Moderator: Redaktörer
Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
IngOehman skrev:Njae, de tidiga TV-fjärrkontrollerna använde oftast akustiska styrsignaler.
En bit upp i ultraljudsområdet påstods de ligga och det stämde säkert (jag
kollade inte) men jag hörde dem inte sällan ändå, men mest bara start och
stoppljud var det som slaskade. Väldigt störande var det. Hundar ogillade
dem också. Mer än jag.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Fungerar heller inget vidare med fjärren till den Audiolab 8200CDQ jag har. Liknande erfarenhet från mitt besök i somras hos PS Audio i USA. Det är riktigt dyra prylar de tillverkar. Måste dyrare apparater ha sämre fjärrkontroller?
NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Fungerar heller inget vidare med fjärren till den Audiolab 8200CDQ jag har. Liknande erfarenhet från mitt besök i somras hos PS Audio i USA. Det är riktigt dyra prylar de tillverkar. Måste dyrare apparater ha sämre fjärrkontroller?
Likadant med Oppo 93, 95 med har jag för mig. Förundrar mig endel då resten av spelaren är så gedigen![]()
Däremot vår enkla boxer ifrån Sagem så kan jag ligga i soffan under en filt med fjärren och zappa kanaler.
Komorok skrev:NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Likadant med Oppo 93, 95 med har jag för mig. Förundrar mig endel då resten av spelaren är så gedigen![]()
Däremot vår enkla boxer ifrån Sagem så kan jag ligga i soffan under en filt med fjärren och zappa kanaler.
Det är inte fjärrens ir-diod som är dålig. Det är mottagaren som är dåligt monterad.
Komorok skrev:NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Det är inte fjärrens ir-diod som är dålig. Det är mottagaren som är dåligt monterad.
Harryup skrev:Originalfjärrar har sällan tillräcklig spridning om man skall peka fjärren i vilken riktning som helst. Pioneers Kurofjärrar måste man peka mot höger sida på TV'n t.ex. Om man däremot använder tredjepart typ Pronto, RCI och allt vad dom kan heta så märker man att det går väsentligt bättre.
Och skulle man t.ex. använda iRule på en smartphone eller padda ihop med en Global Caché av lämplig sort så kan man köra ir eller RF över nätverk för att sedan sista biten byta till lämplig överföring. Då kan man sen sitta på jobbet och sköta hemmet.
/Harryup
Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Många apparater kan ju också styras via nätverk, via appar etc. Imo klart mer rationell lösning. Om det är applicerbart.
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Många apparater kan ju också styras via nätverk, via appar etc. Imo klart mer rationell lösning. Om det är applicerbart.
NiklasF skrev:Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
EN app som kan sköta allt ex irule tror jag på, bökigt att behöva öppna och stänga flera olika.
Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Man kan lösa det mesta, men likväl så är det ju en kass konstruktion.
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
Nja, leverantörer har ju massor med egna kommandon dom skiftar mellan olika modellserier och över åren så nog kodas det friskt märker man om man tänker konfigurera en större 3:e partsfjärr.
Särskilt illa är det för de som använder samma kommando för att stänga av och slå på en apparat. Och har man t.ex. en Blurayspelare ifrån Pioneer och en äldre CD t.ex. så kan dom krocka i värsta fall annars.
jag vet Micke, kram på dig så får vi ses snartKomorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Dig håller jag gärna om.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
Nja, leverantörer har ju massor med egna kommandon dom skiftar mellan olika modellserier och över åren så nog kodas det friskt märker man om man tänker konfigurera en större 3:e partsfjärr.
Särskilt illa är det för de som använder samma kommando för att stänga av och slå på en apparat. Och har man t.ex. en Blurayspelare ifrån Pioneer och en äldre CD t.ex. så kan dom krocka i värsta fall annars.
Nu missförstår du ju det Vee-Eight skriver.
Det han talar om är att ge olika exemplar av samma modell en unik kod,
som man gör med låsen på bilar t ex. Det du pratar ju om är ju bara att
olika modeller har olika kod - vilket ju är en självklarhet om det alls skall
kunna fungera.
Vh, iö
NiklasF skrev:Jag skulle vilja göra så mycket mer än så, Micke, kram på dig så får vi ses snartKomorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Dig håller jag gärna om.
Komorok skrev:NiklasF skrev:Jag skulle vilja göra så mycket mer än så, Micke, kram på dig så får vi ses snartKomorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Dig håller jag gärna om.
Smickrande, du är välkommen den 22/2. Vi får väl se var det leder.
Vee-Eight skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
kunna fungera.
Vh, iö
Jajamensan, typ så ja.
Strmbrg skrev:Om vi börjar i syftes-änden av frågan, och avvaktar med teknik-delen en stund:
Vilka problem finns med dagens apparatmanövrering?
Hur önskar vi att det vore?
Vad vill vi åstadkomma?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Om vi börjar i syftes-änden av frågan, och avvaktar med teknik-delen en stund:
Vilka problem finns med dagens apparatmanövrering?
Hur önskar vi att det vore?
Vad vill vi åstadkomma?
Problemet är väl att det alltsomoftast inte händer något när man trycker på fjärren. Med tiden lägger man sig till med gester som gör att det ändå funkar, men vissa apparater är svårare än andra.
Så, nu har jag avvaktat, och förklarar ovanstående med att ljus behöver fri väg från sändare till mottagare (eller en tydlig reflex) vilket gör att man måste hålla fjärren så att den fria vägen uppstår.
Jag skulle hellre vara oberoende av det.
Svante skrev:Med en radiofjärr skulle man kunna gömma den fula hembioförstärkaren i ett skåp. Jag hade tänkt att jag skulle ställa den bakom skjutdörrar i glas så att den inte skulle bli så dammig, men glasdörren står öppen hela tiden eftersom glaser absorberar IR-ljus. Känsligheten blir avsevärt sämre bakom glaset.
AndreasArvidsson skrev:Fjärr med display som visar vilken ljudnivå man är på(+/-dB) som kommunicerar med försteget via RF vore något. Kan man gömma allting.
Det man får göra då är att ha en liten grunka med flera ir-utgångar och
klistra ett ir-öga på respektive apparat sen en app som kan styra att blinka på utgång 2 för denna apparat osv. Dvs iRule med en Global Caché av lämplig sort.
mvh/Harryup
AndersP skrev:Det man får göra då är att ha en liten grunka med flera ir-utgångar och
klistra ett ir-öga på respektive apparat sen en app som kan styra att blinka på utgång 2 för denna apparat osv. Dvs iRule med en Global Caché av lämplig sort.
mvh/Harryup
Förvisso en lösning, men jag hatar att blanda in telefoner i anläggningen. Jag vill känna knapparna med fingrarna i mörkret, inte behöva tända upp en telefon så det blir dag i rummet för att kunna se vilken virtuell knapp jag ska trycka på.

Komorok skrev:NiklasF skrev:Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
EN app som kan sköta allt ex irule tror jag på, bökigt att behöva öppna och stänga flera olika.
Jag har Denons app som styr 3313 via Wifi, men det laggar så mycket att det är nästan oanvändbart. Ir-förlängare har fungerat helt smärtfritt för mig i många år.

Svante skrev:Jag tvekar nu mellan att säga att vi är OT, frågan gällde varför man använder IR i fjärrkontroller, inte vilka alternativ det finns.
hevi skrev:Svante skrev:Jag tvekar nu mellan att säga att vi är OT, frågan gällde varför man använder IR i fjärrkontroller, inte vilka alternativ det finns.
För att det är BILLIGT och det drar ingen ström at tala om. Så fort du börjar tänka i termer av RF så börjar det också bli väldigt mycket mer komplicerat med certifieringen av prylarna. En IR-fjärr kostar någon/några tior att tillverka och kräver ingen certifiering. En enkel RF-lösning kostar några tjugor plus att det tillkommer ett flertal certifieringar för att få sälja dem nationellt (för att inte tala om globalt).
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
kunna fungera.
Vh, iö
Jajamensan, typ så ja.
Fast precis som att alla bilar inte har unika koder så har inte alla ir-fjärrar det heller mellan olika fabrikat och modeller.
Fabrikat krockar och även olika modeller kan dela delar av kommandona men inte allt. Kan ge en del överraskningar ibland.
mvh/Harryup
heliac skrev:Apropå fjärrkontroller...min sambo trycker hårdare på knapparna om det är "dålig" sikt eller trötta batterier
IngOehman skrev:Jo, initialt gör man det ju nästan instinktivt, men som formuleringen var
så fanns det ju skäl att tro att det skedde även efter att det etablerats
kunskap om att problemet var dålig sikt eller dåliga batterier.
Vh, iö
IngOehman skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
kunna fungera.
Vh, iö
NiklasF skrev:Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster