Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Nä, mycket finare. Tänk dig en hård men samtidigt nobel yta. Det där ser snarare ut som knottervinyl!
Må gudarna vara nådiga och hindra att sådant någonsin tillåts landa på en Ino-högtalare.
NNord skrev:IngOehman skrev:Nä, mycket finare. Tänk dig en hård men samtidigt nobel yta. Det där ser snarare ut som knottervinyl!
Må gudarna vara nådiga och hindra att sådant någonsin tillåts landa på en Ino-högtalare.
![]()
![]()
![]()
![]()
Om det duger åt JBL, duger det även för dig !!
Bamsefar skrev:Appropådet: Vart tog du vägen IÖ
IngOehman skrev:Svante: Fanatism saknas i mitt läger, jag tar bara fasta på att allt går ut på att söka och bejaka passion för det goda, vilket avgörs av smak. Min egen.
IngOehman skrev:Har ni förresten tänkt på en sak?
När det gäller skagenröra så får man en mycket godare produkt när man betalar mera, i varje fall på Ica. Varför är inte förhållandet på detta vis när det gäller hifi? Den bästa skagenröran (färdigrörda) är helt klart den från Staffans Paté Bageri (ja, särskrivet).
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Förstod jag det rätt?
IngOehman skrev: Den bästa skagenröran (färdigrörda) är helt klart den från Staffans Paté Bageri (ja, särskrivet).
NNord skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Förstod jag det rätt?
Det vet jag inte, men det är många hihin ochfrån min sida iaf. Inget allvar alltså om nu nån trodde det.
har du druckit bröööl?
NNord skrev:Morello skrev:8O Jag har druckit ett par glas Bollinger(stavas det så)?. En mumsig champagne. Känner mig dock inte oknykter.
vad firar du?
eller känner du dig bara nobel?
Morello skrev:NNord skrev:Morello skrev:8O Jag har druckit ett par glas Bollinger(stavas det så)?. En mumsig champagne. Känner mig dock inte oknykter.
vad firar du?
eller känner du dig bara nobel?
Pappas födelsedag
Audiomanikern skrev:IngOehman skrev: Den bästa skagenröran (färdigrörda) är helt klart den från Staffans Paté Bageri (ja, särskrivet).
Intressant! Det ska prövas, den hitintills godaste skagenröran som A* smaskat vara den man kan
köpa hos Melanders Fisk på Hötorgshallen / SöderHallen / Östermalshallen - mmmums! Skagenröra
på ICA & Co tappar därefter existensberättigande då det som substitut lika gärna ätas kunna keso
ihopgeggad medelst skivade hotdogs och ketchup!
Mvh A*
NNord skrev:IngOehman skrev:Nä, mycket finare. Tänk dig en hård men samtidigt nobel yta. Det där ser snarare ut som knottervinyl!
![]()
![]()
![]()
![]()
Om det duger åt JBL, duger det även för dig !!
dawen skrev:På samma sak som man kan svara på saker som redan är utredda, din gamle hjuluppfinnare
IngOehman skrev:Vh, iö
*Här smög sin bestämt en bestämd form in också...
NNord skrev:Jag har aldrig hört någon IB, kan tänka mig det uppstår en del
distorsion då det inte finns någon direkt komprimerad luftvolym
bakom membranet som gör anordningen linjär, man får lita på
elementets linjäritet fullt ut, och sådanna element med jätetunga
koner kanske inte e så bra på det.
Piotr skrev:NNord skrev:Jag har aldrig hört någon IB, kan tänka mig det uppstår en del
En lådas luftvolym är utgör ingen linjär fjäder såvitt jag vet och en IB torde vara mer linjär. Kan inte se varför rörliga massan skulle påverka i detta fall då den främst sänker Fs samt känslighet.
/Peter
IngOehman skrev:Svante: Vad är en nykterist enligt din defintion - en person som inte själv dricker alkoholhaltiga drycker, eller en som tycker att andra inte heller skall göra det?
IngOehman skrev:Hmmm, intressant. Den hyperhemlige A har just gjort ett avslöjande! Nämligen sin tillhållighet - hufvudstaden. Se där... För du åker väl inte över land och rike för skagenskaffning?
Margaux skrev:he he vin, kvinnor och sång...med lite mat och goda vänner att tjata med. Vad mer krävs?
Lennart skrev:Joachim: Du har inte lust och ta ett par "närbilder" på dina Profundus Y så att vi även får se lådans former och högtalarelementet?
/Lennart
Joachim: Du har inte lust och ta ett par "närbilder" på dina Profundus Y så att vi även får se lådans former och högtalarelementet?
Margaux,
Det verkar damma på skapligt i din källare
Margaux skrev:Joachim: Du har inte lust och ta ett par "närbilder" på dina Profundus Y så att vi även får se lådans former och högtalarelementet?
Rydbergs bilder visar det aktuella paret som de stod hemma i Öhmans källare.
Det finns en liten historia om detta par. När Öhman hade renoverat sin källare nyligen och ville mäta lite spelade han på detta par. Han fick avsluta när taket började trilla ner...
IngOehman skrev:Visst tusan böjer man generell.
Generell, generellare, generellast.
Det generellaste* sättat att kommentera frågan är att alla adjektiv böjs, men ibland syns det inte.![]()
Vh, iö
*Här smög sin bestämt en bestämd form in också...
Svante skrev:Piotr skrev:NNord skrev:Jag har aldrig hört någon IB, kan tänka mig det uppstår en del
En lådas luftvolym är utgör ingen linjär fjäder såvitt jag vet och en IB torde vara mer linjär. Kan inte se varför rörliga massan skulle påverka i detta fall då den främst sänker Fs samt känslighet.
/Peter
Luftfjädringen är inte helt linjär, men undantaget riktigt små lådor, så är den som regel mycket linjärare än konupphängningens fjädring, dvs totalt sett får den aningen olinjära luftfjädern ändå en linjäriserande verkan.
Största nackdelen med dipoler är dock den större konamplitud som behövs vid låga frekvenser, och stor konamplitud provocerar lätt fram olinjäriteter både i upphängning och motorsystem. Fördelen med dipoler (som jag inte kan bedömma hur stor den är) är minskade sidoreflexer från väggarna.
Robert skrev: Öhman... Pst!
Adjektiv böjs inte, - de kompareras.
I klartext: Adjektiv kongruensböjs i förhållande till det substantiv det skall beskriva.
Ordet böjs inte i SAOL. En vanlig synonym är "allmänt". Ingenting kan vara "allmänast" lika lite som det kan vara generellast.
Grattis M, du har just tagit första steget ifrån forumets största bas till forumets största aktiva basabsorbent!
Margaux, trevligt hifirum det dära. har duinte funderat på
at dämpa mer runt om högtalarna... ?
Aha, ja tänkte mer på ALL väggyta... runt om högtalarna och ovan
NNord skrev:Margaux,
Det verkar damma på skapligt i din källare
Margaux skrev:Aha, ja tänkte mer på ALL väggyta... runt om högtalarna och ovan
När jag gjorde absorbenterna var jag rädd för att det skulle bli överdämpat men den risken är nog liten. Man borde kanske dämpa mer längs sidorna...
Margaux skrev:Det finns en liten historia om detta par. När Öhman hade renoverat sin källare nyligen och ville mäta lite spelade han på detta par. Han fick avsluta när taket började trilla ner...
IngOehman skrev:Audiomanikern skrev:IngOehman skrev: Den bästa skagenröran (färdigrörda) är helt klart den från Staffans Paté Bageri (ja, särskrivet).
Intressant! Det ska prövas, den hitintills godaste skagenröran som A* smaskat vara den man kan
köpa hos Melanders Fisk på Hötorgshallen / SöderHallen / Östermalshallen - mmmums! Skagenröra
på ICA & Co tappar därefter existensberättigande då det som substitut lika gärna ätas kunna keso
ihopgeggad medelst skivade hotdogs och ketchup!
Mvh A*
Hmmm, intressant. Den hyperhemlige A har just gjort ett avslöjande! Nämligen sin tillhållighet - hufvudstaden. Se där... För du åker väl inte över land och rike för skagenskaffning?
Svante: Vad är en nykterist enligt din defintion - en person som inte själv dricker alkoholhaltiga drycker, eller en som tycker att andra inte heller skall göra det?
Gustaf: Ja, det stavas Bollinger, men uttalas bållansjé, fast inte i anglo-världen där man brukar uttalar det engelskt. Bond gillar B, men själv tycker jag att den är bäst när man skall till att äta krabba. Som festskumpa har jag några andra favvisar, exempelvis kristallbrutten, eller VCh-cuvén. Men en DP är förstås alltid rätt.
IngOehman skrev:Robert skrev: Öhman... Pst!
Adjektiv böjs inte, - de kompareras.
I klartext: Adjektiv kongruensböjs i förhållande till det substantiv det skall beskriva.
Ordet böjs inte i SAOL. En vanlig synonym är "allmänt". Ingenting kan vara "allmänast" lika lite som det kan vara generellast.
Du skojar va?
*I SAOL finns inte ens sådana basala självklarheter som "framledes" med. Riktigt pinsamt.![]()
Basal finns inte heller med förresten.![]()
Skrämmande språkdålig bok. Dessutom svarar redaktionen inte på brev.
Piotr skrev:Aktiv
Sluten subwoofer som styrs av mikrofon placerad framför center av konen.
Margaux skrev:Riktig nytta av dörren skulle man väl få om man bytte ut dörren i trä mot en dörr i stenull och sedan höll den stängd?
Svante: Vad menar Du med uttrycket "större konamplituder som "behövs" vid låga frekvenser??
För ett givet ljudtryck krävs en given konamplitud, avhängig bl.a. den strålande ytan. En dipol med många baselement av lite större kaliber kommer att få en strålningsresistans så hög att konutslagen även vid relativt höga SPL-nivåer knappt kommer att vara synliga för blotta ögat, (givet att Du har avkopplat systemet elektriskt under säg 16Hz...) Att dipoler sedan må ha en massa andra problem är en annan historia
Kraniet skrev:Piotr menar väl en aktiv basabsorbent.
Margaux skrev:Lasselite och NN,
det blir tyvärr nog svårt att använda hålen som absorbent. När jag tar ut woofrarna (böjning?) och ställer mig i pannrummet och lyssnar så hörs absolut ingen bas.
Är hålet helt enkelt för litet att släppa igenom våglängden som basen har. Dessa är ju i storleksordningen flera meter. Vilken våglängd och frekvens svarar mot 15 tum?
/Joachim
Martin skrev:Basen ändras nog inte så mycket av ett litet hål i rummet. Tänk dörrhål. Någon annan får rätta mig om jag har fel, men detta är min erfarenhet.
Robert skrev:Svante: Vad menar Du med uttrycket "större konamplituder som "behövs" vid låga frekvenser??
För ett givet ljudtryck krävs en given konamplitud, avhängig bl.a. den strålande ytan. En dipol med många baselement av lite större kaliber kommer att få en strålningsresistans så hög att konutslagen även vid relativt höga SPL-nivåer knappt kommer att vara synliga för blotta ögat, (givet att Du har avkopplat systemet elektriskt under säg 16Hz...) Att dipoler sedan må ha en massa andra problem är en annan historia
Tryckabsorbenter kan göras mindre och kan (måste!) placeras mera perifert i rummet, men de blir sällan tillräckligt effektiva, och måste nästan alltid dessutom trimmas in infernaliskt noga för att inte göra mera skada än nytta.
hifirocker skrev:Med reservation för jag missat något och är allmänt okunning inom detta område men vad är en tryckabsorbent?
måste nästan alltid dessutom trimmas in infernaliskt noga för att inte göra mera skada än nytta.
IngOehman skrev:Du också!
Så jag är inte den ende som blir substituerad av Isidor!
Skönt.
Vh, iö
PS. Kan lägga till en grej, nämligen att dipoler av större sort i regel beter sig tämligen annorlunda än man försöker förutsäga med hjälp av simuleringsprogram och förenklade modeller, som antar att dipolen är liten ut ett av två perspektiv (det ena - hur dess frekvensberoende på grund av bakvägen ser ut på oändligt avstånd blir oftast rätt dock).
Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.
Ungefär på samma sätt som riktade mikrofoner (Njurar, åttor t ex) helt eller delvis inspelar hastighetskomponenten i den framåtskridande ljudvägen, och därför i starkt krökta (relativt våglängden) ljudvågor färgas av vågimpedansens reaktivitet och får en, relativt ljudtrycket (som örat hör), överdriven registrering av de lägre registerdelarna, sålunda beter sig även dipolhögtalare, fast tvärtom! Kind of. De genererar överdriven basnivå (ljudtrycksmässigt) på nära håll, och låter sedan basfattigare när man fjärmar sig högtalaren. Till slut (på oändligt avstånd) ger de lika lite bas som de förenklade modellerna förutsäger.![]()
Så kan det gå.
Vh igen, Ing. Öhman
Svante skrev:IngOehman skrev:...Kan lägga till en grej, nämligen att dipoler av större sort i regel beter sig tämligen annorlunda än man försöker förutsäga med hjälp av simuleringsprogram och förenklade modeller, som antar att dipolen är liten ut ett av två perspektiv (det ena - hur dess frekvensberoende på grund av bakvägen ser ut på oändligt avstånd blir oftast rätt dock).
Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.
Ungefär på samma sätt som riktade mikrofoner (Njurar, åttor t ex) helt eller delvis inspelar hastighetskomponenten i den framåtskridande ljudvägen, och därför i starkt krökta (relativt våglängden) ljudvågor färgas av vågimpedansens reaktivitet och får en, relativt ljudtrycket (som örat hör), överdriven registrering av de lägre registerdelarna, sålunda beter sig även dipolhögtalare, fast tvärtom! Kind of. De genererar överdriven basnivå (ljudtrycksmässigt) på nära håll, och låter sedan basfattigare när man fjärmar sig högtalaren. Till slut (på oändligt avstånd) ger de lika lite bas som de förenklade modellerna förutsäger.![]()
Så kan det gå.
Vh igen, Ing. Öhman
Ja, är det så? Utan att ha funderat djupare på detta, är det inte så att hastighetsfältet från en dipol har en bashöjning, i närfältet, men inte tryckfältet? Om nu örat verkligen vore helt tryckkänsligt så skulle inte det spela någon roll. Däremot händer det många lustigheter nära en stor strålare, som får tonkurvan att luta med 6 dB/oktav (om det är en ytstrålare).
Var tror du fö om simuleringen i Edge av öppna bafflar? Där dubblerar jag helt enkelt kantkällornas styrka, med tanken att punktkällan på baksidan genererar en lika stark kantkälla som det blir från framsidan. Jag tycker resultaten verkar rimliga, men jag har aldrig haft tillfälle att kontrollera dem.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante: Vad är en nykterist enligt din defintion - en person som inte själv dricker alkoholhaltiga drycker, eller en som tycker att andra inte heller skall göra det?
Sanningen att säga så har jag just haft svårt att identifiera mig som nykterist av just den anledningen. Jag dricker inte själv, helt enkelt. Däremot kan det vara ganska roligt att studera andra som gör det.
IngOehman skrev:Jag som är så lagd lagd att jag tycker alla gör som de vill (så länge det inte drabbar andra så direkt att det är rimligt att vilja säga inte göra!), ogillar ju de flesta -ister, eftersom -ismer det brkar gå ut på att samla ihop -ister som är överens om en plan över hur man tycker att andra skall tvingas göra, eller inte göra.
Vh, iö
IngOehman skrev:Låt mig sammanfatta - du dricker inte själv, men tycker att andra skall göra det, av underhållningsskäl!![]()
Svante skrev:Om man ska dra det längre så tycker jag också att brukarna ska täcka de kostnader som bruket medför.
Nattlorden skrev:Snudd på politik... I know... sorry.
paa skrev:IngOehman skrev:Jag som är så lagd lagd att jag tycker alla gör som de vill (så länge det inte drabbar andra så direkt att det är rimligt att vilja säga inte göra!), ogillar ju de flesta -ister, eftersom -ismer det brkar gå ut på att samla ihop -ister som är överens om en plan över hur man tycker att andra skall tvingas göra, eller inte göra.
Vh, iö
Vad tycker du då man skall ha en ideologi, eller för den delen, en chefsideolog till?
IngOehman skrev:paa skrev:Vad tycker du då man skall ha en ideologi, eller för den delen, en chefsideolog till?
Otroligt lätt att svara på:
Skall alla vara fria ingår att de skall vara fria att välja, och då måste man veta vad man väljer.
...
Om man har en chefsideolog som berättar hur det politiska alternativet ser ut, så kan folk ta ställning till om de är för eller emot, men om det finns en "inre demokrati" kommer alternativet att ändra sig hela tiden, och plötsligt finns inget bestämt att välja (rösta på) längre.
...
Vh, Ing. Öhman
Nattlorden skrev:Det slår ju bara så dumt att alla de som inte ådrar sig&andra några kostnader skall finansiera för de som inte brukar, utan missbrukar...
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Snudd på politik... I know... sorry.
Jepp... väligt nära... men lugn vi sitter redo att moderera
Margaux skrev:profbd,
som trådskapare känner jag att din bild blir lite väl off topic.
Jag antar att du känner IÖ väl som sätter upp en sådan bild på honom och att du har frågat så att han inte har någonting emot det. Varför sätter du inte upp en bild på dig själv i motsvarande situation förresten?
Jag har inget emot att du tar bort den. Det bara eskalerar annars. Vad är nästa steg?
Svante skrev: Däremot händer det många lustigheter nära en stor strålare, som får tonkurvan att luta med 6 dB/oktav (om det är en ytstrålare).
nl1970 skrev:IngOehman skrev:kör en vattenfallskurva.
Hur gör man det lättast som lekman? Vad behövs för att mäta vattenfallskurva i programväg?
IngOehman skrev:Jag behöver knappt mäta någoning, jag behöver bara blunda och företälla mig en ny konstruktion, så hör jag hur den låter, och förstår också vad det beror på. Det är mycket praktiskt.
Man exciterar systemet och gör sedan en FFT på avklingningsförloppet.
Brukar finnas sådana funktioner i mjukvara för högtalarmätning. Tex Loudspeaker Lab
Xenod skrev:Vars tog bilderna vägen!!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster