Här ser ni faktiskt varför man ska komprimera...
http://www.clubcubase.net/faq/
Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Om man nu tar upp ljudet längre bort ifrån så tycker inte jag att det behöver vara ett problem. Det största problemet är att i princip all bas i ljuden försvinner.
dawen skrev:Ni pratar fortfarande om mix, inte master. Snygga trumljud och sångdynamik är något som en mastringstekniker inte kan påverka på ett rimligt sätt.
Martin skrev:Så vitt jag kan läsa så står det inte att man bör lägga på 10% dist och komprimera skiten ur inspelningen. Perspektiv morello.
Martin skrev:Vem har sagt att det ska låta så?
Jag tycker också FAQ:en inte lämnar så mycket "om" eller "ifall". Men inte behöver det låta kasst bara för att man komprimerar slutmixen en aning. Så vitt jag kan läsa så står det inte att man bör lägga på 10% dist och komprimera skiten ur inspelningen. Perspektiv morello.
Morello skrev:Underbar "FAQ". När hela mixen låter som en "nivillerad samt distorderad smörja" är det mer än bekvämt att spisa![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
!
dawen skrev:Bottnar miken backar man den en bit och gainar lite mera. Vad har det att göra med kompression?
Vill man inte ha realistisk ljudnivå hemma i vardagsrummet går det finfint att sänka volymen. Sänka dynamiken tror jag är fel sätt. Ska dynamiken kontrolleras så ska den kontrolleras av slutanvändaren, inte vid inspelning, eftersom dynamik är omöjlig att återskapa.
Hur pass mycket kraftigare ett ljud ska vara för att man inte ska uppfatta andra ljud? Tja, 30-40dB skulle jag tippa. Svante vet säkert.
subjektivisten skrev:Såklart ska man inte ha 100db dynamik på en skiva, hur ska man kunna lyssna på den? 30-40db är max vad jag vill ha. Seriöst, 100db, hur ska man lyssna på det? Om man ska höra det lägsta ljudet och sedan det högsta utan att höja och sänka så blir det ju för högt. Trodde folk insåg att man inte kan spela in helt utan att ändra på det lite....
subjektivisten skrev:Trodde folk insåg att man inte kan spela in helt utan att ändra på det lite....
gromit skrev:subjektivisten skrev:Trodde folk insåg att man inte kan spela in helt utan att ändra på det lite....
Tycker du att det är obehagligt att lyssna live också? Handlar inte ljudåtergivning om att efterlikna verkligheten så mycket som möjligt?
/Gr.
Harryup skrev:Och hur vet vi att verkligheten inte är komprimerad? Pratar vi akustiska instrument eller pratar vi en vanlig rockkonsert?
Pratar vi om att spela en rockskiva med 100-110dB ljudtryck i en lägenhet? Pratar vi ens om att använda en HIFI anläggning för att återge live ljud ifrån ett PA utan att komprimera?
Känns lite omöjligt.
Harryup skrev:gromit skrev:subjektivisten skrev:Trodde folk insåg att man inte kan spela in helt utan att ändra på det lite....
Tycker du att det är obehagligt att lyssna live också? Handlar inte ljudåtergivning om att efterlikna verkligheten så mycket som möjligt?
/Gr.
Och hur vet vi att verkligheten inte är komprimerad? Pratar vi akustiska instrument eller pratar vi en vanlig rockkonsert?
Pratar vi om att spela en rockskiva med 100-110dB ljudtryck i en lägenhet? Pratar vi ens om att använda en HIFI anläggning för att återge live ljud ifrån ett PA utan att komprimera?
Känns lite omöjligt.
Thomas_A skrev:Varför är det omöjligt? Det finns anläggningar som kan prestera upp till 130-140 dB 20-20000 Hz. Toppvärden kan nå höga värden utan att det känns obehagligt. Om musiken är komprimerad är det dock obehagligt då medelnivån blir så hög. Och tråkigt att lyssna på.
lazyworm skrev:Lite kompression rensar bara magen i många fall men det får inte gå till överdrift. Och det finns ju klart elakare maskiner som man kan utsätta inspelningen för![]()
subjektivisten skrev:lazyworm skrev:Lite kompression rensar bara magen i många fall men det får inte gå till överdrift. Och det finns ju klart elakare maskiner som man kan utsätta inspelningen för![]()
Håller helt med! Alltså, säger ju sig själv att jag inte vill kunna höra minsta ljud för att i nästa sekund höra något som är 100db starkare ljud.
markih skrev:HaryyUp!
Det är få anläggningar som tyvärr klarar transienter bra, varför de blir jobbiga att lyssna på vid lite högre volymer. Därav mångas (miss-)uppfattningar att höga ljudtryck är jobbigt att lyssna på.
Harryup skrev:Morello:
Är säker på att det går alldeles utmärkt att njuta av den musiken. Det är bara det att väldigt få kommer att få full dynamik på orkester realistisk nivå eftersom varken deras anläggningar eller grannar klarar av det. Så dynamik begränsning sker i allmänhet vare sig man själv valt det eller inte.
Kan nämna att rosa brus vid 95dB's ljudtryck vid mätning med Meridians rumskompenserings program hörs rakt igenom huset ut genom flera dörrar till parkeringen på andra sidan gatan hemma.
Och nu pratar vi inte 140dB.
Tråkigt att du har så dåligt dämpat hemma, det gör ju att man vill dra på ännu mindre
Harryup skrev:Morello:
Är säker på att det går alldeles utmärkt att njuta av den musiken. Det är bara det att väldigt få kommer att få full dynamik på orkester realistisk nivå eftersom varken deras anläggningar eller grannar klarar av det. Så dynamik begränsning sker i allmänhet vare sig man själv valt det eller inte.
Kan nämna att rosa brus vid 95dB's ljudtryck vid mätning med Meridians rumskompenserings program hörs rakt igenom huset ut genom flera dörrar till parkeringen på andra sidan gatan hemma.
Och nu pratar vi inte 140dB.
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 22 gäster