Först med Bremen 3D8?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Först med Bremen 3D8?

Inläggav hifikg » 2013-09-14 02:26

Vem är den första på Faktiskt som faktiskt investerat i Bremen 3D8 och hur bra är den efter en tids praktisk lyssning? Peter räknas inte *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-14 10:28

Har skrivit det förut, eller åtminstone kan man ana det, att jag anser mig vara spekulant. Men behöver mer provlyssning och gärna i hemmiljö. Så träd fram!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-14 10:31

De måste väll först finnas i lager?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-14 10:39

Paus i Stockholm har sålt dem i flera månader nu.
http://www.bremen.se

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-09-14 10:44

Va? Varenda ölsjapp har ju ett par såna där...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-14 12:43

Alexi skrev:De måste väll först finnas i lager?

Jag har varit och lyssnat hos Paus och de hade i lager då i alla fall. Men den lyssningen duger inte för min fortsatta utvärdering.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-14 13:09

shifts skrev:
Alexi skrev:De måste väll först finnas i lager?

Jag har varit och lyssnat hos Paus och de hade i lager då i alla fall. Men den lyssningen duger inte för min fortsatta utvärdering.

Öppet köp?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-14 13:31

Helst inte, onödigt mycket bök.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-14 13:37

Ork att köpa och sen böka med återköp.

Hemlån är något alla seriösa butiker kör med.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-14 13:57

Ja det låter dumt, varför skulle man göra så? När jag köper något vet jag att det är vad jag vill ha. Ni andra kan ju göra på annat sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-14 14:01

shifts skrev:Ja det låter dumt, varför skulle man göra så? När jag köper något vet jag att det är vad jag vill ha. Ni andra kan ju göra på annat sätt.

Förstår vad du menar. När jag fick tag i mina OA52 så tvekade jag inte en sekund, hivade upp lädret utan provlyssning och baxade hem dem. Vad får dig att tveka?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-09-14 15:15

hifikg skrev:
shifts skrev:Ja det låter dumt, varför skulle man göra så? När jag köper något vet jag att det är vad jag vill ha. Ni andra kan ju göra på annat sätt.

Förstår vad du menar. När jag fick tag i mina OA52 så tvekade jag inte en sekund, hivade upp lädret utan provlyssning och baxade hem dem. Vad får dig att tveka?

Jag gillar din stil :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-14 15:26

hifikg skrev:Vad får dig att tveka?
Vad får dig att tveka gällande 3D8?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-14 15:29

En "rumsklang" på alla inspelningar är inte det jag är ute efter. Om högtalarna lägger till väldigt mycket sånt är jag inte intresserad, då jag gissar att jag kommer tröttna.

Har provlyssnat dem flera gånger, på mässor och butiksdemo, men de flesta gångerna har det varit med inspelningar med myket inspelat rum. Svårt att utvärdera hur mycket de lägger till själva. Vill även testa hur de hanterar riktigt tokusla inspelningar.

Ytterligare vill jag höra dem i en så när optimal uppställning + rum som möjligt, för att se hur långt de räcker.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-14 18:31

Alexi skrev:
Vad får dig att tveka gällande 3D8?

Jag tvekar inte, jag tycker om det jag hört på mässorna, även om jag inte är helt på det klara med vad jag lyssnat på. Jag vet att jag inte behöver dem eftersom jag har ett par OA52. Skulle jag prompt köpa ett par helt nya högtalare idag så skulle 3D8 finnas med bland kandidaterna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-14 20:29

K12 köpte väl?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-09-14 20:29

+1
Har bara hört dem kort hemma hos Peter, och det är tillsammans med MBL ett av mina starkaste upplevelser av att vara "på plats". :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-15 12:46

Glebster skrev:K12 köpte väl?

Lånade tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-15 13:03

Ja, det var bara till låns.
Jag har dessvärre ingenstans att sätta dem. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-17 00:40

Hur går det Peter?

Är allt på plats?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 01:41

MagnusÖstberg skrev:Hur går det Peter?

Är allt på plats?

Det går framåt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-17 07:33

petersteindl skrev:

Är allt på plats?

Det gillas kraftigt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-09-17 19:28

KarlXII skrev:Ja, det var bara till låns.
Jag har dessvärre ingenstans att sätta dem. :evil:

Jag har plats för dem om någon vill låna ut ett par några veckor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-17 19:43

petersteindl skrev:

Är allt på plats?

Det låter bra. Skit i att hoppa på skrothandlarkneget ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
eljulio

plats?

Inläggav eljulio » 2013-09-17 20:03

Skulle tro att jag har riktigt intressanta förutsättningar för en bra uppsättning av Bremenhögtalarna och vore också intresserad av ett lån. De skulle i stort sett kunna placeras där mina "golvare" står idag.

Se nedan länk för ett par bilder:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55268

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-09-17 21:10

shifts skrev:

En "rumsklang" på alla inspelningar är inte det jag är ute efter. Om högtalarna lägger till väldigt mycket sånt är jag inte intresserad, då jag gissar att jag kommer tröttna.

Har provlyssnat dem flera gånger, på mässor och butiksdemo, men de flesta gångerna har det varit med inspelningar med myket inspelat rum. Svårt att utvärdera hur mycket de lägger till själva. Vill även testa hur de hanterar riktigt tokusla inspelningar.

Ytterligare vill jag höra dem i en så när optimal uppställning + rum som möjligt, för att se hur långt de räcker.

Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?
Jag förstår dock vad du menar men din formulering sviktar en aning :?
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: plats?

Inläggav hifikg » 2013-09-17 21:16

eljulio skrev:Skulle tro att jag har riktigt intressanta förutsättningar för en bra uppsättning av Bremenhögtalarna och vore också intresserad av ett lån. De skulle i stort sett kunna placeras där mina "golvare" står idag.

Snygg lya, men ska du hänga den ena på glaset eller vänder du uppställningen med ägg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-17 21:30

micromodular skrev:Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?

Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-17 21:34

hifikg skrev:
eljulio skrev:Skulle tro att jag har riktigt intressanta förutsättningar för en bra uppsättning av Bremenhögtalarna och vore också intresserad av ett lån. De skulle i stort sett kunna placeras där mina "golvare" står idag.

Snygg lya, men ska du hänga den ena på glaset eller vänder du uppställningen med ägg?

Näe, Bremenhögtalare kan ju placeras (och rekommenderas tror jag) att placeras mot varandra vilket innebär att vänstra högtalaren hamnar på väggen framför fönstret (vänster om kaminen. Det är någon meter drygt ut från vänstra hörnet. Lyssningspositionen skulle då hamna ca 3 meter från högtalarna (dagens position).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-17 21:47

eljulio skrev:
hifikg skrev:

Näe, Bremenhögtalare kan ju placeras (och rekommenderas tror jag) att placeras mot varandra vilket innebär att vänstra högtalaren hamnar på väggen framför fönstret (vänster om kaminen. Det är någon meter drygt ut från vänstra hörnet. Lyssningspositionen skulle då hamna ca 3 meter från högtalarna (dagens position).

Okej, jag tittade på "efterbilden" och såg ingen vägg till vänster om kaminen, men det kommer säkert fungera riktigt bra.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-17 21:53

Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 23:04

RogerGustavsson skrev:

Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.

Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.

Man skulle kunna säga "detta är ett måste för att släta över återgivnings brister" i och med att vid live har man ljudvågor som kommer mot huvud och öron från en mängd olika vinklar och dessa vinklar faller bort i återgivning med två högtalare d v s om man inte har mångkanalsystem som kan ta hand om dessa vinklar. Dessa vinklar finns inte med i återgivning om endast ljud presenteras mot lyssnaren från två håll d v s utan reflexer från väggar och tak.

Bremenhögtalarna är konstruerade för att kunna återge den dimension som finns i inspelningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 23:11

eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Det kan funka. Jag vet dock inte hur du tänkt montera högtalaren vid fönstret.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-18 07:06

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.

Jag tänker mera på att kvoten direkt- och reflekterat ljud är annorlunda för de högtalare jag nämnde ovan. Visst ger det ofta en "förlängning" av klangen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-18 07:21

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Mvh
Peter

Alltså, vid fönstret (mot lyssningsposition) vidtar en vägg, mycket nära där golvhögtalaren står idag och där kan man hänga ena ägget tänker jag och det andra på motsatt sida då förstås.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 09:47

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tänker mera på att kvoten direkt- och reflekterat ljud är annorlunda för de högtalare jag nämnde ovan. Visst ger det ofta en "förlängning" av klangen?

Menar du att en slags ickeannorlunda kvot mellan direkt och reflekterat ljud skulle resultera i en ickeförlängning av klangen?

Och en annorlunda kvot mellan direkt och reflekterat ljud vad kvoten än vara må skulle resultera i en slags förlängning av klangen?

Oavsett vilket, så är det feltänk. Så småningom kommer jag förklara problematiken med återgivning i små rum av inspelad akustisk musik i stora rum.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 09:48

eljulio skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Alltså, vid fönstret (mot lyssningsposition) vidtar en vägg, mycket nära där golvhögtalaren står idag och där kan man hänga ena ägget tänker jag och det andra på motsatt sida då förstås.

Finns det en vägg där så ser jag inga problem.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-18 09:58

RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?

Jo, det stämmer. Jag har varit med på ett enkelt experiment där det tydliggjordes.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:08

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?

Jo, det stämmer. Jag har varit med på ett enkelt experiment där det tydliggjordes.

Alltså, en kvot kan vara 1 eller 0,1 eller 0,000001 eller 10 eller 1000000. Skulle all kvot oavsett kvotvärde ge upphov till en "förlängning" av klangen?

Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-18 10:29

Ah, jag var lite otydlig. Jag följde vad jag trodde var RogerGustavssons resonemang och svarade på frågan "Ger inte en större andel reflekterat ljud ofta en "förlängning" av klangen?"
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 10:31

petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Relativt samma minskning av direktljudet hos ett system med mindre kvot, får du nog ha som utgångspunkt att det gällde.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:53

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Relativt samma minskning av direktljudet hos ett system med mindre kvot, får du nog ha som utgångspunkt att det gällde.

I så fall är det inte kvoten i sig som är den avgörande parametern.

Tror du kvoten mellan direkt- och reflekterat ljud minskar eller ökar då ett högtalarelement monteras i vägg i jämförelse med att monteras i högtalare som är ungefär 1 meter från vägg?

Om man använder sig av principen "toe in" vid högtalarplacering tror du kvoten mellan direkt- och reflekterat ljud ändras än om högtalaren är vinklade on-axis mot lyssnaren. Om kvoten minskar vid toe in blir det en "förlängning" av klangen då?

Jag kommer i alla fall återkomma i ärendet. Nu är jag på väg till Italien. Flyget går om några timmar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:56

Almen skrev:Ah, jag var lite otydlig. Jag följde vad jag trodde var RogerGustavssons resonemang och svarade på frågan "Ger inte en större andel reflekterat ljud ofta en "förlängning" av klangen?"

RogerGustavsson använde uttrycket "kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud".

Stig Carlsson ökade kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud genom att sätta högtalarelementen nära vägg.

Hur tror du kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud är på OA-2212?

I bas. I mellanregister. I diskanten.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-18 11:42

Peter: Hör av dig om du är på terminal 2 på Arlanda. Jag är också där. Om du flugit din kos: Lycka till och ha det så trevligt i Italien. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 11:54

shifts skrev:Peter: Hör av dig om du är på terminal 2 på Arlanda. Jag är också där. Om du flugit din kos: Lycka till och ha det så trevligt i Italien. :)

Skavsta Åker dit om 2 timmar. :) Rajjan. De landar i Milano Bergamo. Passar bäst dit jag skall.
Ha en nice flight.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-18 12:13

Då har väl jag använt mig av fel uttryck om det där med kvoten. Jag menar att högtalare som strålar bredare eller i olika riktningar, tar en omväg i lyssningsrummet och lägger till en klang från det egna rummet på ett eller annat sätt. Ingvar Öhman brukar använda ett uttryck, "gammal ljud". Ju mera "gammalt ljud" desto mindre av fonogrammet kommer fram till lyssnaren. Mig veterligt blev Stig Carlsson's högtalare alltmera smalstrålande under åren och då antog jag att kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud ändrades. Så är det väl? Om avståndet till begränsningsytorna förlängs kommer väl det reflekterade ljudet att minska i amplitud men bli mera ekolikt?
I fallet med Bremen-äggen strålas väl mycket energi ut i rummet som tar en omväg till lyssningsplatsen? På vilket sätt påverkar den fördröjda energin upplevelsen? Är det enbart ett positivt tillägg till direktljudet? Hur vet man det utan att noggrannt bestämma såväl lyssningsposition som högtalarnas position i rummet och dessutom ta hänsyn till rummets bidrag? Här skulle man förstås komplettera med lite skisser men det kommer säkert Peter att göra...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-01 01:07

Någon som slagit till än? Vore kul att läsa lyssningsintryck från hemmiljö. Ja, jag är en nyfiken sort.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-13 15:08

eljulio skrev:
hifikg skrev:

Blev det någon investering? Är du månne först på Faktiskt med Ägg i hemmiljö?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-12-13 19:03

petersteindl skrev:
mvh
Peter

Såna har jag här hemma, med kvoter, ljud och allt. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-14 00:28

phon skrev:
petersteindl skrev:
mvh
Peter

Såna har jag här hemma, med kvoter, ljud och allt. :D

Och välljud sprider de, oavsett kvoterna. Tycker jag :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-22 21:45

Äggen har aktualiserats, så jag frågar igen, vem på Faktiskt blev först med Ägg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-04 00:02

Händer det något med äggen? Det är väldigt tyst om dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Först med Bremen 3D8?

Inläggav hifikg » 2014-06-24 02:52

Noterar att H&M tagit upp dem under våren http://www.hifi-musik.se/nyhet/2014/03/Wall-of-Sound/

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-02 16:38

*Bump* Någon faktisktian som har dessa hemma?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-03 02:08

Minst en :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-03 08:17

Berätta gärna mer :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-03 08:38

Gissar att han menar att Peter Steindl har minst ett par, och det är ju inte så konstigt....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-03 08:41

Ah, ja jo..

Någon faktisktian som har skaffat dessa sedan förra sommaren?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-03 11:02

Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan... 8) :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-03 14:18

murgatroyd skrev:Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan... 8) :D

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-03 14:27

Jag försökte ju bara vara ironisk, men det sprack uppenbarligen... 8) 8O

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-07-03 15:39

Maccis skrev:
murgatroyd skrev:Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan... 8) :D

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.

Om man som jag har olika anläggningar (en Ino-baserad, en med Carlsson och två med annat) - vilken kôrka tillhör man då då??

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-03 15:43

Frikyrkan...? . 8) :?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-03 15:57

Stranne skrev:
Maccis skrev:

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.

Om man som jag har olika anläggningar (en Ino-baserad, en med Carlsson och två med annat) - vilken kôrka tillhör man då då??

Du tillhör den skaran som tar hand om kollekten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-03 17:54

Äentedä Bert Karlsson . . . typ :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-03 18:04

Maccis skrev:

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.

Den är inte korrekt.

Här är topp-10 (märke och antal):
Audio Pro 9
JBL 12
Larsen 13
B&W 14
LTS 15
PK 16
DIY 18
Carlson 56
Ino 88
Övriga 161

(Totalt antal vid tiden för statistiken = 517)

(Från en tråd om vilket högatalarmärke medlemmarna har. Jag hittar inte tråden i hastigheten, bara den statistik jag gjorde.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-03 19:40

PerStromgren skrev:(Från en tråd om vilket högatalarmärke medlemmarna har. Jag hittar inte tråden i hastigheten, bara den statistik jag gjorde.)

Här är den tråden:
viewtopic.php?p=971283
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-07-03 20:28

PerStromgren skrev:
Maccis skrev:

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.

Den är inte korrekt.

Audio Pro 9
JBL 12
Larsen 13
B&W 14
LTS 15
PK 16
DIY 18
Carlson 56
Ino 88
Övriga 161

(Från en tråd om vilket högatalarmärke medlemmarna har. Jag hittar inte tråden i hastigheten, bara den statistik jag gjorde.)

Vilket märke är PK?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2015-07-03 21:42

Kevin_Mitnick skrev:
PerStromgren skrev:
Maccis skrev:Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.

Den är inte korrekt.

Audio Pro 9
JBL 12
Larsen 13
B&W 14
LTS 15
PK 16
DIY 18
Carlson 56
Ino 88
Övriga 161

Vilket märke är PK?

Ett faktiskt-bygge signerat Anders Eriksson om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-04 09:12

DorreN skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
PerStromgren skrev:
Den är inte korrekt.

Audio Pro 9
JBL 12
Larsen 13
B&W 14
LTS 15
PK 16
DIY 18
Carlson 56
Ino 88
Övriga 161

Vilket märke är PK?

Ett faktiskt-bygge signerat Anders Eriksson om jag minns rätt.

Det gör du. Högtalaren är rätt lik Ino piP.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-04 12:04

Majoriteten av forumets medlemmar har alltså varken Ino eller Carlsson. Låter väl som en sund blandning även om de båda märkena nog får anses "överrepresenterade" i förhållande till sina marknadsandelar. Någon som vet vilket märke som är störst? Om vi håller oss till någorlunda välljudande produkter och inga masspaketsystem a la JVC-högtalarna jag misshandlat på sistone (skulle inte förvåna mig om de små usla rackarna sålts i större antal än alla Carlssonmodeller tillsammans).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-07-04 13:28

hifikg skrev:Majoriteten av forumets medlemmar har alltså varken Ino eller Carlsson.
...

Jag skriver istället:"Majoriteten av forumets medlemmar som svarade har alltså varken Ino eller Carlsson."
402 medlemmar svarade på enkäten. Just nu har forumet 9344 medlemmar. Så det var en liten andel svarande, men jag tror ändå att din slutsats är korrekt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-04 13:37

STDI skrev:
hifikg skrev:Majoriteten av forumets medlemmar har alltså varken Ino eller Carlsson.
...

Jag skriver istället:"Majoriteten av forumets medlemmar som svarade har alltså varken Ino eller Carlsson."
402 medlemmar svarade på enkäten. Just nu har forumet 9344 medlemmar. Så det var en liten andel svarande, men jag tror ändå att din slutsats är korrekt.

Det tror jag också och jag tror att kanske inte antalet Ino eller Carlsson hade stigit mycket till - jag tror att det är just dessa ägarna som är hyffsat forumaktiva och därför svarat. Faller mig sannolikt att Carlsson hade gått om Ino om alla 9344 hade svarat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-07-04 19:10

STDI skrev:
...

Jag får korrigera mig här. Totalt var det visst 517 svarande. Men 412 på 10 i topp listan. Så jag förstår inte var övriga var om de inte var "övriga".
Slutsatsen gäller dock i vilket fall som helst.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-05 11:12

STDI skrev:
...

Så är det förstås, hade det varit ett slumpmässigt urval hade 400 eller 500 svar varit fullt tillräckligt. Inoanhängare hänger mycket på forat, medan vi som har Carlsson mest sitter o lyssnar ;-). Kanske är det så att de som valt något helt annat lyssnar ÄNNU mer och inte tar sig tid att svara på enkäter. Vem vet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 18:02

Det finns inte särskilt många i världen som har Bremen-högtalare överhuvudtaget, så sannolikheten för att hitta ett större antal på det här forumet är obefintlig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-06 18:33

MagnusÖstberg skrev:Det finns inte särskilt många i världen som har Bremen-högtalare överhuvudtaget, så sannolikheten för att hitta ett större antal på det här forumet är obefintlig.

Åjo, det är nog högre än rent medelvärdesmässig med avseende på högtalarinnehavare i största allmänhet. De flesta här känner nog till Peter och hans högtalare och det gör sannolikheten högre att man lyssnar och köper.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-06 19:36

Exactemente! som tysken säger, i det här forat är Peter en kändis. Inos (och inte minst Carlssons) marknadsandel utanför det här forumet torde vara ytterst marginell.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 22:12

PerStromgren skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns inte särskilt många i världen som har Bremen-högtalare överhuvudtaget, så sannolikheten för att hitta ett större antal på det här forumet är obefintlig.

Åjo, det är nog högre än rent medelvärdesmässig med avseende på högtalarinnehavare i största allmänhet. De flesta här känner nog till Peter och hans högtalare och det gör sannolikheten högre att man lyssnar och köper.

Att någon är kändis här innebär i sig ingen försäljning, och som sagt eftersom det inte är sålt särskilt många par överhuvudtaget hittar du inte ett större antal köpare någonstans och därmed inte här heller.

Så enkelt är det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 22:17

hifikg skrev:Exactemente! som tysken säger, i det här forat är Peter en kändis. Inos (och inte minst Carlssons) marknadsandel utanför det här forumet torde vara ytterst marginell.

Jag vet inte vad det har med Bremen att göra, men båda dessa har nog sålt en faktor flera hundra gånger fler par än Bremen utanför forumet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-06 22:41

MagnusÖstberg skrev:
PerStromgren skrev:

Att någon är kändis här innebär i sig ingen försäljning, och som sagt eftersom det inte är sålt särskilt många par överhuvudtaget hittar du inte ett större antal köpare någonstans och därmed inte här heller.

Så enkelt är det.

Det innebär, menar jag, att vi i forat känner till dem, förmodligen bra mycket bättre än gemene man. Det borgar för att sannolikheten att någon skulle slå till är större än bland random ljudköpare därute. Så enkelt tänker jag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-06 22:41

MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:Exactemente! som tysken säger, i det här forat är Peter en kändis. Inos (och inte minst Carlssons) marknadsandel utanför det här forumet torde vara ytterst marginell.

Jag vet inte vad det har med Bremen att göra, men båda dessa har nog sålt en faktor flera hundra gånger fler par än Bremen utanför forumet.

Jo, men så har de ju hållit på i flera decennier också. Och i vårt forum är märkena klart överrepresenterade jämfört med den stora världen, utanför Faktiskt. Tror jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 22:56

Ja, men det råder det ingen tvekan om. De har några års försprång.

Tycker det räcker med att fokusera på Bremen och ge tusan i jämförelserna. Bremen får förhoppningsvis ordning på affärerna någon gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-06 23:18

MagnusÖstberg skrev:Ja, men det råder det ingen tvekan om. De har några års försprång.

Tycker det räcker med att fokusera på Bremen och ge tusan i jämförelserna. Bremen får förhoppningsvis ordning på affärerna någon gång.

Det var bara för att förklara varför jag, och kanske någon mer, tror att det är rätt stor chans att någon på forumet slår till på Ägg. Vi är en samling udda typer som satsar på små, obskyra märken, om man ser till den stora världsmarknaden. Jag är uppriktigt förvånad över att ingen "trätt fram" än som äggägare. De är jäkligt bra, särskilt om man betänker att de inte kostar mer än de gör.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 23:34

Jag tror inte det finns någon.

Prisvärdhet är subjektivt. Jag gillar konceptet, och tycker de har en läcker design, men de har tredubblat sitt tänkta pris sedan jag träffade Peter första gången. Det är klart att det minskar volymförsäljningen. Det är ett större beslut att ta vid ett köp när man kommer upp i de summorna för många.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-07 00:35

MagnusÖstberg skrev:Jag tror inte det finns någon.

Prisvärdhet är subjektivt. Jag gillar konceptet, och tycker de har en läcker design, men de har tredubblat sitt tänkta pris sedan jag träffade Peter första gången. Det är klart att det minskar volymförsäljningen. Det är ett större beslut att ta vid ett köp när man kommer upp i de summorna för många.

Tackar för att du gillar konceptet och tycker de har en läcker design. :) Detta angående priset är dock inte korrekt. Det tänkta priset är inte tredubblat sedan du träffade mig första gången.
Priset har aldrig tredubblats, ens från tänkta priset från start. År 2000 var konsumentpriset tänkt som 15 000 kr/par inkl moms och det var med tillverkning i Kina. Idag är det år 2015 d v s 15 år senare och tillverkningen är i Danmark, Sverige och i norra Italien. Skulle högtalarna tillverkas i Kina så skulle priset på dessa 15 år möjligtvis fördubblats.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-07 00:47

Det finns Bremen 3D8 sålda till medlemmar på Faktiskt. De skriver dock inte inlägg. De jag känner till är faktiskt boende i Göteborg. Jag har dock inte koll på alla sålda par.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-07-07 02:25

finns de på Ågrens månde? är mycket intresserad av ditt koncept med tidiga reflexer mm. eftersom jag eftersökt samma design i halva mitt liv med hemmabygg :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-07 02:46

petersteindl skrev:Tackar för att du gillar konceptet och tycker de har en läcker design. :) Detta angående priset är dock inte korrekt. Det tänkta priset är inte tredubblat sedan du träffade mig första gången.
Priset har aldrig tredubblats, ens från tänkta priset från start. År 2000 var konsumentpriset tänkt som 15 000 kr/par inkl moms och det var med tillverkning i Kina. Idag är det år 2015 d v s 15 år senare och tillverkningen är i Danmark, Sverige och i norra Italien. Skulle högtalarna tillverkas i Kina så skulle priset på dessa 15 år möjligtvis fördubblats.

Mvh
Peter

Ja, klart de är läckra!

Jag har ingen aning om vad priset är nu, men då räcker inte tredubblingen långt alltså.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2015-07-07 08:49

//mvh Johan

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-07 08:57

zorro skrev:29.990 SEK på Pause Ljud & Bild

http://www.pauseljudbild.com/produkt/br ... uxedo-vit/

Ser ut som att det är per stk.

Fyrfaldigats, med andra ord.

EDIT: Svarfinns i inlägg nedan
Senast redigerad av ante_77 2015-07-07 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-07 09:23

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Tackar för att du gillar konceptet och tycker de har en läcker design. :) Detta angående priset är dock inte korrekt. Det tänkta priset är inte tredubblat sedan du träffade mig första gången.

Mvh
Peter

Ja, klart de är läckra!

Jag har ingen aning om vad priset är nu, men då räcker inte tredubblingen långt alltså.

Bremen 3D8 har fortfarande ett rekommenderat c:a pris till konsument på 30 000 kr inklusive moms per par.
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-07 22:54

Det borde väl få det att klia i fingrarna hos några 2015 får man hoppas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-08 11:26

Jätte trevliga högtalare, kombinera dom med 2-4st bra men små och undangömda basmoduler och jag skulle gärna ha ett sällskapsrum till att ha en ytterligare setupp i :D

Bra jobbat med dessa högtalare Peter :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 18:51

Nå, vilka sitter med ägg på sin vägg nurå?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-03-31 19:47

Jag såg några begagnade till salu ganska nyligen. Jag var sugen, men har tyvärr bränt hifi-budgeten för lång tid framöver.

Återgå till Generellt om hifi