Moderator: Redaktörer
I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
Alexi skrev:I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Min utgångspunkt i den här tråden är att jag vill hävda att påståenden om
att transistorförstärkare skulle ha en speciell sorts problem i diskanten är
mest en myt.
Men det finns skäl till att myten kommit fram, skäl som inte allihopa beror på
bara enfald, utan på att musikåtergivning faktiskt är ett mycket komplext
ämne och att förutsättningarna är kluriga och lätt kan leda till att den som
lyssnar men saknar vissa grundinsikter - drar fel slutsatser. Även förnuftiga
människor kan alltså ledas snett och dra väldigt felaktiga slutsatser.
Vh, iö
bensnake skrev:.. Tycker alltid att det låter lite kliniskt, könlöst, framför allt på mer moderata nivåer. Vid starka lyssningsnivåer låter det, i brist på bättre adverb, just starkt. Och denna fördömda diskant...![]()
Alexi skrev:I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Men om du blandar upp den diskanten (= den som finns på inspelningen) med lagom stora mängder övertoner från lägre frekvenser så gillar du det bättre... Alltså gillar du ju inte inspelningen. Energin borde därför läggas på att ta reda på varför inspelningarna i ditt/ert tycke inte innehåller korrekt diskantinformation.
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:... Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.
Sirius/Gamut gick väl också att detektera p.g.a. diskanten?
Ragnwald skrev:...dessa bästar anses som goda representanter i trissvärlden.
IngOehman skrev:Att förstärkare kunnat detakteras i F/E-lyssning betyder bara att deras påverkan på signalen med rimlig säkerhet (>99% för det mesta om det gäller någon av de F/E-lyssningar för LTS som jag hållit i) är större än hörtröskeln.
sprudel skrev:Om man nu ska diskutera dålig, kraschad mm diskant hos transistorsteg, vad är det man upplever?
Jag tycker det är på sin plats att vi redovisar de upplevelser vi har av transistorstegs diskantåtergivning.
Jag har hört allt från för avrundad, större (Gamut) till knappt anbar radie (Bryston, McIntosh) i avrundningen till aggressiv och påträngande diskant i olika grader. (Burmester, Behringer)
Det är ju helt olika återgivningsproblem upplevelsemässigt.
Jag har hört rörsteg som är för ljusa gentemot irl upplevelser, ganska många faktiskt (Audio Research, Dynaco). Detta ger en känsla av en detaljrik upplevelse men med andra förluster.
Några rörsteg har varit rent färgande i sött (300B).
De steg som bäst återger irl-upplevelser, som inte alls är så diskantrik som många anläggningar återger den, kan av många anses lite "mörka" (Pass labs, ARS Emitter, Plinius). Däremor har de en hög upplösning i mellanregistret som tillåts briljera. Kan det vara så att man ibland döljer brister i mellanregistret medvetet med en överbetonad diskant?
IRL upplevelser är generellt torrare, detaljrikare med mera timbre, kroppsligare och köttigare än vad de flesta anläggningar återger den.
Men vissa gillar umpa-pumpa bas och en supernormal retning av sinnesintrycken i diskanten och det är väl OK. Men någon återgivning av irl-upplevelser är det f-n inte.
Så, för att knyta ihop säcken; hur upplever du "felaktigheterna" diskanten? Ange gärna märke också som i rörtråden.
Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Flint skrev:Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Ja visst, men jag kommer att mycket noga överväga hur projektet ska säkras innan jag släpper något om principen.
sprudel skrev:Om man nu ska diskutera dålig, kraschad mm diskant hos transistorsteg, vad är det man upplever?
Jag tycker det är på sin plats att vi redovisar de upplevelser vi har av transistorstegs diskantåtergivning.
Jag har hört allt från för avrundad, större (Gamut) till knappt anbar radie (Bryston, McIntosh) i avrundningen till aggressiv och påträngande diskant i olika grader. (Burmester, Behringer)
Det är ju helt olika återgivningsproblem upplevelsemässigt.
Jag har hört rörsteg som är för ljusa gentemot irl upplevelser, ganska många faktiskt (Audio Research, Dynaco). Detta ger en känsla av en detaljrik upplevelse men med andra förluster.
Några rörsteg har varit rent färgande i sött (300B).
De steg som bäst återger irl-upplevelser, som inte alls är så diskantrik som många anläggningar återger den, kan av många anses lite "mörka" (Pass labs, ARS Emitter, Plinius). Däremor har de en hög upplösning i mellanregistret som tillåts briljera. Kan det vara så att man ibland döljer brister i mellanregistret medvetet med en överbetonad diskant?
IRL upplevelser är generellt torrare, detaljrikare med mera timbre, kroppsligare och köttigare än vad de flesta anläggningar återger den.
sprudel skrev:Men vissa gillar umpa-pumpa bas och en supernormal retning av sinnesintrycken i diskanten och det är väl OK. Men någon återgivning av irl-upplevelser är det f-n inte.
sprudel skrev:Så, för att knyta ihop säcken; hur upplever du "felaktigheterna" diskanten? Ange gärna märke också som i rörtråden.
IngOehman skrev:Vill bara påminna om att anläggningar nästan aldrig får chansen att återge irl-händelser. De återger fonogram. Fonogram som i sin tur INTE så ofta som man skulle kunna önska är perfekta enkodningar av den irl verklighet som föregick dem.
Vh, iö
Harryup skrev: . . .
Så jag tror ingen tror att byter man slutsteg så är det endast slusteget som står för ljudändringen. . . .
mvh/Harryup
Harryup skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Kanske man kan tänka sig att du kommer igen då du har något att visa då. Jag hoppas i vart fall på det.
mvh/Harryup
Ja visst, men jag kommer att mycket noga överväga hur projektet ska säkras innan jag släpper något om principen.
Ok då, överlåter till dig att bestämma över dig själv.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Om man spelar ett illaljudande fonogram och det hörs, så menar jag helt
enkelt att man bör vara försiktig med att ge skulden till förstärkaren. Det
är inte mera logiskt att påstå att förstärkaren är den skyldige ...
Vh, iö
sprudel skrev:Att inte detektera en länk i en F/E-lyssning innebär inget annat än att lyssningen inte kunde konstatera någon anomali. Steget kan mycket väl ha brister i alla fall. Det är felet med F/E-lyssning.
ungerar mycket bra som nattvard och rit men där går gränsen
Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Vad avses med kraschandet?
Oren och irriterande diskant. T.ex. trasiga cymbalanslag och s-ljud.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Från en som inte läser allt:
Bra, då förmodade jag rätt då.
Läste nånstans i debatten om tonkurvefel.
Men, om det skall låta "kraschigt" så är det kanske något helt annat än tonkurvefel som är orsaken.
Spontant så tror jag att kraschigheten oftare uppstår i högtalarelements beteenden än i förstärkares.
Men jag är som vanligt osäker på min sak, eftersom jag saknar bred erfarenhet.
Flint skrev: Dessutom, vad använder lts för referensanläggning vid testerna?
Nattlorden skrev:(Under förutsättning det inte är en medvetet undermålig anläggning ihopkomponerad av en F/E-skeptiker för att "bevisa" att det inte funkar med "alla" anläggningar)
Harryup skrev:Om man inte gillar metoden eller snarare tolkningen av resultatet så har man inte förstått är en vanlig kritik av kritikerna.
Jag hänvisar bara till Sprudels och LennartJ omdömmen om Bryston i Sprudeltesten.
Den lät tråkigt lite förenklat eftersom jag inte minns exakta ordalydelsen.
Då kan man ju undra bör Sprudel välja en tråkig förstärkare som då dessutom är dyr eller skall ha välja något som skänker honom njutning....
sprudel skrev:Harryup skrev:Anser du Bryston förmedla verkligheten och den är tråkig?
mvh/Harryup
Den triggar inte i tillräcklig grad de karaktärer som gör att jag får en upplevelse som jag får när jag lyssnar irl.
Det fattas något.
Detta sagt att det är under de betingelser jag lyssnat, med rådande uppställning, med varierande album, med varierande mood på mig själv.
Alltså långtidslyssning.
Jag brukar ta till en metafor om när man var yngre och ute och dansade mycket (jag gillar att dansa) och då kände man ibland att:
"Nej, vi tar denna dansen, men inget mer."
I andra fall kände man att det här stämmer gött. Hon stannar kvar efter de obligatoriska två, kramar din arm och ler mot dig. Mer dans.![]()
Bryston gav inte intryck av det sistnämnda exemplet.
Laila skrev:Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår Sprudels analogi
med att dansa . . . . Bryston har av vad jag läst fått 9(av Sprudel)
på en 10-gradig skala å presterat bland de i särklass bästa stegen . . .
kan inte vara många som Sprudel gillar att dansa med . . .![]()
Så så jäla tråkigt å andefattigt som uttrycks ovan är jag ändå inte
helt säker på att jag tror att Sprudel anser Bryston vara.![]()
Eller för att slippa tolka, vad tycker du egentligen om Bryston*
nu, med lite distans Sprudel![]()
*Själv så har jag mig veterligen aldrig lyssnat på Bryston
phon skrev:Flint skrev:Vad är det du inte förstår?
Vad man har en sån till i en F/E-test?
phon skrev:Vad betyder ordet "referens" i din beteckning "Referensanläggning"?
Flint skrev:phon skrev:Vad betyder ordet "referens" i din beteckning "Referensanläggning"?
Det sa jag ju. Gemensam del för lyssningen vid bedömandet av före och eftersignalen. Jag har fått intrycket att du var lite klipskare än så där. Vad kör dom med? En NAD208 och Pip60 eller vad? Eller något för tusingen från Siba? Det är viktigt att veta för trovärdighetens skull.
Nattlorden skrev:Tips till övriga: Flint vet inte vad "referens" betyder. Många verkar använda det som synonym till "kvalité"...
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Tips till övriga: Flint vet inte vad "referens" betyder. Många verkar använda det som synonym till "kvalité"...
Vad består tipset i?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Tips till övriga: Flint vet inte vad "referens" betyder. Många verkar använda det som synonym till "kvalité"...
Vad består tipset i?
Att inte bli så upprörda över vad som Flint kallar referensförstärkare. Han har fel, men han fattar det inte... och han lär inte fatta det idag heller, vi har varit runt denna snurran 20ggr redan.
Flint skrev:Vad kallar lts referensanläggningen för då, så ska jag ställa om frågan med 100%-ig anpassning till mottagaren av frågan? Alla andra vet vad referensanläggningen är men tydligen inte lts inre krets och de närmaste anhöriga.
Ragnwald skrev:Satsar en krona på att det är en vältrimmad Sentec.
Flint skrev:Laila
.... och jag spelar förstås med eftersom frågan trummas in mer
och mer för varje vända.
Flint skrev:Bra Nattlorden. Varje gång ni/du svarar undvikande och utan substans trummas frågetecknet in, "Vad är det dom döljer med lyssningsanläggningen vid f/e-testet".![]()
Strmbrg skrev:Men, alltså.
Metoden hävdas ju innebära att det inte spelar någon roll vad för permanentinkopplade apparater som används.
Om jag förstår saken rätt, så skall det inte vara varken lättare eller svårare att höra den eventuella färgnings-effekten av den intermittent inkopplade apparaten oavsett om permanentsystemet består av en Sonab-anläggning, en Krell-dito eller en Philipsrigg från 1976.
Strmbrg skrev:Men, alltså.
Metoden hävdas ju innebära att det inte spelar någon roll vad för permanentinkopplade apparater som används.
Om jag förstår saken rätt, så skall det inte vara varken lättare eller svårare att höra den eventuella färgnings-effekten av den intermittent inkopplade apparaten oavsett om permanentsystemet består av en Sonab-anläggning, en Krell-dito eller en Philipsrigg från 1976.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Men, alltså.
Just därför finns det heller ingen anledning att hemlighålla vad som spelar. Myten om f/e-testets formidabla värde fungerar bara så länge som den inte släpps så att allmänheten själv kan bedöma resultatet. Så länge enbart den inre kretsen tillåts tolka resultaten åt massan så funkar den.
Strmbrg skrev:Baserat på min oerfarenhet och mitt pura resonerande, så påstår jag härmed att permanentmanickernas upplösning (vad det nu är och hur det nu mäts) är avgörande för intermittentmojängens hörbarhet.
Men det där borde ju de som engagerat sig i praktisk tillämpning veta bättre.
Dvs kunna bekräfta eller dementera eller fråga vad sjutton jag menar med.
Strmbrg skrev:permanentmanickernas upplösning (vad det nu är och hur det nu mäts) är avgörande för intermittentmojängens hörbarhet.
Harryup skrev:Om man inte gillar metoden eller snarare tolkningen av resultatet så har man inte förstått är en vanlig kritik av kritikerna.
Harryup skrev:Jag hänvisar bara till Sprudels och LennartJ omdömmen om Bryston i Sprudeltesten.
Harryup skrev:Då kan man ju undra bör Sprudel välja en tråkig förstärkare som då dessutom är dyr eller skall ha välja något som skänker honom njutning.
Harryup skrev:Nu har ju Sprudel dessutom högtalarsystem av samma fabrikat som Studio Blue så det borde finnas någon form av korrelation mellan hur högtalarna låter i båda fallen.
Harryup skrev:Då kan man ju välja att höra det som "finns på skivorna" genom att välja Bryston och få det tråkigt, eller så väljer man något som skänker en njutning och positiva upplevelser om man inte har förstått F/E-metodens förträfflighet och blir nöjd.
Harryup skrev:Jag frågade LennartJ och Sprudel hur viktigt är F/E-metoden för dem när man skall välja steg. Svaret var inte alls.
Harryup skrev:Jag tycker det är dags att lyfta blicken och finna att kritik av metoden är inte kritik av person samt att kritik av tolkningar av resultatet inte betyder att man inte förstått.
Harryup skrev:Jag litar helt på LennartJ, Sprudel, Flint med flera att deras kritik är äkta och inte avsedd att vara annat.
Laila skrev:Harryup skrev:Om man inte gillar metoden eller snarare tolkningen av resultatet så har man inte förstått är en vanlig kritik av kritikerna.
Jag hänvisar bara till Sprudels och LennartJ omdömmen om Bryston i Sprudeltesten.
Då kan man ju undra bör Sprudel välja en tråkig förstärkare som då dessutom är dyr eller skall ha välja något som skänker honom njutning....
Så här skrev Sprudel på en direkt fråga från dig:sprudel skrev:Harryup skrev:Anser du Bryston förmedla verkligheten och den är tråkig?
mvh/Harryup
Den triggar inte i tillräcklig grad de karaktärer som gör att jag får en upplevelse som jag får när jag lyssnar irl.
Det fattas något.
Detta sagt att det är under de betingelser jag lyssnat, med rådande uppställning, med varierande album, med varierande mood på mig själv.
Alltså långtidslyssning.
Jag brukar ta till en metafor om när man var yngre och ute och dansade mycket (jag gillar att dansa) och då kände man ibland att:
"Nej, vi tar denna dansen, men inget mer."
I andra fall kände man att det här stämmer gött. Hon stannar kvar efter de obligatoriska två, kramar din arm och ler mot dig. Mer dans.![]()
Bryston gav inte intryck av det sistnämnda exemplet.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår Sprudels analogi
med att dansa . . . . Bryston har av vad jag läst fått 9(av Sprudel)
på en 10-gradig skala å presterat bland de i särklass bästa stegen . . .
kan inte vara många som Sprudel gillar att dansa med . . .![]()
Så så jäla tråkigt å andefattigt som uttrycks ovan är jag ändå inte
helt säker på att jag tror att Sprudel anser Bryston vara.![]()
Eller för att slippa tolka, vad tycker du egentligen om Bryston*
nu, med lite distans Sprudel![]()
Harryup skrev:Jag har inte missförstått särskilt mycket.
Harryup skrev:F/E-metoden leder inte till att man med näst intill med automatik väljer ett slutsteg som klarat ett F/E-lyssning som bästa väl för en själv i en lyssningstest. Det är allt.
Harryup skrev:Det finns ingen strikt korrelation mellan resultatet ifrån en F/E-lyssning om man jämför slutsteg i en valfri anläggning. Punkt Slut!
Harryup skrev:Jag har inte missförstått särskilt mycket.
F/E-metoden leder inte till att man med näst intill med automatik väljer ett slutsteg som klarat ett F/E-lyssning som bästa väl för en själv i en lyssningstest. Det är allt.
Det finns ingen strikt korrelation mellan resultatet ifrån en F/E-lyssning om man jämför slutsteg i en valfri anläggning. Punkt Slut!
mvh/Harryup
sprudel skrev:.....
Det innebär om vi översätter till dansanalogin att när jag mätte damen med blicken såg det intressant ut, det var därför jag bjöd upp till dans. Men tyvärr hade hon ingen bra taktkänsla, och var i övrigt något intetsägande. Hon kanske dansade bättre med någon annan, vad vet jag?
Kanske borde jag tillägga att jag lyssnat på 3 olika Brystonsteg under längre perioder, minst 14 dagar åt gången och upplevelsen av dem är densamma. Vi har inte personkemi bara.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Jag har inte missförstått särskilt mycket.
Skälet till att du missförstår är kanske just den inställningen? Alltså att din
utgångspunkt är att du inte kan ha gjort det.Harryup skrev:F/E-metoden leder inte till att man med näst intill med automatik väljer ett slutsteg som klarat ett F/E-lyssning som bästa väl för en själv i en lyssningstest. Det är allt.
Man? Vem då man? Vad olika människor gör med automatik beror väl på vem
de är?
Och vaddå "klarat"?
ALLA slutsteg klarar F/E-lyssning. Det är inte en förstörande test. Och vad
som är bästa val beror väl på vad man är ute efter? Och förstår man vad en
F/E-lyssning är för något och vilka slutsatser man kan dra från en, så kan
man själv bedöma både om och hur man har någon nytta av informationen
som kommer ur den.
Det enda man kan säga alldeles säkert är att den som inte förstår hur det
fungerar inte heller har någon nytta av resultatet.Harryup skrev:Det finns ingen strikt korrelation mellan resultatet ifrån en F/E-lyssning om man jämför slutsteg i en valfri anläggning. Punkt Slut!
Jasså?
Det stämmer inte alls med min erfarenhet. Snarare kunde knappt något vara
mer fel än det du påstår. Korrelationen är helt enkelt fenomenal - om man
har förstått vad en F/E-lyssning är och vad det är som man får ut av en
F/E-lyssning och vad det betyder och vilken övrig information som behövs
(vilket ju i sig är en del av att ha förstått).
Har man missförstått en massa saker så kan det dock förstås vara svårt att
förstå vad ett F/E-lyssningsresultat betyder och hur det kan översättas till
olika anläggningars totalprestanda. För ingen anläggning kommer ju att låta
BARA som det testade förstärkariets karakteristika. ALLA anläggningar låter
som summan av ALLA deras länkar.
- - -
Men den utgångspunkten så har jag hittills aldrig stött på några exempel på
några anläggningar som inte har påverkats av ett förstärkarbyte - på precis
det sätt som man kan vänta sig från respektive förstärkares kartläggning i
F/E-lyssning!
Om DU har en annan erfarenhet så lär det nog bero just på att du faktiskt
inte har förstått vad en F/E-lyssning betyder och hur (på vilket sätt och i
vilken grad) resultatet översätter till summaprestanda i en anläggning.
Men du är i så fall inte ensam.
Frågan är dock vad det kan bero på att vissa förstår på en gång utan att
gå vilse, medan andra inte tycks kunna förstå oavsett hur nogsamt och hur
många gånger processen beskrivs. Men det verkliga mysteriet som jag ser
det, är att de som inte förstår ändå med sådan bestämdhet hävdar att de
visst gör det, trots att deras argument med stor tydlighet visar att de inte
alls har greppat sambanden, för alla de som gjort det alltså.
DET är märkligt. Som om det är mindre viktigt för dem att faktiskt förstå än
att framstå som att de förstått.
Jag nämner detta, för om det gick att förstå varför detta är så svårt att
förstå för vissa, så skulle det kanske då också gå att förklara det bättre för
just dem. Eller också så skulle det kanske vara tydligare att det är menings-
löst att försöka. Oavsett vilket vore det värdefull kunskap.
Vh, iö
Laila skrev:sprudel skrev:.....
Det innebär om vi översätter till dansanalogin att när jag mätte damen med blicken såg det intressant ut, det var därför jag bjöd upp till dans. Men tyvärr hade hon ingen bra taktkänsla, och var i övrigt något intetsägande. Hon kanske dansade bättre med någon annan, vad vet jag?
Kanske borde jag tillägga att jag lyssnat på 3 olika Brystonsteg under längre perioder, minst 14 dagar åt gången och upplevelsen av dem är densamma. Vi har inte personkemi bara.
Men du kanske missade att ha ett juste försteg när du lyssnade . . . .
din Plinius utgör kanske en lättare/enklare last för just din "spelare"
än vad Brystonstegen gör . . .(spanar in en tjusig brud å upptäcker,
under en "långtryckare", att kurvorna/djupet mest består av silicon).
Bara spånar . . . kul att du "hittat hem" å tack för dit svar Sprudel.
Laila skrev:Nä, folk i allmänhet vet ju inte sitt eget bästa, eller hur . . .![]()
shifts skrev:Men hur var det nu med att man lyssnar på hela kedjan och inte bara slutsteget?
Almen skrev:
Jag, sprudel och lennartj var ju med på en F/E-lyssning där vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Ungefär som att dricka samma vin ur två glas, varav ett hade lite sockerdricka i botten. Att då kalla glaset som inte hade sockerdricka i sig för tråkigt känns lite omvänt. Är det inte vinet som är tråkigt? Eller att sockerdrickan gör vinet roligare?
single_malt skrev:Almen skrev:
Jag, sprudel och lennartj var ju med på en F/E-lyssning där vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Ungefär som att dricka samma vin ur två glas, varav ett hade lite sockerdricka i botten. Att då kalla glaset som inte hade sockerdricka i sig för tråkigt känns lite omvänt. Är det inte vinet som är tråkigt? Eller att sockerdrickan gör vinet roligare?
Kan man inte tänka sig att det kan ske påverkan passerar obemärkt när man ska försöka minnas skillnader mellan ljuden i FE-lyssningssammanhanget men som leder till lyssningströtthet? Om vi leker med tanken på att många transistorsteg har sån inverkan alltså.
paa skrev:single_malt skrev:Almen skrev:
Kan man inte tänka sig att det kan ske påverkan passerar obemärkt när man ska försöka minnas skillnader mellan ljuden i FE-lyssningssammanhanget men som leder till lyssningströtthet? Om vi leker med tanken på att många transistorsteg har sån inverkan alltså.
Var det inte detta dom försökte undersöka när dom i Göteborg använde en rörslutsteg för kontrollyssningen i riggen, samtidigt som dom F/E-lyssnade en transistorförstärkare?
paa skrev:Var det inte detta dom försökte undersöka när dom i Göteborg använde en rörslutsteg för kontrollyssningen i riggen, samtidigt som dom F/E-lyssnade en transistorförstärkare?
single_malt skrev:Almen skrev:
Harryup skrev:Jag frågade LennartJ och Sprudel hur viktigt är F/E-metoden för dem när man skall välja steg. Svaret var inte alls.
sprudel skrev:paa skrev:Var det inte detta dom försökte undersöka när dom i Göteborg använde en rörslutsteg för kontrollyssningen i riggen, samtidigt som dom F/E-lyssnade en transistorförstärkare?
Kanske? Vi försökte undersöka om transistorsteget färgade grått genom att sätta in det som en switchbar länk i kedjan.
Jag saknade överhuvudtaget referenser under lyssningen, det sättet att lyssna på menar jag. Andra var mer säkra på vad de hörde.
Jag har provat blindtest förut och upplevt likadan frustration och dragit mina slutsatser av metodens lämplighet för min del.
Angående Almens citat så hördes Bryston i min anläggning, den kunde spela jättehögt.![]()
Dock uppvisade alla Brystonsteg hemma samma karaktärsdrag som jag hängde upp mig på.
Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Almen skrev:....
Om du nu tittar på glaset utan sockerdricka där det står i diskstället, skulle du verkligen karakterisera det som "tråkigt" bara för att vinet i det andra glaset (med sockerdricka i) smakade roligare?
Almen skrev:Jag hade ju en liten analogi tidigare:Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Om du nu tittar på glaset utan sockerdricka där det står i diskstället, skulle du verkligen karakterisera det som "tråkigt" bara för att det andra glaset vin (med sockerdricka i) smakade roligare?
Almen skrev:Du och Flint har ju många idéer om F/E-lyssning, det är bara att sätta igång.
Almen skrev:Du och Flint har ju många idéer om F/E-lyssning, det är bara att sätta igång.
Flint skrev:Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotriggare för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotriggare för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.
Och eftersom slutsatsen då är att det är du som har fel så väljer du att panikartat gå till attack mot metoden..... Briljant. Så mycket självförtroende du verkar ha i din slutsats...
sprudel skrev:Almen skrev:Jag hade ju en liten analogi tidigare:Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Om du nu tittar på glaset utan sockerdricka där det står i diskstället, skulle du verkligen karakterisera det som "tråkigt" bara för att det andra glaset vin (med sockerdricka i) smakade roligare?
Rolig analogi, men den har brister i symmetrin med det relaterade resonemanget.
Men OK då: Däremot kan olika typer av glas hjälpa till lyfta fram olika viners karaktärer. Jag har hittat ett vin som passar bättre till mina glas än kanadensiskt vin, ett från New Zeeland. Bättre klimat för viner där än i Kanada.
sprudel skrev:Almen skrev:Du och Flint har ju många idéer om F/E-lyssning, det är bara att sätta igång.
Varför? Det fungerar inte för mig, jag är helt kass på att lyssna på det sättet. Sorry!
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Jag hade ju en liten analogi tidigare:Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Men OK då: Däremot kan olika typer av glas hjälpa till lyfta fram olika viners karaktärer. Jag har hittat ett vin som passar bättre till mina glas än kanadensiskt vin, ett från New Zeeland. Bättre klimat för viner där än i Kanada.
Men glasen är identiska. Det som skiljde var sockerdrickan.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotriggare för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.
Och eftersom slutsatsen då är att det är du som har fel så väljer du att panikartat gå till attack mot metoden..... Briljant. Så mycket självförtroende du verkar ha i din slutsats...
Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?
Eller ska det sluta med att du säger att du skämtade igen, som ingen begriper?
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Jag hade ju en liten analogi tidigare:Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.
Men glasen är identiska. Det som skiljde var sockerdrickan.
Nope! Bara nästan. Mina glas är mina glas och de slutar på -s, dina är bara gla.![]()
Jag dricker inte socker dricka heller.
Almen skrev:? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?
Jag förstår inte din logiska härledningskedja här.
sprudel skrev:Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?
Berätta du då för mig vad Flint har ut av att spendera så mycket tid och ork på att konskekvent missförstå svar angående något han klart och tydligt konstaterat att han inte är intresserad av? Varför tillåter han inte andra att få bli intresserade - om de vill?
Flint skrev:Jag tillåter alla att tycka vad som helst. Jag tvingar inte på någon mina uppfattningar och säger att dom är dumma i huvudet när dom inte tycker som jag gör. Men jag säger min mening och uppfattning i sakfrågan och den grundar jag på mina egna erfarenheter.
Flint skrev:Som jag sa nyss. Jag säger min mening men tvingar ingen att vare sig tro mig eller tycka som jag gör.
Flint skrev:Inte alla transitorförstärkare har kraschande diskantåtergivning. För vissa ligger problemen så högt upp i frekvens att det inte hörs utan mer känns som ett odefinierat obehag i lyssningen. Ett obehag som är lyssningströttande. När man tar bort problemet i steget försvinner obehaget och musiken tittar fram. Tittut.
Laila skrev:När blir ord som "känns", "obehag" å "lyssningströttande"
något universiellt objektivt . . . å därmed en "sanning" . . .
sprudel skrev:Almen skrev:? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?
Broder o lyssningsfrände! Det vi gjorde var att konstatera att vi inte med signifikans kunde detektera Brystonsteget i den test/lyssningssituationen, inget annat. Man kan inte dra vidare växlar på det resultatet än just det.
Detta resultat innebär inte att Brystonsteget kan uppfattas annnorlunda i en annan setup, under andra betingelser.
Ett misslyckat försök till detektion i en F/E-yssning är inte detsamma som att steget är konstaterat absolut ofärgande i alla situationer.
Det finns också en möjlighet att det är absolut ofärgande i alla situationer, om det vet jag intet, men jag vet av mina intryck från lyssning i min setup att det saknades något i återgivningen som jag vill ha för att de ska slå an på samma vibbar som irl-upplevelser. Jag har för mig att det är så jag uttryckt mig, inte i termer av färgning, eller inte.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?
Broder o lyssningsfrände! Det vi gjorde var att konstatera att vi inte med signifikans kunde detektera Brystonsteget i den test/lyssningssituationen, inget annat. Man kan inte dra vidare växlar på det resultatet än just det.
Detta resultat innebär inte att Brystonsteget kan uppfattas annnorlunda i en annan setup, under andra betingelser.
Ett misslyckat försök till detektion i en F/E-yssning är inte detsamma som att steget är konstaterat absolut ofärgande i alla situationer.
Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.Det finns också en möjlighet att det är absolut ofärgande i alla situationer, om det vet jag intet, men jag vet av mina intryck från lyssning i min setup att det saknades något i återgivningen som jag vill ha för att de ska slå an på samma vibbar som irl-upplevelser. Jag har för mig att det är så jag uttryckt mig, inte i termer av färgning, eller inte.
Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.
Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?
lennartj skrev: Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?
lennartj skrev:Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?
lennartj skrev: Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?
Almen skrev:Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.
Almen skrev:Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.
Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?
sprudel skrev:Almen skrev:Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.
Har aldrig uttryckt mig så, enbart att det saknades något. Det där med färg har du valt själv. Gillar inte uttrycket.
Almen skrev:Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.
Jag tycker tyvärr inte att färgning är ett bra begrepp här, sorry. Jag nöjer mig med att konstatera att i min setup, när en specifik länk varieras med Bryston som länk så uppnår jag inte mitt mål. Jag vägrar dra några större växlar av det. Har inte grund för det.
Kan inte du ta med dig ditt försteg och Brystonen så kan vi prova någon dag vad försteget gör? Det hade varit kul.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster