Vad överlever?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vad överlever?

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 19:06

I hifi-brachen är det få saker som verkar bestå.. nya modeller som ibland är radikalt olika de förra kommer år på år och de konstrutioner som är bra försvinner.
Ta tex NHT och deras förvaltande av Ken Kantors idéer, eller ska man säga brist på förvaltande?
Vad händer med B&W när nuvarande styrande försvinner?

Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?
Finns det möjlighet att rädda de bra inslagen i hifi eller är vi fast i en cirkulär utveckling med tidvis bra och tidvis dåliga lösningar.
Har Kantors idéer ändrat nåt vad gäller hifi? Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 19:10

tänk om det är så att vår värld bara är en atom i en annan värld
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 19:32

I det enskilda fallet är det naturligtvis svårt att sia om hur det går för tex Ino eller B&W. Det hänger ju självklart på ägarna, om dom är intresserade av att deras livsverk fortlever eller begravs med dom själva....

Men totalt sett? Tja, titta i backspegeln. Även om de enskilda produkterna inte lever kvar så gör ofta konstruktionerna det. AR´s påverkan på högtalarkonstruktion är väl ett exempel, NAD med prisvärda grejor ett annat.

Men nog kommer det att försvinna en och annan klenod, det är jag övertygad om.

Men vad det har med universums uppbyggnad att göra har jag ingen aning om... Men tanken att vårt solsystem skulle kunna vara en atom i ett större system är ingalunda någon ny tanke. Den har funnits sedan rödvinet uppfanns och kombinerades med sena kvällar på någon trevlig lokal :-) Det finns ju några fler frågor att dryfta, tex så är många forskare överens om att hela världsalltet startade med The Big Bang. Beviset för detta är bland annat att universum hela tiden expanderar. Men svaret på "vad kommer det som exploderade ifrån?" har jag aldrig sett.... Många forskare är likaledes överens om att vårt universum är ändligt, dvs det tar slut någonstans. Återigen kommer en fråga utan svar - "vad finns utanför universum då?".

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-28 19:37

Kraniet!

Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.

Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.

Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).

Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.

Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig... :oops: ) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-28 19:55

IngOehman skrev:Kraniet!

Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.

Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.

Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).

Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.

Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig... :oops: ) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.

Vh, Ing. Öhman

Det bästa jag har läst på länge och tyvärr sant, idag är det vinst vinst som gäller före allt annat. :?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-28 20:25

Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-28 20:29

Om ideerna och teorierna blir publicerade, så kommer det dyka upp andra som inspireras att göra t.ex elektrostathögtalare och allt möjligt skoj, kanske t.o.m Ortho-akustiska högtalare!
Annars blir det slut med Stradivariusfiolerna mm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 20:38

Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)

Ja, inte passion för hifi i alla fall... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 20:39

Det är inget fel i vinst, alla vill vi väl ha lön?

Däremot är det tråkigt när goda idéer och företag sugs ut för att ge en kortsiktigt hög vinst.

Men vad som är rätt eller fel är inte lätt. Det ursprungliga Marantz med sina gedigna pjäser finns ju inte längre i sin ursprungliga form. Idag är det ett stort företag i D&M-gruppen tillsammans med bland annat McIntosh. Men visst produceras det välljudande apparater även idag under Marantz-namnet? Och frågan är om företaget i den formen Sal Marantz drev det skulle ha överlevt på dagens marknad?

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 20:52

det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 21:04

Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också

tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.

men visst är det väl på tiden att folk börjar intressera sig för kvalité istället för sales points? Enda företaget jag vet som fortfarande har samma toppmodell vad gäller högtalare är Naim med deras DBL. Nu vet jag inte om det är nån bra högtalare men själva grejjen att den sett likadan ut sen den blev påtänkt är ett rätt ovanligt fenomen i denna värld. (B&Ws matrixhögtalare har iofs också samma grundform fortfarande om än i mer skulptural form idag)

det är ju faktiskt inte helt utan att man blir lite orolig för hifi-framtiden..

när har förresten kantor och snells mfl patent gått ut? kanske finns det möjlighet att starta en firma som bygger dessa högtalare? ett företag som bygger alla bra grejjor :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-28 21:10

När det gäller Snells äldre mindre modeller så byggs de av AudioNote (som tyvärr annars verkar ha klara ormolje-tendenser... :( ).

Tyvärr verkar de inte ha gett sig på den finaste:

Bild

Bild hämtat från tidningen High-fidelity. Har frågat om lov att använda den men de har inte svarat på det så då får de väl klaga om de inte gillar att jag har den här...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 21:11

Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)

Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar 8)

Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 21:21

Kraniet skrev:
Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.

jepp det ramlade bort ett inte

ett företag kan aldrig skapa en artificiell efterfrågan som håller i sig över tid

man kan bara hitta en efterfrågan som ännu ingen annan fyller. (det kan innebära att man måste lära konsumenten vad han faktiskt behöver)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-28 21:27

markih skrev:

Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.

jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 21:36

Haakan_W skrev:
markih skrev:

jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok :wink: )

Det här är jätteknepigt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 21:42

Haakan_W skrev:jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Det är många som tycker det ska vara så på Internet också (ideellt alltså). Och det kan det väl vara - också. Det är helt underbart hur mycket hjälp och goda råd man kan få helt gratis, här på Faktiskt.se till exempel! Och det är fantastiskt hur många människor som lägger ner så mycket tid och besvär att hjälpa andra.

Det hindrar ju inte, som jag ser det, att man även kan utnyttja Internet för att tjäna pengar. Eller bygga Hifi för den delen. Trots allt, någon måste betala för Nätets drift och utbyggnad. Någon måste betala för att jag ska kunna utveckla och bygga Hifi.

Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-28 21:46

Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.

Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 21:46

Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen! Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-28 21:51

Ahh, Naqref.
Det var inte i går man hörde på ett par Snell A3 *dräggel*
Ingen större WAF dock :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 21:55

Svante skrev:Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok :wink: )

Det här är jätteknepigt!

Hehe, jag sitter här och laddar :-)

Att "marknadsförarna" lurar folk att köpa grejor trots att det låter apa säger mer om folk än om marknadsförarna.

Eftersom "folk" handlar med ögonen så blir det som det blir. En tjusig förpackning såld av en lismande "mr-vet-ingenting" blir det som köps.
Vafan, Svensson (om han nu finns) tror ju faktiskt på att 5.999:- paketet på OnOff är det yppersta som kan köpas för pengar. Sedan blir han lurad av sin granne HiFi-token som menar att en ny nätkabel för tre och halvt tusen är absolut nödvändig.....

När han sedan lärt sig lite mer, väljer han hellre en högtalare som har spikrak frekvensgång än en som låter som det verkliga livet. För musik i verkliga livet har han aldrig hört. Eller så vågar han inte lita på sina egna öron utan förleds av Hifi-token som lyssnar på datablad....

Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?

/ B

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 21:56

Martin skrev:Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.

Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre. :)

Exakt det jag menade! Det är var drivkraften ligger som är avgörande. Det är inte en naturlag att intressena är kontraproduktiva (pengar och annat mervärde), men det handlar om var själva drivkraften är. Det är nog bara i en helt optimalt fungerande marknadsekonomi som de kan följas åt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:01

Inte är det väl fult att tjäna pengar heller... (liiite beroende på vad man tjänar sina pengar på)
...men att skylta med det (skryta) är väl inte så rumsrent kanske.

Dock tycker jag ursprungsfrågan var både viktig likväl som intressant.
En god vän till mig med många järn i elden cyklade omkull för snart två år sedan. En "skitvurpa" mot en kantsten i låg fart. Resultat? Tappad hörsel på ena örat (var ljudtekniker...) förstörd motorik i höger arm (högerhänt) och en hjärnskada (glömmer vad folk heter, var platser ligger och kan inte koppla ihop folk med platser). En mycket aktiv kille som klättrade, dök och var i sitt esse åldersmässigt (dryga tretti). Nu två år senare är han nästan tillbaka, men kämpar fortfarande för en "normal" vardag.

Relevans till topic? Tja, om Ingvar Öhman (himlen, gud om han nu finnes och slumpen förbjude) skulle gå och få en istapp i planetariet med ovanstående resultat vore det tragiskt. All sin djuplodande felpekloobfria kunskap rensad från cashew-minnet. Nu känner jag ju inte Öhman men intrycket är att det inte är så mycket på pränt :wink: som skulle göra att någon skulle kunna ta vid där han slutade medan han återhämtar sig.

Men, livet är fullt av sådana historier. Ingen kan gardera sig mot slumpen. :?

Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 22:08

Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?

/ B

Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!

Fast... Jag kan å andra sidan tycka att det är OK att man inte vill lägga mer än 2000:- på en kompaktstereo om man inte har det intresset. Jag skulle aldrig köpa aluminiumfälgar till bilen för xxx tusen tex, eftersom jag inte har det intresset.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-28 22:12

Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
Aj! :? Jag måste erkänna att jag inte brukar ha hjälm i duschen. :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 22:12

Det finns inget fult med att tjäna pengar. Däremot är girighet, arrogans, självnedvärdering, otålighet etc 'synder'. Det är ingen åsikt, det är ett FAKTUM* :o , oavsett om man tror på det eller ej 8) .

*Ungefär som att döden är ett faktum. Den går heller inte att bevisa i förväg att den kommer att inträffa för en specifik individ.

Sug på den... :roll: :?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-28 22:19

Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig.

Eller så har vi inte hittat den produkt vi vill ha, då den inte tillverkas till rimligt pris, eller tillverkas alls. Då har vi byggt den själva! För min del har internet varit helt avgörande här. Jag har kunnat få hjälp med scheman, kunnat köpa kretskort till 1/20 av kostanden i sverige.

Och, internet har inneburit ett nytt sätt att handla. Den lokala HiFi-butikens värsta konkurrent ligger inte på andra sidan gatan, eller i grannkomunen. Den ligger i tyskland, hong kong, england eller någon annanstans i världen.

Dom stora företagen klarar nog det här bra. Dom är kända överallt och kan få i väg sina grejjor. En del entusiastföretag klarar det också bra, vissa kanske till och med har direktförsäljning, globalt från sin hemsida. Dom kan nog också klara sig. Entusiastföretag som inte hänger på denna utveckling kan nog få det tufft.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:34

Kraniet:

Produkters förväntade livscykel blir ju allt kortare. Ta digitalkameramarknaden (som jag olyckligtvis är involverad i) som exempel på "smart" marknadsföring och hög noveltyfaktor. En formlig explosion av produkter i alla tänkbara prisklasser och utföranden!

Hur ska man som kund hitta "rätt" produkt? I denna oöverskådliga flora av produkter får till och med engagerade säljare en omöjlig uppgift med att försöka skaka fram ett batteri till en ett halvår gammal produkt (!) eftersom "de har bytt batterityp" och den förra har försvunnit i och med att den nya modellen lanserades...

Ligger fokus (!) på kvalitet? Nä. Man räknar med att Svenssons krav är måttliga och pumpar ut mediokra produkter som lovar A3+ storlek från 4-7 megapixlar med perfekt skärpa varje gång... ...och den nya kameran är bättre än den förra, absolut. Ser bilderna bättre ut än från den gamla titta och tryck kameran? Ibland. Ibland sämre. Surt om man gett 6995kr för en kamera som ens gamla Olympus MyII (995kr) levererar bättre resultat än.

Varför köper folk eländet då? Ja, men film går ju inte att använda, och då ser man ju inte hur det blir ju. Sen att folk som regel INTE tar om bilden om den blev dålig är en annan femma...
Det handlar om bekvämlighet.

Och smart marknadsföring.
Ungefär som att nu SKA man köpa hemmabioreceiver och platt TV.

Grunden för högkvalitativ verklighetsåtergivning har ju inte ändrats; bra optik / bra mikrofon, rätt film/sensor, bra exponering/inspelning och "rätt" format för uppgiften etc
Dock har tekniken "förfinats", på gott och ont. Folk sitter med Photoshop och konstruerar onaturliga bilder (ok om man menar att vara kreativ) och får inte till en bild som återskapar objektet verklighetstroget ens efter tre timmar med en bild...

Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?
Om man tänker efter så är foto och hifibranschen mer lika (och lika ruttna) än man anar - två teknikintensiva grenar av konsumtionsträdet som vi alla gnager barken av.

/ Henrik (som blandar analogt och digitalt beroende på användningsområde och humör)

PS
Vi scannar just nu på jobbet in gamla svartvita Hasselblads negativ (6x6) från 50-talet för en kommande utställning, svartvita repiga gamla neg som får en lyster och ett sting som gammal teknik inte klarat av.
Rep och dammfria med lättning/skuggning, bra dynamiskt omfång och avvägd kontrast. Storlekarna landar på 50x50cm och de ser makalöst bra ut utskrivna och klara - det finns inte många heldigitala lösningar som kommer i närheten av den kvalitén vi kranar ut ur dessa 40 år gamla neg. Och inte många analoga heller för den delen. Men horses for courses...

I många andra sammanhang får man en bättre lösning med digitalt.

Får jag ett pris nu för mitt engagerade men tröttsamma inlägg?
:roll:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:46

Martin: NU SÄTTER DU PÅ DIG HJÄLMEN!!!
:wink:

Nä, det finns en balans mellan att gardera sig och övergardera sig.
Slumpen tar en om den vill iallafall...

Jag förbannar min prydhet då jag tretton år gammal sprang över kaklet med händerna runt handduken och halkade rakt bakåt i en vid båge. Släppte jag handduken för att dämpa fallet? Nä, jag var ju näck under! Tjockskallen tog i kaklet och taxi till veteri... ...sjukhuset. Jag kommer fortfarande ihåg hur det drog kallt IN I huvudet i baksätet på taxin.

Paradoxalt nog har hjälm närapå kostat mig livet under min Forsränningsutbildning på Nya Zeeland: fick en flotte (tack för den) på 120 kg över huvudet i relativt grunt vatten i en mycket kraftig fors och blev nedtryckt på botten, precis under ytan med huvudet. Tvärfast. Sedan vill ju forsen/flotten dra av mig hjälmen som sitter fastknäppt. Håller emot - men det gör ont, slappnar av och det gör ondare! Hör hur nacken börjar knaka till och vet inte om jag ska drunkna eller bryta nacken först. (120kg lyfter man inte med nacken från komprimerad skräddarställning) Strömmen får till slut grepp om flotten som dunsande skrapande på min nacke tar sig vidare nedströms och jag poppar upp och greppar bakkanten på flotten flämtande efter luft med en ihoptryckt nackkota.

En till never ending story! haha
Life is short! Kosmoskatten har nio, förlåt sju liv kvar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 22:46

kosmoskatten skrev:Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?

Internetfora?

Jag bara undrar hur länge det dröjer till tillverkarna inser forumens kapacitet som reklamkanaler och förstör den också. Såg nåt program på TV för ett tag sen där 14-åringar betalades för att vara ute och chatta och säga att "den hääär filmen är såååå bra..."

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:54

Svante:

Jepp, instämmer till fullo. (Men eftersom alla insett att jag lobotomerat mig själv regelbundet räknas jag väl inte)

Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...

Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.

Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.

I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.
Tyvärr känner okunskapen inte heller det...

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:55

öhhh...

markant ökande sviktande intresse

skall läsas:

markant ökande / sviktande intresse

:oops:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 23:18

ja detta med att befästa kunskapen i ett för efterlevande tillgängligt medie är nog en sak som jag tycker är viktig.
det är så tråkigt att tänka på alla de bra idéer som försvunnit för att de aldrig skrevs ned.

onoff ja.. ja det är lustigt jag har själv sökt jobb där men det är ju så att de inte söker folk som vet nåt och kan prata om produkterna. de vill ju ha försäljare. alltid lika komiskt att fråga dom nånting och de bara rabblar ett produktblads information och verkligen famlar i mörkret. faktiskt inte alls roligt utan tragiskt och skrämmande.

det är ju faktiskt så att allt vi gör i vårat samhälle är genomsyrat av kvantitet och inte kvalité. kvalité är inte förenligt med "ny modell varje halvår"marknadsföringen som finns idag.
tråkigt också att gemene man verkligen tror att de får det bästa som går att köpa.

så det finns dom som byger gamla snellhögtalare? hmm www.audionote.co.uk ja lite ormolja kanske det var där.. lite synd att det blir så.
det är väl också en sak som måste kännas svår som "pionär" att man inte vet vilka spånhuven som kommer komma efter och göra kaka av hela skiten. Carlson har väl haft en väldig tur där och har kanske inte så mycket skäl till att vända sig i graven.
Ken Kantor måste ju vara väldigt besviken. Jag skulle då vara det om jag satt i den sitsen.
Hur känner Ingenjörn om den saken?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 23:19

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-28 23:44

kosmoskatten skrev:Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...

Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.

Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.

I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.

Jag bläddrar i Kotler just nu (Marketing Management) och där finns en liten intressant ruta från en bok som heter The Cluetrain Manifesto av några som greppade det här ganska tidigt (dessa är några av deras 95 teser som jag har slagit ihop till meningar):

The Cluetrain Manifesto skrev:The Internet is enabling conversations among human beings that were simply not possible in the era of mass media. People in networked markets have figured out that they get far better information and support from each other than from vendors. And whether the news is good or bad, they tell everyone. Companies that speak in the language of the pitch, the dog-and-pony show, are no longer speaking to anyone.

We want you (the company) to drop your trip, come out of your neurotic self-involvement, and join the party.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 23:58

roger:
cool...

före sin tid alltså?

8)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-28 23:59

Just In Time kanske :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-01 00:58

Svante skrev:
Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen!

Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.

Ja, det vore ju helt sjukt! :roll:

Det kan nämnas att de har gjort en oväntad vändning, de har tagit tillbaka alla sina erkännanden och säger nu att de inte gjort något fel överhuvudtaget... :cry:

Dock skall de fortfarande sluta använda mitt varumärke, om jag förstått dem rätt...

Vh, iö

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-01 01:04

Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?

Den dagen, den sorgen säger jag bara.

Hoppas Ingvar planerar att låta någon ta över verksamheten och produktionen av sina fantastiska högtalare den dagen han beslutar sig för att varva ner. Personligen hoppas jag inte detta sker förräns om tidigast 10-20 år så att jag hinner beställa toppsystem och basmoduler dessförinnan... 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 04:47

Vad som överlever bestäms av styrelser och VD:ar. Långsiktiga och korta strategier gör att varken säljare eller konstruktörer vet vad dom kommer designa och sälja i framtiden om avdelningen ens finns kvar.
En bra marknadsavdelning förlänger produktionscykeln, men konstruktören kan ha slutat för länge sedan. Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-01 08:15

Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 09:21

Hotspur skrev:
Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Mamma?

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-01 12:23

Hotspur skrev:

Svaret är enkelt, herr Hotspur är mannen som står bakom Ingvar och jag tror det är han som kommer att ta över företaget :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-01 12:51

Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.

Ang Ingvars INO är det bara att hoppas att det skrivs ner, synas, ganskas och lagras. Allt som kommit fram som resultat av studietiden för ju få leva kvar. Dags att ta upp en (uttalad) lärling? Star Wars måste väl ha lärt dig nått, Ingvar!?? :P

Jag är själv extremt mycket emot modellbytande. Trender följs slaviskt eller skapas mha reklambudget. Nästa år är det nått annat som gäller. Jag citerar min egna hemsida
Jag tror på att hålla sig till en modell under lång tid och förfina modellens egenskaper i nya versioner. På det sättet anser jag att man når bäst kvalite, samtidigt som kunderna kan ges möjlighet att uppdatera befintlig modell istället för att springa till hifiaffären och köpa en helt ny modell, i senaste material, i senaste färg och med senaste mode-orden i produktbladet.

Dessa mode-produkter kommer alltid att få leva och ges en plats. Så är det bara. Tyvärr. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Gaston

Re: Vad överlever?

Inläggav Gaston » 2005-03-01 13:31

Själva innerguden i ursprungliga frågan ...
Kraniet skrev:Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.

Det är upp till varje individ som genom sina ideer, teorier, designer och produkter lyckats berika vår lyssningsupplevelse att dokumentera för eftervärlden hur man gör och kanske lika viktigt hur man inte skall göra. Finns inte detta nedtecknat utan endast förs vidare från mun till mun och reverse engineering tror jag vi står inför samma dilemma som innan skriftspråket uppfanns. :cry:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 13:55

idag läste jag i en av historieböckerna (idéhistoria) att Leonardo Davinci inte haft nästan nån inverkan på den tekniska utvecklingen. detta alltså trots det faktum att han var väldigt stor tänkare och "förutspådde" helikoptern, ubåtar etc.
Anledningen? Han var fast i den gamla tidens tänkande där copyright var ett okänt begrepp och där nedskrivna idéer måste maskeras för att inte bli snodda.
Samtidigt gjorde boktryckningen att det gick att skydda personer från detta.
Även om Davinci var en stor tänkare och teknisk geni som undgick han alltså att se bokpressens värde och hans idéer fick inget utrymme i dåtiden.

Det är viktigt att sådant undviks. Det kräver ju dock att folk vill förvalta kunskapen lika gärna som att de som har kunskapen vill ge den ifrån sig.
Bättre en fågel i handen än tio i skogen heter det ju. Något Davinci kanske borde tänkt på då han skrev sina böcker och bara ställde dom i lådan.
Det blir liksom den gamla filosofiska "om ett träd faller i skogen och ingen är där.." (ja ni vet hur den går). Vilken nytta är alla dessa idéer om ingen skriver ner dom eller förvaltar dem?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 17:43

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.
.

Om du "kan" HIFI och är verbal och bara mal blir det skandal om du jobbar på On-Off. Stormarknad är stormarknad, och det man har prutat bort genom att gå dit är personlig service. En som undervisar och vägleder en kund i en timme är en katastrof på en sådan arbetsplats. Problemet är inte att On-Off och deras gelickar är dåliga på HIFI försäljning, det är dom inte, dom har aldrig haft som affärsidé att hjälpa folk till en maximalt bra anläggning. Alltså så sköter sig en försäljare perfekt om han tillbringar högst några minuter med varje kund.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-01 17:49

Är det egentligen så synd att ett bra fabrikat läggs ner pga olika själ? Det kommer förhoppningsvis nya bra grejor ändå ju.

Klassiker kommer ju ändå alltid att förbli klassiker och det finns en begmarknad.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-01 18:42

Ranis!

Jahg tänker på att man uppfinner hjulet hela tiden, istället för att bygga vidare på redan etablerad kunskap. Först måste nytänkande etableras. Något svartvitt resonemang, det medges.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-01 18:55

EngelholmAudio skrev:Jag är själv extremt mycket emot modellbytande.

Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.

Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år. De ska tvärdö så fort som det överhuvudtaget kan tänkas att en pryl har blivit gammal. Det är ekonomisk optimering (för tillverkarnas ekonomi, alltså).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 19:05

Svante skrev:Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.

Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år.

Det blir ju inte bättre av att vi har en HiFi-press som hela tiden pratar om att den nya modellen är klart bättre än den gamla, vilket den långt ifrån alltid är. Likaså att utvecklingen skulle gått framåt så mycket dom senaste åren att en 10 år gamal konstruktion, oavsett vad det är, får pisk av en ny. Stämmer inte heller. Men folk tror att det är sant, eftersom lögnen upprepas hela tiden.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 19:10

men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.

bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.

Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 19:26

Kraniet skrev:men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.

bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.

Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)

HiFi ser också ut på samma sätt nu som i tidernas begynnelse, det är inte bara bilar....

Men liknelsen med vitvaror är inte dum. Man köper sitt kylskåp och sedan byts det när det inte fungerar längre eller när en totalrenovering av köket görs.

Men handen på hjärtat, de flesta av oss "vanliga" hifi-konsumenter gör på samma sätt. Mina kamrater som är nästintill ointresserade av "hur-det-låter", dom byter ingenting förrän det gamla har brakat ihop. Eller möjligen om det kommer något nytt, DVD-spelare typ. En kollega till mig har åkt fram och tillbaka med en tuner som trilskas. Men eftersom den kopplas in med någon specialkabel för både signal- och strömförsörjning och dessutom "passar så bra i racken" så är det inte tal om att köpa en ny eller bättre begagnad för några hundringar. Det har liksom inte med pengar att göra utan själva principen...

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 19:47

Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera. Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden. Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 20:47

Quad verkar ju inte jobba ihjäl sig på nya modeller... Istället kommer man med mer genomtänkta produkter som helt enkelt inte behöver bytas titt som tätt. Tidlösa saker, som funkar.

Accuphase har jag inte SÅ stor koll på, egentligen, men intrycket är att det också är ganska "stablit". Eller så kommer det nya grejjor som likadana ut som dom gamla.

Audio Resaerch, hur är det med dom? Har man en äldra apparat ser jag inte något större behov av att byta i alla fall. Också mycket tidlösa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 21:00

Max:
Audio Research har iaf varit väldigt väldigt säljande av moddsatser på 80 talet. Har dålig koll på dom sen dess då jag förlorade helt intresset för dom. Den svenska agenten på den tiden brydde sig inte om att packa ner SP-6:orna eftersom det kom moddsatser hela tiden. Det stod en rad försteg utan topplåtar hos honom för dyra satser kom i en strid ström under flera år i sträck. Numera är dom säkert bättre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 02:25

Harryup skrev:Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera.

Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden.

Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.

Kan bara hålla med. McIntosh är ett hjälteföretag därvidlag!

De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-02 09:09

Jag hoppar in lite i debatten.

Jag brukar tjata om Quad boken av Ken Kessler "The closest approach".

Den beskriver hur en genialisk grundare bygger upp ett helt världsledande företag som hela tiden fokuserar på produkterna och mindre på ekonomin. Sedan när företaget växer så ändras samtidigt marknaden och ställer stora krav på produktutveckling (transistorn, Amerikanska monstersteg och CD:ns intåg bl.a.).

Till slut skiter det sig pga av dålig styrning. Ledningen har ingen koll på produktutvecklingen som lever sitt eget liv och försäljningen dalar och katastrofen blir ett faktum. Till slut köps det upp av IAG som kommer från Asien.

Denna (ganska dyra) bok tyckte jag var lika spännande som Da Vinci Koden. Tala med Robban på Audioconcept.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-02 09:34

Riktig kvalitet och personlig service överlever alltid. Framför allt om dessutom priset är rätt. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-02 09:50

IngOehman skrev:De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.

Vh, Ing. Öhman

Kan du inte öka takten på sågande i MDF'en då? :-)

Har du sett deras nya 2KW monosteg i 3st 19" chassien per kanal. Känns som att även McIntosh har fått det att "lossna" lite mer nu för tiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-02 09:54

Två danska företag som inte stessar ut modeller, utan sakteliga förfinar: GamuT och Holfi.

Fick t.ex. mina reläer gratis bytta i min Holfi efter att de ändrat sin konstruktion. Massor av Kudos, sån't är man inte bortskämd med!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-02 09:57

SME börjar få några år på nacken.

LP12an lär vi väl få se i Linns sortiment i många år till.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-02 10:01

Regas billigare skivspelare (p2, p3) börjar ju bli moderna klassiker. Snyggt och välljudande till ett trevligt pris.

Rega är inte heller ett företag som pumpar ut några mängder av nya produkter.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-02 13:31

Hm detta är en sådan tråd som borde sparas och tas fram tio år framåt. Det hade varit kul och läsa och jämföra vad vi trodde och ser resultatet. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-02 14:08

När vi är inne på skivspelare: Technics 1200.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-02 14:54

Max_Headroom skrev:När vi är inne på skivspelare: Technics 1200.

Ja på grund av att den har sålts i många ex och startar snabbt. Annars vet jag inget skäl till att den skulle bli klassisk. En helt annan grej med SP10.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-03-03 00:30

Något som överlevt sin skapare är faktiskt Klipsch och hans hornkonstruktioner. Istort oförändrade i över 60-år och säljs fortfarande. PWK dog för något år sedan.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-03 00:45

Carlsson OA51.nånting kommer att överleva i mååånga år till...

Förmodligen m h a Öhman.

/Stefan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-03 01:12

Det beror helt på om man menar internationellt eller i Sverige. Svenska produkter är världens bästa i Sverige medans dom kan vara helt okända i bortre asien.
För länge sedan gav Hifi News& Record review Carlsson högtalarna priset "Golden Turkey Award" med motiveringen "If walls had ears"
tror det var 116 eller 2212, så smaken internationellt skiljer sig mycket mellan länderna.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-03 03:33

:) Det är väl ofrånkomligt att produkter kommer och går, i annat fall skulle ju all utveckling stå stilla.
De flesta innovatörer blir med tiden tämligen mätta eller trötta och stafettpinnen tages över av nya aktörer.

Samtidigt finns det alltid en retromarknad för äldre produkter vilket är trevligt.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-03 04:30

Visst, men hur ofta finns en ny innovatör inbjuden att ta emot pinnen? Den går automatiskt till en ekonom om företaget är ett aktiebolag.

Aktieägare ställer ju avkastningskrav, och de prioriterar BARA detta. Den styrelse och VD som inte säger sig vilja detsamma blir ju avsatt och utbytt. De flesta aktieägare har nämligen inget annat intresse av företaget de har aktier i, än att aktiernas värde skall öka så snabbt och mycket som möjligt.

Jag blir därför tvungen att erkänna tveksamhet för aktie-idén också. Det enda den gör är utarmar det bästa som företag har - nämligen en idé om VAD man vill göra och varför.

De bästa företagen är fortfarande i makten av sina skapare. När dessa är så måna om vad de skapar, snarare än om hur mycket pengar det genererar, att de låter företaget växa sakta, av egen kraft, då kan verkligt fina saker komma fram.

Jag är inte alls säker, men jag skulle kunna tänka mig att LAB.GRUPPEN i GBG är ett sådant företag. Jag önskar att de tog fram ett prisrimligt och kralligt slutsteg, säg 2*500W, för hifi-bruk. Jag vet att de kan. Konstruktören är mycket skicklig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-03 05:47

:) Nej idéer som köps upp och förvaltas av ett större bolag är väl sällan en god idé om inte innovatören följer med och får fria händer så länge denne orkar.
De nya innovatörerna brukar ju starta eget oftast och sedan blir de med skicklighet och tur större.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-04 21:38

Mycket tur skall det nog till...

Det är ju rätt klart att de största marknadsvärdena nästan aldrig ligger i bra koncept och kompetens, utan snarare i kända varumärken och stora försäljningsorganisationer.

Bra koncept och kompetenta utvecklingsavdelningar uppskattas bara av en liten elit-grupp av konsumenter.

Det är ju bara att titta på hur det ser ut hos vitvaruhandlarna - kända märken kostar mera för de har kred hos köparna, men hur ofta finns historiska kopplingar till ursprungsföretaget? Normalkonsumenterna tänker inte på det.
Och på vilket sätt är en SAAB byggd av Subaro på order av ytterligare ett annat företag än SAAB, en SAAB? Mer än att det står att det är det i fronten (ja, antagligen baktill också...)? Jo, visst, företaget hr sett till att det skall se ut som en SAAB, så att Illusionen blir bättre, men snart finns det väl bara en enda oberoende biltillverkare kvar i hela världen (BMW).

Vi kan se att hela den industiella världen som gör lite mindre prylar än bilar, håller på att flytta produktion och utveckling till Kina - inklusive hifi-industrin.

Jag som sett kvalitetskillnaderna (gäller nu högtalare, inte elektronik) när jag tagit hem prover fattar inte vad de håller på med, men de som är ekonomiskt förståndiga och i övrigt har fungerande syn ser förstås mest med dessa sinnen. Då tycker de att 1$ för en grej* är mindre än 25$ för en "likadan" grej.

*= t ex ett baselement?

Och att betala 400$ är inte att tänka på, det är alldeles för dyrt, även om den grejjen är specialbyggd - den ser ju fortfarande ungefär likadan ut!

Men, de är inte likadana, sett från det perspektiv de faktiskt skall prestera ifrån - ljudperspektivet.

Det vet vi, för någon (innan ekonomiavdelningen tog makten) tyckte uppenbart att det var acceptabelt med 400$. Nämligen personen som förstod vilken skillnad det skulle göra för användarna.

Tar man emellertid bort den personen (och även personens möjlighet att föra dialog med konsumenterna) är 1$ klart billigare! :wink:
Det är väl just därför som inte så många uppköparföretag är speciellt intresserade av att få med skaparen av företaget. Nästan tvärtom tillåme.

Slutsats:
Så länge inte konsumenterna har chans att upplysa sig (från marknaden själv får man ingen hjälp, och hifi-tidskrifterna tycker ju om sina annonsörer...) tror jag vi har en trist utförsbacke att se fram emot, många år framöver. Kina-syndromet håller på att slå ut både den europeiska och den amerikanske hifi-produktionen.

Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-04 22:46

IngOehman skrev:
Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.

Tror du det är så illa? Om kvaliteten blir för låg så kommer väl inte folk att köpa, även om det är lågt pris på varan? Så är det i mångt och mycket redan idag, tycker jag. Man får bygga själv eller titta efter studioutrustning. Nu är ju inte den alltid så jättebra, men om konsument-tillverkarna helt vägrar tillverka adekvata produkter, så vad ska man göra?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-04 22:56

"Man köper sitt kylskåp och sedan byts det när det inte fungerar längre eller när en totalrenovering av köket görs."

Det är otroligt nog ganska vanligt att folk byter ut praktiskt taget nya vitvaror när de flyttar till ny lägenhet för att de "vill ha nytt". Jag har själv sett riktigt dyra och flådiga kyl/frys-skåp som var högst något år gamla stå och skräpa i ett soprum... För mig är allt sådant slöseri helt ofattbart, men så sköljer jag ju förstås ur tandkrämstuben med vatten för att komma åt de sista resterna också... :D Och nej, jag är varken smålänning eller skotte. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-04 23:03

Max_Headroom skrev:Tror du det är så illa? Om kvaliteten blir för låg så kommer väl inte folk att köpa, även om det är lågt pris på varan? Så är det i mångt och mycket redan idag, tycker jag. Man får bygga själv eller titta efter studioutrustning. Nu är ju inte den alltid så jättebra, men om konsument-tillverkarna helt vägrar tillverka adekvata produkter, så vad ska man göra?

Osökt tänker jag på historien om damen som står i fiskaffären och tittar på utbudet. Hon pekar på en fisk och säger "jag tycker den där ser lite dålig ut". Handlaren bakom disken säger "det är värre än så, damen, den är död" :D

Visst är det illa. Speciellt om man inte tycker om förändringar. Det är enklast om saker bara utvecklas i små steg, i en riktning vi känner till och kan leva med.

Mycken produktion kommer att flyttas till Kina och andra låglöneländer. Mycket kommer produceras där utseende och features (dvs hur många knappar och inställningsmöjligheter det finns) är det vägledande tillsammans med priset. Och för de allra flesta är detta fullt tillräckligt! Oavsett vad man tycker om utvecklingen (cd-spelare, transistorförstärkare och andra nymodigheter) så har ändå lägstanivån höjts betydligt om man jämför med förr. Även här på detta fora (rätt ord Svante?) diskuteras ju faktiskt non-plus-ultra kvalitet på cd-transporter för någon tusenlapp eller två. Vad kostade en hygglig cd-spelare för 15 år sedan? För 10 år sedan? För 5 år sedan?

En marknad för kvalificerade produkter kommer alltid att finnas. Men som alltid kommer vi vara tvungna att betala priset för dessa. När de sk stereo-grammofonerna (möbeln med högtalare, förstärkare/radio, skivspelare/växlare) kom i slutet av 50-talet var de knappast något för gemene man. De kunde kosta närmare en årslön för en normalavlönad person. Vad får du för en årslön idag?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-04 23:03

Magnuz skrev:Det är otroligt nog ganska vanligt att folk byter ut praktiskt taget nya vitvaror när de flyttar till ny lägenhet för att de "vill ha nytt".

För många är det oerhört viktigt att kunna visa upp för vänner och släkt, vilka fina grejjor man har i köket, den nya stora TVn osv. Konsumtion, har blivit en hobby, för somliga. Och då tror jag märke och utseende är det viktiga. KValiteten struntar man i. Att man kan köpa samma kylskåp med plastdörr och koreanskt märke, istället för rostfritt och fint märke för en tredjedel av priset är inte relevant. Och lika är det inom HiFi. Att man kan köpa ett slutsteg för 25000 som är bättre än ett för tio dubbla summan spelar ingen roll. Det dyra säljer bra det också. Märke, utseende, status. Där ligger chansen för industrin i väst, HiFi eller inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-04 23:19

IngOehman skrev:Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.

Vh, iö

Inte för att jag är speciellt insatt, men är det inte tänkbart att kineserna faktiskt kan eller kommer att kunna göra hifielement?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-04 23:21

Bill50x skrev:Även här på detta fora (rätt ord Svante?)

FORUM! Morr... :evil: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-04 23:27

Max_Headroom skrev:
Magnuz skrev:Det är otroligt nog ganska vanligt att folk byter ut praktiskt taget nya vitvaror när de flyttar till ny lägenhet för att de "vill ha nytt".

För många är det oerhört viktigt att kunna visa upp för vänner och släkt, vilka fina grejjor man har i köket, den nya stora TVn osv. Konsumtion, har blivit en hobby, för somliga. Och då tror jag märke och utseende är det viktiga. KValiteten struntar man i. Att man kan köpa samma kylskåp med plastdörr och koreanskt märke, istället för rostfritt och fint märke för en tredjedel av priset är inte relevant. Och lika är det inom HiFi. Att man kan köpa ett slutsteg för 25000 som är bättre än ett för tio dubbla summan spelar ingen roll. Det dyra säljer bra det också. Märke, utseende, status. Där ligger chansen för industrin i väst, HiFi eller inte.

Jag vet inte jag... För ett tiotal år sen kunde man köpa snabbare datorer (en faktor 2 ungefär) om man betalade kanske 4 ggr priset för en PC. Idag är företagen som tillverkade de där lite snabbare datorerna antingen uppköpta eller säljer PC till konsument. När konsumentmarknaden blir tillräckligt stor kör den till slut om och över finmarknaden. Till slut kostar den där extra prestandan så mycket mer att ingen vill betala för den. Kvar blir några få stora datorkluster som kostar för mycket och billiga konsumentprodukter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-04 23:41

Svante: Mitt intryck är att i HiFi-världen är det tvärtom. Dom dyra grejjorna hittar du på konsumentsidan. Högre pris, i vissa fall sämre tekniska prestanda och ofta klent med användbara funktioner.

När det gäller datorer räcker det att gå tillbaka 5 år. Då som först gick det att köra 3D CAD hjälpligt på PC. Men en flera år gamal UNIX-burk, med på pappret sämre prestanda, var klart bättre. Idag har PC-sidan kommit ikapp. Man kan köra 3D på rimligt billiga PC-maskiner, även om det inte går lika stabilt som under UNIX. Men det är inte hårdvarans fel utan windows som inte är gjort för större tillämpningar, utan mest för enklare saker som lek och spel.

Tillbaka till HiFi'n: Allt ser inte bara att ut att vara skit framöver. Dom nya digitala förstärkarna gör det möjligt att få ut mer effekt till lägre kostnad. Lite mer dist, ja. Men man får mer dynamik. Apparaterna kan byggas mindre och smidigare vilket är bra för alla, faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-05 19:25

Svante skrev:
IngOehman skrev:Jag är rädd att all europeisk högkvalitetiv produktion av högtalarelement kommer att slås ut inom fem år om inte konsumenterna (inte LoFi-konsumenterna där gör kina-produktionen kan ha sina fördelar eftersom den möjliggör minskade besparingar på kompromissområden, utan jag talar om konsumenter av kvalificerad musikåtrgivningsapparatur) börjar ställa krav på bibehållen kvalitet. Det kommer de nog tyvärr inte att göra av sig själv.

Vh, iö

Inte för att jag är speciellt insatt, men är det inte tänkbart att kineserna faktiskt kan eller kommer att kunna göra hifielement?

Jo, det tror jag nog att de kommer att kunna, någon gång i framtiden.

Problemen (ur mitt perspektiv som högtalarkonstruktör, västvärldare och Tellus-bo) är dock dessa:

1. Det är svårt att kommuniceera med kineserna. "YES", betyder exempelvis inte "JA", utan bara "jag hörde vad du sa", eller ibland til och med "jag hörde att du sa något". Att få något i överenskommelseväg bekräftat per telefon är därför nästan omöjligt. Hur de gör när de kommunicerar med varandra har jag ingen aning om.

Deras enorma inre konkurrens och det faktum att det är priset som är deras starkaste konkurransfördel jämfört med väst, gör även att de driver en ständig prispressning. Vare sig jag vill eller inte gör de produkten så billig som möjligt. Det betyder att en batch kan innehålla magneter av två olika kvaliteter, för de bytte ned sig för att få elementet billigare! De informerar ALDRIG om sådant, utan hoppas att utvecklingsavdelningen inte märker det, men att ekonomiavdelningen märker hur billigt det är...

Jag har ingen nytta av sådant trams, eftersom priset är tämligen ointressant. Utvecklingskostnden fördelat på varje element är ändå flerfaldigt större än materialkostnaden.
15:- istället för 800:- kan verka som stor skillnad, men 15:- + 2000:- = 2015:-, istället för 800:- + 2000:- = 2800:- (bara ett exempel) är inte så stor skillnad. I varje fall väsentligt mindre skillnad än kvalitetsskillnaden.

2. Jag är principiell motståndare till idén att flytta saker över hela jorden bara för att lönenivån är så extremt skev. Självklart skall saker (när det är möjligt) produceras så nära som möjligt. Det handlar ju om respekt för jorden vi lånar från kommande generationer. Samtidigt inser jag förstås att det är genom underbudning och kontrakt, och inte genom U-hjälp, som öst kommer att få en chans att komma ikapp. Ett dilemma är det.

Problemet skulle inte finnas alls om Kina skulle ha fortsatt att vara en sluten vänster-diktatur, ej heller funnes problemet om en fattig del av jorden börjar med att bygger upp ekonomin inifrån, genom egen uppbyggnad av infrastruktur, utbildning, utveckling, egen produktion och egen marknad - innan de ingår handel med en rikare västvärld.

När lönerna emellertid är 1/100 av våra men riset kostar 1/25 är fattigdomen bara fyra gånger större, men konkurrenskraften är 100 ggr större! Europa kan inte konkurrra med folk som jobbar för 1/100 av lönen, så länge som våra basvaror är 25 ggr dyrare.

Om alla priser skulle sjunka dramatiskt här skulle vi kunna sänka våra löner, men som situationen är just nu är det som att koppla ihop två blyaccar som har helt olika laddstatus. Då blir det strömrusning och potentiella problem.

Returvågen från produktionsförflyttningen kommer att bli trist för västvärlden.

Nu påstår jag ju inte att allt kommer att flytta till Kina. Men när Europa börjar stänga sina producerande enheter och ställer folk utan jobb (för att en mikroskåpisk ägarmajoritet skall tjäna mera pengar, kortsiktigt) får vi problem. Tjänster som kanske fortfarande produceras här måste ha köpare.

Om folk inte har jobb har de mindre pengar att köpa saker för, så suget efter billiga Kina-prylar blir större, och så flyttas ännu mera produktion till kina, och ännu flera förlorar sina jobb...

Till slut har vi en situation där Europa nått samma fattigdom som Kina (så vi kan konkurrera med dem igen), men långt dessförinnan kommer problemen att vara förskräckliga eftersom derivata är viktigare än nivå.

Vårt samhälle är anpassat till ett liv i lyx, och stryps detta genom ett antal i av negativ derivata blir det jobbigt.

Jag tror förflyttning av produktion till ett fattigt land (om det leder till extremt sned handelsbalans) i förlängningen leder till den absoluta motsatsen till vad de som driver utvecklingen i den riktningen tror - vi kommer inte att bli rika på att suga ut landet, utan vi kommer att närma oss det billiga produktionslandets standard. Vi dödar ju vår produktion, som genom företags konsumtion och löneutbetalningar till de i företagen arbetande människorna, är våra penninggeneratorer. De som gör att det finns någon som kan köpa saker och tjänster som andra producerar.

Detta tänker man kanske inte på när man står där och väljer pryl att köpa.
Jag försöker leva efter grundprincipen att alltid köpa den bästa prylen, inte "den bästa för pengarna" (för det är ofta något billigt sunk som jag int vill äga), utan den bästa för mitt behov. Men när saker ställs på sin spets och jag har jämnbördiga alternativ framför näsan, försöker jag köpa saker av den som sannolikast att komma att använda pengarna till att köpa något från ett företag som folk i min omgivning, jag själv inkluderad, arbetar på. När inte detta penningåterflöde finns tilltädes går det brant utför, nämligen.

Lever man (efter förmåga..) efter en sådan princip är man så snäll som möjligt mot jorden.

Då köper man hellre mjöl från sin granne, än betalar skatt för att staten skall betala pengar till EU för att en bonde i frankrike skall få bidrag för att kunna sälja sitt mjöl billigare till mig än min granne kan... Jag har ingenting emot Frankrike, tvärtom, men jag ogillar att det är en massa mjöl ute på vägen hela tiden! Jag betalar ju besinen via skatt och jag får dessutom leva i avgaserna sedan! Till vilken nytta?

En annan bieffekt som man kan reflektera över globalt är vad som kommer att hända när och om Kina når samma materiella standard som vi har idag? Hur många miljarder bilar talar vi om?

Som västerlänning är det bekvämt att tycka att det är vi, som ju är så få, som skall ha det lyxigt, för det klarar jorden!

Men så fungerar inte de darwinistiska och ekonomiska principerna. Alla vill ha det så bra som möjligt. Problemet är, att den tekniska utvecklingen är inte på sådan nivå ännu, att hela jorden kan leva lika hänsynslöst som vi gör. Om vi bryr oss om miljön. Industri och transport kommer att fördärva jorden om vi expanderar vårt lilla experiment till hela jorden.

Det är alltså därför som jag vill ha kvar den europeiska produktionen av högtalarelement! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-05 23:27, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-05 20:07

ja det är så sant. vi håller faktiskt på att ge alla våra pengar till Kina. de får liksom det på ett fat och samtidigt sitter folk i sverige(och övriga västvärlden) och undrar vart alla pengar är..

Kina kommer formligen att explodera snart. På alla fronter. Överallt på alla universitet finns det en hel del kinesiska utbytesstudenter som efter sina studier åker hem och bygger upp MIT och Cambridge kopior. Sedan är de snart självförsörjande på alla fronter samtidigt som vi måste be om ramminnen och tv-apparater att få köpa.
Men jag vet inte om det nödvändigtvis behöver vara en dålig sak. Kanske på kort sikt men Kina kommer ju växa i standard också. Det är en stark kapitalism och även nånstans en demokratisk drift igång i landet så..

Men visst det kommer bli påfrestande på naturen.. Redan nu är ju Kina världens största konsument av olja.
Men nog känns det roligare med ett Kina som håller på gå ifrån mörkret än ett amerika som styrs av kristna fundamentalister.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-05 21:56

Jag är rätt övertygad om att vi inte behöver oroa oss för Kinas kommande kapacitet. Var på ett patentseminarium där man berättade att Kina är lika stort som väst och östeuropa och lite vitryssland och lite ukraina. Så hur stor är då provinsen som exporterar till västeuropa vilket då tydligen inte hela landet gör. Jo den lilla triangeln motsvarande Jönköping-Malmö-Göteborg översvämmar resten av världen med grejor och grunkor.
Så vad kommer hända då andra provinser tillåts att börja exportera?

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-03-05 22:04

Ok, piipel, NU börjar det väl bli lite väl mycket politik över det hela?

(inte för att jag inte håller med)

Kina blir iallafall spännande att följa, det är redan nu en oöverskådlig och svårbemästrad blandning av planekonomi och free enterprise. Men när man kommer till en punkt i ett samhälle där en ung, outbildad tjej/kille tjänar MER på att kränga mobiltelefoner över disk i ett varuhus än en högutbildad historieprofessor så börjar skutan läcka in vatten... ...om sagda tjej (i det här fallet) dessutom säger att hon tjänar för LITE för hon vill kunna SHOPPA mer så är vi ute på tunn, hal is över djupt förorenat vatten.

Vem vill bo i ett samhälle av krämare ... wait a minute...

My 2 cents, keep the change.
(och ovan angivna exempel från Kina är inte hitte-på, tyvärr)

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-03-06 11:36

Om jag kommer ihåg rätt så tjänade professorn motsvarande ca 3000 SEK i månaden och butiksexpediten nästan det dubbla (!).

Med förbehåll för att cashew-minnet är söndertuggat.

:oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-06 12:16

App, app, app... politikens gräns är nära och kanske överträdd. Bitte ta ett steg tillbaka på rätt sida så blir vi admin lite gladare (och det är väl trevligt att göra människor glada? :wink: ).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi