Moderator: Redaktörer

Rydberg skrev:Hehe, de mäter t.o.m. bättre än RotelCallisto skrev:De färgar ljudet så glöm dom. Köp en ofärgad Rotel 1090 istället och du är i audionirvana![]()
.
NNord skrev:1090 är ju inte HELT transparent.
Det har lite underligeter i basområdet, fast det kan fixas.
Bara de med EXTREMT kapabla lågbassystem läre upptäcka
denna färgning dock![]()
Och mäta bätre kan det j göra distorsionsmässigt om det nu
va det man menade med "mäter bättre".
Även frekvensgången kan ju bli bättre i basområdet
NNord skrev:MÄTER sa han ju..
Jasså gör dom![]()
Skapligt, Audionet är ju bara ett litet källarföretag![]()
Såg ni reportaget i nån svensk tidning...
Såg suspekt ut hehe ..
markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test
markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test![]()
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. Halcro
Martin skrev:Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test![]()
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. HalcroNä, jag skojjar bara.
Menar du att det är något som alltid gäller eller? Jag var iofs rätt mycket mer specifik än så...Callisto skrev:Martin skrev:Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. HalcroNä, jag skojjar bara.
Distorsionsspektrat hos övertonerna har definitivt påverkan på ljudkaraktären.
TrevligtEar skrev:Det jag hört i Audionetväg har varit väldigt bra![]()
Har då lyssnat på de stora monoblocken med JM-lab Mezzoutopia
och wadia 861
Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!Rydberg skrev:Martin>![]()
Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....
Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt"
Martin skrev:Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!Rydberg skrev:Martin>![]()
Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....
Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt"
Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Menar du att det är något som alltid gäller eller?
Svar: JA
Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".
Martin skrev:Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".
Då kommer den naturliga följdfrågan: Vad klassas som små bidrag?
Förstår att det är svårt att utifrån en kedja säga något om just slustegen men de verkar inte falla igenom iafEar skrev:"Trevligt Ungefär hur skulle du karakterisera ljudet från dem? (Om du kan)"
Det får ju bli den sammanlagda kombinationen som gäller här.Enkelt utryckt:Neutralt med bra punch och som det verkade obegränsat med kraft men ändå lugnt och sansat med mycket bra svärta. Inga tendenser till vasshet eller för soft (tråkigt) heller för den delen
Callisto skrev:Martin skrev:Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Säg att första övertonen i distspektrat ligger på ca -60 dB och att de övriga "topparna" i det harmoniska övertonsspektrat avtar ned till -110 dB. Detta "formar" ljudet mot det varmare. Alla småtoppar ger sitt bidrag även att de ligger så pass lågt i dB.
Martin skrev:Callisto skrev:Martin skrev:Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Säg att första övertonen i distspektrat ligger på ca -60 dB och att de övriga "topparna" i det harmoniska övertonsspektrat avtar ned till -110 dB. Detta "formar" ljudet mot det varmare. Alla småtoppar ger sitt bidrag även att de ligger så pass lågt i dB.
Hur kan du vara så säker på det? Psykoaustiska rön säger något helt annat. Tex att första övertonen är svårare att höra pga av att grundtonen överröstar. Har du provat att lyssna på olika mycket dist och jämföra? Alltså när allting annat är samma enda skillnaden är mängden dist. Det är betydligt lättare att höra dist med enstaka sinustoner än med musik tex. Jag tror inte du skulle höra skillnad mellan 0.01% och 0.001% dist.
Callisto: Det som inte hörs hör man ju inte. I så fall kan det ju inte avspegla ljudkaraktären. Övertoner är ju en sak, olika instrument har ju övertoner tex. Men dessa ligger ju på en helt annan nivå än -40dB eller -60dB från grundtonen. Ofta så är grundtonen lägre (i nivå) än övertonerna...Övertonsspektrat är ett resultat av grundtonen, det avspeglar ljudkaraktären hos grundtonen.
Varför då, vad får jag ut av det? Då jämför jag ju olika förstärkare och inte olika övertonspektra. Bättre att jämföra precis det man vill jämföra istället för att dra med en massa olika osäkra faktorer.Jag tycker du ska lyssna på förstärkare med olika övertonsspektra så får du själv bilda dig en uppfattning.
Ger inte övergångsdist upphov till IM? Det är ju inte riktigt samma sak som THD även om det även är svårt att höra IM-dist i den storleksorningen vi pratar om.Morello skrev:Visst är distortionsspeltrats utseende relevant. En hel arsenal med övertoner indikerar en osund konstruktion. Typiskt handlar det om övergångsdistortion.
Callisto skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Tillåt mig att skratta.
Om så vore fallet så förtäljer inte historien vad för försteg som användes. Antagligen sämsta tänkbara.
Bilda en egen uppfattning och åk och lyssna istället för att lita på skrönor![]()
.
Martin skrev:Ger inte övergångsdist upphov till IM? Det är ju inte riktigt samma sak som THD även om det är svårt att höra IM-dist.Morello skrev:Visst är distortionsspeltrats utseende relevant. En hel arsenal med övertoner indikerar en osund konstruktion. Typiskt handlar det om övergångsdistortion.
Du, jag skiter fullständigt i om de skulle va bäst i hela galaxen, denna tråden handlar om AudioNet punkt slutNNord skrev:MEN DET KANSKE ÄR VÄRLDENS BÄSTA SLUTSTEG
jag skojar inte
Hehe, absolut inte
ryst skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Typ jag mötte lassie.
De går på 104 kkr paret, resten av priserna ser du här: http://www.ultimate.se/shop/frameset_in ... asp?id=131jonasp skrev:Vad går AMP II MAX loss på? Det verkar ju vara ett alternativ för oss dynamik-dårar...![]()
/J
Rydberg skrev:Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?
Helmut skrev:Hur kan det komma sig att en förstärkare som distar med 0,0001 % låter bättre än den andra som distar med 0,001 när man spelar upp musiken över en högtalare som distar med upp till 1% och inte kan prestera ljudkurvan 20 till 20 000 hz med en avvikelse på några hundradels db?
shifts skrev:Rydberg skrev:Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?
Nekrobump. Var det redan här du började nosa kring Audionet som märke Rydberg?
FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronenJMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronenJMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
Nattlorden skrev:FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronenJMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
Den gjorde det inte då. Kan det vara att man senare försökt briljera med sin berylliumdiskant och därför skruvat upp den delen. Den hade inte lika fin botten som 'svejkrarna', men det blev en jäkla bra dynamik från dCS/audionet kombon...
Årtal vi pratar om är 97-'00 någonstans.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronenJMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
Den gjorde det inte då. Kan det vara att man senare försökt briljera med sin berylliumdiskant och därför skruvat upp den delen. Den hade inte lika fin botten som 'svejkrarna', men det blev en jäkla bra dynamik från dCS/audionet kombon...
Det sägs annars att Focals senaste modeller blivit lite "mjukare" uppåt. Säkerligen på gott och ont. Har inte själv kunnat bilda mig en uppfattning om det dock.
shifts skrev: Däremot upplevde jag ibland att de "knuffade" till i diskanten, svårt att beskriva det på något annat sätt. Det hörde jag visserligen aldrig hos honom, men på en Sthlms-mässa.
Nattlorden skrev:FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronenJMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
shifts skrev:Rydberg skrev:Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?
Nekrobump. Var det redan här du började nosa kring Audionet som märke Rydberg?

Rydberg skrev:Så, nu har jag ett par AudioNET AMP här hemma, ska bli kul att utvärdera!
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Så, nu har jag ett par AudioNET AMP här hemma, ska bli kul att utvärdera!
Ja hur står sig 28:orna tro? Kanske du får uppgradera till SST3-status. Är det ett Passförsteg jag ser i hyllan?

Rydberg skrev:
Det stämmer, ett Pass Labs XP-10 försteg "slank också med", det ska dock inte stanna.
[ Bild ]
Goldfinger skrev:Tjena Rydberg, jag är nyfiken på din analys av nya stegen när den kommer, när jag jämför brukar jag försöka lyssna förbi tonal-karaktären och koncentrera mig enbart på "genomsläppsförmåga", dvs vilket av alternativen som bäst klarar att plocka fram den rumsinformation som vittnar om inspelningslokalens beskaffenhet.
Efterklangsinformation som uppkommer när tex instrument/sångare tystnar ligger väldigt lågt i nivå och där finns skillnader, kontrasten mellan micro och macrodetaljer påverkar också ljupledsperspektivet.
Jag brukar undvika att bry mig om apparatens "ljuddesign" för den är mindre viktig i mitt sätt att bedöma.
Bedömning för den enskilde bör naturligtvis ske på dennes egna premisser för att nå egna mål, mitt sätt är bara ett alternativ, men jag misstänker av vad jag har läst runt dina tidigare tester att du verkar ta dig ordentlig tid i dina jämförelser/utvärderingar, det gör oddsen bättre att få grepp om den här sortens olikheter.
Sen jag börjat utvärdera på detta sätt har apparatbytandet hamnat på en väldigt låg frekvens, tror det beror på att färre ljudegenheter inte triggar lyssningströtthet på samma sätt.
Det kan låta lite motsägelsefullt men apparater som upplevs lite tråkiga är oftast bättre än de som (av en del) beskrivs som "musikaliska" och med "stampa takten" faktor.
FBK skrev:Goldfinger skrev:Tjena Rydberg, jag är nyfiken på din analys av nya stegen när den kommer, när jag jämför brukar jag försöka lyssna förbi tonal-karaktären och koncentrera mig enbart på "genomsläppsförmåga", dvs vilket av alternativen som bäst klarar att plocka fram den rumsinformation som vittnar om inspelningslokalens beskaffenhet.
Efterklangsinformation som uppkommer när tex instrument/sångare tystnar ligger väldigt lågt i nivå och där finns skillnader, kontrasten mellan micro och macrodetaljer påverkar också ljupledsperspektivet.
Jag brukar undvika att bry mig om apparatens "ljuddesign" för den är mindre viktig i mitt sätt att bedöma.
Bedömning för den enskilde bör naturligtvis ske på dennes egna premisser för att nå egna mål, mitt sätt är bara ett alternativ, men jag misstänker av vad jag har läst runt dina tidigare tester att du verkar ta dig ordentlig tid i dina jämförelser/utvärderingar, det gör oddsen bättre att få grepp om den här sortens olikheter.
Sen jag börjat utvärdera på detta sätt har apparatbytandet hamnat på en väldigt låg frekvens, tror det beror på att färre ljudegenheter inte triggar lyssningströtthet på samma sätt.
Det kan låta lite motsägelsefullt men apparater som upplevs lite tråkiga är oftast bättre än de som (av en del) beskrivs som "musikaliska" och med "stampa takten" faktor.
Jag upplever det totala motsatta, dvs när man hade 100% transparenta pryttlar så tappade jag lyssningsglädjen totalt och slutade att lyssna på musik. Med grejer som gör musiken intressant (för mig, behöver inte vara färgade på något speciellt sätt som jag ser det).
Rydberg skrev:Just nu lyssnas det för fullt, tyvärr drog jag på mig en förkylning o feber så hörseln är kanske inte på topp. Första intrycket är att det låter riktigt bra, inte speciellt långt från Bryston faktiskt. Tycker betydligt mycket bättre om AudioNET-stegen än Gryphon-steget som jag hade hemma. AudioNET upplevs spela väldigt rent och med en riktigt fast bas och hög upplösning. Detta utan att bli jobbigt påträngande som vissa slutsteg kan bli.
Effekten verkar också räcka till för ett vardagsrum, frågan är om det hade räckt till en biokällare, antagligen inte......
sprudel skrev:Rydberg skrev:Just nu lyssnas det för fullt, tyvärr drog jag på mig en förkylning o feber så hörseln är kanske inte på topp. Första intrycket är att det låter riktigt bra, inte speciellt långt från Bryston faktiskt. Tycker betydligt mycket bättre om AudioNET-stegen än Gryphon-steget som jag hade hemma. AudioNET upplevs spela väldigt rent och med en riktigt fast bas och hög upplösning. Detta utan att bli jobbigt påträngande som vissa slutsteg kan bli.
Effekten verkar också räcka till för ett vardagsrum, frågan är om det hade räckt till en biokällare, antagligen inte......
Är de helt nya, eller har de gått några timmar?
Evil_Homer skrev:Finns dessa verkligen nya fortfarande?
Kommer ihåg att jag dreglade över dessa i tidningen High fidility för många herrans år sen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster