Dolby Atmos @ home

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Dolby Atmos @ home

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 11:52

Här har vi baksidan på en av de första hemma-atmos som kommer.
Bild

Som man kan uttyda av detta så fortsätter man med tänkta högtalarplaceringar som verkar vara en kombination av DSX front wide och Neo:X - extra height där bak.

Jag vet att tanken med Atmos är att högtalarna skall kunna stå varsom - men kommer verkligen hemma-maskinerna att klara detta, eller kommer de att behöva placeras huvudsakligen enligt tidigare standarder? Iofs kan man ju se viss logik i detta, då de flesta säkert uppgraderar ett redan monterat system snarare än bygger upp ett 13.2 från grunden.

Det verkar också som att det bara blir 9 kanaler som receivern själv har slutsteg för. Detta verkar även modellen mindre ha, så 7200 kanske är overkill för de flesta.

( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tumme

Re: Dolby Atmos @ home

Inläggav Tumme » 2014-06-22 12:28

Jag kan tycka att DSX och Neo:X varianterna kommer att kännas onödiga och att man skall satsa på en placering för Atmos. Förhoppningsvis så kommer det någon ny Dolby algoritm som kan göra om dom äldre soundtracken så att det passar med Atmos högtalarplaceringar.

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 12:57

Tumme skrev:Jag kan tycka att DSX och Neo:X varianterna kommer att kännas onödiga och att man skall satsa på en placering för Atmos. Förhoppningsvis så kommer det någon ny Dolby algoritm som kan göra om dom äldre soundtracken så att det passar med Atmos högtalarplaceringar.

Nu tänker du från användarperspektiv. Om du tittar från kommersiellt licensierings-perspektiv, så om du vill ha Audysseys rumskorrigering (vilket jag vet att vissa av er helst stänger av helt) så misstänker jag vissa motkrav på vilka format som skall stödjas.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-06-22 15:07

Nattlorden skrev:( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )

Bild

:wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-22 17:00

Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-22 17:09

Enligt någon på AVS forumet så kommer i alla fall Denon 7200 bara kunna processa 11 kanaler även fast det finns pre-out för 13 kanaler. Man verkar inte kunna köra med 4 tak + 2 wide. Om det blir möjligt på Marantz fär väl tiden utvisa.

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 18:09

Tumme skrev:Enligt någon på AVS forumet så kommer i alla fall Denon 7200 bara kunna processa 11 kanaler även fast det finns pre-out för 13 kanaler. Man verkar inte kunna köra med 4 tak + 2 wide. Om det blir möjligt på Marantz fär väl tiden utvisa.

Nu kommer ju inte maskinen förrän i januari, och den har dubbla DSP-kapaciteten relativt nuvarande modeller, så man får väl hoppas att det är bara en mjukvarufråga.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-22 21:47

Nattlorden skrev:
Nu kommer ju inte maskinen förrän i januari, och den har dubbla DSP-kapaciteten relativt nuvarande modeller, så man får väl hoppas att det är bara en mjukvarufråga.

Man undrar om den kapacitet som dessa DSP-chips kommer att ha är maxade vid 4 tak och eventuellt 2 wide eller om det kommer att vara möjligt för i alla fall några till. Men det blir väl generationen efter dessa som kommer få den möjligheten så vi får uppgradera hela tiden.

Thomas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-23 08:21

Nattlorden skrev:Här har vi baksidan på en av de första hemma-atmos som kommer.
Bild

Som man kan uttyda av detta så fortsätter man med tänkta högtalarplaceringar som verkar vara en kombination av DSX front wide och Neo:X - extra height där bak.

Jag vet att tanken med Atmos är att högtalarna skall kunna stå varsom - men kommer verkligen hemma-maskinerna att klara detta, eller kommer de att behöva placeras huvudsakligen enligt tidigare standarder? Iofs kan man ju se viss logik i detta, då de flesta säkert uppgraderar ett redan monterat system snarare än bygger upp ett 13.2 från grunden.

Det verkar också som att det bara blir 9 kanaler som receivern själv har slutsteg för. Detta verkar även modellen mindre ha, så 7200 kanske är overkill för de flesta.

( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )

Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?
Atmos-stöd måste väl innebära att prylen har möjlighet att ta emot en "atmos-ljudström" och fördela ut ljuden via de högtalarna enligt den konfiguration man har? Att produkten kan matrisa fram tak-kanaler är väl en helt annan sak?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 08:43

steveo1234 skrev:Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?
Atmos-stöd måste väl innebära att prylen har möjlighet att ta emot en "atmos-ljudström" och fördela ut ljuden via de högtalarna enligt den konfiguration man har? Att produkten kan matrisa fram tak-kanaler är väl en helt annan sak?

Den (och de två modellerna under) har varit annonserad i Frankrike för att ha Atmos-stöd. Men det kan ju vara en felaktig uppgift... likaså:

jd @ avs skrev:It's been confirmed that Dolby Atmos will be released with the new units (as opposed to firmware update) beginning with the X4100W and X5200W, both of which will have 4 processors (up from the 2 now on the X4000 and required to allow for the additional processing required for Audyssey XT32 to work with Dolby Atmos). DTS UHD has not been fully developed yet by DTS, so at some point may be added with a firmware update.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-23 09:30

Bubben skrev:Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 09:42

Bubben skrev:Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Fast vilken källa menar du har fler analoga kanaler ut som inte har HDMI ut? Analog 7.1 får man ju räkna som en legacy-support-ingång. Precis som komponent in/ut.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-23 09:57

Nattlorden skrev:

Fast vilken källa menar du har fler analoga kanaler ut som inte har HDMI ut? Analog 7.1 får man ju räkna som en legacy-support-ingång. Precis som komponent in/ut.

Ah så var det nog Bubben menade :) Får nog hålla med Nattlorden här.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-23 10:33

Nattlorden skrev:

Inga idag. Men om vi konsumenter TROR att det ska komma ljudformat med en väldans massa diskreta kanaler, så borde tillverkarna i så fall VETA det. Och om tillverkarna vet det, och har 13.2 ut, varför stoppar man åtminstonde inte in lika många diskreta kanaler in? Det får mig att tvivla.

Komponent-ingångarna anser jag är för att stödja gammal teknik, 7.1(och tidigare 5.1)-ingångarna används främst till att dagens teknik ska fungera med morgondagens som jag ser det.

bootstrap skrev:Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Förmodligen, och därför finns lågnivåutgångarna.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-06-23 11:47

bootstrap skrev:

Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Fast riktigt så illa brukar det inte vara :)
Även om det inte handlar om några monstereffekter så lämnar ju en modern mellanmodell som t.ex. Onkyos 800-serie 78W, 7-kanaler driva med 0.1% THD vid 8 ohm och 97W vid 1% THD.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-23 13:44

JonasW skrev:
bootstrap skrev:

Fast riktigt så illa brukar det inte vara :)
Även om det inte handlar om några monstereffekter så lämnar ju en modern mellanmodell som t.ex. Onkyos 800-serie 78W, 7-kanaler driva med 0.1% THD vid 8 ohm och 97W vid 1% THD.

image.jpg
Tveksamt...
image.jpg (120.76 KiB) Visad 2964 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 13:50

Hmm... undrar om det kan tänkas vara en omedveten anledning ytterligare att det blev Pioneer sist jag jämförde/valde...

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-06-23 14:33

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 14:39

Ser rimligare ut!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-23 15:03

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?

Den (och de två modellerna under) har varit annonserad i Frankrike för att ha Atmos-stöd. Men det kan ju vara en felaktig uppgift... likaså:

jd @ avs skrev:It's been confirmed that Dolby Atmos will be released with the new units (as opposed to firmware update) beginning with the X4100W and X5200W, both of which will have 4 processors (up from the 2 now on the X4000 and required to allow for the additional processing required for Audyssey XT32 to work with Dolby Atmos). DTS UHD has not been fully developed yet by DTS, so at some point may be added with a firmware update.

Jag kan inte hitta någon officiell källa som säger att modellen kommer att ha stöd för Atmos. Att det är "förberedda" eller liknande brukar i praktiken innebära att det finns separata ingångar från dekoder eller att det finns en teoretisk möjlighet att släppa en FW någon gång i framtiden. Av erfarenhet vet jag att det sällan funkar bra i praktiken.
Jag kommer att köpa en Atmos-receiver såfort det finns. Men den måste då klara av att ta emot en atmos-ström och själv fördela denna på de högtalare jag har definiterat.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-23 15:56

Det var ganska bra malla i min gamla Z11. :)

http://www.soundandvision.com/content/y ... asurements

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-23 16:44

Här är en liten artikel om Atmos. Det verkar som man inte behöver köpa ny Blu-ray spelare. Jag trodde faktiskt att man skulle behöva en med HDMI 2.0 men så verkar inte fallet.

http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-atm ... room-near/

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-23 19:20

Lite mer matnyttigt om Atmos från Onkyo
http://dolbyatmos.onkyousa.com/

Thomas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-24 08:19

Efter en del surfande så hittade jag att Onkyo, som vanligt, är teknikledande och lanserar Atmos receivrar (båda färdiga och uppgraderingsbara)

http://www.whathifi.com/news/onkyo-laun ... r-packages

Något som förvånar mig dock är att de har stöd för olika antal kanaler, från 11.1 till 7.1.
Hade varit intressant att se hur inställningarna görs i menyerna..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-24 09:05

Det verkar som man valt att förenkla algoritmerna genom att utgå från gamla vanliga högtalarsetups. Helt fri placering verkar skjutet på framtiden - om det ens kommer.

Det är nog så att 11 kanaler är max även för Denon, men man möjliggör två olika elementplaceringar inkopplade för att kunna byta mellan när man byter format.

Hemma-Atmos 1.0 känns lite som en tummetott alltså.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-06-24 09:26

Hur riktade högtalare tänker man sig till en sådan setup?
Känns ju som att skillnaden mellan väldigt diffust strålande och riktade borde ha betydelse om man skall ha så många kanaler.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-25 18:43

Yamahas kommande RX-A2040 och RX-A3040 verkar få Atmos via firmware uppgradering. Eftersom det verkar gå åt en del processorkraft så kan man ju undra om det finns tillräckligt att tillgå.
http://uk.yamaha.com/en/news_events/aud ... olbyatmos/

Thomas

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2014-06-27 00:09

Verkar som om Andrew Jones TAD/Pioneer gjort några Atmosvänliga högtalare i alla fall.

http://www.cnet.com/news/pioneer-debuts ... s-at-4750/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 07:45

Första lyssnings intrycken av Dolby Atmos från en mässa.
http://www.soundandvision.com/content/f ... right-home

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 08:15

FAQ om Atmos av Dolby http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-atm ... -answered/

Verkar som det är möjligt med upp till 32 kanaler för hemma Atmos.

"If Dolby Atmos allows me to add more speakers, why do I see A/V receivers with just 11 channels?

Many hardware partners are building or planning to build Dolby Atmos enabled A/V receivers and speakers. Those partners decide what product configurations make the most sense for their customers. But the Dolby Atmos system itself is almost unlimited. If you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers. One of our hardware partners is planning to release an A/V receiver with 32 channels.
"

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 12:36

Pioneer pratar om sina nya Atmos högtalare och Receivers. Börjar 15 min in i klippet.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 7UHl9wIvJk

Thomas

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-28 14:36

Jag tror det här kommer bli en never-ending-historia, liknande som med DSX kanalhysteri för några år sedan.
Jag menar, först kommer atmos-förberedda modeller, nästa år kommer modeller med upp till 15 högtalare, men det går bara att använda 11 samtidigt. Året efter kommer stöd för att använda alla 15 samtidigt, och året efter det stöd för upp till 21st, men du kan bara använda 17 samtidigt. Gissa vad som kommer året efter det...just det stöd för att använda alla 21 högtalarna samtidigt och förberedd för "atmos-expand" med stöd för 32 högtalare. Och så fortsätter tåget...

Mitt i denna soppa ska också DTS börja köra ut sin variant, och så ska det finnas med på mediat också.
Och vi vet alla hur bra det har gått historiskt att framtidssäkra ny teknik...

Jag är inte förvånad att förstärkartillverkarna lanserar det här som jorden 7-9:e underverk, finns inget bättre argument att sälja saker än att visa på en högre siffra.

I slutändan sitter vi konsumenter med förstärkare för 15+ kanaler, men använder bara 7, för det låter överjävligt annars när vi spelar upp våra DVD-utgåvor.
Är jag pessistisk, eller bara realistisk?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-06-28 15:56

Du är nog klok. Jag tror inte att jag hänger på tåget iaf. Tog ju många år innan jag skaffade en centerhögtalare ens och innan jag skaffat mina första surrar är det väl >40 kanaler som gäller enligt de stora drakarna. Avvakta och se vad som verkligen fungerar är vad jag tänker göra.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 17:57

Jag tror man får försöka bestämma sig för hur många högtalare man får plats med speciellt i vanliga vardagsrum där dom flesta av oss har hemmabion. Personligen tror jag att 4 tak och 2 front wide skulle räcka långt i mitt rum och det är väl lite synd att det inte verkar finnas möjlighet till det i första generationens Atmosförstärkare

Thomas

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-06-28 21:18

Nu är jag kanske lite streber, men 5.1/7.1 tycker jag har fungerat riktigt bra...
De senaste 4-5 åren har jag faktiskt levt utan surroundhögtalare alls till filmtittandet, detta trots att jag faktiskt har 8st a2:or liggandes i en garderob...

Tror att jag klarar mig ett tag till utan takhögtalare faktiskt :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-28 21:21

Wolfie skrev:Nu är jag kanske lite streber, men 5.1/7.1 tycker jag har fungerat riktigt bra...
De senaste 4-5 åren har jag faktiskt levt utan surroundhögtalare alls till filmtittandet, detta trots att jag faktiskt har 8st a2:or liggandes i en garderob...

Det går att lura sig själv till vad som, det har mänskligheten redan bevisat... 8) :wink: :mrgreen:

Själv har jag redan 4 st ambiens1 redo för takkanal. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-28 21:27

Jag har 8st surround just nu. Det känns ganska lagom för ett normalt lyssningsrum. En takkanal skulle jag dock inte säga nej till. Det hade vart ganska häftigt tror jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-28 21:40

AndreasArvidsson skrev:Jag har 8st surround just nu. Det känns ganska lagom för ett normalt lyssningsrum. En takkanal skulle jag dock inte säga nej till. Det hade vart ganska häftigt tror jag.

Samma här. Hade tänkt parallellkoppla med en kabel de i bion, men det blir nog en kabel från vardera fram till en sockerbit bakom receivern för att göra det enklare för Atmos i framtiden....

JM

Inläggav JM » 2014-06-29 12:05

Harryup skrev:Hur riktade högtalare tänker man sig till en sådan setup?
Känns ju som att skillnaden mellan väldigt diffust strålande och riktade borde ha betydelse om man skall ha så många kanaler.

mvh/Harryup

Atmos o andra flerkanalslösningar kräver mer direkt ljud i rummet o i inspelningen.

Inspelade reflexer kommer att minska. Rummet måste bli mer dämpat för att minska högtalarens reflexer.

Inspelningarna kommer upplevas som "torrare" på vanlig stereo.

Dvs inte bara förstärkarleverantörerna kommer att jubla utan även högtalartillverkarna, arkitekterna o akustikpryltillverkarna.

Även jag kommer att jubla - teoretiskt kommer det att gå att få våra grottliknande små rum att ge ett hyfsat ljud.

Men vill Iphone-generationen betala?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-06-29 22:06

JM skrev: Rummet måste bli mer dämpat för att minska högtalarens reflexer.

Kan jag inte tänka mig kommer hända i normala lägenheter då det med de moderna öppna planslösningarna knappast ens finns väggar att sätta högtalarna på i 5.1.
I ett biorum är det en helt annan sak men den marknaden är ju mycket mindre än antalet sålda hembioreceivers. Så många Atmosar kommer hamna i öppna planlösningar där man kommer få svårt att ens montera 10 kanaler.
Tror jag då

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-01 18:23

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-01 18:54

Tumme skrev:Nu börjar vi snacka kanaler http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... ude32.html

Jo, men som någon redan konstaterat:

Scott Simonian skrev:Cool but probably costs more money than I make in a year. :(

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-07-02 09:10

Tumme skrev:Nu börjar vi snacka kanaler http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... ude32.html

Thomas

Tåget har lämnat perrongen och är i rullning.

Användarvisningsbild
JanneWG

Inläggav JanneWG » 2014-07-02 21:42

Hej,
Håller som bäst på att bygga min hembio och lyssningsstudio. -Då kommer Dolby Atmos. Jag satsar på 7.1.4.
Så det är lika bra att sätta dit takhögtalare medan det går. Jag har bara ett problem.

Hur vet man var man skall placera dessa? Jag har inte lyckats hitta något förutom det som finns som bilder från Onkyo. Av att döma av bilderna bör de sitta sisådär lika brett som frontarna fram och bak. Hur långt bak eller hur långt fram blir gissningar.
Hur viktigt är det med kvalitén på dessa? Bör man bygga en låda för högtalaren som man föreslår hos Hembiobutiken?
Är det någon som har koll?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-07-04 09:02

JanneWG skrev:Hej,
Håller som bäst på att bygga min hembio och lyssningsstudio. -Då kommer Dolby Atmos. Jag satsar på 7.1.4.
Så det är lika bra att sätta dit takhögtalare medan det går. Jag har bara ett problem.

Hur vet man var man skall placera dessa? Jag har inte lyckats hitta något förutom det som finns som bilder från Onkyo. Av att döma av bilderna bör de sitta sisådär lika brett som frontarna fram och bak. Hur långt bak eller hur långt fram blir gissningar.
Hur viktigt är det med kvalitén på dessa? Bör man bygga en låda för högtalaren som man föreslår hos Hembiobutiken?
Är det någon som har koll?

Här står lite om högtalarplaceringar för den professionella versionen av Atmos: http://www.cinemaequip.com/files/2012/0 ... inema2.pdf

Vad gäller de nya Atmos-receivrarna, så hoppas jag på att de blir ett prisvärt sätt att komma över ett multikanals-ljudkort och multikanals-förstärkare som kan användas för att driva mång-kanaliga aktiva högtalarsystem. :P

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-06 07:03

Här finns en bild på hur man kan placera högtalarna men det kommer komma mera info ju närmare lanseringen av dom Atmos kompatibla surround förstärkarna. Jag har för mig Dolby skulle släppa mer info i mitten av augusti?

http://www.avsforum.com/forum/attachmen ... 1403901251

Thomas

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2014-07-06 10:33

Vad är skillnaden mellan Dolby Atmos och Ambisonic i praktiken?
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-07-07 21:52

Nattlorden skrev:
Wolfie skrev:Nu är jag kanske lite streber, men 5.1/7.1 tycker jag har fungerat riktigt bra...

Det går att lura sig själv till vad som, det har mänskligheten redan bevisat... 8) :wink: :mrgreen:

Själv har jag redan 4 st ambiens1 redo för takkanal. 8)

Jo men då har jag 2st a2:or redo för takkanal :P
Ska bara använda 6st av de jag har i min lilla biohörna tyckte IÖ...
Men hur fan kommer det att se ut med 2st a2:or uppskruvade i taket? 8O

Någon dag (vilken som helst faktiskt from idag) så ska jag bygga till den här biohörnan som jag har som IÖ skissade fram för 3 år sen... Vilken dag som helst... :roll:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
JanneWG

Inläggav JanneWG » 2014-07-07 22:08

image.jpg
image.jpg (77.04 KiB) Visad 2081 gånger
Hej igen, jag har nu fått lite förhands info angående placeringen av takhögtalarna i dolby atmos från självaste Denon/Marantz group som kommer i deras manualer. Inte precis exakt men si så där. Det får duga.

Här är bilden:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-07 22:40

Wolfie skrev:Jo men då har jag 2st a2:or redo för takkanal :P
Ska bara använda 6st av de jag har i min lilla biohörna tyckte IÖ...
Men hur fan kommer det att se ut med 2st a2:or uppskruvade i taket? 8O

Någon dag (vilken som helst faktiskt from idag) så ska jag bygga till den här biohörnan som jag har som IÖ skissade fram för 3 år sen... Vilken dag som helst... :roll:

a1 ser snyggare ut uppe i taket. a2 får man kanske vända uppockned och ha i tak/väggskarven?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-07 23:58

Spridningen måste väl vara definierad och ha några krav. Nån som vet?
Med så många kanaler misstänker jag personligen att de skall vara mera riktade än när man använder färre kanaler.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-07-09 19:35

Lofi-Rabiat skrev:Vad är skillnaden mellan Dolby Atmos och Ambisonic i praktiken?

http://www.audioholics.com/audio-techno ... heater-101

http://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics

Du får läsa på... :-)
Men som ambisonics nörd så finns några enkla skillnader:
Ambisonics är "sparsamt" med antal kanaler som behövs för distribution, Det finns flera nivåer men "first order Ambisonics"
kräver bara 4 kanaler för att överföra surround inklusive höjd.
Ambisonics och dess avkodning har faktisket även en fungerande matematisk grund för ljud fältsåterskapande, samt psykoaukustiskt funktionellt.
Ambisonics decodern måste veta vinkel och avstånd till alla högtalare samt, gillar symmetriska högtalar uppställningar.
Det gäller tex att takhögtalare skall ha en motsvarande golv högtalare.
http://www.ambisonia.com/ lyssna på ambisonics inspelningar högtalarfärdig avkodad för en 4 högtalars horisontell kvadrat.

Atmos är optimerat för stora rum (biografer) och verkar ha lånat ideer från alla olika håll samtidigt.
Bed Audio: these are channel-based stems, in 5.1 or 7.1, effectively identical to former surround-formats. The individual channels are static inside the bed.
Object Audio: these are mono- or stereo channels with dedicated surround panning. These channels are not in a bed, but remain individual.
Metadata: Surround panner metadata for Object audio and additional metadata.

Sen är frågan enligt vilka principer och teorier som tex den parametriska styrningen av enskilda ljudkällor kommer att fungera?

- Bosse

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2014-07-11 06:19

Tack BAMBAM för ditt matnyttiga svar!

Hade för mig att Ambisonic skulle klara valfri högtalar konfiguration.
5.1 kommer man långt med i en liten lägenhet tycker jag, fler högtalare passar nog bättre för större lokaler.
Skrämmande tanke med 10+ högtalare när det tar en timma att koppla upp och ställa in systemet som det ser ut nu.
Jag har ägt en Meridian 561 men hittade aldrig Ambisonic (UHJ?) kodade skivor.
Fint ljud tillsammans med elektrostatiska högtalare.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-12 08:00

Intressant video om möjligheterna som Atmos ger ljudmixarna. Dom pratar inte om hemma Atmos men man förstår möjligheterna som kommer att öppnas upp i framtiden. Jag blir otroligt sugen på se en film i Atmos efter ha sett och lyssnat på videon.

http://www.cinetechgeek.com/2014/05/18/ ... xhibitors/

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-12 16:32

Podcast där Andrew Jones från Pioneer intervjuvas av Scott Wilkinson om Atmos. Handlar mest om Pioneers Atmos högtalare som Jones utvecklat men även lite runt omkring.

http://www.youtube.com/watch?v=3c295SyGQag

Thomas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-12 18:54

Söker man på nätet hur takhögtalare är tänka att sprida är jag inte särskilt övertygad om att något befintligt är iptimalt.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-07-13 15:28

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-07-14 03:26

I klippet ovan berättar Andrew Jones (Pioneer/TAD) på ett mycket lättförståeligt sätt hur Dolby Atmos-systemet fungerar.

Han pratar givetvis även om Pioneers nya "Atmos enabled" högtalare, SP-EFS73 samt SP-EBS73-LR, som han själv utvecklat.

Väl värt en glutt.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-14 07:22

spuj skrev:I klippet ovan berättar Andrew Jones (Pioneer/TAD) på ett mycket lättförståeligt sätt hur Dolby Atmos-systemet fungerar.

Han pratar givetvis även om Pioneers nya "Atmos enabled" högtalare, SP-EFS73 samt SP-EBS73-LR, som han själv utvecklat.

Väl värt en glutt.

Den dög alltså inte min länk ett par poster upp :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-07-14 12:59

Ooops :D

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-16 07:23

Onkyo Dolby Atmos event i Munchen

http://www.areadvd.de/tests/special-onk ... -muenchen/

Google översatt citat

"And how does that sound Atmos in practice? We were on the smallest possible configuration with normal stand-LS (ELAC) and Atmos listen to additional modules two trailers and a short film. The result was amazing, even though only 2 extra-LS were in use. One has the impression of a full-bodied, three-dimensional sound image - but that also impresses with enormous capacity for differentiation and fine separation in effects. Of course, the quality of this impression is always the source material and, as we have learned, depending on the number of speakers"

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-16 17:43

Mera positiva intryck från en demo hos Dolby i London. Han är verkligen imponerad av hur bra dessa högtalare med inbyggd Atmos funkar.

http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... on-38.html

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-17 08:04

När jag så dom där Atmos högtalarna med element riktade uppåt för att försöka återskapa att ljudet skall komma från taket var det första jag tänkte på borde man inte kunna justera vinkeln på det uppåtriktade elementet och att det borde finnas någon högtalare att sätta på väggen som man också borde kunna justera vinkeln på. Det är precis vad dom tycker på Audioholics också.

http://www.audioholics.com/audio-techno ... r-proposal

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-17 09:08

Tumme - du gör ett strålande jobb som nyhetsankare! Tummen upp alltså! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-17 11:03

Justerbara vinklar var min tanke också då jag tänkte att redan existerande högtalare är förmodligen för begränsade.
Fast man kan tänka sig en kombination med justerbara reflektorer/difussorer/absorbenter. Kan man greja höjdlösningen med väggplacering av högtalare istället för tak så skulle detta vara något jag föredrar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-17 12:37

Harryup skrev:Justerbara vinklar var min tanke också då jag tänkte att redan existerande högtalare är förmodligen för begränsade.
Fast man kan tänka sig en kombination med justerbara reflektorer/difussorer/absorbenter. Kan man greja höjdlösningen med väggplacering av högtalare istället för tak så skulle detta vara något jag föredrar.

Tror jag säkert många skulle föredra. Undrar om där är DSP-kapacitet nog att fördröja delar av registret, så man kan hamna mer i fas mellan det lågfrekventa som rundstrålar direkt till lyssnarna och det riktade högfrekventa som går längre väg via takstuds. Skulle väl kunna tänkas behövas några få millisekunder?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-19 09:23

Men det handlar väl om att det ska vara diskreta höjdkanaler (xxx.4)? Hur i hela friden fixar dom det med "takstuds", när det måste bli minst lika mycket "väggstuds" och direktljud som når lyssnaren? Och "lyssnaren" förresten; det kanske handlar om en hel drös lyssnare som sitter utspridda i rummet. Om ljud nu kan fås att studsa så här kontrollerat så behöver man väl bara en enda högtalare i rummet som sen kan "studsa" ut ljud i alla möjliga riktningar? Den rackarn skulle väl se ut som dom där robotarna i gamla dr Who om nån kommer ihåg? 8O

Nä jag tror det måste in fysiska högtalare i taket om det ska bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-19 10:22

Nattlorden skrev:Tumme - du gör ett strålande jobb som nyhetsankare! Tummen upp alltså! :mrgreen:

Tack Nattlorden

Just nu verkar det vara lite ont om vettig information, det är mest en massa gnäll och tjafs och massa spekulationer från folk som inte hört Atmos hemma men sågar tex Atmoshögtalarna. Sedan massa om placeringen av takhögtalarna och hur skall jag göra med mina wide/höjd som jag har idag. varför bara 4 takhögtalare, det räcker med 5.1 det är tillräckligt bra, hur blir det med rums EQ, jag väntar tills DTS kommer med sin variant, ja listan kan göras lång och som det är nu så är det väldigt få som ens hört Atmos hemma men dom som gjort det är väldigt positiva även till Atmoshögtalarna. Sen så är ju ingen surroundförstärkare släppt med Atmos ännu så ingen vet vilka möjligheter eller begränsningar som kommer i första generationens apparater.

När Cedia (10-13 sep) och IFA (5-10 sep) mässorna har varit så kommer det säkert betydligt mer konkret information.

Usch vad långt det är till september :cry:

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-19 23:40

Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 16:38

Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-07-20 19:19

Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Om du läser det jag fetat, så är det lite motsägelsefullt. Jag håller med dig att dipoler kanske inte är vad man vill ha idag längre då vi kommit ifrån den gamla "pro-logic-eran". Bipoler är inte heller särskilt vanligt idag, och egentligen mest en idé som inte funkade särskilt bra, då de vanligen arbetade med lite större element som var riktade åt två håll och arbetade i fas, samt med inbördes avstånd som ofta var ganska stora (skapar interferens). Vad gäller Inos surroundhögtalare kan de inte sorteras in under något av ovanstående. Därför undrar jag lite varför du inte tror att de är lämpade för uppgiften.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-20 20:17

Tumme skrev:
Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Fast jag ställer mig nog lite frågande till hur ingående Ingvar hunnit studera Atmos och huruvida hans uttalande om takkanal verkligen gäller Atmos också, jag tror nog vi får låta honom få chansen att prova en först... Jag har i alla fall fyra stycken a1 till takkanaler redo, men vet inte riktigt var de bör sitta...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 22:06

Nattlorden skrev:Fast jag ställer mig nog lite frågande till hur ingående Ingvar hunnit studera Atmos och huruvida hans uttalande om takkanal verkligen gäller Atmos också, jag tror nog vi får låta honom få chansen att prova en först... Jag har i alla fall fyra stycken a1 till takkanaler redo, men vet inte riktigt var de bör sitta...

Ja ställer mig också frågande, kan man inte få det att funka med bara fyra A1 (eller några andra högtalare) i taket så känns det lite som ett hinder som krånglar till det. Mer än fyra i taket är jag nog inte beredd att sätta upp. Det blir ju en kostnadsfråga också. Sedan känns A1 lite underdimensionerad (kommer dom att klara höga ljudtryck om bara en används per takkanal) för uppgiften och jag hade önskat att det fanns (eller framtida) någon annan ino högtalare. Men som du säger så får vi låta Öhman få chansen att prova. Han kanske har något ess i rockärmen.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 22:15

Johan_Lindroos skrev:
Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Om du läser det jag fetat, så är det lite motsägelsefullt. Jag håller med dig att dipoler kanske inte är vad man vill ha idag längre då vi kommit ifrån den gamla "pro-logic-eran". Bipoler är inte heller särskilt vanligt idag, och egentligen mest en idé som inte funkade särskilt bra, då de vanligen arbetade med lite större element som var riktade åt två håll och arbetade i fas, samt med inbördes avstånd som ofta var ganska stora (skapar interferens). Vad gäller Inos surroundhögtalare kan de inte sorteras in under något av ovanstående. Därför undrar jag lite varför du inte tror att de är lämpade för uppgiften.

Ingen blir gladare än jag om A2 funkar även om man skulle koppla in flera per surround sida drivna med separat signal till varje. Som du skriver så kan inte inos surroundhögtalare sorteras in i samma grupp som di/bi poler och jag är inte direkt orolig för att A2 skulle ge lite diffusare ljud än direktstrålande för det är ändå mest ambiensljud i surrounderna.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-21 10:44

Kanske en av orsakerna till att dom få som hört Atmoshögtalarna tycker det funkar bra.

http://www.freepatentsonline.com/WO2014036085A1.html

patent application:

Quote:
In an embodiment, the adaptive audio system utilizes upward-firing drivers to provide the height element. In general, it has been shown that incorporating signal processing to introduce perceptual height cues into the audio signal being fed to the upward-firing drivers improves the positioning and perceived quality of the virtual height signal. For example, a parametric perceptual binaural hearing model has been developed to create a height cue filter, which when used to process audio being reproduced by an upward-firing driver, improves that perceived quality of the reproduction. In an embodiment, the height cue filter is derived from the both the physical speaker location (approximately level with the listener) and the reflected speaker location (above the listener). For the physical speaker location, a directional filter is determined based on a model of the outer ear (or pinna). An inverse of this filter is next determined and used to remove the height cues from the physical speaker. Next, for the reflected speaker location, a second directional filter is determined, using the same model of the outer ear. This filter is applied directly, essentially reproducing the cues the ear would receive if the sound were above the listener. In practice, these filters may be combined in a way that allows for a single filter that both (1) removes the height cue from the physical speaker location, and (2) inserts the height cue from the reflected speaker location.

Thomas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-21 17:42

Dom här bladen friterar vi...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-22 17:25

Ännu en som tycker att Atmoshögtalarna funkar bra.

Citat
"I, for one am going to have to "stand corrected" on the upward firing Atmos speakers that i have made countless jokes about. And here is why. I was in LA this weekend visiting the in laws and was invited to a private showing of planet of the apes. A name brand AVR/Speaker CE was there with there home Atmos set up. The room we viewed the movie in serves as both post and pre-release screenings. It has all the bells, whistles, you name it, this room has it. All the gear was in plain sight, laid out just like any HT end user would do it, there was four overheads, and the fronts and rears had the upward firing speakers. We were told that sometime during the movie, the switch from the over heads to the upward firing speakers would be made.

This switch, as we were later told, happened during a scene in the movie were it was extremely quite, around half way through the movie, and me, as well as 21 other people, never noticed it at all. This viewing room, however is around a $3 million dollar room, so it has what the rest of us, probably never will have, as it gets remodeled yearly it seems like. The first thing i noticed was the removal of the over head sound deadening material(duh) in the room, other than that it looked the same(except the wall paintings). For those who are asking, it was a DCI projector, Christie Digital, however it was a MKV file encoded with DTS-HDMA sound, played from a laptop, same thing that will be planet of the apes when it shows up on BR disk. The sound was sent VIA HDMI to a Atmos consumer model AVR that will be available end of year(they said that) as will the speakers.

So i will say Dolby and --------- did a fine job on a joint effort to "get it right".

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-22 23:10

Lite mera intryck från samma kille som ovan.

Citat
"After the movie, they played both the Dolby Atmos cinema trailer and for grins, the new THX trailer. They both sounded Fantastic. We saw these twice, once on the overheads and once on the up firing speakers. I could not detect a difference. Either way it was an impressive showing. As one industry insider said to me, "Last time i was this excited, Dolby 2.0 stereo was released to home."

Det är väl lite väl tidigt att säga men om man inte kan höra någon skillnad mellan takhögtalare och Atmoshögtalarna så skulle i alla fall jag hellre välja Atmoshögtalarna om det fanns moduler att komplettera sina befintliga högtalare med. Skulle vara skönt att slippa montera upp högtalare i taket.

Thomas

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-07-23 10:03

Conan skrev:Dom här bladen friterar vi...

:D

men Atmos kanske vore trevligt ändå. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-23 10:14

Tumme skrev:Ingen blir gladare än jag om A2 funkar även om man skulle koppla in flera per surround sida drivna med separat signal till varje. Som du skriver så kan inte inos surroundhögtalare sorteras in i samma grupp som di/bi poler och jag är inte direkt orolig för att A2 skulle ge lite diffusare ljud än direktstrålande för det är ändå mest ambiensljud i surrounderna.

Nja, lite konkurrens om gladheten får du nog allt... :wink:

Lite kul med att de tagit fram ett koncept med takstuds - jag har ju redan sedan start på min bio tänkt göra detsamma med ett par OA-51 för att få front high att verka lite mer DSX-korrekt trots sidoväggsplacering. Hade ju tänkt daisychaina mina a2 sidosurrounder, men det blir ju nu till att dra individuella kablar och tills vidare koppla ihop dem i förstärkaränden istället.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-07-24 10:29

Tumme skrev:Kanske en av orsakerna till att dom få som hört Atmoshögtalarna tycker det funkar bra.

http://www.freepatentsonline.com/WO2014036085A1.html

Thomas

Det var en väldans massa studsande ljud som skulle in i rummet till slut. Jag gillar idén men det kommer att sätta enormt stora krav på rummet, dvs att det finns en yta att studsa på i de flesta riktningar.

Jag tror det kan bli lite moment 22. För att Atmos ska gå att implementera i vanliga rum så krävs ett alternativ till fysiska högtalare överallt. För att reflekterat ljud i rummets alla vinklar ska fungera krävs att rummet är format som en låda. Om man redan har ett rum format som en låda, för sin underhållningsutrustning, varför inte bara placera diskreta högtalare där de borde vara?

Ja, just det! Då kan man inte sälja Anderssons Atmos-bluray-receiver med amazing cinema-experience för 9995:- inkl ALLT.

Jag gillar verkligen idén med Atmos, men jag skulle vilja att man fokuserade på något annat än just takkanalerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-24 10:32

Bubben skrev:Jag gillar verkligen idén med Atmos, men jag skulle vilja att man fokuserade på något annat än just takkanalerna.

Fast resten är väl principiellt oproblematisk, så det har litet diskussionsvärde - alla förväntar sig att det kommer att fungera bra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-24 11:54

Takkanaler eller ej. Själva principen med vektorbaseratljud istället för diskreta kanaler är det som jag ser fram emot. Det är verkligen på tiden att det kom enligt mig. Vektorbaseratljud bör dessutom vara tämligen oproblematiskt att få fungera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-24 12:10

Varför skulle det vara oproblematiskt?
Undrar om vektorbaserat är samma sak för alla? Har läst att det skulle kunna innebära att man sätter högtalarna var man vill och förstärkaren mäter in det.
Men har också läst att takkanaler skall sättas i rak linje mellan fram och bakkanaler. Sen är det processorns sak att använda de kanaler som behövs för att återge ett ljud som kanske ligger halvhögt mellan center och höger kanal med hjälp av befintliga högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-24 12:31

Harryup skrev:Varför skulle det vara oproblematiskt?
Undrar om vektorbaserat är samma sak för alla? Har läst att det skulle kunna innebära att man sätter högtalarna var man vill och förstärkaren mäter in det.
Men har också läst att takkanaler skall sättas i rak linje mellan fram och bakkanaler. Sen är det processorns sak att använda de kanaler som behövs för att återge ett ljud som kanske ligger halvhögt mellan center och höger kanal med hjälp av befintliga högtalare.

Nej, du har ju fortfarande 7 kanalers icke-vektoriserat grundljud, så högtalarna skall fortsatt placeras enligt instruktion, så man spar nog in/förenklar så mycket man kan i processandet av exakt position. Dessutom förenklar det ju stödet av äldre format om dessa kan skickas ut på det gamla vanliga sättet, annars hade man ju fått skjutsa dessa formaten via atmos till "virtuella högtalare".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-24 16:00

JA, fast det jag tänkte på var att den "nya" kanalerna kunde som en del verkar tycka att man kan placera var som helst. Men jag misstänker att det för bästa möjliga återgivning inte är så. Och studsen ifrån vägmonterade takkanaler kan nog behövas vinklas ganska noga för optimalt ljud.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-24 23:25

Det verkar som Dolby Atmos uppmixningsalgoritm kort och gott kommer att heta Dolby Surround. Verkar som man kan köra med flera varianter av tak och höjdhögtalare men Dolby Surround kommer inte att mixa något ljud i Wide högtalare om jag förstått diskussionerna rätt.

Från Denon manual

"Dolby surround is a next generation surround technology that intelligently
up mixes stereo; 5.1 and 7.1 content for playback through your surround
speaker system. Dolby surround is compatible with traditional speaker
layouts, as well as Dolby Atmos enabled playback systems that employ in-ceiling
speakers or products with Dolby speaker technology."

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-25 20:30

En Denon pdf som visar lite möjliga Atmos högtalarkonfigurationer för X4100W och X5200W. Det är bara den större som kan köra 7.1.4 eller 9.1.2 med externt slutsteg.

http://assets.denoneu.com/DocumentMaste ... on_001.pdf

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-26 11:36

Blir väl att vänta på x7200w?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-26 19:11

Nattlorden skrev:Blir väl att vänta på x7200w?

Ja man kan ju hoppas på att den kan köra 9.1.4. Det är lite synd bara att den inte verkar släppas förrän 2015.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-08-06 17:04

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-06 17:25

Mest intressanta/nördiga faktorn är alltså att det är 24 högtalare plus 10 takhögtalare (och en subwooferkanal) som är systemmaximum.

Om man hade kunnat ställa in systemet på vilka av de där 24 positionerna man verkligen har sina högtalare i, så skulle det kunna bli riktigt bra, fast sådan tur har vi säkert inte. :|

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-08-09 15:02

vad finns det för media som stöder den nya normen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-09 15:07

boom skrev:vad finns det för media som stöder den nya normen.

Det går att lägga in i existerande BluRay-standard genom en omdefinition av ett Dolby TrueHD-spår. Så det är 'bara' för bolagen att börja pressa skivor med Atmos-ljudspår så fort de känner för det.

Du behöver ingen ny BluRay-spelare heller, men du måste ställa in den så den skickar bitström ut istället för att försöka koda av själv.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-08-09 18:33

Nattlorden skrev:
boom skrev:vad finns det för media som stöder den nya normen.

Det går att lägga in i existerande BluRay-standard genom en omdefinition av ett Dolby TrueHD-spår. Så det är 'bara' för bolagen att börja pressa skivor med Atmos-ljudspår så fort de känner för det.

Du behöver ingen ny BluRay-spelare heller, men du måste ställa in den så den skickar bitström ut istället för att försöka koda av själv.

Okej då kommer det att ta några år innan bolagen vaknar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-09 18:57

boom skrev:Okej då kommer det att ta några år innan bolagen vaknar.

Möjligt du har rätt, men några få titlar har säkert Dolby tjatat till sig att få släppt ihop med lanseringen av formatet - finns ju ett antal som mixats i Atmos för bio som nog kan stoppas ned utan större besvär.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-08-09 19:04

Nattlorden skrev:

Möjligt du har rätt, men några få titlar har säkert Dolby tjatat till sig att få släppt ihop med lanseringen av formatet - finns ju ett antal som mixats i Atmos för bio som nog kan stoppas ned utan större besvär.

Hur mycket media finns det i THX normen 7.1 jag har dålig koll på det .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-09 19:08

boom skrev:
Nattlorden skrev:

Hur mycket media finns det i THX normen 7.1 jag har dålig koll på det .

På bluray finns minst dessa i 7.1 (thx or not):

3:10 to Yuma
The Arrival (Release date April 21st 2009)
Bach: Orchestral Suites No.1, 2 & 3 / Tripelkonzert
Bangkok Dangerous
The Bank Job
Be Kind Rewind
Beethoven - Mendelssohn: Violin Concertos - Acoustic Reality Experience
Belly
The Bird with the Crystal Plumage
Black Mask
Busoni: Doktor Faust Blu-ray
Chris Botti in Boston (Release date March 31st 2009)
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Circle of Iron (Release date May 19th 2009)
The Condemned
CSI: Crime Scene Investigation: The First Season Blu-ray (Release date May 19th 2009)
Daddy's Little Girls
Dark City
Dead & Buried
Delta Farce
Disaster Movie
Doctor Strange
The Doors
Dragon Tiger Gate
The Eye
Fast Company (Release date May 19th 2009)
Fearless (Directors Cut)
Ferruccio Busoni: Doktor Faust
The Final Countdown
The Forbidden Kingdom
Giuseppe Verdi: La Traviata at La Scala
The Golden Compass
Good Luck Chuck
Grieg - Piano Concerto / Symphonic Dances / In Autumn - Acoustic Reality Experience
Hairspray
Hannah Montana/Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert Tour
Harold & Kumar Go to White Castle
Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay
Hellboy II: The Golden Army Universal
Hellboy II: The Golden Army Collector's Edition
House of a 1000 corpses
House of Fury
Hulk Vs.
The Invincible Iron Man
Ip Man
Johann Strauss: The New Years Concert in Vienna - Acoustic Reality Experience
Lady Cop & Papa Crook
La Traviata at La Scala
Lust Caution
Meet the Browns
The Midnight Meat Train
Mr. Woodcock
My Best Friend's Girl
Next Avengers: Heroes of Tomorrow
The Nightmare Before Christmas
Nino Rota: Complete Music For Viola /Violin and Piano - Acoustic Reality Experience
Oldboy
The Orphanage
Pan's Labyrinth
Perhaps Love
Pinocchio
Protege
Punisher: War Zone
Rambo (2008)
Red Cliff
Red Cliff 2
Repo! The Genetic Opera
Run Fatboy Run
Rush Hour 3
Saw IV
Saw V
Secret
Semi-Pro
Shoot 'Em Up
Shostakovich: Symphonies Nos. 5 & 9 - Acoustic Reality Experience
Sleeping Beauty
Space or Dream of Life
Spatial Dynamics
The Spirit (Release date April 14th 2009)
Star Trek - The Original Series - Season 1 (Release date April 28th 2009)
Star Trek: Motion Picture Collection: The Wrath of Khan, The Search for Spock, The Voyage Home, The Final Frontier, The Undiscovered Country (Release date May 12th 2009)
The Stendhal Syndrome
Step Into Liquid
Tchaikovsky - Piano Concertos Nos. 1&3 - Acoustic Reality Experience
Transporter 3
Two Evil Eyes (Release date March 31st 2009)
Ultimate Avengers
Van Wilder
Verdi: Rigoletto
Vivaldi: L'Estro Armonico - The Best of Violin Concetros - Acoustic Reaity Experience
W.
Wagner: The Best of Overtures & Preludes - Acoustic Reality Experience
Waiting...
War
The Warlords
Weeds: Season Two
Weeds: Season Three
Weeds: Season Four (Release date June 2nd 2009)
Witless Protection

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-09-05 17:27

Har varit väldigt lite ny intressant info om Atmos. Nästa vecka är det Cedia (kanske släpps det lite ny info på IFA som börjar idag) och då kommer det nog släppas en hel del info. Det talas om det här i denna videoblogg där Scott intervjuar några från Dolby.

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/222

Thomas

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-05 17:30

HBB i Stockholm skulle väl köra demo på Atmos nu i dagarna.... tror jag :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-09-08 18:52

Dolby Atmos installations guide

http://www.dolby.com/us/en/technologies ... elines.pdf

Thomas

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-09-08 19:23

Nattlorden skrev:På bluray finns minst dessa i 7.1 (thx or not):

Jag är också road av filmer med "äkta" 7.1 så här kommer en extended list:
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159814

Och för den som är intresserad av att veta vad som skiljer surroundkanalerna åt (surround vs back surround) påminner jag om detta lilla test som verkligen gav ljus över läget :) :
Kalejdokom skrev:Ett tips för den som är tveksam är att koppla lågnivåutgångarna för t.ex. Left Surround och Left Back Surround till en stereoingång på en annan förstärkare och sedan lyssna på filmen i ett par hörlurar. Då får man alltså Left Surround i ena örat och Left Back Surround i andra örat. Jag utlovar ett överraskande resultat från de flesta ljudspår :) . Bäst effekt får man med filmer med t.ex biljakter, krigsscener eller naturljud (djungel, vattenfall, vind, regn osv).

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-09-08 20:16

Första filmen med Dolby Atmos blir "Transformers: Age of Extinction"

http://files.shareholder.com/downloads/ ... leases.pdf

Dolby sa att vi inte skulle bli besvikna när dom skulle tala om vilka filmer som skulle komma med Atmos idag och så är det en film dom nämner. Jag blev i alla fall riktigt besviken.

Thomas

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-18 17:03

Extraöppet i Frölunda under Arkenmässan!
Planerar du att besöka Arken-mässan i helgen? Missa då inte att svänga förbi vår butik i Frölunda för en upplevelse utöver det vanliga med Dolby Atmos!

Under hela Arkenmässan, lördagen 20/9 till söndagen 21/9, har vi extraöppet i Frölunda-butiken mellan 11-16.

Då är det också premiär för vårt nya biorum med den senaste ljudstandarden Dolby Atmos där det utöver traditionella surroundhögtalare tillkommer fyra takhögtalare. Det unika med ljudformatet är att det inte baseras på förinspelade ljudkanaler utan ljudet mixas direkt i förstärkaren! Det ger en kraftig förbättring av både inlevelsen och upplevelsen då filmskaparna har fria händer att placera ut effekterna från vilket håll som helst utan att begränsas av förbestämda kanaler.

Vår nya biograf är utrustad med Miller & Kreisels prisbelönta högtalare som drivs av Onkyos surroundförstärkare TX-NR3030. Vårt exemplar är specialutrustat med det stöd för Atmos som framöver kommer bli tillgängligt via en firmwareuppdatering för hemanvändare.

Dessutom är ett andra ljudsystem med högtalare från Procella inbyggt och redo att avlyssnas. Det är därmed ett av de mest moderna och avancerade hembiosystem som finns till beskådning i Sverige idag. Älskar du ljud och bild, så vill du inte missa detta!

Fler bilder från bygget...

Så besöker du Arkenmässan, sväng förbi vår butik! Där hittar du naturligtvis mycket annat inom ljud och bild till fantastiska mässpriser!
Klicka här för att se mässpriserna på kampanjsidan (startar 19/9)...

Varmt välkommen!

Karta till butiken i Frölunda...

Missa inte att gilla vår Facebook-sida för nyheter, erbjudanden och tävlingar.

Med vänliga hälsningar
Daniel, Erik, Fredrik, Hasse, Harald, Johannes, Jonny, Lowe, Mats, Mattias, Oscar, Patrik, Perra, René och Robert

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-09-18 21:49

Har du anknytning till butiken?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-18 21:55

Postade via mobilen och fick inte med "" och att det var ifrån deras nyhetsbrev.

Återgå till Generellt om hifi