Moderator: Redaktörer
E skrev:Richard skrev:Det finns väl inget ekonomiskt intresse av gamla Moltar hursomhelst ?
Nä, LTS-medlemmarna kan ju stå på torget och sälja saft och bullar
i stället …
Richard skrev:Det vore inte orimligt om någon vänlig själv skannade den och la ut den som pdf- fil till alla som vill läsa.
Det finns väl inget ekonomiskt intresse av gamla Moltar hursomhelst ?
Tidningen ljud och bild samt stereophile lägger ju ut det mesta på nätet helt gratis.
Vad ska man med text till när man kan stampa takten? Stillsam undran?Richard skrev:PappaBas skrev:Eller varför inte scanna och ta betalt för dem?
En fysisk tidning är ju hopplöst förlegad.
Bra förslag pappabas !
_Fredrik_ skrev:Vad ska man med text till när man kan stampa takten? Stillsam undran?Richard skrev:PappaBas skrev:Eller varför inte scanna och ta betalt för dem?
Bra förslag pappabas !
Det är väl bättre att inte taffla till det från börja eller?Flint skrev:_Fredrik_ skrev:Vad ska man med text till när man kan stampa takten? Stillsam undran?Richard skrev:PappaBas skrev:Eller varför inte scanna och ta betalt för dem?
Bra förslag pappabas !
För att kolla om ev värdet på securisarna står där utifall man tafflar till det och breakar dom.
_Fredrik_ skrev:Det är väl bättre att inte taffla till det från börja eller?Flint skrev:_Fredrik_ skrev:Vad ska man med text till när man kan stampa takten? Stillsam undran?Richard skrev:PappaBas skrev:Eller varför inte scanna och ta betalt för dem?
Bra förslag pappabas !
För att kolla om ev värdet på securisarna står där utifall man tafflar till det och breakar dom.
RogerGustavsson skrev:Det finns nättidskrifter. Att låta scanna gamla tidningar är ju behäftat med arbete, i fallet med idella föreningar ett obetalt arbete. Jag har scannat en del artiklar från MoLt när det har efterfrågats men att köra nummer efter nummer kräver mycket tid.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Det finns nättidskrifter. Att låta scanna gamla tidningar är ju behäftat med arbete, i fallet med idella föreningar ett obetalt arbete. Jag har scannat en del artiklar från MoLt när det har efterfrågats men att köra nummer efter nummer kräver mycket tid.
Jo, det kan vara skitjobbigt. Har en scanner på jobbet som tar 80 sidor i minuten.
mvh/Harryup
lennartj skrev:Varågod:
http://user.faktiskt.io/lennartj/Dual_CS5000_LTS-mod.pdf
Vänta inte för länge med att hämta filen.
Om någon rättslig innehavare har synpunkter på att jag tillhandahåller artikeln plockar jag givetvis bort den.
PS. Jag har ungefär hälftan av alla MoLt som kommit ut från nr 1/60 till 2/70 och "tror" att jag har samtliga MoLTsedan nr 4/70 till nu, men det är inte lätt att veta, i synnerhet inte mellan 1983 och 1985 då numreringen var synnerligen förvill-/förvirrande.
I mån av tid och ork kan jag vara behjälplig med att scanna enstaka artiklar.
Jag tänkte först begränsa mig till material från förra årtusendet och hantera frågorna via PM.
Nu ser jag att http://www.lts.a.se/lts/kontakt
inte längre har någon lista över vilka nummer som finns kvar att beställa så tar jag inga sådana hänsyn förrän "han sum haur hann um 'et" lägger upp en förteckning.
PekkaJohansson skrev:Det är roligt att ta del av engagemanget, men får jag i all vänlighet be herrarna att kontakta mig eller annan företrädare för LTS innan ni går vidare? Jag vill påminna om upphovsrätten och att tidningen inte får spridas utan vårt godkännande. Det vore i linje med detta också vänligt om lennartj ville ta bort artikeln som han har lagt upp - och gärna också lägga eventuella planer på mer systematisk artikelspridning på hyllan.
LTS bedriver sin verksamhet med knappa medel. Medlemsavgifterna och tidningsförsäljningen står strängt taget för alla våra intäkter. I föreningen har det genom åren förts en diskussion om huruvida vissa äldre artiklar eller hela tidningar ska göras tillgängliga via hemsidan. Det finns argument både för och emot. Jag och andra aktiva tar gärna emot önskemål och förslag från omgivningen.
För att underlätta beställning av äldre tidningar kommer information om innehåll i gamla tidningar och tillgänglighet att uppdateras under sommaren.
Med vänlig hälsning
Pekka
IngOehman skrev:lennartj skrev:Varågod:
Om någon rättslig innehavare har synpunkter på att jag tillhandahåller artikeln plockar jag givetvis bort den.
PS. Jag har ungefär hälftan av alla MoLt som kommit ut från nr 1/60 till 2/70 och "tror" att jag har samtliga MoLTsedan nr 4/70 till nu, men det är inte lätt att veta, i synnerhet inte mellan 1983 och 1985 då numreringen var synnerligen förvill-/förvirrande.
Jag tänkte först begränsa mig till material från förra årtusendet och hantera frågorna via PM.
inte längre har någon lista över vilka nummer som finns kvar att beställa så tar jag inga sådana hänsyn förrän "han sum haur hann um 'et" lägger upp en förteckning.
Artikeln ifråga har jag skrivit, och därmed äger jag också
rättigheterna till den.
Och det är helt okej att du tillgängliggör den på detta vis.
Vh, iö
lennartj skrev:@Pekka Johansson:
Något systematiskt tillhandahållande av kopior från min sida blir det inte, men med författarens godkännande beträffande trådens efterfrågade artikel låter jag den ligga tills jag fått besked om det fortfarande finns tryckta exemplar kvar som kan säljas.
Övriga tjänster blir person till person via mail, vilket lär vara lagligt och inte och inte via uppladdning till allmänt tillgänglig server.
Det goda med den här tråden blir förhoppningsvis att LTS åter publicerar uppdaterad lista över vilka gamla MoLT-utgåvor som finns att beställa, som jag kan hänvisa till.
lennartj skrev:Det finns/fanns (?) en policy publicerad i varje nummer av MoLT som sade något om att varje författare har fullt eget ägarskap till det material som publiceras i tidningen.
Det tycker jag är sunt till skillnad från förhållandet på många av dagens webb-sajter.
petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Det är roligt att ta del av engagemanget, men får jag i all vänlighet be herrarna att kontakta mig eller annan företrädare för LTS innan ni går vidare? Jag vill påminna om upphovsrätten och att tidningen inte får spridas utan vårt godkännande. Det vore i linje med detta också vänligt om lennartj ville ta bort artikeln som han har lagt upp - och gärna också lägga eventuella planer på mer systematisk artikelspridning på hyllan.
LTS bedriver sin verksamhet med knappa medel. Medlemsavgifterna och tidningsförsäljningen står strängt taget för alla våra intäkter. I föreningen har det genom åren förts en diskussion om huruvida vissa äldre artiklar eller hela tidningar ska göras tillgängliga via hemsidan. Det finns argument både för och emot. Jag och andra aktiva tar gärna emot önskemål och förslag från omgivningen.
För att underlätta beställning av äldre tidningar kommer information om innehåll i gamla tidningar och tillgänglighet att uppdateras under sommaren.
Med vänlig hälsning
PekkaIngOehman skrev:lennartj skrev:Varågod:
rättigheterna till den.
Vh, iö
Intressant företeelse. Vem äger egentligen upphovsrättigheterna? Vem bestämmer över artikeln? Vem har copyright? Kan det vara skilda juridiska personer? Om inte, så ljuger uppenbarligen en av dessa herrar, eller?
Uppenbarligen finns det vissa smärre små obetydliga diversifieringar i tänket som gör att Pekka och IngOehman ser diametralt motsatt på vem som har rättigheterna till artikeln.
Almen skrev:Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen?
Du kan inte tänka dig att se IngOehman som "annan företrädare för LTS"?
Flint skrev:Almen skrev:Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen?
Och hur många företrädare för LTS finns det då? Lika många som antal medlemmar?
Almen skrev:Flint skrev:Almen skrev:Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen?
Jag förstår inte riktigt... IÖ är medlem i styrelsen, tillika författare till aktuell artikel. Vad är problemet?
Flint skrev:Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler.
Almen skrev:Flint skrev:Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler.
Ja, du verkar ha problem med mycket av LTS verksamhet. Det är alltid intressant och lärorikt att följa.
Flint skrev:Almen skrev:Flint skrev:Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler.
Ja, du verkar ha problem med mycket av LTS verksamhet. Det är alltid intressant och lärorikt att följa.
...du verkar ha problem med att jag kommenterar dom.
Almen skrev:Flint skrev:Almen skrev:Flint skrev:Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler.
...du verkar ha problem med att jag kommenterar dom.
Nej då! "intressant och lärorikt" tror jag att jag skrev.
Vee-Eight skrev:Vad har detta med trådämnet att göra?
Flint skrev:Men läs Vee-Eight:s varning.
lennartj skrev:Vee-Eight skrev:Vad har detta med trådämnet att göra?
Kan du förtydliga vad ordet detta syftar på ovan?Flint skrev:Men läs Vee-Eight:s varning.
Vilken varning?
Almen skrev:Flint skrev:Almen skrev:Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen?
Jag förstår inte riktigt... IÖ är medlem i styrelsen, tillika författare till aktuell artikel. Vad är problemet?
Almen skrev:petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Det är roligt att ta del av engagemanget, men får jag i all vänlighet be herrarna att kontakta mig eller annan företrädare för LTS innan ni går vidare? Jag vill påminna om upphovsrätten och att tidningen inte får spridas utan vårt godkännande. Det vore i linje med detta också vänligt om lennartj ville ta bort artikeln som han har lagt upp - och gärna också lägga eventuella planer på mer systematisk artikelspridning på hyllan.
Med vänlig hälsning
PekkaIngOehman skrev:lennartj skrev:Varågod:
rättigheterna till den.
Vh, iö
Intressant företeelse. Vem äger egentligen upphovsrättigheterna? Vem bestämmer över artikeln? Vem har copyright? Kan det vara skilda juridiska personer? Om inte, så ljuger uppenbarligen en av dessa herrar, eller?
Uppenbarligen finns det vissa smärre små obetydliga diversifieringar i tänket som gör att Pekka och IngOehman ser diametralt motsatt på vem som har rättigheterna till artikeln.
Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen?
IngOehman skrev:Som sagt - det är min artikel. Det är okej att den ligger här.
Vh, iö
Flint skrev:lennartj skrev:Vee-Eight skrev:Vad har detta med trådämnet att göra?
Kan du förtydliga vad ordet detta syftar på ovan?Flint skrev:Men läs Vee-Eight:s varning.
Vilken varning?
Jag tolkar att Vee-Eight menar diskussionen om de varierande uppfattningarna inom LTS om upphovsrätten till artiklarna.
Vad innebär "förbereder materialet"?Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.
mvh/Harryup
Flint skrev:Alexi skrev:För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.
Anlita svart arbetskraft.
Alexi skrev:Vad innebär "förbereder materialet"?Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.
mvh/Harryup
Hur hanterar man tidningssidor, det är ofta en typ A3 storlek med exempelvis sidan 12 och 33 på ena sidan arket och sidan 11 och 34 på andra sidan. Hur får man sidorna att komma i rätt följd enkelt?
För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.
Alexi skrev:Vad innebär "förbereder materialet"?Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.
mvh/Harryup
Hur hanterar man tidningssidor, det är ofta en typ A3 storlek med exempelvis sidan 12 och 33 på ena sidan arket och sidan 11 och 34 på andra sidan. Hur får man sidorna att komma i rätt följd enkelt?
För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Många företag som skannar in material "offrar" tidningen ifråga genom att skära bort ryggen och sen skanna alla lösblad.
Tror det finns mycket att vinna på en sådan metod om man har en lite mera avancerad scanner.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Många företag som skannar in material "offrar" tidningen ifråga genom att skära bort ryggen och sen skanna alla lösblad.
Tror det finns mycket att vinna på en sådan metod om man har en lite mera avancerad scanner.
Någon sådan skanner har inte jag, däremot har jag ett arbete där jag kan pyssla med sådant parallellt medan jag gör annat. Precis som när jag rippade alla mina CD till hårddisk
/ B
RogerGustavsson skrev:Vilket nummer var det?
lennartj skrev:Tack för klargörandet, Ingvar!
Finns MoLT-utgåvan benämnd Hösten 1989 Årgång 30 att beställa (den med Dual CS5000-modden)?
Det var något rackarspel 1988/89 då man tog bort numreringen, troligen för att mörka att man två år i rad inte klarade att producera 4 utgåvor per år, som bl.a. var postens minimikrav för att ge rabatt på portot för ideella föreningars medlemstidningar.
Som bonus var det en artikel om Bo Hansson i tidningen till min stora förtjusning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster