Moderator: Redaktörer
robsarve skrev:Det handlar ju om hur mycket effekt du tänker ha och om du vill att transienterna (framförallt i basen) skall komma till sin rätt.
Vill du bara att det skall låta så kan du ju dra en lampsladd.
jannemannen skrev:Vid exvis en bastransient. Borde det inte gå ut en hel del ström till högtalarna då ?
Då borde det kunna bli spänningsfall om man har tunna kablar väl ?
Mvh/Janne
Nefilim skrev:jannemannen skrev:Vid exvis en bastransient. Borde det inte gå ut en hel del ström till högtalarna då ?
Då borde det kunna bli spänningsfall om man har tunna kablar väl ?
Mvh/Janne
Hur många ampere kan man belasta t.ex en 1,5mm2 EKK eller FK med i en
fast elinstallation utan större spänningsfall? Det blir rätt många ampere det..
Vargen skrev:Om man behöver 8m kabel till varje surroundhögtalare, kommer man då undan med 1.5mm eller behöver man gå upp till 2.5mm? Det finns inga större välljudsambitioner utan jag vill bara att det ska funka smärtfritt utan att jag eldar watt för kråkorna.
Ragnwald skrev:Om jag låter min lilla byggfläkt på 2000W gå konstant i flera timmar över en 0,75 kvadratkabel 30 meter lång, så blir kabeln aningens lite varm.
Musiksignal beter sig lite annorlunda.
Svante skrev:Igen: Effekten som man ska leverera till högtalaren spelar ingen roll. Ingen.
De problem som kan tänkas uppstå är precis lika stora vid 0,1 watt som vid 100 watt.
jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Jag har frågat här förut, hur mycket ström som typiskt går ut i kablarna vid exvis bastransienter. Men ingen verkar veta.![]()
Mvh/Janne
adzer skrev:Strömmen kan beräknas med roten ur(effekten / impendansen)
Så säg 100w med en baslåda som har en nominell impendans på 4ohm.
sqrt(100/4) = 5A
Men just transienter bidrar inte till någon direkt värmeutveckling då de är så kortvariga. Det är medeleffekten/strömmen som är det intressanta och medeleffekten till ett par surroundhögtalare är mycket låg.
Jax skrev:jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Jag har frågat här förut, hur mycket ström som typiskt går ut i kablarna vid exvis bastransienter. Men ingen verkar veta.![]()
Mvh/Janne
Spännande att se den här myten att bas drar mer ström frodas lite här och var.
Jag skulle tro att ett lätt kantslag på virveltrumman kräver betydligt mer ström än ett hårt slag på kaggen. I alla fall om inspelningen inte är söndermastrad.
jannemannen skrev:adzer skrev:Strömmen kan beräknas med roten ur(effekten / impendansen)
Så säg 100w med en baslåda som har en nominell impendans på 4ohm.
sqrt(100/4) = 5A
Men just transienter bidrar inte till någon direkt värmeutveckling då de är så kortvariga. Det är medeleffekten/strömmen som är det intressanta och medeleffekten till ett par surroundhögtalare är mycket låg.
Tack för formeln ! Visste inte att det var så enkelt.![]()
Men om man räknar på detta sätt så är det väl ändå något sorts "medelvärde" man får ut ? Det går ju åt mer effekt att sätta igång elementet (transient) än att hålla det i rörelse.
Jämför med att slå på en gammal dammsugare på 1500 Watt. Motorn drar mycket mer effekt vid tillslaget.
Mvh/Janne
Jax skrev:jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Mvh/Janne
Spännande att se den här myten att bas drar mer ström frodas lite här och var.
Jag skulle tro att ett lätt kantslag på virveltrumman kräver betydligt mer ström än ett hårt slag på kaggen. I alla fall om inspelningen inte är söndermastrad.

Svante skrev:Mja, det där varierar ju dels med musikstil, men också med om man avser medeleffekt över någon tid eller toppeffekt.
Här är några exempel på ungefär hur det blir om man delar vid 80 Hz och 2000 Hz.
[...]
PerStromgren skrev:Svante skrev:Mja, det där varierar ju dels med musikstil, men också med om man avser medeleffekt över någon tid eller toppeffekt.
Här är några exempel på ungefär hur det blir om man delar vid 80 Hz och 2000 Hz.
[...]
Är du bussig och gör analysen åt oss, också?
Svante skrev:
Ah, ok, vi tar den här som exempel:
Originalsignalen är utstyrd till 0 dB i original och RMS-nivån ligger 11,55 dB ner, dvs toppfaktorn är 11,55 dB.
Nästa kanal innehåller det under 80 Hz och den signalen har toppnivån -2,84 dB och RMS-nivån -14,35 dB.
Nästa kanal innehåller 80-2000 Hz och har toppnivån +0,66 dB och RMS-nivån -19,8 dB.
Sista kanalen innehåller det över 2000 Hz och har toppnivån -2,12 dB och RMS-nivån -31,25 dB.
Basen behöver mest medeleffekt, men inte mest toppeffekt.
"Mellanregistret" är alltså det som behöver mest toppeffekt, faktiskt mer än ursprungssignalen.
Diskanten behöver mycket toppeffekt, men ganska lite medeleffekt. Det behövs alltså en stor förstärkare, men det blir inte så mycket värmeutveckling i diskantelementet.
jannemannen skrev:Men vad jag verkligen skulle vilja se är en mätning direkt på kabeln till högtalaren hur stora strömspikar som går ut. Och spänningstoppar likaså. När en baskagge slår till så att det gör ont !
RuneStone skrev:vid 500 watt och en impedans på 4 ohm går 11,18 A genom kabeln (sqrt(500/4) = 11,18), med 10 meter kabel på 1.5mm2 och 11,18A får man ett spänningsfall på 2.683 volt.. ((UL = RL x I, där UL är spänningsfallet, RL motståndet i kabeln(RL = 0,0175(Resistiviteten för koppar) x L / A.) och I är strömmen).
Hur mycket det påverkar transienterna kan diskuteras.
Helt säkert är iaf att jag inte hade valt en mindre kabel.
RuneStone skrev:Hur mycket det påverkar transienterna kan diskuteras.
Harryup skrev:Svante,
ingen låt är akustisk juh. Hur ser en storbandsorkester eller en symfonieorkester kanske spelandes Carmina Burana ut eller nåt?
Kan man förvänta sig mer ännu mellanregister ?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante,
ingen låt är akustisk juh. Hur ser en storbandsorkester eller en symfonieorkester kanske spelandes Carmina Burana ut eller nåt?
mvh/Harryup

sprudel skrev:Harryup skrev:Svante,
mvh/Harryup
Jag hoppar in lite och gissar på att en stor kör är det som kräver mest.
I alla fall när jag haft steg med VU-mätare har den typen av musik fått nålarna att röra sig ordentligt.
Ja, diskutera det lite. Varför tror du att transienterna påverkas mer än något annat?
RuneStone skrev:Ja, diskutera det lite. Varför tror du att transienterna påverkas mer än något annat?
Eftersom spänningsfallet i kabeln är beroende av strömmen man matar igenom så borde det rimligtvis märkas i transienterna då spänningsfallet blir större vid högre ström borde transienterna dämpas en aning.
Eller tänker jag fel ?
Nagrania skrev:Ja det är ju klart i dagens läge när man spelar in så pass hårt att musiken måste begränsas med en brick wall limiter. Lägg till det att topparna klipps av vid 0dBf vilket gör att A/D/A omvandlarna distar. Jag tror att det är sådant som göra att vi ibland upplever digitalt ljud som hårt och oanalogt.
Kabelns egenskaper är i allt väsentligt linjära, vilket betyder att inverkan är densamma vid svag och stark signal.
RuneStone skrev:Kabelns egenskaper är i allt väsentligt linjära, vilket betyder att inverkan är densamma vid svag och stark signal.
Intressant, men om man mäter på en kabel vid höga strömmar ser man att spänningsfallet ökar desto mer ström man matar. Om detta i sin tur har någon påverkan på ljudet kan jag inte svara på men då jag mätt iaf så spänningsfallet bara märkts vid höga strömmar och inte på låga nivåer..
RuneStone skrev:Kabelns egenskaper är i allt väsentligt linjära, vilket betyder att inverkan är densamma vid svag och stark signal.
Intressant, men om man mäter på en kabel vid höga strömmar ser man att spänningsfallet ökar desto mer ström man matar. Om detta i sin tur har någon påverkan på ljudet kan jag inte svara på men då jag mätt iaf så spänningsfallet bara märkts vid höga strömmar och inte på låga nivåer..
hassez skrev:Ofta när man läser om Stig Carlsson så talas det om han han använde 0,75 mm2. Dom som var på high end mässan i år kanske såg när Peter Steindl lyfte bort äggen från väggen. Kablarna tror jag var 0,22 mm2.
petersteindl skrev:hassez skrev:Ofta när man läser om Stig Carlsson så talas det om han han använde 0,75 mm2. Dom som var på high end mässan i år kanske såg när Peter Steindl lyfte bort äggen från väggen. Kablarna tror jag var 0,22 mm2.
De är 1 mm2![]()
MvH
Peter
RuneStone skrev:Ah. Självfallet är det så..
Ser tankevurpan nu..
Då är det alltså bara serieresistansen som påverkar.
Detta är väl iofs inget större problem med moderata längder och vettig grovlek..
petersteindl skrev:Fick tips om denna. Denna kabel är specialgjord för Higgs partiklar.
Intertransienstystnaden är enorm![]()
http://www.dual-connect.com/html/dual_connect_speaker_cables.html
Det är bara att ställa sig i kö för att köpa. Svante har nummerlapp 13![]()
MvH
Peter
sebatlh skrev:En pytteliten detalj.
Man får inga spänningsfall av att "mata på ström".
Potentialskillnad ger upphov till en ström, inte tvärt om.
Orsak och verkan.
![]()
![]()
![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster