Har du spelat sönder någonting någon gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-31 17:18

Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..

:lol: :lol:
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-31 17:23

Lyckades spela så högt att anslutningstrådarna på en av mina Lowther PM6c slets av... Var i o f s bara att löda ihop igen och se glad ut :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-31 17:26

Magic Mushroom bidrog precis till att en taklist ramlade ner..

8O
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-31 17:47

Fått svampmoln ur en Sunfire...glättningskonding som övergick i gasform...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-03-31 18:14

Tja, ett gäng diskanter och nåt delningsfilter har det väl gått...
Sen har det väl hänt att diverse skyddskretsar slagit från, mest värmesäkringar. Allt under tiden som jag "DJ-ade", hemma har inget gått sönder.. än. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-31 18:32

bilens högtaleri har som en tendens att brinna upp :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-03-31 18:37

6st basar nåra diskanter ett delningsfilter som har gått upp i rök

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-31 18:39

Toppade mina Dahlqvist ett tag med Deccas Ribbon Tweeter men dom tröttnade jag på eftersom membranen gick stup i kvarten. Så dj-a kul att sitta och vecka alu-folie är det inte.... 8)

Snubblade en gång på en signalkabel till ett Sony WMD6-C kassettdäck (3,5 mm telejack...). Volymen var rejält pådragen och smällen hög. Sedan dess har jag nya skumkanter i mina baselemet :-D

/ B

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-31 18:47

Spelade sönder ett slutsteg i en bil jag hade tidigare. Lastade ned det till 2Ohm mono fast det inte rekomenderades mindre än 4ohm.:oops:

Bakluckan fylldes således av äcklig röklukt när jag spelade en baskraftig låt på alldeles för hög volym(uppenbarligen).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-03-31 19:21

Detta var då kanske 6-7 år sedan, då jag var på LAN. Hade just burit in och kopplat ihop allt. Var för ivrig att koppla in recievern jag ärvt av farsan - slår på den - POFF! Rökmoln. (Jajustja! Det var ju -25 ute, jäklar, skulle ha väntat...)

Simma lugnt! :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-03-31 21:27

Ett Chord-steg när vi testade högtalare på jobbet... Glömde att högtalarna var bryggkopplade. Det lät lågt så jag drog på utav helsike tills det började ryka och blev tvärtyst.

Min stora 21 Kg tunga Pioneerstärkare på en fest. Högtalarkablarna smälte samman och orsakade kortslutning.

Ett gäng diskantelement.

Min Marshall gitarrförstärkares stora högtalarmembran när jag körde min analogsynt igenom den på högsta volym...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-31 23:48

Fantommatning in i ett DC-kopplat slutsteg är ingen bra idé med högtalare anslutna.

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-01 00:27

Brände trissor och kond.paket för ca 15 år sedan.
Spelades lite väl högt på mina JBL XPL 200 :oops: 8) .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-01 00:39

Det var längesen nu, men jag tror det gick till så här:
Jag skulle koppla in "fusksurroundhögtalare" och kopplade från mina Sentec PA 9:or monoslutsteg mellan plus-högtalare-plus på andra Sentecen.
Av någon anledning lät det inget bak. "Flytande jordnivåer" tänkte jag då. Jag provade därför att jorda ihop minuspolerna på förstärkarna. Då tändes den en förstärkarens sluttrissor upp som små lampor som lyste en kort stund, tills röken kom ut.
Nån som har en förklaring? Jag nekar i sten till att ha kortslutit någon utgång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-01 06:04

Jepp. En liten Cyrus one brann upp för mig 1990.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-04-01 07:36

Jag köpte ett slutsteg begagnat som inte var emballerat väl och som gick sönder i frakten. Kopplade ovetande in till mina Amphion Argon och ljudet som kom ur dem kan närmast beskrivas som ett kort avgrundsvrål av alla helvetets demoner. Sedan satt konerna fast som berget... :(
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-01 07:55

Nej,
inte ännu.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 11:45

En stor mängd högtalare har väll alla spelat sönder :?: :oops:
Själv har jag nog inte haft sönder mer en 4-5par. Lite föremål som skakat ner av vibrationerna gått i golvet händer ju säkert en gång i månaden :)
Jag har varit rätt nära att spela sönder fönstrena i min förra lägenhet. Det var det ända jag kunde komma på just nu.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 12:43

Jag har spelat sönder taket en gång, det ramlade ned (partiellt) av ljudtrycket. Två stycken Profundus Y stod för kalaset.

I en studio jag byggt blåste vi också ut ett fönster av misstag :oops: . Samma sorts högtalarsystem den gången, fast dubbelt så många (Y-4). Det sa bara liksom FOFFF, och sedan klirr på asfalten utanför...

På ytterligare en studio (med profundus Z-4) var det (trots frånvaro av exponerbara fönster i själva kontrollrummet) nära att samma sak höll på att hända, men volymen stoppades precis innan den i köket förefintliga jättestora fönsterrutan som satts i svängning (cirka 1 dm t-t!) slog i inbrottsgallret sisådär sju centimeter innanför rutans viloläge...
Dock spelade vi dessförinnan sönder någar kaffekoppar, till följd av att köket bredvid kontrollrummet exponerades så till den milda grad (trots nästan stängd dörr därimellan) att köksskåpsluckorna öppnades och kaffekopparna däri vandrade mot kanten för att till sist i bästa lämmelstil hoppa ned i diskbänken, en efter en...

Det kan nämnas att basmodulsystemet ifråga med hjälp av 4000 W pumpar ungefär 80 liter luft t-t vid 20 Hz. Det är mera luft än vissa påstått potenta subwoofrar på marknaden är stora...

Nä, men skall spela lugnt och försiktigt. Mycket bättre.

Vh, Ing. Öhman

PS. För många år sedan (70-talet) spelade jag sönder en telefon som stod på ett skrivbord våningen ovanför. Noga räknat gick den hädan av fallet mot golvet, inte av ljudtycket. Samma högtalarsystem (profundus A-4) spelade för övrigt bort putsen på en av väggarna i pannrummet... Fast det där gamla bassystemet var egentligen bara leksaker jämfört med de nuvarande grejjorna, beskrivna ovan.

Min inställning är att man skall ha resurser i basregistret för att kunna spela snyggt dock, inte för att kunna spela vansinneshögt. Fast många tycker att det är kul att försöka lite ändå, men FYYYYY på dom. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-01 12:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-01 12:46

hifitokskalle
8O
NN

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-01 13:14

Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 16:33

NNord skrev:hifitokskalle
8O

Kommer från rätt person. :wink: 8) :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-01 16:40

skrek han
8O :lol:
NN

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-01 16:41

Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-01 20:18

Underbart tokigt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 04:21

LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.

Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.

Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...

Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.

När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till! :?

Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...

Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet. :P

Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...

Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 06:04

IngOehman skrev:
LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.

Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.

Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...

Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.

När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till! :?

Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet. :P

Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...

Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...

Kul aprilskämt! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-02 06:24

Robert skrev:

Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april. ;)

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 13:46

Naqref skrev:
Robert skrev:

Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april. ;)

Nagref,

Hur tolkar Du Öhmans uttryck : "Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi"

Jag vill gärna förstå vad KRAFTIGT _NEGATIVA_ effekttålighetsmarginaler betyder. Det kanske Du kan förklara för mig. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 14:26

Det skulle ju kunna vara en feltolkning/felskrivning, och att Ingvar egentligen menade att det (de små marginalerna v.s.) var kraftigt negativt.

För att vara ett bra aprilskämt så var det minst sagt en aning nördigt 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 14:32

Robert skrev:
Naqref skrev:
Robert skrev:

Nagref,

Hur tolkar Du Öhmans uttryck : "Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi"

Jag vill gärna förstå vad KRAFTIGT _NEGATIVA_ effekttålighetsmarginaler betyder. Det kanske Du kan förklara för mig. :wink:

Om ett element tål 120 W och man tänker utsätta det för 100 W så har man en marginal om 20%. Kan även skrivas +20%

Tål det 101 W är marginalerna små dock, bara 1%. Blir de avsevärt mycket mindre än så blir de negativa.

Tål elementet 80 W och man utsätter det för 100 W så har man exempelvis en marginal om -20%.

En negativ marginal alltså. Tämligen enkel matematik, och dessutom vedertagen. :wink:

Jag fattar inte vad som var kul med detta att det kunde misstas för att vara ett aprilskämt? :o Till och med den andra april!

Vi kanske har helt olika humor...

Vh, iö

PS. Det kan tilläggas att i ekonomernas värld finns bara en relationsrikning, och 100 W in i något som tål 120 W skulle de nog kalla 16 2/3 % marginal :o , men det är en annan fråga...
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-02 14:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-02 14:33

Negativ marginal borde väl innebära att man inte har någon marginal alls vid full utstyrning, dvs grejerna går sönder.

Edit: IÖ hann svara först.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 14:42

Ja, det gör det.

Och:

Ja, det gjorde dom... :cry:

Vh, iö

PS. Skulle ha haft lättare att förstå om någon uppfattade hela norge-historien med "inprägling av krater i betong med hjälp av operamusik och jättelik ljudkanon avslutat med att få träffa Norges Kung och Drottning" som ett aprilskämt, men det var det inte. Tvärtom var det ett mycket intressant och trevligt uppdrag tycker jag.

Skall bli kul att åka till Oslo om några år när de byggt operan färdigt...

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 18:38

IngOehman skrev:Tål elementet 80 W och man utsätter det för 100 W så har man exempelvis en marginal om -20%.

Så skulle kanske en byråkrat uttrycka sig.

En praktiskt lagd person skulle säga att om man matar in 100W i ett element som tål 80W SÅ GÅR DET SÖNDER därför att du inte har några marginaler alls! Eller rättare, vi talar om att elementet havererar i samma ögonblick som talspolen smälter pga överhettning, Att den inte smälter ögonblickligen är avhängigt den termiska fördröjningen. Det är totalt ointressant att uttrycka detta som en negativ marginal i procentenheter. Det är dessutom inte korrekt såvida du inte i ekvationen drar in just den termiska födröjningen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-02 18:42

Som en ettrig liten fluga på sommaren..

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-02 18:45

Piotr skrev:Som en ettrig liten fluga på sommaren..

/Peter

Japp :) Konstigt också att det bara skall märkas ord på just IÖ:s inlägg. Fast hur var det nu, mata inte trollen?* :)

*Fast jag kan ju inte hålla mig då jag tycker det är mycket synd att vissa försöker medvetet "trötta ut" vissa deltagare genom att konstant vrida på ord och försöka missförstå...

edit: För att hålla mig lite till tråden kan jag ju säga att några diskanter har rykt, ett par av dessa brann troligen p.g.a att förstärkaren jag hade då började självsvänga på topparna vid högre utstyrning.... Ett par cervin vegabasar har också smält när förstärkaren fick för sig att lämna ut +40v till dom... En 12" sinusbas har också mist livet och en Beyma som talspolen tog i bakstycket på magneten när jag spelade en bucklig vinyl... (hur kan man konstruera element så? (eller hur kunde jag ha ett riiasteg som inte hade ett hpfilter? :) (är det två i eller två a i riaa?))
Senast redigerad av norman 2005-04-02 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-02 18:54

Friskt kopplat - hälften brunnet.... eller 2/3 i just det fallet.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 19:51

Robert: Fast, om man inte har några marginaler alls, d.v.s. att man kommer elda element, då är ju den negativa marginalen i princip ett mått på hur lång tid det tar innan elementet pajar. Så, vad är det som är otekniskt med att beskriva hur mycket elementet går sönder? :)

Negativ effekttålighet är nog mycket jobbigare, exempelvis 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-02 23:08

Här sitter jag och trollådiloddilollar för mig själv...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 00:47

Att uttrycka sig i termer av negativa marginaler är inget nytt. I varje fall inte bland ingenjörer. Byråkraters bruk av "negativa marginaler" vet jag inte mycket om.

Att vissa vill demonstrera hur svårt de har att fatta är heller ingenting nytt. (Tack Norman för ditt stöd!)

Eftersom det var ett litet tag sedan Robert tramsade på detta vis sist har jag förvånansvärt stort överseende, märker jag. :o :wink:

Jag skall därför göra en liten ansträngning ytterligare, att förklara bara för honom (alla andra förstod nog direkt) vad en marginal är för något. Hjälper det inte ger jag kanske upp.

Lite förenklat uttrycker en marginal (såsom ordet använts i detta fall) hur mycket mera något tål, än maximal potentiell påfrestning. En negativ marginal uttrycker istället hur mycket man måste minska den maximala potentiella påfrestningen för att komma upp till nollmarginal.

Orsaken att jag talar om potentiell påfrestning och inte faktiskt påfrestning är att resonemanget handlar om systemmarginaler.
Att ha negativ marginal i ett system (förstärkare/högtalare) betyder därför INTE nödändligtvis (som du Robert tycks tro) att grejorna går sönder (oavsett om man aktar den termiska kapacitiviteten, eller om man inte gör det, i detta specifika fall).

En negativ marginal betyder ju bara att man inte kan utnyttja den påfrestningsskapande halvan maximalt utan att den påfrestningskänsliga halvan går sönder. Men det betyder INTE att något per definition måste gå sönder bara för att man tar prylen i bruk. Den behöver ju inte påfrestas upp till potentiellt maximum bara för att den används.

Systemmarginal och faktiskt marginal är skilda ting. Systemmarginal och systempåfrestning är också skilda ting - med olika tekniska definitioner. Ungefär som olinjäritet och distorsion. En olinjär tingest är alltid olinjär, men den behöver inte alltid uppvisa distorsion, exempelvis gör den det inte när den inte påförs någon signal.

En annan, bättre, jämförelse man kan göra, där marginalbegreppet mycket riktigt används, är saker man kan färdas i, t ex hissar och flygplan.

Hissar bygger man så vitt jag minns med minst 7 ggr marginal. 600 % marginal isåfall alltså.

Normala passargerarplan tror jag också har positiva marginaler, men bara 50 - 150%. De går alltså inte att "flyga sönder (annat än mot marken). Oavsett noggrannheten (och ackuratessen) i mina gissade siffror kan man konstatera att sådana flygplan i sådana fall att marginaluppgifterna stämmer, är byggda med positiva (system)säkerhetsmarginaler.

Men det finns dom som är byggda med negativa säkerhetsmarginaler också. Stridsflygplan tror jag ofta tillhör den senare kategorin.

De flygs av experter som förmodas kunna hantera farkosten och förstå konsekvensen av att dra manövreringen till sin spets. I krig kan maximal manövrerbarhet vara viktigare än idiotsäkerhet, i synnerhet när man vet att inga idioter flyger planen. Således förses stridspiloter med flygplan som kan "flygas sönder", det vill säga har negativa säkerhetsmarginaler.

Även om man är uppe och flyger med sådana plan (och inte utnyttjar förmågan till det yttersta) och landar utan att något gått sönder - så är marginalerna i konstruktionen ändå negativa.

Ok?

Du fatta? 8)

Vh, Ing. Öhman

PS. Nej, det är inte byråkater som konstruerar stridsflygplan...
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-03 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-03 04:04

IngOehman skrev:Att uttrycka sig i termer av negativa marginaler är inget nytt. I varje fall inte bland ingenjörer. Byråkraters bruk av "negativa marginaler" vet jag inte mycket om.

Vad jag vänder mig mot i första hand är ditt enorma och bitvis motsägelsefulla ordflöde. Det verkar som om trådarna i Faktiskt.se vore en tävling där du ser alla andra deltagare som "motståndare"som du till varje pris måste "överglänsa". Har Du aldrig läst Sven Stolpe? Han var en mästare på att formulera sig klart och koncist.

Att vissa vill demonstrera hur svårt de har att fatta är heller ingenting nytt. (Tack Norman för ditt stöd!)

Detta är n:te gången du försöker påverka övriga i forumet genom att antyda att jag skulle vara förståndshandikappad. Så är dock inte fallet. Ditt problem tycks vara att du har svårt att förstå detta.

Eftersom det var ett litet tag sedan Robert tramsade på detta vis sist har jag förvånansvärt stort överseende, märker jag. :o

Det är inte jag som tramsar Ingvar.. Det är du som vill försöka göra gällande att jag tramsar när jag i själva verket bara påpekar att vissa saker kan förklars på ett pedagogiskt bättre sätt. Tänk på att detta inte bara är ett forum för civilingenjörer utan ett öppet forum. Vill du göra dig föstådd för största möjliga grupp är det aldrig fel att försöka göra detta på ett pedagogiskt upplagt sätt, där hänsyn tages till varierande kunskapsnivå. Du bör i din egenskap av mer eller mindre "offentlig" person vinnlägga dig om detta.

Jag skall därför göra en liten ansträngning ytterligare, att förklara bara för honom (alla andra förstod nog direkt) vad en marginal är för något. Hjälper det inte ger jag kanske upp.

Spara den där typen av snack är du snäll. Det blir bara tröttsamt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 12:14

Robert: Din kritik av Ingvar skulle i mina ögon vara lite trovärdigare om du inte konsekvent kritiserade honom :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 12:18

Robert: Har jag förstått saken rätt att du egentligen förstår vad IÖ menar men ändå vill anmärka för att kanske andra inte förstår? Vore det inte bättre om de som möjligen inte förstår frågar istället? Då slipper man allt trams och bråk och då kanske man kan få ut roliga och vettiga saker av trådarna istället.

(Tror också att de flesta på detta forum har rätt lätt för att förstå och då är det ju onödigt att lägga energi på att skriva väldigt enkla och pedagogiska inlägg (för på ett forum orkar man ju inte detta utan ett inlägg tar ju typ bara nån minut max att skriva...))

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-03 19:29

Robert skrev:
IngOehman skrev:Tål elementet 80 W och man utsätter det för 100 W så har man exempelvis en marginal om -20%.

Så skulle kanske en byråkrat uttrycka sig.

En praktiskt lagd person skulle säga att om man matar in 100W i ett element som tål 80W SÅ GÅR DET SÖNDER därför att du inte har några marginaler alls! Eller rättare, vi talar om att elementet havererar i samma ögonblick som talspolen smälter pga överhettning, Att den inte smälter ögonblickligen är avhängigt den termiska fördröjningen. Det är totalt ointressant att uttrycka detta som en negativ marginal i procentenheter. Det är dessutom inte korrekt såvida du inte i ekvationen drar in just den termiska födröjningen.

Tagga ner lite :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-03 20:08

Robert:

din tröttsamma diskussion tillför inget, kan du inte föra din menlösa diskussion via PM istället så vi andra slipper läsa... :evil:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 20:28

Tack ALLA inläggare för ert stöd!

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-03 20:34

jag håller med om att Roberts ordmärkeri är lite tröttsamt. Ibland har han en poäng i vad han skriver men den försvinner i detaljanmärkningarna.

Förövrigt byggs passagerplan med minst 3 ggr marginal, i vissa fall mycket mer, t ex ska allt som är fastskruvat klara -30g vilket i princip är krasch mot bergvägg.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 20:48

Visst. Olika saker har olika marginaler.

Min poäng var att inget i ett passagerarflygplan är byggt med negativa säkerhetsmarginaler, annat än i kraschsituationer. :wink:

I ett stridsflygplan kan det vara anorlunda dock. Där sätter man dels inte vem som helst vid spakarna, där finns inga passagerare och framförallt:

Där finns (i skarp situation) flera faror än sönderbrutet flygredskap som måste tagas hänsyn till (läs: Den lede fi), varför maximal kreativ frihet bör förlänas piloten. I detta fall innebär det maximal manöverbarhet, viklet som oundviklig konsekvens ger negativa säkerhetsmarginaler.

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-04 07:31

världens rikaste land(?) norge finnanserar sitt nya operahus med vägtullar
ett tips de de som har lite pengar över(nej det räcker inte att sälja ett par jbl)är att köpa en lägenhet på det nya området som byggs bakom operan
dom som köpte på aker brygge har tjänat en god slant på sitt boende :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-04 11:19

ingvar blandar du inte ihop flygegenskaper med med säkerhet??
för att hålla ett jas(jackt attack stört) i luften går det åt att datorn korrigerar hela tiden för att hålla planet i luften
vinsten med detta är manöverbarheten
att de har tullat på sekerheten hoppas jag inte men det är ju en saab :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 11:54

JAS-planets (Gripens) intrinsiska instabilitet och det därav följande behovet av insatser från stabiliserande apparatur är en fråga helt för sig. Den har ingenting med nämnda säkerhetsmarginaler att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-04 12:03

Nu torde signaturen Draken snart vakna och tända EBK'n. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-04 12:35

pratar du om mina EX morsor eller??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-04 12:46

profbd skrev:pratar du om mina EX morsor eller??

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-04 15:28

IngOehman skrev:Visst. Olika saker har olika marginaler.

Min poäng var att inget i ett passagerarflygplan är byggt med negativa säkerhetsmarginaler, annat än i kraschsituationer. :wink:

Är detta ett exempel på ett s.k. intellektuellt haveri? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-04 15:34

"Who’s got the sweetest disposition?
One guess, that’s who?
Who’d never, ever start an argument?
Who never shows a bit of temperament?
Who's never wrong but always right?
Who'd never dream of starting a fight?
Who get stuck with all the bad luck?
No one but Donald Duck!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-04 15:54

Åhhhh vart kan man hitta musik från disney filmer på phonogram?
:roll: :roll: :roll:

Diggar den där "bonedance" musiken som finns med i någon film!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 16:29

Robert skrev:

Är detta ett exempel på ett s.k. intellektuellt haveri? :)

Ja, ett av dina många... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-04 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-04 16:46

Hallå och hej!

Nu taggar alla, som behöver, ned. Vi har varit i denna situation förr, de som har ett minne som en kokt sill får tro mig på mitt ord. Allt munhuggeri, godis till trollen, präktighetsbevisning, självframhävelse i sakfråga, tvång att absolut ha sista ordet och att veta bäst, slutar här. Jag hoppas att jag gjort mig tillräckligt tydlig.

Tack.

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-04-04 22:41

I ett stridsflygplan kan det vara anorlunda dock. Där sätter man dels inte vem som helst vid spakarna, där finns inga passagerare och framförallt:

Där finns (i skarp situation) flera faror än sönderbrutet flygredskap som måste tagas hänsyn till (läs: Den lede fi), varför maximal kreativ frihet bör förlänas piloten. I detta fall innebär det maximal manöverbarhet, viklet som oundviklig konsekvens ger negativa säkerhetsmarginaler.

Vh, iö

Redan innan JAS-generationen har flyplanens( i a f statiska)tålighet överträffat piloternas G-tålighet...hur pass hastiga kursförädringar
Systemet maskin-människa kan använda begränsas av pilotens
G-loc*nivå *Gravitaion nånting Loss 0f Consiosness
I Nästa SAAB om och när det blir nån
får piloten stanna kvar på marken
(...eller eg Cyberrymden)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 00:23

Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås

Således kan man faktiskt öka G-tröskeln med någon dekad, eller mera!

Fast pilotfria plan är nog framtiden trots allt...

Vh, iö

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-05 01:02

Fast pilotfria plan är nog framtiden trots allt...

huga!

Som i Terminatorfilmerna eller.... :( 8) :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 01:03

Inte om vi är snälla mot varandra här i världen!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-05 01:42

ja snällare* borde mänskligheten (inte minst jag själv) verkligen jobba på att bli, vår historia är ju inte direkt full med lyckade händelser... :oops:

*snällare = visa att man bryr sig.
Likgiltighet är kanske det värsta jag vet.

sorry, nu blev det väl mycket OT... :oops:
Senast redigerad av hifirocker 2005-04-05 09:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-05 06:22

IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås

Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-05 06:47

Robert skrev:
IngOehman skrev:Eller också kan man sänka ned piloten i en balja vatten (hermetriskt försluten). Fast luft eller annan andningsgas får man förse honom eller henne med förstås

Av vilken anledning skulle pilotens organ påverkas mindre av G-kraften om han sitter innesluten i en balja vatten enligt ovan jämfört med om han sitter fastspänd i stolen på vanligt sätt?

SUCK !! Så börjar vi om igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-05 07:48

Känns som det är läge att påminna om trådens topic?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-05 08:37

hajen1: Ska man förse skogsväsen med föda så kan man lika gärna se till att den kommer andra tillgodo oxå. Se nedan. :)

Robert skrev:

Robert: Var står det någonstans att det är organpåverkan man slipper genom nedsänkningen? Du är rätt duktig på att tolka saker på ditt eget sätt uppenbarligen. ;)

Det som avsågs var naturligtvis förmågan att klara av stora g-krafter. Det har väldigt lite med organpåverkan att göra. Om man inser vad som händer vid stora g-krafter så inser man oxå varför en nedsänkning i en vätska med snarlik densitet som blodet/kroppen motverkar problemen.

Problemet vid höga g-krafter är att blodet pressas ner i benen (vilket det kan göra då kroppens kärl och övriga vävnader är tillräckligt flexibla) och om de är tillräckligt stora så orkar inte hjärtat pumpa upp blodet i hjärnan. Tryckskillnaden mellan knopp till tå är direkt proportionell mot längden på individen, densiteten på vätskan (blodet) och gravitationskonstanten. Det är därför giraffer har det högsta blodtrycket.

Kollar man på hur trycket i en vätska fördelar sig så är det proportionellt mot djupet, densiteten och gravitationen. Det blir en invers av föregående funktion. Därför kan man fritt få vatten att röra sig även på 10000 meters djup.

Sänker man ner en människokropp vertikalt stående i en vätska med snarlik densitet som blod så kommer trycket vid benen öka proportionellet mot gravitationen och motverka att blodet samlas där. Den omgivande vätskan kommer alltså att fungera som en automatiskt reglerande g-dräkt.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-05 09:26

Nagref!
HeHe
Jag blottar min kala hjässa för dina kunskaper om giraffers blodtryck, kroppens blodkärl och G-krafter.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-04-05 12:05

Man kan tillägga att det finns g-dräkter som inehåller, just det, vätska. Även om standard dräkten väl är pneumatisk?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-05 12:16

Henrik_Holst skrev:Man kan tillägga att det finns g-dräkter som inehåller, just det, vätska. Även om standard dräkten väl är pneumatisk?
Man har iallafall gjort tester på det, piloten höll på att dö då trycket kom för sent :lol:

Normala flygarbrallor förses via flygplanets luftsystem 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-05 12:21

MEN HALLÅ NU ÄR DET OFF TOPIC HÄR !

JAG ÄR SKITSUR

PLUS ATT NI BRÅKAT I MIN TRÅD

SKÄRPNING KISSEKATTER
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-05 12:28

NN> Ok! Jag har spelat sönder en av pappas hembyggda Carlsson högtalare :oops:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-05 12:30

jättebra, nån mer?
NN

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-05 12:35

Jag hörde när ett par RCF PA-toppar sa godnatt; skjöt ur sig talspolarna och slog i gallret. Detta hände på gamla kårpuben i Halmstad, ngn klåfingrig hade ställt alla mixerreglar på max. En intet ont anande DJ skulle provlyssna en skiva och när pickupen nuddade skivan så small det. Varför subbasarna klarade sig är fortfarande ett mysterium... 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-05 12:36

Naqref skrev:hajen1: Ska man förse skogsväsen med föda så kan man lika gärna se till att den kommer andra tillgodo oxå. Se nedan. :)

Robert skrev:

Robert: Var står det någonstans att det är organpåverkan man slipper genom nedsänkningen? Du är rätt duktig på att tolka saker på ditt eget sätt uppenbarligen. ;)

Det som avsågs var naturligtvis förmågan att klara av stora g-krafter. Det har väldigt lite med organpåverkan att göra. Om man inser vad som händer vid stora g-krafter så inser man oxå varför en nedsänkning i en vätska med snarlik densitet som blodet/kroppen motverkar problemen.

Problemet vid höga g-krafter är att blodet pressas ner i benen (vilket det kan göra då kroppens kärl och övriga vävnader är tillräckligt flexibla) och om de är tillräckligt stora så orkar inte hjärtat pumpa upp blodet i hjärnan. Tryckskillnaden mellan knopp till tå är direkt proportionell mot längden på individen, densiteten på vätskan (blodet) och gravitationskonstanten. Det är därför giraffer har det högsta blodtrycket.

Kollar man på hur trycket i en vätska fördelar sig så är det proportionellt mot djupet, densiteten och gravitationen. Det blir en invers av föregående funktion. Därför kan man fritt få vatten att röra sig även på 10000 meters djup.

Sänker man ner en människokropp vertikalt stående i en vätska med snarlik densitet som blod så kommer trycket vid benen öka proportionellet mot gravitationen och motverka att blodet samlas där. Den omgivande vätskan kommer alltså att fungera som en automatiskt reglerande g-dräkt.

Tack för Ditt utförliga svar Nagref. Nu är ju det där i och för sig inget nytt men det är tanken som räknas och den har du all heder av! Jag var mest intresserad av att höra varför IÖ propagerar för baddräkt med tillhörande akvarium istället för G-dräkt :)

Jag gjorde tavlan att ta IÖ på allvar. Förstår nu att Ö’s förslag är ansträngt verklighetsfrämmande och inte löser några praktiska eller medicinska problem utan endast skapar mer textmassa.

Badande piloter, ja ja… Jag lovar att jag skall se på Ö’s inlägg med mera humor i fortsättningen. Ser man det från den studentikosa sidan är det ju nästan roligt :)

Sedan kan man väl alltid diskutera om det är organpåverkan vi talar om eller inte. Temporär medvetslöshet orsakad av reducerat blodflöde till hjärnan är väl om något en organpåverkan, d.v.s. organet hjärnan i detta fall påverkas ju ganska påtagligt eller…?

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-05 12:39

Sorry NN :)

Jag har inte lyckats skjuta sönder någonting faktiskt. Har väl varit alltför försiktig kan jag tänka. Lovar att bättra mig! :)
Senast redigerad av Robert 2005-04-05 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 12:49

Robert skrev:

En befogad fråga.

Svaret är att organpåverkan (och för all del i princip all relevant farlig påverkan av stora G-krafter) beror av deformationer av kroppen orsakade av G-krafterna, inte av att själva G-krafterna är stora. Genom att sänka ned en kropp i en vätska med liknande densitet som kroppen själv, kommer G-krafter att bli oförmögna att deformera kroppen eftersom kroppen "flyter" snarare än att stödja sig mot en mer eller mindre välformad yta. Enda undantagen är påverkan vid kroppens luftfyllda hålrum, samt de små densitetsskillnader som föreligger, exempelvis att given volym ben väger mer än samma volym muskler, och muskler mer än fett...

Experiment* med en människa nedsänkt i en stor kubisk stålbassäng (15 cm tjocka väggar om jag minns rätt) fylld med vatten har visat att man man lätthet klarar 200 G i knappt 145 ms i en krocksituation.

Att en 100 kg-person i en sådan situation utsätts för tröghetskrafter som motsvarar en vikt av 20 ton i normalgravitation spelar ingen roll eftersom "tröghetsvågen" passerar homogent genom vatten/kropp-blandningen. Utan vatten blir däremot kroppens defomation livsfarligt stor vid 200 G i så lång tid#, och man överlever inte.

I pilotens fall är det inte dödlig deformation som är huvudproblemet dock, utan att hålla sig vid medvetande när blodtrycksfallet i hjärnan uppstår vid positiv höjdmanöver (när man drar i spaken). Stridspiloter klarar nog (om de är vältränade och kniper utav bara h-e) uppåt 8 G, möjligen till och med mera. Negativa G (trycka på spaken) tror jag dock man undviker i möjligaste mån, eftersom man inte vill spränga blodkärl i hjärnan. Piloter dyker därför aldrig till stora G-krafter.

Ett sätt att öka G-kraftpotentialen vore att ha piloten liggande med huvudet framåt, med ökad risk att tappa ansiktet förvisso. :wink:

Vh, iö

*Om jag minns rätt skedde krockexperimentet genom att en släde åkte i 1000 km/h varefter den bromsade ned till noll på en sträcka av 20 meter.

#I själva verket kan man inte definiera G-krafter på kroppen under tider kortare än kroppens mekaniska insvängningstider, när kroppen är stödd på vanligt sätt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-05 12:57

IngOehman skrev:Stridspiloter klarar nog (om de är vältränade och kniper utav bara h-e) uppåt 8 G, möjligen till och med mera. Negativa G (trycka på spaken) tror jag dock man undviker i möjligaste mån, eftersom man inte vill spränga blodkärl i hjärnan. Piloter dyker därför aldrig till stora G-krafter.

Startar en ny tråd i övrigt så vi kan fortsätta! låter det bra?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-05 13:06

Själv har jag faktiskt inte lyckats att spela sönder något än men däremot så lyckades min nuvarande fru och hennes kompis spela sönder mina 2 st Soundesign. Detta hände för c:a 7 år sedan och det hela upptäcktes när jag och mina vänner kom hem ifrån krogen för att ha en liten trevlig efterfest.

När jag slog på Hemmabio recievern (en HK) så bara sprakade det i högtalarna och det gick inte att använda dessa mer!

Synd för det var ett par trevliga svenska stativare.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 14:59

Här anstränger man sig att svara när du nu för en gångs skull har skrivit vad som verkar vara en ärligt menad fråga, fri från spydigheter och oförskämdheter.

Men medan jag skriver svaret, så lägger du in denna dynga:

Robert skrev:Jag var mest intresserad av att höra varför IÖ propagerar för baddräkt med tillhörande akvarium istället för G-dräkt :)

Jag gjorde tavlan att ta IÖ på allvar. Förstår nu att Ö’s förslag är ansträngt verklighetsfrämmande och inte löser några praktiska eller medicinska problem utan endast skapar mer textmassa.

Badande piloter, ja ja… Jag lovar att jag skall se på Ö’s inlägg med mera humor i fortsättningen. Ser man det från den studentikosa sidan är det ju nästan roligt :)

Har inte funnit skäl att ta knappt några av dina inlägg på allvar. De duger förvisso inte som humor heller eftersom de sällan är roliga, i varje fall inte för mig som är utsatt för dem. De sorterar väl snarast under "meningslöst" - inlägg som saknar både humor, vänlighet och information.

VARFÖR beter du dig på detta tarvliga sätt??? Om och om igen.

Hade jag vetat om det nya inlägget du skrev medan jag höll på att svara på din (allvarligt menade, trodde jag) fråga, om vilka fördelar vätskenedsänkning kan ha, så skulle jag ha ignorerat den bara.

Du är oförskämd och korkad. Trots att du skriver "Jag förstår nu..." så fattar du som vanligt varken innehåll, syfte eller konsekvens. Det fanns ingenting verklighetsfrämmande med mitt inlägg, tvärtom är detta frågor som tas på fullaste allvar. En stridspilots liv står på spel. Den som kan manövrera extremast har bäst chans att överleva.

Vh, iö

PS. Giraffers blodtryck är högt, men i proportion till deras egen höjd är det faktiskt lägre än de flesta andra däggdjurs! Förklaringen ligger i att giraffer har en unik blodkärlskonstruktion i benen, sålunda att de har en massa klaffar som motverkar att blodet åker baklänges. Dessa klaffar gör också att giraffens gång i viss mån verkar som ett "extra hjärta", som tillför lite extra pumpkapacitet när djuret rör sig och behöver blodgenomströmningen mest.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-06 01:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-05 15:04

:cry: STOPP :cry:

dont kill my thread please...

:cry:
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 15:10

Jag har förstört ett 12" Philips AD12100-G8 också för många år sedan, men det var med en skruvmejsel...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-05 15:16

så sadistiskt, va det inte dessa bo winberg använde till
sina högtalare i spotnicks?

:cry: :cry: :cry:
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-05 15:17

Jag har förstört en 4 tums JIIIBEEEÄLLL bilhögtalare med ett riktigt kraftigt slutsteg en gång.
Hade steget under felsökning och 4 tummaren för att provlyssna med då jag för ett kort ögonblick satte fingret på ett olämpligt ställe i steget å han uppfatta 2 slag på elementet i vardera riktningen innan röken kom. :twisted:
Så snabbt har jag aldrig bränt en högtalare förut. jbl fnys..
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-05 15:20

Bröt av högtalarterminalen på en Pioneer AX5i när jag skulle koppla in samtidigt som Stefan Holm tog 2.32 i sista hoppet under
OS. Pinsamt!
Efter detta blandar jag aldrig HiFi och idrott.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-05 15:34

Nä, blanda skall man akta sig för att göra.

Kaffe utan konjak är t ex en otäck blandning.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-05 15:41

IngOehman skrev:Nä, blanda skall man akta sig för att göra.

Så sant, så sant!

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-05 19:17

IngOehman skrev:Du är oförskämd och korkad. Trots att du skriver "Jag förstår nu..." så fattar du som vanligt varken innehåll, syfte eller konsekvens. Det fanns ingenting verklighetsfrämmande med mitt inlägg, tvärtom är detta frågor som tas på fullaste allvar. En stridspilots liv står på spel. Den som kan manövrera extremast har bäst chans att överleva.

SLUTA med dina personangrepp!!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-05 20:37

Jag tror att jag har spelat sönder hörseln. Eller iaf låtit andra spela sönder min hörsel. Men det går bra ändå. Hifi är väl till för att byggas, skrivas om och tittas på?

Musik? Bah...trams.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-05 20:43

Öhman och Robert... Dags att lugna ner sig lite. Hur många dagar är det nu sedan min fina moderering? Har vi blivit bättre sedan dess? Lärde vi oss någonting? Nä, kanske inte denna gången heller. Några svarta svanar lär vi visst inte få se. Allt är som vanligt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-04-05 20:57

Jag har (hittills) bara lyckats spela sönder en sak: baselementet i en QLN Signatur bottnade och fastnade i botten.

Style skrev:t ex ska allt som är fastskruvat klara -30g vilket i princip är krasch mot bergvägg.

Ha, det var väl inget! Mekanismer som lanseras med Ariane 5 dimensioneras ofta för kvasistatiska laster över 200g. Ljudet av bristande M10 upphängningsbultar under vibrationstest är spektakulärt! Nästan lika spektakulära som vibratoroperatörens svordomar...

PS Min pappa är starkare än din.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 21:01

IngOehman skrev:Nä, blanda skall man akta sig för att göra.

Tycker jag också, men förmodligen inte av samma anledning som du... 8)

Jag har nog spelat sönder nåt förstärkarhembygge för länge sen som inte fick tillräcklig kylning, men det är nog försumbart jämfört hur mycket som brann pga självsvängning. Blåste ett par A4-14-diskanter med en självsvängande förstärkare också, tror jag.

Annars har jag nog inte spelat tillräckligt starkt eller så har jag haft tillräckligt svaga 8O förstärkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-04-05 22:35

Inte spelat sönder, men jag har backat över mina hörlurar med bilen en gång. :oops: R.I.P.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-06 00:07

IÖ:
Kan man sammanfatta det med att NN borde ligga i badkaret då han för första gången skall spela på alla sina subbar ifall det händer något typ en inkopplingstransient eller dålig jordning typ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-06 00:54

Jag har spelar sönder trumskinn, trumstockar och en (1) cymbal. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-06 01:12

Harryup skrev:IÖ:
Kan man sammanfatta det med att NN borde ligga i badkaret då han för första gången skall spela på alla sina subbar ifall det händer något typ en inkopplingstransient eller dålig jordning typ?

Närå, det behövs nog inte. Sådana försiktighetsåtgärder behövs bara när man provar riktigt kapabla system. :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-06 10:37

Morello skrev:Jag har spelar sönder trumskinn, trumstockar och en (1) cymbal. 8)
8O Själv har jag spelat sönder ett par låtar som jag uppenbarligen inte behärskade på gitarr...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-04-06 11:00

Själv har jag spelat sönder ett par låtar som jag uppenbarligen inte behärskade på gitarr...

:lol: :lol: :lol:

Har själv gjort dylika övningar på saxofonen ett antal gånger....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 11:04

Spelade sönder nagelbanden på min stålsträngade en nyårsafton för länge se´n. En dunk och några vridna själar i en källare på ett party så kan vad som helst hända.

Gitarren såg riktig kultig ut efteråt.. locket gick ju att torka av men invändigt såg gitarren ut som en kommunal toalett på tidigt 80 tal.

/Peter

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-06 11:08

EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:Jag har spelar sönder trumskinn, trumstockar och en (1) cymbal. 8)
8O Själv har jag spelat sönder ett par låtar som jag uppenbarligen inte behärskade på gitarr...

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Räknas det ? ok massa låtar....

Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-06 11:28

"Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!"

Räknas inte då det är något som gäller oss alla. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-06 11:39

Piotr skrev:"Å sen har jag spelat sönder min förra grannes tålamod !!"

Tala för dig själv - jag bor i villa och så högt så att någon klagat har jag ännu aldrig lyckats med. Heck - brukar gå bra att vrida upp sin Marshall och rocka lös på elguran kl. 2 på natten om jag så vill...

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-06 11:52

Nattlorden skrev:

Tala för dig själv - jag bor i villa och så högt så att någon klagat har jag ännu aldrig lyckats med. Heck - brukar gå bra att vrida upp sin Marshall och rocka lös på elguran kl. 2 på natten om jag så vill...

Klagomål hos villagrannar hade jag aldrig när jag bodde hemma hos mina föräldrar, men jag hade en kompis som hade flickvän i ett kvarter intill 250m ca.
Han hade hört musik "nerifrån backen" som han sa och undrade om det va jag.
8O trodde inte att jag hade "så" kraftiga grejer.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-06 11:56

/Peter

Det beror på om man lyckas få dom att lämna sin egen fest för att be oss sänka volymen !! :twisted:
Fast även "Ring klocka ring" från samplern med technodunkstöd kan bli för mycket för alla kl 2 på nyårsnatten.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-04-06 13:14

Jag har spelat sönder ett virvelskinn, x antal trumstockar samt ett par tre cymbaler. Ett antal gitarrsträngar har jag spelat av också. Min gitarrförstärkare av märket Music Man är lite sönder också men jag vet inte om det beror på att jag spelat på den eller om det är för att jag använt den som fordon (stärkaren har hjul och det gick fort i nerförsbackarna på asfalt) på väg till och från punkbandsrep för ett antal år sedan.

Vad gäller stereoutrustning så har jag spelat sönder ett par diskanter i ett par gamla Pioneerhögtalare, men det var nog för att den dåvarande förstärkaren var riktigt klen. Bakgrundsbelysningen på den tappade i styrka vid mycket bas i musiken.
Sedan kopplade jag ihop min dator med min dåvarande surroundförstärkare(NAD T761) samtidigt som datorn var på och jag lyssnade på musik i NADen. "SPRRRAAAAK! --- piiiiiiiiiiiip" lät det och sen var processorn utom all räddning.

Just ja! Jag och en klasskompis lyckades spisa hårdrock en rast på mellanstadiet i lärarens stereo. Vi gillade musiken till sån grad att högtalarna gick hädan.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-04-10 13:16

Försökte förgäves förstöra en liten högtalare genom att dränka den i målarfärg, spela med den under vatten, hälla på aceton och tända eld på den osv men den klarade allt den utsattes för...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-24 00:24

luminous skrev:Försökte förgäves förstöra en liten högtalare genom att dränka den i målarfärg, spela med den under vatten, hälla på aceton och tända eld på den osv men den klarade allt den utsattes för...

Går det inte med våld så tar man en större slägga...

MGR 8"-bas (1994)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-24 00:43

:mrgreen:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-24 01:45

Jisses, hoppas den förtjänade det.

Spelat och spelat... Mina dyra hörlurar har fått sin högra lur
förstörd, men troligen är det på grund av att jag dammsög dem
lite, försiktigt - trodde jag, fast jag minns förvisso att jag hade lite
bråttom...

Jag skulle nämligen packa med dem för att kunna bjuda mor på lite
mer HiFi-liknande musiklyssning än via den hemska apparatur som
hon vanligtvis har tillgång till. Hon hade antytt att jag minsann
måste rengöra lurarna då hon vid något tillfälle sett dammet,
hårstråna, öronvaxet och vad det nu kan tänkas bli i hörlurar. De
har ju använts rätt flitigt i två år, dock nästan uteslutande av mig
själv.

Nu är de snudd på oanvändbara, för att det skulle vara något
mindre allvarligt, typ kabelfel, det har jag svårt att se. :cry:

Man kan försöka tänka som så, att det ändå var ena skit-Fi-lurar,
med hemskt tillbakadraget mellanregister (BeyerDynamic DT-770)
och fnisslig diskant (#), men det hjälper bara lite.

Ytterligare tröst är kanske att de köptes på utförsäljning, 30% rea,
men de kostade ju ändå 2 000 kr. Och nu finns de väsentligt
billigare (mer rimligt pris med tanke på den inte ens i närheten
naturliga klangbalansen?) hos Musikbörsen...

Usch. :cry:

Det är inte kul att lyssna med bara en kanal i bara en öronkanal.
Fast om man måste så går det, det också... (Det hörs fortfarande
litet grann i höger lur.)

Var försiktiga när ni dammsuger era lurar! 8)

E*,
tillfälligt i 1:a person.

PS.
#) Tänk om alla musikåtergivningsapparatsspekulanter hade
objektiv och kunnig hjälp nära till hands. Hade man vetat bättre så
hade man ju köpt sig ett par AKG K271 eller Sennheiser HD600 i
stället. Hur kan man i ett par åtminstone hyggligt påkostade
hörlurar misslyckas så fatalt med något så enkelt som
klangbalansen? Alternativt varför saknas viljan att försöka? :(
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-05-28 23:04

Denna kan man ju va med i :)

Jag har spelat sönder ett otal billiga domediskanter, 6x9'or och hatthylle lådhögtalare med allt för stora steg - skulle bara testa steget.
Sen har jag bränt ett par NS-10or också - man ska inte tro att dom succesivt kan pumpa bas när man mixar techno. Inte inte.

Sen har jag ett par lådor som jag aldrig i mitt liv trodde skulle hålla för så mycket stryk dom har fått.
Innehåller 1st MGR 10" 300w polypropylen bas minst 12 år gamla och ett MGR piezohorn. Dessa har fått utstå ett LAB1000 steg varje midsommar och har spelat högt preciiiis tills det börjar spränga i basregistrena i flera timmar med kompressorkontrollerad musik. Att dom låter än är en gåta för mig. Dom borde ligga med i min 'spelat sönder' lista :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-28 23:16

En hifikompis till mig gjorde något som jag trodde var näst intill omöjligt!
Hade party hemma och skulle imponera på gästerna.
En hel del alkohol hade intagits, vilket påverkar hörseln som bekant!

Anläggningen bestod av Infinity Sigma högtalare, samt McCormack DNA-1 monoblock.

Det spelades rejält högt, tyckte jag, men några hetsade min vän att spela högre och högre!
Poff sade det, och musiken tystnade! Volymen var i princip vidöppen!

Det "kalaset" kostade drygt 35KKr i reparationer! :? 4 EMIT-diskanter (2/högtalare som bara det gick loss på 12KKr!) samt 2 EMIM- mellan, och båda slutstegen fick nog! Filtren gav också upp!
Men häftigt var det så länge det varade! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-29 01:27

Offantligt många Peerless 8" basar och 1" diskanter (våga vägra hornögtalare på disco)

Sen har jag nyligen sjungit sönder en Ace of Base låt så till den milda grad att ljudteknikern för utrustningens skull var tvungen att be mig sluta sjunga... ;-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-29 02:05

Ja, det var en välgärning. :wink:

Tack Isak.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-29 08:46

Bevisade iallafall med all tänkbar tydlighet att allt inte går att "laga"...

Isak visade på yrkeskunnande som TIDIGT insåg skadans proportioner och att inte ens trolleri kunde ordna utföra mirakel :cry: :oops: 8) :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-04 22:15

Jo, just trolleri kanske hade fungerat! :P

Någon trollkarl fick vi ju inte tag på dock. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-03-04 22:46

När är skivsläppet? Fest? :D

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 09:42

Det är illa nog att det fanns kameror på plats :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-05 09:44

Kaffekoppen skrev:Offantligt många Peerless 8" basar och 1" diskanter (våga vägra hornögtalare på disco)

8" till disco? 8O

För övrigt var efterfesten till Kaffekoppens "releaseparty" ganska lyckad. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-03-05 11:01

Aha någon har plockat fram denna slagsmålstråd, trevligt :P
NN

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-05 18:43

2 stycken philips ad-160 diskanter jag jag brännt upp samt 2 stycken 8" -70 tals philips basar, och 2 stycken 12" -70 tals philipsbasar (jo jag gillar att elda upp philips element verkar det som) sen har 2 stycken 15" basar av okänt fabrikat dött när vi hade dom kopplade till ett gammalt 70-tals hagström slutsteg som var kraftigare än vi trodde =P

Inga förstärkare har jag lyckats ta kol på ännu dock...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-05 20:53

Jag har lyckats spela sönder en förstärkare :oops: När jag var 14 och slängde på 17 högtalare av olika laster. Har i efterhand räknat fram att jag belastade den stackars stärkaren med ca 0,4 ohm... dess pina varade dock inte länge... den gav upp i ett rökmoln efter ca 5 sek.... :oops: :oops: :oops:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-05 20:55

Ett experiment som jag skulle vilja göra om är att spela en långsamt ökande ljudstyrka på ett element tills det går sönder. Under tiden loggar man ström och spänning (och fasvinkel) till elementet och kan sedan beräkna vid vilken effekt det brann upp och hur varm talspolen var (på ett ungefär) via resistansen.

Jag gjorde det där en gång, men kommer inte riktigt ihåg resultatet. :oops:

manw

Inläggav manw » 2007-03-05 23:01

Näe, har faktiskt aldrig lyckats spela sönder nån ljudanläggning själv.

När jag bodde i studentrum så försökte jag nog. Hade ett par SEAS högtalare, med baselement specade till 70W och en stärkare på 2 x 150W, och skitkul var det att ånga på så att det syntes på belysningen i rummet när basatckerna kom. Var väldigt beredd på att konerna skulle sticka allvärledens väg, men de högtalarna spelar än i dag i ett rum i huset på landet.

För ett par år sedan brände jag kopplingen på motorcykeln, när jag skulle köra en såndär krypkörningsbana på SMC "avrostningsdag" :? , men bytte lamellerna själv till och med.

Men en gammal anekdot kring det hela, var att när jag var i 20 årsåldern så hade vi haft nyårsfest hos några polare. Jag vaknade av att en kille satte sig upp på moronen (det låg och sov folk över hela golvet) och sa - Ååååhhh, mina högtalare är trasiga, så gick han och hämtade en pilsner hävde den och somnade om :lol: .

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-06 05:26

Skall bli kul att åka till Oslo om några år när de byggt operan färdigt...

nä det vill du inte den ser för djäklig ut
bompengarna i oslo går ju till att finansiera skiten
vem vill se opera?den kommer bara att bli en utgift för norges skattebetalare
men det är ju en scen där så de kan väl bygga om till stripklubb :cry:
all form av kultur ska betalas av användarna alt annat är stöld
stefan och crister belastade inte stadskassan folk kom ändå

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-03-06 08:12

Jag lyckades bränna ett par diskanter en gång på ett par gamla Jamo (tonårshögtalare med dubbla åttor som inte lät varken mycket eller bra). Jag spelade en testskiva och en låt bestod av ökande frekvenser, alltså den började med kanske 1 kHz, följt av 2 kHz osv. När jag var uppe i kanske 16kHz upptäckte jag att jag inte hörde nåt längre varpå jag höjde rätt kraftigt. Jag satt framme vid förstärkaren som inte hade nån fjärr och tyckte att jag började höra ett fräsande ljud. Jag tittade upp mot ena högtalaren och såg ett sött litet rökmoln stiga från den. Exakt samma sak uppenbarade sig från den andra... Det var dock inga problem, nya diskanter som inte behövde nåt filter kunde man ju köpa från Ljudia. Således inhandlades ett par Motorola-horn och ett par 15 ohms motstånd och allt var frid och fröjd igen.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-06 08:29

Nej.

Däremot har jag haft sönder saker i min iver att se hur det ser ut inuti.

JohanR

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-03-06 10:41

Kaffekoppen skrev:Det är illa nog att det fanns kameror på plats :)

Luktar svensexa lång väg. Är gratulationer på sin plats kanske?

/Bosse

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Har du spelat sönder någonting någon gång?

Inläggav majjen04 » 2007-03-06 16:00

NNord skrev:Har du spelat sönder någonting någon gång?
Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..

Hej NNord!

F/E testade en Krell Kav 400IX med IÖ mfa. Usch vad dem brann!
Kondingarna i slutsteget gick bokstavligen upp i rök. :oops:
Det är farligt att testa, bättre att lyssna.
Mvh
Kenth

Raukman

Inläggav Raukman » 2007-03-07 11:37

2 st pyramid 10" basar, specade till 120w max. satte dom i en sluten låda, kopplade in dom till ett lab 4000, värmde upp dom på 600w och sedan vred vi på till nästan klipp!!!! 4 basdunk höll dom för, för övrigt så lät dunken som en hammare som slog i magneten. sedan rykte det ur alla hål, och talspolen satt fast. Plockade sedan isär dom och inspekterade, och spolen var verkligen svart...

Det som är kul med såna gamla dåliga element, är att magneten är så klen så dom bottnar inte, man kan mata mycket effekt till dom...

//Peder

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-03-07 21:47

Runt 1977 när jag var 10 år, så seriekopplade jag säker 10-12 högtalare från en Luxor eller om det var Scandic.

Ni vet en sån där med skivspelare på ena sidan och allt i ett.
Tyckte det lätt bättre och bättre ju mer högtalare jag kopplade in, men uuuuuuj vad den lukta bränt & rök när den smälte.

Sedan för 3 år sedan på en hifi-träff hos mig, så matade vi på med duktigt med effekt i ett par hembyggda SA-bandelement, dom lyste grönt ett tag......men vi hann sänka och rädda dom ( tror jag 8O )

mvh john
Power need Power

Poe

Inläggav Poe » 2007-03-12 17:11

Ja, ena baselementet på en B&W DM 600i för ett antal år sedan. Kopplade i min dumdristiga iver in stereon som ljudförmedlare när jag spelade Quake II :oops: . Det var tydligen spolen som fick en mekanisk defekt när den bottnade till ljudet av en granat som exploderade i min närhet... :twisted:

Användarvisningsbild
mosuck

Inläggav mosuck » 2007-11-23 16:14

IngOehman skrev:

Haha jag hörde om detta av Ludvig för bara några dagar sedan så jag tyckte det lät helflippat;) Ludvig citerade ''när man stod framför den kändes det att det inte var bra att stå där'' hehe. Ludvig är en gammal bekant till min mamma och jag kunde inte låta bli att söka efter det på nätet. Hörde för övrigt oxå att du hade konstruerat ett par bio högtalare som ''fick det att fladdra i byxbenen'' hehe. lyckat till vid fortsatt högtalar utveckling:)

Återgå till Generellt om hifi