Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:hifitokskalle
LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor!
IngOehman skrev:LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor!
Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.
Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.
Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...
Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.
När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till!![]()
Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...
Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet.![]()
Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...
Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...
Robert skrev:
Kul aprilskämt!
Naqref skrev:Robert skrev:
Kul aprilskämt!
Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april.
Robert skrev:Naqref skrev:Robert skrev:
Kul aprilskämt!
Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april.
Nagref,
Hur tolkar Du Öhmans uttryck : "Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi"
Jag vill gärna förstå vad KRAFTIGT _NEGATIVA_ effekttålighetsmarginaler betyder. Det kanske Du kan förklara för mig.
IngOehman skrev:Tål elementet 80 W och man utsätter det för 100 W så har man exempelvis en marginal om -20%.
Piotr skrev:Som en ettrig liten fluga på sommaren..
/Peter
IngOehman skrev:Att uttrycka sig i termer av negativa marginaler är inget nytt. I varje fall inte bland ingenjörer. Byråkraters bruk av "negativa marginaler" vet jag inte mycket om.
Att vissa vill demonstrera hur svårt de har att fatta är heller ingenting nytt. (Tack Norman för ditt stöd!)
Eftersom det var ett litet tag sedan Robert tramsade på detta vis sist har jag förvånansvärt stort överseende, märker jag.![]()
Jag skall därför göra en liten ansträngning ytterligare, att förklara bara för honom (alla andra förstod nog direkt) vad en marginal är för något. Hjälper det inte ger jag kanske upp.
Robert skrev:IngOehman skrev:Tål elementet 80 W och man utsätter det för 100 W så har man exempelvis en marginal om -20%.
Så skulle kanske en byråkrat uttrycka sig.
En praktiskt lagd person skulle säga att om man matar in 100W i ett element som tål 80W SÅ GÅR DET SÖNDER därför att du inte har några marginaler alls! Eller rättare, vi talar om att elementet havererar i samma ögonblick som talspolen smälter pga överhettning, Att den inte smälter ögonblickligen är avhängigt den termiska fördröjningen. Det är totalt ointressant att uttrycka detta som en negativ marginal i procentenheter. Det är dessutom inte korrekt såvida du inte i ekvationen drar in just den termiska födröjningen.
Robert skrev:IngOehman skrev:Visst. Olika saker har olika marginaler.
Min poäng var att inget i ett passagerarflygplan är byggt med negativa säkerhetsmarginaler, annat än i kraschsituationer.
Är detta ett exempel på ett s.k. intellektuellt haveri?
IngOehman skrev:Visst. Olika saker har olika marginaler.
Min poäng var att inget i ett passagerarflygplan är byggt med negativa säkerhetsmarginaler, annat än i kraschsituationer.![]()
I ett stridsflygplan kan det vara anorlunda dock. Där sätter man dels inte vem som helst vid spakarna, där finns inga passagerare och framförallt:
Där finns (i skarp situation) flera faror än sönderbrutet flygredskap som måste tagas hänsyn till (läs: Den lede fi), varför maximal kreativ frihet bör förlänas piloten. I detta fall innebär det maximal manöverbarhet, viklet som oundviklig konsekvens ger negativa säkerhetsmarginaler.
Vh, iö
IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?
Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?
Man har iallafall gjort tester på det, piloten höll på att dö då trycket kom för sentHenrik_Holst skrev:Man kan tillägga att det finns g-dräkter som inehåller, just det, vätska. Även om standard dräkten väl är pneumatisk?
Naqref skrev:hajen1: Ska man förse skogsväsen med föda så kan man lika gärna se till att den kommer andra tillgodo oxå. Se nedan.Robert skrev:IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås
Robert: Var står det någonstans att det är organpåverkan man slipper genom nedsänkningen? Du är rätt duktig på att tolka saker på ditt eget sätt uppenbarligen.
Det som avsågs var naturligtvis förmågan att klara av stora g-krafter. Det har väldigt lite med organpåverkan att göra. Om man inser vad som händer vid stora g-krafter så inser man oxå varför en nedsänkning i en vätska med snarlik densitet som blodet/kroppen motverkar problemen.
Problemet vid höga g-krafter är att blodet pressas ner i benen (vilket det kan göra då kroppens kärl och övriga vävnader är tillräckligt flexibla) och om de är tillräckligt stora så orkar inte hjärtat pumpa upp blodet i hjärnan. Tryckskillnaden mellan knopp till tå är direkt proportionell mot längden på individen, densiteten på vätskan (blodet) och gravitationskonstanten. Det är därför giraffer har det högsta blodtrycket.
Kollar man på hur trycket i en vätska fördelar sig så är det proportionellt mot djupet, densiteten och gravitationen. Det blir en invers av föregående funktion. Därför kan man fritt få vatten att röra sig även på 10000 meters djup.
Sänker man ner en människokropp vertikalt stående i en vätska med snarlik densitet som blod så kommer trycket vid benen öka proportionellet mot gravitationen och motverka att blodet samlas där. Den omgivande vätskan kommer alltså att fungera som en automatiskt reglerande g-dräkt.
IngOehman skrev:Stridspiloter klarar nog (om de är vältränade och kniper utav bara h-e) uppåt 8 G, möjligen till och med mera. Negativa G (trycka på spaken) tror jag dock man undviker i möjligaste mån, eftersom man inte vill spränga blodkärl i hjärnan. Piloter dyker därför aldrig till stora G-krafter.
Robert skrev:Jag var mest intresserad av att höra varför IÖ propagerar för baddräkt med tillhörande akvarium istället för G-dräkt![]()
Jag gjorde tavlan att ta IÖ på allvar. Förstår nu att Ö’s förslag är ansträngt verklighetsfrämmande och inte löser några praktiska eller medicinska problem utan endast skapar mer textmassa.
Badande piloter, ja ja… Jag lovar att jag skall se på Ö’s inlägg med mera humor i fortsättningen. Ser man det från den studentikosa sidan är det ju nästan roligt
IngOehman skrev:Du är oförskämd och korkad. Trots att du skriver "Jag förstår nu..." så fattar du som vanligt varken innehåll, syfte eller konsekvens. Det fanns ingenting verklighetsfrämmande med mitt inlägg, tvärtom är detta frågor som tas på fullaste allvar. En stridspilots liv står på spel. Den som kan manövrera extremast har bäst chans att överleva.
Style skrev:t ex ska allt som är fastskruvat klara -30g vilket i princip är krasch mot bergvägg.
IngOehman skrev:Nä, blanda skall man akta sig för att göra.
Kaffe utan konjak är t ex en otäck blandning.
Harryup skrev:IÖ:
Kan man sammanfatta det med att NN borde ligga i badkaret då han för första gången skall spela på alla sina subbar ifall det händer något typ en inkopplingstransient eller dålig jordning typ?
Morello skrev:Jag har spelar sönder trumskinn, trumstockar och en (1) cymbal.
Själv har jag spelat sönder ett par låtar som jag uppenbarligen inte behärskade på gitarr...
EngelholmAudio skrev:Morello skrev:Jag har spelar sönder trumskinn, trumstockar och en (1) cymbal.Själv har jag spelat sönder ett par låtar som jag uppenbarligen inte behärskade på gitarr...
Piotr skrev:"Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!"
Räknas inte då det är något som gäller oss alla.
Nattlorden skrev:Piotr skrev:"Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!"
Tala för dig själv - jag bor i villa och så högt så att någon klagat har jag ännu aldrig lyckats med. Heck - brukar gå bra att vrida upp sin Marshall och rocka lös på elguran kl. 2 på natten om jag så vill...
Piotr skrev:"Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!"
/Peter
luminous skrev:Försökte förgäves förstöra en liten högtalare genom att dränka den i målarfärg, spela med den under vatten, hälla på aceton och tända eld på den osv men den klarade allt den utsattes för...

Kaffekoppen skrev:Offantligt många Peerless 8" basar och 1" diskanter (våga vägra hornögtalare på disco)
Skall bli kul att åka till Oslo om några år när de byggt operan färdigt...
Kaffekoppen skrev:Det är illa nog att det fanns kameror på plats
NNord skrev:Har du spelat sönder någonting någon gång?
Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..
![]()
IngOehman skrev:LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor!
Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.
Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.
Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...
Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.
När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till!![]()
Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...
Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet.![]()
Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...
Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster