ALLA mina musikanläggningar har gett kopiöst valuta för pengarna.
De allra billigaste har helt klart gett mig mest värde för pengarna !!
Ty de har givit mig möjligheten att lyssna på musik, vilket alltid varit värt en hel del för mig.
Ingen musik -> musik = stort värde.
När jag sen adderat mer pengar har väl ofta något blivit bättre, men aldrig lika mycket valuta för pengarna som att öht få något att lyssna på.
Kanske lite trevligare mellanregister, eller en aningens tydligare placering av instrumenten eller något annat undgängligt har jag fått för tusenlapparna. :
Sen har jag ibland byggt högtalare, den resan är på sätt och vis värd sina egna pengar.
Det har nog aldrig kostat mer än 10' totalt. Jag orkar inte tänka efter så hårt här, eller försöka räkna. Men i den häraden ligger det väl.
Just nu agerar dator musikuppspelare, en begagnad Denon preamp för någon hundring tar hand om signalen, agerar ingångsväljare och volymkontroll och skickar signalen vidare till hembyggda filter och förstärkare baserade på någon LM-krets.
Filter och förstärkare är inbyggda i mina senaste högtalare, som har 5" Tangband för bas upp till 100Hz och sen Tangband 4" bredbandare.
Kostnad för högtalarparet, inkl elektronik, ligger väl på ca 2.500-3000:- + några timmars jobb.
Jag kan säkert få rejält med spö och dryga kommentarer från s.k. audiofiler, om vi jämförde. (Jag kan säkert bjuda på någon drygt nedlåtande kommentar över mitt eget system också, jag är inte så känslig). Men jag sitter rätt nöjd ändå.
Allra mest önskar jag att jag fick chansen att lyssna mer.
Men dela v-rum, med långt ifrån optimalt uppställda högtalare, för att den där j*a bollibompaTVn ska få huvudplatsen, samt en alltför bullrig musikdator, och barn som inte får störas på sena kvällar.
Ja, det innebär givetvis att största problemet
inte är själva anläggningen.