Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Min erfarenhet är att ref i princip alltid är för starkt. Trots väl gjorda ljudspår, lågt distande system och väl dämpade rum.
Toppar på över 110dB är helt enkelt alldeles för starkt i det övre registret för att jag skall tycka det är behagligt. Jag vill inte ha upplevelsen att en granat landar bredvid mig bara för att det sker så på filmen.
-10dB tycker jag är en vettig nivå.
Så ja, jag tycker att thx ref är lagt något för högt.
steveo1234 skrev:Men om du har kalibrerat så kommer du aldrig att utsättas för toppar på 110db. Sällan ens över 100db i övre registret faktiskt om man tittar på maxnivån som finns på skivorna.
Vad menar du med väldämpade rum? Vad är ett väldämpat för dig dvs.
AndreasArvidsson skrev:steveo1234 skrev:Men om du har kalibrerat så kommer du aldrig att utsättas för toppar på 110db. Sällan ens över 100db i övre registret faktiskt om man tittar på maxnivån som finns på skivorna.
Vad menar du med väldämpade rum? Vad är ett väldämpat för dig dvs.
105dB per kanal. Med 5-7st kanaler som spelar så kan det potentiellt bli väldigt starkt. Beror ju dock på hur ljudspåret ser ut såklart.
Efterklang på under 200-250ms eller så.
Oavsett anledning så tycker jag att ref är för starkt. Det är obehagligt att lyssna på. Även en del gäster har bett mig sänka trots att jag inte vart högre än -8, -10dB sådär. Det är helt enkelt obehagligt starkt för de flesta.
Du kan ju skapa en omröstning och fråga hur starkt folk brukar se på film. Jag skulle bli förvånad om det är mer än ett fåtal som ser på ref.
Tony skrev:Instämmer att det är för starkt. Här hemma spelas det aldrig så starkt.
<gnällgubbe på>
Och när jag går på bio är det inte bara för starkt, utan också för mycket distorsion och avsaknad av en oktav i basen...
(För att inte tala om avsaknaden av pausfunktion och obekväma fåtöljer!)
<gnällgubbe av>
steveo1234 skrev:Japp , i teorin kan de såklart hända. Men, i praktiken har det inte hänt än såvitt jag vet.
Att de flesta ser film svagare än ref.nivå är jag helt med på. Men det är mycket få anläggningar som möter 2 och 3 i förstainlägget. I min erfarenhet då.
Jag är mer nyfiken på varför det är så..
KarlXII skrev:Ja, det är för högt. Tror knappast filmbolagen lyssnar mer än en gång på den volymen.
steveo1234 skrev:Tony skrev:Instämmer att det är för starkt. Här hemma spelas det aldrig så starkt.
<gnällgubbe på>
Och när jag går på bio är det inte bara för starkt, utan också för mycket distorsion och avsaknad av en oktav i basen...
<gnällgubbe av>
Kan du spela så starkt med den utrustningen som finns tillgänglig utan att det distorderar och har ditt rum rimligt låg RT60 över någon hundra hz?

Tony skrev:steveo1234 skrev:Tony skrev:Instämmer att det är för starkt. Här hemma spelas det aldrig så starkt.
<gnällgubbe på>
<gnällgubbe av>
Kan du spela så starkt med den utrustningen som finns tillgänglig utan att det distorderar och har ditt rum rimligt låg RT60 över någon hundra hz?
Anläggningen kan spela upp filmljud utan märkbart förhöjd distorsion mycket starkare än jag vill lyssna på dem. Jag kan inte tillräckligt om ämnet för att vilja säga mer än så. Hittade bara en bild på ett gammalt mätresultat här innan ombyggnationen. Ligger lite lägre numer.
JonasW skrev:Det där är det jag har att tillgå i alla fall med REW som mjukvara. Vattenfallsplot finns ju också, men den ser ju likadan ut men redovisas bara annorlunda.
Beakungen skrev:Kan köra ref-nivå hemma om jag önskar. Men det finns verkligen ingen som uppskattar det haha. Inte ens jag![]()
Så jag skippar helt enkelt det
Har provat någon gång att gasa upp så. Men är livrädd för att grannarna ska slå ihjäl mig då! Det är verkligen ruskigt högt och äckligt mycket bas
steveo1234 skrev:JonasW skrev:Det där är det jag har att tillgå i alla fall med REW som mjukvara. Vattenfallsplot finns ju också, men den ser ju likadan ut men redovisas bara annorlunda.
Det finns en egen flik för RT60 i REW. Om du har mätfilen så kan du generera en frekvensberoende RT60 direkt ur programmet.
steveo1234 skrev:Tony skrev:steveo1234 skrev:Kan du spela så starkt med den utrustningen som finns tillgänglig utan att det distorderar och har ditt rum rimligt låg RT60 över någon hundra hz?
Anläggningen kan spela upp filmljud utan märkbart förhöjd distorsion mycket starkare än jag vill lyssna på dem. Jag kan inte tillräckligt om ämnet för att vilja säga mer än så. Hittade bara en bild på ett gammalt mätresultat här innan ombyggnationen. Ligger lite lägre numer.
Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?
steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?
Just efterklangsmätningen hos XTZ bedömdes som dålig i tyska Stereoplay, repeterbarheten var tydligen inte mycket att lita på.
steveo1234 skrev:I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
1. Distorderat ljudspår. Dvs, ljudspåret i sig klipper illa. Exempelvis Star Trek - into darkness (skitspår! - förlåt..)
2. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela så starkt sonm behövs och börja distordera och låta påträngande och allmännt illa.
3. Rummet har för lång RT60, dvs runt 0,3s eller mer över några hundra hz.
I ganska många "hobbyhemmabios" så gäller i min erfarenhet allt som oftast 2 och 3 vilket gör det outhärdligt att lyssna så pass starkt.
Stämmer detta i er erfarenhet?
steveo1234 skrev:Beakungen skrev:Kan köra ref-nivå hemma om jag önskar. Men det finns verkligen ingen som uppskattar det haha. Inte ens jag![]()
Så jag skippar helt enkelt det
Har provat någon gång att gasa upp så. Men är livrädd för att grannarna ska slå ihjäl mig då! Det är verkligen ruskigt högt och äckligt mycket bas
Kan hela anläggningen klara av nivån utan dist och vad har du för efterklangstid i rummet?
Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?
Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?
Spacebug skrev:Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?
Poängen med denna volymskalan är att man bör kalibrera den till ljudtryck vid lyssningplats,
där 0dB mastervolume medger en maxnivå på 105dB för varje kanal utom LFE som maximalt kan nå 115dB vid lyssningsplats.
Kalibreras förslagsvis med signaler inspelade i exempelvis -30dBFS eller liknande för en nivå på 75dB för alla kanaler utom LFE vid lyssningsplats och 0dB mastervolume på recievern...
Således är 0dB, -10dB osv mastervolume lika starkt för alla anläggningar, sett till ljudtryck vid lyssningsplats![]()
Under förutsättning att "alla" kalibrerar volymskalan då![]()
Huruvida det sedan upplevs lika starkt på alla anläggningar beror nog mycket på både anläggning och rum...
För mig är -15dB lagom för de flesta filmer, -10dB blir lite för starkt ibland.
Har väl ingen herrejösses anläggning och sedan helt vanligt vardagsrum utan några akustikingrepp.
Hade rummet och till viss del anläggningen varit bättre hade det säkert gått att köra betydligt starkare innan det låter "högt"
AndreasArvidsson skrev:Refnivån är ju bara för att kunna referera till en given ljudvolym mellan olika personer. Det handlar inte om trohet utan att alla skall ha samma referens. Skaparna av filmljudspåret kan ju välja att lägga ljudet från en helikopter lägre än dialogen om de så vill.
Jag tycker iaf det är smidigt på forum som detta att veta hur starkt folk spelar. Även för sin egen del så är det bra att bara kunna kolla på displayen och avgöra ungefär hur starkt man spelar. Har man kalibrerat så behöver man inte ta fram ljudtrycksmätaren i tid och otid. Både film och musik kan max ge 105dB per kanal på lyssningsplats.
Kalibrerar du dina kanaler efter thx ref så får du också per automatik rätt nivå kanalerna sinsemellan.
Iom att det inte tar lång stund så tycker iaf jag att det är värt det.
RogerGustavsson skrev:105 dB, är det C-vägt? Ni som har "house curve" får möjligen lite andra värden än de anläggningar som har mera raka kurvor? Om tonkurvan faller en del med ökad frekvens är ju nivån vid de högre frekvenserna lägre, basen blir det som bestämmer er referensnivån. Det finns antagligen en viss spridning mellan mätdonen också och att de skillnaderna också avgör vad som subjektivt är högt eller för högt. Nu verkar många referera till filmer med mycket effektljud där varje detalj ska förstärkas med någon form av "syntetiskt" ljud. Vi som ser mera "vanlig" film har möjligen inte alls samma ljudtrycksbehov för att involveras av filmens handling.
PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?
MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?
Jag låter receivern ställa in alla nivåer och avstånd, samt göra fasningskontroll (vilket jag haft nytta av mer än en gång). I och med detta får jag referensnivån på köpet.
MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?
Jag låter receivern ställa in alla nivåer och avstånd, samt göra fasningskontroll (vilket jag haft nytta av mer än en gång). I och med detta får jag referensnivån på köpet. Och då vet jag exempelvis att jag kan se på film på "nollan" utan att riskera vare sig förstärkare eller högtalare (eftersom min anläggning klarar detta). Hade jag bara ställt in på måfå, finns ju risken att jag ställt in högre än nollan på ett mer dynamiskt material och därmed riskerat spela sönder delar av anläggningen vid kraftiga transienter. Så visst är det en bra bonus med referensnivå, tycker jag.
steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?Världens snällaste Tony skrev:Det är RT60 i bilden. Jag beskar den så den delen försvann...
En RT60 behöver ha mycket starkare mätnivå för att vara rimlig. Typ 60db över bakgrundsbruset i alla fall.
steveo1234 skrev:Har funderat en del på detta. Jag ser praktiskt taget alltid film precis under THX ref.nivå (dvs ljudtryck upp till 105db på lyssningsplats från varje högtalare och 115db från LFE-kanalen) men har sista tiden skruvat upp till 0db och det är starkt. Men inte obehagligt starkt om man är förberedd och mentalt redo att "förlora sig i filmen".
I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
1. Distorderat ljudspår. Dvs, ljudspåret i sig klipper illa. Exempelvis Star Trek - into darkness (skitspår! - förlåt..)
2. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela så starkt sonm behövs och börja distordera och låta påträngande och allmännt illa.
I ganska många "hobbyhemmabios" så gäller i min erfarenhet allt som oftast 2 och 3 vilket gör det outhärdligt att lyssna så pass starkt.
Tony skrev:steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?Världens snällaste Tony skrev:Det är RT60 i bilden. Jag beskar den så den delen försvann...
En RT60 behöver ha mycket starkare mätnivå för att vara rimlig. Typ 60db över bakgrundsbruset i alla fall.
Det där var vad XTZ Room Analyzer ansåg vara en bra nivå. Vem är jag att ifrågasätta det?
PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?
KarlXII skrev:Ja, det är för högt. Tror knappast filmbolagen lyssnar mer än en gång på den volymen.
steveo1234 skrev:steveo1234 skrev:Har funderat en del på detta. Jag ser praktiskt taget alltid film precis under THX ref.nivå (dvs ljudtryck upp till 105db på lyssningsplats från varje högtalare och 115db från LFE-kanalen) men har sista tiden skruvat upp till 0db och det är starkt. Men inte obehagligt starkt om man är förberedd och mentalt redo att "förlora sig i filmen".
I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
Så, bumpar ursprungsfrågan lite. Någon mer med samma eller annan erfarenhet?
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:steveo1234 skrev:Har funderat en del på detta. Jag ser praktiskt taget alltid film precis under THX ref.nivå (dvs ljudtryck upp till 105db på lyssningsplats från varje högtalare och 115db från LFE-kanalen) men har sista tiden skruvat upp till 0db och det är starkt. Men inte obehagligt starkt om man är förberedd och mentalt redo att "förlora sig i filmen".
Så, bumpar ursprungsfrågan lite. Någon mer med samma eller annan erfarenhet?
I huvudsak håller jag helt med.
Kanske tror jag att många vill spela lite svagare för att bilden hemma inte har lika stor tittvinkel som på bio. Om man spelar lika starkt som på biografen, fast med bild i tv-storlek blir det subjektivt fel i intrycket, det blir "för mycket" ljud. Bildens storlek och ljudets "storlek" behöver liksom hänga ihop. Hos en del personer tycks även multikanalljud vara störande, att det då också blir "för mycket" ljud. Det kan nog vara så om bilden är liten, så helt fel ute är kanske inte sådana åsikter från folk.
Ett annat problem som börjat dyka upp är något liknande loudness war börjar komma in på biograferna nu. Biografägarna drar ner ljudnivå, och biomixens ljudnivå dras upp istället. På vissa biografer kan det då låta för starkt om nivåinställningen är korrekt. Men se detta som lite spekulation då jag inte har bevis utan det kommer från hörsägen. Sedan gillar jag inte ljudkvaliteten heller på ganska många biografer. Där det spelas jävligt starkt och med väldigt mycket dist och dålig/felaktig frekvensgång är i mitt tycke Rigoletto 1.
Johan_Lindroos skrev:Kanske tror jag att många vill spela lite svagare för att bilden hemma inte har lika stor tittvinkel som på bio. Om man spelar lika starkt som på biografen, fast med bild i tv-storlek blir det subjektivt fel i intrycket, det blir "för mycket" ljud. Bildens storlek och ljudets "storlek" behöver liksom hänga ihop. Hos en del personer tycks även multikanalljud vara störande, att det då också blir "för mycket" ljud. Det kan nog vara så om bilden är liten, så helt fel ute är kanske inte sådana åsikter från folk.
MichaelG skrev:steveo1234 skrev:I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
Min erfarenhet är att jag spelar allt starkare ju bättre anläggningen blir. För ett par år sedan "kunde" jag spela på referensnivå, men gjorde det aldrig för att det lät illa och alldeles för starkt. Efter att ha skaffat ett rejält slutsteg till frontarna spelar jag generellt starkare och det hände att jag såg film på ref.nivå. Jag hade dock problem med basen i filmer med mycket bullrande bas. Det lät komprimerat och entonigt. När jag så skaffade en rejäl sub, var även det problemet borta. Nu ser jag ofta film - inte minst konserter - på ref.nivån och tycker att det är lagom högt. (=Högt, men inte för högt.) Filmer och TV-serier med sämre ljudspår spelar jag dock lägre. Typ mellan -5 och -10. Musik lyssnar jag mycket sällan på vid 0-nivån. Jag har förhållandevis få inspelningar med sådan dynamik att det blir njutbart. Akustisk musik brukar också typiskt ligga på mellan -5 och -10 dB. Rock/pop brukar hamna mellan -10 och -20. Viss speciell musik (ex. Infected Mushrooms) kan jag ibland spela starkare än 0-nivån. Och det är vid dessa mycket enstaka tillfällen jag förstår vitsen med en ytterligare sub.![]()
Mitt biorum är akustikreglerat och har sådana lyckosamma mått att basen inte är ett problem. Så i princip kan man väl säga att mina erfarenheter matchar dina.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nasse och 34 gäster