Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Finns test här;
http://www.hifiklubben.com/files/test/S ... _Dec04.pdf
..om ni kan tyska ! Får ni gärna berätta om det är possitivt eller inte !
marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58.
matson skrev:marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58.
Fast den där rankingen är ju precis värdelös! 2 st slutsteg med 50 poäng låter ju inte likadant......alltså blir det helt meningslöst(eller åtminstonde inget man inte kunde räknat ut själv med ca 0,5sekunders betänketid).(förutsätter att man har en fot kvar i begreppet återgivning)
Att poängen följer priset slaviskt behöver väl inte nämnas![]()
Angående Tacten så är disten "skyhög" och det gäller att träffa rätt med impedansen för att få rak frekvensgång i sista oktaven.
Summa summarum: En ointressant apparat.
marbrink skrev:Värdelöst och värdelöst...man ska ju inte lita på någon tidning. Men ang. betygsystemet är det sex kriterier(t.ex. baskvalité) de sätter betyg på och sedan lägger ihop för att få "Klang". Alltså kan produkter få samma poäng, men ändå låta olika...
Att de går efter pris stämmer väl delvis, men inte enbart. Sen tenderar dyra grejer att vara bättre ju..![]()
matson skrev:marbrink skrev:Värdelöst och värdelöst...man ska ju inte lita på någon tidning. Men ang. betygsystemet är det sex kriterier(t.ex. baskvalité) de sätter betyg på och sedan lägger ihop för att få "Klang". Alltså kan produkter få samma poäng, men ändå låta olika...
Att de går efter pris stämmer väl delvis, men inte enbart. Sen tenderar dyra grejer att vara bättre ju..![]()
Problemet är att det inte finns någon referens. Vad betyder en 8:a i baskvalitet exempelvis?
Absolut ingenting då det betyget avspeglar hela kedjans baskvalitet(skivan inräknad). (Fast dom skulle ju kunna ha en fotnot om att betyget bara gäller i en viss uppställning med en viss skiva, ändras något kommer betyget ändras....eller nja det kommer det ju inte göra då det hamnar där det hör hemma prismässigt. Dom kunde gå över till att bara ha en prislista
.
Jag är ju av en annan uppfattning vad avser pris och prestanda, eller ännu hellre, vi menar nog inte samma sak med bättre.
Mvh
Dom? Det gäller väl alla tidningar som ägnar sig åt att recensera hifi isåfall?
Eller, så kan man tänka sig att testarna använder sig av apparater (signalkällor, högtalare, kablar) etc med vilka de är välförtrogna och att byten av en del i kedjan därför kan bedömas på ett relevant sätt.
På vilka grunder är det förövrigt du dömer ut Tact? Recensionen, vilken du nyss hävdade var värdelös, eller baserat på egen erfarenhet därför att du själv provlyssnat den?
Johan_Lindroos skrev:Helt allmänt tycker jag att betyg i sifferform är helt meningslöst. Ta t.ex tidningen Råd & Rön som testade storslalomskidor och gav sifferbetyg från 1 - 5, vad gällde olika egenskaper. Likadant då de testade espressomaskiner. Eller dator- och fototidningar som sätter procent på egenskaper(!). Det GÅR inte att dra några som helst slutsatser av sådan rappakalja!
matson skrev:Dom? Det gäller väl alla tidningar som ägnar sig åt att recensera hifi isåfall?
Nej. Bara dom som vill rangordna apparater enligt en absolut skala, utan att veta vad "idealet" är.Eller, så kan man tänka sig att testarna använder sig av apparater (signalkällor, högtalare, kablar) etc med vilka de är välförtrogna och att byten av en del i kedjan därför kan bedömas på ett relevant sätt.
Ehh, nej det kan man absolut inte tänka sig. Bara för att man har en apparat länge, så innebär inte det att man vet "hur" den låter. Hur den låter jämfört med andra apparater är ju lättare att konstatera och inte alls samma sak som hur den låter ensam.På vilka grunder är det förövrigt du dömer ut Tact? Recensionen, vilken du nyss hävdade var värdelös, eller baserat på egen erfarenhet därför att du själv provlyssnat den?
Mätningarna bredvid ordbajseriet.
Hur vet DU att de inte vet vad idealet är? Därför att det inte finns någon fast referens. D v s ALL bedömning sker utifrån en personlig föreställning om ett ideal, oavsett om man sedan använder siffror eller väl invanda hififloskler i sin framställning. Alla recensioner bottnar i samma princip!
Om man har ett och samma system och byter ut en del i systemet, t ex förstärkeri, och resultatet t ex blir fastare bas så är det rimligt att tro att det är egenskaper i förstärkaren som föranledde denna förändring och inte några magiska och obskyra synergieffekter mellan delarna.
Du tycker det är rimligt att bedöma en apparat enbart på dess mätningar alltså. Vad du eller någon annan faktiskt hör är inte intressant?
matson skrev:Hur vet DU att de inte vet vad idealet är? Därför att det inte finns någon fast referens. D v s ALL bedömning sker utifrån en personlig föreställning om ett ideal, oavsett om man sedan använder siffror eller väl invanda hififloskler i sin framställning. Alla recensioner bottnar i samma princip!
Om man har ett och samma system och byter ut en del i systemet, t ex förstärkeri, och resultatet t ex blir fastare bas så är det rimligt att tro att det är egenskaper i förstärkaren som föranledde denna förändring och inte några magiska och obskyra synergieffekter mellan delarna.
![]()
Man kan undersöka apparaters prestanda på flera sätt. Ett av dom sämre är att göra som tidningen i fråga gör.
Om man byter en del och konstaterar en förändring i basåtergivningen så vet man inte om den nya apparaten är bra eller dålig. Endast om den är bra eller dålig i den kedjan den är inkopplad i.(Hur många ggr skall detta skrivas?)
Är inte det ganska värdelöst att då sätta ett sifferbetyg som sen räknas samman med några andra liknande betyg, för att sen blåsas upp på en rankinglista som några stollar läser som något slags "apparatfacit"?Du tycker det är rimligt att bedöma en apparat enbart på dess mätningar alltså. Vad du eller någon annan faktiskt hör är inte intressant?
Vill du verkligen ha ett svar på det?
rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Ehh, jag kanske glömde skriva dit att jag alltså menar sifferbetyg på tester av olika slag. Jag tycker det är bättre med beskrivningar i text så att man kan få en känsla av hur t.ex. skidorna beter sig.
(Ibland är skolbetygen också väldigt missvisande. T.ex fick jag väldigt bra betyg på vissa kurser för jag hade pluggat mycket precis innan tentan. Sedan glömde man allt efteråt. Men de kurser som var tråkiga och man blev tvungen att tentera om några gånger och ändå fick bara trea på, de kommer man ju ihåg mycket bättre! Att traggla in saker i minnet flera gånger verkar funka bra.)
marbrink skrev:Johan_Lindroos: Det är ju inte direkt så att de inte skriver någon text med beskrivningar...
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Ehh, jag kanske glömde skriva dit att jag alltså menar sifferbetyg på tester av olika slag. Jag tycker det är bättre med beskrivningar i text så att man kan få en känsla av hur t.ex. skidorna beter sig.
(Ibland är skolbetygen också väldigt missvisande. T.ex fick jag väldigt bra betyg på vissa kurser för jag hade pluggat mycket precis innan tentan. Sedan glömde man allt efteråt. Men de kurser som var tråkiga och man blev tvungen att tentera om några gånger och ändå fick bara trea på, de kommer man ju ihåg mycket bättre! Att traggla in saker i minnet flera gånger verkar funka bra.)
Ingen har någonsin påstått att en recension skulle vara något annat än en subjektiv värdering. På vissa tidningar har man t o m paneler, dvs fler än en person sätter betyg. Referensmaterialet blir sedan de apparater som tidningen (recensenterna) testat sammantaget. Dem emellan sätts sedan betyg. Om du byter ut endast en del i en kedja x ggr och sätter betyg mellan dessa x utbytta apparater så får du en referens dem emellan i det systemet. Dito om du gör på samma sätt för övriga delar i systemet. Då får du en referensram för dessa x^2, eller x^3 osv system! Ju större antal testade apparater, desto större referensram, och desto mer intressant värdering av ingående apparater. Ingen fullständig referensram för alla apparater i hela världen, men det har heller ingen påstått.
Du resonerar vidare utifrån föresatsen att en apparat skulle kunna låta bra i ett system men värdelöst i ett annat. Vad baserar du det på? Och hur vet du att det är den bytta apparaten som agerar annorlunda beroende på vilken miljö den verkar i? Har du några som helst belägg för ett sådant påstående? DET om något låter som rappakalja i mina öron.
Byter du fler än en del i en kedja, vilket du gör om du flyttar en apparat från ett system till ett annat, kan du aldrig veta vari skillnaderna består.
kosmoskatten skrev:OK, efter alla semantiska utsvävningar kan vi kanske styra skutan tillbaka mot ämnet; TACTen ?![]()
Har någon lyssnat på denna överhuvudtaget?
Jag undrar eftersom jag själv varit lite sugen på den men man har liksom inget konkret att gå på. Stereoplays recension känns inte så lättolkad, "KLANG" 49/70 ser i mina ögon inte så bra ut - men tillräckligt för "Spitzenklasse" är det ju enligt dem. Sedan så känns alla grafer och kurvor och inte så talande för mig som är diagrafisk analfabet.
Har försökt ringa Hifiklubben och kolla om de (Fleminggatan) har den inne, Sveavägen har det inte. Men de svarar ALDRIG i telefon.
matson skrev:
Ingen har någonsin påstått att en recension skulle vara något annat än en subjektiv värdering. På vissa tidningar har man t o m paneler, dvs fler än en person sätter betyg. Referensmaterialet blir sedan de apparater som tidningen (recensenterna) testat sammantaget. Dem emellan sätts sedan betyg. Om du byter ut endast en del i en kedja x ggr och sätter betyg mellan dessa x utbytta apparater så får du en referens dem emellan i det systemet. Dito om du gör på samma sätt för övriga delar i systemet. Då får du en referensram för dessa x^2, eller x^3 osv system! Ju större antal testade apparater, desto större referensram, och desto mer intressant värdering av ingående apparater. Ingen fullständig referensram för alla apparater i hela världen, men det har heller ingen påstått.
Jaha, eller nähä.......så var e biffen?Du resonerar vidare utifrån föresatsen att en apparat skulle kunna låta bra i ett system men värdelöst i ett annat. Vad baserar du det på? Och hur vet du att det är den bytta apparaten som agerar annorlunda beroende på vilken miljö den verkar i? Har du några som helst belägg för ett sådant påstående? DET om något låter som rappakalja i mina öron.
Apparaten låter likadant, men totalsumman kan kanske pendla från bra till mindre bra.
Byter du fler än en del i en kedja, vilket du gör om du flyttar en apparat från ett system till ett annat, kan du aldrig veta vari skillnaderna består.
Var det inte något åt det hållet jag skrev från början![]()
Logiskt sett så verkar "the logical" vara kommunalare.....
matson skrev:marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58.
Fast den där rankingen är ju precis värdelös! 2 st slutsteg med 50 poäng låter ju inte likadant......alltså blir det helt meningslöst(eller åtminstonde inget man inte kunde räknat ut själv med ca 0,5sekunders betänketid).(förutsätter att man har en fot kvar i begreppet återgivning)
Att poängen följer priset slaviskt behöver väl inte nämnas![]()
Angående Tacten så är disten "skyhög" och det gäller att träffa rätt med impedansen för att få rak frekvensgång i sista oktaven.
Summa summarum: En ointressant apparat.
PS Audio HCA-2 klass-D förstärkare som testades i Stereophile 2002: "The THD rises alarmingly at higher frequencies, reaching 1% into 4 ohms at 5kHz."
Hotspur skrev:PS Audio HCA-2 klass-D förstärkare som testades i Stereophile 2002: "The THD rises alarmingly at higher frequencies, reaching 1% into 4 ohms at 5kHz."
...och detta steg låter ju gudomligt!
lazyworm skrev:Vaditusan!
0,1% redan vid 20WDet var ju faktiskt värre än jag trodde, verkar som att jakten går vidare om man ska ha låg dist
Här har du helt fel Morello.Morello skrev:Lars,
Det har sagts förut och jag säger det igen:
Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorison är en konsekvens av exakt samma sak, nämligen systemets olinjäriteter. En kavdratisk term i överföringskaraktäristikan renderar både 2:a övertonen och blandprodukter/IM.
Att PSaudio, Lamm, Krell KAV400 osv har lika hög eller högre dist är väl knappast något som gör Tact-steget bättre?
EngelholmAudio skrev:Här har du helst fel Morello.Morello skrev:Lars,
Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorison är en konsekvens av exakt samma sak, nämligen systemets olinjäriteter. En kavdratisk term i överföringskaraktäristikan renderar både 2:a övertonen och blandprodukter/IM.
Att PSaudio, Lamm, Krell KAV400 osv har lika hög eller högre dist är väl knappast något som gör Tact-steget bättre?
Det jag menar är att om man skriver:Morello skrev:Morello skrev:Lars,
har du helst fel Morello.
Kanske bör tillägga att jag med "andra övertonen" avser K2, dvs grundtonen ggr två.
så måste man väl ändå fortsätta medDet har sagts förut och jag säger det igen
det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå
Isidor skrev:Jo, det stämmer bra, men tidigare i tråden utgick man från 100 W.
Jo, men det var för att det såg så ut på den dåliga PDF-filen från början, men med nya länken ser man ju att det är ännu sämre.Isidor skrev:Jo, det stämmer bra, men tidigare i tråden utgick man från 100 W.
Isidor skrev:paa,
Du är förlåten.![]()
I sammanhanget bör man också hålla i minnet att klass D-tillverkarna är småfula med distspecar och ofta väljer att mäta vid 100 Hz. Att disten i vissa konstruktioner är 10-100 ggr högre vid 10 kHz låtsas man helst inte om.
Det är också detta faktum (hög dist) som gjort att många klass D-förstärkare (liksom en del rörförstärkare och motkopplingsfria transistordito) hyllats så mycket på sina håll för sin friska och heeeelt nydanande återgivning. Designerdist och ingenting annat, m.a.o. Det må låta bra i vissas öron, men man bör se (höra) det för vad det är.
Morello skrev:
rhenrics skrev:Morello skrev:
Nej, men i avseendet THD är det minst lika bra som eller bättre än dessa avsevärt dyrare apparater, och det är väl en prestation i sig?
matson skrev:rhenrics skrev:Morello skrev:
Nej, men i avseendet THD är det minst lika bra som eller bättre än dessa avsevärt dyrare apparater, och det är väl en prestation i sig?
Tänk då vilken prestation Yamaha har gjort iom att deras reciever för 300 Euro som testas i samma nummer har ännu lägre dist(än detta danska freak)![]()
Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.rhenrics skrev:matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).
...är lika (o)sant som att apparater som mäter bra låter bra.
Martin skrev:Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.rhenrics skrev:matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).
rhenrics skrev:Martin skrev:Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.rhenrics skrev:matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).
Att apparaten mäter tillräckligt bra är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor.
Uppenbarligen mäter Tacten tillräckligt bra för att THD:n i sig inte ska vara den begränsande faktorn avseende graden av välljud, eftersom flera andra fabrikat som tidigare nämnts mäter lika eller sämre men ändå presterar välljud. Sedan finns det apparater med extrema THD värden som låter mindre bra än apparater med sämre THD, varav jag tror Yamaha recievern möjligen kan vara en sådan, varför man kan sluta sig till att fina mätresultat allena inte garanterar välljud, enlig mitt lemma ovan
matson skrev:rhenrics skrev:Martin skrev:Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.rhenrics skrev:matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).
Att apparaten mäter tillräckligt bra är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor.
Uppenbarligen mäter Tacten tillräckligt bra för att THD:n i sig inte ska vara den begränsande faktorn avseende graden av välljud, eftersom flera andra fabrikat som tidigare nämnts mäter lika eller sämre men ändå presterar välljud. Sedan finns det apparater med extrema THD värden som låter mindre bra än apparater med sämre THD, varav jag tror Yamaha recievern möjligen kan vara en sådan, varför man kan sluta sig till att fina mätresultat allena inte garanterar välljud, enlig mitt lemma ovan
Självfallet kan man inte bara titta på en mätning och tro att det ger hela sanningen. För att få reda på om en apparat är verkligt bra måste lyssning till, det räcker inte med enbart goda mätresultat.
Däremot! Så dåliga mätvärden som Tacten presterar så kan man sluta sig till att den inte kan vara bra(som återgivare betraktat).
Från goda mätvärden kan man inte dra speciellt många slutsatser, medan man kan sortera bort dom med dåliga direkt utan lyssning.
THD över 0,1% och ej rak frekvensgång får nog ändå betecknas som mediokert, med priset i åtanke kanske man dessutom kan tänka sig att höja kraven.
Fast den drar ju väldigt lite i stand-by, vilket kanske är viktigt för någon.
matson skrev:Jo, så kan man ju resonera. En annan variant kan ju vara att man tycker att alla hifiskribenter är ett gäng lallande idioter med författardrömmar och att deras eventuella omdömen kring diverse produkter är ointressanta. Mätningar tjänar endast ett syfte som grovsortering för att sedan lyssna.
rhenrics skrev:....genom att lyssna alltså
rhenrics skrev:matson skrev:Jo, så kan man ju resonera. En annan variant kan ju vara att man tycker att alla hifiskribenter är ett gäng lallande idioter med författardrömmar och att deras eventuella omdömen kring diverse produkter är ointressanta. Mätningar tjänar endast ett syfte som grovsortering för att sedan lyssna.
Världen består inte bara av hifiskribenter, den består även av privatpersoner som lämnar omdömen, ger tips och råd, t ex på forum som detta. Men det är ju så klart mycket lättare att bara kalla alla människor med en åsikt för idioter istället för att ta reda på hur det ligger till själv....genom att lyssna alltså
Morello skrev:Precis, distorsion är inte bara något som ger sig tillkänna vid mätning, utan är något man kan höra - med öronen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Wolfie och 28 gäster