Moderator: Redaktörer
mx skrev:Här finns några utvalda bilder från kvällen. Det togs cirka 300 bilder totalt.
http://www.flickr.com/photos/eriknystro ... 609975145/
PerStromgren skrev:mx skrev:Här finns några utvalda bilder från kvällen. Det togs cirka 300 bilder totalt.
Snyggt collage!
Två saker fastnade:
1. Idolbild på FRED men Ino-högtalare så långt ögat når!![]()
2. En ombyggd Grundig 7068, precis en sådan som jag pratar om i min radiogrammofontråd!
mx skrev:PerStromgren skrev:mx skrev:Här finns några utvalda bilder från kvällen. Det togs cirka 300 bilder totalt.
Snyggt collage!
Två saker fastnade:
2. En ombyggd Grundig 7068, precis en sådan som jag pratar om i min radiogrammofontråd!
Är Linn ett varumärke hos Ino Audio?
mx skrev:Pipa i lyssningsrummet.
PerStromgren skrev:mx skrev:Här finns några utvalda bilder från kvällen. Det togs cirka 300 bilder totalt.
Snyggt collage!
Två saker fastnade:
bassman skrev:Det är en Blaupunkt Arkansas PerStromgren.
PerStromgren skrev:bassman skrev:Det är en Blaupunkt Arkansas PerStromgren.
Å, tusan! Möbeln är oerhört lik, nästan som om de vore tillverkade på samma ställe...
bassman skrev:Så-där-ja, nu är du igång mx! Spikar är farliga för och bör tuktas med kuddar![]()
Sitter och njuter av U2 abumet How to dismantle an atomic bomb. Känns lite passande för snart kommer en väckt exploderande fruga och frågar om jag är sjuk i huvet som spelar så starkt![]()
Jo Keilidh står fortfarande på broddar, orkar inte skruva ur, ser jävligt snyggt ut och kan säkert impa på någon som kommer på besök
Stereotypen skrev:Vilka snygga pi60!!!![]()
Och vilket trevligt/mysigt rum som anläggningen står i!!
Hur lät dessa diy-dipoler?
Harryup skrev:Varför limmar ni fast SD-fötterna? Är det så man skall göra?
Vi testade ju hårda fötter, (obs ej spikar) och de lät bäst då dom fick en klick häftmassa mellan basen och lådan.
mvh/Harryup
eriken skrev:Harryup skrev:Och det påverkar inte ljudet?
mvh/Harryup
Tror jag knappast. Hur tänker du kring att det skulle kunna vara en skillnad om de bara låg pressade dikt an mot högtalarfoten av högtalarens vikt eller om de var fastlimmade?
Harryup skrev:eriken skrev:Harryup skrev:Och det påverkar inte ljudet?
mvh/Harryup
Tror jag knappast. Hur tänker du kring att det skulle kunna vara en skillnad om de bara låg pressade dikt an mot högtalarfoten av högtalarens vikt eller om de var fastlimmade?
Vi fick fram en skillnad när högtalaren tilläts ha ett lite mjuka koppling men det foten vi testade är ju mycket hårdare än SD-foten. Men man vet ju inte innan man testat.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Fast man vet ju inte innan man testat.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Jo, det vet man visst det!
Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.
bassman skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Om man ser sd-foten och limdutten som två seriekopplade fjädrar, domineras den sammanlagda fjädringen totalt av SD-foten. Så var det med det, det behöver inte provas för att veta.
Absolut, det kan orimligen spela någon som helst roll.
Hårda fötter är nåt helt annat!
Harryup skrev:bassman skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Var en del som inte tyckte att man behövde testa hårda fötter heller, eller White Tac på hårda fötter. Jag håller med om att påverkan är troligen ringa. Men om man jämför en fastlimmad fot mot en lös så kan det finnas skillnader som man kanske helst inte vill upptäcka.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Harryup skrev:bassman skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Var en del som inte tyckte att man behövde testa hårda fötter heller, eller White Tac på hårda fötter. Jag håller med om att påverkan är troligen ringa. Men om man jämför en fastlimmad fot mot en lös så kan det finnas skillnader som man kanske helst inte vill upptäcka.
mvh/Harryup
bassman skrev:Stereotypen skrev:Vilka snygga pi60!!!![]()
Och vilket trevligt/mysigt rum som anläggningen står i!!
Hur lät dessa diy-dipoler?
Järnet har nyligen fått ihop dessa öppna bafflar och tills vidare har han gjort filtret digitalt i datorburken och gjort filterna så enkelt som möjligt, när alla justeringar är gjorda skall han göra ett rörbaserat delningsfilter, klyftig herre detta![]()
Hur dom låter.. Lite speciellt är öppenbaffel grejen, inget lådljud kan jag säga.
Dom strålar bakåt och ger ett speciellt sound i rummet, vill inte säga som en Carlsson eftersom det är mycket energi som strålar rakt mot lyssnaren.
Bra skjut är det i dom och lider inte brist på bas, 4 st 15" basar talar sitt tydliga språk. Äh jag gillar det jag hör och det finns säkert mycket att tweaka på dom ännu!
Järnet kan säkert berätta mer om dessa DIY-väsen om han har lust..

Harryup skrev:Skall SD-fötter ha hårt eller mjukt underlag kom jag att tänka på?
Många kör ju med väldigt mjuka heltäckningsmattor som ju kanske är mer fjädrande än gummit vid vissa frekvenser.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:bassman skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Nej
Nej
neJ
Du skriver "White Tac på hårda fötter" vilket är något helt annat. Varför vill du göra sådan jämförelse? Är det för argumentationens skull? Eller är det för retorikens skull?
Hursomhelst, jag tycker du har inga argument som du lyfter fram här ovan. Bara spekulationer. Kom med ett argument så ska jag bemöta det.
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:bassman skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Nej
Nej
neJ
Du skriver "White Tac på hårda fötter" vilket är något helt annat. Varför vill du göra sådan jämförelse? Är det för argumentationens skull? Eller är det för retorikens skull?
Hursomhelst, jag tycker du har inga argument som du lyfter fram här ovan. Bara spekulationer. Kom med ett argument så ska jag bemöta det.
När det är enkelt att testa en sak föredrar jag personligen att spara tid genom att testa istället för att saker skall analyseras och sen kommer man fram till att något inte kan fungera med hjälp av kanske en bristfällig argumentering eller pga kanske att uppställningen inte ser ut i praktiken som man tror att den gör.
Så det får stanna med en spekulation byggandes på egna erfarenheter som säger att ibland finns det omständigheter som kanske inte självklart påverkar resultatet så att den ideala lösningen inte är den man föredrar lyssningsmässigt.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
... under förutsättning att inte limmet tränger in i SD-foten och ändrar dess egenskaper över ett visst område.
petersteindl skrev:BUMP!petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
... under förutsättning att inte limmet tränger in i SD-foten och ändrar dess egenskaper över ett visst område.
Harryup kanske menar att då man gör en förändring så kan man visserligen åtgärda det man ville, men det kan bli nya och andra problem som uppstår som man inte räknat med. Att skriva om problem som man inte räknat med kan vara lite svårt. Kunde man det så har man ju räknad med dem.
MvH
Peter
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:BUMP!petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Kanske.
mvh/Harryup
Harryup kanske menar att då man gör en förändring så kan man visserligen åtgärda det man ville, men det kan bli nya och andra problem som uppstår som man inte räknat med. Att skriva om problem som man inte räknat med kan vara lite svårt. Kunde man det så har man ju räknad med dem.
MvH
Peter
Din poäng här var bra.
Däremot tycker jag inte att det verkar som om Harryup är inne på detta eftersom han inte nämnt det.
harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.
mvh/Harryup
skrutten skrev:Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Var ju precis det som hände mig då jag skaffade SD-fot. Jag skaffade ju den i avsikt att det skulle bli avkopplat och därmed låta bättre. Bättre i avseende riktigare. Men så vart det ju inte vilket beskrivs i en annan tråd. Vad som är "felet" är ju inte utrett ännu om det ens går att göra på något enkelt sätt.
mvh/Harryup
(och nu har MÖ kommenterat också, innan mig)
Harryup, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang.
Hade det trängt in lim i dina mjukfötter?
Vill du prata fysik eller vill du prata om dina upplevelser?
Jag pratar i alla fall om fysik och inte ett endaste dugg om upplevelser.
Kan du tänka dig att frångå att diskutera dina egna upplevelser?
...den andra tråden har jag inte hunnit med att läsa, den har helt klart haft ett underhållningsvärde.
bassman skrev:skrutten skrev:Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?
Nä skrutten mest espresso här hemma! Men någon enstaka gubbtjuv finns säkert som fortfarande dricker på fat. Men dom gubbtjuvarna har i regel ingen stereo![]()
Valmet traktorer är nog mer gångbart i dom sällskapen
skrutten skrev:bassman skrev:skrutten skrev:Jahopp ni verkar haft en trevlig sittning i Piteå, man fick rent lite hemlängtan till fäderneslandet med gubbar som röker pipa - förresten dricker man kaffe från fat fortfarande där uppe?
Nä skrutten mest espresso här hemma! Men någon enstaka gubbtjuv finns säkert som fortfarande dricker på fat. Men dom gubbtjuvarna har i regel ingen stereo![]()
Valmet traktorer är nog mer gångbart i dom sällskapen
Jomenvisst är det så, lyssnade dessa gubbtjyvar på radio så var det väderleksrapporten på P1 - ingen som musik. De sista kaffe på fat drickarna dog nog ut på 70-talet, de tillhörde den sista generationen som luktade man. Dom var lika lätta att följa i spåren som det är svårt att dölja doften av whisky för frugan
MagnusÖstberg skrev:Ja, den fungerar oavsett underlag.
Vilket material eller vilket underlag du än kopplar den till så gör den precis samma sak.
Den kan med fördel sänkas ner i högtalarens botten så högtalaren bara ligger några millimeter över underlaget, det är positivt tycker jag eftersom man då slipper se den.
Dess fysiska beteende är däremot helt skillt ifrån hur användaren uppfattar den subjektivt. Jag tycker det är viktigt att skilja på det.
Jag är inte främmande för att det finns en mängd olika omständigheter som kan göra att man inte upplever någon skillnad om man har mjuk fot eller inte, men det har inte grunden i om sd-foten fungerar på olika underlag eller inte att göra.
Det finns många som säkert upplever återgivningen bättre utan en sd-fot också, men även det har inte sin grund i det fysiska utan man får söka anledningen på annat håll.
Ursäkta som den att jag medverkar till trådkapningen, det vore skönt om inte alla trådar utvecklas till en mjukfotstråd
eriken skrev:bassman skrev:
Äh kom igen, låt oss göra denna till en föttertråd, var det inte det vi utredde
I mitt rum där betonggolvet + mjukmatta regerar fanns det inget bra som spikar tillförde..!
Det ser ju tufft ut om inte annat!
MagnusÖstberg skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
Richard borde ha titeln "opålitlig" ... ochSnart är det 1: a april......
MagnusÖstberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
Nu får du sluta med din privata vendetta, vi har väl alla rätt att tycka vad vi vill? Om åsikterna inte passar dig, argumentera i sakfrågan istället. Följ mitt råd från en annan tråd, lägg av under helgen och var extra snäll på måndag!
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
Nu får du sluta med din privata vendetta, vi har väl alla rätt att tycka vad vi vill? Om åsikterna inte passar dig, argumentera i sakfrågan istället. Följ mitt råd från en annan tråd, lägg av under helgen och var extra snäll på måndag!
/ B
Jamen, Richards inlägg är ju rena pajaserierna!
P.S. Personligen tycker jag att Richards inlägg gjort forumet stundtals mycket läsvärt och som en rolig underhållning!I ren generell mening alltså. D.S.
Johan_Lindroos skrev:Jamen, Richards inlägg är ju rena pajaserierna!
P.S. Personligen tycker jag att Richards inlägg gjort forumet stundtals mycket läsvärt och som en rolig underhållning!I ren generell mening alltså. D.S.
MagnusÖstberg skrev:Men du fattar inte Bill50x - Richard tycker inte det han skriver, fattar du inte det?
Läs hans signatur för tusan![]()
Richard är helt enkelt uttråkad och opålitlig och som sådan borde han få en varningsflagga så ingen som inte känner till bakgrunden blir lurad av det han skrivet
MagnusÖstberg skrev:Se det som att Richard är extra trovärdig, så trovärdig att du inte fattade det - och du har hängt här länge mannen
Du gick på mig om en personlig vendetta pga dina galna förutfattade meningar![]()
Försök du skämta bort det
Detsamma! Må vädergudarna vara på vår sida!Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Se det som att Richard är extra trovärdig, så trovärdig att du inte fattade det - och du har hängt här länge mannen
Du gick på mig om en personlig vendetta pga dina galna förutfattade meningar![]()
Försök du skämta bort det
Det behövs inte, det gör du så bra själv
Ha en trevlig helg!
Mvh / B
Jag ser/lyssnar på "Greys anatomy" mest för att alternativet är att köra borrmaskin i väggen och lyssna på den..mx skrev:Vad lyssnar ni på för musik grabbar?
MagnusÖstberg skrev:Jag ser/lyssnar på "Greys anatomy" mest för att alternativet är att köra borrmaskin i väggen och lyssna på den..mx skrev:Vad lyssnar ni på för musik grabbar?
Jag har sett smarta lösningar med spikes bredvid mjuka fötter så man får fördelen av båda. De kan dock ersättas med tuggummi.mx skrev:Min TV hänger på att stativ. Funderar på att sätta SD under TV-bänken, men
jag är rädd att jag inte ska höra av folk säger.
MagnusÖstberg skrev:Jag har sett smarta lösningar med spikes bredvid mjuka fötter så man får fördelen av båda. De kan dock ersättas med tuggummi.mx skrev:Min TV hänger på att stativ. Funderar på att sätta SD under TV-bänken, men
Tack, jag kände själv att jag var lite flummig, så jag vill bara berätta att det alltid är kul att läsa inlägg från någon så insatt och öppensinnig från som dig.mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Du tuggar det med öppen mun och har på så sätt eliminerat din påverkan av skillnaderna mellan spikes och mjukfötter i praktisk bemärkelse och kan fokusera på ljud och bild.
Got it.
bassman skrev:I mitt rum där betonggolvet + mjukmatta regerar fanns det inget bra som spikar tillförde..!
bassman skrev:Griff skrev:bassman skrev:mx skrev:Vad lyssnar ni på för musik grabbar?
Feet Foxes skit bra
Korr. Fleet Foxes.
Håller med!
/Anders
Yezz korrektion
Nu tycker jag att du fulciterarmx skrev:MagnusÖstberg skrev:De var coola på Way Out West förra året
Sinussvepen?
mx skrev:Min TV hänger på att stativ. Funderar på att sätta SD under TV-bänken, men
Richard skrev:mx skrev:Min TV hänger på att stativ. Funderar på att sätta SD under TV-bänken, men
Inga problem så länge du har en bra signalkälla till tv: n. Dra en separat elfas från proppskåpet till din digitalbox.
...ta även ut dina dynaudio 3.4 ut ur rummet, så du hör vad hallåan på rapport säger.
...glöm inte att ta bort mobilen och ipaden också.
Richard skrev:pelergra skrev:Oddbratt?
Nej, ett rent fiss- dur ackord. Så rent det kan bli då högtalarna står fast förankrade med spikes.
bassman skrev:Richard skrev:pelergra skrev:Oddbratt?
Nej, ett rent fiss- dur ackord. Så rent det kan bli då högtalarna står fast förankrade med spikes.
Hurru gubbjävel, jag skall komma med kontabasfan så skall du få spela i F i 3 timmar får vi se hur du ser ut
bassman skrev:mx skrev:iPad låter faktiskt betydligt bättre på SD än direkt på golvet.
Frågan är vad kallas det när man har den i knät, eller handen.. Det är nog bäst att ha den på foten iaf.
mx skrev:iPad låter faktiskt betydligt bättre på SD än direkt på golvet.
Maximal perceived pitch äger....
mrGaskill skrev:Jamen jag ville bara höra om spikar + skeets var bäst igen. Varför får man tipset att högtalarna ska ner i golvet om man slipper förstöra golvet när man kör skeets + spikar som dessutom låter bättre?
Lurigt men spännande.
Kom igen nu Richard, ducka inte!Eller gör som du vill, men svaret hade varit lite kul att höra och kanske en förklaring.
edit: det är rätt. Livet är för kort för att svara på svåra frågor.
mx skrev:adzer skrev:Richard skrev:Mjuka kuddar låter fördjälvligt på alla underlag
Ja jösses.
Tur att det är ett gäng andra som också tycker det.
Richard skrev:mrGaskill skrev:Jamen jag ville bara höra om spikar + skeets var bäst igen. Varför får man tipset att högtalarna ska ner i golvet om man slipper förstöra golvet när man kör skeets + spikar som dessutom låter bättre?
Lurigt men spännande.
Kom igen nu Richard, ducka inte!Eller gör som du vill, men svaret hade varit lite kul att höra och kanske en förklaring.
Har ju redan svarar på frågan, ju .
Ofta blir det bäst med hårt nedkörda spikar på tex betonggolv, har du en instabil parkett blir det fortfarande bäst med stenhårda fötter ( läs spikes ) under högtalaren, men skeets ( krossad marmor) kan ibland då faktiskt låta bättre än bara spikes. Du har ju kvar spiksen då du använder skeets. Mjuka kuddar låter fördjälvligt på alla underlag, tycker jag och ett gäng andra...
MagnusÖstberg skrev:+1
Det förutsätter ju att det är musik Richard vill lyssna på. Intresset kanske stannar vid teoretiska resonemang utifrån subjektiva upplevelser i specifika miljöer utan reflektion eller kunskap nog för att kunna resonera kring det upplevda.
Då har man snabbt kastat bort 10 år till...
IngOehman skrev:Funderar på om jag ens levt en enda dag utan musik?
Det skulle kunna vara intressant att prova.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag kan nämna att jag faktiskt känner folk som är aktiva i hifi-
branschen, kända namn dessutom, och som levt flera år utan att ha
varken en fonogram-samling eller en anläggning att spela musik i.
Det fascinerar mig.
IngOehman skrev:Richard skrev:mrGaskill skrev:Jamen jag ville bara höra om spikar + skeets var bäst igen. Varför får man tipset att högtalarna ska ner i golvet om man slipper förstöra golvet när man kör skeets + spikar som dessutom låter bättre?
Lurigt men spännande.
Har ju redan svarar på frågan, ju .
Ofta blir det bäst med hårt nedkörda spikar på tex betonggolv, har du en instabil parkett blir det fortfarande bäst med stenhårda fötter ( läs spikes ) under högtalaren, men skeets ( krossad marmor) kan ibland då faktiskt låta bättre än bara spikes. Du har ju kvar spiksen då du använder skeets. Mjuka kuddar låter fördjälvligt på alla underlag, tycker jag och ett gäng andra...
Om du slutar lyssna efter tekniska fel som du inbillar dig måste finnas,
så kanske du börjar höra musiken istället?
Vh, iö
IngOehman skrev:Du är nog värre än jag.
Jag inte bara klarar mig utan att ha med mig musik - jag till och med
uppskattar både tystnad och en massa ljud som inte är musik.
Jag kan njuta av sorlet i en stimmande storstad, vinden som blåser
mellan träden eller husen, regn som smattar mot taket, åska, vilda
motorer och milda, fåglarnas kvitter och kluckandet av vatten under
bryggan...
Men, en hel dag utan någon musik blir det så sällan att jag inte vet
om det någonsin hänt.
|b]För mig är musik lite som mat. Jag vill inte äta kontinuerligt. Gillar
långa pauser.[/b]
Vh. iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster