Svante skrev:Kanske någon har sagt det, men att jämföra mot en CD är vanskligt eftersom det finns så många olika utgåvor och att de kan vara olika mastrade. Det behöver inte alls bero på att Spotifys snålkodning påverkar. Det är också vanskligt att jämföra medelvärdesspektra, ofta brukar det synas skillnader vid höga frekvenser, men det beror på att snålkodaren vet att den bara behöver leverera de högsta frekvenserna ibland - när är så starka så att de hörs. Sen är det också noga att det inte finns några förskjutningar mellan de två filerna som jämförs, har man otur så kan signalen hamna olika i hanningfönstren och ge skenbara spektrala skillnader.
Mja, det beror på vad man jämför. Vid jämförelsen mellan Wimp HIFI och CD-skivan så fick jag följande resultat, dvs. ingen skillnad alls.

Jag är medveten om skillnaderna mellan olika masters. Jag har för mej att jag i ett tidigare inlägg skrev att jag valde ett album som är producerat något av de senaste åren för minska risken för att jämföra två olika masters.
Däremot går det inte att dra några slutsatser ifrån jämförelsen mellan Spotify och CD som jag visade en bild på i tidigare inlägg. Det
enda man kan säga är att det finns skillnader. När jag gjorde den jämförelsen så sökte fram ett mönster i som var lik i båda Spotify filen och på CD skivan och där klippte jag signalen för att i möjligaste mån undvika förskjutning, men det är natuligtvis ingen garanti för att jag lyckats starta filerna på samma sampel.