Dom finns ju att köpa fortfarande, vad jag har sett, men det var väl vissa
exemplar som inte var lika bra, vad jag har förstått?
Vore intressant att höra vad ni (och speciellt Ingvar Öhman) säger om saken.

Vågar man köpa?
Vh

Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
BACH skrev:Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
![]()
Hur menar du då?
Vh
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Sen är säkert OM-40 en bra pickup för all del.
Du menar att 668:an känns mer självklar?
Vinylcalle skrev:Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare.
Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:BACH skrev:Vinylcalle skrev:OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl).![]()
MvH Carl
![]()
Hur menar du då?
Vh
Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pickupen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare.
Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
MvH Carl
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Nämen den gillar ju bara de som inte spelar CD, SACD eller DVD...
Fattaruväl!
Eller också är det kanske lättast att bara strunta i Vinylcalles fån-
trollande. Jag har inte mindre än tre olika skivspelare med OM-40
pickup på (en en fjärde med Goldring Electro II) och på alla utom
en av de tre spelas det vinyl nästan dagligdags. Den tredje står i
hemmabion och där blir det inte fullt lika mycket vinyl spelat. Men
ändå händer det, och då vill man ju ha vinylspel-ningsmöjligheter.
Jag kan faktiskt till och med spela 78-varvare i hemmabiografen.
Har nog i varje fall ett 100-tal shellack-fonogram där.
Vh, iö
- - -
PS. Har ingen aning om åldern på de OM-40 som säljs, men kanske
säljaren vet?
BACH skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Vinylcalle skrev:Det är ungefär som att fråga om en god snaps och få rekommendationer ifrån lokala IOGT-föreningen.
Nämen den gillar ju bara de som inte spelar CD, SACD eller DVD...
Fattaruväl!
Eller också är det kanske lättast att bara strunta i Vinylcalles fån-
trollande. Jag har inte mindre än tre olika skivspelare med OM-40
pickup på (en en fjärde med Goldring Electro II) och på alla utom
en av de tre spelas det vinyl nästan dagligdags. Den tredje står i
hemmabion och där blir det inte fullt lika mycket vinyl spelat. Men
ändå händer det, och då vill man ju ha vinylspel-ningsmöjligheter.
Jag kan faktiskt till och med spela 78-varvare i hemmabiografen.
Har nog i varje fall ett 100-tal shellack-fonogram där.
Vh, iö
- - -
PS. Har ingen aning om åldern på de OM-40 som säljs, men kanske
säljaren vet?
![]()
Nu citerar jag, för när jag inte gör det så har det ofta en märklig tendens att dyka upp ett inlägg emellan.![]()
Spelar åldern på pickupen stor roll alltså?![]()
Sen har jag för mig att vissa inte var så bra av de du sålde, eller inte sålde, rättare sagt.![]()
![]()
Du slog väl sönder dem med en hammare om jag inte minns fel av det du skrev.
Och då tänker jag, att om man köper en på eBay, så riskerar man väl
att få ett sånt mindre bra exemplar, kanske, som du annars hade
slagit sönder, ifall det hade varit från dig man köpte, vad tror du om
det?
Vh
paa skrev:IngOehman skrev:Men snart ...
Vh, iö
Snart, kan vara ett ord med många betydelser.
paa skrev:IngOehman skrev:Men snart ...
Vh, iö
Snart, kan vara ett ord med många betydelser.
Vee-Eight skrev:Är det ngn som tagit tummen ur näsan och tittat på andra märken?
När jag var i pickuphandlartagen senast så var jag dels inte så pigg att betala den peng ett kit OM40 eller OM30 kostade. Jag hade också dålig erfarenhet gällande matchning till min Thoren gällande OM10. Den lät rônk på ren västgötska. Kanske inte rättvist då slipning spelar mkt stor roll. Hade också erfarenhet av Sumiko Pearl som också saknade liv, sväng och bett. Råkade kolla på LPgears hemsida och de hade lågpris på AudioTechnica at440mla (sökte egentligen på at95 som ev ersättare men halkade vidare sas), med nude micro-liniear slipning. På ren chansning blev det ett köp och jag är riktigt nöjd.
Jag är rätt ointresserad av djupare resonemang för att namnsätta hur ngt låter, men den gör ett jobb såpass bra att jag inte kan sätta ngt finger att ngt stör. Transparensidealist eller ej, det är så jag vill lyssna på musik, dvs att inte lyssna på apparaterna. Nu behöver man inte stirra sig snedögd på AudioTechnica, men det kan vara sunt att lyfta blicken och titta/lyssna på alternativ som väl faller inom ens preferensram, men som händelsevis inte behöver vara testat/godkänt/påhejjat.
... sade mannen med Sentec-rigg.![]()
![]()
Ronte skrev:
En uppfattning jag dock har om OM40 är att knastret låter högre än t.ex. den MC pickup jag själv har (ortofon mc10 super mkii).
CODY skrev:Ronte skrev:
En uppfattning jag dock har om OM40 är att knastret låter högre än t.ex. den MC pickup jag själv har (ortofon mc10 super mkii).
Har samma erfarenhet.
![]()
Eftersom många skivspelare har rega armar vill jag rekommendera rega exact, som låter kalas på en sådan arm. Bias 2 är ett billigare alternativ.
AT ml440a som V8 nämner är ett bra alternativ. Dock passar den sämre till moderna skivor som erfarenhetsmässigt ofta har en "hifi-hissning" av diskanten. Då kan det bli för mycket av den den goda "detaljrikedomen" och "skirheten"På gamla DG skivor passar den utmärkt.
Nagrania skrev:Jag har OM30 & 40 och jämfört dom med varandra. Dom låter precis lika och ser lika ut vid en FFT analys.
Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).
Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.
http://s120ontrack.com/s-120?phpMyAdmin ... 820aa764ee
Nagrania skrev:Jag glömde att skriva att när jag ställde in min tonarm för OM40 provade jag också spårningen vid olika nivåer. Skivan från HiFi-news har tre spår, +12,14,16 & 18dB/300Hz. Jag lyckades ställa in så att OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på...
lennartj skrev:Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).
Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.
http://s120ontrack.com/s-120?phpMyAdmin ... 820aa764ee
Den sopiga forummotorn får spatt när jag försöker citera data från Thomas_A's url ovan, så du får följa länken och öppna S-120 OM Technical Specifications där för att se underlaget för mina kommentarer nedan![]()
Ok,
men Serato-pickupen verkar inte vara optimerad för hifi:
Hur många RIAA steg för MM pallar för en pickup som levererar 10 mV nominellt vid 5cm/sek utstyrning ?
Hifi-inriktade pickuper brukar inte ge mer än 3-5 mV och hur hög utspänning ger en Serato om man till äventyrs hittar en 45-varvare med 120 um utstyrning ?
Vilken MM-ingång klarar det utan att klippa?
Undrar förresten om ett gammalt OM-hus ger lika hög utspänning med en Serato-nål eller om Serato-huset har andra spolar?
Kanalseparationen är usel jämförd med hifi-pickuper,
frekvensgången är inget att skryta med och
rund nål med 4 g rekommenderat och 10 g tillåtet nåltryck är ju värre än gamla SPU.
Huga!
Zzombie skrev:OM40 är som artigt kaffe hemma hos moster på Östermalm ......
mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.
Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!
Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.
IngOehman skrev:mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.
Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!
Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.
Har du någon ide om vad det kan vara för fel på din pickup, som gör
att den inte klarar att förmedla det du kallar "artig kaffebjudning"?
Vh, iö
Harryup skrev:Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?
Bara undrar.
mvh/Harryup
mapem skrev:Jag tror faktiskt vi är rätt eniga. Gräva fram var inget bra uttryck för vad jag menade. Säga sanningen är bättre, och det kanske inte alltid görs på artiga kaffebjudningar.
Harryup skrev:Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?
Bara undrar.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Jag har vid tillfällen haft nöjet att kunna jämföra masterband med pickup, eller snarast Gravering/matrisering/pressning/pickup/tonarm/skivspelare/RIAA konfiguration eftersom det är hela denna kedja som är jämförelseobjektet med masterbandet. Det är förbluffande liten skillnad i många avseenden då hela skivspelarkombinationen fungerat bra.
petersteindl skrev:Det finns dock flera saker man måste ta hänsyn till vid sådan jämförelse och det är svårighetsgraden för pickupen att spåra. Viss musik som är inspelad på visst sätt är enkelt för pickupen att spåra. Annan musik, inspelat på annat sätt kan vara betydligt svårare att både gravera och spela av. Det beror på hur mycket motfassignal man har graverat i spåret och i kompexiteten av toner och hur pass utstyrt det är. De masterband jag haft nöjet att ha som jämförelse har tillhört det svåraste man kan gravera i dessa avseenden.
petersteindl skrev:Det är inte bara att ta en skiva och jämföra. En pickup som spårar en skiva tillräckligt bra kan ha stora problem med en annan skiva medans andra pickuper kan spåra båda skivorna utan problem.
petersteindl skrev:Nåväl, i den jämförelsen har de gamla Audio Note pickuperna IO monterade i Breuer eller i Helius Orion och på Pink Triangle eller Systemdek varit tillräckligt nära att det varit svårt att skilja om man bortser från knäppar eller knaster i vinylen. Det har i stort sett alltid varit Van den Hul nål på de pickuper som klarat sig bäst.
petersteindl skrev:Jag har aldrig jämfört OM40 med masterband.
Jag har dock vid tillfälle fått jämföra masterband kontra skivavspelning av OPUS3. Det var Bo Hansson och Jan-Erik Persson som höll i denna demonstration för jättelänge sedan. Deras skivor har dock ingen motfasinformation i spåret eftersom de använde koincidensteknik i mikrofonuppställning vid inspelning och då blir det enklare för pickupen att spåra.
MvH
Peter
Harryup skrev:Menar bara att om dessa människor har valt andra pickuper så borde det betyda att det finns fler pickuper som låter som masterbanden.
Harryup skrev:För det kan väl inte betyda att dessa människor inte hittat någon pickup som de tycker låter som masterbanden?
Harryup skrev:Eller tror du kanske att de föredrog ett färgat ljud framför originalet de spelat in?
Varför jag frågar är ju förstås för att jag inte vet.
mvh/Harryup
Vinylcalle skrev:Jag är lite intresserad av testet som du gjorde Ingvar där du kom fram till att detta var den allsmäktiga pickupen.
Antar att det testades åtminstone ett par hundra olika pickuper? Rangordnades dom på något sätt? Vilket år gjordes det? Hur många armar testades pickuperna i?
MvH Carl
Morello skrev:OM40 är verkligen en fantastisk pickup!
Diskantåtergivningen är av en kaliber jag aldrig hört från någon annan pickup oaktat prislapp.
Någon gång ska jag dock köpa en MC-pickup med samma nålslipning bara för att kunna använda MC-ingången på RIAA-steget.
RogerGustavsson skrev:I början av 80-talet, när vi i Nässjö/Jönköpingstrakten hade en LTS-avdelning, bjöd vi in Bosse Hansson. Han hade med sig en hel anläggning inkl. en stor rullbandare. Vi fick köra vinyl mot masterband. Vinylen kördes på en Thorens-spelare med en Souther tangentialarm och jag tror det satt en Decca-pickup i den. Jag lyckades skilja ut vad som vad var vid några tillfällen trots att skillnaden var minimal. Vinsten var ett litet speldoseverk, sådana som Bosse brukade använda för att visa hur ljuddöda Rauna-kabinetten var genom att ställa speldoseverket ovanpå. Kommer ihåg att jag testade alla möjloga föremåls resonansbenägenhet med den där.
Thomas_A skrev:Morello skrev:OM40 är verkligen en fantastisk pickup!
Diskantåtergivningen är av en kaliber jag aldrig hört från någon annan pickup oaktat prislapp.
Någon gång ska jag dock köpa en MC-pickup med samma nålslipning bara för att kunna använda MC-ingången på RIAA-steget.
Jag har börjat fundera på hur mycket själva formen på nålslipningen betyder, jämfört med själva kvaliteten på slipningen. Den klassiska pickupen Denon DL-103 har en sfärisk nål, som kanske får problem under vissa betingelser, men å andra sidan uppvisar den en mycket låg distorsion och linjär frekvensgång. Detta beror delvis på en mycket hög kvalitet i slipningen som ger en låg friktion.
Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.
Vinylcalle skrev:Vinylcalle skrev:Jag är lite intresserad av testet som du gjorde Ingvar där du kom fram till att detta var den allsmäktiga pickupen.
Antar att det testades åtminstone ett par hundra olika pickuper? Rangordnades dom på något sätt? Vilket år gjordes det? Hur många armar testades pickuperna i?
MvH Carl
Jag tror du missade detta Ingvar?
MvH Carl
IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
roll för ER vad jag skriver - eftersom de som gillar OM40 enligt uppgift ju
inte ens spelar vinyl...
Men för de som är uppriktigt intresserade och inte bara har så mål att spy
galla och visa sitt förrakt för OM40, så finns en del uppgifter på sidan ett i
denna tråd.
Vh, iö
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.
Finnns väl begränsade möjlighter att testa olika upphängningar skulle jag gissa. Lite lättare att köpa olika utbytesnålar.
Men visst är den viktig. Den brukar ju tröttna eller stelna så att köpa på sig en massa gamla pickuper är inte alltid framgångsrikt.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Igen: Jag har blivit avrådd att mata trollen.
Trolleri:
"OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl)."
"Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk
med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pick-
upen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare."
Thomas_A skrev:Om en pickup är billig eller inte behöver inte vara relaterat till dess kvalitet. JICO-SAS-nålen till min V15Vx PU är inte dyrare, snarare billigare, än originalnålen från Shure. Ändå uppvisar den betydligt bättre byggkvalitet och precision, och mäter mycket bättre än Shure original.
Thomas_A skrev:Just DL-103 har många ratat för den sfäriska nålen och det relativt höga nåltrycket. Å andra sidan har många de som provat den inte upplevt/hört de problem de "förväntat" sig. Snarare har den spelat bättre än många PUs med fina slipningar. Kanske det är så att det är lättare att få till en fin sfärisk slipning än en komplex fine-line?
Thomas_A skrev:När det gäller anliggningsyta av en sfärisk nål kontra en fine-line så har det angetts en del teoretiska bilder eller teckningar om hur det kan se ut. Dock tycker jag att det också måste verifieras på något sätt, och hur precisionen av nålen påverkar slutresultatet.. En längre/smalare anliggningsyta bör exempelvis få mer problem om själva nålspetsen inte är perfekt geometriskt infäst, jämfört med en sfärisk. En fine-linebör också få mer problem med smuts och damm i spåret än en sfärisk eftersom den scannar av en större del av själva spårväggen.
IngOehman skrev:Igen: Jag har blivit avrådd att mata trollen.
Trolleri:
"OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl)."
"Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk
med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pick-
upen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare."Harryup skrev:Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Finnns väl begränsade möjlighter att testa olika upphängningar skulle jag gissa. Lite lättare att köpa olika utbytesnålar.
Men visst är den viktig. Den brukar ju tröttna eller stelna så att köpa på sig en massa gamla pickuper är inte alltid framgångsrikt.
mvh/Harryup
Jag har testat olika upphängningar, och det är rätt intressant. Jag har
lagt mycket stor vikt vid långtidsstabilitet, men då den inte hamnade i
konflikt med ljudkvaliteten så ser jag inte ut att behöva kompromissa.
Vh, iö
IngOehman skrev: Jag tror de flesta skulle få en aha-upplevelse
om de fick titta på ett spår och en nålspets i säg skala 1:100 (skrev jag
i rätt ordning nu?) och liksom känna lite på delarna och glida med den
senare i den förstnämnda. En gravernål uppskalad lika mycket (den blir
STOR!) skall man förstås ha också.
IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
inte ens spelar vinyl...
denna tråd.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev: Jag tror de flesta skulle få en aha-upplevelse
om de fick titta på ett spår och en nålspets i säg skala 1:100 (skrev jag
i rätt ordning nu?) och liksom känna lite på delarna och glida med den
senare i den förstnämnda. En gravernål uppskalad lika mycket (den blir
STOR!) skall man förstås ha också.
1:100 innebär väl en förminskning med 100 gånger? 100:1 borde innebära förstoring.
Morello skrev:IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
inte ens spelar vinyl...
denna tråd.
Vh, iö
Jag tror de som spyr galla gör det för att de lever i tron om att en bra pickup måste kosta femsiffrigt - man har helt sonika svårt att acceptera att en PU i 3'000 kr-klassen kan vara riktigt bra. Jämför gafflandet om NAD208.
Morello skrev:IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
inte ens spelar vinyl...
denna tråd.
Vh, iö
Jag tror de som spyr galla gör det för att de lever i tron om att en bra pickup måste kosta femsiffrigt - man har helt sonika svårt att acceptera att en PU i 3'000 kr-klassen kan vara riktigt bra. Jämför gafflandet om NAD208.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
inte ens spelar vinyl...
denna tråd.
Vh, iö
Jag har ju precis berättat att jag är supernöjd med en pickup jag betalat 1700 kr för och att den är bättre än min andra pickup med ett pris på 3500 kr.
Jag tycker det vore trevligt om Ingvar Öhman istället kunde berätta mer om de tester han refererar till. Nu har ju ett nytt dykt upp där man jämfört olika upphängningar. Låter avancerat. Men antar att det vore trollande att fråga om hur dom genomfördes.
MvH Carl
IngOehman skrev:Kan väl avsluta med att nämna att utärderingen av OM40 som jag gjorde
för LTS räkning för en massa år sedan...
1. ,,,inte var samma OM40 som kom några år senare.
2. ...var baserad uteslutande på masterbandsjämförelser. Den kom närmast
av alla pickuper som testades - och den kom svindlande nära. Och även om
jag hört enskilda exempel på uppspelningar som jag gillar bättre med den
ena eller andra pickupen, så har sådana pickuper alltid stört mig i längden,
med något karaktär som, hur bra den än passar någon specifik inspelning,
än mindre rolig att höra i längden, på alla andra inspelningar.
3. ...gjordes för just väldigt många år sedan, och även om det inte finns så
mycket utrymme för pickuper att vara bättre i (alltså utrymmet mellan den
OM40 jag testade och "helt perfekt/masterbandsidentiskt") så kan jag inte
utesluta att det idag kan finnas ett antal för mig okända pickuper som är i
varje fall ungefär lika bra.
De jag träffat på gör mig lätt skeptisk dock. Skillnaderna mellan olika pick-
uper är som jag uppfattat det lika stora idag som de var för >20 år sedan.
Och om man talar om ursprungstrohet (trohet till masterbandet) så kan inte
många vara superbra om de inte också är lika, när man är så nära målet.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Se sidan ett i denna tråd.
Vh, iö
Minns du i vilken skivspelare arm du/ni testade?
Kan det ha varit Dual? Thorens?
mvh/Harryup
mapem skrev:Men, alltså, i vilka hus kan man sätta en OM40-nål? Går det i en OM5e?
mapem skrev:Vee-Eight skrev:mapem skrev:Men, alltså, i vilka hus kan man sätta en OM40-nål? Går det i en OM5e?
Vilket var trådämnet egentligen.
Rubriken på tråden är Ortofon OM40...
Morello skrev:Min OM40-nål sitter på ett gammalt OM5E-hus, vilket jag köpte cirka 1987. Skillnaden mot de modernare OM super-husen är att spolresistansen samt induktansen är lägre.
matereo skrev:Så här säger somliga...
http://www.lptunes.com/Ortofon-OM-5-OM5 ... tsom05.htm
http://www.expertaudio.co.uk/item--Orto ... ylus5.html
Men sedan säger...
The needle doctor
""Yes, the 10/20 etc. needles will work on any OM cartridge by Ortofon. There is an upgrade in the cartridge coils themselves with the 10 series and above, so the increase in performance is more noticeable if you get the cartridge as well when jumping from the 5 to the higher models. That being said, the 5 cartridge will still notice when you put the better needles on it."
Och Ortofon själva enligt ett annat forums medlem...
"Dear Eric,
thank you for contacting Ortofon.
The bodies of the OM-series themselves are identical. Hence the styli are interchangeable.
However, the interior is different. You will be able to play music with a crossed set, for instance a Super OM-40 stylus on a OM-5E body. But as we have never tested any odd combinations, we can not tell how the technical specifications will be.
Best regards,
Ortofon"
Hmmm... väldigt konstigt att hävda att de inte ens testat att sätta OM5 i samma chassie??? Jag tycker det känns lite som några ugglor i mossen. Kan det ändå vara så att det är samma chassie och spoluppbyggnad men att det inte erkänns? Skulle vara roligt om någon fixade en jämförelse. Herrejösses vilket byxtapp det vore
Morello skrev:Minns än idag den där dagen 1987 då jag var runt 11 år och monterade min nyinköpta OM5E.
mapem skrev:Kan man sätta en OM40-nål i en OM5e? Min son köpte sig nämligen igår en Rega RP1 med en sån pickup. Själva spelaren verkar bra men pickupen är väl skäligen enkel. Det lät fint ändå men med en aning slöja över sig. Vi lyssnade bl a på Susanne Vega och på The Girls, alltså en gammal och en nyutgiven LP.
Väl hemma igen så spelade jag Susanne Vega hemma på min egen spelare, och det lät helt obeslöjat och fritt, till all lycka. Eftersom jag gärna vill tro att min gamla TD-150 med M75HE är bra.
Men, alltså, i vilka hus kan man sätta en OM40-nål? Går det i en OM5e?
mapem skrev:Kan man sätta en OM40-nål i en OM5e? Min son köpte sig nämligen igår en Rega RP1 med en sån pickup. Själva spelaren verkar bra men pickupen är väl skäligen enkel. Det lät fint ändå men med en aning slöja över sig. Vi lyssnade bl a på Susanne Vega och på The Girls, alltså en gammal och en nyutgiven LP.
Väl hemma igen så spelade jag Susanne Vega hemma på min egen spelare, och det lät helt obeslöjat och fritt, till all lycka. Eftersom jag gärna vill tro att min gamla TD-150 med M75HE är bra.
Men, alltså, i vilka hus kan man sätta en OM40-nål? Går det i en OM5e?
Ragnwald skrev:Någon som vet vari skillnaden blev, när prefixet Super OM lanserades?
mapem skrev:Morello skrev:Minns än idag den där dagen 1987 då jag var runt 11 år och monterade min nyinköpta OM5E.
Måste varit en fantastisk dag! Hur upplevde du den senare dagen då du stoppade en OM40-nål i huset?
Det går tydligen rent fysiskt, men kan låta konstigt, enligt experterna.
CODY skrev:Ronte skrev:
Har samma erfarenhet.
![]()
Eftersom många skivspelare har rega armar vill jag rekommendera rega exact, som låter kalas på en sådan arm. Bias 2 är ett billigare alternativ.
AT ml440a som V8 nämner är ett bra alternativ. Dock passar den sämre till moderna skivor som erfarenhetsmässigt ofta har en "hifi-hissning" av diskanten. Då kan det bli för mycket av den den goda "detaljrikedomen" och "skirheten"På gamla DG skivor passar den utmärkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster