt omdöme är så "kluvet" så ska jag genomföra mer testar för jag vill verkligen testa allt ! Wink

Men nu vet du i alla fall vart jag står idag.

Som det e nu så, skulle jag köpa en fullrange stativare så blir det nog Bi21 framför piPs då Bi21 ger mig mer och ligger inte så långt efter piPs i "att bara spela musik" men vinner så pass i upplevs naturlighet att piPs inte riktigt har något att komma med så fort volymen går lite över "normalt".

Men till delat så blir det i6 framför Bi21 som det ser ut nu.

Jag ska lyssna på i6 ett tag nu igen och sedan slänga på Bi21 igen och testa igen.

Jag tror inte att jag lyssnar som så många andra, jag lyssnar efter musik och närhet i återgivnignar, aldrig efter detaljer...
Och jag tycker också att det är här som olika högtalare skiljer sig åt mest, just i förmågan att lägga fram musiken i första rummet och att musiken ska vara levande.
Närvaro i röster, det finns liksom olika nivåer, det kan upplevas som att någon skulle kunna stå framför en och sjunga, sedan kan det vara någon som står framför en och sjunger. förstår ni ?
Detta är lite Bi21 vs i6 och varför jag föredrar i6 för tillfället, det är den där riktiga holografiska återgivningen som saknas, TROTTS att Bi21 ta me fan nog är lika bra på att plocka ut och bygga upp en sjukligt komplett ljudbild !

Det är liksom bara en öppen scen Smile

Bi21 går ut hårt och starkt, med stor säkerhet kan jag säga att dessa för mig är något av det bästa som antagligen finns att lyssna på oavsett prisklass.
Otroligt välbalanserade och kompetenta högtalare, dom "brister" dom har är inte närmelsevis i närheten av det mesta andra på marknaden.
Dom levererar så mycket musik och glädje, och själ/ närvaron i musiken i otrolig Smile

Vad det nu än är som gör denna själ i musiken så kanske det är den där "stereosystemsfel kompencationen" som Ingvar pratar om ?!
Restan är bara låg disst och rusktigt genomtänka konstruktioner och där drar väll tydligen Ino och Bi21 ganska jämt.. ?!?!
Är det då den där "kompensationen" som ger det där sista i "liv" till musiken ?!

ha de gött så länge och mer omdömen kommer vartefter :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-22 10:43, redigerad totalt 10 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2011-10-14 09:36

Är det något sagt om prisklass, tillgänglighet osv ännu?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 09:39

Jag låter Dan svara på dom frågorna, jag håller mig från att skriva fel :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-10-14 09:48

Kul och spännande med konkurrens och variation. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Decisive Audio Bi21, liten högtalare, stort ljud !

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 09:56

DVD-ai skrev:Ja, Bi21 har styrkor som ligger mig varmt om hjärtat och det gör ju att piPs's "fördelar" mot Bi21 blir av mindre vikt för mig...

Mycket bas, eller hur? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 10:15

"mycket" är inte fallet, inte speciellt "hissad" snarare kompetentare är ett mer passande ord, och djupare !

Men, som jag redan skrivit i den endra tråden så är det mer än "bara basen" som är bättre.
Andra egenskaper som jag värdesätter högre, som att inte hårdna i ljudet och bli ettriga... Inte heller komprimera i någon större utsträckning vid höga ljudnivåer och dom spelar mer likt i6 än piPs.

Dehövs ju inte tilläggas så mycket mer för att det ska stå klart att det inte är MER bas jag pratar om ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-14 10:23

Då kan jag vara lite duktig att fylla på med lite info sålänge. Den andra konstruktören av dessa högtalare finns också på forumet och går under namnet, RolfPeterKarlsson.

Sen finns det ju en bild på Bi21 i decisive audio's medlemstråd och där finner man också lite mer info om företaget om folk nu har missat detta: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45830

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 10:30

Lysande, jag lade till Info i första inlägget.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-10-14 12:49

Hur står den sig mot i6an?

EDIT: Jag skriver som en kratta!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-14 13:21

JaQoB: Välkommen att maila mig om pris och annat: dan@decisiveaudio.se
Tillgängligheten är god, dock några veckors leveranstid, eftersom vi bygger allt för hand, och har en seg, men bra lackerare :)

Vi säljer bara lackat, i valfri färg, dock rekommenderar vi Nextel som är en riktigt häftig ultramatt/strukturfärg. Dessutom har jag fått frågor om byggsatser, och det är inget vi vill hålla på med.

Avstämningen är 33Hz. Framtida BI 21 kommer inte ha delad slitsport som högtalarna på bilden. Tanken med det var att man skulle kunna ställa om avstämningen mellan 33Hz och 48Hz. Det visade sig alltid låta sämre med den högre avstämningen (båda portarna öppna), och vara svårare att bygga och få snyggt. Det spar en liter lådvolym.
Senast redigerad av DanNorman 2011-10-14 13:30, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-14 13:27

Ni kan inte tala om lite specifikationer som frekvensomfång, känslighet och max ljudtryck?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-14 13:34

adzer: Känslighet är ju svårmätt, Men DVD-ai har jämfört dom med piP, tror jag, och det kanske kan ge nån slags indikation. Skulle tippa på att BI 21 har lite lägre känsliget, i utbyte mot frekvensomfång neråt? :)
Han är nog även den som testat ljudtryck mest, och jämfört med piP?
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-14 13:40

Ja en jämförelse mot piP vore kanon.
Omfånget nedåt sträcker sig mot vad?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-14 13:42

28-29Hz vid väggnära placering.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-14 13:43

Det låter ju väldigt trevligt för en såpass liten högtalare. Mycket bra jobbat av er :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-14 13:55

DanNorman skrev:Vi säljer bara lackat, i valfri färg, dock rekommenderar vi Nextel som är en riktigt häftig ultramatt/strukturfärg.

Hittade lite bilder på deras färg. Får säga att det är en riktigt snygg och cool färg ni har hittat :)

http://www.nextel.se/a1/a1.html

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-14 14:08

Exakt den där färgen, dark black, har vi kört på flera par. Och ett par piP som vi hämtade igår. Dom tillhör en fotograf, så han kanske kan ta lite bilder :)

Här är en bra bild som visar olika färger:

Bild

Färgen är ganska tjock och är dyr, men tydligen kräver den mindre underarbete, så det går på ett ut med vanlig halvblank typ.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-14 14:47

DanNorman skrev:Exakt den där färgen, dark black, har vi kört på flera par. Och ett par piP som vi hämtade igår. Dom tillhör en fotograf, så han kanske kan ta lite bilder :)

Hade varit perfekt om han hade kunnat ta lite bra bilder på färgen! :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-10-14 15:02

Lacken påminner lite om den som jag sprutade på mina piP, den har sandig struktur men lite glans.

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... 20klar.jpg
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-10-14 16:04

Kul att ni använder er av nextel suede coating, typ den snyggaste ultramatta färg som finns!!

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2011-10-14 16:14

DanNorman skrev:JaQoB: Välkommen att maila mig om pris och annat: dan@decisiveaudio.se

Nä, högtalartillverkare som ska vara mystiska och bara ge ut priser och annat på förfrågan står jag faktiskt över.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 16:28

JaQoB skrev:
DanNorman skrev:JaQoB: Välkommen att maila mig om pris och annat: dan@decisiveaudio.se

Nä, högtalartillverkare som ska vara mystiska och bara ge ut priser och annat på förfrågan står jag faktiskt över.

Det är väl så man bör sköta det!?
Tillverkarna ska väl inte lägga ut priser på produkterna i forumtrådarna? :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2011-10-14 16:32

nadifierad skrev:
JaQoB skrev:

Varför inte? Är väl vettigt att jag kan göra ett informerat beslut om huruvida högtalaren ligger i en prisklass jag är intresserad av, innan jag kontaktar tillverkaren? Inte så att jag mejlar B&W när jag vill veta vad en B&W-högtalare kostar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 16:37

JaQoB skrev:
nadifierad skrev:
JaQoB skrev:

Varför inte? Är väl vettigt att jag kan göra ett informerat beslut om huruvida högtalaren ligger i en prisklass jag är intresserad av, innan jag kontaktar tillverkaren? Inte så att jag mejlar B&W när jag vill veta vad en B&W-högtalare kostar.

Jag förstår din poäng :) . Fast jag tycker att en tillverkare gör rätt i att hänvisa till återförsäljarens dvs sin egen website/mail, för priser på sina egna produkter, när det efterfrågas i en diskussionstråd.
Detta är ju ingen försäljningstråd!? Så tycker jag! 8)

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2011-10-14 16:41

nadifierad skrev:
JaQoB skrev:
nadifierad skrev:
JaQoB skrev:

Jag förstår din poäng :) . Fast jag tycker att en tillverkare gör rätt i att hänvisa till återförsäljarens dvs sin egen website/mail, för priser på sina egna produkter, när det efterfrågas i en diskussionstråd.
Detta är ju ingen försäljningstråd!? Så tycker jag! 8)

Jag håller med dig. Framförallt om det finns en webbsida. Så får väl erkänna att jag kanske överreagerade lite. Är dock allergisk mot försök att göra sig lite mystisk, och försök att få kunden att känna sig utvald som får köpa. Gillar inte heller det här med att lite finare märken gärna lämnar "pris på förfrågan". Är det för att inte samma pris gäller för alla, eller vad är haken?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-14 16:45

Om informationen finns tillgänglig på en hemsida så kan man gärna hänvisa till denna, men att hänvisa till epost eller telefon för att få reda på ett pris är inte speciellt attraktivt i mina ögon.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 17:23

Jag tror att han inte ville "skräpa ner" min lyssning och upplevelse tråd med försäljnings argument och priser.
Och det tackar jag som trådskapare för! :)
Och det är bra att han lämnar annan intressant och nyttig information i tråden istället!
Mvh//David

Användarvisningsbild
willswing

Inläggav willswing » 2011-10-14 17:47

JaQoB skrev:
nadifierad skrev:
JaQoB skrev:

GILLA!!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 17:51

"Jag håller med dig. Framförallt om det finns en webbsida. Så får väl erkänna att jag kanske överreagerade lite. Är dock allergisk mot försök att göra sig lite mystisk, och försök att få kunden att känna sig utvald som får köpa. Gillar inte heller det här med att lite finare märken gärna lämnar "pris på förfrågan". Är det för att inte samma pris gäller för alla, eller vad är haken?[/quote]"

Det var nog mest din överreaktion jag reagerade på... :D

eriken

Inläggav eriken » 2011-10-14 18:00

Vad är filosofin bakom högtalaren? Är den tänkt att använda i vanlig hemmamiljö stående relativt nära bakvägg eller är den likt ino konstruerad att spela med hjälp av dämpad bakvägg?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-14 19:02

jag tycker det är jättekul med nya svenska hififöretag, kör hårt, men dom där surroundarna som är synliga i en annan tråd ser väldigt mycket ino ut känns väldigt snyltigt, bättre kan ni nog
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 20:31

Celef:

Jag fröstår hur du menar, men samtidigt är det ju egentligen bara en smart form... :)
Varför inte göra dom så ?!

Dom flesta andra högtalare är fyrkantiga lådor inte snylltar dom på varandra, eller ?!
Formen är "bara" praktisk, är ju inget som automatiskt ger något extremt bra resultat och inte heller är ju formen något som jag tycker är något fel med att ta efter.

Den smarta funktion som formen ger är ju bara dumheter att inte vilja ha !
det är ju hur smart som helst juhhh.
Hade jag byggt surrar hade det helt garanterat blivit exakt den formen, exakta måtten osv är dock inget som är garanterat, beror väll på elementen som man väljer att bygga med.

Så jag tycker inte att dom direkt härmar Ino, att dom är "mycket lika" är ju egentligen bara formen, allt annat e ju hur olika som helst.
På samma sätt som Bi21 i sådant fall skulle kunna kallas vara lik piP, för att det är en låda som är fyrkantig och med avfasade kanter.
Men jag kan inte påstå att jag tycker det.. :)

Först
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-14 20:37

Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

Kul med en uppstickare om inte annat :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-14 20:49

zapanasta skrev:Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

kanske mot mängden Pk men inte mina dom går lägre och låter annorlunda.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:02

Annan diskant med eller ? :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:07

Ne, det är filtret som gör ett.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:14

intressant, vore kul att höra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-14 21:15

Och dämpmaterialet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:17

cool,

men är dom mer kompetenta vid högre ljudtryck nu då ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:30

bien sûr

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:35

zapanasta skrev:Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

kanske mot mängden piP men inte mina dom går lägre och låter annorlunda. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 23:38

phon skrev:

På vilket sätt låter de annorlunda? :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-14 23:52

nadifierad skrev:
phon skrev:

boom skrev:

Hmm,... Bild undrar om det går att skönja vissa likheter? 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:53

8O Tänkte inte på de ... :o

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:54

DVD-ai skrev:Annan diskant med eller ? :wink:
Ja.
Ragnwald skrev:Ne, det är filtret som gör ett.
Ja.
DVD-ai skrev:intressant, vore kul att höra :)
Ja.
MagnusÖstberg skrev:Och dämpmaterialet.
Ja.
phon skrev:Och annan låda.
Ja.

DVD-ai skrev:cool,

Ja.
Ragnwald skrev:bien sûr
Que?

:D :D 8O :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:02

petersteindl skrev:
nadifierad skrev:
phon skrev:

boom skrev:

Hmm,... Bild undrar om det går att skönja vissa likheter? 8)

MvH
Peter

Äch då . . . :roll: eller ä dä så att di både kör mä Gutlänsker
fåraull . . . ja bare frager . . ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:03

phon skrev:
DVD-ai skrev:Annan diskant med eller ? :wink:
Ja.
Ragnwald skrev:Ne, det är filtret som gör ett.
Ja.
DVD-ai skrev:intressant, vore kul att höra :)
Ja.
MagnusÖstberg skrev:Och dämpmaterialet.
Ja.
phon skrev:Och annan låda.
Ja.

DVD-ai skrev:cool,

Ja.
Ragnwald skrev:bien sûr
Que?

:D :D 8O :D

:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-15 00:05

ooops ... glömde ....

Det är inte samma bas som piP heller ... å annorlunda basport ... och terminalen är försänkt, diskanten likaså, och mjukisfötterna är blå, men annars är dom heelt lika. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:45

Så liika som ett par fyrkantiga lådder kan va . . . ? :D

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-15 00:49

Angående priser så är det ju tänkt att finnas på en hemsida, som inte finns! (än) :)

Bi 21 kostar 9000:- inkl. valfri lack utom högblank/piano. Säljs enbart lackade, och inga monteringssatser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 11:00

Jag har lagt till prisuppgiften i första inlägget :)

......................................................

Även omdömena som jag lämnar vartefter kommer att samlas i förstainlägget.
så fort jag kommer på något nytt så skriver jag det här :)

Jahhh, jag har nu lyssnat en del på dessa högtalare och kan inget annat än att säga att dom är suveräna på så många punkter !

Men dom har en svaghet som jag uppmärksammat, alltså en kvantitativ parameter som dom "brister" på.
Denna är dock, väldigt liten och sitter i diskanten och hur mycket man kommer att "störa sig" på den är upp till var och en.

Men, vi börjar med de positiva omdömena :)

piPs vs Bi21

Jag har slutat att köra dom mot piPs för det är liksom helt andra djur på många sätt...
piPs känns lite mer "äkta" i vissa detaljerna på något vis, svårt att beskriva... Men piPs låter nog i vissa avseenden något med "live" än Bi21.
Som att artisten verkligen står där framför dig, trots att ljudbilden är BÄTTRE på Bi21 båda i djup, höjd och bredd med utplaceringar som sitter så sjukstabilt och noga utmejslade.

Men med det sagt, det är sällan som jag upplever denna fördel till piPs...
Oftast slutar det med att Bi21 sopar mattan genom att låta så naturligt och oansträngt på ALLA ljudnivåer från lågt, till gränsen till vad dom klarar av.
piPs hårdnar och blir otrevliga, medan Bi21 låter mysigare än aldrig förr ! :D
Och när piPs bottnar så fortsätter Bi21 att leverera.

Bi21 är alltså en klart mycket mer kompetent högtalare i fråga om ljudtryck och med upplevs lägre disst än piPs, och påminner i "stilen" mer om i6 än piPs.
Det har nog även med spridningsegenskaper att göra och jag föredrar personligen Bi21 framför piPs ur det avseendet.

Bi21 går även subjektivt något djupare i basen. Det är ju inga astronomiska skillnader vi pratar om, men jag är övertygad om att dom går djupare, vore spännande att mäta ! :)
Det finns liksom "något där nere" som jag känner igen som 25-30Hz tryck. och det får jag inte med piPs i mitt rum !

Upplösningan i samtliga register (med reservation för det jag skriver om i nästa stycke) är nog ganska jämnvärdig på ca 70-75dBA i mitt rum jag kan inte uppfatta att den ena skulle vara bättre eller sämre på något.
Oavsett vad jag försöker att lyssna efter så kan jag inte påstå att den ena gör något bättre än den andra.
Men ju mer volymen åker upp ju med tappar piPs i upplösning och börjar "bete sig", men fortfarande håller Bi21 ihopp och låter lika högupplöst på betydligt högre ljudnivåer.

En sak dock, som jag ibland upplever Bi21 vara vassare än piPs och ibland än till och med i6 på, det är att plocka fram en sådan otrolig tydlighet i röster !
På Deathmetal med intensiva partier och mycket som händer, så lyckas dom ändå separera allting så otroligt bra och plocka fram varenda nyans i rösterna.
Man hör helt enkelt tydligare texterna med Bi21 än med piPs och ibland även i6!

Men jag återkommer med jämförelsen Bi21 vs i6, där har jag inte lyssnat klart än känner jag ;)

Så, nu va det avklarat, piPs vs Bi21 slutade alltså med att Bi21 tog hem vinsten på dom flesta parametrar förutom att piPs, ibland kunde uppfattas som mer "live".
Men skillnaden är i samtliga fall så pass små att jag anser dom försumbara.
Den lilla fördelen piPs kan anses ha mot Bi21 i fråga om just "live känslan" tar Bi21 igen genom att låta mer avslappnade vid samma ljudnivå och jag tycker dom verkar klara av att leverera Dynamiska förlopp bättre.
I övrigt drar dom jämt på många parametrar och dom orkar jag inte ens räkna upp...

Men nu till det viktigaste, och det som för MIG betyder mest:
"Dom låter inte högtalare"

Ne, dom levererar musik och med besked, det gillar jag ! :D

Nu till "svagheten".

Bi21 har "något för sig" i diskanten, jag har svårt att sätta fingret på det oftast... Men ibland framträder det och om jag lyssnar på det ett tag till så ska jag nog snart kunna peka ordentligt på vart felet sitter !

Men det är, när det är ljud som redan är väldigt "skira" så blir det liksom en upplevelse av att Bi21 "lägger till" på något vis.
Inte så att det låter illa, fel eller på något vis störande.
Bara så att man lägger märket till det OM man nu har piPs och i6 som referens. Framförallt i6 som inte visar några tendenser till att "lägga till" något alls...

piPs visar lite liknande tendenser som Bi21, men inte lika mycket om ljudnivån är kontrollerad (ca70-75dB A)

Så, egentligen är detta inget "fel" på Bi21 utan något som dom helt enkelt gör lite sämre än båda i6 och piPs.
Meeen detta är för mig helt obetydligt....
Alltså, det är ju en färgning, men en "snäll" sådan oftast som inte skadar mig och min njutning av musiken så den kan i alla fall JAG leva med.
För dessa burkar är något av det bästa som spelat för mig, dom låter jätte bra och konstruktörerna kan vara nöjda ! :)

Snart kommer en kompis över, han är renodlad döds/svart metallera och vi ska lira skiten ur Bi21 och i6 för att se vad vi båda tycker om dom mot varandra.
Får se när mitt omdöme Bi21 va i6 kommer.
Men nog inte idag :)

Hoppas omdömet var till nöje för er som läser det och har ni några frågor så ställ dom så ska jag försöka svara.
Och/eller tips på vad jag ska testa osv...

Edit: Jag har inte bottnat dom ÄN, helt enkelt för att jag vill lyssna färdigt på dom först... :lol:
Ja menar, jag vill ju inte att dom ska gå sönder... Dom e ju så trevliga, konstruktörerna säger dock att dom ska tåla en del stryk, och jag litar på dom.
Och konstruktörerna har nog vid det här laget förstått hur jag gillar att spela (och jag har fått uppfattningen att det är en av orsakerna till att jag har dom hemma hos mig nu också 8) ) och tro mig när jag säger att jag ska testa dom grundligt... :twisted:

Klarar dom mitt slutgiltiga test så får dom "Testat och godkänt av David" stämpeln... :lol:
Och det är det inte många högtalare som har !
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-10-15 11:16

Tack för trevlig söndagsläsning!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-10-15 11:37

Kanonkul! Var med när det pratades om dem på förra onsdagsölen
och kände i magen att de kunde vara något på spåren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 11:41

Jo, helt ute i det blå är dom ju inte helt klart :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-15 12:21

Vad är de yttre måtten på högtalaren?
Kan dessa köpas per beställning eller måste man åka och hämta dem på plats? isf var?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:27

bxhxd 19x31,5x36

räknat med gummifötterna som dom MINA står på och räknat med hur mycket terminalerna sticker ut.

lådan i sig är:

bxhxd 19x30,5x32

övrigt får någon av konstruktörerna svara på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-15 12:28

DVD-ai;
Hur vet du att deras "konstigheter" i diskanten inte kommer av att dom avslöjar något i resten av kedjan?
Och om dom är bättre på att vara tydliga så att man hör vad sångaren sjunger kan då en annan högtalare vara bättre på något om man inte hör vad orkestern spelar eller sångaren sjunger? I så fall spelar det någon roll om det t.ex. Låter mjukare i diskanten om något som man inte vad det i stora stycken är? Med viss överdrift förstås. Personligen så tycker jag att hör man i ena paret inte vad som sjungs så spelar det ingen roll hur det låter om någon annan del av musiken, då är det Blocket nästa som gäller.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-15 12:30

Harryup skrev:DVD-ai;
Hur vet du att deras "konstigheter" i diskanten inte kommer av att dom avslöjar något i resten av kedjan?
Och om dom är bättre på att vara tydliga så att man hör vad sångaren sjunger kan då en annan högtalare vara bättre på något om man inte hör vad orkestern spelar eller sångaren sjunger? I så fall spelar det någon roll om det t.ex. Låter mjukare i diskanten om något som man inte vad det i stora stycken är? Med viss överdrift förstås. Personligen så tycker jag att hör man i ena paret inte vad som sjungs så spelar det ingen roll hur det låter om någon annan del av musiken, då är det Blocket nästa som gäller.

Mvh/Harryup

+1 Dags för säkerställande med annan elektronik :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:42

Njaa, nu tror jag att du missförstod lite ;)

Det är inte så att dom på något sätt "plockar fram" sången, utan det blir bara tydligare på något sätt.
Jag kan, som sagt, i övrigt inte hitta något som är sämre hos Bi21 än mot piPs. Så jag hittar inte vart dom har "offrat" för att få den egenskapen så att säga... och då kan jag ju inte påstå att det skulle vara något negativt heller !
Den skillnader tycker jag finns mellan piPs och i6 ju också... i6 är ju klart bättre än piPs ofta på just det.

Och gällande diskanten så är jag tämligen säker på att det är en färgning, men som sagt inte en elak sådan.
Mycket diskret och försiktig och som sagt inget JAG stör mig på mer än att jag tycker att jag ville tala om att JAG upplever att den finns där :)

Men sedan e det ju alltid så att detta är subjektiva upplevelser, alltså baserade på MIG och dessutom i mitt rum (som är ganska väldämpat och akustiskt otrooooligt mycket bättre än dom flestas rum jag varit i)
Och jag vet bara att jag brukar höra tydligare skillnader hemma hos mig än hemma hos dom flesta.
Jag "känner" ju mitt rum ganska väl också ;)

Så, jag är 100% säker på att när något låter på ett vist sätt så tycker jag vad jag tycker.
Och det av den simpla anledningen att jag inte personligen jämför mot någon annan högtalare.
Jag lyssnar på Bi21 och utvärderar vade jag tycker om deras presentation och piPs/ i6 får vara med som referens för ER skull.
Så att ni som läsare (som inte vet hur JAG hör saker och upplever det jag hör) ska ha något att ha som referens.

piPs och i6 vet jag hur dom låter i mitt rum, och jag spelar dom inte A/B mot Bi21 utan växlar och hör en dag i taget typ..
Det räcker, jag hör där det finns skillnader av betydelse.

det viktigaste är att upplevelsen av musiken blir så bra som möjligt och att musiken tillåts säga sitt.
Och det gör den med alla dessa högtalare :)

små skillnader och "petitesser" är av mindre betydelse i sammanhanget... men fakta är att Bi21 spöar piPs på många punkter !

som utplacering i ljudbilden och förmåga att spela högt och samtidigt låte otroligt bra, naturligt och avslappnat.

Men mot i6 är jag inte färdig med bedömningen, där får Bi21 jobba kan jag medela ;)
och gällande att plocka fram röster så är inte förhållandet speciellt tydligt mellan Bi21 och i6. ibland är det svårt att avgöra om dom är lika eller om något är bättre.
Men några gånger har jag verkligen upplevt att Bi21 får fram orden tydligare, blir mindre "grötigt" på något vis. Men det är, so msagt för sällan för att dra några slutsatser.

Min Bi21 vs i6 recension kommer och då är det som står DÄR som verkligen betyder något i frågan om Bi21 vs i6 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:45

KarlXII skrev:

Mvh/Harryup

mina slutsteg är F/E testade med ingen hörbar färgning i övre registret 8

och allt annat är bättre än dina grejer så de så, sjärnstopp ! :lol:

elektroniken för den intresserade ser ut som följer.

Källa: Dator med Asus Essence ST och Foobar med ASIO/bittkorekt driver
försteg: passivt Alpsblue pott
Filter: Ino CR80s
slutsteg toppar: Emotiva XPA-2
slutsteg Moduler: Emotiva XPA-2
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-15 12:58

DVD-ai skrev:
KarlXII skrev:

Mvh/Harryup

mina slutsteg är F/E testade med ingen hörbar färgning i övre registret 8

och allt annat är bättre än dina grejer så de så, sjärnstopp ! :lol:

elektroniken för den intresserade ser ut som följer.

Källa: Dator med Asus Essence ST och Foobar med ASIO/bittkorekt driver
försteg: passivt Alpsblue pott
Filter: Ino CR80s
slutsteg toppar: Emotiva XPA-2
slutsteg Moduler: Emotiva XPA-2

Som jag ser det vet du ingenting förrän du provat. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:59

Haha :D

Helt rätt !

Och personligen skiter jag fullständigt i att dom är F/E testade, jag tycker dom låter bra och är mycket effekt för pengarna med låg disst och snygg förpackning :lol:

Jag vet redan att jag själv inte hör någon skillnad på dessa och Rotel rb1070 ens när jag försökte...

nu e ju båda bra steg så...

Edit: jag gillar verkligen din nya Avatar! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-15 15:06

adzer skrev:Vad är de yttre måtten på högtalaren?
Kan dessa köpas per beställning eller måste man åka och hämta dem på plats? isf var?

Dan skrev i en annan tråd att det var inga problem att beställa och att de sedan skickar dem :)

David: Tack för en bra recension! Det gör mig bara mer och mer nyfiken på hur deras nya projekt kommer att se ut. Detta låter riktigt lovande i alla fall! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-15 15:09

Svenn3SaataN skrev:Dan skrev i en annan tråd att det var inga problem att beställa och att de sedan skickar dem :)

Det är ju trevligt :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-15 15:41

DVD-ai skrev:Haha :D

Helt rätt !

Och personligen skiter jag fullständigt i att dom är F/E testade, jag tycker dom låter bra och är mycket effekt för pengarna med låg disst och snygg förpackning :lol:

Jag vet redan att jag själv inte hör någon skillnad på dessa och Rotel rb1070 ens när jag försökte...

Jag tycker fortfarande att det inte finns något bevis för att konstigheter i diskanten kommer ifrån de nya högtalarna. Dom kanske avslöjar något. Sen kan det ju vara så att det är något men innan man vet vad så skulle jag inte direkt härleda det till dom nya högtalarna. Då bör man höra samma sak med fler apparater som driver och olika källor eller hemma hos andra.
Sen är du ju förstås fri att tycka vad mav vill, men det är en kombination man lyssnar på.

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-15 16:15

Högtalare brukar dölja, förvränga eller förhöja, men lägga till?
Skulle snarare tro att Ino antingen döljer eller Bi förhöjer något register, eller en kombination av båda, en frekvensmätning skulle kunna ge svar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 17:12

Harryup skrev:
DVD-ai skrev:Haha :D

Helt rätt !

Jag tycker fortfarande att det inte finns något bevis för att konstigheter i diskanten kommer ifrån de nya högtalarna. Dom kanske avslöjar något. Sen kan det ju vara så att det är något men innan man vet vad så skulle jag inte direkt härleda det till dom nya högtalarna. Då bör man höra samma sak med fler apparater som driver och olika källor eller hemma hos andra.
Sen är du ju förstås fri att tycka vad mav vill, men det är en kombination man lyssnar på.

Mvh /Harryup
'

Om det inte framgått änu med all tydlighet så vill jag poängtera att jag håller med dig :)
Men att jag skriver efter vad jag själv tycker är att föredra, precis som alla andra, utefter mina egna referenser alltså.
för MIG gör dom något "fel" där, alltså något som jag inte hört med någon annan högtalare i något sammanhang någonsin och inte skulle tro ska vara där.

helt enkelt...

:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 17:13

Alexi skrev:Högtalare brukar dölja, förvränga eller förhöja, men lägga till?
Skulle snarare tro att Ino antingen döljer eller Bi förhöjer något register, eller en kombination av båda, en frekvensmätning skulle kunna ge svar.

Ne, dom lägger inte till något nytt, men dom på något vis "lägger till på det som redan finns" så att säga :)

så m,enar jag, alltså "förhöjer" på något vis.
Men det e märkligt för jag hör det inte i några andra sammanhang ;)

Som sagt, skriver bara om mina subjektiva upplevelser av högtalarna.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-16 11:07

Kan nu konstatera att Bi21 klarar av att bottnas ganska ordentligt utan att dom verkar ta illa upp.

Både delade vid 80Hz och som fullrange dottnade jag dom några gånger igår.
Men jo, dom levererar bra, något liiite över piPs i ljudtryck i basen innan dom bottnar.
Delade så är dom inte ens på samma planhalva som piPs och kan spela redigt högt.

Enligt radioshack mätare så spelade vi ca >100dB C Slow till deatmetal under längre stunder och utan problem.
Dock så lyckades vi få dom att bottna några gånger, men då var vi över 105dB med den musiken och så högt ska man inte spela ändå...

Men bara för att testa liksom :)

Bi21 klarar således att bottnas ganska ordentligt, vilket känns tryggt och bra.
Dom klarar även ljudtryck som är mer i stil med i6 utan att visa tendenser ljudmässigt till att ha problem.
Inget jag hörde och tydligt kunnat peka på i alla fall... :)

Men, Bi21 vs i6 rapporten kommer som sagt lite senare, detta va bara något jag va tvungen att skriva av mig.

Edit: Bi21 är lite tungre att driva än piPs och ytterligare lite trögare än i6.
Dock inte så att dom är "trögdrivna" utan snarare så att piPs och i6 är tämligen lätta så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-16 12:48

Vad var det för låt som fick dem att bottna rejält delade vid 80Hz?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-16 12:58

Spännande! SKulle vara kul att höra de där små rackarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-16 22:29

Det kan räcka med en bottning, för att ändra karaktär. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-17 08:36

Alexi skrev:Vad var det för låt som fick dem att bottna rejält delade vid 80Hz?

Lite olika... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-17 08:45

DVD-ai skrev:
Alexi skrev:Vad var det för låt som fick dem att bottna rejält delade vid 80Hz?

Lite olika... :lol:

Gissar: Evert Taube? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-17 08:45

Ragnwald skrev:Det kan räcka med en bottning, för att ändra karaktär. :wink:

"bottna och bottna"

Inte ha mer slaglängd att ge, men utan att det säger "klonk"

kanske jag borde skriva :)

För det sa aldrig klonk, när jag märkte att dom började "gröta" ordentligt och att hela slaglängden verkade utnyttjas (fanns ingenting ytterligare att spela på om man utgår från vissuell bedömning)
ja då är det för mig samma sak som att dom bottnar, jag höjde lite ytterligare och då lät det som att upphägnignen var helt slut och liksom tvärt stannade konen.
Det lät alltså inte "Klonk" utan mera "flapp flapp" :lol:

Både vid fullrange och delade vid 80Hz, men då va det med musik som inte nödvändigtvis är "jätte lätt" för topparna.
ca 85-90dB odelade och 110-112dB delade vid bottning, slow C
Det e typ där jag hamnar med knepig musik, med det mesta så går det att spela mellan 90-100dB odelade och ca 110-112dB delade är inga problem.
sedan vill man inte höja så mycket mer, då är det Hööööögt
men låter jätte bra ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-17 14:03

Ja du verkar gilla dom :)

Undrar va det är för element i dom,

Kan du inte knäppa lite innutibilder om det är ok för konstruktörerna att du tar isär deras lådor? :)

Sånt är alltid spännande :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-17 14:34

Hmmm, jag vill inte göra det utan att det är ok för konstruktörerna sm sagt...
men jag själv känner inte ritkigt behovet, har flr mgi det är icke standard element rakt igenom så det ger inte så mycket...

Någon seas konstruktion tror jag att diskanten är och basarna vet jag inte alls... :)

edit: ja, jag gillar dom, skulle välja dom framför piPs som det är just nu i alla fall :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-17 15:42

zapanasta skrev:Undrar va det är för element i dom

Jag satsar min keps på SB Acoustics (SB15NRX?)... Fler förslag?

PS - t/s-parametrarna verkar stämma väl för en ordentligt underavstämd isobarik i den volymen.

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-10-17 21:41

Kalejdokom skrev:
zapanasta skrev:Undrar va det är för element i dom

Jag satsar min keps på SB Acoustics (SB15NRX?)... Fler förslag?

PS - t/s-parametrarna verkar stämma väl för en ordentligt underavstämd isobarik i den volymen.

Är det inte schysstare att låta konstruktörerna ge sådan information istället för att spekulera? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-18 17:40

Spela roll! Det är väl bara ett sätt att ge uttryck för sin nyfikenhet och engagemang. Det är ju helkul att det ibland händer något nytt - lite som ett releaseparty; förväntningar, spekulationer, konspirationer etc...

Jag hoppas ingen tar illa upp att det finns ett stort intresse. Och vill tillverkarna inte avslöja sina konstruktioner så finns det väl stor respekt för det också.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-18 21:18

SB15NRX-8 är det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-19 06:23

Lyssningsrapport om Bi21 vs i6 kommer kanske idag, nu känner jag att jag kan komma med omdömmen som jag står för i den frågan.

Även en uppdatering om piPs vs Bi21 kommer också :)

Har alltså spelat Bi21 delade med cr80s.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-19 18:15

Hur går det :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-20 12:55

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-20 13:26

Det är körigt på jobbet och ikväll har jag andra planer,
vi får se om jag får till någonting idag, annars lovar jag att det kommer komma upp imorgon :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2011-10-20 15:18

Ska dom gå att köpa i vanliga butiker eller är det direkt beställning som gäller? Hursom riktigt kul med ett alternativ till ino.

Användarvisningsbild
sexigemilia

Inläggav sexigemilia » 2011-10-20 19:03

Svenn3SaataN skrev:
DanNorman skrev:Vi säljer bara lackat, i valfri färg, dock rekommenderar vi Nextel som är en riktigt häftig ultramatt/strukturfärg.

Hittade lite bilder på deras färg. Får säga att det är en riktigt snygg och cool färg ni har hittat :)

http://www.nextel.se/a1/a1.html

Färgen ser "sandig" ut lixom =-) Tufft!
Hej! Jag heter Emilia, är 20 år, bor i Kristianstad och är intresserad av bra ljudanläggningar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-20 19:29

Hej sexig Emilia och välkommen till Faktiskt. Men det finns nog andra forum där din avatar passar bättre. Kanske någon admin kan avgöra om den platsar här eller inte.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-20 20:16

RMA: Vi får la se.. Än så länge postorder :)
sexigemilia: Ja, den känns som strandsand typ, lite finare kanske. Våtslippapper 600 eller så.
Kalejdokom: Men hifiporr är ok i avataren? :)

Användarvisningsbild
sexigemilia

Inläggav sexigemilia » 2011-10-20 21:05

Kalejdokom skrev:Hej sexig Emilia och välkommen till Faktiskt. Men det finns nog andra forum där din avatar passar bättre. Kanske någon admin kan avgöra om den platsar här eller inte.

Men du, Kalejdokom, du måste väl ändå medge att det kan behövas sprida lite kvinnlig anda i detta mansdominerande forum? ;)

Och som Dan skrev anser jag att din bild är mer upphetsande än min. Ett par fina högtalare slår det mesta!

Användarvisningsbild
sexigemilia

Inläggav sexigemilia » 2011-10-20 21:08

DanNorman skrev:RMA: Vi får la se.. Än så länge postorder :)
sexigemilia: Ja, den känns som strandsand typ, lite finare kanske. Våtslippapper 600 eller så.
Kalejdokom: Men hifiporr är ok i avataren? :)

På ett par högtalare hade det varit jättesnyggt!! Dock vet jag inte om just den ytan hade varit särskilt bekväm på en stol, som på bilden....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 10:37

Välkommen sexigemilia!
Kul om det kommer lite fler kvinnor till detta mannsdominerade forum, ger lite med dynamik liksom ;)
Som sagt, välkommen och du har inte lust att starta en presentation om dig själv och ditt intresse ?

.................................................

Ikväll kommer jag att knåpa ihopp redogörelsen för vad jag tycker ;)

men kan avslöja att kampen var hård, på viss punker var det svårt att välja och på andra lättare.
summan är dock att det ena paret "vann" mitt hjärta i kampen genom att upplevas som "mer musik", medan det andra paret låter mer avslappnat vid samma ljudnivå.

Men, i och med denna redigörelse så är testperioden inte över, dom ska även gå några rundor till i 2st helt andra rum (om det är okey för konstruktören!?!?) som är mindre dämpade och det ena är större (ca25kvm).

Och med annan drivning, nu har det varit emotiva XPA-2 hela tiden, men drivnignen nu blir också följande

1: Meridian 551
2: Yamaha kompakt/lösbit enhet (modell kommer !)
3: Någon Onkyo reciver

testat blir då i fullrande rakt igenom, prestandan i ljudtryck har nu testats och är konstaterat att dom kan spela järre högt och låta jätte bra hela tiden!
men nu ska dom testat ytterligare i fullrange och i olika rum alltså.

så omdömmet som kommer nu idag är alltså i MITT rum med MIN elektronik så tycker jag på följande vis: .... :)
Kommer ett samlat omdömme om Bi21 i dom andra rummen sedan också, för att ge en så tydlig bild som möjligt av hur dom spelar i olika miljöer och med olika drivning.
Lyssnarna är Jag själv, min kusin som är musiker (mycket skicklig på gura, bas, saxofon och piano, och han är också mycket kräsen !) och en kompis som är "metallare".

så vi är en härlig jurry på 3 med olika refernser, olika rum och förutsättningar.
Ska bli intressant att se vad det ger :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 10:44

Är du i reklambranschen? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 10:57

Nej, jag är bara redigt intresserad av dessa högtalare och vill testa dom "fullt ut" i olika miljöer och grundligt för att verkligen VETA vad dom presterar och inte anta saker som så många andra... ;)

Jag har ingenting med företaget (som jag inte ens kan stava till... 8O) att göra och har ingen vinning i frågan.
Mer än att jag tycker det är kul med nya bra högtalare, det är inte så många högtalare som jag tycker är bra nog och blir då glad när sådanna dyker upp! :wink:

Jag gör bara detta för att jag tycker det är kul och tänkte att resultaten kunde vara givande för någon.. ?!
Ge en bild av vad det är för något jag testar och mina upplevelser av dom och deras egenskaper.

Det ser jag inte som reklam, inte mer än dom omdömmen jag skrivit om Ino, QRS och Dynaudio högtalare mellanåt.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-21 11:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 11:13

Jag tänkte snarare på hur du bygger upp förväntningarna på dina tester... :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 11:16

hur menar du ? :)

jag testar ju och sedan skriver jag här vad jag redan innan kommit fram till.

Gällande vidare testar i andra rum osv... så har jag inga mer förväntnignar än att jag vill höra hur dom låter i andra miljöer.

Edit: Ja, jag informerar om vad som kommer härnäst, för att jag själv tycker det är roligt... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-21 11:43

Det är alltid bra med en god portion självförtroende. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 12:08

hehe, svar ja :)

Sedan om någon annan tycker det hela är intressant att följa så är det kul att det kan vara till nöje för någon annan också :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-21 12:14

DVD-ai skrev:hehe, svar ja :)

Sedan om någon annan tycker det hela är intressant att följa så är det kul att det kan vara till nöje för någon annan också :)

Jag tycker det är intressant att följa, och Bi21 vs i6 ska bli kul och se vad domen blir! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-21 13:17

DVD-ai skrev:Välkommen sexigemilia!
Kul om det kommer lite fler kvinnor till detta mannsdominerade forum, ger lite med dynamik liksom ;)
Som sagt, välkommen och du har inte lust att starta en presentation om dig själv och ditt intresse ?

Möjligen krävs det ett Cornelis-test på denna dam....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-21 13:43

Kör på du DVD-ai,alltid kul med tester :)

Sen kanske att en och annan fanatiker kommer att ha invändningar är ju sånt man får räkna med :D :D :D

Ps,vart har subjekvisten tagit vägen föressten?Ingen av mina såtaste vänner på forumet direkt :) men har märkt att han inte skrivit nåt på länge nu.

Tråkigt ändå om vissa slutar skriva här av en eller annan anledning,alla röster räknas ju även om man kanske inte gillar det man läser alla gånger...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-21 14:00

zapanasta skrev:Ps,vart har subjekvisten tagit vägen föressten?

Om abstinensen blir för svår kan jag rekommendera den här tråden :arrow: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=285989&pid=3411855&st=850&#entry3411855
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 14:21

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:hehe, svar ja :)

Jag tycker det är intressant att följa, och Bi21 vs i6 ska bli kul och se vad domen blir! :)

Domen blir "delad" precis som baken...

Alltså det är två olika högtalare med olika styrkor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 10:39

Ja nu kommer ett till utlåtande, Bi21 va i6 :)

Den blev inte av igår heller... men nu kommer något i alla fall, såhär känner jag i frågan.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt... det blev typ oavgjort på sätt och vis men i6 spelar "mer musik" och något högre i och med 6,5" vs 5,1/4 tum innan dom bottnar.
Diskanten i Bi21 är dock strået vassare i fråga om att leverera med upplevt sjukligt låg disst även när basarna bottnar delade !
i6 låter vid dessa ljudnivåer "lite smuttsigare" i diskanten, men subtila skillnader i och för sig... alltså inte något jag hörde för en jag gjorde direkt A/B jämförelse och på ljudnivåer som är i storleksordningen 100-105dB C slow ! (alltså, kan vara mer karaktärsskillnader mer än något annat, vet inte än... återkommer med detta senare efter med lyssning :))
Men samtidigt levererar i6 mer musik så jag e lite kluven här i fråga... ?!

Att jag får ut mer av musiken med i6 än med Bi21 är dock en sak som e säker, fast Bi21 har nog lite bättre diskant ur vissa avsenden, men jag byter inte det mot i6 förmåga att verkligen plocka fram själen ur musiken.

Med detta sagt så ger Bi21 mig "mer musik" än det mest jag någonsin hört, dom är nog det bästa jag hört förutom Ino på den punkten och det är INTE ILLA PINKAT !!
Och på grund av att mitt omdöme är så "kluvet" så ska jag genomföra mer testar för jag vill verkligen testa allt ! ;)

Men nu vet ni i alla fall vart jag står idag.

Som det e nu så, skulle jag köpa en fullrange stativare så blir det nog Bi21 framför piPs då Bi21 ger mig mer och ligger inte så långt efter piPs i "att bara spela musik" men vinner så pass i upplevs naturlighet när piPs inte riktigt har något att komma med vid volymer lite över "normalt".

Men till delat så blir det i6 framför Bi21 som det ser ut nu.

Jag ska lyssna på i6 ett tag nu igen och sedan slänga på Bi21 igen och testa igen.

Jag tror inte att jag lyssnar som så många andra, jag lyssnar efter musik och närhet i återgivningar, aldrig efter detaljer...
Och jag tycker också att det är här som olika högtalare skiljer sig åt mest, just i förmågan att lägga fram musiken i första rummet och att musiken ska vara levande.
Närvaro i röster, det finns liksom olika nivåer, det kan upplevas som att någon skulle kunna stå framför en och sjunga, sedan kan det vara någon som står framför en och sjunger. förstår ni ?
Detta är lite Bi21 vs i6 och varför jag föredrar i6 för tillfället, det är den där riktiga holografiska återgivningen som saknas, TROTTS att Bi21 ta me fan nog är lika bra på att plocka ut och bygga upp en sjukligt komplett ljudbild !

Det är liksom bara en öppen scen :)

Bi21 går ut hårt och starkt, med stor säkerhet kan jag säga att dessa för mig är något av det bästa som antagligen finns att lyssna på oavsett prisklass.
Otroligt välbalanserade och kompetenta högtalare, dom "brister" dom har är inte närmelsevis i närheten av det mesta andra på marknaden.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-22 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 10:51

Det är svårt att bedömma prylar som polare slängt ihop.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 11:19

Ja, det är svårt...

Därför andra ska få lyssna också :)
som inte har någon kontakt med konstruktören alls och är kritiska till sin natur... ;)
ÄR medveten om att man inte får känna konstruktören, inte får se något och inte får veta något när man testar.
för då är omdömet värt vatten ut objektivt perspektiv...

Jag hoppas att det framgår med all tydlighet att det jag skriver är det som JAG skriver och alltså vad JAG tycker.
Påstår inte någonstans att det skulle vara en objektiv sanning något av det jag skriver, utan det är enbart subjektiva upplevelser och eget tycke...
Och hur mycket dom är värde är ju upp till var och en, jag tänkte mest att om det kunde glädja någon och om intresset fanns så skriver jag så att folk får veta vad jag tycker om högtalarna.
Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Är det inte vedertaget att alla testar av denna sorten är subjektiva
(fortsättning... : "placebomonster som är på kul, intetsägande och felaktiga från start och att vi alla inte hör någon skillnad på något utan är totalt tondöva hela bunten ?! :wink:)

Tråden är för att jag ville skriva mina testupplevelser någonstans, forumet passade bra för då kan det samtidigt vara av intresse för andra att ta del av vad jag tycker.

Men jag är i alla fall tillräckligt lyssningsvan för att höra skillnad på kossor och piano spel, och detta är det sistnämnda.

....................................................................................

så om ni inte känner att ni får ut något av det jag skriver, inte är intresserade eller helt enkelt anser att jag bara svammlar så ska ni veta att valet är ditt vistas i tråden i huvudtaget :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-22 11:43, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 11:29

Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Jag har ingen åsikt om din bedömning eller prylarna överhuvudtaget, jag har bara sett dem på bild.

Jag ser dig ju dessutom som polare med båda konstruktörerna. Det kan man tänka sig är dubbelt så svårt. Nästan samma läge som tidningsjournalister som är beroende av annonspengar, fast nu riskerar du konstruktörspolarnas vrede :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 11:35

MagnusÖstberg skrev:Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Jag har ingen åsikt om din bedömning eller prylarna överhuvudtaget, jag har bara sett dem på bild.

Jag ser dig ju dessutom som polare med båda konstruktörerna. Det kan man tänka sig är dubbelt så svårt. Nästan samma läge som tidningsjournalister som är beroende av annonspengar, fast nu riskerar du konstruktörspolarnas vrede :D

Haha, ne den ena va dem har du väll ända varit i närmare kontakt med än på bild.. ;)

Ja, jag tycker att det borde "Ta ut varandra" en aning, men vist är jag partisk i frågan, jag har ju i6 och piPs själv, Bi21 lånar jag bara ;)

OM någon av konstruktörerna skulle känna vrede mot mina tester och dess utgång så hänvisar jag till dig ! 8)

"He made me do it"!
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 11:50

:D
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-22 12:10

MagnusÖstberg skrev:Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Du är ju polare med både peter stendl och IÖ , inte sant ?

Anser du att du pga av detta har svårt att skriva om upplevelser från deras konstruktioner ?

Känns det nästan som om du är en tidningsjournalist och beroende av annonspengar om du beskriver musiken från deras konstruktioner ?

Jag frågar bara, eftersom det är precis detta du anser att DVDi har svårigheter att opartiskt beskriva, pga att han känner den som gjort isobarikhögtalaren.

Jag tror nog folk kan lägga ihop både ett och två, kanske tre då man ser vilka som firar födelsedagar ihop.

Sedan är det en helt annan sak att grejorna kan låta bra ändå, förstås.
Men det viktigaste är ju att lyssna själv.

8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 12:34

Richard skrev:Jag frågar bara, eftersom det är precis detta du anser att DVDi har svårigheter att opartiskt beskriva, pga att han känner den som gjort isobarikhögtalaren.

Du läser det jag skriver synnerliggen dåligt.

Jag antar att det beror på att det är en isobarikhögtalare inblandad och de ligger dig varmt om hjärtat.

Nu känner han ju båda konstruktörerna men du nämner bara den ena av något skäl. Känner han inte Ingvar också?

Konstaterar att det är svårt att bedömma vänners konstruktioner, och framförallt vänners kommersiella produkter. Det betyder ju att detsamma gäller mig.

Jag menar, jag är ju faktiskt kompis med DVD-ai också, så sluta leta fånig kritik hela tiden.

Case closed.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-22 14:59

Reklam för Nextel-färgen:

Bild
Senast redigerad av DanNorman 2011-10-23 02:24, redigerad totalt 1 gång.

eriken

Inläggav eriken » 2011-10-22 15:21

DVD-ai skrev:Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Kul att läsa dina omdömen! Fast är det inte så att trådar som innehåller jämförelser går väll sällan oanmärkta på faktiskt? Det ska i regel alltid anmärkas på att det inte kan jämföras på det vis det blivit gjort även om trådskaparen är öppen och säger rakt ut att det endast är hans egna upplevelser och tyckanden.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-22 15:54

eriken skrev:
DVD-ai skrev:Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Kul att läsa dina omdömen! Fast är det inte så att trådar som innehåller jämförelser går väll sällan oanmärkta på faktiskt? Det ska i regel alltid anmärkas på att det inte kan jämföras på det vis det blivit gjort även om trådskaparen är öppen och säger rakt ut att det endast är hans egna upplevelser och tyckanden.

Kör på du DVd-ai,alltid kul att läsa när du hittar på nåt :)

Gillar folk inte dina jämförelser/lyssningsintryck, så får dom väl läsa nåt mer passande då :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-22 16:38

Jag tycker att det är mycket trevligt att det kommit en högtalare som kan utmana ( och kanske spela bättre ) än Pips i en lägre prisklass. :)

Trevligt med lyssningsintryck, tycker jag. Jag vill gärna höra litet mer, DVD:ai.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 17:39

Alltid fantastiskt kul med personer som sätter sina drömmar i produktion!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-28 08:41

Lyssnat nåt mer DVD-ai? Står dina intryck fast nu när det gått ett tag:)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-10-28 08:50

[quote="DanNorman"]Reklam för Nextel-färgen:

Jag ser ingenting speciellt med den färgen? Vad skiljer den från vanlig svart målarfärg?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-28 08:51

NEXTEL-Suede-Coating är ett tvåkomponents polyuretanmaterial som ger en
matt mockafinish med varm textileffekt ("softlook" "soft-touch").

På grund av utspridd reflektion uppnås en absolut bländfri finish.

När NEXTEL-Suede-Coating härdas blir resultatet en
mycket robust finish. Dennas elasticitet i förbindelse med
högt mekaniskt motstånd har aldrig förr uppnåtts.

Den utomordentliga tekniska stabiliteten och de bländfria
egenskaperna underlättar appliceringen av NEXTEL-
Suede-Coating för att uppnå matta ytor såväl för
dekoration som för enbart funktionella orsaker.

Användningsområde
På grund av sina dekorativa egenskaper och färgskala är
NEXTEL passande för extremt högkvalitativa nyttoartiklar.
Bil- och flygplansinteriörer, möbler, luckor, dörrar,
affärsinteriörer och utställningshallar, belysning, kontorsmaskiner,
data- och ljudenheter, optiska instrument, kontrollpaneler och för att
förbättra de maximalt bländfria egenskaperna som NEXTEL-Suede-Coating
har gör det speciellt passande för funktionella finis har till
t ex bländfria instrumentbrädor, mätinstrument, instrumentpaneler o s v.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-28 10:05

zapanasta skrev:Lyssnat nåt mer DVD-ai? Står dina intryck fast nu när det gått ett tag:)

Som sagt, slutgiltiga "dommen" kommer att redovisas ;)

Kommer förhoppningsvis att tala lite med en av konstruktörerna nu ikväll på fredagsölen.

Han ska få en lite muntlig lyssningsrapport.

Men jag kan säga att piPs har stärkt sin posision mot Bi21 något på en viss punkt som vi alla tre är eniga om (för ovanlighetens skull.. :lol: )
Och att i6 har tagit ett trumfkort ur rockärmen som bi21 hade svårt att arbeta mot, men mer exakt vad detta betyder kommer att redovisas senare.
Bi21 kvarstår dock som en stark utmanare ! så dra inga växlar på detta ofullständiga uttalande nu ! ;)

Jag tycker fortfarande att Bi21 känns på något sätt mer "komplett" än vad piPs gör...
Dom kan helt enkelt leverera högre ljudtryck på ett avslappnat och bra sätt. egentligen oavsett ljudtryck så låter dom mer avslappnade, men kräver (tycker vi) lite bredare placering än piPs för att "hamna rätt".
Mina intryck som redan redovisats om Bi21 vs piPs står fast som så när på en detalj där piPs har kammat hem poäng. och det kommer också att redovisas senare ;)

som sagt, slutgiltiga "dommen" kommer väll kanske på söndag, vi får se...
Dom som närvarar på kvälls fredagsöl kan få en muntlig förhandversion :)

Slutligen kan jag väll säga att jag tycker det har varit jätte roligt att få testa dessa högtalare, och en av mina polare blev omåttligt förtjust i dom !
Så förtjust att jag inte lyckades få med mig dom hem i helgen, utan dom står kvar hemma hos honom och spelar.
Hans Dynaudio s1,4 står nu mera på golvet... 8)
Vi har varit över båda jag och kussinen och spelat med piPs och mina i6 spelandes med dom två XTZ subbar som finns där.

Och på så sätt har alltså testandet gått till i stort.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-01 08:38

Nu då :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-01 09:29

Haha :D

Jajaja, det kommer kanske under dagen ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-01 12:37

Kul detta! :) Verkar vara en "lattjo liten pryl"! :wink:

Om konstruktören står med båda benen djupt i studio-myllan kan jag förstå att de har något andra egenskaper än en burk tänkt för hemmabruk.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-01 14:22

Slutklämmen Bi21 vs piPs och i6:

Det är Alu diskant i Bi21, och dom är mycket avslöjande, dom låter dock inte det minsta "överanalytiskt" och/ eller "hissat" i diskanten.
Ljudet är mycket balancerat och musikaliskt men dom disikerar verkligen musiken och allting finns där, jätte hög upplösning genom samtliga register och höga ljudtryckskapacitet borgar för en avslappnad och naturlig musikupplevelse.

Så, Vi tre tyckte att dom låter förjävla bra helt enkelt, vi lyssnade bara på musiken och allting fanns där på ett anturlig och bra sätt. Ingenting blir "överbetat" och ingenting upplevs saknas, det e liksom musik :P

Kapaciteten är för dom flesta antagligen tillräcklig i basområdet, något mer kapacitet än piPs och går något djupare än vad piPs mäktar med.
Vi spelade ofta kring 95-100dB med dom odelade till diverse rock och en del annan inte för basintensiv musik. det fixade inte piPs på långa vägar utan att låta riktigt illa... i alla tre rummen vi testat !
Delade så är dom MYCKET kompetenta för storleken och det går att spela rusktigt högt utan att dom visar en tendens till att låta ansträngda.
Och oavsett ljudnivå så ändras inte karaktären nämnvärt på högtalaren, utan det är fortfarande "bara musik" och vi kunde inte höra några egenheter som vi störde oss på.

Bi21 är inte lika kräsna på dämpade rum som piPs, i ett dåligt dämpat rum så kan piPs låta snarast påträngande...
Bi21 har inte den egenheten i ritkigt samam utsträckning utan låter betydligt mer lik i6 än piPs.
Dock så är Bi21 mer kräsen än vad i6 är på dämpningen i rummet, dom är som ett mellanting av piPs och i6 där :)
Dämpning på bakväggen ska det vara precis som piPs och det är ju medräknat i konstruktionen så, det SKA vara så !

Bi21 låter alltså mer likt Inos större högtalare i6, i14 osv... även i dåligt dämpade rum, piPs som får se sig slagen på fingrarna ur detta avsende då dom kräver ganska omfattande akustikregleringar för att låta "lika naturligt avslappnade"

I ett väldämpat rum så är skillnaden mindre, då låter Bi21 och piPs mer "lika" upp till den ljudnivå där piPs börjar att dissta klart störande i diskanten. då har Bi21 diskanten inte ens börjat...
Utan då kan man höja ytterligare, tills att basen sätter stopp i stället (till rock, ca 95-100dB beroende på lågfrekvent information).
Men då delar man ju dom bara och höjer MASSOR mer, tills att basen sätter stopp igen. Men diskanten visar fortfarande inga tendenser till att hårdna... :D
Som högst spelade vi så högt att jag tror vi va uppe på 114dB C Slow med med Rock. och det låter... SKIT BRA ! Men då va det förjävla högt helt enkelt... 8)

Till denna musik så är det så att Bi21 upplevs som något mer avslappnade än i6,
Men som sagt, detta är musik som inte gör att basarna begränsar, annars spelade i6 för det mesta något högre med renhet än Bi21 eftersom Basen hade mer kapacitet.
Dessutom är detta musik som lätt blir just knepig på hög ljudnivå...
Båda högtalarna klarar detta otroligt bra, men bi21 fick ändå titteln "Metal speaker of the day" (och en av mina polare som är renodlad metallare vad grymt förtjust i dom, så pass att dom inte hittat ut från hans hem enu... :lol: )

Diskanten i Bi21 upplevs alltså som lägre distande vid riktigt höga ljudnivåer än på i6.
Men kluxet är att basen i Bi21 sätter stopp före basen i i6, och att vid den nivån som basen sätter stopp hos Bi21 så har i6 fortfarande en hel del kvar att ge.
Och vid nivåer där Bi21 basen börjar att bottna delade så har inte diskanten hos i6 börjat att utmärka sig, utan det inträffar först vid högre ljudnivåer.
alltså är diskanten hos Bi21 väldigt kapabel, och om den hade i6 basen att möta upp den med så skulle högtalaren spela högre än vare sig Bi21 eller i6 känns det som :)

Resultatet är i alla fall att Bi21 spelar högst i sällskapet till metal, och i6 spelar högst i sällskapet till typ det mesta annat :)

Men allting handlar ju inte om att spela högt, långt ifrån...
Och detaljer är, just detaljer...
Det är Helheten som räknas !
Och just helheten är ju där JAG lägger tyngd, och det viktigaste är att högtalarna totalt försvinner och att där "bara finns musik".
och här gjorde bi21 oss inte besvikna!

Jag skulle vilja påstå att dom på många sätt liknar Ino i ljudet, sättet som dom liksom "inte finns där" när man spelar musik, musiken "bara är där" kan man också vända pådet och säga :)
En av dom saker som gör att jag gillar Ino och nu även dessa Bi21'or.

i6 gjorde några saker bättre än Bi21:
i6kan få till en sådan sjuk närvaro på rösterna, det är liksom inte som att det låter som att någon står och sjunger precis framför en.
utan det ÄR någon som står och sjuknger där !
Detta är en skillnad som vi alla tre var överens om, men lika överens som vi va om att den skillnaden fanns, lika oense va vi över dessa vikt...
Partisk och jävlig som jag e så tycker jag att det väger tungt, men dom andra två vad inte lika övertygade...
Båda gav dock tillslut med sig om att det var en mycket trevlig egenskap ju mer vi lyssnade. och vi kom fram till att skillnaden är ytterst liten och en smaksak!

Det som är större skillnad är dock att Bi21 HAR något "hyss" för sig i diskanten (kan hänga ihopp med närvarikännslan), det är ignenting som stör eller så.
Men det finns där och ibland så förtar det liksom "illusionen" som skulle kunna finnas där och då blir det tydligt att i6 är bättre ur det avsendet.
Det är någonting som diskanterna gör som "inte borde vara där" även om man inte hör vad det är som är "fel" så uppfattar skallen det och resultatet blir alltså att lite av naturligheten i diskanten kan försvinna.
Detta är något som nästan aldrig hörs, eller ja... det hörs egentligen aldrig juhh :)
Det är inget missljud, utan snarare avsaknad av någon slags naturlighet i jämförelse med i6.

Ju mer vi lyssnade, ju mer tydligt stod det att i6 är strået vassare på just denna punkt.
Och ju mer stod det klart att detta är något som ingen människa i värden skulle tänka på om man inte gör ett A/B test för att just lyssna efter likheter/ skillnader mellan konstruktionerna.
Med detta sagt så ska tilläggas att Bi21 är en av dom högtalare jag lyssnat på som låter naturligast och mest musik någonsin !

Även piPs är stråt vassare än Bi21 på att just "låta mer närvaro".

Och kritiken mot Bi21 är för mig mest att konstanterande att dom har styrkor och svagheter mot i6 och piPs.
Och att alla är ruskigt kompetenta högtalare råder det ingen tvivel om !

Men jag föredrar Bi21 framför piPs för att Bi21 ger mig mer, men föredrar samtidigt i6 framför Bi21 om jag måste välja :)

Jag kan inte lämna någon mer utförlig rapport än såhär, detta blir nog min slutklämm.. :P
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-01 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-01 14:37

Låter som pip/pips fått en värdig motståndare då i ungefär samma storlek/prisklass.

Kul med nåt nytt, man får önska konstruktörerna lycka till :)
Senast redigerad av zapanasta 2011-11-02 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-01 14:57

Alltså det låter lite för bra för att vara sant. Billigare och bättre än piPs som redan är sjukt prisvärda. Måste höra!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-01 16:13

Ja, dom är som sagt bättre på många punkter, men glömde skriva in att även piPs har förmågan att låta mer "levande" ibland än Bi21.

Ska lägga till det i inlägget för det konstaterade vi, sålänge rummet är någorlunda dämpat.

piPs är bättre att ha som datorhögtalare för dom kan du ju sitta närmre också :)

större spridning ;)

Sedan ska man ju alltid minnas att detta är VÅRA lyssningintryck och inget annat, så du kan säkert uppfatta skillnaderna annorlunda.

Jag värdesätter ju vissa saker, och dom sakerna är Bi21 vassare på dom flesta.
Men det är liksom lite olika saker Bi21 och piPs... jag ser områden där piPs är bättre som, närfälltslyssning...
Bi21 är mer anpassad för lyssning på lite längre håll, 1,5m och mer är ett krav.

piPs är mer lättdrivna också !

jag vill se det som att för mig så vinner piPs, eller egentligen för alla oss tre så vann Bi21 över piPs i ett vardagsrum :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-01 18:17

Det sista där gör min konfunderad? Vad tycker du egentligen? Är b21 bättre eller sämre?

:)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-01 19:14

Om man vill kunna spela sjukt starkt med små monitorer och närvaro inte är en av ens viktigaste kriterier. Kan man summera det hela så?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-01 19:58

Alexi skrev:Om man vill kunna spela sjukt starkt med små monitorer och närvaro inte är en av ens viktigaste kriterier. Kan man summera det hela så?

Verkar inte va nåt fel på närvaron heller enligt detta :)

Så, Vi tre tyckte att dom låter förjävla bra helt enkelt, vi lyssnade bara på musiken och allting fanns där på ett anturlig och bra sätt. Ingenting blir "överbetat" och ingenting upplevs saknas, det e liksom musik

Men när det handlar om högtalartester där nåt från ino är inblandat, så får man ju va lite försiktig i sina utlåtanden :) [/url]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-01 20:29

Det är inte samma sak som "närvaro"... :?

Musik spelar dom som ena små gudar, men det är något som är svårt att sätta fingret på...
Som piPs och i6 gör bättre (piPs oftast marginellt bättre) än Bi21, dock så är helheten i övrigt bättre på Bi21 än på piPs.

Exakt så ska det "tolkas", alltså så som jag har skrivit, att Bi21 är den jag föredrar över piPs men att någon annan kanske kan föredra piPs framför Bi21 ?!

beror som sagt på lite olika grejer :)

sitter man nära ?
kommer man att bry sig om den lite bättre "närvaro" som piPs och i6 har ?

Jag vet i alla fall att jag inte saknade denna närvaro när jag körde Bi21 under några dagar i streck. dom har jätte bra närvaro ! men det finns liksom "olika nivåer"
Men att när i6 kopplades på så va det något som liksom var annorlunda, som jag gillade :)

Summa sumarum: Bi21 anser jag vara bättre än piPs, och i6 anser jag vara bättre än Bi21. Som helhet.
i6 vs Bi21 är då delat såklart ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-01 20:42

Då är man med i gamet igen :)

Tycker det var en trevlig test iaf. Verkar vara en spännande högtalare :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-01 20:43

*felskrivit*
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-01 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-01 21:09

Möjligt :)

vet ej, vet bar att piPs har liiite mer av det och i6 har ytterligare lite mer av det.

Men att alla tre har jätte mycket av det allihopp ! :lol:

möjligt att Ino's högtalare luddar till detaljerna lite mer, vet ej...
Tycker att det brukar vara än mer av detta på dom större systemen dessutom. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-31 23:51

vad hände, det blev så tyst kring märket efter mässan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-04-01 00:16

celef skrev:vad hände, det blev så tyst kring märket efter mässan?

Jag tyckte dom lät skit på mässan, hade säkert med rummet att göra.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-01 09:39

okej, det var ju tråkigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-04-01 10:04

Fast nu var det ju inte Bi21 som det spelades på under mässan... :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-01 10:33

borde dom ha gjort det tycker du?
Bikinitider

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-04-01 14:01

celef skrev:borde dom ha gjort det tycker du?

Både ja och nej...

Ja för att dom vad jag har förstått inte har en lika stark karaktär med hissad bas som dom nuvarande modellerna. Basen var ju ganska dominerande och jag uppfattade det som störande i rummet som dom spelade i på mässan, tror att det hade låtit mer naturligt med Bi21 istället.

Nej för att det är en modell som inte tillverkas längre.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-01 20:26

Kul att det dyker upp nya hifi-företag. Särskilt som dom är svenska och Faktiskt-relaterade.
SB acoustics verkar gå från klarhet till klarhet.
Jag ska göra en minimonitor av SB 4" som sommarprojekt. Kantupphängningen är lite foamig. Kanske hemligheten varför man kan få så mycket slaglängd ur den.

Tycker denna högtalare ser väldigt "Studio" ut.
Man väntar bara på en aktiv version.
Är väl ingen större fan av hemmabiosvart men det kanske har med den tänkta omgivningen att göra.
Men visst vore det vore coolt om man kunde ha en två-färgad version typ vit o röd eller burgundy. :)
Let forever be

Återgå till Generellt om hifi