Svenn3SaataN skrev:Nu har jag kommit till den roliga biten, nämligen dra kablar i alla slangarna...
Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?
EKK i slang brukar inte vara någon höjdare. Välj en lämpligare (=flexiblare) kabel, är mitt råd. Bara för att EKK rekommenderas av somliga som ett prisvärt alternativ till dyrkablar så betyder inte det att det inte finns en väldans massa andra flexiblare kabelsorter som fungerar minst lika bra som "transparent" musikförmedlare. Tycker det helt kommit bort i EKk-hysterin som råder här på faktiskt...
Nu finns det säkert folk på det här forumet som jobbar professionellt med att slanga el, men vill du ändå försöka så är mitt råd som avancerad amatör att skala av ett par, tre decimeter av höljet och kanske 15cm av ledarna ska skalas. Sen knipsar du av ledarna i olika längd och virar ihop dem utan att några ändar pretar ut. Du har då en tråd kvar som du virar en ögla genom som du fäster i dragtrådens ögla (skulle använda dragtråden för att dra igenom en tråd som är starkare och sedan använda den för att försöka dra igenom EKKn. Lite eltejp kan behövas för att hålla ihop ändarna så dom inte spretar ut inne i röret, men eltejpen har också rätt hög friktion så det kan även bli svårare att dr igenom det hela.
En del använder glidex eller liknande för att smörja höljet.
Slangens kvalitet spelar en jäkla roll på hur lätt det är att dra in tjock och/eller styv kabel utan att det nyper, hur man har förlagt och fäst slangen likaså -slangen ska vara spänd utan "slack" och utan tvära börjar på. Ha en person som trycker in kabeln i ena änden och en som drar i dragtråden men tänk på att om man trycker för mycket så kan slangen lossna från studsen och då är man rökt. Är slangen inte sträckt nog eller av dålig kvalitet (=sladdrig och elastisk) så kommer tjocka kabelknippen fastna i böjarna när man försöker dra igenom dem.
Är det 2,5mm EKK så tror jag det blir jävligt svårt om det är mer än ett par börjar på vägen.
Edit: förtydligade negation.