Ordet färga betyder...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ordet "färgar" betyder i hifi-sammanhang:

Omröstningen slutade 2014-12-31 19:11

Påverkar, ändrar,
72
69%
Försämrar,
12
12%
Flyttar med platt båt över vatten,
1
1%
Vet inte,
0
Inga röster
Bryr mig inte,
3
3%
Att det... lackar mot jul?
1
1%
Ånej, inte ännu en definitionsdebatt!
13
13%
Gnägg.
2
2%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
IngOehman

Ordet färga betyder...?

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 19:11

Föranlett av en diskussion av semantisk typ som uppstod i tråden om hur förstärkare bör byggas upp (en öppen fråga till alla som deltog i tråden) så tänkte jag att det väl är bättre att starta en tråd för just detta då.

Jag klippte ut ett inlägg ur den andra tråden för att ha en utgångspunkt för diskussionen. Detta är inlägget och mina kommenterar till det:

Harryup skrev:En fråga;
Om färgning inte anses som negativt, varför lades det ner energi på att bygga om Bryston så att den inte blev detekterbar i F/E-test?

Du kan lika gärna fråga: "Om färgning anses negativt, varför lägger folk ned energi på att tweaka fram sound som de gillar?"

Förstår du nu problemet med din fråga? Det berör inte det diskussionen har handlat om - om ordet färgning är en värdering eller en beskrivning.

Det är en beskrivning.

Inte en värdering, även om man självklart kan ha en uppfattning om att man själv inte vill ha någon färgning.

"Färga" är inte vare sig negativt eller positivt, det är ett ord som beskriver något, det betyder påverkande. En färgning ÄR dock negativ för den som inte vill ha den, men postiv för den som gillar den.

För den som vill slippa färgning är ju (all) färgning oönskad.

För den som vill ha den är den önskad (men en annan kan vara oönskad).

Så även om ordet inte innehåller en värdering utan bara är en beskrivning så kommer en specifik färgning självklart statistiskt att vara oönskad oftare än den är önskad.

Hur kan detta vara svårt att förstå för någon?

Harryup skrev:I ex. antal diskussioner så har det framförts att skivan är originalet och om man vill höra vad som är på skivan så är en förstärkare som inte är detekterbar i F/E-test det man behöver ha.

Vem har skrivit det?

Det man behöver ha för att få höra fonogrammet som det är, är en anläggning som i sin helhet är fonogrammet så trogen som möjligt. Ett sätt att nå dit kan vara att välja länkar som var och en för sig färgar signalen så lite som möjligt. Men det betyder varken att det är så enkelt som att det räcker:

Exempelvis är alla länkar inte transmissionslänkar och därför är de svårare att utvärdera, det kan inte ske på samma enkla sätt som man kan undersöka transmissionslänkarnas egenskaper.

Det betyder inte heller att det är den enda vägen:

Jag kan dock av egen erfarenhet berätta att jag stött på många anläggningar i mina dar, där ägarna till anläggningarna givit upp. De kommer inte vidare, på grund av att metoden inte fungerat för dem. De har gått vilse i sina försök att balansera alla färgningar mot varandra.

Men jag har även stött på anläggningar som låtit subjektivt trevligt, trots att de komponerats ihop med bara lyssning och utan hänsyn eller kunskap om hur apparaterna beter sig som enskildheter. Jag vet inte om jag stött på någon anläggning som komponerats ihop på det viset som jag känt igen egna inspelningar (där jag hört originalet) i, men det anläggningarna spelar kan ändå låta som något man känner igen från levande musik, på ett allmänt plan.

Och skall man sätta det hela i perspektiv så har jag även stött på anläggningar som använder extremt lågfärgande elektronik, men som ändå inte låter något vidare, varken subjektivt eller med avseende på likhet med originalet.

Att resultaten kan variera, oavsett teknik för att nå det mål respektive anläggningskompositör haft, betyder inte att någon av metoderna är fel, bara att det faktiskt är lite svårt att komponera ihop en anläggning - och det är det vare sig man har som mål att anläggningen skall återge ursprungstroget, om det är en illusorisk återgivning man vill ha, eller om man bara vill "gilla ljudet".

Min uppfattning är att kunskap aldrig är till nackdel (i varje fall så länge som den inte får den som får kunskapen att överskatta sitt kunnande) utan det är en tillgång bara - oavsett hur man tänker sig sin anläggning. Det är också därför jag tycker att det är så viktigt att komma ihåg att konceptet med F/E-lyssning, från min sida nota bene, alltid har handlat om att berätta om HUR en apparat påverkar musiksignalen, inte att vara ett verktyg för att ge fail/go. Om det sätt apparaten färgar signalen är positivt eller negativt kan bara bedömas utifrån ett behov.

Men jag vet ju å andra sidan att Svante sedan jag blev bortshasad från LTS har anslagit sin mera fundamentalistisk bild på vad en förstärkare "skall vara" och att han ser en F/E-lyssning som ett fail/go-test. Eftersom det var jag som intruducerade testmetoden så vill jag med emfas klargöra att den aldrig varit tänkt som något annat än en möjlighet att på ett mera objektivt sätt lära känna apparaten som testas.

Visst kan det vara fascinerande med t ex ett stort effektslutsteg som inte kan detekteras på grund av att det färgar så lite (jag vet ju hur svårt det är att skapa ett sådant slutsteg) och som därför imponerar på den som testar det, även på mig. Men det betyder ju inte inte att det är givet att det är rätt apparat för någon som har ett annat behov.

Harryup skrev:Ni får tycka vad ni vill, så länge det framstår som att färgning hindrar från att höra originalet så är det inget positivt.

Jag kan försäkra att jag ser den effekt som solglasögon ger som någonting positivt. Annars skulle jag inte vilja ha dem.

Du verkar ha tappat bort att man måste börja med att definiera ett mål eller önskemålen man har, innan det går att värdera påverkanseffekten. Syftet kan ju vara just att se till så att jag får höra något som passar mig bättre än att få höra (eller se i solglasögonfallet) originalet.

Och skälen till att något annat än ett oförvanskat original kan föredras, av många, kan vara många.

En sak som jag talat om är t ex när färningar får en domestisceringseffekt, som i förekommande fall kan föredras. När man plockar hem (via en CD t ex) en signal som sprungar ur en originalhändelse vars ljudnivå man inte vill ha i hemmet, så kan en färgad återgivning vara klart att föredra framför en ofärgad, vid lyssning på den nivå som man gillar bäst. Just jag personligen tycker att loudness är ett dåligt exempel på fungerande domensticeringsfärgning, men att många rörförstärkare gör att mycket bättre jobb.

Exempel på andra färgningar som uppskattas är de som folk ofta kallar för house curves. Alltså klangfärgningar som man tar fram med helt subjektiva medel - baserat på att man gillar det man hör då man rattar in den kurvan.

Harryup skrev:Vilket jag inte har några problem med att hålla med om. Det enda som kan diskuteras finns det verkligen anläggningar ihop med rum som inte färgar?

Det är väl en rätt så ointressant fråga?

Svaret på frågan påverkar ju ingenting med avseende på vilka mål lyssnaren kan eller får ha.

Den som vill ha en så ackurat återgivning som möjligt har målet "ofärgad" att sträva efter. Det betyder inte att de måste byta strävan om det inte går att nå ända fram.

Och den som har målet "bästa soundet" behöver självklart heller inte bry sig om vad som är möjligt, det är bara en gränsgivare.

De som struntar helt i ursprungstrohet men strävar efter maximal illusion (av verklighet) är i samma läge.

Kort sagt - om det går att nå dithän att en anläggning verkligen är totalt ofärgande, saknar betydelse, oavsett vilket mål man har med anläggningen. Man kan alltid sträva efter sitt mål.

Harryup skrev:Finns det anläggningar som inte färgar om man har akustikreglerat valfritt rum maximalt? Finns det anläggningar som inte färgar oavsett teknik för akustikreglering enligt de olika skolor som finns? Finns det akustikregleringar som döljer färgning hos anläggningar?

Dessa frågor har du ältat i många år, trots att svaret är givet* och dessutom har besvarats åtskilliga gånger här på faktiskt. Men det har inget med vilka önskemål och strävanden en lyssnare kan eller får ha att göra.

Varken på anläggningen i sin helhet eller på någon enskildhet.

Vare sig det går eller inte går så kan man ju dessutom inte utgå ifrån att så är fallet i det enskilda fallet.

Vh, iö

- - - - -

*Nej, det går inte att skapa en återgivning med bara två kanaler (som spelas av två högtalare, i ett rum) som blir helt ursprungsidentisk, men det går att skapa en återgivning som är så nära originalet att de som lyssnar tar miste på vilken som är vilken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Re: Ordet färga betyder...?

Inläggav Morello » 2014-11-27 19:23

Att färga torde betyda att man påför en färg på något.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-27 19:30

Bra att du avgränsar till HiFi-sammanhang så slipper vi kanske en massa tramsinlägg?
Jag valde de två första alternativen, utan att reflektera särskilt djupt, snarare lyssnande på de associationsbanor som slår till när jag läser ordet. Så det blev negativ påverkan. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 19:40

om man är färgblind och tondöv på samma gång blir resonemanget av en annan dignitet, hur man än vrider och vänder s a s :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-27 19:45

jag valde det första alternativet, en färgning tycker jag är när man går över gränsen för det naturliga, det naturliga är inte en vass linje utan ett bredare område eller fält, men vem bryr sig egentligen om detta, huvudsaken är man kan stampa takten och att grejjerna ser bra ut, och är vita
Bikinitider

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-11-27 19:55

Morello skrev:Att färga torde betyda att man påför en färg på något.

Menar du färgtyp eller kanske kulör? ;)
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-27 20:35

Jag har en vän som är konstnär. Låt oss därför göra liknelsen vid en perfekt målad tavla och en ofärgande förstärkare. Om jag står bredvid min vän som målar med hela palettens färger och gör en perfekt målning, men medans han målar så skvätter jag grå färgstänk över duken så hans bild blir prickig, oskarp och alla färger i tavlan får en grå ton som döljer små detaljer och starka kontraster. Det är som en förstärkare som färgar. Om man nu har en ofärgande förstärkare så kan man också välja att införa en tonkurveförändring för att kompensera tex Sssande mikar, njurar eller 8or som upptagit en händelse på långt håll med ett typiskt basfattigt resultat eller en olycklig mixning /mastering som låter illa. Med en ofärgad förstärkare så väljer man att införa en förändring. Med en förstärkare som redan färgar så gissar man den tillförda förändringen eftersom man inte kan höra hela saningen, eller se hela bilden från början..framförallt vid monitorlyssning där bilden med skarpa färger och detaljer är önskvärd/borde vara önskvärd.. försök bättringsmåla ett mästerverk som förstörts av tidens tand och solen blekt.. det går inte för vi har inte exakt samma färger, och partier som saknar information går heller inte att återskapa. En förstörd referens!
Jag föredrar att veta vilka förändringar jag tillför och varför. Sen kan jag även dra på lite extra bas bara för att det låter trevligt men jag kan också backa och lyssna på originalet/se det oförstörda mästerverket. Försök göra det med en färgande apparat..jag kanske bablar lite off topic men ni förstår nog hur jag menar.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-11-27 20:47

Lägga till något som inte fanns där från början.

Oavsett om det rör sig om målarfärg eller distorsion så tillför man något till originalet (oavsett
om det upplevs positiv eller negativt).
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-27 20:50

Eller tar bort något.

Dvs ändrar.

JM

Inläggav JM » 2014-11-27 21:10

Färgad + avfärgad = ofärgad ? Inte sant?
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-11-27 21:14

Ofärgad + avfärgad = "ofärgad" Sant!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-27 21:16

sprudel skrev:Bra att du avgränsar till HiFi-sammanhang så slipper vi kanske en massa tramsinlägg?
Jag valde de två första alternativen, utan att reflektera särskilt djupt, snarare lyssnande på de associationsbanor som slår till när jag läser ordet. Så det blev negativ påverkan. :)

+1

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 21:19

Visst är det så (om Bagagets och vr6jos' inlägg).

"Färgningar" kan vara av väldigt många olika typer, och de kan vara både önskade och oönskade, beroende på sammanhang.

Ordet har ingen negativ betydelse, bara en beskrivande.

Men för en person som inte önskar någon färgning alls är varje sådan förstås oönskad.

Och någon som önskar en färgning av en viss sort saknar den förstås om den inte finns.

Och önskar någon en färgning men finner en annan så kan den vara oönskad.

- - -

Men på samma sätt som man kan vara nöjd med sin blonda fru och inte önskar sig en brunett, så kan det vara så att en person inte vill ha en färgning (en specifik eller någon generell, spelar ingen roll). Men det säger ju varken att ordet brunett har en inbyggd negativ värdering, eller att ordet färgning har det. De är bara beskrivande ord, som säger att hon har mörkt hår eller att en apparat påverkar ljudet.

För den som målar en tavla är det nästan undantagslöst så att man inte återger med avsikt att fånga verkligheten exakt som den ser ut, utan man färgar verkligheten. Hade man inte önskat sådana karaktärer så hade det ju möjligen varit bättre att ta ett foto.

Därmed inte sagt att ett fotografin representerar en helt ofärgad avbild av verkligheten heller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-27 21:36

Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.
I samband med att återskapa en naturtrogenhet så betyder det en påverkan.
Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-11-27 21:41

Färga=avvikelse från ursprunget.

Så skulle jag säga att det gäller oavsett i vilket sammanhang man pratar om ordet färga.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-27 21:43

Harryup skrev:Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.
Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Om ordets betydelse skiftar med sammanhanget så betyder det mao att ordet i sig är varken positivt eller negativt.
Det håller jag helt med om.

Färga betyder att förändra något i min bok. På vilket sätt färgningen påverkar får man läsa resterande av för att förstå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-27 21:47

Man kan färga en tavelram genom att förgylla den. Jäklar så negativt! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 22:18

Nattlorden skrev:Man kan färga en tavelram genom att förgylla den. Jäklar så negativt! :mrgreen:

ja, det måste väl vara emot gängse regelverk... fast det kan ju bero på hur ramverket ser ut i verkligheten 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 22:22

Jag använder nog hellre begreppet kontamination. Tex. tillför en distbox nya spektrala gubbar - dessa är då så kallade kontaminander. KG2 betyder alltså kontaminationsgubbe av andra ordningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 22:40

Harryup skrev:Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.

Ehh...

Färgningen innebär en påverkan - i båda de fall du tar upp. Hur tänkte du egentligen?

Färgningen är en påverkan - oavsett vad syftet är.

Syftet kan dock bestämma om färgningen är något bedömes vara negativt eller positivt. Av någon.

Men en påverkan är det ju alltid.

Harryup skrev:Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Tycker du skall begränsa dig till att berätta om vad du själv tycker, tror eller vet och inte komma med befängda påståenden som bara visar att du tror något om vad någon annan tycker. Om du undrar så fråga.

Det du skrev var självklarheter, varför skulle jag tycka något annat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 22:55

Jag tror Hrryup menade att begreppet färga har en negativ värdeladdning i hifi-sammanhang, men inte nödvändigtvis i andra sammanhang.

Rättta mig om jag har fel, Harry!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-27 23:14

Morello skrev:Jag tror Hrryup menade att begreppet färga har en negativ värdeladdning i hifi-sammanhang, men inte nödvändigtvis i andra sammanhang.

Så förstod jag det också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-27 23:24

Att färga betyder att göra något färgat. Om en vit tröja blir rosa i tvätten så har den blivit färgad. Antagligen är det negativt. Om man inte har tillsatt färgningsmedel avsiktligt i tvättmaskinen, då är det förmodligen positivt.

I ljudsammanhang använder vi ordet i överförd bemärkelse. Tillkommer det färgning i producentledet är den förhoppningsvis önskad, åtminstone av den som tillsätter den, och då är det positivt, om den påverkar konstverket utom konstnärens kontroll så tycker jag att det är negativt om det sker hemma hos mig.

Så som med så mycket annat beror ords värdeladdning på sammanhanget. Jag använder nog oftast ordet med negativ laddning i hifisammanhang, eftersom jag nästan alltid upplever färgning av en färdig produktion som negativ. Men det beror inte på ordet utan vad jag tycker om det som ordet står för för mig i det sammanhanget.

Jag önskar att folk kunde sluta hänga upp sig på ord "egentligen" betyder och ägna tiden åt att klargöra vad man menar i stället. Ords betydelse bestäms genom majoritetens uppfattning, och har man olika uppfattning om vad ett ord betyder så fungerar inte ordet i kommunikation mellan de två som pratar. Vill man fortsätta att prata om ämnet (=vara OnT) bör man därför uttrycka sig annorlunda i stället för att börja käbbla om ordets "egentliga" betydelse. Eller så käbblar man på annan plats, som i den här tråden, om man tycker att ordets betydelse verkligen behöver utredas. (Ordet "käbbla" här använt helt neutralt, utan värdeladdning :) )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:27

Och jag kan uppleva blondiner som något negativt - utan att för den sakens skull vara så oförnuftig att jag tror eller försöka inbilla någon annan att ordet blondin bär en negativ laddning/betydelse. Alltså att det betyder något annat än att håret är ljust.

Du blandar ihop preferenser med betydelsen.

Det vill säga... Nu finns det ju så mycket skämt om just blondiner så kanske valet var lite olyckligt, men jag har förtroende för att alla förstår poängen i varje fall. Om valet av just blondin gör det svårt att tänka klart, så tänk brunett istället. ;)

- - -

Jag tror vi kan konstatera att påståenden som funnits från vissa, om att det skulle vara en allmän uppfattning här på faktiskt att "färgar" framför allt är något med inbyggd negativ värdering, det vill säga är något annat än ett beskrivande ord för att "påverka", var felaktiga:

Bild

Vad som är majoritetens uppfattning är bedövande tydligt.

Och det intressanta är ju att faktiskt beskylldes för att vara av motsatt uppfattning - framförallt av dem som är allmänt positiva till tanken att försöka återge musik utan färgningar. De som Själv vill detta.

Hursomhelt är jag glad över att ordet färga/färgar/färgande tas för vad det är - ett beskrivande ord som säger påverka/påverkar/påverkande.

Det finns en stor fördel med ordet färga dock, nämligen att formen "färgad/färgat" är mycket begripligare än "påverkad/påverkat", vilket är lätt att missförstå, speciellt om det är jazz-ljud...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-27 23:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 23:34

Som man frågar, får man svar.

Kardinalfelet i den här "undersökningen" är att du lagt in frågor i denna ordning (skriver om lite så det blir uppenbart var bristen finns.

1. Påverkar
2. Påverkar på negativt vis.

Är 2 korrekt är 1 korrekt, men inte nödvändigtvisv tvärt om.

Vad är syftet med sådana här skräpundersökningar. Alla med rimlig tankeförmga inser direkt vad syftet ör med undersökningen, nämligen att visa att du hade rätt, men det går inte på detta viset.

Bättre kan du, Ingvar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:43

Du har fel.

Och syftet med att undersöka detta är självklart inte att bevisa något, utan att just undersöka saken.

Frågan var för övrigt ställd på samma sätt som i tråden där saken diskuteras - vad ordet betyder.

Dessutom har jag med avsikt, för att hjälpa fram röster på "försämrar", inte ens tagit med "förbättrar"! Ville inte riskera en massa gnäll över att jag på det sättet försöker få lika många att rösta på varje. Jag har till och med lagt upp röstningen således att man kan rösta på två olika alternativ, så att inte en röst stjäl möjligheten att rösta på ett annat. ;)

- - -

Men mest fel har du om du tror att man överhuvudtaget kan visa något annat än just vad som visades här, med omröstningar av detta slag, på ett internet forum.

Det måste du väl ändå både förstå, och förstå att alla förstår.

Man kan bara undersöka om ett specifikt påstående om hur åsikter fördelar sig, bland dem som frekventerat faktiskt, stämmer med vad de som faktiskt har åsikterna, tycker. Samma ord, samma fråga, samma alternativ att välja mellan. Att jag klippt ut en tillsvidarebild för röstutfallet beror bara på att det alltid finns en risk för att de som ogillar resultatet försöker agera equalisatorer och rösta så att faktiskheter trollas bort.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-27 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 23:46

ja nu röstade jag ju inte alls, men trollade fram ett inlägg som får representera mig dådå :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:48

Du kan rösta när du vill. Omröstningen är öppen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-11-27 23:50

Färgglad återgivning / färgglatt återgivet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 23:53

Nej Ingvar, vill man seriöst undersöka saken forumlerar man inte svarsalternativen som du gjort.

Jag tycker den här typen av trådar är rätt så trist - en uppvisning i hur man manipulerar de som deltar i en undersökning.
Senast redigerad av Morello 2014-11-27 23:56, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 23:56

Jag föll faktiskt i din fälla själv.

Jag läste första alternativet - och det stämmer med min uppfattning, men hade jag läst vidare hade jag röstat på två, dvs ett samt med villkoret negativ värdeladdning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:57

Morello skrev:Nej Ingvar, vill man seriöst undersöka saken forumlerar man inte svarsalternativen som du gjort.

Jag tycker den här typen av trådar är rätt så trist - en uppvisning i hur man manipulerar de som deltar i en undersökning.

Du får tycka eller tro vad du vill, men du har inte anfört några vettiga argument.

Det som påminner mest om ett argument är att du antyder att folk är så korkade att de bestämmer sig för vad de skall rösta på innan de läst alternativen.

Om du har en avvikande uppfattning om vad ordet betyder, så kläm fram med den istället för att tramsa.

Att du antyder att jag med avsikt skulle ha försökt manipulera folk är rent oförskämt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-28 00:01

Vill bara för protokollet nämna att jag skrev mening tre i mitt inlägg härovan innan jag sett Morellos inlägg omedelbart före. Bara så ingen tror att synpunkten var en kommentar till hans sätt att rösta.

För protokollet II:
Det är fler som röstat att "färgar" betyder "Ånej, inte ännu en definitionsdebatt!" än som röstat att det betyder "Försämrar".

Så nog har folk (de flesta) läst alternativen allt, även om det alltid finns undantag. Det kan finnas någon som röstat utan att läsa något alls, för att du gillar att trycka på knappar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-28 00:50

Morello skrev:Jag tror Hrryup menade att begreppet färga har en negativ värdeladdning i hifi-sammanhang, men inte nödvändigtvis i andra sammanhang.

Visst är det så Morello.
Däremot stavas rätta bara med 2 st t. :)
Kanske lite för lite a i Harryup också.

Mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-28 01:06

Så när du skrev...

...så menade du:
Vad Harryup inte skrev:Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.
I samband med att återskapa en naturtrogenhet så innebär färgad något negativt.

Eller?

- - -

Om så, så är det ju (i varje fall nästan) sant per definition. Fast det beror förstå på vad du menar med naturtrogenhet?

Menar du ursprungstroget, eller menar du illusoriskt?

Det är (potentiellt) helt skilda saker.

Menar du att det skall låta "verkligt" så kan mycket väl en färgning få folk att uppfatta det som verkligare.

Menar du ursprungstroget, alltså som den faktiska verkligheten så är det ju per definition så att man vill att det INTE skall färga om anläggningen - om det inte skall göra det. Duh...

Du började ju med att definiera att det är frånvaron av färgning som var ditt mål, om du börjat med att slå fast att det skall återges så ursprungstroget som möjligt. Då behöver vi väl inte diskutera din inställning till färgning i DET fallet. Den har du ju själv berättat om i och med att du berättade att det inte skulle vara färgat.

Men det betyder inte att ordet bär en sådan värdering.

Lika lite som att läppstift är ett negativt ord, bara för att du kanske inte vill använda det, eller för att du (eller någon annan) tycker att INGEN skall bära läppstift. Det finns alltid någon som har en preferens med avseende på något, för det ena eller mot det andra, men det har inget med ordens betydelser att göra. Läppstiftet betyder stift med gucka att smeta på läpparna. Färga betyder påverka.

- - -

Oavsett vilket så är någons preferens och önskemål ointressanta för frågan om vad ordet betyder. Det betyder påverka oavsett vilket.

- - -

Färga, igen:

Betydelsen är påverka. Inte "försämra".

Värderingen beror på vad som är målet, och detta mål är det upp till var och en att definiera för sin egen eller någon annans musikanläggning.

- - -

Jag kan hävda att det är självklart att färgning är av ondo - i ett kontrollrum på en inspelningsstudio. Och kanske har jag rätt ur en synvinkel som är liiite vidare än att vara rent subjektiv, eftersom problemet med en färgad monitorlyssning är att man:

1. Inte vet vad man gör om man inte hör hur det låter.

2. Riskerat att förvränga produktionerna i motsatt riktning till den färgning som lyssningen har.

Men hur rätt jag än har (inte alls/lite/mycket/helt...) i det ovanstående - så betyder färga ändå inte förstöra. Det betyder bara vad det betyder - påverka. Även om färgningen förstör i ett, flera eller många givna fall.

Ett till: Hoppa betyder Hoppa, även om det finns fall där den som hoppar stör eller riskerar att göra sig illa. Kanske halka och slå sig eller plaska i vattnet, säg på ett badhus? Det gör inte att hoppa betyder skada eller störa, varken på badhuset eller någon annanstans.

Prata betyder prata. På ett bibliotek kanske det inte är tillåtet att prata eftersom det stör. Det betyder inte att prata är ett ord med negativ betydelse, varken på bibiloteket eller någon annanstans.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-28 01:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-28 01:21

Nie moj cyrk, nie moje malpy.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-11-28 01:23

Att färga i ett lag = att platsa i ett lag.
/Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-11-28 01:54

Huvudet på spiken. Men den fortsätter säkert då en del blir lite upphettade av sådana här diskussioner..
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-28 03:50

Snacka om trista inlägg. :(

Men, genom sig själv känner man andra heter det ju...

Varför vill ni manipulera någon? = Varför tror ni att någon annan vill det?

Tror ni får behålla båda cirkusen och aporna. Jag är bara intresserad av vad folk har för uppfattning i frågan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-11-28 06:22

Jag svarade 1 eftersom jag inte funderade så mycket på frågans formulerng, men efter att ha läst tråden skulle jag rösta 2. I hifi-sammanhang (!) innebär färgning utan tvekan en negativ påverkan, en försämring. Rent språkligt skulle man kunna använda det som i alt 1, men vi vet ju alla att det inte blir så i en hifi-diskussion. Ordet Färgning har en dålig klang, alldeles oavsett vad det borde betyda.

Alltså håller jag med Morelllo om att det blir missvisande, jag tror många svarar rätt spontant och ogenomtänkt beroende på utformningen av pollen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-28 08:04

IngOehman skrev:Och jag kan uppleva blondiner som något negativt - utan att för den sakens skull vara så oförnuftig att jag tror eller försöka inbilla någon annan att ordet blondin bär en negativ laddning/betydelse. Alltså att det betyder något annat än att håret är ljust.
Vh, iö

Tänk att jag uppskattade att du avgränsat frågeställningen till HiFi-sammanhang, men här kan du inte själv hålla dig inom denna avgränsning. Det är lite intressant relaterat till din inställning hur du uppfattar ordet.
Ord och begrepp har olika värde och betydelse beroende på kontext. Här finns många nyanser av ordet färga att fånga in beroende på sammanhanget, och för en meningsfull diskussion om hur olika människor tolkar ordet i ett avgränsat sammanhang så är det lämpligt att man tar avspark för sin argumentation inom detta sammanhang.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-28 08:08

Morello skrev:Som man frågar, får man svar.

Kardinalfelet i den här "undersökningen" är att du lagt in frågor i denna ordning (skriver om lite så det blir uppenbart var bristen finns.

1. Påverkar
2. Påverkar på negativt vis.

Är 2 korrekt är 1 korrekt, men inte nödvändigtvisv tvärt om.

Vad är syftet med sådana här skräpundersökningar. Alla med rimlig tankeförmga inser direkt vad syftet ör med undersökningen, nämligen att visa att du hade rätt, men det går inte på detta viset.

Bättre kan du, Ingvar!

Helt korrekt observation av enkätens uppbyggnad, men är du inte lite väl konspirationsteoretisk nu?
Det skulle ju kunna vara ett litet slip av obetänksamhet i ivern att få reda på någonting också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-28 08:21

Ett problem med resonemangs-krävande trådar och samtalsämnen är kanske emellanåt att vissa är mer benägna att tjafsa och socialisera än att fundera och resonera.

Det krävs väl åtminstone ett grundläggande mått av disciplinerat och strukturerat tänkande - nödvändigtvis inte särskilt komplext tänkande dock - för att inte färga diskussionen med ovidkomligheter. :-)

Kan man inte bara säga "påverka" istället för "färga"? För mig så känns ordet "påverka" lite mer neutralt och objektivt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-28 08:41

Och vad röstade du Strömberg? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-28 09:16

Jag röstade på ettan. :-)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-28 10:39

Strmbrg skrev:...
Kan man inte bara säga "påverka" istället för "färga"? För mig så känns ordet "påverka" lite mer neutralt och objektivt.

Ja kännertamäfan inteigen min Sterio . . . undrar om den inte ä påverkad* . . . typ ? :evil:

*Får noger skaffa ett intrinsiskt alkolås pån. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-28 10:47

Strmbrg skrev:Kan man inte bara säga "påverka" istället för "färga"? För mig så känns ordet "påverka" lite mer neutralt och objektivt.

Klart man kan, finns fler synonymer(ish) man kan använda också. Hur man skriver sina inlägg är dock individuellt och så länge som läsarna förstår burskapet så ser jag inget problem. De är dock klart att om man inte läser hela inläggen utan bara fokuserar på enskilda ord oberoende av kontext så blir det ju inte bra, men det är snarare läsarens problem då anser jag.

Jag anser fortfarande att detta är ett icke-problem. Alla som faktiskt vill förstå gör detta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-28 11:18

phloam skrev:Jag svarade 1 eftersom jag inte funderade så mycket på frågans formulerng, men efter att ha läst tråden skulle jag rösta 2..

Ingvar, förstår du nu vad jag menar. Nu är det minst två som röstat på 11 istället för två.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-28 11:20

sprudel skrev:

Helt korrekt observation av enkätens uppbyggnad, men är du inte lite väl konspirationsteoretisk nu?
Det skulle ju kunna vara ett litet slip av obetänksamhet i ivern att få reda på någonting också. :)

Mja, inte givet föregående diskussion.

Ingvar, här ser du ytterligare kritik mot ditt uplägg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-11-28 11:27

Rille skrev:Jag har en vän som är konstnär. Låt oss därför göra liknelsen vid en perfekt målad tavla och en ofärgande förstärkare. Om jag står bredvid min vän som målar med hela palettens färger och gör en perfekt målning, men medans han målar så skvätter jag grå färgstänk över duken så hans bild blir prickig, oskarp och alla färger i tavlan får en grå ton som döljer små detaljer och starka kontraster. Det är som en förstärkare som färgar. Om man nu har en ofärgande förstärkare så kan man också välja att införa en tonkurveförändring för att kompensera tex Sssande mikar, njurar eller 8or som upptagit en händelse på långt håll med ett typiskt basfattigt resultat eller en olycklig mixning /mastering som låter illa. Med en ofärgad förstärkare så väljer man att införa en förändring. Med en förstärkare som redan färgar så gissar man den tillförda förändringen eftersom man inte kan höra hela saningen, eller se hela bilden från början..framförallt vid monitorlyssning där bilden med skarpa färger och detaljer är önskvärd/borde vara önskvärd.. försök bättringsmåla ett mästerverk som förstörts av tidens tand och solen blekt.. det går inte för vi har inte exakt samma färger, och partier som saknar information går heller inte att återskapa. En förstörd referens!
Jag föredrar att veta vilka förändringar jag tillför och varför. Sen kan jag även dra på lite extra bas bara för att det låter trevligt men jag kan också backa och lyssna på originalet/se det oförstörda mästerverket. Försök göra det med en färgande apparat..jag kanske bablar lite off topic men ni förstår nog hur jag menar.

Eller så lägger du om det är ett porträtt på litet rouge på kinderna och piffar upp ögonbrynen. Förstärker ansiktet i kontrast till omgivningen och får en tavla som fler upplever som tilltalande! 8) :lol:
Är det en datorskärm så är det väl "gamma" inställnigarna som kidsen tweakar upp för att få litet med Disney över miljön...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-28 11:57

Morello skrev:Jag föll faktiskt i din fälla själv.

Jag läste första alternativet - och det stämmer med min uppfattning, men hade jag läst vidare hade jag röstat på två, dvs ett samt med villkoret negativ värdeladdning.

Brukar du rösta på första bästa alternativet utan att läsa alla alternativ?
Sedan kunde du ju röstat på både 1 och 2 om du ville det.
Om du sedan läser inlägg som du läser omröstningen förstår jag att du ryker ihop med IÖ titt som tätt.

Kanske därför det vore önskansvärt med högtalarkontakter som inte går att koppla fel :wink:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-28 13:04

Vilket ytterst pinsamt sätt att försöka bevisa att "Jag har minsann rätt".

Detta visar endast att vissa är beredda att göra i princip vad som helst för att få rätt, väldigt osympatiskt och ännu fjantigare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-28 13:08

BORIS skrev:Vilket ytterst pinsamt sätt att försöka bevisa att "Jag har minsann rätt".

Detta visar endast att vissa är beredda att göra i princip vad som helst för att få rätt, väldigt osympatiskt och ännu fjantigare

Till vem är detta riktat, IÖ eller Morello?

För att citera mig själv - "det är aldrig fel att vara tydlig" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-28 13:11

Bill50x skrev:
BORIS skrev:Vilket ytterst pinsamt sätt att försöka bevisa att "Jag har minsann rätt".

Till vem är detta riktat, IÖ eller Morello?

För att citera mig själv - "det är aldrig fel att vara tydlig" :-)

/ B

Det är en kommentar riktad till TS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-28 13:15

BORIS skrev:Det är en kommentar riktad till TS

Bra, då vet vi!

/ B

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-11-28 13:58

Jag röstade på alternativ nr 1 efter att bara ha läst svaralternativen. Tycker nog att det stämmer överens med min uppfattning om vad ordet färgar betyder. Sen är det upp till var och en om man tycker att färgningen tillför eller försämrar något.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-11-28 14:03

Strmbrg skrev:

Nu ger jag mig ut på väldig hal is, eftersom jag har alldeles för lite kunskap kring det tekniska :). Men det är nog så här jag själv tänker mig betydelsen av de olika orden, om jag bara utgår från rent subjektiva åsikter.

Jag får för mig att de flesta hifiprodukter påverkar signalen på något sätt, även om påverkan är så liten att den inte går att uppfatta med hörseln. Färgar tänker jag beskriver när påverkan har blivit såpass stor, att den går att uppfatta med hörseln?

Men det är bara mina 2 ören :)
Senast redigerad av genstruktur 2014-11-28 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-28 14:10

Morello skrev:
phloam skrev:Jag svarade 1 eftersom jag inte funderade så mycket på frågans formulerng, men efter att ha läst tråden skulle jag rösta 2..

Ingvar, förstår du nu vad jag menar. Nu är det minst två som röstat på 11 istället för två.

Och jag röstade inte för att jag tyckte alternativen var så tramsiga och för att det saknas alternativ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-29 02:49

KorkSniff skrev:
Rille skrev:Jag har en vän som är konstnär. Låt oss därför göra liknelsen vid en perfekt målad tavla och en ofärgande förstärkare. Om jag står bredvid min vän som målar med hela palettens färger och gör en perfekt målning, men medans han målar så skvätter jag grå färgstänk över duken så hans bild blir prickig, oskarp och alla färger i tavlan får en grå ton som döljer små detaljer och starka kontraster. Det är som en förstärkare som färgar. Om man nu har en ofärgande förstärkare så kan man också välja att införa en tonkurveförändring för att kompensera tex Sssande mikar, njurar eller 8or som upptagit en händelse på långt håll med ett typiskt basfattigt resultat eller en olycklig mixning /mastering som låter illa. Med en ofärgad förstärkare så väljer man att införa en förändring. Med en förstärkare som redan färgar så gissar man den tillförda förändringen eftersom man inte kan höra hela saningen, eller se hela bilden från början..framförallt vid monitorlyssning där bilden med skarpa färger och detaljer är önskvärd/borde vara önskvärd.. försök bättringsmåla ett mästerverk som förstörts av tidens tand och solen blekt.. det går inte för vi har inte exakt samma färger, och partier som saknar information går heller inte att återskapa. En förstörd referens!

Eller så lägger du om det är ett porträtt på litet rouge på kinderna och piffar upp ögonbrynen. Förstärker ansiktet i kontrast till omgivningen och får en tavla som fler upplever som tilltalande! 8) :lol:
Är det en datorskärm så är det väl "gamma" inställnigarna som kidsen tweakar upp för att få litet med Disney över miljön...

Jag tyckte att jag gav utrymme för just den typen av förändring i min text, "välja att införa en tonkurveförändring för att kompensera tex Sssande mikar, njurar eller 8or som upptagit en händelse på långt håll med ett typiskt basfattigt resultat eller en olycklig mixning /mastering som låter illa." och "Sen kan jag även dra på lite extra bas bara för att det låter trevligt"..
Men det jag tycker är viktigare är att "jag kan också backa och lyssna på originalet/se det oförstörda mästerverket".
Skönhet ligger i betraktarens öga..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-29 03:35

Strmbrg skrev:Ett problem med resonemangs-krävande trådar och samtalsämnen är kanske emellanåt att vissa är mer benägna att tjafsa och socialisera än att fundera och resonera.

Det krävs väl åtminstone ett grundläggande mått av disciplinerat och strukturerat tänkande - nödvändigtvis inte särskilt komplext tänkande dock - för att inte färga diskussionen med ovidkomligheter. :-)

Vilket är mest entydigt:

-Hur tycker du att det anläggningen återger sångaren?

A. Han låter påverkad.

B. Han låter färgad.

Du förstår problemet?

Problemet är inte större än så, för de är faktiskt inte synonymer!

Visst kan man i vissa sammanhang skriva påverkad istället för färgad, och i vissa sammanhang kan även färgad misstolkas (hudfärg). Men det finns mycket mera som talar för att färga är ett mycket bättre ord, t ex att begrepp som "färgning" blir vettigare än "påverkan".

Jämför:

"Jag hör/konstaterar en färgning" kontra "jag hör/konstaterar en påverkan".

Färgningen är dels ett solidare substantiv, men framförallt har det ju en referens, det betyder någonting absolut - att något har påverkats BORT ifrån sitt referenstillstånd eller vad vi skall kalla det.

Du kan höra en påverkan av att trycka på en knapp, men det kan faktiskt betyda att en färgning försvinner, eller hur? En påverkan kan ju lika gärna betyda att man bypassat en färgande länk.

Även volymkontrollen är ju påverkande, men det betyder det att den är färgande?

Så, nej - "påverka" kan inte ersätta "färga", annat än i vissa specialfall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-29 03:41

Strmbrg skrev:Ett problem med resonemangs-krävande trådar och samtalsämnen är kanske emellanåt att vissa är mer benägna att tjafsa och socialisera än att fundera och resonera.

Njae, det är ett ord med påtagliga brister om man vill kunna kommunicera rimligt tydlig (mer om det senare).

Men först ett exempel på brister i fråga om entydighet:

-Hur tycker du att det anläggningen återger sångaren?

A. Han låter påverkad.

B. Han låter färgad.

Du förstår problemet? Påverkad betyder full. Och även färgad kan möjligen misstolkas som syftande på hudfärg.

- - -

Men problemet är mycket större än så - för de är faktiskt inte synonymer alls!

Visst kan man i vissa sammanhang skriva påverkad istället för färgad, men det finns mycket mera som talar för att färga är ett mycket bättre ord, t ex att begrepp som "färgning" blir vettigare än "påverkan".

Jämför:

"Jag hör/konstaterar en färgning" kontra "jag hör/konstaterar en påverkan".

Om du inte ser problemet, så läs vidare:

Färgningen är dels ett solidare substantiv* men framförallt har det ju en referens, det betyder någonting absolut - att något har påverkats BORT ifrån sitt ursprungs/referenstillstånd (det som var före det som färgade).

Du kan höra en påverkan av att trycka på en knapp, men det kan faktiskt betyda att en färgning försvinner, eller hur? En påverkan kan ju lika gärna betyda att man bypassat en färgande länk. Att trycka på knappen ger en påverkan, men det ger ingen färgning, tvärtom!

Även volymkontrollen är ju påverkande, men det betyder det att den är färgande?

Så, nej - "påverka" kan inte ersätta "färga", annat än i vissa specialfall.

- - -

Här kommer att sista exempel:

Det man ser påverkas både av sätta på sig ett par solglasögonen, och att ta av dem.

Men bara när du sätter på dem så färgas det du ser.

Vh, iö

- - - - -

*Två olika sorters substantiv:

Denna påverkan (kokning) ändrar potatisens hårdhet.

Denna kokning har en påverkan (mjukhet) på potatisen.

I ena fallet handlar det om det man gör, i andra fallet om vad det leder till.
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-29 03:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-11-29 03:47

Näää....

Han låter färgad = snubben har soul..! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-29 03:49

Vaddå Näää....

Du menar Jaaa(!): Färgad = snubben har soul.

Som sagt: Visst kan man i vissa sammanhang skriva påverkad istället för färgad, och i vissa sammanhang kan även färgad misstolkas (hudfärg).

Men både att koppla in och att koppla bort en färgning ger en påverkan. Därför är inte "påverkan" en synonym till "färgad".

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2014-11-29 08:26

.
Lyssnar du på musik via en ideal högtalare (dvs alla mätbara variabler är perfekta) i ett
idealt ekofritt rum - är då musiken färgad?
.
JM

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-29 09:20

JM skrev:.
Lyssnar du på musik via en ideal högtalare (dvs alla mätbara variabler är perfekta) i ett
.
JM

Ställ upp samma inspelningsutrustning som du spelade in ursprunget med och kolla.
Får du en bitserie som är identisk så har du en ofärgad återgivning.

;)

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-11-29 11:32

IngOehman skrev:Vaddå Näää....

Som sagt: Visst kan man i vissa sammanhang skriva påverkad istället för färgad, och i vissa sammanhang kan även färgad misstolkas (hudfärg).

Men både att koppla in och att koppla bort en färgning ger en påverkan. Därför är inte "påverkan" en synonym till "färgad".

Vh, iö

Nej! Snubben är färgad = Han är jävig.

Ursäkta men jag kunde inte låta bli.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-11-29 11:41

PJo skrev:
IngOehman skrev:Vaddå Näää....

Vh, iö

Nej! Snubben är färgad = Han är jävig.

Ursäkta men jag kunde inte låta bli.

Förtydligande: Hans kusin som var ljudtekniker hade precis fått sparken, så hans motivationsgrad att göra ett bra framträdande sjönk. Litet som att fråga mig: "Vilken bil rekomenderar du?" Eftersom jag alltid kört Volvo (med undantag för en Honda under en kort period), blir mitt svar färgat då jag rekomenderar Volvo. Jag brukar oxå alltid börja sådana svar med: "Jag är nog litet färgad men...". Man kan dock säga påverkad i fallet med Hondan för den "drabbade" mig.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-29 13:53

Ja, det där är en prima parallell, där får färgad samma betydelse som det får i hifi-kedjan.

Det talar för att använda ordet färgad. Alltså att en åsikt är påverkad av något, såsom en musiksignal kan vara påverkad av något.

I båda fallen är det en överförd betydelse.

I båda fallen saknar ordet en värdering, det är det en beskrivning bara.

Men i båda fallen kan det finnas fall där färgningen är av ondo - när målet är att någon färgning inte skall finnas.
T ex hos monitorlyssningen i en studio, eller hos en journalist.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-29 14:04

IngOehman skrev:Ja, det där är en prima parallell, där får färgad samma betydelse som det får i hifi-kedjan.

Det talar för att använda ordet färgad. Alltså att en åsikt är påverkad av något, såsom en musiksignal kan vara påverkad av något.

I båda fallen är det en överförd betydelse.

I båda fallen saknar ordet en värdering, det är det en beskrivning bara.

Men i båda fallen kan det finnas fall där färgningen är av ondo - när målet är att någon färgning inte skall finnas.
T ex hos monitorlyssningen i en studio, eller hos en journalist.

Vh, iö

Det finns många exempel på galningar som lyckats övertyga omgivningen om diverse tokerier genom att upprepa dem så ofta de bara kan.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-11-29 14:11

För mig är det absolut negativt (röstade 1&2). När jag började leta välljud på tidigt 1970-tal så var krokiga frekvensgångar och olika typer av distorsion (speciellt IM) legio och påverkade ljudet på olika tråkiga sätt och alla upplevde jag som "färgande". Min grundinställning för en musikanläggning är att den inte ska färga alls, inte ta bort eller tillföra något. I tidigare led tycker jag man kan acceptera "färgning" så länge det är något musikskaparen menade att göra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-29 14:18

PJo skrev:Eftersom jag alltid kört Volvo (med undantag för en Honda under en kort period), blir mitt svar färgat då jag rekomenderar Volvo. Jag brukar oxå alltid börja sådana svar med: "Jag är nog litet färgad men...". Man kan dock säga påverkad i fallet med Hondan för den "drabbade" mig.

En kollega till mig har under alla år som säljare köpt/kört olika märken av bilar. Och för några år sedan köpte han en Volvo. Jag funderade absolut på varför men fick svaret vid en resa, han var inte längre intresserad av bilkörning :-)

Den mannen är knappast färgad utan väljer det som passar honom!

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-29 14:25

Bill50x skrev:
PJo skrev:Eftersom jag alltid kört Volvo (med undantag för en Honda under en kort period), blir mitt svar färgat då jag rekomenderar Volvo. Jag brukar oxå alltid börja sådana svar med: "Jag är nog litet färgad men...". Man kan dock säga påverkad i fallet med Hondan för den "drabbade" mig.

En kollega till mig har under alla år som säljare köpt/kört olika märken av bilar. Och för några år sedan köpte han en Volvo. Jag funderade absolut på varför men fick svaret vid en resa, han var inte längre intresserad av bilkörning :-)

Den mannen är knappast färgad utan väljer det som passar honom!

/ B

:D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-11-29 19:00

Nu har väl flera andra redan varit inne på detta, men frågan i topic är ju felställd. Eller i alla fall för dåligt preciserad.

Ordet färga betyder precis det vi vill att det ska betyda. Det är liksom språkets själva grundregel. Om jag vill att det ska betyda det som andra personer använder ordet "gnägg" för att beskriva så är det mig fritt fram. Alternativa frågor skulle kunna vara:

- Vad menar du med ordet "färga"?
- Vilka innebörder ges ordet "färga" i hifi-sammanhang? (- vilken innebörd är vanligast)
- Vad tror du att jag menar med ordet "färga"?
- Gnägg?

/en john, med viss insikt i att detta var ett tråkigt inlägg

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-29 19:09

Man ser att det är faktiskt.se eftersom ingen svarat "Vet inte". :roll:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-11-29 22:45

Vet inte om alla sorters påverkan färgar, exv

*Om något tvättar signalen från skräp/störningar?

*Om en signal utan inneboende "fasriktighet" fasvänds i ett eller flera led?

*Om signalstyrkan ändras OCH det inte gäller i något nivåstandardiserat system?

Visst nu är jag Hårklyveriande färgat sådant

ett brett uttryck som inte tas från ljusvärlden är engelskans Bias i exv Cognitive Biased
ordet kanske är ledigt igen efter analoga bandspelares förmagnetisering?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-29 23:02

Ordet färgning inom ljud är i princip i stort sett alltid förknippat med värdering.

I princip är alla adjektiv eller adverb förknippade med värdering oavsett vad det än vara må.

Många substantiv är det också, ja kanske till och med alla. Språk bygger på symbolik och varje symbol har sin värdering d v s värdeskala och denna skala är invärtes i varje människa och skalan skiljer sig åt mellan olika människor även tecknet framför som talar om det värderas positivt eller negativt.

På den tiden då det begav sig var färg inom ljudåtergivning något positivt. Ju mer färg desto bättre d v s desto närmare originalet såsom det låter i verkligheten.

Motsatsen beskrevs som färglöst och det sämsta beskrevs som grått.

Färgning är importerat från engelskans ord colouration. Jag ser det som ett extremt olyckligt ordval. Det borde vara något positivt och ju mer färgad en ljudåtergivning är desto bättre låter det d v s desto mer likt originalet låter det.

Originalet är alltid de akustiska instrumenten i en fördelaktig akustisk miljö. Allt annat är påhittade falsarier och självbedrägeri och möjligtvis pojkdrömmar.

Den totala färgningen inom ljudåtergivning där hela färgpaletten används innebär att varje enskilt instrument återges fullständigt korrekt med dess specifika karaktär där skillnaderna dem emellan uppfattas helt naturligt utan någon sameness.

Så anser jag. Jag tillhör den ursprungliga renläriga skolan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-29 23:55

Dags att bryna torkade majskorn, tror jag . . . typ. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 00:06

MultiMan skrev:För mig är det absolut negativt (röstade 1&2). När jag började leta välljud på tidigt 1970-tal så var krokiga frekvensgångar och olika typer av distorsion (speciellt IM) legio och påverkade ljudet på olika tråkiga sätt och alla upplevde jag som "färgande". Min grundinställning för en musikanläggning är att den inte ska färga alls, inte ta bort eller tillföra något. I tidigare led tycker jag man kan acceptera "färgning" så länge det är något musikskaparen menade att göra.

Jag har inga synpunkter på din inställning till färgningar (att du vill inte ha några), men det var ju inte det frågan handlade om.

Frågan handlar om vad ordet betyder.

Tänk på ordet "socker". Det är ett ord som beskriver ett (eller egentligen flera olika) ämne med vissa specifika egenskaper, eller hur?

En enskild person kan självklart ogilla socker, och därför inte vilja ha socker i kaffet, inte gilla godis, inte gilla läsk. En annan person kan till och med ha diabetes, och alltså behöva vara extra försiktig med socker. För dem är sockret oönskat. Men det betyder ju inte att personerna på en fråga om vad socker betyder svarar "försämrar", eller hur?

Så varför anse att färga betyder försämra?

- - -

Vad man vill ha eller inte vill ha är inte samma sak som att ordet för saken betyder bra eller dålig.

Ordet färga betyder bara just färga, och det finns faktiskt ingen värdering inbyggd i ordet. Det BETYDER inte försämra.

Det beskriver en egenskap, en som är oönskad ibland och önskad ibland.

I ett enskilt fall kan självklart en färgning vara oönskad, och det vet ju var och en bäst själv när de tycker så är fallet.

Jag tror dock att väldigt få människor är generellt negativa till färgningar. Jag menar, en röst färgas ju av det rum den talas i, och inte betyder det att man inte vill att folk skall tala eller sjunga i miljöer där ljudet riskerar att reflekteras och efterklinga? Så igen - ordet beskriver bara något, men det finns inget inbyggt i ordet som säger att det är något dåligt.

Det finns däremot fall där man inte vill ha någon. Det finns fall då man inte vill ha efterrätt också. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 00:20

Laila skrev:Dags att bryna torkade majskorn, tror jag . . . typ. :)

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 00:29

IngOehman skrev:
MultiMan skrev:För mig är det absolut negativt (röstade 1&2). När jag började leta välljud på tidigt 1970-tal så var krokiga frekvensgångar och olika typer av distorsion (speciellt IM) legio och påverkade ljudet på olika tråkiga sätt och alla upplevde jag som "färgande". Min grundinställning för en musikanläggning är att den inte ska färga alls, inte ta bort eller tillföra något. I tidigare led tycker jag man kan acceptera "färgning" så länge det är något musikskaparen menade att göra.

Jag har inga synpunkter på din inställning till färgningar (att du vill inte ha några), men det var ju inte det frågan handlade om.

Frågan handlar om vad ordet betyder.

Tänk på ordet "socker". Det är ett ord som beskriver ett (eller egentligen flera olika) ämne med vissa specifika egenskaper, eller hur?

En enskild person kan självklart ogilla socker, och därför inte vilja ha socker i kaffet, inte gilla godis, inte gilla läsk. En annan person kan till och med ha diabetes, och alltså behöva vara extra försiktig med socker. För dem är sockret oönskat. Men det betyder ju inte att personerna på en fråga om vad socker betyder svarar "försämrar", eller hur?

Så varför anse att färga betyder försämra?

- - -

Vad man vill ha eller inte vill ha är inte samma sak som att ordet för saken betyder bra eller dålig.

Ordet färga betyder bara just färga, och det finns faktiskt ingen värdering inbyggd i ordet. Det BETYDER inte försämra.

I ett enskilt fall kan självklart en färgning vara oönskad, och det vet ju var och en bäst själv när de tycker så är fallet.

Jag tror dock att väldigt få människor är generellt negativa till färgningar. Jag menar, en röst färgas ju av det rum den talas i, och inte betyder det att man inte vill att folk skall tala eller sjunga i miljöer där ljudet riskerar att reflekteras och efterklinga? Så igen - ordet beskriver bara något, men det finns inget inbyggt i ordet som säger att det är något dåligt.

Det finns däremot fall där man inte vill ha någon. Det finns fall då man inte vill ha efterrätt också. ;)

Vh, iö

Ingvar, om en egenskap ibland är önskad och ibland oönskad, så föreligger en värdering inför båda önskningarna. Önskningar baseras på att det existerar en inre värdeskala i frågan. Maskiner har ingen inre värdeskala men människor har det.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 00:45

Nej, det finns ingen värdering i ordet.

Inte när ordet är färga, och inte när ordet är socker.

ORDET bär inget värde (säger inte att det är positivt eller negativt) det beskriver bara något- något som i enskilda fall kan vara önskat eller oönskat.

Smaka på den här meningen: Jag är inte emot äktenskapet, jag bara vill inte gifta mig.
Att man kan säga så beror på att värderingen av ordet och de egna önskemålen är skilda saker.

Andra ord, som t ex ful, underbar, dålig, skrämmande, svår, förskönande, jobbig... bär på värderingar.

Tarzan skrev:Man ser att det är faktiskt.se eftersom ingen svarat "Vet inte". :roll:

Ja, jag har reflekterat över det också.

ALLA vet! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 00:54

IngOehman skrev:Nej, det föreligger ingen värdering av ordet.

Inte när ordet är färga, och inte när ordet är socker.

ORDET bär inget värde, det beskriver bara något.
Något som i enskilda fall kan vara önskat eller oönskat.

Andra ord, som t ex ful, underbar, dålig, skrämmande, svår, förskönande, jobbig... bär på värderingar.

Tarzan skrev:Man ser att det är faktiskt.se eftersom ingen svarat "Vet inte". :roll:

Ja, jag har reflekterat över det också.

ALLA vet! :)

Vh, iö

Om något önskas så finns det en värdering till att det önskas. Om något inte önskas så finns en annan värdering som leder till att det inte önskas.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 01:03

Ja, ordet "önskas" bär en värdering. Bra exempel!

Guldstjärna till dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-30 01:37

Alltså, ord används ofta värderande. Men samma ord kan ges både positivt och negativt värde, ibland avsiktligt av den som använder det, ibland uppstår värderingen hos den som lyssnar. Det är kan bli problematiskt om användare och lyssnare har olika uppfattning om värdet (eller om man inte avser att förmedla en värdering fast lyssnaren uppfattar en). Det finns också utrymme för att påstå saker utan att egentligen säga dem. Att plantera något hos lyssnaren utan att behöva stå för det.

Språk är lurigt. Bäst är nog att inte anta något om ords betydelse och värde utan att försöka få reda på talarens avsikt, respektive försöka vara så tydlig som möjligt med sin avsikt när man talar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 01:40

IngOehman skrev:Ja, ordet "önskas" bär en värdering. Bra exempel!

Guldstjärna till dig.

Vh, iö

Tack! Jag vet att det ligger en värdering i ordet färga, precis som du skrivit. Betydelsen innebär inte försämra, det kan ibland nämligen innebära förbättra. Man behöver inte ens skriva ut förbättra eller försämra. Är egenskapen önskad så är det positivt, är egenskapen oönskad så är det negativt. Båda fallen bygger på värdering av ordet att färga.

IÖ skrev:...Det BETYDER inte försämra.

"Det", d v s i det här fallet ordet "färga" beskriver en egenskap och värderar man egenskapen så värderar man ordet. Det är som du skriver, ibland önskar man egenskapen, ibland inte. Anledningen till att man önskar egenskapen bygger på värdering av just innebörden av egenskapen att färga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 01:56

Nu tar vi en paus med två färgade och två ofärgade.

https://www.youtube.com/watch?v=XIs1vcoPQbw

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 02:03

:)

Jag som trodde att du pratade om sprit, tills jag klickade!

petersteindl skrev:

Guldstjärna till dig.

Vh, iö

Tack! Jag vet att det ligger en värdering i ordet färga, precis som du skrivit.

Det är motsatsen till vad jag skrivit. Kom det bort ett "inte" kanske?

Eller råkade du blanda ihop "färga" och "önska"?

petersteindl skrev:Betydelsen innebär inte försämra, det kan ibland nämligen innebära förbättra. Man behöver inte ens skriva ut förbättra eller försämra. Är egenskapen önskad så är det positivt, är egenskapen oönskad så är det negativt.

Exakt.

petersteindl skrev:Båda fallen bygger på värdering av ordet att färga.

Nej, på en värdering av effekten, alltså om man vill ha den eller inte.

Men man kan göra en värdering av ordet också. Jag tycker det är ett bra ord. Någon annan kan tycka att det är ett dåligt ord.

Det är något annat än att värdera en färging, men det finns en likhet - att ordet oavsett vilket fortfarande inte innehåller någon värdering. Det är bara ett ord som beskriver något.

petersteindl skrev:

Det stämmer.

1. Färgning innehåller ingen värdering, varken som ord bestraktat, eller för dess betydelse,

2. Att värdera ordet är heller inte samma sak som att värdera färgningen.

Jag kan gilla ordet "knäcka" (eftersom jag kanske skall knäcka något, t ex en nöt, och vill kunna prata om det) det betyder inte att ordet bär en positiv värdering.

Jag kan vilja knäcka något, det betyder heller inte att ordet bär en positiv värdering.

Ordet knäcka beskriver bara något. Det finns ingen värdering i ordet. Knäcka en människa, knäcka spaghettin på mitten, jag knäckte till sist Cancern... Ordet har en betydelse, bryta eller besegra, men det finns ingen värdering inbyggd.

Förstöra, önska, värdelös, är ord med värderingar. Nigger är det också, men inte afrikan.

petersteindl skrev:"Det", d v s i det här fallet ordet "färga" beskriver en egenskap och värderar man egenskapen så värderar man ordet.

Nej. Det har du fått om bakfoten.

Det är bara egenskapen man tar ställning till, i det enskilda fallet för det mesta.

petersteindl skrev:Det är som du skriver, ibland önskar man egenskapen, ibland inte. Anledningen till att man önskar egenskapen bygger på värdering av just innebörden av egenskapen att färga.

Nej så är det inte alls.

Anledningen till att man önskar egenskaper har inget att göra med hur man värderar ordet. Det har att göra om om man önskar egenskaperna, inte ordets egenskaper, utan det ordets betydelse ger, i det specifika fallet.

T ex socker. Det finns ingen värdering i ordet. Men du kan ogilla socker.

Jag tror dock snarare att du gillar sötsaker. :)

En smarrig dessert kanske?

- - -

Jag börjar undra - har själva ursprungsfrågan, den som är äldre än tråden, helt tappats bort?

Frågan var - har ordet färgning ett problem på grund av att det är en värdering?

Jag påstår, väldigt stärkt av denna tråd, att det inte är en värdering. Det är en beskrivning. En neutral beskrivning. Det finns ingenting konstigt i att säga att man gillar en färgning. Det finns heller ingenting konstigt i att säga att man ogillar en färgning.

Men värderingen ligger utanför ordet, vilket sätt man än väljer att betrakta det. På samma sätt som man kan gilla socker, eller ogilla socker. Varken ordet eller vad det är inkluderar någon värdering. Det är bara en beskrivning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-30 02:29

IngOehman skrev::)

Jag som trodde att du pratade om sprit, tills jag klickade!

petersteindl skrev:

Guldstjärna till dig.

Vh, iö

Tack! Jag vet att det ligger en värdering i ordet färga, precis som du skrivit.

Det är motsatsen till vad jag skrivit. Kom det bort ett "inte" kanske?

Eller råkade du blanda ihop "färga" och "önska"?

petersteindl skrev:Betydelsen innebär inte försämra, det kan ibland nämligen innebära förbättra. Man behöver inte ens skriva ut förbättra eller försämra. Är egenskapen önskad så är det positivt, är egenskapen oönskad så är det negativt.

Exakt.

petersteindl skrev:Båda fallen bygger på värdering av ordet att färga.

Nej, på en värdering av effekten, alltså om man vill ha den eller inte.

Men man kan göra en värdering av ordet också. Jag tycker det är ett bra ord. Någon annan kan tycka att det är ett dåligt ord.

Det är något annat än att värdera en färging, men det finns en likhet - att ordet oavsett vilket fortfarande inte innehåller någon värdering. Det är bara ett ord som beskriver något.

petersteindl skrev:

Det stämmer.

1. Färgning som ord innehåller ingen värdering,

2. Att värdera ordet är heller inte samma sak som att värdera färgningen.

Jag kan gilla ordet "knäcka" (eftersom jag kanske skall knäcka något, t ex en nöt, och vill kunna prata om det) det betyder inte att ordet bär en positiv värdering.

Jag kan vilja knäcka något, det betyder heller inte att ordet bär en positiv värdering.

Ordet knäcka beskriver bara något. Det finns ingen värdering i ordet. Knäcka en människa, knäcka spaghettin på mitten, jag knäckte till sist Cancern... Ordet har en betydelse, bryta eller besegra, men det finns ingen värdering inbyggd.

Förstöra, önska, värdelös, är ord med värderingar. Nigger är det också, men inte afrikan.

petersteindl skrev:"Det", d v s i det här fallet ordet "färga" beskriver en egenskap och värderar man egenskapen så värderar man ordet.

Nej. Det har du fått om bakfoten.

Det är bara egenskapen man tar ställning till, i det enskilda fallet för det mesta.

petersteindl skrev:Det är som du skriver, ibland önskar man egenskapen, ibland inte. Anledningen till att man önskar egenskapen bygger på värdering av just innebörden av egenskapen att färga.

Nej så är det inte alls.

Anledningen till att man önskar egenskaper har inget att göra med hur man värderar ordet. Det har att göra om om man önskar egenskaperna, inte ordets egenskaper, utan det ordets betydelse ger, i det specifika fallet.

T ex socker. Det finns ingen värdering i ordet. Men du kan ogilla socker.

Jag tror dock snarare att du gillar sötsaker. :)

Vh, iö

Ingvar, ett ord, vilket som helst betyder ingenting förrän du vet dess betydelse. Ord på främmande språk har ingen betydelse för den som inte kan språket. Då man lär sig språket får varje ord en betydelse och i och med detta så får ordet en innebörd som man associerar med ordet och i och med detta även en värdering. Man värderar inte ord i sig utan dess betydelse och det görs i en viss kontext. Varje ord har sin association. Det är detta som är symboliken och förstår man symbolen så värderar man innebörden eftersom de är synonyma. Man kan värdera neutralt också och det är också en värdering.

Du skriver att dessa ord bär på värderingar.
IÖ skrev:Andra ord, som t ex ful, underbar, dålig, skrämmande, svår, förskönande, jobbig... bär på värderingar.

Det gör de eftersom du förstår dessa ord och där varje ord associerar till något som du värderar. Orden är symboler för något. Detta något innebär värdering d v s har ett värde under förutsättning att de förstås och då är det man förstår också det man värderar.

Förstår man ordet färga eller färgad eller färgat så innebär det också att man värderar det ordet associerar till. Förstår man inte ordet så betyder det ingenting.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 08:58

IngOehman skrev:

Njae...
...
Även volymkontrollen är ju påverkande, men det betyder det att den är färgande...

Tack Ingvar! Det var ett tankeväckande svar faktiskt.
:)
Det resonemanget skulle jag nog inte kommit fram till själv.

Fast... egentligen... kanske... (kom jag på nu spontant):

Volymkontrollen kanske också är en färgning? Det beror ju på - om man backar lite i resonementet...
Vad vill jag inkludera i begreppet färgning? Dvs jämfört med ursprunget?
Tonkurveförändringar?
Upplösningsförändringar?
Reflexionsmönsterförändringar?
Absolutnivåförändringar?

PS
Nu är jag inte ute efter att hitta fel i det du skrev här ovan i syfte att åstadkomma ett "Ha! Där satte jag dit dig!!" Ty, slika agendor intresserar mig inte. :) Däremot stör de mig. :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-11-30 10:58

Mångbottnad språk-förbi-string

Å på andra sidan ån: Verbet Färja, om det sker "kabeldraget" är det ganska likt Tolkning, Över-sättning.
Utan solid, fast mark under transporten och icke stilla förankrat i det definitiva.

Idéer utanför teknikkedjan
Musik som uppstår i någons huvud har många led att passera, konst har inga enkla facit, varje mottagares olika tolkning kan vara rätt/sanning.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-11-30 12:04

iö: Intressanta utläggningar och kommentarer som alltid. :) Ledsen om jag missuppfattade din frågeställning. Ordet är för mig väldigt intimt förknippat med känslor.

Jag begränsar mig till en reflektion som dök upp när du nämnde sprit. Jag är galen i bourbon. Färgad (som i brunfärgad) är något positivt, så länge det är naturligt och från den brända ektunnan, då förhöjer vetskapen om detta hela upplevelsen. Det antyder en välgjord produkt. Får jag upphällt ett glas bourbon där jag vet att E150 (sockerkulör) är tillsatt blir färgningen direkt negativ och något jag vill undvika, eftersom det innebär påverkan som inte finns naturligt i produkten. Detta helt oavsett om det påverkar smaken eller inte. Anledningen till färgningen kan här hjälpa eller stjälpa hela upplevelsen. I detta fallet så säger jag direkt att socker försämrar, eftersom det indirekt tyder på en onaturlig och manipulerad produkt där produkten inte lagrats tillräckligt eller på undermåliga fat.

"Färga" innebär nästan alltid en värdering på skalan bra-dåligt, omtyckt-avskyr osv. Färgar du tyger är det samma sak. En del tycker grönt är skönt andra ser en smiley på någon som spyr. Färgning inom musikåtergivning handlar ju om samma sak, en påverkan/förändring på något håll, den kan vara uppskattad eller avskydd. Rosa idag är förknippad med F!, inte direkt ett parti som folk är likgiltiga inför. Enbart därför att de ser ett rosa F.

Haha, nu skrev jag mer än jag tänkte, det kommer jag säkert få ångra. :P

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-30 12:04

petersteindl skrev:Nu tar vi en paus med två färgade och två ofärgade.

Dom var ju färgade allihop, vad jag kan se. -Om än olika mycket... :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-30 12:19

Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 12:27

bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".

+1

Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 12:44

Bill50x skrev:
Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".

De säger en hel del annat också. Kolla in deras sida om "tune dem" så får du se. Hemsidan har förresten blivit fulare. Undra om det är för att matcha de nya högtalarna? :)

JM

Inläggav JM » 2014-11-30 13:04

Bagaget skrev:

JM

Ställ upp samma inspelningsutrustning som du spelade in ursprunget med och kolla.

;)

Mätmässigt får du samma resultat.
Dvs direktljudet är identiskt med input!
Avsaknaden av reflexer leder det till färgning?

JM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 13:31

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".
De säger en hel del annat också. Kolla in deras sida om "tune dem" så får du se. Hemsidan har förresten blivit fulare. Undra om det är för att matcha de nya högtalarna? :)

Tycker nog att deras senaste högtalare är ganska snygga.
Två av deras senaste modeller:

Bild

De har inbyggd elektronik och allt man behöver är en låda med ethernet-kontakt, typ en sådan här:

Bild

Deras webbsajt är däremot lite för komplex - i sina försök att vara enkel. Känns lite Win8 över konceptet.

Vad de skriver om TuneDem, ja, det är ju deras åsikt. Och som jag till vissa delar sympatiserar med. Framför allt för att de pratar om att lyssna och inte sitta och bedöma dist-siffror och annat.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-30 13:58

JM skrev:
Bagaget skrev:

JM

;)

Mätmässigt får du samma resultat.
Dvs direktljudet är identiskt med input!
Avsaknaden av reflexer leder det till färgning?

JM

Men det blir ju en förenkling. Vi spelar in ett verkligt 3 dimensionellt skeende med riktiga reflexer i 3D och lagrar detta i två kanaler samt skickar ut det senare i två högtalare. Så om man nu säger sig att man skall skapa sig en god representation behöver detta ju inte nödvändigtvis vara en så enkel sak. Denna process att vara naturtrogen kan ju vara mera komplicerad än att input i mikrofonen är det samma som outpot i högtalarna.

Så bara ur detta enkla faktum så uppstår det olika sätt att se på hur detta skall kompenseras eller brukas.
För spelar vi upp något över två högtalare ekofritt så torde detta bärga för att det inte är samma sak som ursprungshändelsen.
Någon säger att vi har två öron att det då räcker. Kruxet är att huvud och öra är tredimensionella skapelser som påverkar hur signalen i ett senare skede läses av. Alltså om vi ser på två högtalare som ju verkar 2D som skall återskapa något som hänt 3D och som också skall avläsas i 3D som en påtaglig enkel process så kan ju en transparant kedja vara ett svar på hur en mycket trogen återgivning skall se ut. Sedan att vi har en viktig process i hjärna tillhör ju också konsten att få till det.

Men jag är ju inte säker på att detta är enda svaret. Så därför är det ju för mig ingen riktigt exakt vetenskap. Vad är det som blir naturtroget och realistiskt på slutet är för mig åtminstone möjligt att fråga sig. Sedan att vi kan föredra den olika sorters återgivning är en annan sak. Som vi kan bli överens om är färgade. Men vad som är en trogen återgivning kan ju vi aldrig helt bli så där tvärsäkra på. Inte enligt min enkla uppfattning

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-30 14:21

Bill50x skrev:Tycker nog att deras senaste högtalare är ganska snygga.
Bild
/ B

Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:23

Laila skrev:Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:

Ja de faller inte mig i smaken alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:24

Laila skrev:
Bild
/ B

Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:

Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Vad tycker du är snyggare?

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:26

Bill50x skrev:
Laila skrev:
Bild
/ B

Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Vad tycker du är snyggare?

/ B

i14. :mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:30

Bild

Du måste skoja...

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:32

i14 är helt klart snyggare med rätt lack.
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-30 14:37

Inte alls tokigt med lack! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 15:00

Bill50x skrev:Bild

Du måste skoja...

/ B

Jäpp.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 15:07

Bill50x skrev:Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Helt riktigt. Det jag ogillar är nog f.ö. mest diskantarrayen. Jag jämför nog mest med tidigare Linn-högtalare, vilka liksom den tidigare hemsidan föll mig ner i smaken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 15:40

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Helt riktigt. Det jag ogillar är nog f.ö. mest diskantarrayen. Jag jämför nog mest med tidigare Linn-högtalare, vilka liksom den tidigare hemsidan föll mig ner i smaken.

Du börjar nog, precis som jag, bli gammal...

Personligen är jag mer förtjust i högtalare där man döljer elementen.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-30 17:46

Bill50x skrev:Framför allt för att de pratar om att lyssna och inte sitta och bedöma dist-siffror och annat.
/ B

Visst kan man (vilse)leda kunderna genom att fokusera på fel saker, men det kan ju gälla oavsett om man trycker på att prata teknik och mätdata eller om man talar om för köparen hur man ska lyssna och vad man ska komma uppleva om man följer instruktionerna.
Det är väl ingen direkt ovanlig (sälj)teknik att man försöker boosta upplevelsen genom att styra fokus och plantera känslor och uppfattningar som sedan påverkar upplevelsen av en produkt när den väl provas.

-Men, nog pratar de allra flesta huvudsakligen om att man ska lyssna?
(Samtidigt som man inte sällan försöker färga/påverka upplevelsen)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-30 19:43

bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".

+1. Har märkt att det som här på faktiskt anses ofärgat långt ifrån nödvändigtvis betyder att det för mig låter "som på riktigt illusoriskt".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 11:23

Helt riktigt, det är ju inte alls synonymer i något avseende.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 12:05

Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Självklart inte. Det kan vara två helt skilda saker.

Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.

Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.

Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 14:54

IngOehman skrev:Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.
Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.
Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.
Vh, iö

Är det en fråga, eller påstående? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-01 16:24

sprudel skrev:

Vh, iö

Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-01 16:40

Vilket härmed är bevisat . . .typ ?

:wink: 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:42

Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Vh, iö

Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Dock är Ingvar "Spot on"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-01 16:44

Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Vh, iö

Varför inte se det som ett sakligt konstaterande? Du verkar lite överkänslig, Panelguy. :)

Du, likt bensnake, bryr dig ju inte:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre.
---

+1.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 16:46

Panelguy skrev:Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Att något kräver mer kunskap och/eller är mer komplicerat gör det inte bättre och jag tolkar inte alls Ingvars inlägg som att någon "nöjer sig" utan man har bara olika mål. Var snarare glad om du bara behöver gå efter dina egna intryck. Att något är enklare är ju bara bra :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 16:55

Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.
Man litar inte på sina egna intryck av musiken och behöver "hårda fakta" för att veta om det låter rätt. Men alla får ju ha sina egna mål, för endel är det musiken

Detta skrivet HELT utan någon värdering, det är ju bara bra om de som inte förstår kan mäta sig fram till ett bra resultat

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:57

AndreasArvidsson skrev:
Panelguy skrev:Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Att något kräver mer kunskap och/eller är mer komplicerat gör det inte bättre och jag tolkar inte alls Ingvars inlägg som att någon "nöjer sig" utan man har bara olika mål. Var snarare glad om du bara behöver gå efter dina egna intryck. Att något är enklare är ju bara bra :)

Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.
Fick du itne lära dig det av din mamma? :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 17:01

BORIS skrev:Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.
Man litar inte på sina egna intryck av musiken och behöver "hårda fakta" för att veta om det låter rätt. Men alla får ju ha sina egna mål, för endel är det musiken

Detta skrivet HELT utan någon värdering, det är ju bara bra om de som inte förstår kan mäta sig fram till ett bra resultat

Jag vet inte riktigt vad det är för bekymmer som folk har med sina prylar som du syftar på? Inte heller vad det är för någon kunskap och förståelse för musiken som du syftar på. Pratar du om musikteori nu eller bara erfarenhet av att lyssna på musik?

Jag tror inte alls att teknisk kunskap skulle vara negativt för hur man lyssnar på musik, men det behöver inte vara positivt heller.

Morello skrev:Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.

Klart att kunskap är bra, men resultatet av en procedur blir inte bättre bara för att den är mer komplicerad så man bör inte känna sig mindre värd bara för att man tar den enkla vägen. Tvärtom, man är snarare lite dum om man tar en onödigt svår väg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-01 17:10

Almen skrev:
Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Varför inte se det som ett sakligt konstaterande? Du verkar lite överkänslig, Panelguy. :)

Du, likt bensnake, bryr dig ju inte:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre.
---

+1.

Nej egentligen borde jag väl inte bry mig alls men jag blir bara aningen irriterad på att man tror sig lyssna på en ursprungstrogen återgivning pga att man har vad man anser vara "transparent" elektronik i kedjan. När högtalare, för att inte tala om rum, tillkommer i kedjan så handlar det ändå om tycke och smak då ljudet, vare sig man vill eller inte, på ett eller annat sätt är färgat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:36

sprudel skrev:

Vh, iö

Det är en reflexion.

Jag beskriver fördelen med att ha ett subjektivt mål - att man kan närma sig det med hjälp av lyssning endast.

- - -

Resonemanget är självklart överförbart på bilder:

Den som vill ha en bild man trivs med behöver bara ställa in den så att man gillar det man ser.

Den som vill att bilden skall tala sanning i så hög grad som möjligt behöver däremot sätta sig in i hur både kameror, bildlagringar, bildförbättringsalgoritmer och bildkällor (monitorer/projektorer/dukar fungerar, och kalibrera allting efter någon sorts objektiv standard. Men inte ens det räcker, då verkligheten är mera komplicerad än så när man blandar in även synsinnet, och absolutnivåer dessutom sällan eller aldrig är givna (de låter sig inte vara det eftersom verklighetens kontrastområdet är så stort) från en bildlagringskod.
Då är det i bästa fall möjligt att återge videogrammet optimalt på sådana grunder, men ursprungstroheten är inte nödvändigtvis nåbar ens på så sätt. Å andra sidan kan ju videogrammet vara det konstnärliga verket, på samma sätt som ett fonogram kan vara det. Så är det ju t ex alltid när det gäller popmusik.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 17:42

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.

Jag vet inte riktigt vad det är för bekymmer som folk har med sina prylar som du syftar på? Inte heller vad det är för någon kunskap och förståelse för musiken som du syftar på. Pratar du om musikteori nu eller bara erfarenhet av att lyssna på musik?

Jag tror inte alls att teknisk kunskap skulle vara negativt för hur man lyssnar på musik, men det behöver inte vara positivt heller.

Morello skrev:Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.

Klart att kunskap är bra, men resultatet av en procedur blir inte bättre bara för att den är mer komplicerad så man bör inte känna sig mindre värd bara för att man tar den enkla vägen. Tvärtom, man är snarare lite dum om man tar en onödigt svår väg.

Jag pratar allmänt om musik, men lägg ingen värdering i kunskap, en del har den andra inte. Tycker man får välja själv om man vill lära sig eller inte

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:45

Du verkar förvirrad. Och så länge du inte förstått det du försöker parodisera så kommer du nog inte att träffa bättre än sådär.

Det har inget med förståelse och kunskap om musiken att göra.

Det spelar ingen roll hur mycket du vet om musik - det hjälper dig inte att veta hur något illusoriskt skiljer sig från något som är ursprungstroget.

- - -

Vad det handlar om är om du bryr dig om ursprungstroheten, eller om du inte gör det.

Att bara bry sig om att det låter illusoriskt har helt enkelt stora fördelar.

Att bara bry sig om att man gillar det man här har ännu större fördelar!

Men då det är en filosofisk fråga och man möjligen inte kan göra så mycket åt vad man innerst inne känner att man vill, så är det inte så lätt att ge upp om man är driven av nyfikenhet snarare än av upplevelsen. Är man ursprungsnyfiken så är man. Det ena är inte sämre eller bättre än det andra.

De som är si och de som är så är bara olika sorters människor.

- - -

Om det är för svårt för dig att hänga med på det ovanstånde, så tänk konst, säg oljemålningar:

Om du köper en kopia på en berömd oljemålning eftersom du gillar att titta kopian (du tycker om det du ser och vill ha den på väggen för att titta på dem), ja då kan du avgöra om du gillar den, just genom att titta på den. Gillar du den så är den bra! Det var ju det du skulle ha den till. Eller hur?

För någon annan så kan det vara viktigt att den ser ut som originalet så mycket som möjligt, och då är situationen en annan. Man kan nämligen INTE titta på en kopia och avgöra hur bra den stämmer med originalet. Även en förvrängd version kan se både bra och illusorisk ut. Det kan till och med upplevas ha naturligare färger än originalet. Men vad hjälper det den som vill se originalet?

Så igen - det är en filosofisk fråga OCH det är svårare för den som vill att kopian skall vara ursprungstrogen. Helt enkelt för att det krävs mycket mera för att undersöka det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 17:45

BORIS skrev:Jag pratar allmänt om musik, men lägg ingen värdering i kunskap, en del har den andra inte. Tycker man får välja själv om man vill lära sig eller inte

Jo det är jag med på, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är för kunskap angående musik som du pratar om. Musikteori? Erfarenhet av att lyssna på musik? Erfarenhet av att spela/skapa musik? Och hur påverkar denna kunskap din förmåga att avgöra ljudkvalitet på en anläggning menar du?

Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:55

Det gör nog inte han heller.

Han har bara formulerat något som han hoppas andra skall uppfatta som fullt av värderingar, och sen hoppas han att ingen skall se hur radikalt det han skrivit skiljer sig från det jag skrev. På så vis hoppas han kunna hävda att det han skrivit skall representera det någon annan skrivit. :lol:

Det kan till och med vara så att han faktiskt inte förstår att det han skrev var väsensskilt från det jag skrev. Då är det ju lite svårt att diskutera med honom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-12-01 18:07

Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 18:14

IngOehman skrev:Det gör nog inte han heller.

Han har bara formulerat något som han hoppas andra skall uppfatta som fullt av värderingar, och sen hoppas han att ingen skall se hur radikalt det han skrivit skiljer sig från det jag skrev. På så vis hoppas han kunna hävda att det han skrivit skall representera det någon annan skrivit. :lol:

Det kan till och med vara så att han faktiskt inte förstår att det han skrev var väsensskilt från det jag skrev. Då är det ju lite svårt att diskutera med honom.

Vh, iö

Ditt lite smått löjliga sätt att smutskasta är endast oklädsamt och visar endast vilken ytterst liten människa du är

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:19

Fullträff tydligen! :lol: :lol: :lol:

Men allvarligt - varför beter du dig illa hela tiden, i var och varannan tråd?

Tror du inte folk som läser det du skriver ser sammanhanget?

Om du har något konkret att invända mot det du läser någon annan skrivit så kan du väl argumentera som en vanlig vettig människa? Om du inte har något konkret att säga så varför säga något alls?

Om jag väger två infallsvinklar mot varandra och ser en fördel för den som har den ena, och en nackdel (kräver mycket mera engagemang) för den som har den andra, så behöver du inte läsa in något annat i det jag skriver.

Att du själv förser vart och vartannat inlägg du skriver med en massa sarkasmer som skall tydliggöra det förrakt som du känner betyder ju inte att andra gör det. Du försöker få det att verka som andra är som du (eller som den roll du spelar när du skriver strunt som jag jag citerade) men tänk om det bara är du som är det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 18:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:22

Empa skrev:Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-12-01 18:23

IngOehman skrev:Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Det gör jag också, skönt att slippa montera av och på dom två gånger per år :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:29

Empa skrev:
IngOehman skrev:Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Det gör jag också, skönt att slippa montera av och på dom två gånger per år :)

Man kan åstadkomma rätt så låg friktion genom att smörja plåten med silikonolja, men pajen går inte att äta efteråt. Ändå kan det vara värt det. Fastbränd paj är en beiiatch!!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 18:39

Ja just det, jag kanske borde byta från sommarhjul till "friktionsdito".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-01 21:33

FBK skrev:

Huvudet på spiken. Men den fortsätter säkert då en del blir lite upphettade av sådana här diskussioner..
Bild

Kan bara konstatera efter bara 5 sidor (än så länge), att en en del blir inte bara upphettade utan nästan upphetsade också.
För övrigt så tror jag att en del försöker påverka, prägla, influera sin omgivning = som ett slags svar på tråd rubriken.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 22:26

IngOehman skrev:
Empa skrev:Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Gör du verkligen det? Friktionsdäck har ju ofta värdelösa egenskaper i vått väglag!
Eller snackar vi däck till mini-Hondan nu?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-01 22:43

Jag har friktion både med mina sommardäck och dubbdäck.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 22:54

Svante skrev:Jag har friktion både med mina sommardäck och dubbdäck.

Varför har du dubbat? Har du lyssnat hur det låter? Överdriven diskant, och långt från ursprungstroget.
Är du inte ljudnörd?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 23:06

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 01:21

Morello skrev:

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!!

Det kan de glömma, never :twisted:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-02 01:26

Morello skrev:

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-02 01:40

faen inte länge sen jag föll pladask bredvid frukt/grönsaker på Coop. nåja fick ett halvt kilo Gevalia i kompensation... :|

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-02 01:47

Svante skrev:
Morello skrev:

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.

+1. Jag har åkt dubbdäck flera veckor nu.
Det har gått åt massa mindre diesel. Rena miljöhjältedådet.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-12-02 05:18

sprudel skrev:

Vh, iö

Som jag ser det borde det stå "...ljud och återgivning av desamma" och inte "musik" i IÖ's påstående ovan.

BORIS pratar vad jag kan se om förståelse av musik, vilket är en helt annan sak än att kunskap om (ljud)återgivning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 05:51

Om det är musik som någon avser återge så kan det väl stå musik, men visst, ljud är mera heltäckande.

Du har en poäng.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:24

Svante skrev:
Morello skrev:

Det är fortfarande helt is- och snöfritt; jag menar på fullt allvar att det borde vara kriminellt att åka med dubbdäck nu. Naturligtvis är det märkligt att folk tar sig sådna friheter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:27

[quohtyhte="KarlXII"][tyhtyquote="Svante"][quohtyte="Morello"]
[/quote][/quote]

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!![/quotyhte]

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.[/quohte]

+1. Jag har åkt dubbdäck flera veckor nu.
Det har gått åt massa mindre diesel. Rena miljöhjältedådet.[/quuyjuyjuote]

Du glömde:

1. Vägslitaget "som någon annan betalar"
2. BULLRE. Dubbdäck låter satan!
3. Partiklar som folk skall andas in

Som sagt, detta beteende borde vara kriminellt.

I lfer a veckor? Varför då? 8O Varför inte året runt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:27

För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-02 09:48

Morello skrev:För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.

Den har inte ballat ur. Det är du som vägrar respektera den begränsning som admin medvetet lagt in.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:53

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.

Den har inte ballat ur. Det är du som vägrar respektera den begränsning som admin medvetet lagt in.

Eller som kanske bara kom med bytet av mjukvara?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-02 09:55

Morello skrev:Eller som kanske bara kom med bytet av mjukvara?

Bosse(ganska säker på att det var) har redan sagt att det är ett medvetet val i en annan tråd. Admin kan mao slå av det när de vill.
Det trodde jag du visste. Skall se om jag kan hitta citatet åt dig.

EDIT: Hittar inte nu var det är. Mitt förslag är att kontakta admin via PM om du vill ha bekräftelse. Tills dess får du precis som alla andra leva med forumets begränsningar. De flesta klarar ju av detta utan problem.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-12-02 10:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:59

AndreasArvidsson skrev:

Bosse(ganska säker på att det var) har redan sagt att det är ett medvetet val i en annan tråd. Admin kan mao slå av det när de vill.

Nejdå, jag tror dig. Vet nog inte vem Bosse är dock. Knasigt beslut hur som havet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-12-02 10:02

AndreasArvidsson skrev:

Här sysn inställningen i fråga:

Capture.PNG
Capture.PNG (32.62 KiB) Visad 861 gånger
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-02 10:03

Morello skrev:Nejdå, jag tror dig. Vet nog inte vem Bosse är dock. Knasigt beslut hur som havet.

Ursäkta om jag är otydlig. Bo/Bosse Mellberg aka bomellberg var det som jag syftade på. Han verkar vara den som har hand om att uppdatera mjukvaran.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-02 10:04

bomellberg skrev:Här sysn inställningen i fråga:

Där har vi ju mannen själv. Nu får du gärna ta över detta ;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-12-02 10:10

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:Här sysn inställningen i fråga:

Där har vi ju mannen själv. Nu får du gärna ta över detta ;)

Ta över behövs inte, du gör ett mycket bra jobb. Jag tänker inte stångas med väderkvarnar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-02 10:18

Är vi i forumavdelningen "Kommentarer & synpunkter" nu....? Nä jäsiken. Då händer det nog inte mycket. Alls.

Ännu en urballad tråd. Håll er till ämnet. Byt inte mitt i. Är det något som ni vill diskutera som inte överensstämmer med topic - skapa en ny tråd. Det är helt gratis.
Nu börjar jag tröttna på att vara dagisföreståndare. Vårda forumet pojkar - ni får precis det forumet ni själva förtjänar.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi