Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Kanske för att kunna simulera en rektigert bra rörhäck . . . typ ?
IngOehman skrev:...
Men jag tror många som leker kommer att bli förvånade över vad de hör. Det beror förstås på vilka högtalare man har, och faktiskt också hur ens lyssningsrum ser ut, jag kommer kanske att skriva mera om detta i ett senare inlägg om någon är intresserad. Men påfallande många högtalare låter bättre med lite mjukare drivning, alltså även oavsett rum. Även detta kan jag att skriva lite mera om orsakerna till, om det finns intresse.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Nyfiken: Hur tar man reda på vilket som ger den mest fonogramtrogna återgivningen på ett objektivt sätt? Går det (ens)?
IngOehman skrev:Jag ser detta därför som fintrimning på en sådan nivå att mätinstrument inte är till nämnvärd hjälp. Man måste helt enkelt använda öronen.
RogerJoensson skrev:Ge mig en km text så få vi väl se om jag blir omkullsnackad.
IngOehman skrev:
-Du kanske tycker att det här är enkelt och lätt att förstå nu - men vänta bara tills jag förklarat det!![]()
Vh, iö
sprudel skrev:Skulle man inte kunna nå samma effekt genom att istället för 2,5 m med 1,5mm EKK använda 5 m tex.
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Nyfiken: Hur tar man reda på vilket som ger den mest fonogramtrogna återgivningen på ett objektivt sätt? Går det (ens)?
Det är ju fråga om variationer av t ex tonkurvan om delar av dB vi talar om här, och på lyssningsplats finns det dessutom ingen entydig sanning om vad det är, av allt som gör att mäta, som är "tonkurvan" i betydelse en sanning om hur vi uppfattar klangen i det enskilda fallet.
I verkligheten så finns det flera potentiellt mätbara tonkurvor på lyssningsplats, och även om man i experiment kan visa att de flesta faktiskt (i ett specifikt enskilt fall) värderar deras samarbete med liknande kvot så är det ändå, i ett annat enskild fall, svårt för att inte säga omöjligt att med säkerhet säga exakt hur allting skall vägas för att bli så nära en sanning av återgivningens kvalitet som man kan komma, i DET enskilda fallet. Ju mer man studerar problemet desto mer lär man sig om det, men även om man kan bli rätt så duktig på att göra en bra bedömning så är den tydligaste läxan från studierna, att det inte finns någon absolut sanning. På detta vis skiljer sig högtalare och rum väldigt mycket från transmissionslänkarna tidigare i kedjan.
Jag ser detta därför som fintrimning på en sådan nivå att mätinstrument inte är till nämnvärd hjälp. Man måste helt enkelt använda öronen.
RogerJoensson skrev:Ge mig en km text så få vi väl se om jag blir omkullsnackad.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Ge mig en km text så få vi väl se om jag blir omkullsnackad.
Okej, då tycker jag det är dags. Jag skall göra ett försök. Men någon km blir det inte.
-Köpa ny förstärkare bara för att typ simulera långa eller tunna högtalarkablar...I "bästa fall" så ger möjligheten att variera utimpedansen anläggningen den musikuppspelning som man alltid drömt om, men inte lyckats nå med andra förstärkare.
RogerGustavsson skrev:Kan det vara så att det inte direkt har att göra med den statiska tonkurvan som man mäter upp? Musik är ju ingen statisk signalform och det har kanske mera att göra med hur det dynamiska förloppet ändras med mjuk eller hård drivning?
RogerGustavsson skrev:En tonkurvemätning tycker jag är en rätt ststisk presentation. Det dynamiska förlopp musik har kanske påverkas av drivningen? Jag vet inte, jag spånar. Eftersom det har funnits förstärkare med negativ utgångimpedans, vilken effekt ger de? Själv har jag i varje fall hört förstärkare som saknar sväng, nästan dödat musiken.
Svante skrev: Till sist blir det ett elände av att den ena förstärkaren inte passar med den andra högtalaren etc.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Ge mig en km text så få vi väl se om jag blir omkullsnackad.
Okej, då tycker jag det är dags. Jag skall göra ett försök. Men någon km blir det inte.
En långt text där inget nytt framkom(?) och inte heller något som övertygar mig om att "mjuk" drivning av högtalare skulle vara en bättre lösning än eq för att åtgärda tonkurverproblem.
RogerJoensson skrev:Eq:n kan mer exakt anpassas att motverka ett tonkurveproblem, medan man med en "mjuk" drivning får ta den måfåpåverkan som man råkar få (beroende på impedanskurvans form). En "mjuk" drivning blir som en stollig Eq där man inte kan styra något annat än mängden av den krokighet som bjuds. Att hålla på att trixa med drivimpedans för att korrigera tonkurvefel är fortfarande en märklig metod, om du frågar mig.
RogerJoensson skrev:Det hjälper inte heller bättre än Eq på att angripa problem med utstrålningsproblem/spridning i rummet. Ingen av metoderna är målsökande och kan påverka förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud (bara så att missförstått och fått för sig något sådant).
RogerJoensson skrev:I de fall där man kanske kan få en viss distminskning ur högtalaren så kan det ju ha en poäng, men man ska ha en förbaskad tur om man samtidigt får en optimal frekvensgång. "Mjuk" drivning + Eq borde vara en bättre lösning i sådana fall.
RogerJoensson skrev:Jag kan tycka att tillverkarna av en välrenommerade topp-produkter borde ha koll på detta och själv och antingen visa på lösningar eller rekommendationer om impedansmoddandets förträfflighet. Förutsatt att de instämmer i detta.
RogerJoensson skrev:Varför så många undviker allt vad eq heter (som om det vore per automatik skadligt), men samtidigt inte har några som helst problem att labba med mjuk drivning är märkligt.
RogerJoensson skrev:Kanske accepteras effekterna av "mjuk" drivning för att man inte inser att merparten av skillnaden man hör är samma effekter som en så'n där hemsk eq skulle kunnat åstadkomma.
RogerJoensson skrev:Det finns säkert en marknad för förstärkare med justerbar utimpedans, särskilt som det numera är extremt tunnsått med sådana som är försedda med denna (för köparen) magiska funktion. Att använda begreppet "mjuk drivning" är en användbar, målande poäng i sammanhanget. Det säger dock inte att ljudet per automatik blir mjukare.
RogerJoensson skrev:I "bästa fall" så ger möjligheten att variera utimpedansen anläggningen den musikuppspelning som man alltid drömt om, men inte lyckats nå med andra förstärkare.
-Köpa ny förstärkare bara för att typ simulera långa eller tunna högtalarkablar...
Svante skrev:Jag tycker det är dumt.
Alltså, jag är med på resonemanget att det kan fixa ett problem, men tycker ändå att det är fel väg att gå.
Man kan förstås koppla ur den, men jag tycker ändå att det är dåligt, sett ur systembyggarsynpunkt.
Programmerare har ett namn för kod som underhålls på det här sättet. Spagettikod. Fixar på fixar i stället för att åtgärda ursprungsproblemet. Ska den där resistansen sitta någonstans så är det i högtalaren* för där har man möjlighet att göra en riktig frekvensgångskompensation beroende på hur just den högtalaren sprider. Det finns en de facto-standard för slutstegs utimpedans. Det här bryter mot denna. Snart börjar högtalartillverkare göra högtalare som ska ha flera ohms drivimpedans. Till sist blir det ett elände av att den ena förstärkaren inte passar med den andra högtalaren etc.
Nä, håll på de standarder som finns, är min tanke.
*Jo, jag vet och förstår att den är fixad med återkopplingen at att det skulle eldas för kråkorna i ett riktigt motstånd.
IngOehman skrev:Jag har inte svävat i tvivel om att du har en bestämd uppfattning redan från börja, som du nog inte kommer att vilja överge.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tycker det är dumt.
Alltså, jag är med på resonemanget att det kan fixa ett problem, men tycker ändå att det är fel väg att gå.
Man kan förstås koppla ur den, men jag tycker ändå att det är dåligt, sett ur systembyggarsynpunkt.
Programmerare har ett namn för kod som underhålls på det här sättet. Spagettikod. Fixar på fixar i stället för att åtgärda ursprungsproblemet. Ska den där resistansen sitta någonstans så är det i högtalaren* för där har man möjlighet att göra en riktig frekvensgångskompensation beroende på hur just den högtalaren sprider. Det finns en de facto-standard för slutstegs utimpedans. Det här bryter mot denna. Snart börjar högtalartillverkare göra högtalare som ska ha flera ohms drivimpedans. Till sist blir det ett elände av att den ena förstärkaren inte passar med den andra högtalaren etc.
Nä, håll på de standarder som finns, är min tanke.
*Jo, jag vet och förstår att den är fixad med återkopplingen at att det skulle eldas för kråkorna i ett riktigt motstånd.
1. Man kan inte göra samma sak i högtalaren. Inte om den är passiv. Och dessutom är ju verktyget användbart även om den som gjort högtalaren inte ens fungerat kring problemet.
IngOehman skrev:2. Du har missförstått applikationen, och när du talar om "dumt" så visar du att du har en för mig främmande åsikt om vad människor bör göra i sina hem.
IngOehman skrev:
Min uppfattning är att man gör precis vad man vill!![]()
IngOehman skrev:Det finns ingen moral med avseende på hemmaljudet. Man har inget ansvar gentemot någon artist eller mot något standard eller mot något annat. Och detta har därför INGENTING med standarden att göra. Dels är normalläget lågohmigt, och dessutom så handlar inte detta om att inspelningsstudior skall förses med kontrollyssningar som låter hur som helt. Det handlar bara om att ge hemmalyssnaren ett verktyg, som man gör precis vad man vill med!
IngOehman skrev:
Avsikten är inte ens vadsomhelstig, utan att man skall hitta rätt. Däremot finns det en sorts vadsomhelstig risk, men min poäng är att det inte gör något.
IngOehman skrev:Slutligen har du fel. Det finns ingen standard för slutsteg. Ingen officiell, och jag vet faktiskt ingen annan än undertecknad som pekat på att det är ett problem. Jag har pekat på detta problem i årtionden, och vill helst se en standard för både förstärkares utimpedanser och för kablars (både resistans och induktans), en vettig standard, en som går att uppfylla.
IngOehman skrev:
Inte med avsikt att tvinga någon att göra exakt si eller så, men för att det skall finnas något att förhålla sig till. Inte minst för högtalartillverkare.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag har inte svävat i tvivel om att du har en bestämd uppfattning redan från börja, som du nog inte kommer att vilja överge.
Jo då. men det beror på vilka argument jag serveras. Jag kan ha fel, men jag ser inte de ev. felslut som jag skulle ha i mina erfarenheter och funderingar.
Eftersom jag uppenbarligen inte klarar att hitta förklaringar på vad som är det unika med högimpedansdrivning i din långa text, så gör jag ett försök med konkreta frågor. Om du svarar kort på varje fråga, så kanske jag lyckas ta till mig något nytt som jag missat.
Du kan påverka frekvens(/fas)responsen och ev disten med en högre utimpedans från förtsärkaren. Något mer?
RogerJoensson skrev:Skiljer det hörbarhetsmässigt om man justerar frekvensresponsen med förstärkarens utimpedans eller med eq?
RogerJoensson skrev:Skiljer det hörbarhetsmäsigt om man justerar utimpedansen i slutsteget eller med en lång, tunn kabel (t ex vanlig tvåledad ringledningskabel)?
RogerJoensson skrev:Varför skulle just en frekvensrepons som går mot att likna högtalarens impedanskurva lagom mycket vara optimal? -Det bara råkar vara så?
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Nyfiken: Hur tar man reda på vilket som ger den mest fonogramtrogna återgivningen på ett objektivt sätt? Går det (ens)?
Det är ju fråga om variationer av t ex tonkurvan om delar av dB vi talar om här, och på lyssningsplats finns det dessutom ingen entydig sanning om vad det är, av allt som gör att mäta, som är "tonkurvan" i betydelse en sanning om hur vi uppfattar klangen i det enskilda fallet.
I verkligheten så finns det flera potentiellt mätbara tonkurvor på lyssningsplats, och även om man i experiment kan visa att de flesta faktiskt (i ett specifikt enskilt fall) värderar deras samarbete med liknande kvot så är det ändå, i ett annat enskild fall, svårt för att inte säga omöjligt att med säkerhet säga exakt hur allting skall vägas för att bli så nära en sanning av återgivningens kvalitet som man kan komma, i DET enskilda fallet. Ju mer man studerar problemet desto mer lär man sig om det, men även om man kan bli rätt så duktig på att göra en bra bedömning så är den tydligaste läxan från studierna, att det inte finns någon absolut sanning. På detta vis skiljer sig högtalare och rum väldigt mycket från transmissionslänkarna tidigare i kedjan.
Jag ser detta därför som fintrimning på en sådan nivå att mätinstrument inte är till nämnvärd hjälp. Man måste helt enkelt använda öronen.
Om man använder öronen i en f/e-lyssning då?
Harryup skrev:Är inte dessa samverkans-möjligheter/problem något som talar emot att välja apparater utifrån enskilda tester typ användandet av konstlast som test? Eller att "lita" på att lyssningstester gjorda med andra högtalare än de man själv använder inte kan ha en stor osäkerhetsfaktor om hur neutralt ens egen kombination kommer att låta?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är inte dessa samverkans-möjligheter/problem något som talar emot att välja apparater utifrån enskilda tester typ användandet av konstlast som test? Eller att "lita" på att lyssningstester gjorda med andra högtalare än de man själv använder inte kan ha en stor osäkerhetsfaktor om hur neutralt ens egen kombination kommer att låta?
mvh/Harryup
Laila skrev:T.ex. Johan Bernström konstruerade sina monorörisar(Sentec M30) så att man genom att variera rörtypen på
ingången kunde/kan, bestämma utgångsimpedansen i fasta steg mellan 0.5 å 2.8 Ohm(olika stark återkoppling
beroende på förstärkningen hos röret). Bernström ansåg(på telefon) att lättdrivna t.ex. hornhögisar inte sällan
främjades av en lite "mjukare"/mer högohmig drivning/stärkare . . . typ.
IngOehman skrev:Och då sådana här saker, enligt min bestämda uppfattning, inte är moralfrågor så säger inte det att man är för den sakens skull sedan förpliktigad att vara emot alla möjligheter att manipulera signalen på olika sätt med olika processer som kan aktiveras i kedjan (t ex tonkontroller). Verkligen inte!
Laila skrev:Laila skrev:T.ex. Johan Bernström konstruerade sina monorörisar(Sentec M30) så att man genom att variera rörtypen på
ingången kunde/kan, bestämma utgångsimpedansen i fasta steg mellan 0.5 å 2.8 Ohm(olika stark återkoppling
beroende på förstärkningen hos röret). Bernström ansåg(på telefon) att lättdrivna t.ex. hornhögisar inte sällan
främjades av en lite "mjukare"/mer högohmig drivning/stärkare . . . typ.
Bumpar mig själver här typ.
Vore trevligt med åtminstone någon kommentar rörande Bernströms uppfattning i frågan . . .
Harryup skrev:Tack för svaren.
IÖ;
Är Hasselwallshögtalarna gjorda för lite mjukare drivning?
mvh/Harryup
Elfsberg skrev:Alltid roligt med knappar att trycka på. Sak samma vad de gör, de lär ju testas.
IngOehman skrev:Ja det gjorde du. Om man kallar något för "dumt" med sådana där argument (att man förstör standarden (för andra) om man får möjlighet att reglera sin avspelning i sitt hem) så moraliserar man.
Conan skrev:Om det är "dumt" med mjukt drivande (omkopplingsbart) transistorsteg är det väl lika "dumt" med peppar & ketchup på hamburgerhaket för att folk då inte fullt ut känner hur eländigt det smakar med den typen av snabbmat...
RogerJoensson skrev:-Ingen som vill svara på vad ni menar med anemisk klang, beskrivet i tonkurvemässiga termer, så att en oinvigd kan förstå vad ni menar?
PerStromgren skrev:Nej, det är ingen som törs stå där med en defintion på ett subjetivt intryck!![]()
Du har helt rätt i din implicita kritik av att använda den härs sortens uttryck när man beskriver hur något låter. Å andra sidan har vi inget bättre. SÅ länge bägge parter är hyggligt överens om vad ett uttryck innebär funkar det, men här sprang vi på ett fall då det inte gjorde det. Då får man nog backa till mätningar, hur mycket vi än hatar fakta här på faktiskt!
RogerJoensson skrev:-Ingen som vill svara på vad ni menar med anemisk klang, beskrivet i tonkurvemässiga termer, så att en oinvigd kan förstå vad ni menar?
Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
Nattlorden skrev:Jag har ingen aning. Men jag har en känsla att om man skall diskuttera denna funktionen så kanske man skall leta upp den gamla Flint-tråden och läsa in all den konversationen också. ( Fast det kan vara att alla bilder där suddats...och då faller den ju till stor del )
Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
Skulle inte bara inrikta mig på basen eftersom man kan ha musik utan särskilt mycket bas och det ändå låter orkeslöst.
mvh/Harryup
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
Skulle inte bara inrikta mig på basen eftersom man kan ha musik utan särskilt mycket bas och det ändå låter orkeslöst.
mvh/Harryup
Men "dålig upplevd dynamik", menar du då det som man brukar kalla dynamik, alltså att skillnaden mellan svaga och starka ljud är mindre eller åtminstone har med förhållandet starka/svaga ljud att göra?
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Jag har ingen aning. Men jag har en känsla att om man skall diskuttera denna funktionen så kanske man skall leta upp den gamla Flint-tråden och läsa in all den konversationen också. ( Fast det kan vara att alla bilder där suddats...och då faller den ju till stor del )
Jag ställde frågan om begreppet mer allmänt, utan egentlig koppling till diskussionen om varierbar drivimpedans, i ett försök att få grepp om vad som menas med begreppet. Flint-tråden tror jag inte hjälper så mycket för förståelsen av begreppet.
Kanske betyder "anemisk klang" olika för olika personer, kanske betyder det oftast basfattigt, kanske betyder det även "bättre" (helt utan definition), kanske...
sprudel skrev:Roger! Om du nu inte harmonierear helt med greppet att ha variabel impedans på slutsteg så varför inte prova det praktiskt?
Ingvar kan säkert ge dig en ritning/manual hur du skulle kunna gå tillväga rent praktiskt för att provlyssna.
En upplevelsebaserad approach kan ge nya aspekter till de rent förklarande teoretiska resonemangen.
RogerJoensson skrev:sprudel skrev:Roger! Om du nu inte harmonierear helt med greppet att ha variabel impedans på slutsteg så varför inte prova det praktiskt?
Ingvar kan säkert ge dig en ritning/manual hur du skulle kunna gå tillväga rent praktiskt för att provlyssna.
En upplevelsebaserad approach kan ge nya aspekter till de rent förklarande teoretiska resonemangen.
Det är inget nytt för mig. Jag har provat det. Många gånger. För länge sedan. -Hela vägen över till ren strömdrivning. Det är ju inget nytt liksom...
IngOehman skrev:Valfrihet är bra.
Den som inte tycker det får helt enkelt ta sitt eget ansvar och se till att begränsa sin valfrihet*.
I detta fall betydande - köpa en annan förstärkare! Eller be Lasse att tillverka en Svante-version, som saknar denna möjlighet!
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Nej, det är ingen som törs stå där med en defintion på ett subjetivt intryck!![]()
Du har helt rätt i din implicita kritik av att använda den härs sortens uttryck när man beskriver hur något låter. Å andra sidan har vi inget bättre. SÅ länge bägge parter är hyggligt överens om vad ett uttryck innebär funkar det, men här sprang vi på ett fall då det inte gjorde det. Då får man nog backa till mätningar, hur mycket vi än hatar fakta här på faktiskt!
Problemet är att jag faktiskt inte vet vad ni menar. Därav frågan. Om alla andra nu vet vad det betyder och någon form av konsensus råder, så borde väl någon kunna beskriva det så att även jag begriper?
Svante skrev:... Standardförstärkningen (är det 28 dB) bör förstås finnas för de som kopplar ihop flera slutsteg, men många får problem med högeffektslutsteg på så sätt att försteget klipper eftersom slutsteget behöver så hög inspänning för att blir fullt utstyrt. Man kan argumentera för att även det skulle vara att bryta en standard, och det är det ju, men här borde standarden kompletteras med en alternativ inkopplingsbar förstärkning på ytterligare kanske 10 dB.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
OK. Det verkar logiskt, eftersom man kan få ett baslyft med hög drivimpedans.
Men om jag inte missförstått så gäller uttrycket även för högtalare som inte har någon uttalad puckel i impedanskurvan som leder till mer bas vid hög drivimpedans. Alltså att hög drivimpedans gör ljudet mindre anemiskt. Vad är det man pratar om då?
petersteindl skrev:Svante skrev:... Standardförstärkningen (är det 28 dB) bör förstås finnas för de som kopplar ihop flera slutsteg, men många får problem med högeffektslutsteg på så sätt att försteget klipper eftersom slutsteget behöver så hög inspänning för att blir fullt utstyrt. Man kan argumentera för att även det skulle vara att bryta en standard, och det är det ju, men här borde standarden kompletteras med en alternativ inkopplingsbar förstärkning på ytterligare kanske 10 dB.
AMP 22 skulle jag tippa har 22 dB spänningsförstärkningÅtminstone på det läge med lägst utimpedans.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
mvh/Harryup
Men "dålig upplevd dynamik", menar du då det som man brukar kalla dynamik, alltså att skillnaden mellan svaga och starka ljud är mindre eller åtminstone har med förhållandet starka/svaga ljud att göra?
Morello skrev:Det tror inte jag, men jag tror uteffekten är 22 dBW.
Morello skrev:Hur som havet tycker jag det är dumt att glida ifrån den de facto standard vi har, dvs transistorförstärkare antas ha en låg/försumbar utgångsimpedans.
Jag är också mycket förvånad när en standard-påskyndare som Ingvar Öhman hjälper till att torgföra denna standardfienliga funktion.
PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll.
Detta enligt min ringa erfarenhet som hobbyist.
PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll. Linjenivåer i konsumentgrunkor är ju hyggligt specade till någon volt (ibland litet exaktare) med drivimpedans på max ett par hundra ohm.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll. Linjenivåer i konsumentgrunkor är ju hyggligt specade till någon volt (ibland litet exaktare) med drivimpedans på max ett par hundra ohm.
"De flesta?"
"Nog?"
Jag gör det inte. Jag utgår ifrån 0,1-0,2 ohm (plus det som kabeln ger). Stig utgick ifrån 0,5 ohm.
Att utgå ifrån 0 ohm drivning av högtalaren är ju bara korkat när man vet att det åtminstone kommer att användas högtalarkablar. O ohm är om något den impedans som man kan vara nästan säker på aldrig kommer att vara rådande. Skall man kunna nå 0 ohm så behöver förstärkaren ha en negativ utimpedans som överenstämmer med kabelns positiva. Det är ingen vidare bra ide att ha negativ utimpedans på något som är tillgängligt utåt.
Finns det någon seriös högtalarkonstruktör överhuvudtaget som utgår ifrån att deras högtalare kommer att drivas av 0 ohm?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll.
Helt riktigt.
IngOehman skrev:Jag kan förstå att det är frustrerande för många att det är på det här viset, men det är som det är, och bara man förstår att ett uttryck som sprungar ur en upplevelse ALDRIG är entydigt översättbart till en tekniska beskrivning, så försvinner problemet.
Visst skulle man kunna önska sig att allt vore enklare, men saker är så komplicerade som de är. Precis så komplicerade.
Morello skrev:NU menade nog Per utgångsimpedans. Givetvis tillkommer kabeln. Någon eller några tiondelar kan vara en lämplig ansats.
Morello skrev:Å andra sidan är det här överkurs för majoriteten av alla högtalare med tillhörande konstruktörer eftersom fel som är inneboende i själva högtalaren är så många tiopotenser större.
Morello skrev:Sett i skenet av detta är några tiondelar en tillräckligt adekvat de facto standard.
IngOehman skrev:Men alla är inte konstkännare.![]()
Problem uppstår då de kräver att förstå, och fråntar målaren rätten att måla det de inte förstår.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Men alla är inte konstkännare.![]()
Problem uppstår då de kräver att förstå, och fråntar målaren rätten att måla det de inte förstår.
Nej, det är kanske inte så noga att man begriper vad folk säger. Man kan ju ha trevligt ändå.
Nej, det är kanske inte så noga att man begriper vad folk säger. Man kan ju ha trevligt ändå.
Morello skrev:Jo, utgå från att typiska trissestärkare är lågohmiga - i sammanhanget.
IngOehman skrev:Morello skrev:Jo, utgå från att typiska trissestärkare är lågohmiga - i sammanhanget.
Ja, det är de ju i princip allihopa, men HUR lågohmiga?
Det är det som är frågan.
"Lågohmiga" är ingen standard. Det är en åsikt, en bedömning.
Och "lågohmiga - i sammanhanget" är om möjligt ännu värre.
"Mellan 0,1 och 0,2 ohm" är däremot en bra standard.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:
Förståelsen för hur hög drivimpedans kan fungera har inte mycket att göra med förståelsen för var ett okänt begrepp (som dessutom verkar kunna betyda lite olika).
sprudel skrev:Men med den erfarenheten bör du ju kunna polarisera dina intryck och kunna jämföra hur det lät med hög resp låg drivimpedans och kanske få en bild av vad som menas med anemiskt.
RogerJoensson skrev:sprudel skrev:Men med den erfarenheten bör du ju kunna polarisera dina intryck och kunna jämföra hur det lät med hög resp låg drivimpedans och kanske få en bild av vad som menas med anemiskt.
Lite vad som helst då, med andra ord.
IngOehman skrev:Morello skrev:Jo, utgå från att typiska trissestärkare är lågohmiga - i sammanhanget.
Ja, det är de ju i princip allihopa, men HUR lågohmiga?
Det är det som är frågan.
"Lågohmiga" är ingen standard. Det är en åsikt, en bedömning.
Och "lågohmiga - i sammanhanget" är om möjligt ännu värre.
"Mellan 0,1 och 0,2 ohm" är däremot en bra standard.
Vh, iö
IngOehman skrev:Standarden behövs för dem som bryr sig och för fall där det spelar roll, inte för dem som inte bryr sig och för fall där det inte spelar någon roll.
IngOehman skrev:Jag vet inte hur mycket gånger jag ändrat tonkurvor och fått veta att det nu blivit dynamiskare. Ord som fylligt, anemiskt, tjockt, rumsligt eller grumligt, är på så vis mycket bättre eftersom man bara vet vad man vet - att den som sa dem gjorde sitt bästa för att förmedla SIN upplevelse.
Svante skrev:IngOehman skrev:Standarden behövs för dem som bryr sig och för fall där det spelar roll, inte för dem som inte bryr sig och för fall där det inte spelar någon roll.
Ok. Så standardisering behövs. Bra.
Man ska inte ta exempel på där det är dåligt när man pratar om hur det är i de fall där det är bra. Så varför dra in klass D-steg när man pratar om hur det borde vara. Du brukar ju inte rekommendera sådana annat än för låga frekvenser. En bra trisseförstärkare har en utimpedans under 0,1 ohm under hela frekvensområdet. Detta ger med normala impedansvariationer mindre än 0,3 dB tonkurvepåverkan. Och om utimpedansen skulle stiga mot högre frekvenser så spelar det ofta ganska liten roll eftersom en typisk högtalare gör det också.
Det finns alltså en de facto-standard som, om den följs, typiskt ger gränssnittpåverkan som är mindre än 0,3 dB (3,2 ohms last vid vissa frekvenser, hög vid andra).
Ökar man utimpedansen till 2 ohm blir påverkan över 4 dB. Ja, det är dåligt att avvika från den standard som finns, om det får som konsekvens att högtalartillverkare börjar dimensionera mot 2 ohms utimpedans. De kommer ju att spela 4 dB fel med en normal förstärkare.
Så den de facto-standard som finns behövs. Den kunde vara bättre specad och efterföljd, men att avsiktligt frångå den är att på sikt minska kompatibiliteten mellan högtalare och förstärkare.
Laila skrev:Kanske att det var det här som iö skrev:
"Tittar man på defactoapparaters dämpfaktor så hittar man de flesta transistorförstärkare mellan 50 (lägre i diskantområdet dock, nedåt 2-5 är inte ovanligt om man tittar på KlassD-förstärkare) och upp till väldigt höga dämpfaktorer (mer än 200, vissa mycket mera). Rörförstärkare har typiskt dämpfaktorer på mellan 0,3 och uppåt 100. Räknar man med högtalarkabeln så får man räkna ned de högre värdena en hel del.
Vilken defactostandard pekar det på?"
. . . så visst, ger man sig fan på att iö dragit in klass D-steg, så letar man upp sådana här allvarligheter . . . typ.
Det är ju nästan så att man baxnar . . . iö bör/får inte nämna klass D i sin argumentering p.g.a. att det är känt att han
inte gillar klassen för annat än låga frekvenser . . .
PJo skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Standarden behövs för dem som bryr sig och för fall där det spelar roll, inte för dem som inte bryr sig och för fall där det inte spelar någon roll.
Ok. Så standardisering behövs. Bra.
Man ska inte ta exempel på där det är dåligt när man pratar om hur det är i de fall där det är bra. Så varför dra in klass D-steg när man pratar om hur det borde vara. Du brukar ju inte rekommendera sådana annat än för låga frekvenser. En bra trisseförstärkare har en utimpedans under 0,1 ohm under hela frekvensområdet. Detta ger med normala impedansvariationer mindre än 0,3 dB tonkurvepåverkan. Och om utimpedansen skulle stiga mot högre frekvenser så spelar det ofta ganska liten roll eftersom en typisk högtalare gör det också.
Det finns alltså en de facto-standard som, om den följs, typiskt ger gränssnittpåverkan som är mindre än 0,3 dB (3,2 ohms last vid vissa frekvenser, hög vid andra).
Ökar man utimpedansen till 2 ohm blir påverkan över 4 dB. Ja, det är dåligt att avvika från den standard som finns, om det får som konsekvens att högtalartillverkare börjar dimensionera mot 2 ohms utimpedans. De kommer ju att spela 4 dB fel med en normal förstärkare.
Så den de facto-standard som finns behövs. Den kunde vara bättre specad och efterföljd, men att avsiktligt frångå den är att på sikt minska kompatibiliteten mellan högtalare och förstärkare.
Ursäkta att jag lägger mig i er intressanta disskussion - Men när drog ingvar in klass D-steg?
Hoppas att jag inte blir hatad nu, för jag undrar bara.
Morello skrev:...Någon eller några tiondelar kan vara en lämplig ansats...
Morello skrev:...är det här överkurs för majoriteten av alla högtalare med tillhörande konstruktörer eftersom fel som är inneboende i själva högtalaren är så många tiopotenser större. Sett i skenet av detta är några tiondelar en tillräckligt adekvat de facto standard.
Morello skrev:För övrigt tyck jag att kommatecken bör undvikas eller till och med bli standard att inte använda.
100 mohm samt 2 000 nH alltså.
RogerJoensson skrev:Vilka problem uppstår om dina högtalare matas med noll ohm?
RogerJoensson skrev:Jag förstår faktiskt inte.![]()
Om det nu skulle bero på att jag har lässvårigheter, så kan jag inte hjälpa det.
RogerJoensson skrev:Så här då:
Om man nu skulle fastställa en standard som är mer precis än det som är normalt i dag.
Vilken skillnad skulle det göra om den sa att utgångsimpedansen ska ligga mellan 0-200mohm mot 100-200mohm?
RogerJoensson skrev:Vilka konsekvenser skulle det kunna få för normala (flertalet) högtalare?
Som jag ser det borde skillnaderna bli väldigt, väldigt små, men eftersom du verkar tycka att det är viktigt, så måste där finnas något som jag missat. För om där inte finns något problem, så spelar det väl ingen roll? Tänker jag.
IngOehman skrev:Jag har inte givit dig skäl att tro att det finns något problem. Tvärtom har jag ju gjort motsatsen.
IngOehman skrev:Man kan tycka att en standard som nästan helt utesluter möjligheten att göra apparater med annan teknologi är en rätt så dålig och exkluderande standard. Och någon defactostandard är det definitivt inte, eftersom det finns gott om förstärkare som ligger högre än så.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag har inte givit dig skäl att tro att det finns något problem. Tvärtom har jag ju gjort motsatsen.
Alltså, du verkar tycka det är viktigt med en standard och att den de-facto-standard som har skapats av sig själv inte duger. Då borde det väl finnas ett problem som du vill lösa?
IngOehman skrev:Nu har jag i och för sig ingen statistik över hifi-förstärkares utimpedans, men nog borde väl flertalet ligga inom 0-200mohm?
IngOehman skrev:-Och skillnaden mot den standard du vill ha är då typ. 100 mohm och det är små tonkurveavvikelser det handlar om.
Ok.
IngOehman skrev:Man kan tycka att en standard som nästan helt utesluter möjligheten att göra apparater med annan teknologi är en rätt så dålig och exkluderande standard. Och någon defactostandard är det definitivt inte, eftersom det finns gott om förstärkare som ligger högre än så.
0-0,2 då?
(Det var väl vad du antydde tidigare dessutom - några tiondels ohm.)
Vh, iö
Morello skrev:Den där sista frågan är ju de facto retorisk.
Morello skrev:Ja, exkluderar man rörapparater (som inte sällan landar på >1 ohm) samt obskyra transistorsteg (ofta med klen eller ingen återkoppling alls) så landar man typiskt <200 mohm, vilket är den de facto-standard vi har idag.
Almen skrev:Men om man antar en de facto-standard för högtalare på 4-8 ohm, är det då dumt att
a) bygga högtalare (eller högtalarsystem) som ligger utanför detta intervall?
b) bygga förstärkare som klarar att driva högtalare som ligger utanför detta intervall?
Bara det faktum att någon idiot konstruerat en maffig förstärkare som klarar laster på 2 ohm kanske får högtalartillverkare att börja gå nedåt i impedans?
IngOehman skrev:Ja, det var den. Lägg av med tramset (fulretoriken) och kom in i matchen istället.
Svante skrev:Almen skrev:Men om man antar en de facto-standard för högtalare på 4-8 ohm, är det då dumt att
a) bygga högtalare (eller högtalarsystem) som ligger utanför detta intervall?
b) bygga förstärkare som klarar att driva högtalare som ligger utanför detta intervall?
Bara det faktum att någon idiot konstruerat en maffig förstärkare som klarar laster på 2 ohm kanske får högtalartillverkare att börja gå nedåt i impedans?
Ja, jag tycker nog att det är dumt att kontruera förstärkare som är avsedda att klara att spela i 1-2 ohms impedans. Det är bättre att lägga resureserna på högre effekt i högtalare som följer de factostandarden "inte under 3,2 ohm". Eller det är väl tom en DIN-standard som säger det. Om det dessutom får högtalartillverkare att börja konstruera lågimpediva högtalare så är man inne på en väg mot inkompatibilitet.
Morello skrev:Om jag fick uppgiften att konstruera en stärkare med 100 mohm skulle jag nog helt sonika implemenetera ett seriemotstånd om 100 mhom.
(mina konstruktioner har typiskt sett ohyggligt låg utgångsimpedans i kraft av följarutgång jämnte generös och bredbandig återkoppling)
IngOehman skrev:Det finns flera exempel genom musikåtergivningshistorien.
Bob Carvers Sunfire signature amp (eller vad de hette) är ett annat, som dock använde reella resistansen, och inte förlustfria imaginära, som AMP-22.
Vh, iö
Ragnwald skrev:Denna fantastiska variabla funktion, hade jag i min Sansui AU-555 redan 1969.
Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Denna fantastiska variabla funktion, hade jag i min Sansui AU-555 redan 1969.
Ahh, du hade en sådan. Själv hoppade jag direkt på en AU-999, önskar att jag aldrig sålde den. Idag är de för dyra att köpa.
/ B
Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Denna fantastiska variabla funktion, hade jag i min Sansui AU-555 redan 1969.
Ahh, du hade en sådan. Själv hoppade jag direkt på en AU-999, önskar att jag aldrig sålde den. Idag är de för dyra att köpa.
/ B
RogerJoensson skrev:Om jag inte missförstått något så hade t ex Technics SE9600 och Accuphase E202 också "förlustfri" variabel utimpedans.
Output load impedance 0.08ohm (Normal), 0.8ohm, 2.7ohm, 8ohm
Dumping factor (For 8-ohm load and 20Hz - 20kHz) NORMAL:20 MEDIUM:5 SOFT:1
IngOehman skrev:Det är lite svårläst över mobilen schemat.Men det ser ut som en vanlig kombination mellan spännings- och strömåterkoppling. Det är ett bra sätt att åstadkomma det på.
Vh, iö
IngOehman skrev: Du kommer att förstå, såsmåningom.
Vh, iö
IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.
Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.
Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.
Om du får välja på en 200299:- cdspelare och att ta Claes Ohlson-varianten anno 2017 och få 200000:- på presentkort till högtalarköp; vilket skulle du välja?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.
Om du får välja på en 200299:- cdspelare och att ta Claes Ohlson-varianten anno 2017 och få 200000:- på presentkort till högtalarköp; vilket skulle du välja?
Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för. Men att betala 299:- för en CD-spelare och få ett presentkort på 200.000 är ju en bra deal, då har man ju råd med både ett par bra högtalare och en bra cd-spelare
/ B
Bill50x skrev:Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för.
Bill50x skrev:...
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. ...
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:...
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. ...
Jag har sett åsikter både här och annorstädes som varierar från att alla slutsteg låter lika, ända till att endast en handfull har klarat F/E-lyssning utan detektion.
paa skrev:Bill50x skrev:...
/ B
Jag har sett åsikter både här och annorstädes som varierar från att alla slutsteg låter lika, ända till att endast en handfull har klarat F/E-lyssning utan detektion.
Conan skrev:Bill50x skrev:Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för.
Eehhh... var priset en bra värdemätare eller inte?
Bill50x skrev:Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med.
Morello skrev:Det är många stärkare som använt Sankens MT200-trissor (de med två skruvhål) som nu går ur tiden.
IngOehman skrev:Men påfallande många högtalare låter bättre med lite mjukare drivning, alltså även oavsett rum. Även detta kan jag att skriva lite mera om orsakerna till, om det finns intresse.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det är många stärkare som använt Sankens MT200-trissor (de med två skruvhål) som nu går ur tiden.
Eftersom folk verkar så begeistrade över dem - varför slutar de med dem då?
Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.
Styvare betyder lägre impedans.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.
Och vad betyder det ljudmässigt?
Jag menar, en byrå 78 cm bred rymmer mer än en 60 cm bred, allt annat lika. Men om den 60 cm breda istället är 20 cm högre än den 78 cm breda så kanske det jämnar ut sig - beroende på vad man förvarar i den.
Så vad innebär mjukare och styvare ljudmässigt?
FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
Bill50x skrev:FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!
/ B
FBK skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.
/ B
+1 Är ju inte allt för länge sedan som ALLT dyrare än Nad208 och Rotel 1090 var pengarna i sjön enligt massan här. Numera så börjar till och med dyra försteg dyka upp i Ino riggarna. Och det köps dyra Daca:ar även om jag sett att någon knappt hört någon skillnad ifrån halvdyrt till dyrt. Så nu är det bara CD-spelare/transporter kvar som också ska få kosta, sedan så ser anläggningarna nästan ut som på Euphonia Audioforum förutom att bara några få märken accepteras. Stora kontraster sista 10-åren är det hur man än vrider på det.
Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
Bill50x skrev:FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.
Och vad betyder det ljudmässigt?
Jag menar, en byrå 78 cm bred rymmer mer än en 60 cm bred, allt annat lika. Men om den 60 cm breda istället är 20 cm högre än den 78 cm breda så kanske det jämnar ut sig - beroende på vad man förvarar i den.
Så vad innebär mjukare och styvare ljudmässigt?
/ B
/ B
Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?!Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!!
Morello skrev:Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?!Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!!
En liten kabeldebatt har väl aldrig skadat?
/ B
Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?!Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!!
Morello skrev:För sent, men du kan köpa dyrt av mig när du behöver.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
/ B
Man kanske ska påminna om att LTS inte är EN person. Och att det knappast är någon som har skrivit att allt utom EKK är bedrägeri.
Morello skrev:För sent, men du kan köpa dyrt av mig när du behöver.
paa skrev:Jag såg att artikeln var skriven av dig, men vid dubbelkoll av texten så finns där faktiskt en referens till att uppfinnaren var Anders Eriksson, aka Naqref.
My bad!
IngOehman skrev:De borde lägga ut artikeln om kabeln också, så folk kan ta ställning till den.
Det ju kan vara bra att informera sig om något, innan man bygger det.
Vh, iö
jonasp skrev:För mig som inte hängt med i svängarna under ett par års tid, är det trissor som slutat tillverkas som gör att AMP27 inte längre finns eller är det någon annan anledning?
Morello skrev:Den frågan bör nog adresseras till Lasse på Holographic Audio.
jonasp skrev:IngOehman skrev:De borde lägga ut artikeln om kabeln också, så folk kan ta ställning till den.
Vh, iö
Jag har ju artikeln någonstans. Minns att den var intressant men en smula förbryllande. Om jag nu minns rätt. Det var ju inte igår direkt...
IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:De borde lägga ut artikeln om kabeln också, så folk kan ta ställning till den.
Vh, iö
Jag har ju artikeln någonstans. Minns att den var intressant men en smula förbryllande. Om jag nu minns rätt. Det var ju inte igår direkt...
Om du har den så har du också mitt tillstånd att lägga ut den här. Det brukar vara praktiskt att göra pdf-bilder av sidorna, tror jag. Fast nu när jag tänker efter så minns jag inte hur jag gjort när jag lagt ut artiklar...
Vh, iö
Morello skrev:2SA1295 och 2SC3264 är slut per idag.
jonasp skrev:Morello skrev:Den frågan bör nog adresseras till Lasse på Holographic Audio.
Jag tänkte att han läser här. Jag mailar honom istället.
HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Den frågan bör nog adresseras till Lasse på Holographic Audio.
Bra ide, för han läser här väldigt sällan.
jonasp skrev:HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:
Bra ide, för han läser här väldigt sällan.
Funkade dåligt för jag glömde skicka mailet. Sorry Lasse.![]()
HolographicAudio™ skrev:Morello skrev:2SA1295 och 2SC3264 är slut per idag.
Vilken tur att vi har köpt på oss 1000st av respektive trissa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster