phloam skrev:Jamen bra är ju bättre än dåligt. Bra är lika relativt som "bäst". Bäst är bra. Bra är bäst för dig.
Den viktiga skillnaden är inte mellan "bra" vs "bäst" utan om du söker vad som är bra/bäst för dig, eller bra/bäst för någon annan.
Om du utgår från dig själv så slipper du "bäst"-hetsen som blir följden om du måste se till alla andras tänkbara behov. Jag tror det är den du vill slippa?
Ja, jag brukar utgå från mig själv. Om jag hittar en högtalarlösning som verkligen tilltalar mig, så är det ju precis så.
Att det sedan - mycket väl - kan finnas något som tilltalar mig ÄNNU mer kan jag ju förhålla mig till på två grund-sätt:
1 Bry mig om det och leta vidare.
2 Strunta i det och stanna "där jag är".
Alternativ två kan nog av vissa uppfattas som mer eller minder märkligt. Kanske till och med som både utvecklingsfientligt, uppgivet och allmänt passivt.
Finessen - som jag ser det - är att tvåan INTE ALLS behöver betyda det.
Eller egentligen spelar det fan ingen roll om det faktiskt BETYDER just det.
Det var ju inte MIN person som skulle värderas, det var ju en högtalare.
Ty, återigen, vad var syftet? Vad skulle uppnås?
Metodvalet för uppnåendet måste faktiskt VÄNTA tills man har beskrivit VAD man önskar uppnå.
Och, den beskrivningen är ju helt och hållet upp till var och en.
Vill jag - som just är vad just JAG vill - kunna lyssna på min musik utan att egenheter i återgivningen distraherar mig, ja då lär det ju finnas en tydlig skiljelinje.
En skiljelinje som:
Under sig har distraherande återgivning (av alla möjliga sorter).
Över sig har icke-distraherande återgivning (vad det nu än beror på).
---
Har man något annat mål och därmed någon annan beskrivning av vad man önskar uppnå, ja då blir ju processen en annan.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.