Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kraniet!
Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.
Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.
Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).
Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.
Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig...) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.
Vh, Ing. Öhman
Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.
det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Kraniet skrev:Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.
det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.
markih skrev:Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar
Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
Haakan_W skrev:markih skrev:Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar
Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...
Haakan_W skrev:jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...
Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)
/ B
Svante skrev:Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok)
Det här är jätteknepigt!
Martin skrev:Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.
Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre.
Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?
/ B
Aj!Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig.
kosmoskatten skrev:Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?
kosmoskatten skrev:Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...
Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.
Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.
I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.
The Cluetrain Manifesto skrev:The Internet is enabling conversations among human beings that were simply not possible in the era of mass media. People in networked markets have figured out that they get far better information and support from each other than from vendors. And whether the news is good or bad, they tell everyone. Companies that speak in the language of the pitch, the dog-and-pony show, are no longer speaking to anyone.
We want you (the company) to drop your trip, come out of your neurotic self-involvement, and join the party.
Svante skrev:Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)
/ B
Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen!
Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.
Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?
Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Hotspur skrev:Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar?
Hotspur skrev:Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar?
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Jag tror på att hålla sig till en modell under lång tid och förfina modellens egenskaper i nya versioner. På det sättet anser jag att man når bäst kvalite, samtidigt som kunderna kan ges möjlighet att uppdatera befintlig modell istället för att springa till hifiaffären och köpa en helt ny modell, i senaste material, i senaste färg och med senaste mode-orden i produktbladet.
Kraniet skrev:Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.
EngelholmAudio skrev:Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
.
EngelholmAudio skrev:Jag är själv extremt mycket emot modellbytande.
Svante skrev:Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.
Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år.
Kraniet skrev:men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.
bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.
Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)
Harryup skrev:Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera.
Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden.
Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.
IngOehman skrev:De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:
Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.
Max_Headroom skrev:Tror du det är så illa? Om kvaliteten blir för låg så kommer väl inte folk att köpa, även om det är lågt pris på varan? Så är det i mångt och mycket redan idag, tycker jag. Man får bygga själv eller titta efter studioutrustning. Nu är ju inte den alltid så jättebra, men om konsument-tillverkarna helt vägrar tillverka adekvata produkter, så vad ska man göra?
Magnuz skrev:Det är otroligt nog ganska vanligt att folk byter ut praktiskt taget nya vitvaror när de flyttar till ny lägenhet för att de "vill ha nytt".
IngOehman skrev:Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Magnuz skrev:Det är otroligt nog ganska vanligt att folk byter ut praktiskt taget nya vitvaror när de flyttar till ny lägenhet för att de "vill ha nytt".
För många är det oerhört viktigt att kunna visa upp för vänner och släkt, vilka fina grejjor man har i köket, den nya stora TVn osv. Konsumtion, har blivit en hobby, för somliga. Och då tror jag märke och utseende är det viktiga. KValiteten struntar man i. Att man kan köpa samma kylskåp med plastdörr och koreanskt märke, istället för rostfritt och fint märke för en tredjedel av priset är inte relevant. Och lika är det inom HiFi. Att man kan köpa ett slutsteg för 25000 som är bättre än ett för tio dubbla summan spelar ingen roll. Det dyra säljer bra det också. Märke, utseende, status. Där ligger chansen för industrin i väst, HiFi eller inte.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.
Vh, iö
Inte för att jag är speciellt insatt, men är det inte tänkbart att kineserna faktiskt kan eller kommer att kunna göra hifielement?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster