Entreq jordprodukter!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Entreq jordprodukter!!!!

Inläggav sprudel » 2014-12-02 13:35

Vad är detta? Hur är det tänkt att det skall fungera?

http://www.entreq.com/entreq-philosophy-17181312
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Re: Entreq jordprodukter!!!!

Inläggav Laila » 2014-12-02 13:57

Ett gammalt ordspråk lyder ungefär: "Skomakare blif vid din läst", å dä verkar ju i högsta grad vara applicerbart här . . . typ. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:01

Snygg sajt och snygg presentation av produkterna. Det man kanske kan ifrågasätta är väl produkterna som sådana. Inte direkt billiga heller, 2,5 m högtalarkabel för 99 tusen...

Men att jordning är viktigt har jag en viss förståelse för. Det behöver ju inte vara så påtagligt som brumslingor men dålig jordning kan ställa till med mycket. Men utan att ha testat grejorna, det känns lite overkill. Dvs att man löser problem som inte finns, eller inte borde finnas i bra apparatur. För de pengar dessa grejor kostar kan man säkert köpa "rätt" prylar med en gång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-02 14:04

Man har ju hört talas om de som gräver ned en kopparplatta i trädgården, är det bra? Någon som provat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:10

sprudel skrev:Man har ju hört talas om de som gräver ned en kopparplatta i trädgården, är det bra? Någon som provat?

En jordning så gott som någon men det har jag inte provat. Men jag tror, OBS tror, att det kan vara en bra idé att hålla isär jordningen från det övriga elnätet. Men detta är bara en magkänsla och inget jag provat i praktiken.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-02 14:31

Det är väl lika illa skrivet och illa tänkt som det var när de kom för 6-7 år sedan?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=28647
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 14:38

Spejsigt värre.
Deras Vibb-Eaters var åtminstone söta...
Ännu ett konstprojekt?
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:41

RogerJoensson skrev:Spejsigt värre.
Vibb-Eater(sarna) var i alla fall ju söta... :mrgreen:
Ännu ett konstprojekt?[img]

Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 14:49

Bill50x skrev:Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

Båda kan väl både förbättra och försämra, men det är nog sannolikt att madrasser ger större hörbar skillnad i ett typ vanligt rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 15:35

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

Båda kan väl både förbättra och försämra, men det är nog sannolikt att madrasser ger större hörbar skillnad i ett typ vanligt rum.

Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden. Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-02 15:47

Bill50x skrev:...jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Det tycker du? Har du läst på siten? Har du hört honom prata någon gång?

Sällan förkroppsligas uttrycket "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" så tydligt. Värsta sortens kvasivetenskapligt flum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 18:08

Almen skrev:
Bill50x skrev:...jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Det tycker du? Har du läst på siten? Har du hört honom prata någon gång?

Sällan förkroppsligas uttrycket "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" så tydligt. Värsta sortens kvasivetenskapligt flum.

Nej, jag har inte läst allt på sajten, endast lite. Jag tycker ändå att man ska vara lite försiktig när man häcklar andra. Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:11

Bill50x skrev:Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Jag fördömde inte husdjurspåsarna! De är väl det enda (som jag hittade) på hemsidan som åtminstone skulle kunna ha en positiv funktion. Som en påse sand eller nåt. -Men sötare och kul som inredningsdetalj också.

Däremot står jag fast vid att det mesta av det som står skrivet på hemsidan än dummare än dumt. Det är dock underhållande som läsning och jag kan inte annat än undra om det är på allvar. Alltså jag menar det. -Vet du att det inte bara är på skoj? Det liknar en del skämtsidor, ju...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:22

Bill50x skrev:Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?

/ B

Att madrassera sitt vardagsrum lär i de flesta fall göra skillnad. Något som jag tvivlar starkt på att kontakter med träytterhölje gör eller jordning i en tramsig trälåda (alltså själva trälådan, en del av säljkonceptet). Nu vet jag visserligen inte vad de halvskeva trälådorna innehåller. De berättar man väl inte heller, men om man förstår lite fysik och har lite erfarenhet av jordproblem, så är det svårt att se det som annat än rent trams. Alltså... -Att dra åt en jordanslutning med en trämutter. Kan det bli dummare? Kom igen nu...
Bild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:32

Bill50x skrev:Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

Varför skulle det inte...?
Det är väl inget nytt sätt att åtgärda vibrationer. För egen del så har jag lagt 2,5" hårddisken i digitalmottagarens 3,5" vagga på remsor av EPDM-tätningslist. Knäpptyst. Innan hördes hårddisken tydligt och störande från soffan. Högtalarna står på skumgummiklotsar som dämpar tillräckligt. De gamla äldre (större och tyngre) högtalarna hade mjuka gummidörrstoppar som korta ben. -Riktiga fungerande, dessutom billiga, lösningar på riktiga problem! -Svårt att säga detsamma om det mesta på den där skojiga hemsidan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 18:41

RogerJoensson skrev:Spejsigt värre.
Deras Vibb-Eaters var åtminstone söta...
Ännu ett konstprojekt?
Bild

Kommer nog förr eller senare köpa sådana där då de är snygga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 18:47

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?
Att madrassera sitt vardagsrum lär i de flesta fall göra skillnad. Något som jag tvivlar starkt på att kontakter med träytterhölje gör eller jordning i en tramsig trälåda (alltså själva trälådan, en del av säljkonceptet). Nu vet jag visserligen inte vad de halvskeva trälådorna innehåller. De berättar man väl inte heller, men om man förstår lite fysik och har lite erfarenhet av jordproblem, så är det svårt att se det som annat än rent trams. Alltså... -Att dra åt en jordanslutning med en trämutter. Kan det bli dummare? Kom igen nu...

Som jag skrev, i sig är jordning något som man kanske skulle fundera lite mer över. Men visst kan man fundera över det lämpliga i att dra fast en jordkabel med en trämutter. Har man hållit på med jordning (så har även jag) så vet man att fasta förband är viktigt. Jag tror att den bärande tanken är att man vill slippa magnetiska material men det finns liksom fler än trä... Jag gissar att det handlar om att profilera sig, att sticka ut från andra tillverkare.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 18:57

Det tror jag också.

Kan dock tycka att man kan göra det genom att säga för sällan sagda sanningar istället för att säga saker som inte är sant alls.

Och talar man om jordning så vill jag nog påstå att den överväldigande delen av alla problem beror på att saker som inte borde vara jordade är det, snarare än tvärtom.

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:

Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Om du inte känner att du har kunskaper nog för att kunna döma ut dessa produkter så skall DU självklart vara försiktig med att göra det. Men har du kunskap nog för att bedöma någon annans kunskap? Om du inte har det kanske du skulle vara lite försiktigare med att fördöma andras domar.

Och OM du ändå vill göra det så tycker jag det är bättre att du presenterar invändningar, sakliga, mot det andra har argumenterat.

Bill50x skrev:Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Alla som har basala kunskaper i fysik.

På samma sätt som alla med basal kunskap förstår att en stor absorbent på väggen ger förhållandevis stor påverkan på rummets akustiska förhållanden. Och av samma skäl kan jag nog förstå att någon tycker att en Vibb-Eater är en överprissatt och rätt så meningslös mojäng som dock ser kul ut. Faktum är att det hade varit lätt att försvara Vibb-Eater, om inget falskt hade sagts om den.

Jag tror inte de upprörda känslor som man ser i tråden har någonting att göra med produkterna och priserna, utan att det bara handlar om att det som sägs om produkterna är fysikalisk rappakalja, vilket gör marknadsföringen falsk och bedräglig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 19:00

Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide. Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår. Har man provat? Nehej, det behöver man inte för att inse att det inte är realistiskt! Jasså? Om man inte ens är villig att prova bör man kanske inte ha en åsikt är man nyfiken ska man prova annars låta bli. Hör man skillnad finns det anledning att undersöka varför eller bara nöja sig med det bra resultatet. Att bara nöja sig med att förlöjliga något direkt tycker jag är väldigt inskränkt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 19:32

De ska förstås förlöjligas till det yttersta, kabellyftare!?!? MEN hifi-mössen är söta och jag försöke hitta någon som säljer dem när jag skulle ordna en present till en hifi-intresserad polare. Var köper man dem och vad "bellar" de? Finns det IKEA-kopior?
Senast redigerad av hifikg 2014-12-02 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-02 19:59

Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 20:31

sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

hur effektiv jordningen är beror dels på materialet du gräver ner, hur mycket av det du gräver ned och markens resistivitet. Nu vet jag inte vad du tänker dig med en "kopparplatta" men är den inte väldigt stor så kommer det inte bli en särskilt effektiv jord.
Du bör ju dessutom ha samma potential på alla saker i huset för att undvika krypströmmar. Är sakerna i samma rum så att man kan ta i två apparater samtidigt är det kanske inte tillåtet att ha olika jordning (beror på potentialskillnaden). Tex har många lägenheter jordade kontakter i köket. Att då dra en skarvkabel till vardagsrummet är inget som normalt rekommenderas ur elsäkerhetssynpunkt. Av samma anledning är det inte tillåtet att jorda i vattenelement eller liknande.

Ett bra jordsystem i hemmet är relativt enkelt att göra men det kräver en del planering.

Vill du ha en effektiv jordpunkt så ska du ha en mark med låg resistivitet. I denna driver du ned jordspett som du sedan kopplar ihop med kopparlina. Jordspetten får inte sitta för nära varandra (de bör inte sitta närmare varandra än dubbla anläggningdjupet). För husets skull bör detta vara gjort i en ring runt huset och ledas in i en punkt (görs gärna gemensam med avlopp och inkommande elledningar).
Jag vill ju ha så låg potential som möjligt så det bästa är att mäta upp jordtagets resistans. Är värdet inte tillräckligt lågt så får man lägga ner mer koppar i marken (fler/djupare spett och mer kopparlina).
Är man redan igång med ett dylikt projekt (vilket gärna görs i samband med en dränering) så bygger man (huvud)elcentralen i ett eget litet hus en bit ifrån huset så är man garderad mot eld pga blixtnedslag samtidigt.

edit: inne i huset måste ju ledningar dras förstånd också så man inte får rundgång med brum osv. Jordning bygger man från grunden upp för att få bäst resultat.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 20:37

ang entreq produkterna så är det ju omöjligt att uttala sig om vad det handlar om.

i elnätet använder man ibland en nollpunktsbildare. det är en speciallindad(Z-lindad) transformator där man skapar en artificiell jordpunkt genom att låta strömmarna ta ut varandra i motlindande lidningar. Men det funkar väl bara för trefas så jag finner det tveksamt att denna produkt är gjord så. Tycker det är tråkigt att de inte förklarar hur apparaten fungerar tekniskt. Jag skulle då vilja ha en utförlig förklaring av hur apparaten fungerar och se hur den är uppbyggd innan jag skulle lägga pengar på en sådan..
Mvh
Magnus

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 20:43

adagio skrev:Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide.

Oavsett vad skit man lurat på folk, så är det alltid någon dåre som är nöjd och övertygad ändå.
Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår. Har man provat? Nehej, det behöver man inte för att inse att det inte är realistiskt! Jasså? Om man inte ens är villig att prova bör man kanske inte ha en åsikt är man nyfiken ska man prova annars låta bli.

Jag är ytterst tveksam, men om dom genomför en riktigt lyssning demo/jämförelse så skulle det vara intressant att åka dit och få höra själv. Kanske få dem att delta i en blindtest själva! :D -Fast det förutsätter att de finns på riktigt och att de verkligen säljer dessa produkter...
Hör man skillnad finns det anledning att undersöka varför eller bara nöja sig med det bra resultatet. Att bara nöja sig med att förlöjliga något direkt tycker jag är väldigt inskränkt.

Du menar att du tror på allt som står på deras hemsida?
Har du verkligen varit inne och läst det som står där?
Du tycker att det är en god ide att använda trämuttrar för att få till bra jordanslutningar?
Att trähöljen utan på kontakter ger bättre ljud?
osv.

Att ingen förr kommit på att man kan göra kabellyftare av billiga laserskurna träbitar :roll: -Bara det är värt ett extrapris!
Bild
"Our products are thoroughly tested by ourselves and by ten other carefully selected critical music lovers, using a diverse range of rooms and products. No Entreq product is released into the market unless it shows a significant improvement."
-Bara en så'n sak! Då bara måste ju dessa produlter verkligen ge "significant improvement" då! -Wow!

Jag tror att du behagar (försöka) driva med mig. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-02 21:29

Humbug som borde vara förbjudet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 21:32

Made in Sweden borde stå för något lite mer seriöst, skämmes tamejf-n!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-02 21:36

adagio skrev:Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide. Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår.

Vadå inte förstår? Det är väl just det man gör. Då behöver man inte prova. Det där "en miljard kineser"-argumentet är väl inte mycket att komma med.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 21:39

Nåja visst är det lite kul att tråla lite. Men min ståndpunkt är att man inte bör förkasta något bara pga av antagande baserat på andras/egna tidigare erfarenheter och vad man anser vara högst troligt. En vetenskaplig approach måste väl ändå vara att bevisa motsatsen.... Man behöver inte bevisa ett påstående av typen "Gud finns" för det går inte att motbevisa. För miljoner människor är det faktum, lika många anser det vara orimligt. Jag är inte troende men det skulle inte falla mig in att förkasta detta med ett hån. Nu säger jag inte att någon här har hånat något.
Jag kan tycka att man lite lättvindigt avfärdar entreq som ett skämt. Jag hävdar ju själv att naturfiber i form av bomull och silke låter bättre än isolering av plast. Jag upplever detta och min upplevelse stärks av de dielektriska mätvärden som uppmätts. Samt att många andra upplever samma sak som jag. Blindtest i all ära, jag tycker de bara bevisar att de inte bevisar något alls i hifi-sammanhang.
Vem vet, entreq kanske har kommit på något verkligt bra? I varje fall tjänar han bättre på detta än grisar.
I en värld där det bara finns ekologiska grisar ( köper bara eko, äter bara kött en gång i veckan) skulle det kanske löna sig med vettig djurhållning. Dagens livsmedelsindustri, framför allt mejeri och vetemaffian dödar massor av människor varje år. Det uppmuntras och är i högsta grad tillåtet, att någon verkligen gör något som andra människor vill ha, som folk mår bra av och som förgyller deras tillvaro kan ju inte vara dåligt?!? Varför bli upprörd av detta?? Jag säger heja entreq!!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-02 21:43

Oj! Nu handlar det tydligen om ekologiskt griskött och vetemaffian. Hur ska det här gå!?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 21:49

Tja det sas i inledningen "bliv vid din läst" om nu lästen blivit något man känner att man inte vill vara del av längre och hittar en annan väg till försörjning som dessutom gör människor glada o nöjda är inte det något som borde hyllas?
Att tillverka mat som dödar är något att uppröras över, dessutom med EU och statens goda minne och påhejande.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 21:52

Vi kan iofs lämna den delen därhän, är det kanske så att ni är lite, bara lite avundsjuka på att någon lyckas göra något annat av sitt liv?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-12-02 21:55

Avundsjuk för att någon har tjänat pengar på att ljuga? Ja, eller hur :? .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-02 21:57

Ja, det är väl inget nytt? (Tjäna pengar på lögn)

Just det. "Skomakare blif vid din läst". Det låter ju som en... som en tu... NEJ! Förlåt!
Ska inte skriva mer här, lovar! Men jag skulle vilja lämna tråden med ett budskap:

Lugn och fin... lugn och fiiiiin. Spar på den där hjärtattacken tills den dagen du verkligen behöver den.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-02 22:00

adagio skrev:Vi kan iofs lämna den delen därhän, är det kanske så att ni är lite, bara lite avundsjuka på att någon lyckas göra något annat av sitt liv?

Lyckas? Ja, om man anser att man har lyckas när man lurar gamla 80-åriga tanter och gubbar att binda sitt kapital i 20 år för "bra avkastning" är att lyckas? Ja, då har man väl det. För ungefär samma nivå ser jag på dessa bluffmakare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 22:08

adagio skrev:Nåja visst är det lite kul att tråla lite. Men min ståndpunkt är att man inte bör förkasta något bara pga av antagande baserat på andras/egna tidigare erfarenheter och vad man anser vara högst troligt. En vetenskaplig approach måste väl ändå vara att bevisa motsatsen.... Man behöver inte bevisa ett påstående av typen "Gud finns" för det går inte att motbevisa. För miljoner människor är det faktum, lika många anser det vara orimligt. Jag är inte troende men det skulle inte falla mig in att förkasta detta med ett hån. Nu säger jag inte att någon här har hånat något.
Jag kan tycka att man lite lättvindigt avfärdar entreq som ett skämt. Jag hävdar ju själv att naturfiber i form av bomull och silke låter bättre än isolering av plast. Jag upplever detta och min upplevelse stärks av de dielektriska mätvärden som uppmätts. Samt att många andra upplever samma sak som jag. Blindtest i all ära, jag tycker de bara bevisar att de inte bevisar något alls i hifi-sammanhang.
Vem vet, entreq kanske har kommit på något verkligt bra? I varje fall tjänar han bättre på detta än grisar.
I en värld där det bara finns ekologiska grisar ( köper bara eko, äter bara kött en gång i veckan) skulle det kanske löna sig med vettig djurhållning. Dagens livsmedelsindustri, framför allt mejeri och vetemaffian dödar massor av människor varje år. Det uppmuntras och är i högsta grad tillåtet, att någon verkligen gör något som andra människor vill ha, som folk mår bra av och som förgyller deras tillvaro kan ju inte vara dåligt?!? Varför bli upprörd av detta?? Jag säger heja entreq!!

Kom igen ,det här är bara början. ALLT ska bevisas, annars ska det dö oavsett om det förgyller folks tillvaro eller inte. :evil: Firmor som som entreq är mycket viktigare att hata än att tex. livsmedelsindustrin ruttenhet då det ena är politiskt korrekt här, det andra rycker folk på axlarna åt.
Ps. Köpte Eko skinka idag, pga att jag är sjukt trött på livsmedelsindustri. Men jag är också uppväxt på bondgård och vet vad vettig djurhållning är + att jag är djurvän.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-12-02 22:11

Det går väl bra att tycka illa om alla lögnare?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:12

I så fall är väl bankerna och kapitalförvaltarna större bovar? De som sitter o leker upp våra gemensamma pensionspengar i tärningsspel! Det är fint att du likställer audiofiler med gamla gubbar o tanter. :D nåja ingen tvingar någon att köpa dessa, även du kan köpa/låna en trälåda eller två och enkelt bedöma om du vill ha en. Du kan inte omyndigförklara folk som faktiskt vill ha och köper en. Jag skulle gladeligen prova i alla fall om jag blev erbjuden. Skulle den inte falla mig i smaken skulle jag ju inte förlora ett jota, bara vara en erfarenhet rikare.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:15

Jag läste lite på sidan och tyckte inte den gav mig speciellt myckrt information om produkterna men jag vet inte om det stod några lögner? Kan du specificera?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 22:22

adagio skrev:Tja det sas i inledningen "bliv vid din läst" om nu lästen blivit något man känner att man inte vill vara del av längre och hittar en annan väg till försörjning som dessutom gör människor glada o nöjda är inte det något som borde hyllas?
Att tillverka mat som dödar är något att uppröras över, dessutom med EU och statens goda minne och påhejande.

+1
adagio skrev:I så fall är väl bankerna och kapitalförvaltarna större bovar? De som sitter o leker upp våra gemensamma pensionspengar i tärningsspel! Det är fint att du likställer audiofiler med gamla gubbar o tanter. :D nåja ingen tvingar någon att köpa dessa, även du kan köpa/låna en trälåda eller två och enkelt bedöma om du vill ha en. Du kan inte omyndigförklara folk som faktiskt vill ha och köper en. Jag skulle gladeligen prova i alla fall om jag blev erbjuden. Skulle den inte falla mig i smaken skulle jag ju inte förlora ett jota, bara vara en erfarenhet rikare.

+1 (igen)

Sedan finns det dem som försörjer sig inom ljudbranschen på helt svarta pengar utan att betala skatt (som vi andra vanliga dödliga måste göra) och det är också helt okej här, så det finns många olika skillnader på vad folk här tycker är viktigt och mindre viktigt....

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-12-02 22:25

adagio skrev:Jag läste lite på sidan och tyckte inte den gav mig speciellt myckrt information om produkterna men jag vet inte om det stod några lögner? Kan du specificera?

Denna kanske?

Entreq skrev:As a simple example - If you place your electronic equipment on a glass table you are pretty much guaranteed to get a forward, harsh, aggressive midrange or treble. It is likely that you will try to compensate this with cables, equipment or alternative loudspeakers. These will of course roll off or soften the edges but invariably, like the example above, something else will get lost in translation. The sound may seem initially more correct but just as in the sentence above it will sound forced and ‘bureaucratic’ and lacking in musical flow. This is why, in our opinion, it is so important that the Ground, the Power, the Environment and the surrounding equipment should be as neutral as possible. All of our products and cables are designed to be as neutral, quiet and as natural as our reference will allow.

I övrigt är det mest meningslöst ordbajsande. Men vill du köpa sånt djunk som de säljer så gör det för all del.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:44

Hm.. Jag har också upplevt att min stora fina tunga S&S glasbänk färgade ljudet avsevärt, det var först när jag bytte till en solid tech som jag insåg att S&S var boven i dramat, vilket en god vän, ingenjör och hifinörd påpekat att jag borde undersökt för länge sedan eftersom han hade sagt att detta var möjlig källa till en viss signatur i ljudet som "förföljt" mig i olika anläggningar/ rum / lägenheter och hus. Denna var den enda gemensamma nämnaren när den togs bort var det som om den besvärliga signaturen var som bortblåst.
Nej du kanske tycker deras uttalande känns konstigt, inte jag. Då talar jag ändå om en konkurrent. Ska man hårdra deras uttalande här är det att det är viktigt att såväl utrustning som akustisk miljö är så neutral som möjligt innan man lyssnar efter skillnader i kablar, håller med, annars är det lätt att en egenskap maskeras, döljs, framhävs som eg härör från någon annan avvikelse i helheten.

Användarvisningsbild
barrman

Inläggav barrman » 2014-12-02 23:05

Alltså som tillhörandes någon slags ironisk generation får jag väldiga Killinggäng vibbar av hela sid 1 på den där sajten. Hade utan tvivel kunnat varit en figur på spermaharen tillsammans med ensamseglaren och optiker Berglund.
Senast redigerad av barrman 2014-12-02 23:26, redigerad totalt 1 gång.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 23:13

På den här, faktiskt.se? Tja håller med :D

Användarvisningsbild
barrman

Inläggav barrman » 2014-12-02 23:27

:D ha numera editerat men kanske århundrades freudianska!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-03 00:17

adagio skrev:Vi kan iofs lämna den delen därhän, är det kanske så att ni är lite, bara lite avundsjuka på att någon lyckas göra något annat av sitt liv?

Att du försvarar din hobby/yrkes-verksamhet kan jag köpa, men dra förtuttsingen inte in avundsjuka p.g.a. att en bonde
påstår sig ha närkontakt med jorden så till den milda grad att han utifrån sina agrarkunskaper gör sig till självutnämnd
"expert" på områden som han trots allt inte verkar behärska ens rudimentärt* . . . typ. :evil: :wink:

*Morello, han kanske är såsse . . .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-03 00:56

sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?

Oja. Jag har grävt ned både kopparplattor och diskbänkar.

jag har till och med grävt ned en jätteskåp av koppar med en trafo inuti som gav en superstörningsfri-hifi-spänning. Man kan leka med en massa sådana saker om man vill.

sprudel skrev:Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

Alla utom en. När man jordar fler apparater än en i en HiFi-anläggning finns risken att stora strömmar går i kablarna mellan dem, och ställer till med brumproblem.

EN apparat max, bör jordas. Helst en som sitter som spindel i nätet, alltså ett försteg och i brist på det en komplettförstärkare eller en receiver.

Ibland finns externa anslutningar som har någon form av jordförbindelse, och därför ställer till det. Det klassiska exemplet (som ställt till med elände i tusentals HiFi-anläggningar) är antennkabeluttag i multifamiljboenden (lägenheter). Det finns dock väl fungerande jordavskiljare att köpa, så problemet är lätt att lösa.

Det finns dock andra exempel på multipla förbindelser mellan apparater, och det vanligaste exemplet är väl när två kanaler eller flera kopplas från en kanal till den andra. Det är frestande att rekommendera att man klipper skärmen på den ena, med det är ingen bra ide eftersom det då kommer att brumma något alldeles förfärligt om man drar ut den andra kanalens sladd, så både behöver sin skärm. Men vad man kan göra om man har "dyra kablar" är att tvinna dem runt varandra på väg från den ena till den andra apparaten. Med billiga kablar finns oftast inte problemet på samma sätt eftersom de nästan undantagslöst är ihopgjutna.

Okunskap om sådana här problem finns nästan bara bland "entusiasttillverkarna", alltså de som gör extremt dyra kablar.

Det är inte så konstigt egentligen. För att inom sig själv finna skäl att göra kablar som kostar >10 000:- för en interconnectkabel och kanske >20 000:- för högtalarkablar, så behöver man sakna omdöme och insikt i/kunskap om hur stor (liten) kabelns betydelse är, så det är kanske inte så konstigt att just de största tabbarna görs av just de tillverkarna. Alltså de som saknar koll och upplever sig som stora upptäckare...

Med det sista jag skrev där försöker jag peka på en viktig sak - att man inte kan utgå ifrån att de som agerar bedrägligt gör det med avsikt. Därför kan deras struntprat upplevas som deras ärliga övertygelser, så blir det ju om de själv tror på det. Så även om pratet är bedrägligt (säger saker som bedrar dem som tror på det) så tycker jag man kan vara försiktig med att beskylla dem som står för pratet för att ha något ont uppsåt, de kan faktiskt i förekommande fall vara extremt okunniga och själva förda bakom ljuset bara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-03 08:29

IngOehman skrev:

Oja. Jag har grävt ned både kopparplattor och diskbänkar.
jag har till och med grävt ned en jätteskåp av koppar med en trafo inuti som gav en superstörningsfri-hifi-spänning. Man kan leka med en massa sådana saker om man vill.

Vh, iö

Skojar du nu? Ironi är svårtolkat på nätet.
Det är ju inte helt ovanligt att du gör små försök som ligger i periferin av vad de flesta andra ger sig på alls, där för frågar jag. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 09:06

Ok, jag är väl tillräckligt naiv eller dum om man får tro ert resonemang för att i rent självbedrägeri höra faktiska förbättringar eller upplevda förändringar när olika kablar används. Om det är er ståndpunkt respekterar jag den, jag är medveten om att kablars inverkan utgör en försvinna de liten del i helheten om man räknar med hela anläggningen samt akustiken. Dock påverkar de slutresultatet i tillräckligt hög utsträckning, att jag är tycker det är minst lika viktigt att fokusera på som något annat. Om man har en kanonfin tårta i övrigt är det ju inte kul att ha bajs i den, om en så lite.
Med bajs anser jag då givetvis kablar som har mindre rena metaller och andra material som försurar återgivningen.
Någon annan här kanske tycker mina och entreqs kablar är bajs, det respekterar jag fullt ut. Det ligger helt i betraktarens öga (öra) att avgöra vad man gillar och inte. Här skulle jag ju kunna häva ur mig något mycket spydigt men jag står över och nöjer mig med mitt konstaterande att vi är olika och gillar olika saker.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-03 09:20

adagio skrev:Ok, jag är väl tillräckligt naiv eller dum om man får tro ert resonemang för att i rent självbedrägeri höra faktiska förbättringar eller upplevda förändringar när olika kablar används. Om det är er ståndpunkt respekterar jag den, jag är medveten om att kablars inverkan utgör en försvinna de liten del i helheten om man räknar med hela anläggningen samt akustiken. Dock påverkar de slutresultatet i tillräckligt hög utsträckning, att jag är tycker det är minst lika viktigt att fokusera på som något annat. Om man har en kanonfin tårta i övrigt är det ju inte kul att ha bajs i den, om en så lite.
Med bajs anser jag då givetvis kablar som har mindre rena metaller och andra material som försurar återgivningen.
Någon annan här kanske tycker mina och entreqs kablar är bajs, det respekterar jag fullt ut. Det ligger helt i betraktarens öga (öra) att avgöra vad man gillar och inte. Här skulle jag ju kunna häva ur mig något mycket spydigt men jag står över och nöjer mig med mitt konstaterande att vi är olika och gillar olika saker.

Adagio!
Tror de flesta är överens om att olika kablage tex interconnect, kan påverka ljudsignaturen hörbart. Vad många vänder sig emot är dyrnivå på kablar och de kvasivetenskapliga förklaringarna. Kanske snyggare att avstå helt från komplexa förklaringsmekanismer som innefattar hittills oupptäckta fysiska lagar mm.
Varför inte säga att det låter bättre, och ingen kan förklara varför. Du är ju helt i din rätt att tycka att det låter bättre. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 10:27

adagio skrev:Ok, jag är väl tillräckligt naiv eller dum om man får tro ert resonemang för att i rent självbedrägeri höra faktiska förbättringar eller upplevda förändringar när olika kablar används. Om det är er ståndpunkt respekterar jag den, jag är medveten om att kablars inverkan utgör en försvinna de liten del i helheten om man räknar med hela anläggningen samt akustiken. Dock påverkar de slutresultatet i tillräckligt hög utsträckning, att jag är tycker det är minst lika viktigt att fokusera på som något annat. Om man har en kanonfin tårta i övrigt är det ju inte kul att ha bajs i den, om en så lite.

Blindtest? Hör du skillnad på dina egna kablar och mina vid ett blindtest?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-03 13:10

Du har PM.

Till alla andra som själva vill inhämta information från flera håll kan jag rekommendera att googla på "Ben Duncan grounding". För många år sedan hade han en artikelserie i Hifi-News om ämnet. Annars kan denna vara en bra början:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ground_force_zero_e.html

Där är det berömda engelska spettet med
Bild
men jag har ännu inte hittat den engelska skämtteckningen där en man står ute i trädgården och vattnar sitt spett och kommenterar till grannen att den här torra sommaren går det knappt att lyssna på stereon, eller något i den stilen. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-03 13:14

lennartj skrev:Annars kan denna vara en bra början:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ground_force_zero_e.html

Jag gillar meningen:
"Do not attempt any electrical work unless you are suitably qualified, competent and sober (min fetning) at the time."

/ B

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 13:45

Jag tror att det är det jag försöker skriva om mina produkter iaf. Hur jag upplever att de låter och hur de är uppbyggda inte så mycket mer än så. Jag har inga åsikter kring hur andra formulerar sig även om det finns potentiella gratispoäng att hämta. Tycker dock inte man ska göra sig lustig över andra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 17:09

adagio skrev:Jag tror att det är det jag försöker skriva om mina produkter iaf. Hur jag upplever att de låter och hur de är uppbyggda inte så mycket mer än så. Jag har inga åsikter kring hur andra formulerar sig även om det finns potentiella gratispoäng att hämta. Tycker dock inte man ska göra sig lustig över andra.

Sälja kablar är seriöst och inget att göra sig lustig över, min anläggning skulle inte låta hälften så bra utan kablar, ja den skulle inte låta alls. Men, som IÖ mfl skriver, det ska göras med ärliga upplysningar och inte kvasi-mumbo-jumbo och fantastiska skisser och "förklaringar" om hur ljud hoppar kors och tvärs i trådarna. Att sälja kabellyftare tycker jag att man kan få skratta åt :-) Det är väl bara hifinördar som ens vet vad det är. Om de kostade 150 spänn för ett tiopack så vore det en kul grej, men jag misstänker att de kostar lite mer. Gosedjur med hifi-funktion är okej, bara de kostar som gosedjur och inget annat (kan vara rätt dyra). Att påstå att de förändrar ljudet högst markant är inte seriöst (det gjorde H&M i ett test en gång i tiden, men de verkar inte använda dem ändå när de testar högtalare mm).

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 18:42

Jag har haft sk kabellyftare för ca 10 år sedan, inte ens då kunde jag höra någon skillnad. Jag var dock nyfiken och provade, tyckte de jag hade var snygga, audio magic. De var gjorda av en skena av MDF med en sorbotan eller neopreneklädd "ränna" att lägga en kabel i :lol: men i min nuvarande rigg skulle de vara lite opraktiska att snubbla över.
För den som är nyfiken kan jag rekomendera vanliga plastmuggar eller helst sådana i frigolit. Jag kan inte höra någon som helst skillnad men varför inte prova om man är nyfiken, billigt tweak! Nästan gratis.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-03 19:24

adagio skrev:Jag har haft sk kabellyftare för ca 10 år sedan, inte ens då kunde jag höra någon skillnad. Jag var dock nyfiken och provade, tyckte de jag hade var snygga, audio magic. De var gjorda av en skena av MDF med en sorbotan eller neopreneklädd "ränna" att lägga en kabel i :lol: men i min nuvarande rigg skulle de vara lite opraktiska att snubbla över.
För den som är nyfiken kan jag rekomendera vanliga plastmuggar eller helst sådana i frigolit. Jag kan inte höra någon som helst skillnad men varför inte prova om man är nyfiken, billigt tweak! Nästan gratis.

Vore det inte bättre att limma fast kablarna i golvet? För kabellyftarna är väl till för att kablarna inte ska ligga och "skramla" på golvet? Plastmuggar kanske inte är så bra, eller så är dom det... Ett mer seriöst förslag var att man delar på gamla tennisbollar och därefter skär ut ett spår för kabeln/kablarna (beroende på dimension). Billigt och stabilt.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 20:45

Bill50x skrev:
adagio skrev:Jag har haft sk kabellyftare för ca 10 år sedan, inte ens då kunde jag höra någon skillnad. Jag var dock nyfiken och provade, tyckte de jag hade var snygga, audio magic. De var gjorda av en skena av MDF med en sorbotan eller neopreneklädd "ränna" att lägga en kabel i :lol: men i min nuvarande rigg skulle de vara lite opraktiska att snubbla över.

Vore det inte bättre att limma fast kablarna i golvet? För kabellyftarna är väl till för att kablarna inte ska ligga och "skramla" på golvet? Plastmuggar kanske inte är så bra, eller så är dom det... Ett mer seriöst förslag var att man delar på gamla tennisbollar och därefter skär ut ett spår för kabeln/kablarna (beroende på dimension). Billigt och stabilt.

/ B

Jag behöver ett par handbollar...

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 21:02

Med tanke på hur grov den där är kanske sk medecin-bollar eller kanske tom pilatesbollar skulle behövas. Men jag vill minnas att du hade en mycket vacker kabelyftare, såg nyligen en bild...... Du behöver dock minst två om du har stereo?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 21:32

adagio skrev:Med tanke på hur grov den där är kanske sk medecin-bollar eller kanske tom pilatesbollar skulle behövas. Men jag vill minnas att du hade en mycket vacker kabelyftare, såg nyligen en bild...... Du behöver dock minst två om du har stereo?

Just det där är ju en strömkabel så då räcker det med en... det här är Anna som visar de lite mer modesta kablar jag använder nu. Jag bytte från nonames till Supra av någon outgrundlig anledning och jag hörde absolut noll skillnad. Med Coconutkabeln trodde jag mig höra skillnad. Det var en omvälvande upplevelse som höll hela vägen fram till ett blindtest...

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 21:44

Det är ju hör klart en smaksak om vilket skärpedjup man vill ha samt var skärpan ska ligga, men jag tycker bakgrunden ser mest intressant ut.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-03 23:30

Alltså detta med kabellyftare. Togs väl fram framförallt för den amerikanska/anglosaxiska hifikunden där elektrostatisk heltäckningsmatta var rådande inredningsideal. Idag har ju många elslingor i golvet som värme och det påverkar nog en hel del, då kan det vara bra med kabellyftare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-03 23:50

Värst är ju givetvis om man har både elgolvvärme och heltäckningsmatta.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-04 01:57

hifikg skrev:Bild

Aha, en bild till en kontaktannons?
Don’t just do something, sit there.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 07:50

Så är det nog Objektivisten. Statisk elektricitet är av ondo.. Luft är en mycket bra isolator, elslingor i golvet kan ju inte vara så bra ur hifisynpunkt, även vattenburen golvvärme kan nog påverka på något sätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-04 09:29

adagio skrev:Så är det nog Objektivisten. Statisk elektricitet är av ondo.. Luft är en mycket bra isolator, elslingor i golvet kan ju inte vara så bra ur hifisynpunkt, även vattenburen golvvärme kan nog påverka på något sätt.

Nu får du allt komma med ett försök till förklaring.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-04 11:18

Bill50x skrev: Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Jag, magistern, jag!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-04 11:22

IngOehman skrev:Med det sista jag skrev där försöker jag peka på en viktig sak - att man inte kan utgå ifrån att de som agerar bedrägligt gör det med avsikt. Därför kan deras struntprat upplevas som deras ärliga övertygelser, så blir det ju om de själv tror på det. Så även om pratet är bedrägligt (säger saker som bedrar dem som tror på det) så tycker jag man kan vara försiktig med att beskylla dem som står för pratet för att ha något ont uppsåt, de kan faktiskt i förekommande fall vara extremt okunniga och själva förda bakom ljuset bara.

Vh, iö

My thoughts exactly.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 11:22

Bill50x skrev:Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden. Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Någon uppenbarligen; annars hade du ju inte testat 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-04 11:26

FBK skrev:Kommer nog förr eller senare köpa sådana där då de är snygga.

Äntligen något jag håller med dig om! Det är ju skitsnygga, väl i klass med de där danska träaporna som kostar flera tusen. Fast jag skulle nog inte ha dem som hifitillbehör utan som dekoration. Verkar också lätt att damma - bara att torka av.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 11:42

Ang vattenburet, jag menade kanske på något sätt. Det är ju Iofs vatten i rörelse (vibrationer) vatten är ledande så.... Jag tror som sagt inte att det har betydelse men det finns säkert teorier om det.det var lite lösmynt av mig att skriva detta som jag gjorde. Det kan kanske, men troligtvis inte spela någon roll.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 11:44

När jag bodde i hus hade vi vattenburen golvvärme och när det gick för fullt var det inga problem att höra vattnet utan att lägga örat mot golvet. Vibrationer? Säkert. Mikrofoni nja inte omöjligt.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 11:54

adagio skrev:När jag bodde i hus hade vi vattenburen golvvärme och när det gick för fullt var det inga problem att höra vattnet utan att lägga örat mot golvet. Vibrationer? Säkert. Mikrofoni nja inte omöjligt.

Du köpte inga vortexfällor till rören?
Kanske nästa grej som kan bli säljbart på marknaden?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 14:01

adagio skrev:När jag bodde i hus hade vi vattenburen golvvärme och när det gick för fullt var det inga problem att höra vattnet utan att lägga örat mot golvet. Vibrationer? Säkert. Mikrofoni nja inte omöjligt.

Du tror inte det susar i vanliga vattenradiatorer? De är dessutom ofta rätt resonanta av sig och plockar upp bas från lyssningsrummet och skickar vidare till andra delar av huset.

sprudel skrev:Man har ju hört talas om de som gräver ned en kopparplatta i trädgården, är det bra? Någon som provat?

Fast så är det väl sällan utfört? Jordningen sker väl i normalfallet till elcentralen, där jord och nolla kopplas ihop och så tar servisledningen från elnätet vid? En egen jordning med jordplåt eller jordspett, är det överhuvudtaget tillåtet?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 14:18

Jodå, vi har gamla radiatorer som susar, jag väljer dock att inte lägga mina kablar på dom :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 14:20

Så ni menar att vibrationerna från vattnet som rör sig i golvvärmen skulle fotplanta sig i kablarna? Ok, hur skulle detta påverka signalen och därgenom ljudet?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-04 14:21

hifikg skrev:
adagio skrev:Med tanke på hur grov den där är kanske sk medecin-bollar eller kanske tom pilatesbollar skulle behövas. Men jag vill minnas att du hade en mycket vacker kabelyftare, såg nyligen en bild...... Du behöver dock minst två om du har stereo?

Just det där är ju en strömkabel så då räcker det med en... det här är Anna som visar de lite mer modesta kablar jag använder nu. Jag bytte från nonames till Supra av någon outgrundlig anledning och jag hörde absolut noll skillnad. Med Coconutkabeln trodde jag mig höra skillnad. Det var en omvälvande upplevelse som höll hela vägen fram till ett blindtest...

Bild

Hon ser mongoloid ut. Har du pratat med hennes förmyndare innan du la ut bilden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:21

BORIS skrev:
hifikg skrev:Hon ser mongoloid ut. Har du pratat med hennes förmyndare innan du la ut bilden?

En jävl-gt onödig, dum och idiotisk kommentar. Hoppas du får en omedelbar semestervecka på något kallt ställe. Tur för dig att Anna inte hänger på Faktiskt, hade hon gjort det hade jag inte nöjt mig med att skriva så här till dig. Mig kan man skriva (nästan) vaf-n som helst om, men börjar man skriva direkta elakheter om modellerna då når man snabbt en gräns som är mycket obehaglig att passera. Beware!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-04 17:01

Trodde poängen med att dra in en (kvinnlig här) modell i en hifi-tråd till stor del handlade om hennes utseende,
då hon inte på något sätt har med produkten att göra.
Och smaken är som alla vet delad...jag tyckte hon såg mysko ut.

Och du hifikg, du hotar alltså mig med att jag nu kan vänta mig obehagligheter.
Så utomordentligt fånigt

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-04 17:37

hifikg skrev:
BORIS skrev:
hifikg skrev:Hon ser mongoloid ut. Har du pratat med hennes förmyndare innan du la ut bilden?

En jävl-gt onödig, dum och idiotisk kommentar. Hoppas du får en omedelbar semestervecka på något kallt ställe. Tur för dig att Anna inte hänger på Faktiskt, hade hon gjort det hade jag inte nöjt mig med att skriva så här till dig. Mig kan man skriva (nästan) vaf-n som helst om, men börjar man skriva direkta elakheter om modellerna då når man snabbt en gräns som är mycket obehaglig att passera. Beware!

Nu är ju BORIS känsla vad som passar sig inte helt utvecklad, men jag garvade högt i alla fall, trots att det var jävligt elakt. Även om du kallar tjejerna för "kompisar" och kan deras namn har deras bilder ingenting utanför din medlemstråd att göra. Tycker jag. Annars får nog du och dina modeller nog räkna med lite gliringar även i framtiden. Tycker jag. Vill jag ha bilder på digitalt ofokuserade rattar med eller utan muff kan jag gott söka mig annorstädes, t.ex. http://forum.turboperformanceclub.com/ . Och minns följande regel: rimfrost: rattmuff på, tjällossning: rattmuff av!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 18:12

BORIS skrev:Trodde poängen med att dra in en (kvinnlig här) modell i en hifi-tråd till stor del handlade om hennes utseende,

Så utomordentligt fånigt

Du läste inte ens vad jag skrev va?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 18:15

DQ-20 skrev:...det var jävligt elakt. ...

Precis därför skrev jag som jag skrev. Och just därför valde jag bilden där Supran är i fokus.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-04 18:21

AndreasArvidsson skrev:Så ni menar att vibrationerna från vattnet som rör sig i golvvärmen skulle fotplanta sig i kablarna? Ok, hur skulle detta påverka signalen och därgenom ljudet?

Det blir blöt bas.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 18:22

Ang vibrationer menar jag absolut ingenting, vill bara peka på möjliga användningsområden och möjliga källor till störningar. I skalan kabelbrott, kallödningar- kontinentalplattornas rörelser kanske forsande vatten kommer väldigt lågt på skalan men för den som lider av hifineurosa är det en faktor. :D känner att allt för många inte verkar förstå att jag är lite ironisk trots att jag samtidigt menar att det faktiskt KAN vara möjligt. Måste man sätta smiligare överallt???
BORIS> Riktigt plumpt! Hade dock varit skitkul om du utelämnat ev dawns syndrome, jag måste erkänna att jag läste fel, läste föräldrar i all hast tyckte hade varit kul då hon faktiskt set ut att vara lite väl ung? Att ev såra någon och dessutom förlöjliga en hel massa människor är inte kul! Det heter inte mongolid sen 20 år tillbaka. Fantastiskt trevliga människor, glada, spontana äkta känslor. Så långt från oss andra elaka beräknande lismande normala kräk.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-04 18:45

adagio skrev:BORIS> Riktigt plumpt! Hade dock varit skitkul om du utelämnat ev dawns syndrome, jag måste erkänna att jag läste fel, läste föräldrar i all hast tyckte hade varit kul då hon faktiskt set ut att vara lite väl ung? Att ev såra någon och dessutom förlöjliga en hel massa människor är inte kul! Det heter inte mongolid sen 20 år tillbaka. Fantastiskt trevliga människor, glada, spontana äkta känslor. Så långt från oss andra elaka beräknande lismande normala kräk.

Nja, BORIS är mer förslagen än så. Han skriver egentligen bara att han (hon?) tycker att flickan på bilden, på grund av sitt utseende, ser ut som om hon kan ha förmyndare. Resten av fördomarna får vi själva lägga till i den mån vi har några. Det är riktigt jävla giftigt. Det enda han kan lastas för är begreppet mongoloid. Det heter numera Downs syndrom och är inget att vare sig skratta åt eller gråta över.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-04 18:47

hifikg skrev:
BORIS skrev:Trodde poängen med att dra in en (kvinnlig här) modell i en hifi-tråd till stor del handlade om hennes utseende,

Så utomordentligt fånigt

Du läste inte ens vad jag skrev va?

Jo, jag läste vad du skrev.
Men jag tror nog att jag står fast vid min åsikt om att den "talang" du är ute efter hos dessa tjejerna är deras utseende
Och som sagt är smaken delad om vi endast ska prata om utseende

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-12-04 21:52

Objektivisten skrev:
AndreasArvidsson skrev:Så ni menar att vibrationerna från vattnet som rör sig i golvvärmen skulle fotplanta sig i kablarna? Ok, hur skulle detta påverka signalen och därgenom ljudet?

Det blir blöt bas.

:lol:
Bikinitider

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 22:03

Objektivisten skrev:

Det blir blöt bas.

Alla vet att det blir blöt bas.

Därför får jag alltid med slagruta när jag placerar högtalare och övrig elektronik.

Det må hända placeringen av allt blir lite osymmetriskt och kanske inte akustiskt optimalt.
Men vad är det i förhållande till blöt bas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-12-05 01:27

Att ni orkar :mrgreen:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-05 01:36

ante_77 skrev:Alla vet att det blir blöt bas.

Därför får jag alltid med slagruta när jag placerar högtalare och övrig elektronik.

Det må hända placeringen av allt blir lite osymmetriskt och kanske inte akustiskt optimalt.
Men vad är det i förhållande till blöt bas.

Du bör ha en slagruta vars öppning är 85% av dess längd. Placera högtalarn dit ändarna pekar. Då blir det bra.

Till Adagio kan jag tipsa om Red Lines Water Wetter för att undvika bubblor i systemet. Måste fungera lika bra i golvvärmen som i turbomotorer. Eller?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-05 07:49

Tack! Men tyvärr 10 år försent :cry:
Jag upplevde ljudet som lite urvattnat och lite grund ljud-bild men klart som en fjällbäck!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-05 10:09

adagio skrev:Tack! Men tyvärr 10 år försent :cry:
Jag upplevde ljudet som lite urvattnat och lite grund ljud-bild men klart som en fjällbäck!

+10 :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-05 11:35

DQ-20 skrev:Du bör ha en slagruta vars öppning är 85% av dess längd. Placera högtalarn dit ändarna pekar. Då blir det bra.

Till Adagio kan jag tipsa om Red Lines Water Wetter för att undvika bubblor i systemet. Måste fungera lika bra i golvvärmen som i turbomotorer. Eller?

Någon som provat virvlat vatten? Hur blev basen då?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-05 11:52

Beror kanske på vicken frekvenser man ena virvlar på . . . typer ? :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-05 14:08

RogerJoensson skrev:
DQ-20 skrev:Du bör ha en slagruta vars öppning är 85% av dess längd. Placera högtalarn dit ändarna pekar. Då blir det bra.

Någon som provat virvlat vatten? Hur blev basen då?

Nu är du ute på djupt vatten (ursäkta det fjantiga ordvalet)

Har sett folk skapa virvlar som går motsols på denna sidan av ekvatorn. Detta är inte bra. Det skapar fruktansvärd obalans bland älvor och féer.
Man kan genast se på kablarnas aura att dom inte riktigt klarar av att hålla detta ockulta väsen som skapas, utanför skyddshöljet.

Detta kan dock ordnas upp genom att måla väggarna av en lite brygd, bestående av följande.
-Svans från tasmansk djävul (ju grövre desto bättre)
-Märg från ren
-Tre ögon från en hornsimpa
-Två hekto kokt uggla

Ett sju helsikes jobb att göra detta hopkok.
Ett enklare alternativ är förstås att köpa kablar och sånt från valfri hokus-pokus tillverkare eller så har garanterat närmaste välsorterade Hi-Fi butik en flaska Anti bad aura for cables and other things.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-05 16:52

Eftersom tråden ändå ballat ur: jag har provat virvlat, tyckte det gav extra fart i virveltrumman.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-05 17:08

Att tråden går på tomgång betyder väl bara att allt redan är sagt...

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-05 17:58

Inte.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2014-12-05 18:14

Detta är som att titta på någon som själv nära nog inte kan andas i sin skrattattack över sitt eget skämt, och alla andra runt bordet drar lite motvilligt på mungiporna, det blir pinsamt.

Jo detta med att vräka ur sig dravel genomsyrar alltför många trådar här på faktiskt.se, för att inte tala om stavningspoliserna som tar varje tillfälle i akt till att förstöra en tråd på grund av något illa formulerat inlägg, kom igen nu.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-05 18:16

Eargasm skrev:Detta är som att titta på någon som själv nära nog inte kan andas i sin skrattattack över sitt eget skämt, och alla andra runt bordet drar lite motvilligt på mungiporna, det blir pinsamt.

Jo detta med att vräka ur sig dravel genomsyrar alltför många trådar här på faktiskt.se, för att inte tala om stavningspoliserna som tar varje tillfälle i akt till att förstöra en tråd på grund av något illa formulerat inlägg, kom igen nu.

Välkommen Eargasm! :D

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2014-12-05 18:53

Objektivisten skrev:
Välkommen Eargasm! :D

Tack för det Objektivisten! Jag har läst av och till under ganska många år, men jag har aldrig orkat göra mig besväret att registrera mig, men faktum är att det finns så mycket kunskap här, om man bara lyckas hålla isär vassen och skåda havet av kunskap så finns det mycket att vinna för en lekman :)

ps.generellt är det ett mycket mer ordnat forum än det var några år sedan så det går framåt..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-05 19:54

Jag håller inte med dig om det sistnämnda.

Och vad det andra anbelangar: Var gärna mera konkret.

Vad är det som du tror på, och vilka kommentarer tycker du varit olämpliga/stötande/fåniga...?

Och den tro som du har, som du känner har förlöjligats här, utan träffsäkerhet, vad är den och varför tror du som du tror?

- - -

Det var många frågor, ber om ursäkt för det, men jag tror att om du svarar på dem så kommer diskussionen att gå från de rätt så trista raljerande inläggen (jag håller med dig) till att istället få fokus på analysen. Det gör diskussionen intressantare, för alla hoppas jag.

Och välkommen hit!

Vh, iö

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2014-12-05 21:40

IngOehman skrev:Jag håller inte med dig om det sistnämnda.

Vad är det som du tror på, och vilka kommentarer tycker du varit olämpliga/stötande/fåniga...?

Och den tro som du har, som du känner har förlöjligats här, utan träffsäkerhet, vad är den och varför tror du som du tror?

- - -

Det var många frågor, ber om ursäkt för det, men jag tror att om du svarar på dem så kommer diskussionen att gå från de rätt så trista raljerande inläggen (jag håller med dig) till att istället få fokus på analysen. Det gör diskussionen intressantare, för alla hoppas jag.

Och välkommen hit!

Vh, iö

Jag börjar längst ned, tack för det!

Jag vill inte peka ut någon i sitt sätt att uttrycka sig, för denne o-utpekade personen kan det kännas som rätt sätt att gå fram, jag utgår bara utifrån min egen uppfattning om att det är plumpt, onödigt och rent generellt förstörande, andra kanske finner det lämpligt eller rent av underhållande?
Varför inte bara tänka till både en eller två gånger innan man skriver ett inlägg? Tillför detta diskussionen något? Har jag en poäng? etc..

Vad gäller min tro, den baseras uteslutande på upplevelser, väldigt enkelt, låter det bra, är det bra, för mig.
Jag önskar inte tvinga min upplevelse på någon, hur bra jag än må tycka den må vara, för dig kanske den känns obetydlig? Vem är jag att diktera några villkor för välmående?

Men jag gillar forum med många som får komma till tals, det är upplysande att läsa om alla olika synsätt, men rena förlöjliganden finner jag på intet sätt underhållande, oavsett hur absurda påståenden som kan komma ur det "andra" lägret.

Varför inte bete sig som att man satt vid samma bord, över en middag?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-05 21:51

Eargasm skrev:

- - -

Och välkommen hit!

Vh, iö

Jag vill inte peka ut någon i sitt sätt att uttrycka sig, för denne o-utpekade personen kan det kännas som rätt sätt att gå fram, jag utgår bara utifrån min egen uppfattning om att det är plumpt, onödigt och rent generellt förstörande, andra kanske finner det lämpligt eller rent av underhållande?
Varför inte bara tänka till både en eller två gånger innan man skriver ett inlägg? Tillför detta diskussionen något? Har jag en poäng? etc..

Vad gäller min tro, den baseras uteslutande på upplevelser, väldigt enkelt, låter det bra, är det bra, för mig.
Jag önskar inte tvinga min upplevelse på någon, hur bra jag än må tycka den må vara, för dig kanske den känns obetydlig? Vem är jag att diktera några villkor för välmående?

Men jag gillar forum med många som får komma till tals, det är upplysande att läsa om alla olika synsätt, men rena förlöjliganden finner jag på intet sätt underhållande, oavsett hur absurda påståenden som kan komma ur det "andra" lägret.

Ett gammalt stulet citat:
"People who don't like their beliefs being laughed at shouldn't have such funny beliefs"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-05 23:27

Eargasm skrev:Varför inte bete sig som att man satt vid samma bord, över en middag?

Och vid middagar brukar du säga att "någon här vräker ur sig dravel", men du säger inte vem? Trevlig stämning... :)

Men välkommen! :D

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-06 11:41

Det kanske sällan vräks ut dravel runt ett middagsbord? (Jodå! ;) )

Välkommen Eargasm!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 12:54

Eargasm skrev:

- - -

Och välkommen hit!

Vh, iö

Det gör jag alltid.

Jag tror nämligen på ärlighet. Och runt middagsbord så är det sällan något problem, folk brukar uppskatta ärlighet, och ingen missuppfattar att en synpunkt om t ex en religion eller annan tro, skulle handla om den som tror. Det gör den ju inte, den handlar om tron som sådan.

- - -

Någon skrev någon lustighet om att man kan få räkna med att bli förlöjligad... "People who don't like their beliefs being laughed at shouldn't have such funny beliefs". Det är väl en fras avsedd att vara lustig, och jag kan nog tycka att den har något sorts humor, men att den nog är mera effektiv visavi dem som redan står på samma sida som den som säger det. Den kommunicerar dåligt med den som tror.

Däremot så är det nog min uppfattning att den som tror på något som inte tål att ifrågasättas kanske skall fråga sig själv om det verkligen är något att tro på?

Du hänger med på skillnaden?

Och jag hoppas även att du kan se svårigheten för den som vet att något är rent bedrägeri, att göra avvägningen mellan att säga som det är, eller tiga för att ingen skall känna att deras tro blir ansatt... Detta är ju inte bara något som rör två personer, den som tror något och den som vet bättre. Det finns även tusentals andra människor som kan bli lurade av samma bedrägeri.

Men min uppfattning är att förlöjligande kanske är lite onödigt, just eftersom det blir ett förlöjligande inte bara av dumheterna, utan även av dem som gått på dem. Konkret kritik är bättre. Men även den som kommer med sådan kan bli kritiserad, ibland lika hårt som den som förlöjligar det som de faktiskt vet är avsett att bedra människor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-06 13:06

Eargasm skrev:Varför inte bete sig som att man satt vid samma bord, över en middag?

Det är liksom inte faktiskt.se. "Fikastämning" är ironi på det här forumet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-06 13:16

Senaste faktisktmiddagen.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 13:18

DQ-20 skrev:

Det är liksom inte faktiskt.se. "Fikastämning" är ironi på det här forumet.

/DQ-20

Är det så?

Jag är tveksam. Jag har i varje fall inte skrivit något här på faktiskt som jag inte skulle kunna säga över en middag. Däremot har jag blivit bemött här någon gång då och då, på rätt så vidriga sätt, beteenden som jag ALDRIG har sett ens något liknande över en middag.

Men jag förmodar att de människor som beter sig så här, inte blir bjudna på så många middagar?

De är ju praktiskt taget undantagslöst folk som är här mest för att trolla. De flesta har hemlig identitet och just ingen av dem deltar någonsin i några sociala evenemang utanför faktiskt.se. Ynkliga människor helt enkelt.

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi