Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.
Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.
Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.
Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.
Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
bensnake skrev:Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
Får man bara kommentera utifrån givna tre parametrar?
Sedan ett par år tillbaka lyssnar jag endast på musiken, nämligen. Det är jävligt befriande. Tidigare snöade jag så till den milda grad in på enskilda parametrar i återgivningen, att jag nästan helt glömde bort varför jag började intressera mig för denna hobby från allra första början.
Jag kan dock fortfarande "detaljstudera" om jag vill. Skillnaden är att det numera görs medvetet och frivilligt och inte, som förr, av ett näst intill tvångsmässigt behov av att leta efter artefakter.
Edit; ovanstående gäller lyssning i min egen anläggning. Jag inser nu att du förmodligen avsåg kvalitetsbedömning av anläggningar generellt. Gjorde du det?
Edit igen; inser nu att jag totalt missuppfattat din post. Withdrawn. God natt.
Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.
Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.
Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.
Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Fjonkalicious skrev:... medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev: ...Däremot har jag andra problem, troligtvis i 3kHz-området. Vissa instrument och röster kan bete sig för mig som helt olidliga. Jag kan inte vara kvar i rummet.
Nu är ju jag ett öronbarn med massor av ärr på trumhinnan så det finns garanterat anledningar till varför det är så.
...
Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet.
Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev:...Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev:Samtidigt är det ju tråkigt att man lyssnar efter fel och inte bara njuter litegrann emellanåt.
Fjonkalicious skrev:Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Strmbrg skrev:Jag har väl huvudsakligen snöat in på detta med upplösning.
Möjligen på grund av att jag mestadels spisar akustisk musik med lite större orkestrar.
Hur skall man definiera upplösning rent fysikaliskt?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.
Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
Alltså att någon retar sog mest på kompression, medan någon annan blir det av en basresonans. Typ.
Alltså, har ni tänkt på att det kanske är så?
StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Elfsberg skrev:StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Jag hade det sistnämnda problemet förrut med mina XTZ 99.36. Det löstes genom att byta från dyrkablar till fulkablar.
Richard skrev:Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.
Subjektivt tyckande från mig:
Det är lätt att snöa in på att lyssna till " ljudet" istället för till musiken, ja.
Lyssning till " ljudkvalitet" typ basresonanser, tonkurvefel eller komprimeringsartefakter ger aldrig någon musikalisk förkovran för mig.
Jag försöker undvika att lyssna till ljudkvaliteten, är istället intresserad av VAD musikerna spelar.
RuneStone skrev:Disten är nog det som stör mig mest. Speciellt då jag gärna drar på volymen emellanåt...
hifikg skrev:Elfsberg skrev:StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Jag hade det sistnämnda problemet förrut med mina XTZ 99.36. Det löstes genom att byta från dyrkablar till fulkablar.
Ja, ett par dåliga kablar kan maskera det mesta, ska tolkas ironiskt, jag tror inte på kabelmagi i någon form. Inte ens dyrkablar borde försämra ljudet.
robsarve skrev:Jag brukar uttrycka det som att olika männinskor är känsliga för olika saker. Vi hör helt enkelt olika.
robsarve skrev:Därför brukar jag säga till någon som frågar om råd om något komponentval (framförallt högtalare): "Lita på DINA öron! Det är DU som skall vara nöjd."
Fjonkalicious skrev:För mig så betyder ljudbilden en hel del och jag kan faktiskt fokusera rätt mycket på det, innan jag letar andra fel.
Henrik62 skrev:Svante skriver;
"Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet."
Jag har svårt att göra skillnad mellan musik och ljudkvalité. För någonstans är det upplevelsen som räknas, inte bygget på prylar. I bilen har jag många gånger haft fantastiska upplevelser, som har varit svårt att återupprepa hemma. På samma sätt som att en cola i hettan, är så underbar! Och det där vinet på krogen, som ska vara så bra, vad det så gott? Det där har jag funderat mycket på. Jag är inte så säker så att vi hör så olika som vi tror. Och jag tror också att vi lätt pratar förbi varandra och överdriver skillnader i våra önskningar, för att vi vill ha skillnader. Valet av prylar kanske bestäms av annat än ljud t.ex emotioner. Vilket inte är fel. Vi väljer ju kläder efter känslor varför inte också ljud?
David_A skrev:Fasfel har jag svårt för. Oavsett hur bred sweetspot högtalarna har, så har jag mycket svårt att lyssna om jag inte sitter på exakt rätt ställe.
Refekterar över alla typer av färgningar, men det är svårt att säga exakt vilka områden som stör mig mest.
Dålig tajming i basen stör mig dock extremt mycket, men då är man tillbaka på fasfel igen.
För "små" uppställningar är heller ingen höjdare. Stor ljudbild intryck i liten låda känns inte rätt hur bra det än låter i övrigt.
En intressant iakktagelse som jag gjort på slutet är att jag tycks ha lättare att filtrera ut direktljud med tiden. En bra högtalare i ett dåligt rum låter skit direkt man börjar lyssna. Efter en stund tycks dock hjärnan ställa om och fokusera på direktljudet. Klangmässiga fel sorterar dock inte skallen bort lika lätt.
StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
markusA skrev:Det lustiga här är nog att jag sällan tänker i de termerna öht.
#1 Vill jag spela luftgitarr och börjar tårna vicka av sig själv?
Om nej så är det knappast löst att fortsätta...
#2 Känner jag mig inne i musiken? Här så börjar vi nog prata djup, perspektiv, 3D m.m.
#3 Är det något som sticker ut? Ok, här är nog tonkurvefel det mest sannolika men ibland stämmer inte den uppmätta kurvan med lyssningsintrycket och då är det svårare att förklara. Tex en skrällig/vass diskant? Kanske är det distorsion eller något annat kvantifierbart?
Att för mig tillämpa de ursprungliga parametrarna från början av tråden känns väldigt trubbigt när jag lyssnar på musik.
Nattlorden skrev:Frånvaro av reflexer inom ett visst tidsspann efter direktsignalen?
Svante skrev:StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Hehe, jag satt en gång på en oförstärkt konsert och retade mig på precis samma sak. Vilket fick mig att inse att det inte alltid är anläggningens fel om s:en blir fula. Men visst, framför allt på vinyl och i FM-radio kan s:en bli förfulade.
Svante skrev:David_A skrev:Fasfel har jag svårt för. Oavsett hur bred sweetspot högtalarna har, så har jag mycket svårt att lyssna om jag inte sitter på exakt rätt ställe.
Refekterar över alla typer av färgningar, men det är svårt att säga exakt vilka områden som stör mig mest.
Dålig tajming i basen stör mig dock extremt mycket, men då är man tillbaka på fasfel igen.
För "små" uppställningar är heller ingen höjdare. Stor ljudbild intryck i liten låda känns inte rätt hur bra det än låter i övrigt.
En intressant iakktagelse som jag gjort på slutet är att jag tycks ha lättare att filtrera ut direktljud med tiden. En bra högtalare i ett dåligt rum låter skit direkt man börjar lyssna. Efter en stund tycks dock hjärnan ställa om och fokusera på direktljudet. Klangmässiga fel sorterar dock inte skallen bort lika lätt.
Mhmm, en som har svårt med de linjära felen (tonkurvan*) alltså. Intressant. När du skriver om tajmningen i basen, menar du att anäggningen ger den, eller pratar du om basistens prestation?
*Du skriver visserligen fasfel, men för att de ska bli viktiga för upplevelsen nästan måste tonkurvan påverkas.
Svante skrev:Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Svante skrev: Intressant koppling. Är du sån att du gärna spelar precis under klippgränsen? Jag minns att jag var sådan ett tag, och finlirade med volymkontrollen och önskade mig ständigt flera watt.
Ragnwald skrev:Kjell Stensson sa en gång, att dynamik på strax över 40dB räcker.
En realistisk dynamik låter bara för mycket i forte och för lite i pianissimo.
matssvensson skrev:Svante skrev:Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Svante! har du lust att ställa samman eller hänvisa till en "best of" (egentligen är det ju en sämst of) lista på dina värsta exempel på dynamikfel och dist. Gärna såna där det kanske finns fler varianter av samma inspelning så man kan jämföra. Det vore roligt att skaffa mig en uppfattning om din egen hang up i trådämnet![]()
mvh, Mats
Svante skrev:Kuligt, en till som mer har ett övergripande perspektiv, som inte vill plocka isär i atomer. Jag tror som sagt att dina upplevelser är uppbyggda av de där "trubbiga" delarna, men man behöver förstås inte tänka så.
Svante skrev:Den här innehåller framför allt dist och tonkurvefel. En gräslig diskanthöjning och det krasar av dist. (Madonna)
http://www.youtube.com/watch?v=eURVAd_xWt8
Här kan man lyssna på cymbalerna i de starkare partierna och höra hur deras nivå moduleras av de övriga ljuden. Massor av dist är det också. På gitarren ska det förstår vara det, men inte på tvåkanalsmixen. Det är ju det senare som gör att allt brötar ihop sig så. (U2)
http://www.youtube.com/watch?v=fdUE8o3OjWg
Här stör jag mig på disten i det första basljudet. (Rammstein)
http://www.youtube.com/watch?v=Ddo__X2F_cI
Här är ett exempel på hur det borde ha fått bli 5 dB starkare vid 2:25 i stället för att signalera ljudstyrka med dist. Början är äckligt diskanhöjd också. (Dilba)
http://www.youtube.com/watch?v=lai233gCLPE
matssvensson skrev: Det skulle vara intressant att hitta exempel på olika tvåkanalsmixar av samma musik som skiljer sig åt i kvalitet.
RuneStone skrev:matssvensson skrev: Det skulle vara intressant att hitta exempel på olika tvåkanalsmixar av samma musik som skiljer sig åt i kvalitet.
en bekant ringde till mig och ville komma över och låna stereon, han ville höra om en låt distade. Han kom över och testade och visst distade det. rejält också. det var på en mixskiva, typ absolute music fast från något radiobolag tror jag. han hade blivit så förbannad så han köpt orginalskivan och jämmfört. där ristade det inte. det är en digitaleffekt som troligtvis blivit överstyrd när bolaget normaliserat låtarna till skivan. det hela slutade med en fejd med bolaget som släppt skivan där dom hävdar att dom inte ändrat något med mixningen.. här är låten http://www.youtube.com/watch?v=pa14VNsdSYM det är i refrängen. vet inte om det hörs på youtube.
Svante skrev: Det distar rätt rejält stundtals, ja, tex vid 1:33. Typiskt masteringsproblem, skulle jag gissa.
Richard skrev:Subjektivt tyckande från mig:
Det är lätt att snöa in på att lyssna till " ljudet" istället för till musiken, ja.
Lyssning till " ljudkvalitet" typ basresonanser, tonkurvefel eller komprimeringsartefakter ger aldrig någon musikalisk förkovran för mig.
Jag försöker undvika att lyssna till ljudkvaliteten, är istället intresserad av VAD musikerna spelar.
Henrik62 skrev:Jag har svårt att göra skillnad mellan musik och ljudkvalité. För någonstans är det upplevelsen som räknas, inte bygget på prylar. I bilen har jag många gånger haft fantastiska upplevelser, som har varit svårt att återupprepa hemma. På samma sätt som att en cola i hettan, är så underbar! Och det där vinet på krogen, som ska vara så bra, vad det så gott? Det där har jag funderat mycket på. Jag är inte så säker så att vi hör så olika som vi tror. Och jag tror också att vi lätt pratar förbi varandra och överdriver skillnader i våra önskningar, för att vi vill ha skillnader. Valet av prylar kanske bestäms av annat än ljud t.ex emotioner. Vilket inte är fel. Vi väljer ju kläder efter känslor varför inte också ljud?
Bill50x skrev:Men visst hör vi olika saker och fokuserar på olika parametrar. En del kanske beroende på musiksmak som någon skrev, men troligen också för att det är olika delar av ljudet/musiken som är viktiga för oss.
RuneStone skrev:Svante skrev: Intressant koppling. Är du sån att du gärna spelar precis under klippgränsen? Jag minns att jag var sådan ett tag, och finlirade med volymkontrollen och önskade mig ständigt flera watt.
mja, delvis är det så.. spelar man en bra låt vill man ju gärna dra på lite, oavsett anläggning. det är även så att jag är lätt hörselskadad och av någon konstig anledning är vänster öra väldigt känsligt för dist. vidare så är de flesta typer av dist svår att smälta, Det beror väl mycket på att jag gärna lyssnar på hårdrock/dödsmetall som dels är väldigt komplex där man medvetet lägger på dist och dels ofta är dåligt inspelad/mastrad
Henrik62 skrev:Jag har svårt att göra skillnad mellan musik och ljudkvalité. För någonstans är det upplevelsen som räknas, inte bygget på prylar. I bilen har jag många gånger haft fantastiska upplevelser, som har varit svårt att återupprepa hemma.
americantabloid skrev:Henrik62 skrev:Jag har svårt att göra skillnad mellan musik och ljudkvalité. För någonstans är det upplevelsen som räknas, inte bygget på prylar. I bilen har jag många gånger haft fantastiska upplevelser, som har varit svårt att återupprepa hemma.
Just detta brukar även jag uppleva. Ibland kan man ryckas med rejält, när man sitter i bilen och lyssnar. På något sätt underligt sätt rycks man med och man bekymrar sig mindre för hur det låter. Om det beror på att övriga sinnen är fokuserade på annat, låter jag vara osagt.
Bill50x skrev:Precis. Och detta handlar inte om "traditionella" hifi-termer, utan hur man upplever musiken. Och den kan man "förstå" utan att man har perfekt ljud. Många anläggningar (oavsett om det är bil/mobil eller stationärt) är mycket olika ur den synvinkeln. Dvs det kan låta hemskt men ändå är det inspirerande att lyssna. Eller det låter perfekt men man tröttnar efter någon minut.
RuneStone skrev:En bra låt är bra även i en dålig anläggning, men en dålig låt är dålig även i den bästa av anläggningar...
Bill50x skrev:RuneStone skrev:En bra låt är bra även i en dålig anläggning, men en dålig låt är dålig även i den bästa av anläggningar...
En sanning med modifikation. Jag lyssnade på en gammal Red Hot Chilli Pepper platta för ett par veckor sedan hos en kamrat. En skiva jag inte lyssnat på sedan den kom ut. Då tyckte jag den var knappt OK och dessutom väldigt skramligt producerad.
Nu, hemma hos kamraten, förstod jag helt plötsligt vad skivan handlade om och jag kunde uppskatta alla musikaliska finurligheter. Även om jag inte på långa vägar har den bästa anläggningen skulle jag ändå inte vilja påstå att den är direkt dålig. Trots detta låter nämnda RHCP-skiva som en skramlig halvtaskig produktion med tämligen mediokra musikerinsatser. Hos min kamrat, som den utmärkta och spännande skiva den faktiskt är. Vi spelade på en anläggning bestående av en Nottingham vinylspelare (men jämförde också med CD-spelaren som jag inte minns namnet på men det lät lika bra), Audio Research rör-förstärkare och Focal högtalare.
Så nä, jag håller inte med, en bra låt är inte en bra låt även i en sämre anläggning. Möjligen någon lugn mässjazz eller en låt med tydlig melodi. Men blir det mer intrikat musik, komplex och stökig, då faller många anläggningar bort, även sk dyr-fi.
/ B
Bill50x skrev:En sanning med modifikation.
RuneStone skrev:Bill50x skrev:En sanning med modifikation.
Njae.. Förstår hur du tänker, men jag står fortfarande kvar vid mitt påstående.. Är inte låten bra även i en dålig anläggning är det inte en tillräckligt bra låt..
RHCP har jag hört i allsköns olika anläggningar, bra som dåliga och jag skulle nog vilja påstå att man uppskattar briljansen i deras musik på alla anläggningar..
Får man fråga vilken skiva det gäller ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster