Moderator: Redaktörer
Jag hade problem med mina tidigare Audion Silver Night rörmonoblock; när någon fönade håret i badrummet på entréplan, uppstod ett obehagligt "trafobrum" från blocken i lyssningsrummet på övervåningen (detta trots att jag lagt drygt 100 lök till elektrikern i samband med totalrenovering av kåken ett par år tidigare).
Objektivisten skrev:Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.
Objektivisten skrev:Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.
Laila skrev:Objektivisten skrev:Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.
Inte bättre att ha "steriouttaget"* före proppskåpet . . . typ ?
Objektivisten skrev:en massa tjöt . . .
Fönar du håret by the way?
Max_Headroom skrev:... även om jag tycker att tillverkarens påstående om funktionssättet låter som rent blaj.
Laila skrev:Objektivisten skrev:en massa tjöt . . .
Visst, har satt propeller på en gammal oduglig SG, som jag inte visste vad den skulle kunna göra för nytta . . . funktionerar prima, typ.
bensnake skrev:Laila skrev:Objektivisten skrev:en massa tjöt . . .
Visst, har satt propeller på en gammal oduglig SG, som jag inte visste vad den skulle kunna göra för nytta . . . funktionerar prima, typ.
Hur får du propellern att rotera? Snabba skalor?
bensnake skrev:Är ovan beskrivna upplevelser med och utan Power Planten placebo eller finns det tekniska förklaringar som faktiskt ger vid handen att eventuell ljudpåverkan skulle vara reellt hörbar?
Jag är medveten om att jag inte en enda gång verifierat mina upplevelser i ett kontrollerat blindtest.
bensnake skrev:
Fri spekulation och diskussion tillåten!
Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd.
phloam skrev:Om du nu får en bra upplevelse, varför förstöra den med ett blindtest?
It sounds like a cliché, but the best way of describing what the Power Plant did was that the blacks became blacker. The contrast between the images of sound sources and the background against which they were portrayed was increased. If you've seen a good HDTV presentation, you'll probably agree with me that, once you've gotten over the unexpected acuity, it's the color saturation that grabs you. So it was with the PSA in the loop: instrumental tonal colors became more saturated.
Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd.
Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst.
bensnake skrev:lennartj skrev:... om någon är intresserad.
Absolut!
bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst.
Verkningslöst? Har du inte läst vad jag skrivit?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Jo, att du tycker något vet vi. Huruvida någon effekt existerar vets inte utifrån det du skrivit. Förutom att du föredrar att tro att den föreligger framför att ev. få reda på att den inte finns. Det är väl rätt sammanfattat?
bensnake skrev:Inte tycker! Upplever! Alltså en verkan.
För mig handlar denna hobby om just upplevelser. Varför försöka motbevisa dessa då de inträffar?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Inte tycker! Upplever! Alltså en verkan.
Det betyder samma sak. Nej, upplevelse och verkan är inte samma sak. Förutom verkan på dig då.För mig handlar denna hobby om just upplevelser. Varför försöka motbevisa dessa då de inträffar?
För att något som är placebo riskerar att plötsligen upphöra, medan en fysikalisk verkan är permanent?
För att andrahandsvärdet inte skall falla för mycket till den dagen det upphör?
För att du inte skall behöva berätta för besökare hur fantastisk den är för att den skall funka på dem med?
För att slippa få denna sortens frågor?
etc etc
bensnake skrev:Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.
Dina motfrågor till min fråga om motbevisandet är inte av den digniteten att jag någonsin funderat över dem.
Hoppas att det är ok med dig...? Att jag tycker så, alltså.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.
Dina motfrågor till min fråga om motbevisandet är inte av den digniteten att jag någonsin funderat över dem.
Jadå, det enda jag bryr mig om är att det inte beskrivs för andra som en sanning innan denna fått torrt på fötterna.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.
Jadå, det enda jag bryr mig om är att det inte beskrivs för andra som en sanning innan denna fått torrt på fötterna.
phloam skrev:Att man kan köpa saker som ger subjektivt bättre upplevelser under lång tid, är det fel?
phloam skrev:så slipper ni dividera
Ragnwald skrev:Möjligheten finns ju även att skaffa sig ett eget strömaggregat.
bensnake skrev:Max_Headroom skrev:... även om jag tycker att tillverkarens påstående om funktionssättet låter som rent blaj.
Intressant. Kan du utveckla?
Tekniken bakom Premier Power Plant är en omvandling av inkommande växelström till en 5 V fyrkantvåg via en synkroniseringskrets,
en separat processor omvandlar fyrkantvågen till en sinusvåg
som sedan behandlas i en DAC till en ren sinusvåg med samma fas som den inkommande växelströmmen.
Rester av likström filtreras bort och vi har nu en 'minikopia' av den inkommande växelströmmen, men som är stabil och renad från distorsion. Därefter förstärks den renade sinusvågen,
men i exakt fas, varvid effektiviteten blir mycket hög, d.v.s. energiförlusten i värme blir låg.
Rydberg skrev:Det är en högeffektstongenerator, vad är det som är så konstigt med det?
bensnake skrev:En flyktig tanke; skulle det gå att F/E-lyssna apparaten? Sitter och funderar på hur den i så fall skulle kunna inkluderas i kedjan men får inte riktigt ihop det...
tvett skrev:A/B isf... att F/E-lyssna nåt som påstås ändra på saker är lite överflödigt.
Harryup skrev:bensnake skrev:
Dessutom menar ju en del här att apparaten inte tillför ett skit.
Precis, den tar ju bort störningar och dist.
mvh/Harryup
bensnake skrev:Harryup skrev:bensnake skrev:Dessutom menar ju en del här att apparaten inte tillför ett skit.
Precis, den tar ju bort störningar och dist.
"...inte tillför ett skit" i betydelsen "totalt verkningslös".
markusA skrev:Om jag själv skulle välja mellan en högeffekttongenerator och en isolationstrafo så skulle jag lätt välja den förstnämnda eftersom man verkligen kan få perfekt spänning.
Hur man skapar sinustonen och transformerar denna till rätt spänning är ju valfritt, det finns säkert en massa olika varianter.
Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.
Nattlorden skrev:Reverserad placebo från folk som vill ha så lite som möjligt ivägen?Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Reverserad placebo från folk som vill ha så lite som möjligt ivägen?Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.
Det kan det absolut vara. Men hur tar man reda på det?
/ B
UrSv skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Reverserad placebo från folk som vill ha så lite som möjligt ivägen?Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.
Det kan det absolut vara. Men hur tar man reda på det?
Blindtest?
Bill50x skrev:UrSv skrev:Blindtest?
Hahaha! Visst.
Först kör man med "renaren" sedan utan. Eller tvärtom. Fast utan att berätta vad som är vad. Och sedan frågar man blindstyrena om dom hör någon skillnad. Och om/när dom gör det så blir frågan "vilket är bäst"? Eller "vilket är korrekt", vilket ju ofta verkar vara motsatsen...
Ja, vad tror du?
Bill50x skrev:För mig känns iofs en sådan apparat bara som en enhet som gör något som redan den inbyggda nätdelen borde göra. Men det är väl oftast en kostnadsfråga, många förstärkare skulle säkert bli dubbelt så dyra med en perfekt strömmatning.
jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?
Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?
Strmbrg skrev:Dvs:
Att det går att visa - exemplvis grafiskt - att manicken åstadkommer något påtagligt är ju en sak.
Att detta DESSUTOM medför en förändrad lyssningsupplevelse är en annan sak.
DVD-ai skrev:Bensnake :
Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre !![]()
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte...
bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Rydberg skrev:Det är väl inte så enkelt, ett jävla kopplade med långa omkopplingstider så även om det finns en hörbar skillnad gör testförfarandet det svårt att få bevis för det.
Hade jag utvärderat en dylik apparat hade jag använt mig av "lyssna o tyck"-metoden medveten över fallgroparna
Rydberg skrev:Jo fast koppla om allt (om man nu kör till flera apparater) tar ju ett tag och sen göra det fram o tillbaka massa gånger. Nä, det är ju inte som en f/e-lyssning där man har en switch och kan skifta fram och tillbaka supersnabbt o hur många gånger som helst. Tror det blir oerhört svårt att få en "bra upplösning" ett i ett sådant test faktiskt.
bensnake skrev:jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?
Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?
I mina hål ca 3 %. Apparaten reducerar ungefär till en tiondel av detta. Hur apparatur reagerar på harmonisk strömdistorsion varierar beroende på apparat.
bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...
Almen skrev:Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.
Almen skrev:bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...
Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.
flathead skrev:.
Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.
jonasp skrev:flathead skrev:.
Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.
Jo. Jag har mätt på ett par UPS-enheter i mina dagar. Många av dem har riktigt hemsk elkvalitet på nersidan (hög distorsion och massor av DC-komponenter). Om god spänningskvalitet önskas ur en UPS rekommenderar jag en som arbetar med svänghjul. Caterpillar tillverkar sådana.
Kanske lite stora att ha hemma dock
flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.
bensnake skrev:DVD-ai skrev:Bensnake :
Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre !![]()
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte...
Mycket lustigt. Ha. Ha.
jonasp skrev:flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.
Men igen. Var går gränsen för bra eller dålig? Jag anser exempelvis nätspänningsdistorsionen som nämndes tidigare i tråden (3% VTHD) vara mycket god spänningskvalitet. Hur dålig spänningskvalitet ska en hifiapparat tåla för att det ska vara acceptabelt?
Ska vi följa EN 61000 skulle jag dra gränsen vid 8% VTHD*. Med andra ord skulle en apparat som börjar låta illa fastän distorsionen understiger 8% kunna kallas defekt, för att immuniteten är för dålig.
*) Det finns betydligt fler relevanta mått än bara VTHD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster