Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:inte hörs?
Vid senaste lyssningen hemma hos Lennart J prövade vi bland annat att lyssna helt utan cr80s, -es, i kedjan och fann att vi hörde filtren.
Då funderar/spekulerar jag: Kan Lennarts kedja som har rör både i förstegsdelen och slutstegs-delen något komprimera signalen så att man förstorar upp ev skillnader som annars inte hörs, uppfattas utan denna komprimering? I alla fall inte i lika hög grad?
När jag provat kort hemma hos mig med i16s, på betydligt högre ljudnivåer än hos Lennart uppfattar jag inte skillnadenrna som lika stora. Ska lyssna mer på detta när jag får tillbaka filtret, men vad tror ni om min spekulation?
Morello skrev:sprudel skrev:inte hörs?
Vid senaste lyssningen hemma hos Lennart J prövade vi bland annat att lyssna helt utan cr80s, -es, i kedjan och fann att vi hörde filtren.
Då funderar/spekulerar jag: Kan Lennarts kedja som har rör både i förstegsdelen och slutstegs-delen något komprimera signalen så att man förstorar upp ev skillnader som annars inte hörs, uppfattas utan denna komprimering? I alla fall inte i lika hög grad?
När jag provat kort hemma hos mig med i16s, på betydligt högre ljudnivåer än hos Lennart uppfattar jag inte skillnadenrna som lika stora. Ska lyssna mer på detta när jag får tillbaka filtret, men vad tror ni om min spekulation?
Nej!
Morello skrev:När du skriver att ni hörde skillnad - var filter i något typ av by-pass-läge?
Tror det heter "full range" enligt Ino-nomenklatur.
Annars är det ju inte så konstigt att det blir annorlunda med filter.
Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
BoHansson skrev:Minnesdistorsion är ett av de områden man idag helst inte vill tala om, sannolikt för att det är lite svårt att påvisa och ännu svårare att åtgärda. Men det nämns att minnesdistorsion är en egenskap som är hörbar mer än mätbar. Den yttrar sig i att klangen blir matt och odynamisk, ljudet blir "grått" är återkommande beskrivning. Det nämns att det finns förutsättningar för större grad minnesdistorsion i en typisk 80tals komplex halvledarbestyckad förstärkare än i en 30 tals rörbestyckad förstärkare.
Morello skrev:Då kommer hundratusenkronorsfrågan: lyssnade ni blint?
Jag skulle nämligen bli ohyggligt förvånad om inte Ingvar har gjort är för praktiskt bruk transparant apparat.
Jag har faktiskt mätt på sagda apparat och den beter sig skolboksmässigt.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
BoHansson skrev:Minnesdistorsion är ett av de områden man idag helst inte vill tala om, sannolikt för att det är lite svårt att påvisa och ännu svårare att åtgärda. Men det nämns att minnesdistorsion är en egenskap som är hörbar mer än mätbar. Den yttrar sig i att klangen blir matt och odynamisk, ljudet blir "grått" är återkommande beskrivning. Det nämns att det finns förutsättningar för större grad minnesdistorsion i en typisk 80tals komplex halvledarbestyckad förstärkare än i en 30 tals rörbestyckad förstärkare.
Morello skrev:Tyiskt bludder-bladder från någon som desperat söker argument för rörteknik.
Morello skrev:Tyiskt bludder-bladder från någon som desperat söker argument för rörteknik.
Laila skrev:....Gissa vilken kombination som gav/ger det mer "korrekta" ljudet** . . . typ ?
**Gissar jag . . .
Laila skrev:Fel svar . . . typ.
petersteindl skrev:Laila skrev:Fel svar . . . typ.
Ok.
Korrekt ljud=Fel svar . . . typ.
Jag förstår
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
Conan skrev:Jo, en: är samma kablage anslutet i signalvägen i bägge fallen (med & utan cr80) eller om inte: har du/ni blindtestat kablarna separat?
petersteindl skrev:Laila skrev:Fel svar . . . typ.
Ok.
Korrekt ljud=Fel svar . . . typ.
Jag förstår
lennartj skrev:Mcintosh basunerar tydligt att all spänningsförstärkning sker med rör (utom i första steget på MC-ingången ) i mitt C2300 försteg. Vad de talar tyst om är att det är nerlusat med op-ampar i unity gain, som agerar som buffertar och fasvändare, men det är en av orsakerna till att jag valt det för det påverkas därmed mycket mindre av anslutna apparaters ut- och in-impedanser och kablage.
Kablaget var uteslutande Twin-ax IBM P/N 7362211 med Neutrik eller Supra XLR-kontakter eller Supra PPX RCA-kontakter.
Från två par av förstegets XLR-utgångar var ett par 1 m "kvasibalanserade" kablar anslutna till ino-filtrets ingång och ett par 5 m XLR-kablar till slutstegen. Från ino-filtrets utgångar var ett par 5 m "kvasibalanserade " kablar anslutna. Jag hade verifierat att utnivån från ino-filtrets HP-utgång (vid 1 kHz ) var exakt samma som in-nivån och slutstegens känslighet på de båda ingångarna likaså.
Jämförelsen mellan ino-filter i by-passläge och inget alls i signalvägen gjordes med att ansluta XLR- eller RCA-kontakter tiĺl slutstegen.
Frågor på det?
Morello skrev:Jag skulle nog vilja se blindtest - är allt adekvat kopplat så bör det inte höras någon skillnad alls.
Zzombie skrev:Lyssna på musik i stället...
FBK skrev:Zzombie skrev:Lyssna på musik i stället...
Men tänk om det finns något i anläggningen som färgar återgivningen då....ALLT blir förstört
Ragnwald skrev:Har i min ägo både triss- och rörförstärkare av kända goda fabrikat (bla Krell, Audion, etc).
Min erfarenhet är att de bästa modellerna av trissteg lever upp till vad trisstegen presterar, men ingen självklarhet.
Vad detta beror på, tvistar de lärde. Men.. vad är viktigare än att få en musikupplevelse av äkthet, på vilken ljudstyrka man än väljer.
Laila skrev:Tjänare Ragge*, men blev dä helt rätter här . . . typ![]()
![]()
*Trevligt att du tittar in(även om det numera är alltför sällan, enl. lelle maj).
Morello skrev:lennartj skrev:Mcintosh basunerar tydligt att all spänningsförstärkning sker med rör (utom i första steget på MC-ingången ) i mitt C2300 försteg. Vad de talar tyst om är att det är nerlusat med op-ampar i unity gain, som agerar som buffertar och fasvändare, men det är en av orsakerna till att jag valt det för det påverkas därmed mycket mindre av anslutna apparaters ut- och in-impedanser och kablage.
Kablaget var uteslutande Twin-ax IBM P/N 7362211 med Neutrik eller Supra XLR-kontakter eller Supra PPX RCA-kontakter.
Från två par av förstegets XLR-utgångar var ett par 1 m "kvasibalanserade" kablar anslutna till ino-filtrets ingång och ett par 5 m XLR-kablar till slutstegen. Från ino-filtrets utgångar var ett par 5 m "kvasibalanserade " kablar anslutna. Jag hade verifierat att utnivån från ino-filtrets HP-utgång (vid 1 kHz ) var exakt samma som in-nivån och slutstegens känslighet på de båda ingångarna likaså.
Jämförelsen mellan ino-filter i by-passläge och inget alls i signalvägen gjordes med att ansluta XLR- eller RCA-kontakter tiĺl slutstegen.
Frågor på det?
Så ni använde olika ingångar på slusteg vid jämförelsen?

xeizo skrev:FBK skrev:Zzombie skrev:Lyssna på musik i stället...
Men tänk om det finns något i anläggningen som färgar återgivningen då....ALLT blir förstört
Med tanke på att högtalare/rum färgar i magnituden 100-1000 ggr mer så tycker jag att ni är petiga med elektroniken ...
xeizo skrev:FBK skrev:Zzombie skrev:Lyssna på musik i stället...
Med tanke på att högtalare/rum färgar i magnituden 100-1000 ggr mer så tycker jag att ni är petiga med elektroniken ...
IngOehman skrev:Skillnaden mellan en balanserad ingång och en obalanserad på en rörförstärkare kan vara många gånger större än den påverkan som cr80es har.
Ni behöver göra om testet med samma förutsättningar för signalvägarna. Annars blir det test utan värde.
Vh, iö
Morello skrev:Så ni använde olika ingångar på slusteg vid jämförelsen?

petersteindl skrev:XLR som kontaktdon låter oftast bättre än RCA kontaktdon för analoga audiosignaler på lågnivå.![]()
![]()

lennartj skrev:Som nämnt kan jag sätta i den andra kabeln innan jag snabbt tar ur den första under pågående spelning utan avslöjande missljud, vilket jag också gjorde många gånger utan att förvarna lyssnarna, medan jag samtidigt iakttog deras reaktioner.
Formella blindtester tycker vi som sagt är en mördande tråkig sysselsättning, men har givetvis inget emot att andra ägnar sig åt sådant.
Om en stund tänker jag provlyssna med och utan cr80s och cr80es i bypassläge i en monitorloop, men den testen blir inte heller perfekt för då får jag två enmenters extra signalkablar i signalvägen (från och tillbaka till försteget) i stället för en från förstegets utgång till filtret, i normalfallet, för då ansluts ju ordinarie slutstegskabel till filtrets utgång i stället.
Det är nog bäst att kolla detekterbarheten hos kablarna i monitorloopen hopkopplade med en RCA hona-hona adapter istället för cr80-filtren också. Det borde inte vara speciellt tidsödande.
IngOehman skrev:Sen vore det möjligen intressant att få veta hur det steg som drev slutsteget (i det läget) såg ut. Kan det låta olika om det är lastat av slutsteget respektive filtret så är det en potentiell felkälla, men som sagt.
Vh, iö
Svante skrev:Alltså, är jag dum som inte förstår vad som jämfördes? Att det var en filterburk i bypassläge inkopplad, det förstår jag, men jämfördes det med att inte filterburken satt där, att de andra apparaterna var direkt ihopkopplade?
Var det rörprylar är det inte så konstigt om de påverkades av att lastas olika.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Sen vore det möjligen intressant att få veta hur det steg som drev slutsteget (i det läget) såg ut. Kan det låta olika om det är lastat av slutsteget respektive filtret så är det en potentiell felkälla, men som sagt.
Vh, iö
Där har du en point, vilket man i och för sig se som att med filtret inkopplat blir det inte lika som utan. Då påverkar ju filtret, genom att påverka försteget.
Har jag förstått rätt att filtret aldrig påverkar siganlen ovanför 80Hz, oavsett om det är bypass eller inte?
Svante skrev:Jag fick inget svar på detta. Alltså mest undrar jag över den andra frågan.Svante skrev:Alltså, är jag dum som inte förstår vad som jämfördes? Att det var en filterburk i bypassläge inkopplad, det förstår jag, men jämfördes det med att inte filterburken satt där, att de andra apparaterna var direkt ihopkopplade?
Var det rörprylar är det inte så konstigt om de påverkades av att lastas olika.
Svante skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Sen vore det möjligen intressant att få veta hur det steg som drev slutsteget (i det läget) såg ut. Kan det låta olika om det är lastat av slutsteget respektive filtret så är det en potentiell felkälla, men som sagt.
Vh, iö
Där har du en point, vilket man i och för sig se som att med filtret inkopplat blir det inte lika som utan. Då påverkar ju filtret, genom att påverka försteget.
Har jag förstått rätt att filtret aldrig påverkar siganlen ovanför 80Hz, oavsett om det är bypass eller inte?
Ja, eller så kan man se det som att slutsteget och filtret påverkar signalen olika. Undrar man sedan vad som är fel, så kan man se det som att det är filtret, slutsteget, eller högoddsaren att försteget inte borde bete sig olika med normala laster. Om man har uteslutit alla andra felkällor, förstås (har hörbarhet verligen konstaterats?).
sprudel skrev:Lennart Js förnämliga McIntosh-försteg borde inte löpa amok för skillnaden i last, men det är ingenting jag har absolut vetande om.
På frågan om hörbarhet konstaterats (låter som en klinisk sats) så är det inte så enligt din definition, men vi uppfattade skillnaden så klar att den borde lätt detekteras även blindt.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Sen vore det möjligen intressant att få veta hur det steg som drev slutsteget (i det läget) såg ut. Kan det låta olika om det är lastat av slutsteget respektive filtret så är det en potentiell felkälla, men som sagt.
Vh, iö
sprudel skrev:När vi provade olika slutsteg i min setup och McIntosh mc 402 var för prövning fick vi ett märkbart bättre resultat med Lennarts försteg i kedjan än utan det.
Conan skrev:Jo, en: är samma kablage anslutet i signalvägen i bägge fallen (med & utan cr80) eller om inte: har du/ni blindtestat kablarna separat?

roggaro skrev:ursäkta mig om jag har fel, men du som sångare och musiker har alldeles rätt ang. dist och annat, MEN man borde få bejaka (tetigt ord) att musikförmedling medelst HI-FI borde sitta direkt. alltså njutningen menar jag då naturligtvis
Zzombie skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der
IngOehman skrev:
Om ni lyssnade blindt så säger det väl egentligen bara att detta försteg färgar påtagligt - och att ni gillar det.Inget fel med det.
Om ni inte lyssnade blindt så säger det ingenting.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men hur dessa saker påverkar är ju lätt att undersöka - bara att lyssna på HP-utgången i fullrangeläge respektive i HP-läge, och jag tror alla som gör det blir varse att det man upplever är att ingen annan påverkan hörs än just att registret under 80 Hz försvinner. Lyssnar man på LP-utgången får man höra det som försvann.![]()
Vh, iö
Kronkan skrev:Men det är blir en felkatig slutsats att om man hör någon skillnad så är det man gillar bäst mer färgat. Jag vill bestämt hävda att den moddade Dynaco utan subbarna inkopplade var den osm i de högre registren blev mest ofärgat. Att basen viker ner sig något är en annan sak. Det går att höra att ljudet är mera transparant och med mera 3 D.
Hur skall man trolla fram detta genom att färga ljudet?
Svante skrev:Kronkan skrev:Men det är blir en felkatig slutsats att om man hör någon skillnad så är det man gillar bäst mer färgat. Jag vill bestämt hävda att den moddade Dynaco utan subbarna inkopplade var den osm i de högre registren blev mest ofärgat. Att basen viker ner sig något är en annan sak. Det går att höra att ljudet är mera transparant och med mera 3 D.
Mja, handlar det om tonkurveavvikelser, vilket det mycket väl kan göra, så går det nog faktiskt inte säkert att höra vilket som är mest färgat, för det beror ju även på programmaterialet. Det behövs en riktig referens som man vet är ofärgad för det. Det går heller inte att bortse från delar av tonkurvepåverkan (bastapp) när man utvärderar övriga registren. Människan har en märklig förmåga att bedöma helheter och är märkligt oförmögen att bedöma delar var för sig. Som i McGurk.
...men jag förstår hur du tänker och jag tänker själv ofta så när jag lyssningstestar. De egna sinnesintrycken är starka och det är svårt att tänka sig att man inte kan skilja på ditt och datt. Men då gäller det att hålla huvudet kallt och inse att man åtminstone inte kan vara säker på det man tycker sig höra. Är det viktigt får man försöka reda ut hur det verkligen är. Är det mindre viktigt kan man väl strunta i det, men då också ödmjuka sig till att man kanske har fel. Så tänker jag om mina lyssningar.
sprudel skrev:IngOehman skrev:
Om ni lyssnade blindt så säger det väl egentligen bara att detta försteg färgar påtagligt - och att ni gillar det.Inget fel med det.
Om ni inte lyssnade blindt så säger det ingenting.
Vh, iö
Vi hör ju i olika kopplingar Lennarts försteg, vissa intryck blir bättre, andra inte lika bra, beroende på tycke och smak. Vi har kanske inte helt samma uppfattning alltid om vad vi tycker om bäst, men vi hör båda skillnaderna. Det blir lite roligare att lyssna genom det på tex stråkar, men jag är kanske mer tveksam till blåsinstrument. Nu pratar vi om så subtila skillnader att de inte borde finnas enligt de förnämliga mätvärden som försteget har, men att de uppfattas råder ingen tvekan om.
När vi växlade härom kvällen hade jag ofta ingen aning om vilken kopplingen var, jag lyssnade och fick det verifierat hela tiden när jag frågade.
Ett blindtest med ett resultat som skulle visa att vi inte lyckas detektera skillnader förändrar ju inte på något vis våra lyssningsupplevelser vid normal lyssning. Skulle vi då i fortsättningen suggerera oss till att det vi hör, det hör vi inte med orsak att vi inte kunde höra det blindt? Då har man enligt min mening dragit lite för stora växlar av blindtesters validitet, men det är en helt annan fråga och jag vill helst inte att tråden landar i ett träsk av blindtesters förträfflighet. Vi har lite olika syn på detta och låt det vara med det.
Kronkan skrev:
Vi hörde dock en skillnad spontant när vi jämförde utan och med sub. Detta efter att ha diskuterat och mätt ett svep med och utan sub. Då enbart för att diskutera lågbasåtergivningen. Inget annat. Vad vi hörde var dock något annat. En förändring som inte uppenbart handlade om lågbas. Det var inget vi trodde eller förväntade. Vi sökte inte ens efter det. Jag hade frågat lite allmänt kring subens betydelse och hur långt ner hans Carlssonshögtalare gick. Alla var inte med då. Sedan kom fler. Suggestionseffekt är om man förväntar sig något. Alltså tror att filter är dåligt. Nu har jag ju ingen uppfattning om detta. Förklarade inte heller min upplevelse med detta. Klockan var hemgång och köra en ny kompis hem. Så något mer var det inte.
Men suggestioneffekt är inte min variabel för att förstå vad som hände. Jag hade ingen förväntan på det som stegvis kom att ske. Så enkelt är det. Men det går ändå inte utesluta att det vi hörde fel.
Kronkan skrev:Men det är blir en felkatig slutsats att om man hör någon skillnad så är det man gillar bäst mer färgat.
Kronkan skrev:Jag vill bestämt hävda att den moddade Dynaco utan subbarna inkopplade var den osm i de högre registren blev mest ofärgat. Att basen viker ner sig något är en annan sak. Det går att höra att ljudet är mera transparant och med mera 3 D.
Kronkan skrev:Men vad jag absolut inte säger är att färgningen uppstår i burken.
Kronkan skrev:Jag tror också att Svantes modell över problem som skulle kunna vara en bit på förståelsen men kan nog tro att det kan finnas ännu mera tänkbara förklaringar. Möjligt kanske. Svagheten i mitt resonemang är dock att jag inte har någon riktigt idé om vad.
Kronkan skrev:Min omedelbara tanke när jag för första gången kunde höra skillnaden var inte en fråga om burken utan mera om hur ljudbilden till slut sattes ihop. Pusselbitarna blev mera rätt när suben inte vara inkopplad. I ena fallet så är det ett element (ortoakustiskt) som spelar det huvudsakliga av skillnaden. I det andra fallet så är det två element inblandade. Vad är det som frekvensmässigt är den exakta skillnaden skulle jag fråga mig. Och inom vilket frekvensområde spelar båda elementen samma frekvenser.
Problemet behöver ju inte ligga där men fundera går ju.

Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka
ErikAndersson skrev:Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka
Tack det värmer. Jag har inte känt mig speciellt populär här på forumet. Kanske beroende på mina i någras ögon radikala åsikter beträffande signalbehansling i bla förstärkare. Jag är av den åsikten att andras åsikter skall respekteras och inte utmynna i otidigheter.
ErikAndersson skrev:Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka
Tack det värmer. Jag har inte känt mig speciellt populär här på forumet. Kanske beroende på mina i någras ögon radikala åsikter beträffande signalbehansling i bla förstärkare. Jag är av den åsikten att andras åsikter skall respekteras och inte utmynna i otidigheter.
ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka
Så tror jag inte att det är.
Jag tror däremot att vissa (inkl jag) har ifrågasatt dina ofta klent underbyggda påståenden (det hänvisas dock frekvent till saker och ting låter....) om olika elektronikrelaterade spörsmål, varpå du inte sällan blir arg.
Morello skrev:Inget påhopp; jag bara redogjorde för hur det historiskt har sett ut när Perka gjort entre.
[/quote]ErikAndersson skrev:Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka
Nattlorden skrev:Det tycker jag nog att det på det stora hela taget görs också - det som detta forumet är allergiskt mot är när åsikter (mer eller mindre av misstag) framförs som fakta. Så ser du bara upp lite grand med HUR man skriver, så tror jag säkert du får precis all den respekt du förtjänar och mer därtill - vi vill ju ha så mycket kompetens på forumet vi bara kan få!
Nu är det ofta är lätt att bli kategorisk när man är helt övertygad om en sak. Och det är självklart att den punkten kan diskuteras på ett värdigt sätt här på forumet. Men att gå tillbaka nästan till barndomem (nu tog jag i lite) och tro sig hitta fel är väl att passera gränsen tycker jag i alla fall. Det tycker jag är ett tecken på personlig aggression, och det borde inte höra hemma här på forumet, utan inläggen bör föras i en artig och kamratlig anda. Vi har ju trots allt samma intresse.
Hur som helst det är väl rörförstärkare den här tråden handlar om. Och då kommer vi osökt in på begreppet "färgning" Vad är färgning, det borde väl vara att förstärkaren och även övriga komponenter i anläggningen adderar egna övertoner som inte är relaterade till musiken (de blir de visserligen med förstå mig rätt nu) de skall hur som helst inte vara med. Ett exempel på detta är "lulliga" förstärkare med subjektivt dålig upplösning och dynamikförmåga, tyvärr finns det ett flertal rörförstärkare i denna grupp. Nu behöver det inte vara så, utan det ljudet är ofta helt beroende på konstruktionen. En kontrast till detta är förstärkare som verkar "skala av" vissa övertoner som "tillhör" musiken, det resulterar ofta ett tycker jag "könlöst" och kallt ljud utan "ståpälskänsla". Idealet är att få fram ett ljud man trivs med och som man tycker påminner om verklighetens klangvärd. Dit kommer vi aldrig, men vi får försöka efterlikna den så mycket vi kan (och har råd med) Sedan är allt givetvis en fråga om vilken musik vi föredrar.
Citat sprudel
Re: Kan rörsteg provocera fram
Morello skrev:Jag trodde ämnet var avklalarat? Har jag missat något?
Morello skrev:Jag trodde ämnet var avklalarat? Har jag missat något?
ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.
IngOehman skrev:Morello skrev:Jag trodde ämnet var avklalarat? Har jag missat något?
Ämnet (om man utgår ifrån rubriken) kan näppeligen avhandlas på några sidor i en tråd.
Frågan (Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..) kan besvaras. Svaret är ja, det kan de, om de bidrar med olinjäriteter.
Men ämnet (varför det sker, om det är tecken på kvaliteter eller problem, hur hörandet kommer in i bilden...) är mycket större än ett JA-svar på frågan. Lennart har ju dessutom specifikt kommit med förslag på vad tråden kan få handla om härefter.
Vh, iö
lennartj skrev:ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.
Du är inte bara ursäktad utan mycket välkommen!
För att friska upp minnet kommer en länk till din artikel här
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
I mitt slutsteg på bilden ser man att det faktiskt sitter Philips E80CC i men du nämner dem inte alls i din lista med rekommenderade rör på sista sidan och du levererade dem med Precision ECC82 i.
För en stund sedan talade jag med Roland på Tangotubes, som verkar ha E80CC av åtminstone 3 olika fabrikat hemma, bl.a. Philips som han ska ska återkomma med prisuppgifter på.
Om jag byter anodmotstånden från 22 kOhm till 47 kOhm ökar väl effektutvecklingen en aning mot nu.
Har du räknat på hur mycket de de behöver tåla?
Jag misstänker att de pyttiga 1/8-wattarna i mitt lilla komponentförråd är för klena?
En sak till, jag har ett fel i det ena slutsteget. När jag slår på båda börjar de spela med samma volym, men det ena faller i volym med ca. 3 dB, ju varmare det blir.
Har du något tips på var jag bör börja leta?
sprudel skrev:Impressive, här på detta fantastiska forum diskuterar konstruktörer med intresserade användare och andra sina konstruktioner. Förnämligt!![]()
Blir mycket glad när jag läser i en annan tråd att HA Amp 22 har 32 dB i gain, snyggt och fin hänsyn taget till Oppo andra dac/försteg. Plinius SA 102 har också 32dB, sparar en massa pengar att inte köpa ett försteg till.
Enjoy Lennart, jag följer med intresse, Kronkan också, och snart har han köpt en Dynaco av dig.
ErikAndersson skrev:Du kan få 10 motstånd om så önskas jag har gott om dem. E80CC drar exakt samma glödström som ECC82 (6,3 volt 0,3 A). Så där har din rörlevrantör fel. Jag läste din länk där står som lämpligt rör E89CC det röret existerar inte utan det är tryckfelsnissa som varit i farten, det skall naturligtvis vara E80CC! Dessutom anges E88CC som olämpligt ingångsrör, det är fel! Det är tvärtom ett mycket lämpligt rör.
Kronkan skrev:sprudel skrev:Impressive, här på detta fantastiska forum diskuterar konstruktörer med intresserade användare och andra sina konstruktioner. Förnämligt!![]()
Blir mycket glad när jag läser i en annan tråd att HA Amp 22 har 32 dB i gain, snyggt och fin hänsyn taget till Oppo andra dac/försteg. Plinius SA 102 har också 32dB, sparar en massa pengar att inte köpa ett försteg till.
Enjoy Lennart, jag följer med intresse, Kronkan också, och snart har han köpt en Dynaco av dig.
Spelar ingen roll om det är de gamla begagnade 6550 rören som ingår. Inte alls. Gör inget. Kommer inte att göra ont alls. Lite kanske men uthärdligt. Sina nya fina rör behöver inte ingå.Erik kan sända motstånden till mig
Morello skrev:Att bygga om en gammal rörhäck måste väl vara höjden av trevligt DIY-projekt under höstens mörka tider?![]()
Rörglöden ger dessutom en icke försumbar mysfaktor i stugan.
Morello skrev:Att bygga om en gammal rörhäck måste väl vara höjden av trevligt DIY-projekt under höstens mörka tider?![]()
Rörglöden ger dessutom en icke försumbar mysfaktor i stugan.
ErikAndersson skrev:Musik blir det alltid, men det är många faktorer som spelar in så det är bara och testa. Man skall aldrig ha förutfattade innan man testat. För en tid sedan fick jag ett besök medförande ett par Carlson OA 52 MK3 tror jag det var. Min väldämpade "studio" med "mjuk" bakvägg borde vara en mardröm för den högalaren som ju är konstruerad för normala bostadsrum. och dessutom drivas av en på papperet blygsam effekt från en SE förstärkare. Men oj vad dessa högtalare spelade! Härlig ljudbild, hög upplösning och tajt och bastant bas! Det gick att spela förvånansvärt högt, dock inte rena disconivåer, men det är väl knappast meningen att så här förnämliga högtalare skall plågas med dylikt.
roggaro skrev: Kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma
ja vad trodde du? mina inövade gamla öron naturligtvisRagnwald skrev:roggaro skrev: Kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma
Vilka mikrofoner har du hemma nu?
roggaro skrev:hur var det nu med preferenserna (senast på konserthuset?) ang. absolut fas. kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma
roggaro skrev: Ja vad trodde du? mina inövade gamla öron naturligtvis
Ragnwald skrev:Om det kan vara av något intresse, kan jag meddela att; efter långt och noga lyssnande över, i forumet mycket gott ansedda högtalare och signalkällor; att Morello och Latmasken är att gratulera. De har skapat en trisstärkare som övertygar även mig, att trissor verkligen kan prestera, de med.
Men jag sitter ganska lugn och nöjd med mitt rörsteg och njuter för fulla muggar.
Vad kostnaden anbelangar, skiljer inte mycket. Vad effekten anbelangar; en del.
Våra gossar ska in i hifins Fame of Hall.
sprudel skrev:Så där ja, nu börjar man få lite kött på benen här i soffan tack vare många kloka inlägg. Min första tanke åskådliggjord i rubriken har nu fått två svar, ett stenhårt nej, ett annat, det beror på men kanske om...så ja.
Benägen att jag lutar än så länge åt det senare svaret, dels för att det har sin grund i mina egna upplevelser, dels för att det är mer utförligt, välgrundat och bollat fram och tillbaka i vindlingarna, vilket inte hindrar det första svaret att kompletteras med lika mycket omtanke.
Tog svängen förbi Lennart J på hemvägen och lyssnade igen efter faskorrekthet i kopplingen och nu är det en grannlaga uppgift att skilja på filter och icke-filter. Med mycket lyssningsövning så kanske?
sprudel skrev:Flöjten i Gregorio Paniaguas tokmusik anades något mer organisk utan filter, aningen aningen mer anemisk med, men det tar jag inte gift på, aldrig! Kommer nog inte att klippa det i blindtest heller.
sprudel skrev:Är inte skillnaderna större än så blir den fördel det innebär att anpassa basen till rum osv odiskutabel.
Vi har lite olika ljudpresentation Lennart och jag med våra respektive anläggningar,men mycket gemensamt, de båda presterar musik så det skvätter om det, och vi njuter. Så det finns många vägar.
sprudel skrev:Är jag helt ute o viftar när jag har för mig att du lirar med något Jadis-steg?
Ragnwald skrev:sprudel skrev:Är jag helt ute o viftar när jag har för mig att du lirar med något Jadis-steg?
Beror på var du viftar någonstans.![]()
Jadis har berört mitt hjärta tungt under en längre tid, jo.
Man ska ha klart för sig att hörbar skillnad på denna högt kvalitativa nivå, är små.
Kan utan tvekan leva med ett Morellosteg, Holographic Audio.
Fö har jag respekt för hur Erik Andersson får till sina bättre och välljudande rörförstärkare.
Avgörande för mig är, hur komplex musik utkristalliserar sig och övertygar. Ingen lätt match för många förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster